واکنش شریعتمداری به اظهارات عجیب و جنجالی پزشکیان درباره مذاکره و جنگ

  4040520002 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرمسئول روزنامه کیهان به اظهارات عجیب مسعود پزشکیان در جلسه با اهالی رسانه در خصوص مذاکره و جنگ واکنش نشان داد.

واکنش شریعتمداری به اظهارات عجیب و جنجالی پزشکیان درباره مذاکره و جنگ

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت:

۱- وقتی پای این پرسش به میان کشیده می‌شود که ادامه مذاکره با آمریکا غیر از «تسلیم» چه مفهوم دیگری دارد؟! برخی از دولتمردان به‌گونه‌ای پاسخ می‌دهند که انگار، باید بین مذاکره و جنگ یکی را انتخاب کنیم! و هنگامی که سؤال می‌شود، مگر نقطه مقابل «‌مذاکره‌»، «جنگ‌» است؟! و اگر حاضر به مذاکره با یک کشور نبودیم، الزاماً باید با آن کشور وارد جنگ شویم؟! می‌فرمایند؛ آمریکا این‌گونه است! به بیان دیگر ادعا می‌کنند که آمریکا این‌گونه می‌خواهد‌(!) و تاکید دارند یا بایستی وارد مذاکره شویم و یا آماده جنگ باشیم؟! مفهوم دیگر این دیدگاه آن است که یا بایستی از طریق مذاکره در مقابل خواسته‌های آمریکا سر تسلیم فرود ‌آوریم و یا در جریان جنگ به خواسته‌های آمریکا تن بدهیم! در این دیدگاه، ایستادگی و مقاومت کمترین جایگاهی ندارد هر دو سوی این دوقطبی، تسلیم است!

۲- بخشی از سخنان دیروز آقای پزشکیان، رئيس‌جمهور محترم کشورمان در دیدار با اصحاب رسانه، رنگ و بوی این دیدگاه را داشت که امید است از نوع سبغ لسان و لغزش کلام باشد. ایشان در پاسخ ضمنی به این دیدگاه که درحال حاضر مذاکره با آمریکا به معنی تسلیم است، گفت: «‌می‌خواهید بجنگید؟ خب [‌آمریکا] آمد زد‌... دوباره درست کنیم باز هم می‌آید می‌زند‌... این مسائل، مسائلی نیست که احساسی بشود برخورد کرد‌»! و در ادامه افزودند: «‌اینکه برویم برای حرف زدن بدین معنی نیست که می‌خواهیم تسلیم شویم‌»! و متاسفانه توضیح ندادند که وقتی آمریکا، سقف مذاکره (یعنی نتیجه مذاکره‌) را از قبل تعیین کرده است، آیا مذاکره غیر از تسلیم می‌تواند مفهوم و معنای دیگری داشته باشد؟!

۳- جناب پزشکیان، این پرسش‌ها را نیز بی‌پاسخ گذاشتند که:

الف:‌ آیا تاکنون، حتی یک نمونه - تاکید می‌شود، حتی یک نمونه-‌ از پایبندی آمریکا به تعهداتش وجود داشته است؟!

ب: مگر آمریکا به اعتراف صریح ترامپ و نتانیاهو‌، در گرماگرم مذاکرات، به رژیم صهیونیستی دستور حمله نظامی به ایران را صادر نکرد؟! و مگر بعد از استیصال و شکست اسرائيل، مستقیم و بی‌واسطه به مراکز هسته‌ای کشورمان حمله نکرد؟!

ج: با این وجود، آیا کمترین زمینه‌ای برای مذاکره با آمریکا وجود دارد؟!

۴- چه کسی باور می‌کرد که ایران اسلامی به تنهایی در مقابل حملات نظامی و همه‌جانبه آمریکا و رژیم صهیونیستی و ده‌ها کشور عضو ناتو و برخی دولت‌های مزدور منطقه، نه فقط بایستد، بلکه حریف مجهز به مدرن‌ترین تسلیحات و برخوردار از حمایت ده‌ها سرویس اطلاعاتی و امنیتی را مجبور به گدائی آتش‌بس کند؟ آمریکا و اسرائيل، آشکارا به شکست خود در مقابل ایران اعتراف کرده‌اند. آمریکا بعد از این شکست که دریوزگی آتش‌بس را در پی داشت به گدائی مذاکره آمده است و عجیب آن که برخی از مسئولان کشورمان گدائی آمریکا را «‌طلبکاری»! تلقی کرده و فریب دو قطبی جعلی مذاکره و جنگ را
خورده‌اند!

۵- برادر عزیزمان، جناب پزشکیان برای تأیید نظر خویش به آیه ای از کلام خدا اشاره کردند. آنجا که می‌فرمایند: «وإنْ جنحوا للسّلْم فاجْنحْ لها وتوکّلْ على‌الله... اگر دشمنان به صلح تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و بر خدا توکل کن‌». و حال آنکه با توجه به آشنایی درخور تقدیر ایشان با نهج‌البلاغه، انتظار می‌رفت به این بخش از نامه حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک‌اشتر نیز اشاره می‌کردند. آنجا که فرموده‌اند: «وَ لَکِنِ الْحَذَرَ کُلَّ الْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّکَ بَعْدَ صُلْحِهِ فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِیَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِی ذَلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ... زنهار! زنهار! از دشمن خود پس از آشتی کردن، زیرا دشمن چه بسا به نزدیکی می‌گراید و نمایش صلح می‌دهد تا طرف را غافلگیر کند، پس جانب احتیاط را بگیر (دور اندیش باش) و خوش‌گمانی خود را درباره حیله‌گری‌های دشمن متهم بساز‌». حالا جای آن است از برادر گرامی و عزیزمان جناب پزشکیان بپرسیم که با توجه به ماهیت شناخته شده آمریکا، اکنون جای توجه به کدام هشدار حضرت امیرالمؤمنین(ع) است؟!

۶-‌ و بالاخره گفتنی است شخصیت اسلامی و انقلابی جناب پزشکیان روشن‌تر از آن است که جای کمترین خدشه‌ای در آن باشد و مواضع قاطع و صریحاً اعلام شده ایشان علیه آمریکا و اسرائيل شاهد این مدعاست. اما، آقای رئیس‌جمهور بارها درباره برخی از مسائل بر نظر کارشناسان تاکید فرموده‌اند. از این روی انتظار آن است که در انتخاب مشاوران خود دقت بیشتری داشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۹۹۴۹۸۷۰۴:۵۵:۵۵ ۱۴۰۴/۵/۲۰
شریعتمداری نظر دیگری دارد که اگر آمریکا به خواسته اش نرسد بازهم وارد جنگ می شود ؟
ناشناس۳۹۹۵۳۷۵۱۲:۲۰:۱۰ ۱۴۰۴/۵/۲۰
آقای شریعتمداری در مورد گرسنگی مردم غزه نظری ندارند ؟
ناشناس۳۹۹۵۶۸۸۱۸:۲۱:۵۵ ۱۴۰۴/۵/۲۰
اطلاعات ناقص و اشتباه گناهش بالاترین هست چون تصمیم گیری یک کشور و ملت را تحت تاثیر قرار می دهد. می فرمایند حتی یک مورد بیاورید که در تاریخ امریکا به توافق و پیمان خود وفادار باشد. در سال 1953 امریکا با چین به توافق اتش بس در شبه جزیره کره رسید و الان نزدیک هشتاد سال هست که با وجود تنها اتش بس حتی یک گلوله به کره شمالی نزده ولی کره شمالی بارها علیه کره جنوبی و منافع امریکا در طول این سالها اقدام کرد. در 1961 در بحران موشکی کوبا امریکا با روسیه به توافق رسید که در صورت عدم استقرار موشکهای روسی در کوبا در مقابل امریکا هم هرگز اقدام نظامی یا براندازی یا کودتا و... در کوبا انجام نخواهد داد و با وجود فروپاشی شوروی در سال 1991 و این حقیقت که کوبا در 90 کیلومتری ساحل امریکا هست باز هم امریکا حاضر نیست پیمان خود را بشکند و همچنان به ان تعهدات در 1961 وفادار هست.
ناشناس۳۹۹۵۴۷۳۱۳:۴۷:۳۰ ۱۴۰۴/۵/۲۰
حرفای ایشون مثل زمستان سرد اروپاست !
ایرانی۳۹۹۵۶۸۳۱۸:۱۰:۳۵ ۱۴۰۴/۵/۲۰
تسلیم مطلق کف خواسته امریکا از تمام کشورهای جهان است. ایران اگر تسلیم خواسته های کنونی امریکا که تسلیم تمام مؤلفه های دفاعی و بازدارنده و اقتدارآفرین نظامی است شویم، در مرحله بعد خواستار تسلیم تمام منابع طبیعی و منابع انسانی کشور برای بهره برداری مفت و مجانی و بردگی ملت خواهد شد. مگر پهلوی دوم تسلیم محض امریکایی ها نبود آیا تمام دارایی کشور را نمی بردند و جایش مقداری سلاح و لوازم خانگی و خودرو به ایران می دادند؟
ناشناس۳۹۹۴۹۹۲۰۵:۱۲:۲۴ ۱۴۰۴/۵/۲۰
یادتان باشد ظریف گفت آمریکا می تواند با یک دکمه ما را بفرستد هوا( نقل به مضمون) حالا بگردید دنبال ظریف
امیر حسین سلطان/تهران۳۹۹۴۹۹۶۰۵:۳۷:۲۱ ۱۴۰۴/۵/۲۰
از آقای شریعتمداری باید خواسته شود صریحا نظرشان را در مورد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط ایران و پایان جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران طی یادداشتی مرقوم نمایند. اگر آنجا تسلیم در کار بوده است(که نبوده است) اینجا را هم به حساب تسلیم بگذارید(که تسلیمی در کار نیست) واقعا این همه اصرار ایشان بر حفظ وضع موجود(با وجود خطر جنگ مجدد، تهدیدها، فشارها و تحریم ها!) ما را به کجا خواهد برد؟ و قس علی هذا! والله اعلم
ناشناس۳۹۹۵۴۹۴۱۴:۰۴:۰۱ ۱۴۰۴/۵/۲۰
اون زمان با صدام جنگ داشتیم برای صلح مذاکره کردیم حالا برای چی باید مذاکره کنیم ؟!
ناشناس۳۹۹۵۰۰۶۰۵:۵۴:۰۲ ۱۴۰۴/۵/۲۰
باید‌به‌کسی‌که‌بر‌خلاف‌کارشناسان‌و‌مدیران‌سیاسی‌و‌نظامی‌در‌خصوص‌زنگزور‌هشدار‌و‌اعلام‌خطر‌میکنندبی‌اعتنایی‌میکند‌باید‌شک‌کرد.
ناشناس۳۹۹۵۰۲۴۰۶:۳۳:۱۵ ۱۴۰۴/۵/۲۰
حرف حق تلخه
ناشناس۳۹۹۵۳۷۱۱۲:۱۸:۵۵ ۱۴۰۴/۵/۲۰
حرف ناحق نزنید کافی هست
ناشناس۳۹۹۵۱۳۷۰۸:۳۶:۱۱ ۱۴۰۴/۵/۲۰
متاسفانه جناب پزشکیان در رجزخوانی و سخنرانی های حماسی و شعارگونه و سرگرم کننده، نمره خوبی نمیگیره .
ناشناس۳۹۹۵۵۳۰۱۴:۴۰:۲۶ ۱۴۰۴/۵/۲۰
نظامی گنجوی: گر به سخن کار کسی سر شدی کار نظامی به فلک بر شدی کشورهای دیگر بر اساس قدرت اقتصادی ،نظامی ، اجتماعی و نفوذ سیاسی تصمیم گیری می کنند
ناشناس۳۹۹۵۱۸۷۰۹:۱۸:۱۶ ۱۴۰۴/۵/۲۰
کیهان بنگاه تفرقه افکنی و ناامیدی و افراطی گری
ناشناس۳۹۹۵۵۹۲۱۵:۴۶:۲۲ ۱۴۰۴/۵/۲۰
دیگران علیه منافع ملی کار نکنند و حرف نزنند تا وطن پرستان واکنش نشان ندهند
ناشناس۳۹۹۵۲۰۲۰۹:۲۵:۵۱ ۱۴۰۴/۵/۲۰
مشکل مشاور نیست مشکل خودش هست
ناشناس۳۹۹۵۲۴۹۱۰:۱۷:۴۱ ۱۴۰۴/۵/۲۰
در مورد موضوع اختلاف ایران و آمریکا و البته اسرائیل بله، یا باید مذاکره و توافق کرد یا جنگ. اختلاف این دو بر سر تعرفه و امثالهم نیست که نهایتاً فشار اقتصادی باشد. برخی از حوادث قرن‌های دور عبرت می گیرند و برخی از اتفاقات دو ماه پیش عبرت نمی گیرند!
ناشناس۳۹۹۵۲۷۷۱۰:۴۴:۲۱ ۱۴۰۴/۵/۲۰
وقتی ترامپ میگه تاسیسات هسته ای ایران نابود شده دوباره در مورد چی می خواهند مذاکره کنند ؟!
ناشناس۳۹۹۵۳۶۵۱۲:۱۵:۳۰ ۱۴۰۴/۵/۲۰
امکان بازسازی و ادامه فعالیت هسته ای. برای صنایع هسته ای نظامی و غیرنظامی نیاز به غنی سازی هست. اگر می خواهیم دوباره صنایع هسته ای را راه اندازی کنیم باید مشکل حل شود.
ناشناس۳۹۹۵۴۳۳۱۳:۲۲:۰۸ ۱۴۰۴/۵/۲۰
رفع تحریم ها و تجارت با بازار آزاد جهانی
ناشناس۳۹۹۵۵۰۰۱۴:۱۲:۴۳ ۱۴۰۴/۵/۲۰
شما مذاکره نکن که تحریم بیشتر بزنی نمیخواد بیشتر تجارت کنی
ناشناس۳۹۹۵۶۰۶۱۶:۰۰:۴۲ ۱۴۰۴/۵/۲۰
تلاش ترامپ برای مذاکره عملا یه چیز دیگه میگه.
ناشناس۳۹۹۵۲۷۸۱۰:۴۵:۵۶ ۱۴۰۴/۵/۲۰
پزشکیان باید بداند حتی در تاریخ اسلام یک مورد نداریم که دشمنان بدعهدی و پیمان شکنی کرده باشند و پیامبر(ص) یا حضرت علی (ع) دوباره با اونها تجدید پیمان کرده باشند.
امیر حسین سلطان/تهران۳۹۹۵۴۰۱۱۲:۴۱:۴۴ ۱۴۰۴/۵/۲۰
پیامبر خدا(ص) و حضرت علی(ع) هر یک انسانهایی معصوم بوده اند آیا ما هم در حد و اندازه های آنان هستیم که مقایسه می کنید؟! تازه اگر مبنا تاسی جستن به تاریخ اسلام هم باشد آیا ماجرای فتح مکه برای رجوع به تاریخ اسلام و نحوه برخورد پیامبر الهی(ص) با مشرکان و دشمنان اسلام را برای الگوگیری از آن بزرگوار نباید در نظر بگیریم؟! لطفاً دین خدا را اینقدر خشن و دور از انعطاف به نفع گروه و جناحی خودتان مصادره نفرمایید! «تعز من تشاء و تذل من تشاء»
ناشناس۳۹۹۵۲۸۱۱۰:۴۶:۳۲ ۱۴۰۴/۵/۲۰
این راه های شما رو آزمودم حاج حسین.بله تهش جنگه و رئیس محترم‌جمهور تعهد داره که از جنک و ویرانی جلوگیری کنه.
ناشناس۳۹۹۵۵۹۱۱۵:۴۵:۱۹ ۱۴۰۴/۵/۲۰
جنگ شده!!!
ناشناس۳۹۹۵۲۸۲۱۰:۴۶:۵۵ ۱۴۰۴/۵/۲۰
متاسفانه پزشکیان و عراقچی پالس ضعف می فرستند و این برای کشور عواقب خطرناکی دارد.
ناشناس۳۹۹۵۳۰۳۱۱:۰۴:۰۸ ۱۴۰۴/۵/۲۰
جناب دکتر پزشکیان چیز عجیبی نگفته، اینکه برای شما عجیب است این است که شما با واقعیات جامعه فاصله دارید.
ناشناس۳۹۹۵۳۷۸۱۲:۲۲:۵۹ ۱۴۰۴/۵/۲۰
راست میگی ما را بمباران کنند اشکالی ندارد دوباره ساخته می شود و بعد گفته شود بسازیم که چی دوباره بزنند؟!! مذاکره میکنیم آن وقت مذاکره بابت بمباران شده یا بقیه چیزها که مانده و نابود کنی؟!!! حجاب کار فرهنگی!! بله فرهنگی هم هست اما شما مقام اجرایی هستی و قانون برای شما تعیین تکلیف کرده و فرهنگی هم تعیین تکلیف کرده ؟!!
ناشناس۳۹۹۵۳۰۹۱۱:۰۷:۵۰ ۱۴۰۴/۵/۲۰
اقای شریعتمداری فکر نمیکنید دخالات امثال شما همیشه دیپلماسی ما با دنیارو از ریل خارج کرد.
ناشناس۳۹۹۵۴۴۷۱۳:۲۹:۲۶ ۱۴۰۴/۵/۲۰
دقیقا ایشان گفت وسط مذاکره آن هم چه مذاکره ای که سراسر خیانتی هست آمریکا و اسرائیل حمله نکردن!!!
ناشناس۳۹۹۵۵۰۱۱۴:۱۳:۱۵ ۱۴۰۴/۵/۲۰
بس کنید این اوهام رو کدام ارتباط! ارتباط مدنظر غرب تسلیم و بردگی یک طرفه اس والا به برجام پایبند می موندن مذاکره برای غرب ابزاری برای زمین زدن بدون هزینه دشمنانشون است فقط همین بیدار شید از این خواب طولانی
ناشناس۳۹۹۵۳۱۵۱۱:۱۶:۲۹ ۱۴۰۴/۵/۲۰
نصف خبرهای مملکت در یکسال شده یا برق یا حرف های نادرست دولتی
ناشناس۳۹۹۵۳۲۵۱۱:۲۳:۴۱ ۱۴۰۴/۵/۲۰
بالاخره ما برای رفع تحریم ها(که باعث شده وضعیت کشور هر روز بدتر از دیروز شود) باید راهی پیدا کنیم نه مذاکره و نه جنگ ما را در این حالت فعلی ثابت میکند که این هم قابل دوام نیست و وضعیت کشور نشان میدهد که باید از این باتلاق خارج شویم کاش شریعتمداری و دیگر دوستانشان راهی اگر میدانند نشان بدهند البته راهی که عملی باشد و نه شعاری .
ناشناس۳۹۹۵۴۳۱۱۳:۲۱:۱۹ ۱۴۰۴/۵/۲۰
اصلا فردا تحریم رفع شد، خوب بعدش چه؟ همه کار ما را گره زدند به تحریم. برنامه ۳ سال آینده ترافیک و آلودگی و صنعت و کشاورزی و مسکن و ... چه؟ اینا شرط لازمش تحریم است؟ نباید پشت یک مشکل نشست.
ناشناس۳۹۹۵۳۸۹۱۲:۳۲:۲۳ ۱۴۰۴/۵/۲۰
مطمئن هستم یکجا هم گفته تنگه هرمز رو ببندیم
ناشناس۳۹۹۵۳۹۰۱۲:۳۳:۳۶ ۱۴۰۴/۵/۲۰
آقای شریعتمداری به لفاظی و رجزخوانی بود، وضعیت مملکت این نبود.
ناشناس۳۹۹۵۴۲۹۱۳:۱۹:۰۸ ۱۴۰۴/۵/۲۰
رئیس جمهور از زمان حضورشان در سازمان ملل حرف های عجیبی می زدند. متاسفانه دو قطبی ایجاد کردند ، حرف های قشنگ و عوام پسند می زنند کسی هم درست نقد نمی کند . هر کسی هم انتقاد کند ازش یا به تندروی یا به ایجاد تفرقه نام برده می شود. آقای شریعتمداری حرف درستی می زنند اما متاسفانه عده ای اول به اسم گوینده نگاه می کنند بعد به حرفش. آقای پزشکیان اقدام مفیدی انجام نداده اند یک روز هم خواهند گفت ما تلاش کردیم و نشد. مجلس هم حرفی بزند می گویند خلاف وفاق است . کلا وظیفه شبکه‌های خبری است در این میان بتوانند مغلطه ها را مشخص کنند. حد اقل تحلیل آن است که وضع کشور قبل و بعد ایشان مقایسه شود. خود کفایت می کند. نه طرحی و نه برنامه ای . حرف های عجیب بدون برنامه.
ناشناس۳۹۹۵۴۳۶۱۳:۲۴:۰۳ ۱۴۰۴/۵/۲۰
دولت وظیفه دارد از طرف مردم به امور مردم رسیدگی کند و اداره کند. حقوق دولت از طرف مردم است . دولت وظیفه دارد برنامه بدهد. یک تحریمی رفع شود چه می کند ، دو تحریم رفع نشود چه می کند. این مشق دولت است که انجام نمی دهد. اگر اقداماتش مشروط به برداشتن تحریم است ، برود وقتی تحریم ها برداشته شد بیاید.
امیر حسین سلطان/تهران۳۹۹۵۵۴۸۱۴:۵۹:۵۹ ۱۴۰۴/۵/۲۰
هنوز نفهمیده اید تحریم یعنی چه؟! کی می خواهید به ماهیت واقعی تحریم و تحریم ها و تحریم شده و تحریم شده ها و آثار و تبعات و عواقب آن پی ببرید؟!
ناشناس۳۹۹۵۷۵۹۲۰:۵۸:۵۳ ۱۴۰۴/۵/۲۰
شما هنوز سو مدیریت را نفهمیده اید
بنده خدا اصل۳۹۹۵۴۴۸۱۳:۲۹:۵۶ ۱۴۰۴/۵/۲۰
حق با پزشکیان است
ناشناس۳۹۹۵۴۵۷۱۳:۳۵:۵۱ ۱۴۰۴/۵/۲۰
کیهان با این سخنان تفرقه افکن دنبال هیایوی سیاسی است
ناشناس۳۹۹۵۴۹۹۱۴:۱۰:۵۵ ۱۴۰۴/۵/۲۰
مذاکره کردیم ان چندین بار نتیجه اش را هم دیدیم دندان طمع به مهربانی و عقلانیت خیالی غرب رو بکنید و برای حل مشکلات دنبال راهی دیگر باشید
محمد۳۹۹۵۵۶۸۱۵:۲۴:۰۹ ۱۴۰۴/۵/۲۰
وقوع یا عدم وقوع جنگ ربط خیلی خیلی کمی به مذاکره کردن یا نکردن داره. وقوع جنگ 90% از عدم بازدارندگی می آید و کمتر از 10% به مذاکره بستگی داره. هر وقت بین دو کشور بازدارنگی در سطوح مختلف باشه، احتمال وقوع جنگ خیلی خیلی کمه.
ناشناس۳۹۹۵۵۷۱۱۵:۲۸:۵۵ ۱۴۰۴/۵/۲۰
حاج حسین این تنگه رو ببند تا ما به حرفهات بیشتر توجه کنیم
تاریخ۳۹۹۵۶۱۵۱۶:۰۸:۲۳ ۱۴۰۴/۵/۲۰
تاریخ در این مورد نیز در اینده قضاوت خواهد کرد
علی۳۹۹۵۶۶۱۱۷:۲۹:۵۶ ۱۴۰۴/۵/۲۰
پزشکیان کاملا درست میگه
ناشناس۳۹۹۵۶۸۷۱۸:۲۱:۳۳ ۱۴۰۴/۵/۲۰
با پزشکیان موافقم
yektanetتریبون

آخرین عناوین