اصلاح؛ نه عقب نشینی دومینووار

حسین علی زاده،   4010704020 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
اصلاح؛ نه عقب نشینی دومینووار

چند روز پیش عزت الله ضرغامی رییس سابق رسانه ملی و وزیر کنونی گردشگری در یک توییت به نکته ای اشاره کرد که هر چند با تعابیر آشنای سیاسی در این روزها بیان شده (نظیر بن بست نداشتن نظام) اما واجد نکته بسیار مهمی هم بود که متاسفانه نشاندهنده ریشه برخی کاستی ها در نظام حکمرانی ماست. 

ضرغامی نوشته بود: «بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد.»
اما بلافاصله به این واقعیت هم اشاره کرده بود که ظاهرا هستند کسانی یا نهادهایی در نظام که معتقدند اصلاح امور یعنی عقب نشینی!: «برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌های ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.»

   متاسفانه این تصور که برخی در داخل نظام معتقد به اصلاح برخی امور نیستند، چون آن را عقب نشینی می دانند، مدت هاست که در باور عمومی جای گرفته و اهمیت یادآوری ضرغامی به این است که او وجود این نگاه را در نظام حکمرانی ما کاملا تایید کرده است .

البته در هر نظام سیاسی طبیعتا اختلاف نظرها در اداره امور و تصمیم سازی ها وجود دارد اما متاسفانه در جامعه ما نشانه های آشکار حاکی از غلبه همان نگاه نادرستی است که در توییت وزیر گردشگری هم به آن اشاره شد، یعنی این تصور که اصلاح برخی امور یا پنداشته های قبلی به معنای عقب نشینی از «اصول» است! 

  این تصور نادرست را شاید بتوان با همان تعابیر قدیمی موجود در تحلیل های سیاسی رهبر انقلاب هم توضیح داد. ظاهرا کسانی از معتقدان به نظام، «اصول گرایی» و حفظ اصول را «تصلب» معنا می کنند (مانند آن نوع «اصلاح طلبی» که «اصول» ندارد) و حاضر نیستند از برخی اقدامات و رویه هایی که متناسب با اقتضائات امروز نظام نیست دست بکشند و از آن هم مهمتر این امر را نقشه پیچیده دشمن می دانند تا به تعبیر وزیر گردشگری دومینووار یا قدم به قدم نظام وادار به عقب نشینی شود! 

حقیقت این است که اگر قرار باشد یک نظام سیاسی در تصمیم گیری های خود دایما «نقشه دشمنان» را پیش چشم داشته باشد هیچ اقدامی را نمی توان خارج از این نقشه تصور کرد! چرا که به اذعان خود این پندار، دشمن همیشه پیچیده عمل می کند! در چنین حالتی چرا نباید القای همین پندار یعنی یکی دانستن تجدیدنظر در اقدامات با عقب نشینی را، نقشه دشمن برای اصلاح ناپذیر کردن نظام و نهایتا سقوطش خواند؟! 

پر واضح است که عقول فعاله یک نظام سیاسی در درجه نخست با منطق و استدلال تصمیم گیری و تصمیم سازی می کنند نه با تصورات و ظن و گمان ها درباره خواست دشمنانشان. البته رفتار و گفتار دشمن به عنوان نشانه همیشه مورد توجه است اما معنای این نشانه همواره در پرتو واقعیات و عقل تفسیر می شود و چنین نیست که صرف عمل و گفتار دشمن نظام تصمیم گیری را بلادرنگ به سمت تصمیمی بر خلاف آن بکشاند! 

به نظر می رسد راه برون رفت از برخی به ظاهر بن بست ها، پیش چشم داشتن همان انگاره نظری تلفیقی یعنی «اصلاح طلبی اصول گرایانه» یا «اصول گرایی اصلاح طلبانه» باشد. نه اصلاح برخی پنداشته ها و رویه ها اگر مبتنی بر اصول باشد به معنای «تجدیدنظرطلبی» و «عقب نشینی» است و نه تکیه بر اصول به معنای «تصلب» داشتن و زمینگیر شدن است. 

 

دیدگاه کاربران

یوسف۲۶۷۲۴۵۹۱۱:۲۸:۵۷ ۱۴۰۱/۷/۴
عالی بود دقیقا همینه متاسفانه تفکری ایجاد کردن که اگه مطالبات رو در نظر و یا اصلاحی صورت بگیره آسیب به نظام وارد میشه ولی در نظر نمیگیرن که چقدر آسیب میزنن به دین و نظام خیلی از افراد تندرو عامل اصلی شکاف و قطبی ایجاد کردن جامعه هستن انگار اصلا براشون مهم نیست چه اتفاقی میوفته بخدا این افراد تندرو انگار عامدا دارن به نظام ضربه میزنن
ناشناس۲۶۷۲۴۶۹۱۱:۳۶:۳۱ ۱۴۰۱/۷/۴
حد اقل فایده حوادث اخیر اینست که شما یا بعضا افراد موثر ، حاضر شده اندحرفهای منطقی هم مطرح کنند.
امیر۲۶۷۲۴۸۲۱۱:۴۱:۲۲ ۱۴۰۱/۷/۴
امیدوارم خیلی زود سران نظام به این نتیجه برسند. همین الانش هم خیلی دیره.
ناشناس۲۶۷۲۴۹۲۱۱:۴۳:۵۸ ۱۴۰۱/۷/۴
حکومت برای یک بار هم شده به حرف معترضین گوش بدهد و مطمئن باشد که این معترضین از اون طرف مرزها نیامده اند ولی اگر به خواسته های اصلاحی مردم توجه نکند و نتواند این اعتراض ها را در مسیر صحیح مدیریت کند اوضاع هر روز بدتر شده و از کنترل طرفین خارج میشود و متاسفانه دشمنان این مملکت منتظر این روز نشسته اند حکومت باید قبول کند که اصلاحات به صلاح آینده این کشور است .
ناشناس۲۶۷۲۵۸۰۱۲:۱۹:۱۶ ۱۴۰۱/۷/۴
معترض نیستد دنبال تخریب هستید
ناشناس۲۶۷۲۶۸۶۱۲:۵۷:۰۰ ۱۴۰۱/۷/۴
همین دیدگاه شما که همه را آشوب طلب فرض کرده اید باعث از کنترل خارج شدن اوضاع میشود ، بزرگوار همه ما در یک کشتی نشسته ایم .
ناشناس۲۶۷۳۰۴۷۱۴:۴۴:۱۸ ۱۴۰۱/۷/۴
اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری تجمعات را به رسمیت شناخته است.
ناشناس۲۶۷۳۱۸۶۱۵:۴۴:۲۶ ۱۴۰۱/۷/۴
اعتراضات هر روز انجام می‌گیرد اما نه از جنس شماها!
ناشناس۲۶۷۳۷۶۲۲۱:۱۸:۰۰ ۱۴۰۱/۷/۴
اعتراضات تبدیل به آشوب می شوند، چون مردم از اعتراضات مسالمت آمیز نتیجه ای نمی بینند.
ناشناس۲۶۷۲۴۹۷۱۱:۴۷:۴۸ ۱۴۰۱/۷/۴
حکومتی که «جمهوری»است و اساس آن بر مبنای آرای مردم است باید بر اساس نظر مردم اداره شود حتی اگر این نظر به ضرر مردم باشد. این موضوع صریحا از طرف امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی به نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم گفته شده است. حکام این فرصت را دارند که از طریق ابزارهای در اختیار (که البته الان انحصاری است ولی نباید باشد) مردم را با عقیده خود همراه کنند، ولی اگر نتوانستند، باید بروند علوم لازمه برای مهندسی افکار عمومی و تاثیر گذاری بر مردم را یاد بگیرند نه اینکه تجهیزات ضد شورش بیشتری تهیه کنند.
ناشناس۲۶۷۲۵۱۲۱۱:۵۲:۴۷ ۱۴۰۱/۷/۴
وقتی افرادی مثل شریعتمداری هر چه دلش می خواهد راجع به هر کسی اظهار نظر می کند و توهین می کند چون به نظام وصل است برخوردی با او نمی شود. وقتی مشکلی وجود دارد کسی کشته می شود ولی نظام کسی را توبیخ و با عزل نمی کند با این دلیل که مثلا فلان دستگاه تضعیف می شود نتیجه آن جدا شدن مردم و نظام می شود. چرا باید شخص به سیستم گره بخورد افرادی مثل هاشمی رفسنجانی را چگونه از دایره قدرت جدا کردین؟ مگر اتفاقی افتاد چرا وقتی موشکی شلیک شد و تعداد زیادی بیگناه کشته شدند با عوامل آن اشتباه برخورد نشد.
ناشناس۲۶۷۲۶۰۵۱۲:۲۷:۵۰ ۱۴۰۱/۷/۴
آدرس غلط ندهید که می‌گویی برخورد نشد اشتباه زدن هواپیما هاشمی هم وقتی از دایره نظام خارج شود معلوم هست باید کنار گذاشته شود و شما اصل مطلب را نفهمیدی چی هست در مورد اتفاق اخیر و بازیچه شدید آن هم ناشیانه
ناشناس۲۶۷۲۹۸۹۱۴:۲۷:۳۲ ۱۴۰۱/۷/۴
حتی یک نفر هم استعفا نداد. استعفا!!!!
ناشناس۲۶۷۲۵۱۵۱۱:۵۴:۰۴ ۱۴۰۱/۷/۴
بزرگترين مشكل جامعه ى ما اين است كه مسئولان عالى رتبه ى نظام همان مسئولان چهل واندى سال پيش هستند وبعضاً با همان تفكرات آن روز ولى جامعه ى ما جامعه ى چهل واندى سال پيش نيست نسل جديد تفكرات ديگرى دارد به خاطر همين مسئولان بايد توجه كنند كه براى حفظ بقا ونظم بايد به روز شوند وگرنه متاسفانه همين مى شود كه شد
ایرانی۲۶۷۲۷۱۲۱۳:۰۷:۳۸ ۱۴۰۱/۷/۴
والله اگر الان مسئولین ما امثال بهشتی ومطهری وطالقانی وبازرگان ورجایی بودن مابه مراتب جلوتر وانقلاب ما مترقی تر وبه اصول وارمان های خودش نزدیک تربود
ناشناس۲۶۷۲۵۱۹۱۱:۵۵:۲۸ ۱۴۰۱/۷/۴
تا الان اصلاحی که به سبک غربی کرده اید آن هم در بخش فرهنگ چه چیزی عاید کشور شد؟ چه چیزی داده اید و چه چیزی گرفته اید؟!!!!!!!! اصل این هست نه حرف های ظاهرا قشنگ!
ناشناس۲۶۷۲۵۲۸۱۱:۵۸:۴۱ ۱۴۰۱/۷/۴
نیازی به خشونت نیست؛ جامعه رو به خودی غیر خودی تقسیم نکنید. تکثر در جامعه را بپذیرید و قوانین مغایر این تکثر را تغییر دهید.
ناشناس۲۶۷۲۵۸۴۱۲:۲۰:۱۸ ۱۴۰۱/۷/۴
حرف های توخالی میزنی وقتی هستند نیازی نیست بگویی نیست
سینا۲۶۷۲۵۶۴۱۲:۱۲:۳۸ ۱۴۰۱/۷/۴
دقیقا درسته. آفرین به حرف مردم گوش کنید این مردم ولی نعمت هستند
ناشناس۲۶۷۲۵۶۹۱۲:۱۵:۰۶ ۱۴۰۱/۷/۴
آقای ضرغامی چرا این دیدگاه را وقتی جنابعالی در سازمان صدا و سیما بودید، مد نظر قرار نداشتید، برای مثال دیدگاه دو گانه نشان دادن آلات موسیقی در شبکه های برون مرزی مثل جام جم حلال و نشان ندادن آلات موسیقی در شبکه های داخلی،حرام است آیا این مقوله بعد از این همه سال نیاز به بازبینی نداشت؟؟؟
ناشناس۲۶۷۲۶۵۸۱۲:۴۸:۴۷ ۱۴۰۱/۷/۴
اگر یک روزی شراب حلال شد تعجب نکن!!
ناشناس۲۶۷۲۷۹۷۱۳:۳۳:۲۳ ۱۴۰۱/۷/۴
1- انسان حق رشد و یادگیری دارد. همین نگاه هست که برخی جرات نمیکنند تغییر کنند. از دست این نگاه است که برخی فکر میکنند اگر کاری کردند و یا حرفی زدند، هیچوقت نظرشان نباید عوض نشود! اصلا فرق انسان با خدا همین است که رشد میکند. 2- مطلبی که فرمودید زیاد در اختیار رییس صدا و سیما نیست.
حمیدخان۲۶۷۳۰۶۶۱۴:۵۰:۱۹ ۱۴۰۱/۷/۴
میزان حال افراده .
ناشناس۲۶۷۲۶۲۵۱۲:۳۷:۰۶ ۱۴۰۱/۷/۴
آقای اصلاح، کلی گویی نفرمایید. پیشنهادتان چیست؟ چی باید اصلا بشه؟
ناشناس۲۶۷۲۶۴۷۱۲:۴۳:۵۹ ۱۴۰۱/۷/۴
قبل شما این اصلاح و دومینو که دنبال آن هستید دیگر کشورهایی که انجام دادن الان در فساد جامعه غرق شدن
ابراهیم۲۶۷۲۶۹۱۱۳:۰۰:۵۲ ۱۴۰۱/۷/۴
در سوره واقعه انسان ها به سه دسته سابقون و اصحاب یمین و اصحاب شمال تقسیم شده اند . یعنی کسانی که زودتر بفهمند و به راه بیایند شأن بسیار والاتری دارند . حالا اگر دیرتر فهمیدند ، می شوند اصحاب یمین ، که باز نجات می یابند . اما کسانی که هرگز نمی فهمند ، اصحاب شمال هستند و بازنده . غرض اینکه پارامتر زمان عامل مهم و تعیین کننده ای است . عزیزانی که جزء سابقون نشده اید و خیلی قبل تر نفهمیدید و همچنان در مسیر ناصواب جلو رفتید و هر روز بیشتر از دیروز برای خدا و دین و جمهوری اسلامی دشمن ساخته اید ، تا دیر نشده ، ولو برای نجات خودتان ، اصحاب یمین شوید و با اصلاح خطاها و اشتباهات گذشته ، که نه تنها ذلت نیست ، بلکه عین عزت است ، جلوی آسیب های بیشتر را بگیرید . اصحاب شمال را فقط در معترضین نبینید ، که اکثریت آنها را خودتان به این سمت سوق داده اید ، که اگر نه ، الآن همگی اهل نجات بودیم ، و این هل دادن ها به دامن غیر خدا ، به جای وصل کردن بیشتر مردم به او ، به وسیله هر تفکر و عمل غیر قرآنی ، با توهم خدایی بودن آن ، یا به عمد و آگاهانه ، از عاملان آن اصحاب شمال می سازد .
ناشناس۲۶۷۲۷۴۰۱۳:۱۶:۴۵ ۱۴۰۱/۷/۴
دقیقا موضوع همینه، دشمن فعال هست ولی بی عیب و نقص دانستن نظام و در نتیجه بی نیاز بودن از اصلاح و البته در مواردی مجازات افراد خاطی و انداختن تمام تقصیرها به گردن دشمن، دقیقا به ایح معنی است که هیچوقت هیچ چیز اصلاح نخواهد شد.
ناشناس۲۶۷۲۷۹۹۱۳:۳۳:۲۹ ۱۴۰۱/۷/۴
داره دیر میشه اگه یه چرخی تو کوچه و خیابان بزنید متوجه میشین
ناشناس۲۶۷۲۹۴۲۱۴:۱۶:۲۸ ۱۴۰۱/۷/۴
آره با هر با دوقطبی سازی در یک مسئله عقب نشینی نمی کنید بلکه در دام آنها می افتید! اول جلوی دوقطبی سازی را بگیر
کوروش۲۶۷۳۰۴۰۱۴:۴۲:۱۴ ۱۴۰۱/۷/۴
ضرغامی با این که خودی است و ولایت مدار ولی آدم خوش فکری است ....ولی به گمانم هسته سخت سیستم دچار امتناع اندیشه در عمل شده و به شنیده شدن سخنان دلسوزانه ضرغامی چندان خوشبین نمی توان بود !
ناشناس۲۶۷۳۰۶۴۱۴:۴۹:۵۴ ۱۴۰۱/۷/۴
حکومت اسلامی که از ترس وحشی بازی و غرب ضد بشری از قوانین صریح شرعی خودش دست بکشد به نظرت رو به کدام سمت هست؟
ناشناس۲۶۷۳۰۷۴۱۴:۵۲:۲۷ ۱۴۰۱/۷/۴
به قول بزرگان از حجاب که مانند سنگر هست شروع می کنند و تا شمابه خواسته آنها تن بدهید تا دومینو را به‌دست خودتان تسریع دهید!!!
ناشناس۲۶۷۳۰۹۵۱۵:۰۲:۰۶ ۱۴۰۱/۷/۴
چنانچه حکومت طبق قانون اساسی و طبق نظر حضرت امام به منتقدین و معترضین در سی و چند سال گذشته مجوز راه پیمایی مسالمت آمیز می دادند این حوادث ناگوار روی نخواهد داد .
محمود۲۶۷۳۱۸۲۱۵:۴۳:۴۷ ۱۴۰۱/۷/۴
اگه اعتراضات فقط متکی به داخلی بود می توان ازاصلاح امورحرف زد ولی وقتی هماهنگی کامل برخی داخلیهاوخارج نشینان رامی بینیم موضوع فرق می کند.اصلا اعتراض چه ربطی به آتش زدن وکشتن وبزورروسری ز سر خانمهاکشیدن وحمله به مامورین وحتی آتش زدن آنهادارد؟
سلام۲۶۷۳۲۴۹۱۶:۱۰:۵۳ ۱۴۰۱/۷/۴
حکومت هنوز به این خردمندی و پختگی نرسیده که جامعه بیش از هر چیز نیازمند آگاهی، امید و احترام است. راهش را خود پیدا میکند،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    22. یک سیلی برای تنبیه

    23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    آخرین عناوین