وزیر ارشاد: نمایشگاه کتاب بعدی باید در شأن مردم عزیز ایران برگزار شود

گروه کتاب الف،   4010409099

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حتما باید سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء یابد و نسبت به این دوره در اوج باشد تا یک کار فاخر و در شأن مردم عزیز ایران سرافراز انجام دهیم.

وزیر ارشاد: نمایشگاه کتاب بعدی باید در شأن مردم عزیز ایران برگزار شود
 

به گزارش فارس، آیین تجلیل از دست‌اندرکاران سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سه‌شنبه (۷ تیرماه سال ۱۴۰۱) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، قائم مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از دست‌اندرکاران برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نمایشگاه سی و چهارم باید از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء یابد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پرفضیلت انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس به‌ویژه شهدای هفتم تیر و سیدالشهدای انقلاب اسلامی، آیت ا... دکتر محمد بهشتی بیان کرد: بر ارواح پاک این شهیدان درود و سلام می‌فرستیم و خداوند متعال را برای سلامتی وجود مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) که در چنین ایامی در سال ۱۳۶۰مورد سوءقصد قرار گرفتند، شاکریم که وجود مبارکشان را برای زعامت و سکانداری نهضت بزرگ اسلامی مردم ایران نگه داشت و ان‌شاءالله پرچم این انقلاب را با دست باکفایت‌شان به دست صاحب اصلی‌اش برساند.

وی ادامه داد: از دوستان عزیزم برای برگزاری مطلوب سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مسیری پرفراز و نشیب تشکر می‌کنم. به‌هرحال وضعیت به لحاظ فراگیری بیماری کرونا، وضعیت مستقر و همواری نبود. چند نوبت مصوبه را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه دادم که هربار با ایرادهای مختلف از برگزاری رویدادی که ممکن بود به افزایش و گستردگی بیماری منجر شود، حذر داشتند. لطف و عنایت خداوند بزرگ و تلاش شبانه‌روزی دولت مردمی، این اتفاق بزرگ را رقم زد که آغاز کار دولت با فوت بیش از ۷۰۰ تن از هموطنان شروع شد و این روزها عدد صفر، یک یا دو نفر فوتی را می‌بینیم، در حالی‌که این رقم در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا ازجمله آمریکا نزدیک به ۴۰۰ نفر فوتی در روز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: رسانه‌های اجاره‌ای، مزدور و جریان امپریالیسم خبری اجازه نمی‌دهند درخشش این کار بزرگ اثر خود را در جامعه بگذارد. روزی که واکسن نبود، هر روز ملت ایران را تحقیر می‌کردند، حال که این اتفاق رخ داده، سعی در کمرنگ جلوه دادن این کار بزرگ دارند. با عنایت به خداوند متعال، قدم در این مسیر گذاشتیم و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با قوت و در یک شکل بسیار خوب برگزار شد. در ایام برپایی نمایشگاه با برخی انتقادات دلسوزانه نسبت به موضوع عفاف و حجاب و پوشش مواجه بودیم و البته برخی هم دلسوزانه نبودند. ما همه این انتقادات را حمل بر صحت کردیم و آنها را دلسوزانه دانستیم.

اسماعیلی افزود: درهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به روی مردم باز شد و طبیعی است که نزدیک به چهار یا پنج میلیون نفر بازدیدکننده به نمایشگاه آمدند و رفتند، با وجود تمام مراقبت‌ها، ممکن است اتفاقاتی نیز رخ دهد که حتما مایه ناراحتی همه ماست، ولی عظمت این کار بزرگ نباید نادیده گرفته شود که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در قلب تهران با حضور میلیونی و آرامش کامل برگزار کردیم. رئیس‌ محترم جمهوری در نمایشگاه در بین مردم حضور پیدا کردند، دو وزیر فرهنگ منطقه از نمایشگاه بازدید کردند و اینها همه نکاتی بود که نشان داد با برگزاری نمایشگاه چه کار مهمی انجام شده است. بخشی از زحمات و فعالیت‌ها در قالب یک گزارش عملکرد در اختیار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادها قرار گرفت، ولی در واقع، انعکاس این‌همه فعالیت که برخی شاید کوچک به‌نظر برسند ولی اثر مهمی داشته باشند، کار دشواری است. ازجمله این اقدامات، عریض درنظر گرفتن راهروهای سالن‌های نمایشگاه بود که هم در کنترل بیماری و هم در عدم اختلال در امور، خیلی موثر بود.

وی همچنین گفت: حتی می‌شد با برخی اقدامات در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد، ولی ما در حوزه فرهنگ اقتصادی فکر نمی‌کنیم. با وجود برخی مشکلات در تأمین هزینه‌ها، در این دوره برای اولین‌بار هنوز نمایشگاه به پایان نرسیده، تسویه حساب با ناشران آغاز شد. در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هم به لحاظ کیفی کارهای مهمی صورت گرفت و هم شعار عدالت فرهنگی که شاخصه اصلی کار دولت مردمی است را معنی کردیم. هر کس در گوشه گوشه ایران، هر زمان اراده کرد توانست در کمتر از ۱۵ دقیقه از نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی خرید انجام دهد. نیازی نبود که کسی با وسایل مختلف مسافت‌های طولانی را طی کند تا برای خرید کتاب در نمایشگاه حضور پیدا کند. سیاست نمایشگاه برای کاهش ازدحام و غالب شدن بعد فرهنگی کار، خرید به‌صورت مجازی بود، با این وجود این‌همه، از شکل فیزیکی نمایشگاه هم استقبال صورت گرفت. در این دوره فروش ۲۵۰ میلیارد تومانی را شاهد بودیم که رقم قابل‌توجهی است و باعث بهبود در چرخه اقتصاد نشر هم شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: این جلسه در واقع برای تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری سی و‌سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و آغاز رسمی برنامه‌ریزی سی و چهارمین دوره این نمایشگاه، برگزار شده است. به‌طور رسمی زحمت برگزاری دوره بعد نمایشگاه را به آقای دکتر احمدوند ابلاغ کردیم و امیدواریم با کمک مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و همکاری مدیران کمیته‌ها، بخش‌ها و دستگاه‌های داخل و خارج از وزارتخانه این کار بزرگ را شروع کنند. حتما نواقصی در کار وجود داشته که باید نواقص را ملاحظه و بررسی کنیم. حتما این کار نیازمند ارتقاء است. حتما نمایشگاه سی و چهارم باید از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء یابد و نسبت به این دوره در اوج باشد تا یک کار فاخر و در شأن مردم عزیز ایران سرافراز انجام دهیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر دنبال کردن سیاست‌های راهبردی در حوزه نشر و کتاب، افزود: در ریل‌گذاری کتاب و صنعت نشر باید تغییر صورت گیرد. در این راستا ما به دنبال خودکفایی در حوزه کاغذ هستیم و مرتب این موضوع را تکرار می‌کنیم که این موضوع به دنبال خود مطالبه نیز دارد. ما در واقع عمدا این موضوع را تکرار می‌کنیم که مرتبا خود را در معرض پاسخگویی برای کارهای انجام شده و انجام نشده قرار دهیم تا مسیر را طی کنیم. ما چاره‌ای جز این کار نداریم. ساماندهی کتابفروشی‌ها از دیگر دغدغه‌های ماست.

وی گفت: بنای ما این است که زنجیره کامل فعالیت‌های حوزه نشر و ترویج کتاب اعم از کتابفروشان، توزیع‌کنندگان، کتابخانه‌های عمومی، حمایت از ناشران، حمایت از نویسندگان، موضوع کاغذ و... پررونق و پرشکوه باشد. بحث نهضت کتابخوانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است باید مدنظر و در اولویت برنامه‌ریزی قرار گیرد. اخیرا در سفر به استان همدان، ۷۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی این استان اختصاص یافت. باید فعالیت‌های عرصه فرهنگ و نشر و کتاب را تقویت و حمایت کنیم. وظیفه فرهنگی دولت مردمی، ترجیح دادن رضایت عموم مردم است. دوستان در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع را با قوت دنبال کنند. معاونت امور فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مکمل هم هستند و کار جمعی حوزه کتاب را این دو مجموعه انجام می‌دهند که امیدواریم بتوانند این کار را به‌خوبی جلو ببرند و کارهای مهم انجام دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر توجه به سیاست‌های محتوایی در حوزه کتاب، بیان کرد: کتاب کودک و نوجوان برای ما مهم است و برخی از فعالیت‌ها قابل قبول نیست. ما فقط نمی‌خواهیم کتاب بفروشیم و نمایشگاه برگزار کنیم. نمی‌خواهیم فقط کتاب به دست مردم برسد، اینکه چه کتابی تولید شود، بسیار مهم‌تر است. دست‌اندرکاران حتما این موضوع را مورد توجه قرار دهند. نسبت بین تألیف و ترجمه نیز باید به سطح معقول‌تر و قابل اتکاتری برسد.

اسماعیلی ادامه داد: باید به تاریخ شفاهی، تاریخ و ادبیات محلی بها داده شود. قصه‌های ایرانی ترویج شود. ما نیازمند این کار هستیم. این امر یک حرکت مجاهدانه را می‌طلبد تا شاخص‌های کیفی‌مان تغییر پیدا کند. مسئولان ریل‌گذاری، تغییر و تحول فرهنگی در این بخش را با این سنجه‌ها بیازمایند تا این مسیر با قوت طی ‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: ناشرانی که در جریان انقلاب اسلامی ایران تلاش می‌کنند باید مورد حمایت قرار گیرند. چتر حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای همه دلسوزان ایران سرافراز است، ولی زیر این چتر برای کسانی که با این فرهنگ عناد دارند، جایی نیست. ان‌شاءالله دوستان این موضوع را به‌عنوان یک نگاه قطعی دنبال خواهند کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: از زحمات همه دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه در داخل و خارج از مجموعه این وزارتخانه تشکر می‌کنم. امیدوارم خداوند کمک کند، تا در سال آینده نمایشگاهی بسیار بزرگ‌تر با محتوای غنی‌تر و با ابعاد کمی و کیفی وسیع‌تر شاهد باشیم. 


تجلیل از برگزارکنندگان سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران

دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تشکیل می‌شود

یاسر احمدوند نیز در این آیین، بیان کرد: فلسفه برگزاری جلسه امروز، بیان خداقوت و تشکر از مسئولان برگزاری و مدیران بخش‌های مختلف سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. نمایشگاه را این جمع با خوبی‌ها، بدی‌ها، ضعف‌ها و قوت‌هایش برگزار کرده است. برگزاری این نمایشگاه، حاصل تلاش و تجربه یک گروه همدل و همراه بود که توانستند آن را در حد مطلوب به سرانجام برسانند.

وی ادامه داد: شاید دو ماه قبل، پیش‌بینی نمی‌شد که نمایشگاه امسال در یک تراز مقبول برگزار شود. ضعف‌های این نمایشگاه را هم بهتر از دیگران می‌دانیم. با همکاری مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه، کشور قطر به‌عنوان میهمان ویژه انتخاب شد که مسائل اجتماعی و میزبانی این کشور در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ ازجمله دلایل این انتخاب بود. با همدلی و همراهی، نه تنها میهمان ویژه انتخاب و شرایط حضورش مهیا شد، بلکه وزیر فرهنگ این کشور نیز در نمایشگاه حضور پیدا کرد. این دعوت و حضور، نشان‌دهنده یک کار شبانه‌روزی و سخت بود.

رئیس سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: با وجود برخی مشکلات و فرصت اندک برای برنامه‌ریزی و برگزاری، بخش عمده نشر کشور از نظر تعداد ناشران و تعداد عناوین کتاب‌های عرضه‌شده، حضور خوب و موثری در این دوره داشت. برگزاری همزمان نمایشگاه در دو شکل فیزیکی و مجازی و بسیاری اتفاقات خوب دیگر، حاصل تلاش همه همکاران بود.

احمدوند با اشاره به اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به‌صورت سالانه برگزار می‌شود و از اکنون باید برای سال آینده تدبیر و برنامه‌ریزی کرد، افزود: علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و همکاران ایشان از چندی قبل، بحث آسیب‌شناسی این دوره از نمایشگاه و برنامه‌ریزی برای دوره سی و چهارم را آغاز کرده‌اند.

وی در ادامه با تأکید بر تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اظهار کرد: این کار تاکنون صورت نگرفته است. در این راستا پیش‌نویسی آماده شده و در روزهای آینده به‌صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باید بیش از این اثرگذار باشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شده است. بخش‌ عمده‌ای از کارهای نمایشگاه را از اکنون می‌توان تدبیر کرد. 

خروج مردم از انزوای کرونایی با یک درگاه فرهنگی 

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این آیین با بیان اینکه سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با یک فرایند کاری متراکم و همکاری عوامل و دستگاه‌های مختلف برگزار شد، عنوان کرد: از بهمن‌ماه ۱۴۰۰، حکم شروع فرایند برنامه‌ریزی و تشکیل شورای سیاستگذاری و در ادامه شورای برنامه‌ریزی ابلاغ و فعالیت ها آغاز شد.

قائم‌مقام سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: براساس تراکنش درگاه مجازی و دستگاه‌های کارتخوان، فروش این دوره از نمایشگاه رقمی بیش از ۲۱۱ میلیارد تومان بوده که با احتساب فروش نقدی و... این رقم به حدود ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. آمار امسال به‌صورت شفاف و در دو بخش تخمینی و دقیق ارائه شده است.

رمضانی با اشاره به برخی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: برگزاری همزمان دو شکل فیزیکی و مجازی برای تحقق دسترسی عموم به دیدن و انتخاب کتاب در سراسر کشور برای اولین‌بار، توجه به عدالت دسترسی و عدالت توزیعی مورد تأکید دولت که این نمایشگاه تحقق بخشی از این امر مهم بود، تخصیص یارانه اعتباری خرید کتاب به شکل مجازی با هدف شفاف‌سازی و توزیع عادلانه، همکاری و مشارکت ۷۰ نهاد و سازمان در برگزاری این رویداد فرهنگی، استقبال کم‌نظیر خانواده‌ها، دانشجویان و کودکان و نوجوانان، برخی از ویژگی‌های این نمایشگاه بود.

وی افزود: هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برنامه‌ریزی و توجه ویژه برای حضور ناشران خارجی به‌ویژه کشورهای همسایه و کشورهای محور مقاومت، توجه به کشورهای دارای اشتراکات زبانی و فرهنگی، توجه به فعالیت‌های محتوایی و فرهنگی و اطلاع‌رسانی، استقرار مرکز تماس و پاسخگویی در مصلی، آراستگی محیط و پرهیز از شلوغی تبلیغات نامرتبط و استقرار تمامی ناشران در فضای مسقف (به متراژ ۹۰ هزار مترمربع)، برخی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۴۰۱، بود.

رمضانی در ادامه درباره ویژگی‌های شکل مجازی نمایشگاه نیز گفت: ارسال پستی رایگان خریدهای مجازی، امکان خرید ۲۴ ساعته، پشتیبانی از خرید تا دریافت، امکان حضور ناشران کوچک، تسهیل در خرید (میانگین مدت زمان خرید با احتساب جستجو، ۱۲ دقیقه و ۳۸ ثانیه بود که اتفاق فوق‌العاده‌ای است)، پشتیبانی ارسال پستی و خرید مجازی برای ناشران خارجی، شروع فرایند تسویه با ناشران همزمان با برگزاری نمایشگاه برای اولین‌بار (پرداخت بیش از ۹۵ درصد مبالغ ناشران)، باز بودن سایت یارانه اعتباری خرید کتاب تا پایان نمایشگاه، از ویژگی‌های شکل مجازی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. تشویق به استفاده بیشتر از امکان فروش مجازی و رعایت عدالت فرهنگی نیز ازجمله مزایای استفاده از یارانه اعتباری در شکل مجازی بود.

قائم‌مقام سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: در این دوره از ۲۰ اردیبهشت تا ساعت ۱۱ روز هفتم خردادماه، بیش از ۱۱ هزار و ۸۵۶ تماس خروجی به ثبت رسید. ارائه خدمات از سوی همیاران خرید و انتخاب نیرو از میان خواهران با حجاب برتر (چادر) برای فعالیت در غرفه‌های اطلاع‌رسانی نیز از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این نمایشگاه بود.

قائم‌مقام سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: با عنایت ویژه رئیس‌جمهور محترم به چرخه نشر و نمایشگاه کتاب، اتفاقات خوبی رقم خورد. چهره‌ها و شخصیت‌های زیادی نیز در نمایشگاه حضور پیدا کردند. اگر همکاری و همدلی در مجموعه دست‌اندرکاران نمایشگاه صورت نمی‌گرفت و تدبیر دکتر احمدوند و حمایت‌های وزیر و دولت محترم نبود، این نمایشگاه برگزار نمی‌شد. شانه خالی کردن از زیر بار برگزاری نمایشگاه برای دولت آسان بود، اما دولت خطر کرد و پیش آمد برای اینکه یک امکانی را برای مردم فراهم کند تا از انزوای کرونایی با یک درگاه فرهنگی خارج شوند و بعد از بازگشایی مدارس بزرگترین اقدام عمومی دولت، برگزاری نمایشگاه کتاب بود که نشاط به جامعه بازگردد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین