رییس اسبق سازمان امور مالیاتی در گفت گو با الف:  فقط ۴۰ درصد سیستم مالیاتی ما هوشمند و کارآمد است

گروه اقتصادی الف،   4010412083 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس اسبق سازمان امور مالیاتی می گوید: در ایران فقط ۴۰ درصد سیستم مالیاتی ما هوشمند و کارآمد است. در صورتی که دولت کاملا هوشمند شود و همه اطلاعات وارد سامانه جامع مودیان شود، قطعا مالیات ستانی به روز شده و حداقل همه چیز شفاف می شود، چرا که خوراک مالیات اطلاعات است.

فقط ۴۰ درصد سیستم مالیاتی ما هوشمند و کارآمد است

غلامرضا حیدری کرد زنگنه به الف گفت:  چند سال قبل در سفری به هنگ کنگ برای بازدید از سامانه مودیان این کشور مشاهده کردم که از همه بخش ها به این سامانه اطلاعات وارد می شد. یعنی، اطلاعات کافی و جامع در اختیار این سامانه قرار می گرفت و همه چیز شفاف بود. یعنی هر چه اطلاعات دقیق تر و شفاف ترباشد، وصول مالیات هم راحت تر می شود.

 وی بیان کرد: در بحث مالیات ستانی دولت ها باید قبل از هر تصمیمی به شرایط اقتصادی موجود کشور نگاه کنند. من با اخذ مالیات مخالف نیستم، بلکه تاکید دارم که ضروری است، چرا که مالیات ابزارسیاست های مالی دولت است. البته ابزار درآمد خزانه هم هست اما مهمترین نقش مالیات، ابزار سیاست های مالی است. پس مالیات شاهرگ حیاتی دولت ها محسوب می شود. 

رییس اسبق سازمان خصوصی سازی در ادامه ابراز کرد: مالیات ستانی شرایط خاصی دارد که دولت ها باید قبل از هر اقدامی برای اخذ مالیات به این موارد دقت کنند. اینکه سیاست های مالی انبساطی یا انقباضی است، بررسی شرایط اشتغال، تورم و رشد اقتصادی باید در بحث مالیات ستانی در نظر گرفته شود. برای وصول مالیات ابزارهایی نیاز است که دولت باید آنها را فراموش نکند.

کرد زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا وجود سامانه ای چون مودیان مالیاتی می تواند از فرار های مالیاتی جلوگیری کند؟ نیز گفت: قطعا هوشمند سازی می تواند جلوی فرارها را بگیرد اما وقتی اقتصاد شفاف نباشد،وقتی سیستم ها هوشمند نباشند و در نبود دولت الکترونیک کارآمد،دفاتر مغشوش و حسابرسی آشفته قطعا باید منتظرفرارمالیاتی باشیم.

وی افزود: اگر کشوری اقتصاد خوب و شفافی نداشته باشد، نمی تواند مالیات بگیرد. اگر در اروپا و آمریکا دولت ها خوب مالیات می گیرند، به دلیل شفاف بودن اقتصاد است . به عنوان مثال در کشور آلمان به دلیل هوشمند بودن سیستم مالیات ستانی و نظارت دولت، یک سنت بدون نظارت دولت این کشور جابجا نمی شود. در حالی که در ایران در اقتصاد یله و غیر شفاف که معلوم نیست خصوصی است یا دولتی چگونه انتظار مالیات ستانی و یا نبود فرار مالیاتی می توان داشت؟

کرد زنگنه همچنین بیان کرد: در اکثر کشورهای دنیا مالیات بر محور خانواده است نه فرد. به عنوان مثال در انگلیس مالیات فرد متاهل با مجرد، متاهل بدون فرزند با دارای بچه متفاوت است . سرپرست خانواده در قبال همسرش معافیت مالیاتی دارد. یا در آلمان از کنار درآمدهای مالیاتی به افراد دارای فرزند معلول در صورت نگهداری در خانه 550 یورو پرداخت می شود. 

رییس اسبق سازمان امور مالیاتی در خصوص هوشمند سازی نظام مالیاتی ایران با بیان اینکه فقط 50درصد اقتصاد در دست دولت است و این کار دولت را برای مالیات ستانی کوتاه می کند، گفت: اینکه دولت در شرایطی کنونی همین مقدار مالیات را نیز وصول می کند، باید تبریک گفت. چرا که اطلاعات شفاف ندارد. اگر سامانه مودیان بتواند این اطلاعات را شفاف کند، قطعا شرایط اخذ مالیات توسط دولت تغییر می کند در عین حال عدالت مالیاتی نیز برقرار می شود.

رییس اسبق سازمان امور مالیاتی در پایان نیز درباره این مساله که سیستم نظارت های بانکی نیز چندان شفاف نیست افزود: به عنوان مثال تراکنش های بانکی بر خلاف ادعای برخی که می گویند، شفاف است، اصلا هم شفاف نیست. پس تا زمانی که این اطلاعات شفاف نشده و در یک جا تجمیع نشود و اداره مالیات به صورت کامل به این اطلاعات دسترسی نداشته باشد، نمی توان به تغییر سیستم مالیاتی گیر کشور امیدوار بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۷۰۹۵۱۱۰:۰۰:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۱۳
مالیات مانند شمشیر دو لب عمل میکند اگر مردم تحت فشار قرار گیرند و لبریز شوند آنوقت .....
ناشناس۲۵۷۱۰۵۲۱۰:۵۴:۴۸ ۱۴۰۱/۴/۱۳
چرا متولیان 60% اقتصاد مملکت از دادن مالیات معاف شده اند؟
ناشناس۲۵۷۱۱۶۳۱۲:۳۴:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۱۳
80 درصد اقتصاد ایران دست دولته متاسفانه افتادن جون چندرغازی که دست مردمه
ناشناس۲۵۷۱۰۵۵۱۰:۵۷:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۱۳
اکثر مشکلات این مملکت ناشی از بی عدالتی است.
ناشناس۲۵۷۱۰۹۳۱۱:۲۰:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۱۳
حقوق و درآمدهای همه مقامات دولتی در کشورهای غربی و نیز میزان مالیات پرداختی آنها به صورت تمام و کمال هر سال برای آگاهی مردم منتشر می شوند. چرا در ایران این کار صورت نمی گیرد؟!!
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۵۷۱۱۵۴۱۲:۱۶:۴۵ ۱۴۰۱/۴/۱۳
از ثروت های کلان گنج قارونی و افسانه ای نباید مالیات بگیرید بلکه باید اصل ثروت ها را پس گرفته و متصرفین را هم مجازات کنید
ناشناس۲۵۷۱۲۳۴۱۳:۳۶:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۱۳
همان بخش كارمند وضعيف جامعه شفاف است دانه درشت ها ماليات نمي دهند
ناشناس۲۵۷۰۹۸۲۱۰:۱۴:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۱۳
در تاریخ ایران، حکومتها بر اساس گرفتن میزان خراج و مالیات ارزیابی شده اند. در فرهنگ این مملکت، گرفتن مالیات از افراد ضعیف و عادی جامعه همواره امری نکوهیده بوده است.
ناشناس۲۵۷۰۹۸۶۱۰:۱۸:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۱۳
گرفتن مالیات از افراد ضعیف جامعه کاری به غایت خطا است. گرفتن مالیات از افراد پولدار هم باعث افزایش تورم و گرانی شده که در نهایت دودش در چشم همان طبقه ضعیف می رود. یک کارخانه دار با افزایش مالیات، کارگرانش را اخراج و تولیدش را کم می کند. یک بازاری با افزایش مالیات، اجناسش را گرانتر می فروشد......
ناشناس۲۵۷۱۰۵۶۱۰:۵۸:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۱۳
عزیزم مالیات بر اساس یکسال مالی هست، یکسال مالی هم بر اساس دخل و خرج هست که می‌شود درآمد خالص که از آن کم می کنند یک درصدی!!در ضمن آن کارخانه دار مالیات‌ آن را می پردازد ولی در امور غیر کارخانه داری که شامل دلالی هست مالیات نمی دهد که تورم ایجاد می شود!!
ناشناس۲۵۷۱۰۷۱۱۱:۰۵:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۱۳
خود دولت بزرگترین گرانفروش و کم فروش است.
ناشناس۲۵۷۱۱۳۴۱۲:۰۰:۵۹ ۱۴۰۱/۴/۱۳
در همه جا مالیات از پولدارها باعث کنترل تورم می شود ولی اینجا باعث تورم؟ یک حرفی بزن که بفهمی چی می گویی تا ندانسته حرفی بزنی که برعکس باشد
s r۲۵۷۱۲۱۵۱۳:۱۹:۲۶ ۱۴۰۱/۴/۱۳
جالبه اینقدر به روشهای گرفتن مالیات پرداخته میشه ولی در مورد محل هزینه کرد مالیات جمع اوری شده توجهی نمیشه دولت علاوه بر اینکه باید روش عادلانه ای برای دریافت مالیات داشته باشد باید محل هزینه کرد درامدهای خود را به صورت شفاف ارایه کند
ناشناس۲۵۷۰۹۹۳۱۰:۲۳:۱۸ ۱۴۰۱/۴/۱۳
در سیستمی که فساد در آن اپیدمی شده، مالیات ستانی کار خنده داری است. اول جلوی رانت، فساد اداری، قاچاق، دلالی، زمین خواری، کوه خواری، جنگل خواری..... را باید گرفت.
ناشناس۲۵۷۱۰۶۹۱۱:۰۴:۰۳ ۱۴۰۱/۴/۱۳
خوب وقتی دنبال مالیات باشید وقتی کسی گردش مالی بالایی دارد و یا سند و اموال به نام می‌زند یا حتی به اطرافیان خودش، کار این ها هم لو می رود به همین راحتی
ناشناس۲۵۷۱۰۰۳۱۰:۲۶:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۱۳
اساس مالیات شفافیت است. تا موقعی که ارکان مملکت شفافیت مالی نداشته باشند، نمی توان دم از سیستم مالیاتی زد.
ناشناس۲۵۷۱۰۸۶۱۱:۱۵:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۱۳
آخر ما نفهمیدیم که مجموع حقوق و درآمدهای رییس جمهور، رییس مجلس، رییس قوه قضاییه، وزرا، نماینده های مجلس و.... چه میزان است؟ آیا مالیات هم می پردازند؟
ناشناس۲۵۷۱۰۱۰۱۰:۲۹:۴۲ ۱۴۰۱/۴/۱۳
مالیات از تولید یعنی اینکه چرخ اقتصاد به حرکت است مالیات از ثروت های کاذب یعنی در حقیقت از مایه و کیسه خوردن است که مفسدین اقتصادی جیب و سفره مردم را خالی کرده و بزرگ شده اند و دولت هم جیب مفسدین را می خواهد بزند اما آنها زیرآبی میروند و با پول چایی از دادن مالیات طفره میروند
ناشناس۲۵۷۱۰۱۵۱۰:۳۱:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۱۳
تورم 52 درصدی رسمی و واقعی بالای 100 درصدی کشور، خودش مالیات است. مردم دیگر پولی در بساط ندارند که آن را هم به عنوان مالیات تقدیم دولت کنند.
ناشناس۲۵۷۱۰۴۹۱۰:۵۲:۴۸ ۱۴۰۱/۴/۱۳
تورم را شما دلالان ایجاد کرده اید با افزایش سرمایه و مردمی که سرمایه ندارند را بدبخت پس حرف اضافی ممنوع
ناشناس۲۵۷۱۱۶۵۱۲:۳۵:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۱۳
چرا دلالی توی مثلا نروژ به وجود نمیاد؟
ناشناس۲۵۷۱۲۰۳۱۳:۱۵:۴۱ ۱۴۰۱/۴/۱۳
چون با گرفتن مالیات سنگین اجازه به شما نمی‌دهند قیمت سازی و یا دپو کنید
ناشناس۲۵۷۱۳۰۸۱۴:۵۵:۳۲ ۱۴۰۱/۴/۱۳
درست تورم خودش مالیات پنهان هست در حال حاضر که تورم پنجاه درصد یعنی هر ایرانی ماهانه پنجاه درصد داره مالیات به دولت میده و خدماتی هم دریافت نمیکنه !
ناشناس۲۵۷۱۰۱۶۱۰:۳۲:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۱۳
اونم مال قشرکارمند هست برادرمن ازسال ۸۸ازکارمندان بانک‌ها مالیات اضافی گرفتین راضی به برگشت اون نیستین هرکی هم صداش درمیادبازورحراست وتوبیخ و…صداشومیبرین
ناشناس۲۵۷۱۱۸۳۱۲:۵۴:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۱۳
دوست عزیز دریافتی کارمندان بانک ها و وام های رنگارنگی که با سودهای اندک دریافت می کنند به هیچ وجه با سایر کارمندان قابل مقایسه نیست. لطفا به اندکی مالیات اضافه اعتراض نکنید
ناشناس۲۵۷۱۴۱۴۱۶:۰۴:۳۸ ۱۴۰۱/۴/۱۳
برادرمن کدوم سودکم کدوم وام زیادصدای دهل ازدورخوشه
ناشناس۲۵۷۱۳۱۷۱۵:۰۱:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۱۳
کارمندان مالیات بگیر دولت هستن حقوق بانکهای دولتی از مالیات مردم پرداخت میشه . مالیات شما یعنی ده درصد از پول رو پس دادی به بیت المال !
ناشناس۲۵۷۱۰۱۸۱۰:۳۲:۵۶ ۱۴۰۱/۴/۱۳
ستاندن مالیات بیشتر در حالی که رکود تورمی در کشور حاکم است، تنها باعث نابودی بیشتر خانواده ها خواهد شد.
ناشناس۲۵۷۱۰۶۰۱۱:۰۰:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۱۳
عجب یعنی میخواهید گرانی و تورم نباشد و همزمان مالیات گیری هم نباشد؟ اقتصاد علم هست و نه این حرف های آبکی شما
ناشناس۲۵۷۱۱۵۰۱۲:۱۱:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۱۳
دولت ها اعلام بکنند که با میلیاردها دلار پول نفت در سال های قبل چکارکردند بعد بیان با ادعای شفافیت جیب مردم خالی کنید آخه چقدر مالیات بدیم؟؟؟
ناشناس۲۵۷۱۲۰۸۱۳:۱۷:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۱۳
مالیات برای ایجاد تنظیم بازار هست و با زور ازتون می گیرند
ناشناس۲۵۷۱۲۷۶۱۴:۰۷:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۱۳
وقتی برخی اقشار تحصیل کرده و دارای مسئولیت اجتماعی مثل وکلا و برخی پزشکان و هنرمندان و ... از دادن مالیات طفره می روند دیگر چه انتظاری از بقیه دارید. دولت باید مالیات را بگیرد نه اینکه بگوید بیایید بدهید و می بایست قوانین بسیار سخت و بازدارنده برای فرار مالیاتی درنظر گرفت.
ناشناس۲۵۷۱۵۵۴۱۸:۴۳:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۱۳
این افزایش مالیات هم مثل بقیه کارهای دولت . موقع حذف ارز ترجیحی هم گفت تورم فقط هفت در صد زیاد میشه !!
تبریز۲۵۷۲۲۰۳۱۳:۰۶:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۱۴
آقای کرد زنگنه ، به گواه همه کارکنان سازمان امورمالیاتی ، بهترین رئیس کل این سازمان بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  15. تنوری که هنوز سرد است...

  16. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  17. ایثارگران را بدنام نکنید !

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

آخرین عناوین