آخرین راه برای ابطال مصوبه مزدی ۱۴۰۲ دیوان عدالت اداری به داد کارگران می‌رسد؟

سعید ونکی، گروه اجتماعی الف،   4020205111 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مصوبه ناعادلانه مزدی ۱۴۰۲ موجب شده تا بخشی از جامعه کارگری به دنبال استیفای حقوق خود از طریق دیوان عدالت اداری باشد و باید دید که آیا این نهاد قضایی می‌تواند با ابطال این مصوبه، نظر کارگران را تامین کند؟!

دیوان عدالت اداری به داد کارگران می‌رسد؟

به گزارش الف، افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران برای سال جاری به قدری ناکافی است که صدای گلایه و اعتراض آنان در همین ابتدای سال بلند شده و خواهان تجدیدنظر در رقم تعیین‌شده هستند؛ گلایه‌ای که به حق است و جای هیچ‌گونه تردیدی به دلیل فاصله بسیار زیاد تامین نیازهای حداقلی زندگی و دریافتی آنان وجود ندارد.

تلاش جامعه کارگری و نمایندگان آنان در شورای‌عالی کار پیش از آغاز سال به جایی نرسید و افزایش دستمزد و ترمیم آن در طول سال به اما و اگرهایی موکول شد که تحقق آن دور از ذهن به نظر می‌رسد و به همین دلیل تشکل‌های کارگری به دنبال راهی برای لغو مصوبه مزدی و افزایش آن هستند.

درخواستی که بدون پاسخ مانده است

در هفته‌های اخیر کارزارهای اینترنتی با هزاران امضا مبنی بر ابطال مصوبه مزدی ۱۴۰۲ به راه افتاد و به دفتر ریاست‌جمهوری ارسال شد که با وجود درخواست‌های مکرر و انتشار در رسانه‌های مختلف، همچنان بدون پاسخ مانده و به نظر هم نمی‌رسد به این خواسته به حق، توجه چندانی شود.

واقعیت آن است که مناسبات در ایران به سود کارفرمایان و صاحبان سرمایه تعمیق یافته و در کنار این مسئله، معضل تشکل‌یابی کارگران و فقدان نهادی که بتواند حقوق بدیهی آنان را استیفا کند موجب شده تا صدای آنان به جایی نرسد.

در کنار پایین‌بودن دستمزد که بزرگترین مشکل کارگران است، قراردادهای موقتی و عدم امنیت شغلی آنان نشان دهنده عمیق بودن چالش‌های جامعه کارگری است که ریشه در عدم تشکل‌یابی آنان دارد و باید سرکوب دستمزدی امسال را هم در این چهارچوب تفسیر کرد.

بدیهیات موجود حاکی از آن است که با نرخ تورم کنونی، هیچ کارگری امکان اداره زندگی خود با ارقام ۸ تا ۱۰ میلیونی را ندارد و اگر ساز و کاری بود که می‌توانست از حقوق آنان دفاع کند، امکان تصویب چنین رقمی در شرایط تورمی فعلی اساساً وجود نداشت.

تنها راه باقی مانده برای کارگران

اما راه حل باقی‌مانده برای کارگران چیست؟ آیا راهی برای ابطال مصوبه ناعادلانه ۱۴۰۲ وجود دارد؟

حسن حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی در این‌باره به ایلنا می‌گوید: «در روزهای گذشته کارگران بسیاری به این مرجع قضایی شکایت کرده و خواستار ابطال دستمزد شده‌اند؛ ضمن تشکر از این کارگران باید از سایر گروه‌های کارگری و دیگر مشمولان قانون کار بخواهیم که به شاکیان بپیوندند؛ هرچه تعداد شکایت در دیوان بیشتر باشد، احتمال موفقیت ما کارگران بالاتر می‌رود.»

وی اضافه می‌کند: «کارگران برای شکایت می‌توانند به دفاتر الکترونیک قضایی بروند یا وفق ماده ۲۳ قانون دیوان عدالت اداری از طریق پست سفارشی اقدام کنند. باید بدانیم قدرت کارگران فقط در وحدت و همدلی است که می‌تواند موجب ابطال بخشنامه شماره ۲۹۶۱۳۷ افزایش دستمزد شود؛ بخشنامه‌ای که هم غیر قانونی و هم فاقد عدالت است.»

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه انتظار داریم دیوان عدالت به شکایات کارگران رسیدگی کرده و رای به نفع آن‌ها صادر کند؛ می‌گوید: «موضوع دستمزد یک موضوع فوری است؛ از اولین ماه سال، زندگی کارگران با موضوع دستمزد عجین است؛ بنابراین قضات دیوان باید این مساله را در اولویت قرار داده و با فوریت، قبل از پایان بهار رای صادر نمایند؛ زندگی میلیون‌ها نفر در کشور به این رای بستگی دارد.»

حبیبی با تاکید بر ابطال دستمزد غیرقانونی در این مقطع زمانی توضیح می‌دهد: «همانطور که با صدور دادنامه ۱۷۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری از سال ۱۳۷۵ قراردادهای موقت در کارهایی که جنبه مستمر و دائم دارد افزایش یافت و امنیت شغلی کارگران نابود شد، این‌بار دستمزد غیر قانونی ۱۴۰۲ سرکوب مزدی سالهای درپیش رو را به دنبال خواهد داشت؛ پس تکلیف انسانی و شرعی داریم که بی‌تفاوت نباشیم.»

دیوان عدالت اداری به داد کارگران می‌رسد؟

در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن بی‌توجهی‌هایی که به خواسته به حق جامعه کارگری و همچنین ماده ۴۱ قانون کار مبنی بر تناسب دستمزد و نرخ تورم می‌شود، تنها راه قانونی موجود تمسک به دیوان عدالت اداری برای ابطال مصوبه ناعادلانه مزدی امسال است.

به موجب اصل ۱۷۳ قانون اساسی، دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به شکایات، دادخواهی و اعتراضات شهروندان نسبت به ماموران، واحدها، بخش‌نامه‌های دولتی و ... را دارد و بدین ترتیب می‌تواند با ابطال مصوبه مزدی ۱۴۰۲ به داد کارگران برسد. 

هر چند تلاش‌هایی در جهت تحقق این امر صورت گرفته اما تا زمانی که این مطالبه به صورت گسترده و فراگیر  از سوی کارگران پیگیری نشود، امید چندانی به استیفای حقوق آنان نیست.

کارگران باید برای جلوگیری از رویه‌ای که به سادگی حقوق‌شان را پایمال می‌کند و حتی قانون را هم زیر پا می‌گذارد وارد شوند و به صورت قانونی خواسته جمعی و گسترده خود را در دیوان عدالت اداری مطرح کنند تا شاید به بدیهی‌ترین حقوق انسانی و قانونی خود برسند. 

انتظار می‌‌رود دیوان عدالت اداری که نهادی است قضایی و فلسفه وجودی آن رسیدگی به تظلم‌خواهی شهروندان نسبت به بی‌عدالتی‌هاست، گام مهمی برای رسیدن میلیون‌ها کارگر به حداقل حقوق خود بردارد. این حداقل خواسته‌ای است که از این نهاد قضایی می‌رود که اگر بتواند به خواسته مزد بگیران جامه عمل بپوشاند، گام بزرگی برای افزایش امید و اعتماد به ساختار حاکمیتی و تقویت امنیت خواهد کرد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۴۰۹۰۰۰:۲۹:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۶
دولت چرا این رفتار را با کارگرها میکنه؟ قرار بود دولت محرومان باشه
ناشناس۳۰۱۴۱۷۷۰۶:۲۶:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۶
عدالت واژه ای مظلوم است.
ناشناس۳۰۱۴۳۷۲۰۹:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۶
البته فراموش نکنیم که سال گذشته 57 درصد به حقوق کارگران اضافه شد که بی سابقه بود.
ناشناس۳۰۱۴۴۲۷۱۰:۳۶:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۶
شما هم فراموش نکن تورم 1400 بقول همین دولت محرومان بالای 60 درصد بود و تورم اقلام معیشتی 1401 هم بالای 100 درصد بوده
ناشناس۳۰۱۴۹۰۷۱۶:۴۵:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۶
فقط برای حداقل حقوق و با هر سابقه و مدرکی ! بقیه بیچاره شدند . فقط 10 درصد
ناشناس۳۰۱۴۴۷۸۱۱:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۶
و تورم مواد خوراکی 125% و اجاره خانه 100% و ......
ناشناس۳۰۱۴۵۲۸۱۱:۴۷:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۶
دوست عزیز ۳۸ درصد بود ، که باز هم به تورم نرسید
ناشناس۳۰۱۴۶۳۹۱۳:۲۲:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۶
این یک مغلطه است.اون ۵۷ درصد حتی عقب ماندگی های سالیان قبل دستمزد کارگران رو هم جبران نکرد.
ناشناس۳۰۱۴۸۹۰۱۶:۲۲:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۶
روحانی چرا حقوق کارگران را دچار عقب ماندگی کرده بود ؟!
سراب آرامش۳۰۱۴۸۲۳۱۵:۳۴:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۶
شما بجای این درصد های مسخره که خیلی از شرکت‌ها ان را هم اعمال نکردند رقم رو بفرمایید ببینیم چقدر این حقوق در مقابل رشد قیمت اجناس و دلار و طلا و مسکن بی سابقه بوده ۵۷ درصد آورده روی حقوق بعد پنیر ۳۰۰۰ تومنی رو کرده ۶۰ هزارتومان مرغ شده ۱۰۰ هزارتومان و خودرو شده میلیاردی
ناشناس۳۰۱۴۸۶۴۱۶:۰۶:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۶
چرا نگو 57درصد پارسال یعنی یک میلیون و صد هزار
ناشناس۳۰۱۴۹۲۰۱۷:۰۰:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۶
فراموش نکن تورم تقطه به نقطه از جنگ جهاني دوم در اسفند 1401 باعدد 64% شکسته شد
ناشناس۳۰۱۴۱۸۰۰۶:۳۲:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۶
کمر بازنشسته ها زیر بار بالا رفتن هزینه‌های زندگی شکسته و شرمنده زن و بچه‌های خود شده‌اند.
ناشناس۳۰۱۴۴۱۹۱۰:۲۶:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۶
کدام دولت تاکنون بفکر کارگران و بازنشستگان بوده است ؟!
ناشناس۳۰۱۴۴۵۹۱۰:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۶
در دولت قبل قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو بیش از 10 برابر افزایش یافت یعنی مردم بیش از 10 برابر فقیر شدند.
ناشناس۳۰۱۴۵۴۱۱۲:۰۹:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۶
خوب بگيد به رئيسي دلار را 10 برابر كنه. شما واقعا گراني را نمي بيني .
ناشناس۳۰۱۴۱۸۱۰۶:۳۳:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۶
عملکرد این دولت تاکنون نتیجه‌ مثبتی برای کشور نداشته است.
ناشناس۳۰۱۴۴۰۰۱۰:۱۴:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۶
این بحث ها دیگر برای مردم جذابیت ندارد.
ناشناس۳۰۱۴۴۰۵۱۰:۱۷:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۶
8 سال عملکرد فاجعه بار دولت مورد وثوق شما را هم دیدیم !
ناشناس۳۰۱۴۱۹۴۰۶:۴۱:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۶
جراحی‌های اقتصادی باید به گونه‌ای انجام شود که مردم محروم از اصلاحات اقتصادی نفع بیشتر و قابل لمس‌تری ببرند. نه این که اوضاع و احوالشان وخیم تر شود.
ناشناس۳۰۱۴۳۰۰۰۹:۰۸:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۶
ارز 4200 برداشته نمی شد الان تورم الان 44 درصدی نبود بلکه 100درصدی می بود چون چاپ پول بیشتر نیاز داشت
ناشناس۳۰۱۴۳۹۶۱۰:۱۳:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۶
ارز 4200 منشاء رانت و فساد بود و باید برچیده می شد.
ناشناس۳۰۱۴۲۰۰۰۶:۴۶:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۶
در دوره رئيسی مردم فقيرتر و اقتصاد خراب تر شده.
ناشناس۳۰۱۴۲۹۶۰۹:۰۷:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۶
فقیر تر از سال 97 الی 99 نشده اید
امید۳۰۱۴۳۵۰۰۹:۴۶:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۶
ایشان که قرار بود فقر را ازبین ببرند!
ناشناس۳۰۱۴۳۹۸۱۰:۱۳:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۶
الحمدلله با افزایش حقوق ها و افزایش 10 برابری یارانه ها فقر کمتر شد.
ناشناس۳۰۱۴۴۰۱۱۰:۱۵:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۶
زیر خط فقر با دادن یارانه مستقیم نزدیک به صفر شده، هرچند دستکاری در اقتصاد هم هست یارانه به همه دادن به خاطر حذف ارز رانتی
ناشناس۳۰۱۴۲۰۶۰۶:۵۲:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۶
مرکز آمار نگران چیست؟ چرا 2 ماه است که نرخ تورم را اعلام نمی کند؟
ناشناس۳۰۱۴۴۰۶۱۰:۱۸:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۶
نرخ تورم کاهشی است جای نگرانی نیست.
ناشناس۳۰۱۴۱۳۲۰۲:۳۸:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۶
علیرغم‌ رای دیوان عدالت اداری ملتی بر غیر قانونی بودن اعمال مبلغ ثابت ۲۰ هزار تومان بر روی قبوض تلفن ثابت شرکت مخابرات از سال گذشته اقدام به اعمال این مبالغ بر روی قبوض تلفن ثابت کرده است سازمان بازرسی و سایر دستگاه های نظارتی باید به این تخلف شرکت مخابرات رسیدگی کنند و وجوه دریافتی را در قبوض مشترکین بستانکاری مشترک قرار دهند
رضوی نژاد۳۰۱۴۱۵۱۰۳:۱۸:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۶
ادارات با انواع بخشنامه ها و مقررات خودساخته ، به آزار و اذیت شهروندان مشغولند و دیوان هم کاملا از آنها حمایت می کند و قوانین بالادستی را زیر پای مقررات و بخشنامه های بی ارزش و غیرقانونی سازمانها نادیده می گیرد .دیوان که باید پناه مردم و دادرس آنان از ظلم ادارات باشد، بیشتر نقش وکیل مدافع ادارات را بازی می کند و حتی بیشتر از خود آنها از عملکرد ظالمانه ادارات دفاع می کند.
ناشناس۳۰۱۴۱۸۲۰۶:۳۳:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۶
مردم از سیاسی کاری های این دولت خسته و سرخورده شده اند.
ناشناس۳۰۱۴۴۰۲۱۰:۱۵:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۶
در دولت قبل ارزش پول ملی به یک دهم تقلیل یافت یعنی مردم 10 برابر فقیرتر شدند.
ناشناس۳۰۱۴۲۷۱۰۸:۲۵:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۶
دقیقا در 12 سالی که در دیوان عدالت مشغول دوندگی برای احقاق حق خویش هستم با پوست و گوشت خود این حقیقت را حس کرده ام متاسفانه دیوان عدالت که باید حامی مظلومان باشد...
ناشناس۳۰۱۴۱۵۴۰۳:۲۹:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۶
دیوان عدالت اداری باید به تخلف دولت در مورد حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان ورود کند طبق مصوبه مجلس دولت باید همه ساله طبق تورم رسمی کشور اقدام به افزایش حقوق میکرده است که در دو سال گذشته این مصوبه مجلس توسط دولت نقض شده است
ناشناس۳۰۱۴۱۵۷۰۳:۵۵:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۶
دیوان محترم اداری لطفا به مسله آندسته از نمایندگان مجلس که تفحص و استیضاح را کلید میزنند ولی در میانه راه استیضاح را بباد فنا می دهند ورود فرمایید
ناشناس۳۰۱۴۱۷۹۰۶:۲۸:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۶
به نظر می رسد امرارمعاش کارگران اهمیتی برای مسئولان ندارد
ناشناس۳۰۱۴۱۹۲۰۶:۴۰:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۶
(افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران برای سال جاری به قدری ناکافی است) نه اینکه افزایش حقوق 20 درصدی کارمندان که سال پیش هم به مراتب کمتر از تورم بود کافی و عادلانه بود؟!
ناشناس۳۰۱۴۲۱۶۰۷:۱۴:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۶
دولت مسکن کارگران را تامین و برای مایحتاج آنان سبد کالا گوشت و مرغ و برنج و روغن در نظر گیرد آقای رییسی تنها حامیان نظام جمهوری اسلامی اقشار کارگری و متوسط رو به پایین است پس اینان را دریاب و از یارانه ها حامی این قشر باش
ناشناس۳۰۱۴۲۱۸۰۷:۱۵:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۶
خبرگزاری فارس: در حالی که کم‌تر از یک ماه تا آغاز اعزام زائران ایرانی به عربستان برای حج تمتع باقی مانده، بیش از ۹۰۰ زائر از این سفر انصراف داده اند. هزینه نهایی حج امسال برای آنهایی که از سه سال قبل ثبت نام کرده بودند تا ۸۰ میلیون تومان و برای آنهایی که امسال ثبت‌نام کرده‌اند، تا ۱۴۰ میلیون تومان آب می‌خورد!
ناشناس۳۰۱۴۲۴۱۰۷:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۶
هر روز باید سر هر موضوعی شکایت کرد . اون هم همه ساله سر حقوق کارگران و بازنشستگان.
باز نشسته۳۰۱۴۲۷۳۰۸:۲۸:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۶
دولت نا کارامد تحت تسلط کار فرمایان است. در ظاهر ژست عدالت می گیرد اما در باطن تیشه به ریشه محرومین زده گرانی صد درصدی بیکاری از آن طرف جیب دوستان یعنی سرمایه داران روز به روز پر پول می شود شب می خوابند صبح قیمت اجناس شان چند برابر می شود . نماینده کارگران چرا مصوبه را امضا کرده‌اند؟
حسین محمدی۳۰۱۴۲۷۵۰۸:۳۲:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۶
دیوان عدالت داری هم کاری از دستش بر نمیاد جز صدور رای . من کارگر هستم پانزده سال هست عیدی ما را مانند کارمندان پرداخت میکنن . دیوان عدالت اداری شکایت کردیم به نفع ما رای صادر کرده ولی کارفرما به رای تمکین نمیکند . کاری هم از دست ما ساخته نیست.
ناشناس۳۰۱۴۲۸۰۰۸:۳۸:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۶
*بدیهیات موجود حاکی است با تورم کنونی، هیچ کارگری امکان اداره زندگی خود با ارقام ۸ تا ۱۰ میلیونی را ندارد * راه چاره اما انداختن مسیولیت به دوش تولید کننده نیست مگر تولید کننده باعث و بانی این تورم است. خود تولید کننده هم قربانی این رکود تورمی است . راهکار اساسی ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات قیمتها توسط دولت است. هرگونه افزایش بیشتر حقوق موجب ریزش اشتغال خواهد شد واقعا تولید کننده خرد که بخش اعظم اشتغال کشور است قدرت پرداخت بیش از 6-7 میلیون ندارد.
ناشناس۳۰۱۴۲۸۴۰۸:۴۵:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۶
کدوم دولت تاحالا به دادکارگر رسیده که این دومی باشه قراردادهای موقت سفید امضا وکرفتن چک وسفته ازکارگر .
ناشناس۳۰۱۴۲۹۳۰۹:۰۶:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۶
دیوان عدالت اول برود دستمزد منطقه ای که نماینده کارگران به آن عمل نمی کنند را بررسی و دستور اجرا بدهد تا هر شهر و بر اساس هزینه و تورم ان منطقه دستمزد داشته باشند و نه یکسان برای کل کشور که نماینده کارفرمایان قبول نمی کنند و طبیعی هم هست
ناشناس۳۰۱۴۲۹۸۰۹:۰۷:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۶
حقوق ها افزایش پیدا می کند کارخانه ها قیمت ها را بالا می برند (افزایش قیمت مایحتاج عمومی نظیر روغن ، لبنیات ، لوازم شوینده و لوازم خانگی )هزینه درمان بستری بیمارستان و ویزیت دکتر اضافه می شود، بلیط اتوبوس هواپیما مترو کرایه ها بالا می رود و... ، دیگر هرکسی که از اقتصاد هم سررشته نداشته باشد می داند که این روش اقتصادی به تورم و کاهش ارزش پول و فقیرتر شدن بیشتر مردم منجرخواهد شد و سودش را سرمایه دارها می برند.
امید یاوری دارانی۳۰۱۴۳۲۷۰۹:۳۰:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۶
تا زمانیکه اتحاد نا میمون صاحبان زر و زور و تزویر حاکم باشد عدالت در مسلخ قربانی می شود تا صاحبان قدرت بتوانند با حق خوری کارگران منافع مادی و دنیایی منادیان عدالت را تامین کنند تا این چرخه از حرکت نایستد.
ناشناس۳۰۱۴۳۷۵۰۹:۵۹:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۶
چرا کسی به داد مردم نمیرسه اجناس روزانه داره بالا میره بعد برای یک مزد کارگر که ارکان وستون یک کشوره اون هم سالی یکبار انقدر بحث وسهل انگاری وبی مسولیتی میکنند . این حقوق خیلی خیلی پایینه برای ده روز این اقتصاد وتورم کشورهم پاسخگو نیست وای به حال یک ماه .همه اقایانی که این حقوق برای کارگر بدبخت تصویب میکنن خودشون تنها یک ماه فقط یک ماه بیان با این حقوق زندگی کنن ببینن میتونن.
محمود‌‌۳۰۱۴۴۲۰۱۰:۲۶:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۶
در این شرایط دیوان عدالت باید بطور منطقی و عادلانه به سرعت ورود کند و سریعا تا دیر نشده و عنان از دست خارج نشده و قبل از اینکه ماجرای بنزین سال۹۸ تکرار شود و مجددا فاجعه‌ای به بار بیاید‌‌‌‌‌ دستور به ابطال مصوبه مزد را صادر کند‌‌.
علی۳۰۱۴۴۹۴۱۱:۲۲:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۶
مردم مستضعف بخصوص اقشار حقوق بگیر در طول انقلاب مردانگی خود را ثابت کردند وسواستفاده کنندگانی که سرمایه میلیاری انباشته کرده‌اند مثل روز روشن است این دولت است که تصمیم بگیرد ماليات را همینطور پنهان از اقشار حقوق بگیر بگیرد یا از آنهاییکه سرمایه میلیاردی و ساعتی انباشته کردند.
ناشناس۳۰۱۴۴۹۹۱۱:۲۵:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۶
«واقعیت آن است که مناسبات در ایران به سود کارفرمایان و صاحبان سرمایه تعمیق یافته»
حسین زارع خورمیزی۳۰۱۴۶۸۶۱۳:۵۳:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۶
به نام خدا.سلام. خدمت دیوان عدالت اداری ، اگر نمایندگان کارگری مصوبه مزد ۱۴۰۲ را امضاء کردند به شرط اینکه تورم مهار شود ولی می بینید تورم مهار نشده و بالاتر هم رفته، پس تورم به خاطر مزد کارگر نیست ، خواهشمندیم اقدامات لازم را مبذول فرمائید. ومن الله التوفیق
ناشناس۳۰۱۴۶۸۸۱۳:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۶
هرساله به کارگروبازنشسته کارگری که میرسه این مکافات و داریم یکی نیست به داد برسه آخه این همه گرانی وتورم حقوق باید طبق تورم افزایش پیدا کنه دولت حقوق کارمندان شو یه بار وسط سال قبل اضافه کرد یه بارم آخر سال پس کارگر حقش کجاست کی باید حق مارو بده آقایان دیوان به داد کارگر برسید.
ناشناس۳۰۱۴۶۹۳۱۳:۵۶:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۶
دولتی ها و مجلسی ها به فکر کارگر نبستن
ناشناس۳۰۱۴۷۸۵۱۵:۰۸:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۶
فقط دیگه هیچ و هیچ که هر که آمد بر ضرر قشر ضعیف حقوق بگیر کار کرد .
ناشناس۳۰۱۴۸۷۹۱۶:۱۴:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۶
کسی به فکر کارگر و بازنشسته و قشر کم در آمد نیست.
آقای صادقی۳۰۱۴۸۹۴۱۶:۲۵:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۶
من که یک کارگر فصلی هستم چهارتا بچه مدرسه دارم مستجر هستم هیچ وسیله نقلیه ندارم خیلی زندگی برام سخت شده داروی همسرم ماهی 700هزارتومان بااین همه گرونی ماباید چکار کنیم طور خدا فکری به حاله ماکارگر فصلی بکنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  8. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  9. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  10. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  11. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  15. دور باطلی که تمامی ندارد!

  16. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  17. تضادی عجیب و پر ابهام!

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  22. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  23. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    2. تضادی عجیب و پر ابهام!

    3. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    4. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

    5. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

    6. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

    7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

    8. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

    9. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

    10. جزئیات تقسیم تهران به استان‌های شرقی و غربی

    11. یک دزدی ۱۰ میلیاردی از متروی تهران/ سارقان چه چیزهایی از مترو می‌دزدیدند؟

    12. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

    13. خبری خوش درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

    14. غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست

    15. روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته می شود

    16. جزئیات دستگیری دو عامل ربایش یسنا کوچولو/ دختربچه ۴ ساله، ۵ روز اسیر آدم‌ربایان بود

    17. رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

    18. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

    19. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

    آخرین عناوین