لشگر کشی آمریکا به جیبوتی به بهانه خارج کردن دیپلماتهایش از سودان  

  4020201010

ایرنا نوشت: همزمان با وقوع درگیری ها در سودان، ایالات متحده آمریکا به بهانه خارج کردن دیپلمات های خود از سودان، در جیبوتی نیروی نظامی مستقر می کند.

دو مقام آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کردند پنتاگون در حال انتقال نیروهای نظامی به کشور جیبوتی در همسایگی سودان است تا برای تخلیه کارکنان سفارت آمریکا از سودان آماده شود.

با این حال، مقامات ارشد آمریکا اذعان کردند که خروج دیپلمات ها و همچنین تخلیه ۱۹ هزار شهروند آمریکایی از سودان کار آسانی نخواهد بود.

فیل ونتورا، معاون سخنگوی پنتاگون نیز در بیانیه ای گفت: "وزارت دفاع با همکاری مرکز فرماندهی آمریکا در آفریقا، وضعیت سودان را زیر نظر دارد و برنامه ریزی محتاطانه ای را برای شرایط احتمالی مختلف انجام می دهد."

وی گفت: "به عنوان بخشی از این برنامه ریزی ها، ما در حال افزایش قابلیت‌های خود در نزدیکی سودان برای اهداف اضطراری مربوط به تأمین امنیت و تسهیل خروج کارمندان سفارت آمریکا از سودان در صورت لزوم هستیم.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

نماینده سازمان ملل متحد اعلام کرده است در این درگیری ها ، ۱۸۰ نفر کشته و یک هزار و ۸۰۰ نفر زخمی شده اند. این آمار در حالی اعلام می شود که کمیته پزشکان سودان، شمار کشته های غیر نظامی در جریان درگیری ها را ۱۴۴ نفر و شمار زخمی های نظامی و غیرنظامی را یک هزار و ۴۰۹ نفر اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل "UNOCHA" در دارفور جنوبی در سودان غارت شد. این اقدامات غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.حملات به کارکنان و تأسیسات بشردوستانه در سودان ادامه دارد و گزارش هایی از حملات و خشونت جنسی علیه امدادگران دریافت کرده ایم.

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا نیز اعلام کرد: یک کاروان دیپلماتیک آمریکایی مورد حمله واقع شده است. تمام کارمندان ما سالم هستند و آسیبی ندیده اند. اما این اقدام یعنی تیراندازی به یک کاروان دیپلماتیک با پلاک های سیاسی و پرچم آمریکا، بی پروا، غیرمسئولانه و البته ناامن بود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز ۳۱ فروردین ماه پس از شرکت در نشست مجازی با حضور اتحادیه آفریقا, سازمان بین دولتی توسعه، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای دخیل در تلاش ها برای پایان درگیری ها در سودان به خبرنگاران در نیویورک گفت: من خواهان یک آتش بس حداقل سه روزه به مناسبت جشن عید فطر هستم تا غیرنظامیان گرفتار در مناطق درگیر، بتوانند فرار کنند و خدمات پزشکی دریافت کرده و غذا و سایر لوازم ضروری خود را تهیه کنند. این باید اولین گام برای رهایی از جنگ و هموار کردن راه برای آتش بس دائمی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گوترش افزود: توقف درگیری ها باید با گفت و گوی جدی همراه باشد که امکان تغییر موفقیت آمیز سیاسی را فراهم کند و با انتصاب یک دولت غیرنظامی آغاز شود. درگیری ها باید فورا متوقف شود. من عمیقاً از تلفات وحشتناک غیرنظامیان، وضعیت بشردوستانه و چشم انداز تشدید بیشتر درگیری ها نگران هستم.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: در این درگیری ها, صدها نفر کشته و زخمی شده اند. جنگ در مناطق شهری به ویژه برای غیرنظامیان، از جمله کودکان، که بارها مجبور شده‌اند به مدارس پناه ببرند و از بیمارستان‌های زیر گلوله باران تخلیه شوند، خطرناک است. این حملات کاملاً بی شرمانه است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  23. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

آخرین عناوین