بیژن مقدم :مسیر تاجزاده، براندازی با پوشش اصلاح‌طلبی است

گروه سیاسی الف،   4010420045 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در این گفت‌وگو با بیژن مقدم به این سوال پاسخ داده که تاجزاده اصلاح‌طلب است یا ساختار شکن و چرا اصلاح‌طلبان با وجود انتقادات شدید به مشی سیاسی او، در شرایط کنونی از او حمایت می‌کنند؟ مقدم بر این باور است که تاجزاده تعمدا کارهایی می‌کند که به بازداشتش ختم شود تا از این طریق، حمایت سایر اصلاح‌طلبان را جلب کند.

بیژن مقدم :مسیر تاجزاده، براندازی با پوشش اصلاح‌طلبی است

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به مشی و مرام سیاسی تاجزاده اظهار کرد: باید دید که وضعیت آقای تاجزاده چیست و بین براندازی و اصلاح‌طلبی، باید کدامش را برای او انتخاب کنیم. 

مقدم با بیان اینکه مسیر تاجزاده، مسیر براندازی است اضافه کرد: مسیر تاجزاده، براندازی با پوشش اصلاح‌طلبی است اما بسیاری از افراد در جریان اصلاحات چون می‌دانستند که روش تاجزاده خسارت‌های بیشتری برای آن‌ها خواهد داشت، تاجزاده را قبول ندارند و عملا میان خود و تاجزاده مرزبندی دارند. 

مقدم تصریح کرد: در ظاهر اما تاجزاده می‌گوید که من داخل جریان اصلاحات هستم چون تاجزاده و دوستان او نمی‌توانند سوابق، مسوولیت‌ها و حتی تندروی‌های خود در انقلاب را انکار کنند.

روش تاجزاده مدلی از براندازی است 

وی با بیان اینکه روش تاجزاده مدلی از براندازی است و بابت همین موضوع جریان اصلاحات دنبال او راه نیفتاد، افزود: تاجزاده این اواخر سعی کرد میان خود و جریان سلطنت‌طلب مرزبندی کند که آن هم به نظر من، یک پوشش است. مناظره اخیر تاجزاده با طرفداران حاکمیت پهلوی، درواقع برای این بود که ننگ حمایت اصلاح‌طلبان از پهلوی پاک شود. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: اصلاح‌طلبان رادیکال مثل تاجزاده و سلطنت‌طلبان در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی با مختصات فعلی‌اش، مشترک هستند و خیلی اختلافی در اصل براندازی ندارند. شاید میان این‌ها بر سر آلترناتیو اختلاف باشد اما بر سر موضوع جمهوری اسلامی، اختلافی با همدیگر ندارند.
مقدم با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند جمهوری اسلامی با مختصات فعلی‌اش وجود داشته باشد، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان رادیکال برای اینکه به اقدامات خود جلوه قانونی بدهند، در یک سری پوشش‌هایی قرار می‌گیرند. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: اینکه دستگیری تاجزاده صحیح بوده یا خیر، خارج از تحلیل ماست اما اثر منفی آن، حداقل این بود که جریان اصلاح‌طلب را پشت آدمی آورد که تا دیروز از او حمایت نمی‌کردند. بااین‌حال، نوع رفتار تاجزاده تا الان مدلی از براندازی بوده است.


تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان چرا با وجود برائت قبلی، از تاجزاده حمایت کرده‌اند؟ گفت: اصلا‌ح‌طلبان از هر فرصت و بهانه‌ای علیه جمهوری اسلامی، دستگاه قضائی و دستگاه حاکمه استفاده می‌کنند و این بازداشت هم برای آن‌ها یک فرصت است و تفاوتی ندارد.

 مقدم افزود: تاجزاده پیش‌تر در سال‌88 هم سابقه بازداشت و زندان داشته است و به نظر من، او خودش تعمدا کاری می‌کند که به بازداشتش ختم شود. رفتار تاجزاده نوعا به گونه‌ای است که می‌خواهد بازداشت برایش رقم بخورد تا چیزهایی که ندارد ازجمله حمایت اصلاح‌طلبان را به دست بیاورد. 

مقدم تاکید کرد: تاجزاده نماد یک چهره رادیکال است اما اصلاح‌طلبان این رادیکالیسم را به دیگران نسبت می‌دهند. اگر بخواهید نماد و مختصات رادیکالیسم را ببینید، باید تاجزاده را ببینید.(صبح نو 20 تیر 1401)

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۷۹۴۹۷۱۲:۰۲:۳۷ ۱۴۰۱/۴/۲۰
او یک رادیکال تمام عیار است
ناشناس۲۵۷۹۵۱۴۱۲:۱۴:۲۷ ۱۴۰۱/۴/۲۰
اصلاح طلبها هم او را قبول ندارند
ناشناس۲۵۷۹۶۳۱۱۳:۴۶:۴۹ ۱۴۰۱/۴/۲۰
اصلاح طلب ها جسارت و جرات او را ندارند
ناشناس۲۵۷۹۵۱۵۱۲:۱۴:۳۸ ۱۴۰۱/۴/۲۰
امثال تاجزاده (معاون سیاسی امنیتی اسبق وزارت کشور ) تا مسولیت دارند همه چیز خوب است . اما تا از مسولیت کنار می روند همه چیز سیاه و بد میشود
ناشناس۲۵۷۹۵۲۸۱۲:۲۷:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۲۰
خوبه که الان که شما نوشتین مدل تاج زاده مدل براندازیست یک عده ای میان و میگن او برانداز نبوده چون سلاح علیه نظام به دست نداشته . از نظر من او عملا دارد آب به آسیاب براندازان و ضد انقلاب خارج نشین می ریزد . و البته تفاوتش با آنها در این است که خود را اصلاح طلب معرفی میکند
مانی۲۵۸۰۳۳۵۰۰:۳۳:۲۶ ۱۴۰۱/۴/۲۱
اتفاقا اقای تاجزاده در چند بحث و مناظره صراحتا بیان کرده که چیزی خارج از نظام ج.ا.ا. برای صرفه و صلاح کشور وجود ندارد.ولی همه باید درچارچوب اختیارات خود طبق قانون اساسی عمل کنند و هرنوع اصلاحات هم از طریق اصلاح قانونی قانون اساسی باشد.ثالثا درشرایط حاضر،برای امور مهم و حیاتی کشور از رفراندوم استفاده و بدون پیشداوری همه جناح ها به نتیجه آن گردن بگذارند که اینهم قانونی است. به نظرم حذف غیردموکراتیک جناح اصلاح طلب،موجب خسارت سنگینی برای جناح اصولگرا شده،که حال خود را آچمز می بیند!
ناشناس۲۵۷۹۵۳۶۱۲:۳۱:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۲۰
مصطفی تاجزاده طی سال‌های اخیر با عبور از مشی اصلاح‌طلبی، شیوه‌ای ساختارشکنانه‌ را در روش سیاسی خود برگزیده است. اقدامات و مواضع رادیکال تاجزاده همواره با انتقاد برخی اصلاح‌طلبان، مواجه بوده است؛ به بیان دیگر، قرابت اظهارات تاجزاده طی این سال‌ها با ایده‌های اپوزیسیون خارجی به نحوی بوده که اپوزیسیون داخلی نیز جرات حمایت از او را از دست داده است؛ چراکه نیروی منتقد داخلی نیک می‌داند که حمایت از ایده‌های تاجزاده، ماهیت و هویت اصلاح‌طلبانه آن‌ها را از اساس زیرسوال خواهد برد. گرچه تاجزاده همیشه ادعا کرده که یک اصلاح‌طلب است و نیتی برای براندازی ندارد اما اظهارات او نشان می‌دهد که ایده‌هایش تا چه اندازه مماس و در مواردی، منطبق با ایده‌های براندازان خارج‌نشین است؛
ناشناس۲۵۷۹۵۵۳۱۲:۴۰:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۲۰
حرفهای او با براندازان تفاوتی ندارد . میشود جدول این حرفها را منتشر کرد
ناشناس۲۵۷۹۵۶۰۱۲:۴۶:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۲۰
باید زودتر از این بازداشت می شد و مماشات می کردن البته چند نفر دیگر هم باید بازداشت شوند
عمران۲۵۷۹۶۲۲۱۳:۳۸:۲۸ ۱۴۰۱/۴/۲۰
اول بازداشت کنند بعد فکر کنند که طرف کی بوده و چی گفته. میدانید اصلا حرف اصلی تاجزاده چه بود؟ چه میدانید؟ چقدر مطالعه دارید؟ چقدر در روز به تفکر و تعقل میگذرانید؟
ناشناس۲۵۷۹۹۵۴۱۶:۵۷:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۲۰
حتما بیشتراز تو این اطلاعات رو داریم و دارن
ناشناس۲۵۷۹۵۷۱۱۲:۵۸:۳۱ ۱۴۰۱/۴/۲۰
قرابت راهبردی و تاکتیکی تاجزاده با براندازان موجب شده تا اصلاح‌طلبان همواره میان خود و تاجزاده خط انفکاک هویتی و روشی بکشند. اصلاح‌طلبان می‌دانند که ضریب دادن به اظهارات ساختارشکنانه تاجزاده، اولا شانس آن‌ها برای دستیابی به قدرت را محدود می‌کند و ثانیا، اصالت هویتی آن‌ها مبنی بر «اصلاح امور در چارچوب نظام» را با چالش گفتمانی مواجه خواهد کرد
ناشناس۲۵۷۹۵۹۶۱۳:۲۱:۳۲ ۱۴۰۱/۴/۲۰
تکراری‌ترین و البته قابل پیش‌بینی‌ترین استراتژی اصلاح‌طلبان حرکت به سمت رادیکالیسم و اظهارات هنجارشکنانه برای قرار گرفتن در مرکز توجه افکار عمومی است. گویی اصلاحات بار دیگر به این جمع‌بندی رسیده که شهرت با بدنامی به مراتب بهتر از گمنامی و فراموش شدن در افکار عمومی است. اصلاح‌طلبان از سویی تلاش می‌کنند با اظهارات رادیکال موقعیت خود را از جایگاه متولیان و عاملان وضع موجود خارج کرده و در صورت امکان به عنوان بخشی از معترضان وضع موجود شناخته شوند و از سوی دیگر با احیای تشکیلات و انسجام نسبی تبدیل به رکنی اثربخش در معادلات سیاسی کشور شوند.
ناشناس۲۵۷۹۶۰۲۱۳:۲۴:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۲۰
یقینا در شرایطی که فشار و توطئه‌های خارجی کم‌سابقه‌ای، امنیت و ثبات کشور را نشانه رفته، مواجهه قضایی و قهری با جریانات همسو با برانداز ضرورتی انکارناپذیر است. در چنین فضایی دیگر جریانات برای اثبات حسن‌نیت خود نسبت به منافع ملی باید از همراهی با این عناصر بدنام و معلوم‌الحال خودداری کنند. اگر فرد یا جریانی مشی و موضعی شبیه براندازان داشته باشد، نمی‌تواند پرچم اصلاح‌طلبی و فعالیت در چارچوب قانون را به دست گیرد.
ناشناس۲۵۷۹۶۳۸۱۳:۵۲:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۲۰
اینهمه آدم در حال نقد جمهوری اسلامی اند و آزادانه دارند حرف میزنند . پس این که نظام تحمل منتقدان را ندارد دروغ محض است
ناشناس۲۵۷۹۶۵۰۱۳:۵۸:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۲۰
اتفاقا ایشان کاملا به ولایت فقیه معتقد است وبه رهبری معظم بسیار علاقه مند است منها نظر خاص خودش را دارد که بسیار قانونی است
مهران۲۵۷۹۹۷۷۱۷:۱۹:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۲۰
حداقل با این حرف خودتون و تاج زاده رو مسخره نکنید وقتی چیزی رو قبول ندارید مثل مرد بگید قبول نداریم جالب اینکه موسوی خوئینی ها رسما گفت ما ولایت فقیه رو از همان ابتدا قبول نداشتیم اما ابهت امام اجازه نمیدهد بیان کنیم بعد تو میگی تاج زاده رهبری رو قبول دارد؟
ناشناس۲۵۷۹۶۷۴۱۴:۱۲:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۲۰
آقای بیژن مقدم حتما تاجزاده هم شما راقبول ندارد قضاوت ناحق هم جرم است برانداز تعریف دارد ووابزار لازم خود را دارد
ناشناس۲۵۷۹۷۰۶۱۴:۳۰:۰۷ ۱۴۰۱/۴/۲۰
از نظر من هم امثال تاجزاده به نام اصلاح طلبان همون راهی رو میروند که براندازان نظام دنبال میکنند
ناشناس۲۵۷۹۷۴۰۱۴:۴۷:۴۸ ۱۴۰۱/۴/۲۰
خیلی از صحبت های ایشون حقه ولی متاسفانه در این مملکت قابل اجرا نیست، بیشتر به رویا پردازی میخوره.
علی۲۵۷۹۸۰۲۱۵:۲۶:۳۱ ۱۴۰۱/۴/۲۰
مشکلی نیست. دادگاه علنی برگزار بفرمایید.
ناشناس۲۵۷۹۸۹۲۱۶:۱۴:۳۷ ۱۴۰۱/۴/۲۰
چرا سیستم را اینقدر ناتوان نشان میدهید که با انتقاد ویا اظهار نظرهای حتی مغرضانه کسی امکان فروپاشی آن می‌رود ؟
ناشناس۲۵۸۰۰۶۸۱۸:۴۷:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۲۰
سیستم ناتوان نیست امثال تاجر زاده شماهارو فریب میدن میریزید تو خیابان آشوب کنید بعد کشته میشید دشمن خوشحال میشه از جنازتون هم کاسبی میکنه
ناشناس۲۵۷۹۸۹۹۱۶:۱۹:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۲۰
مصاحبه کننده نگفته برانداز است بلکه گفته مدلی از براندازی است
یکی از فرزندان ملت۲۵۷۹۹۴۱۱۶:۴۰:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۲۰
بهتر است دوستان اصولگرا مرز بین برانداز و منتقد را به روشنی بیان و مشخص کنند اینکه هر فردی تا گفت که قانون اساسی ( خون بهای شهدا ، زندانیان و انقلابیون ۵۷ ) پناهگاه احاد مردم بوده و حاکمیت باید در مقابل همه مردم پاسخگو باشد ، گوینده را به علت نقد بدون سلاح و صرفا به علت بیان و حرف زدن بازداشت و سپس او را معاند بخوانیم . این روش ناپسند است و راه به بیراهه می روند دوستان اصولگرا این تذهبون
ناشناس۲۵۷۹۹۸۹۱۷:۲۶:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۲۰
مرزش اینکه حرفهایی نزنید که حرف اوناست و فرش قرمز زیر پاشون پهن نکنید
ناشناس۲۵۸۰۰۶۴۱۸:۴۵:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۲۰
وطن فروشی تو هر جبهه ای باید جرم باشه الکی حزب بازی نکنید
ناشناس۲۵۷۹۹۷۸۱۷:۲۰:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۲۰
تاجزاده داره با قانون اساسی می جنگه. او از راه غیر قانونی داره با قانون میجنگه باید اول برید راهی برای تغییر قانون اساسی اونهم طبق خود قانون اساسی پیدا کنید بعد کارهای بعدی رو دنبال کنید . هر کاری خارج از قانون اساسی در حکم براندازیه
رامین۲۵۷۹۹۸۳۱۷:۲۳:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۲۰
اسراییل میخواد این نظام نباشه منافقین تروریست میخوان این نظام نباشه آمریکا و مستکبران عالم میگن که باید نظام ج ا سرنگون بشه و.... هر کس حرف آنها رو تکرار کنه با اوناست بی برو برگرد
ناشناس۲۵۸۰۰۰۸۱۷:۴۵:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۲۰
با این استدلال آقای مقدم، هر انتقاد و مخالفتی مدلی از براندازی می تواند محسوب شود!
ناشناس۲۵۸۰۱۱۷۲۰:۰۹:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۲۰
کسی که حرف امریکا واسرائیل راتندترازخوداونهاتکرار میکنه اگه براندازنیست پس چیه؟ # برانداز داخلی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین