«جنبش دانشجویی دهه ١٩٦٠»؛ الکساندر کرودن؛ ترجمه فاطمه شاداب؛ انتشارات ققنوس دانشجویان، پیشرو در جنبش‌های اجتماعی

حمیدرضا امیدی‌سرور،   4011017080

از نیمه دوم قرن بیستم بدین سو، در اکثریت قریب به اتفاق جنبش های اجتماعی که جهان شاهد آن بوده، دانشجویان حضوری پررنگ  و کلیدی داشتند. جنبش سیاسی و اجتماعی اواخر دهه شصت نه تنها از این قاعده مستثنی نبود، بلکه دانشجویان چنان دست بالا را در آن داشتند که به عنوان «جنبش دانشجویی ۱۹۶۸» در تاریخ شناخته می‌شود

«جنبش دانشجویی دهه ١٩٦٠» 

نویسنده: الکساندر کرودن

ترجمه: فاطمه شاداب

ناشر:  ققنوس، چاپ اول 1401

 ١٥٢ صفحه،‌ 65000 تومان 

 

***

 

از نیمه دوم قرن بیستم بدین سو، در اکثریت قریب به اتفاق جنبش های اجتماعی که جهان شاهد آن بوده، دانشجویان حضوری پررنگ  و کلیدی داشتند. جنبش سیاسی و اجتماعی اواخر دهه شصت نه تنها از این قاعده مستثنی نبود، بلکه دانشجویان چنان دست بالا را در آن داشتند که به عنوان «جنبش دانشجویی 1968» در تاریخ شناخته می‌شود.سومین کتاب از مجموعه‌  «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» که به همت نشر ققنوس منتشر می‌شود به همین موضوع می‌پردازد. در این مجموعه رویدادهای تاریخی دنیا (از قرن بیستم به بعد) با رویکردی تحلیلی، از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این مجموعه به دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندانی که می‌خواهند آشنایی مقدماتی با تاریخ معاصر جهان داشته باشند ، گزیده‌ای از رویدادهای مهم تاریخ را به صورتی موضوع محور ارائه می‌کنند. بیان و زبان کتاب از طراحی آن  برای طیف وسیعی از مخاطبان حکایت دارد. در مجموعه‌ی «چشم اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» از دیدگاه‌های مختلفی برای روایت رویدادهای سرنوشت ساز تاریخ معاصر استفاده شده است. ساختار هریک از کتابهای این مجموعه، با استفاده از منابع دست اول و دوم، اطلاعات زمینه‌ای، مباحث پیرامونی و روایت‌های اول شخص افراد شکل گرفته است. کتاب‌های این مجموعه دارای فهرست مطالب توضیحی، گاهشمار، کتاب‌شناسی و نمایه  نیز هستند. 

کتاب «جنبش دانشجویی دهه ١٩٦٠»  به یکی از پرشورترین جنبش‌های اعتراضی می‌پردازد که در اواخر این دهه اوج گرفت و بر همین اساس نیز به عنوان جنبش اعتراضی 1968 دانشجویان معروف شد. البته این بدان معنا نیست که تنها دانشجویان در این جنبش حضور داشتند بلکه آنها توانستند به عنوان جریان پیشرو دیگر گروه‌ها را هم به دنبال خود بکشند.  در این کتاب به روایت حرکت خارق‌العاده کنشگران جوانی پرداخته شده که از منظری تازه و متفاوت به دموکراسی آمریکایی متعهد بودند.نگاهی که با روش و منش سیاستمداران عمدتا سالخورده آن روزگار تفاوت داشت. آنها برای ایجاد این تغییرات و رسیدن به اهداف خود هزینه بسیاری کردند؛ برخی به قیمت به خطر انداختن بورس تحصیلی، مدرک دانشگاهی، شغل و حتی زندگی خود در این مسیر گام برداشتند. آنها  برای مبارزه و کسب حقوق مدنی خویش به صورتی منطقی ، با شجاعت اما با پرهیز از خشونت، خواسته‌های خود را دنبال کردند.

اما این جریان چرا و چگونه شکل گرفت؟ در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم زاد و ولد به طرز چشمگیری در قیاس با گذشته رشد پیدا کرد. کودکانی که در این سالها متولد می شدند، به تدریج به نسل جوان  پرتعدادی در دهه شصت بدل شدند که نیازها و خواسته های آنها توسط دولت مردانی که اغلب پا به سن گذاشته بودند، قابل درک نبود. به همین دلیل ناگهان شرایط تغییر کرد چنان که گویی انفجاری دگرگون کننده رخ داده است. دانشجویان که دیگر کاسه صبرشان لبریز شده بود به میدان آمدند و نظم سیاسی موجود را برهم زدند و رهبری جنبش‌های معترض را به عهده گرفتند. در تمام سال‌های این دهه دانشجویان برای حمایت از حقوق بشر، صلح، آزادی و اصلاحات آموزشی، علیه کاستی‌های موجود مبارزه کردند. بلوغ فکری گروهی از این دانشجویان بود که در جایگاه  رهبری جنبش آن را به پیش می‌راندند. این سالها را به دورانی استثنایی بدل ساخت که هنوز در اذهان باقی مانده است.

در دهه  شصت آمریکا درگیر جنگی فرسایشی با ویتنام بود. با وجود خیل سلاح‌های آمریکایی این اراده مردم ویتنام بود که آنجا را به باتلاق سربازان امریکای بدل گرده بود. روسای جمهور امریکا  ناچار سربازان بیشتری به ویتنام اعزام کردند. اعزام بیشتر و بیشتر جوانان امریکایی در قالب سربازان جنگی که پیروزی در آن را متصور نبودند، باعث خشم بیشتر دانشجویان شد و جنبش آنها قدرت بیشتری گرفت . 

الکساندر کرودن ویراستار این کتاب، تنها به جنبش در امریکا بسنده نکرده، بلکه از دیدگاه‌هایی که روایت کننده این جنبش در شرق و غرب اروپا هستند نیز بهره برده است تا نگاه کلان نگرانه و چشم انداز بین المللی موضوع نیز حفظ شود.  این کتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده که هریک از آنها چند دیدگاه یا مقاله را دربر می‌گیرند. در بخش اول که به «زمینه تاریخی جنبش‌های دانشجویی دهه ١٩٦٠»  اختصاص دارد، خواننده پنج دیدگاه با عناوین زیر هستیم: «بررسی جنبش دانشجویی در دهه ١٩٦٠»، «دانشجویان طرفدار جامعه دموکراتیک از اهداف و آرمان‌هایشان می‌گویند»، «رئیس‌جمهور در مورد لزوم شرکت جوانان آمریکایی در جنگ ویتنام می‌گوید»، «مقاومت دانشجویی در دهه ١٩٦٠» و «آغاز دیرهنگام اما گسترده اعتراضات دانش‌آموزی».

بخش دوم با عنوان«مباحث پیرامونی جنبش‌های دانشجویی دهه ١٩٦٠» هشت دیدگاه با این عناوین را شامل می‌شود: «کمونیست‌ها جوانان را فریب داده‌اند و از درون ایالات متحده را تهدید می‌کنند»، «دانشجویان سیاهپوست دانشگاه‌های جنوب کشور با برگزاری اعتراضات بدون خشونت خطرهای بزرگی را به جان خریدند»، «تبدیل قدرت سیاه به جنبش»، «دانشجویان نمی‌دانند به چه اعتراض می‌کنند»، «جنبش آزادی‌بخش زنان به دست خودشان شکل می‌گیرد»، «پادفرهنگ، ١٩٦٤- ١٩٦٥»، «روگردانی جوانان از سیاست‌های رادیکال و رو آوردن به مذاهب عرفانی» و «درباره جنبش‌های اعتراضی دهه ١٩٦٠ مبالغه شده است».

بخش پایانی کتاب نیز با عنوان «روایت‌های فردی» شامل چهار دیدگاه زیر است : «سخنان خشم‌آلود ماریو ساویو، سخنگوی دانشجویان کالیفرنیایی که برای محاکمه احضار شده بود»، «تجربیات یک دختر از فمینیسم در دهه ١٩٦٠»، «بازبینی دوران گذشته از زبان یکی از رهبران گروه دانشجویان طرفدار جامعه دموکراتیک» و «نسل شورش».گفتنی است نسخه اصلی‌ این کتاب خواندنی که باترجمه روان فاطمه شاداب عرضه شده، در سال ٢٠١٢ از سوی انتشارات بهشت سبز (Greenhaven press) منتشر شده است. 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین