یازار بورس در هفته‌ای که گذشت/ رشد ۱۰۴ درصدی ارزش معاملات خُرد و رونق بورس

گروه اقتصادی الف،   4001220058

بازار سرمایه در هفته سوم اسفندماه روند صعودی داشت تا برخی از کارشناسان رشد ارزش معاملات خرد را نشانه رونق معاملات و رشد بورس بدانند.

به گزارش فارس، بورس در هفته سوم اسفندماه روند کاملا متفاوتی نسبت به هفته‌های پیش گرفت. در این هفته همه شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه نشان از ورود بورس به یک روند متعادل و صعودی داشت. در صورتی که این مساله ادامه دار باشد، می‌توان امیدوار بود، بازار سهام در سال اینده از رکود خارج شده است.

شاخص کل بورس در حالی در هفته گذشته توانست وارد کانال 1.3 میلیون واحدی شود که در دو ماه گذشته، بازگشت به این شاخص و رسیدن به نیمه این کانال به یک آرزو برای سهامداران تبدیل شده بود. افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت نفت، مشخص شدن جزئیات بودجه سال 1401 و افزایش قیمت فلزات اساسی از جمله موضوعاتی بوده که در رشد شاخص کل بورس تاثیر فراوانی داشته است.

البته در این بین نباید از دوگانه های موجود در بازار سهام نیز چشم پوشی کرد. دوگانه سهم‌های کوچک و بزرگ و دوگانه سهم‌های ریالی و دلاری از جمله مواردی است که در این هفته تقابل جالبی را در بورس ایجاد کردند.

در ابتدای هفته سهم‌های کوچک بازار سرمایه رشد دهنده شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بودند. در میانه هفته سهم‌های ریالی باعث رشد شاخص کل شدند و در پایان هفته نیز تقابل سهم های دلاری و ریالی باعث شد تا شاخص کل در روز روند نوسانی داشته باشد.

* رشد 5 درصدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در هفته سوم اسفندماه صعود کرد تا پس از یک هفته وقفه بازدهی مثبت داشته باشد. پس از آن که هفته پیش شاخص افت 0.56 درصدی را پشت سر گذاشت، روز شنبه شاخص 17 هزار و 592 واحد بالا آمد. روز یکشنبه نیز رشد شاخص ادامه یافت و 23 هزار 816 واحد صعود کرد.

روز دوشنبه نیز شاخص برای سومین روز متوالی صعود کرد و افزایش 20 هزار و 308 واحدی را پشت سر گذاشت. روز سه‌‌ شنبه شاخص بر خلاف انتظارها نزول کرد و 6 هزار و 337 واحد پائین آمد؛ اما در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس تهران 11 هزار و 734 واحد افزایش یافت.

در حال حاضر شاخص کل بورس با رشد 67 هزار و 113 واحدی به عدد یک میلیون و 348 هزار و 303 واحدی رسید و بازدهی 5.2 درصدی را به ثبت رساند.

* رشد کمتر شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل

در هفته گذشته، شاخص کل هموزن نیز صعودی بود؛ اما میزان رشد این شاخص تقریبا نصف شاخص کل بوده است که نشان می دهد سهم های شاخص ساز و بزرگ بازار سرمایه رشد بیشتری را در هفته سوم اسفندماه تجربه کرده اند. شاخص کل هموزن در روز شنبه رشد هزار و 639 واحدی داشت و در روز یک شنبه نیز با افزایش دو هزار و 870 واحدی روبرو شد.

این شاخص در روز دوشنبه دو هزار و 841 واحد رشد کرد و در روز سه شنبه مانند همه شاخص های بورس با افت هزار و 175 واحد مواجه شد. روز چهارشنبه نیز رشد این شاخص دو هزار 353 واحد بود. شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 8 هزار و 528 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 2.55 درصدی را ثبت کرد.

* رشد ارزش معاملات خرد نشانه صعود بورس؟

بورس در هفته گذشته با افزایش میزان معاملات خرد و کل معاملات مواجه شد. برخی از کارشناسان بازار سرمایه در این خصوص معتقدند، در صورتی که ارزش معاملات خرد بالای 4 هزار میلیارد تومان تثبیت شود، می‌توان امیدوار بود بورس از روند رکودی که در ماه های گذشته دچار آن شده، تا حدود زیادی خارج شده است.

ارزش کل معاملات در بازار سرمایه در هفته سوم اسفند ماه نسبت به هفته پیش از آن رشد 6 درصدی داشت و میانگین ارزش کل معاملات به 41 هزار و 753 میلیارد تومان رسید.

ارزش کل معاملات خرد نیز در این هفته با رشد 104 درصدی که داشت به چهار هزار و 108 میلیارد تومان رسید که نشان می دهد، سهامداران حقیقی با ورود پول و انجام معامله به بورس تا حدودی به روند صعودی آن در هفته‌های پایانی سال جاری و ماه‌های ابتدایی سال آینده امیدوار شده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین