ذات انقلاب اسلامی را فراموش نکنیم

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4011109032 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
ذات انقلاب اسلامی را فراموش نکنیم

وقت آن است با نگاهی عقلی تر و کمتر احساسی به اعتراضات شهریور به این سو نگاه کنیم. هگل می گفت وقتی آفتاب غروب می کند، جغد مینروا به پرواز در می آید. مقصود او این است که اندیشیدن همواره یا اغلب با قدری تأخر نسبت به عمل رخ می دهد. روز نماد کار و زندگی عادی افراد و تقلاهای آنان است و شب نماد زمانی برای درنگ و تنهایی. جغد نماد خردمندی بوده و مینروا در رم باستان نماد عقل است(معادل آتنا در یونان باستان). به راستی حال که روز پر تب و تاب اعتراضات به سردی و شب گراییده، بیش از زمانی که در بطن آن بودیم، توان خردمندی داریم و در پی این، می توان به گفت وگو به عنوان خردمندانه ترین و ضد خشونت ترین شیوه امید داشت.

این که سازمان صداوسیما و سایر رسانه های رسمی و منتسب به حاکمیت بتوانند هرچه بیشتر از تک گویی و تک صدایی یا مونولوگیسم به سمت دیالوگیسم و انعکاس صدای منتقدان پیش برود، کمکی به آماده شدن هر چه بیشتر زمینه برای «دمکراسی گفتگویی» است که بیش از همه در غرب نزد یورگن هابرماس و میخائیل باختین مطرح شده است. در نگاه هابرماس، فرهنگ گفتگویی و امکان تضارب آرا هم ضد خشونت است و هم مقدمه‌  ضروری رسیدن به اجماع عمومی. رسانه‌ ملی به عنوان عمومی‌ترین رسانه کشور می‌تواند نقشی بی بدیل در این خصوص ایفاء کند. با فراهم کردن زمینه‌ گفتگو، زهر خشونت از تقابل‌های موجود در جامعه گرفته شده و امکان شنیده شدن صدای اقلیت‌ها و منتقدان فراهم می‌شود.

میخائیل باختین نیر فرهنگ دیالوگیسم را به عنوان رویه‌ای چندصدایی و چندطرفه در برابر مونولوگیسم با ویژگی تک گویانه بودن قرار می‌دهد. او مصداق مونولوگ را آثار لئو تولوستوی مانند جنگ و صلح می‌داند و در برابر، آثار فئودور داستایفکسی را مصداق دیالوگ و چندصدایی عنوان می‌کند. از نظر او یک فضای عمومی واقعی و پویا تنها با دیالوگ ممکن می‌شود. در این خصوص، باختین کارناوال را به عنوان فضایی عمومی و شاد مثال می زند(کارناوال می تواند مفهومی مثبت و سازنده و حتی عقلانی باشد!).

از این بحث‌ها که بگذریم، باید گفت گفت‌وگو تنها شیوه‌ای برای رسیدن به حقیقت و حقایقی مانند صلح و اجماع نیست، بلکه نفس گفت‌وگو و رویه‌ آن فارغ از هر هدفی، ممدوح و مطلوب است و زهر خشونت، حذف و طرد را خواهد گرفت و به توسعه‌ ملی یاری خواهد کرد.  وقت شنیدن صدای بی صدا ها و محرومین و مکتومین است. به ویژه محرومین و مکتومینی که امام راحل آنها را سرمایه انقلاب می دانست و بر آنان که مدام به چشم می آیند و صدایشان به راحتی شنیده می شود، ترجیح می داد. او پابرهنگان را ولی نعمت می دانست و بدینسان معنای قوی به واژه مستضعف بخشید و آنها از از موقعیت زیردستی بیرون کشید.

ذات انقلاب اسلامی نیز گفت و گویی بوده است.کافی است مناظره های عمیق اول انقلاب در صداو سیما را به یاد آوریم. 

در آخر باید گفت برای شنیدن صدای دهه هشتادی ها و سایر نسل ها لازم نیست فیلسوف باشیم بلکه لازم است نگاهی انسانی داشته و از جایگاه خودبرترپنداری و بدبینی دست بکشیم. بدبین، نگاهی امنیتی دارد و همه چیز را مه آلود می بیند اما یک مهسا امینی کافی بود تا امنیت او و کشور را بر هم بریزد. از این رو، پایه استوار امنیت کشور ، آزادی است و بدون این، گفت وگو ثمربخش هم چندان شانسی ندارد. در صورت آزادی، سیستم به طرز خود کنترل امنیت اش را هم تأمین خواهد کرد؛ یک امنیت مردم بنیاد و اجتماعی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۸۱۴۶۷۱۳:۳۰:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۹
اول شبکه ها یک کمی بالاو پایین کنید بعد خبر بزنید! نه فقط الان در طول چند سال گذشته تا الان!!
ناشناس۲۸۸۱۶۵۶۱۵:۲۹:۱۴ ۱۴۰۱/۱۱/۹
ذات انقلاب اقتصادی عدالت اجتماعی و جامعه اخلاقی مبتنی بر احکام اسلام است متاسفانه از هر دو فاصله نجومی گرفته شده فساد اقتصادی شدید عدالت اجتماعی را از بین برده و فساد اخلاقی و بی بند باری و بی حجابی هم افسار گسیخته شده است.
ناشناس۲۸۸۱۷۵۳۱۶:۳۴:۵۱ ۱۴۰۱/۱۱/۹
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد ملی کردن تمامی ثروت های بالاتر از یک زندگی بسیار خوب و مطلوب و راه نجات کشور از رذائل و پلیدی ها و ناپاکی های اخلاق و عفاف حجاب این است که با متخلفین اتمام حجت قاطع شود و سپس مطابق قوانین با آنان رفتار در خور آنها صورت بگیرد
ناشناس۲۸۸۱۷۷۶۱۶:۴۸:۰۹ ۱۴۰۱/۱۱/۹
حکومت اسلامی اولین وظیفه اش تامین رفاه و عدالت اجتماعی و اقتصادی است ، همانطور که امام علی ع حکومت میکرد .
ناشناس۲۸۸۱۵۳۸۱۴:۰۸:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۹
در حال حاضر باید هدف را در گذر از مرحله تامینات اولیه زندگی از معیشت و مسکن و تورم قرار داد و تلاش کرد به یک مسیر اجماعی برای عبور از این مرحله دست یابیم چرا که پیش از تامین این نیازهای اولیه، سخن گفتن از گفتگو و تضارب آرا و آزادی و خشونت پرهیزی بیشتر شبیه خیال پردازیست بعد از به سامان شدن اقتصاد، تازه نوبت به صحبت از پیشرفت، توسعه، آزادی، دمکراسی و امثالهم میرسد. عمیقا متاسفم که ما به همراه کشورهای معدودی در جهان در مرحله تامین نیازهای اولیه محبوسیم و هنوز به مرحله برنامه ریزی برای توسعه نرسیده ایم فرآیندی که بجز در کشورهای قحطی زده و جنگ زده، در سایر کشورها در جریان است.
ناشناس۲۸۸۱۶۷۷۱۵:۴۱:۵۵ ۱۴۰۱/۱۱/۹
بدون بستر مناسب و دمکرات به این اهداف اقتصادی نمیرسیم
ناشناس۲۸۸۱۵۴۰۱۴:۰۹:۴۷ ۱۴۰۱/۱۱/۹
کل مشکل همین است که گفتگو در جامعه در جریان نیست و همه چیز یک طرفه شده .
مسیح۲۸۸۱۵۸۲۱۴:۴۰:۱۲ ۱۴۰۱/۱۱/۹
بله این دیدگاه پسندیده است و به شرطی که مثل اوایل انقلاب در چارچوب همه پسند اداره و اجرایی شود می تواند پشتوانه نظام و کشور باشد. یا علی
حسین۲۸۸۱۶۸۱۱۵:۴۵:۴۲ ۱۴۰۱/۱۱/۹
من نه مخالف هستم و نه برانداز اما معتقدم باید اصلاحات بنیادی و اساسی در ایران صورت بگیره. باید به مردم فرصت داد حرفشون را بزنند.
ناشناس۲۸۸۱۹۷۴۱۹:۱۸:۳۵ ۱۴۰۱/۱۱/۹
یک نگاه به برنامه های صدا سیما بیندازید به جز برنامه شیوه در شبکه ۴ بقیه همگی در اختیار یک تفکر تند رو خود پسند قرار گرفته !!
عمران۲۸۸۲۳۵۸۰۰:۵۴:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
بسیار حرف درستی بود گفتگو دقیقا ضد خشونت است. اما در جایی دیگر گفتید ذات انقلاب اسلامی بر مبنای دموکراسی گفتگویی است. این سخن دقیق نیست باید واقعیت را پذیرفت. اگر تاریخ انقلاب اسلامی را بررسی کنید هیچ یک از نیروها چه حامیان چه مخالفان سخنی از «دموکراسی» به میان نمی آوردند. دموکراسی تا همین اواخر یک لاکچری و حرفی از سر شکم سیری طبقه ی بورژوازی لیبرال تلقی میشد. درحالی که برعکس دموکراسی نه یک ایده آل و لاکچری بلکه صرفا یک ابزار اجتماعی برای بازتاب اراده ی ملی در حکومت است، همین. بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی هم از همین گلوگاه اراده‌ی جمعی قابل حل هستند. گذار به دموکراسی در سرفصل انقلاب اسلامی نبود، که اشکالی ندارد، هر حرکت اجتماعی اولویت متفاوتی دارد. زمان گذار به دموکراسی ۴۰ سال پیش نبود، اما الان هست. الان کشور ما از لحاظ دفاعی و مساله استقلال به پیشرفتهای زیادی رسیده، از لحاظ تثبیت امنیت هم موفقت تر از همسایگان بوده. چیزی که الان نیاز است گذار به دموکراسی به هدف بهینه سازی حکمرانی و حل معضلات اقتصادی و فرهنگی است. الگوی دموکراسی هم می‌تواند بومی باشد و متفاوت از دموکراسی غربی، اما باید اصل آن که بازتاب بدون اخلال اراده ی مردمی در تصمیمگیری های حاکمیت است اتفاق بیافتد.
ناشناس۲۸۸۲۳۸۷۰۱:۴۰:۱۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
صدای منتقد بهتره شنیده نشه وقتی هزاران هزار بهانه برای ناکارآمدی و ناتوانی وجود داره این بهانه ها فقط یک معنا داره همینی که هست به این مثال توجه کنید هرگز پاسخی برایش نداشته و ندارید چرا توییتر فیلتر است ولی مسئولین مملکت از آن استفاده کرده و توییت می زنند؟
علیرضا۲۸۸۲۴۳۹۰۴:۰۵:۵۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
ذات انقلاب را از انقلابیون تهرونی سئوال کنید .چون‌با خود شاه مستقیم‌ میجنگیدند. ما در انقلاب شعار داشتیم‌ شعارها مبنی بر خواستهای مردم‌درست میشد .ولی ریشه انقلاب بر می گردد به زمان مصدق وبعد امام.خمینی. مصدق در خفقان شاهنشاهی فراموش شده بود ولی دستگیری امام‌ بخاطر خیانت شاه وهویدا برای به تصویب رساندن قرار داد شاه با امریکا برای برداشتن‌مصدق وامتیازهای وحشتناکی که در هیچ کشوری تا کنون مرسوم نبوده به امریکا داده میشه وملت خودشو وحشی اعلام‌میکنه امضا میکنه ایرانیان وحشی هستند ومن‌شاه آنها تایید میکنم که با ورود غیرآمریکایی به ایران از این ملت حق توحش بگیرند نبادا مردم آنها رو بدرن یا بخورن‌ ۲۵ سال ازایرانیان‌حق توحش میکرفت‌ که دراین قرارداد گنجانده شده بود .امام خمینی به این کار شاه اعتراض کرده .وشاه فردای آن روز او را دستکیر به ترکیه تبعید و زندانی میشود .امام خمینی درآن زمان‌رهبر مذهبی مردم ایران بود این کار شاه شعله ای شد زیر خاکستر .
ناشناس۲۸۸۲۵۶۱۰۸:۳۱:۰۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
هر وقت شبکه های ماهوراه ای و مجازی از یک طرفه بودن علیه یا له گروهی یا حزبی یا سیستمی یا فردی دست کشیدن صدا و سیما همین کارو باید بکنه نمیشه انور فقط مخالف باشن و حمله کنن و‌اینجا بازم صدای همونا باشه بیخود هم دموکراسی دموکراسی نکنید .
ناشناس۲۸۸۲۶۱۸۰۹:۱۴:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
در مورد اینکه اهداف انقلاب 57 چه بوده و چه جامعه ای مد نظر انقلابیون بوده صحبت بشه چون نسل الان نمی داند که اهداف و ارزش های مد نظر اون عزیزن چه بوده اهدافی چون عدالت و آزادی و رفاه اقتصادی و.. اینها را ما شنیده ایم اینها را باز کنید که تا چه حد محقق شده و کجا هستیم
ناشناس۲۸۸۲۷۳۳۱۰:۱۸:۲۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
اولین قدم اینه که هر کسی قبول کنه که هیچ چیزی مطلق و بهتر نیست و مسائل طبق شرایط زمان باید در حال تغییر و بهینه شدن باشند و همه چیز را همگان دانند. همین برتر پنداری حاد در هسته اصلی حکومت هست که باعث شده تمام افراد و اندیشه های زاویه دار به حاشیه رانده بشن و تمام اتفاقات به دشمن و مزدور و فریب خورده نسبت داده بشه چون اندیشه ای وجود داره که خودش را محق و بلا اشکال و قطعی میدونه.
ناشناس۲۸۸۲۷۶۸۱۰:۳۷:۴۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
اصلا امکان پذیر نیست چون طرفین حرف همدیگر را نمی فهمند و قبول ندارند و طرف دارای قدرت فکر میکنه چون قدرت دستش هست دیگه هرچه ایشان گفت همان راست است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین