چرا بر سر چین و روسیه، اینقدر جنجال می‌کنند!؟ / پاسخی دوباره به پرسشی تکراری

حسین رجائی، گروه سیاسی الف،   4001103048 ۱۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا بر سر چین و روسیه، اینقدر جنجال می‌کنند!؟ / پاسخی دوباره به پرسشی تکراری

«چرا بر سر چین و روسیه، اینقدر جنجال می‌کنند؟» عنوان مطلبی است که نگارنده نزدیک دو سال پیش از این و در پاسخ به جنجالی که به دنبال توییت سفیر چین در جواب سخنگوی وزات بهداشت کشورمان به پا شده بود به رشته تحریر درآوردم. در مطلب یاد شده، همچنین به سر و صدایی پیش آمده بر سر استفاده جنگنده های روسی از پایگاه نظامی کشور ما برای حمله به داعش اشاره کردم.

اکنون پس از دو سال وضعیت به همین منوال است. بلکه حتی بدتر هم شده است. جماعتی را فرض کنید که بر سر انتشار یک توییت اعتراضی و فرود دو جنگنده، استقلال کشور را بر باد رفته خوانده و آن را مستعمره چین و روسیه اعلام می‌کنند، به نظر شما این ها وقتی بفهمند کشورمان میخواهد با دو کشور یاد شده پیمان های راهبردی امضا کند چه غائله ای به پا می‌کنند!؟

ایشان اکنون به مرحله ای از دقت! رسیده اند که نشانه های وادادگی ایران و استعمارگری روسیه را در ابعاد میز محل گفتگوی روسای جمهور دو کشور و نحوه نشستن آن ها، جستجو می کنند! گویا این جماعت الی الابد در حواشی و جزئیات مستغرق مانده اند. ایران اسلامی به کمک روسیه شاهکار قرن را رقم زد. ابرپروژه داعش را که ساخته و پرداخته قدرتمندترین و ثروتمندترین کشورهای غربی و عربی بود، زمین زد. آنوقت اینها در بند میمیک صورت پوتین در دیدار با رئیس جمهور کشورمان هستند. آن هم اکثرا با اخبارها و تحلیل های غلط اندر غلط! 

به حساب این ها، جمهوری اسلامی روزی صدبار مستعمره چین و روسیه می‌شود! به پیش بینی این ها پوتین 5 سال پیش گوش ما را گرفته و از سوریه بیرون انداخته است! به ادعای این ها کشورمان، کل دریای خزر را به روسیه فروخته است! 

معلوم نیست در عوض چه متاعی این بذل و بخشش های حیرت انگیزی که اینها ادعا می‌کنند صورت پذیرفته است!؟

حتی آن عربستان اگر گاو شیرده آمریکا شده، بجایش ایالات متحده با صدها هزار نیروی نظامی و با فروش بروزترین تسلیحات آمریکایی از امنیتش حفاظت می‌کند. با حمایت سیاسی، تداوم حکومت حاکمان سعودی ا‌ش را تضمین می نماید، پذیرای خوشگذرانی ها و همچنین سرمایه گذاری های شاهزادگانش است و در روز قیام احتمالی مردم عربستان، الی الابد مامن خوبی برای تداوم زندگی تجملی و مرفه حاکمان فراری خواهد بود. همچنان که برای خاندان پهلوی چنین کرده است. 

کره و ژاپن و تایوان و... هم به همین ترتیب در ازای باج هایی که می‌دهند و عزتی که می‌فروشند، امنیت شان توسط ابرقدرت تضمین می‌شود. 

چین و روسیه کدامیک از این امتیازات را برای کشور ما یا مسئولان آن فراهم می سازند!؟ 

آیا همانند کانادا، پناهگاه معدود مسئولان دزد و فاسد ما هستند یا همچون آمریکا محل تحصیل و زندگی فرزندان برخی مسئولان عافیت طلب مان شده اند!؟  

آخر روی چه حسابی این باج های کذایی که ادعا می‌شود را حکومت ما به چین و روسیه می دهد!؟

اگر کسانی در رسانه های فارسی زبان آنطرف آب و برخی رفقایشان در داخل، با بمباران تبلیغاتی در جهت مسموم کردن ذهن مردم نسبت به روابط ایران با چین و روسیه میکوشند، خب حق دارند. حقوق می‌گیرند که در خدمت اهداف آمریکا و اروپا باشند. این دلسوزانی که در کشور ما حامی تعامل متوازن با همه کشورهای غیرسلطه گر هستند برای چه باید بخاطر چین و روسیه خود را به زحمت بیاندازند!؟

پر واضح است که منفعتی ندارند بلکه دلسوز ایران و ایرانی هستند. طبیعت قدرت و سیاست را در نظام بین الملل می‌فهمند و خمار برجام ها و لبخندها نشده اند. مقهور نمایش قدرت  دولت های غربی و مسحور جادوی رسانه هایشان نمی شوند. 

از یاد نبریم این جماعت که این روزها اینقدر روی استقلال و عزت کشور تعصب پیدا کرده اند، بزرگترین رویایشان این است که ایران ژاپن یا کره جنوبی شود. یعنی همین دو کشوری که بدون اجازه آمریکا آب هم نمیخورند و یکی شان سالهاست پول های ما را به دستور ایالات متحده بلوکه کرده و پس نمی‌دهد.
این جماعت حتی عربستان و امارات شدن ما را هم با خرسندی می‌پذیرند. یعنی همین دو کشوری که آمریکا علنا آن ها را گاو شیرده خود می‌داند.

به نظر می‌رسد مشکل جای دیگریست. اینها خود بهتر از هرکس دیگری می‌دانند که تعاملات متوازن و دو سویه جمهوری اسلامی با چین و روسیه ابدا به معنای سرسپردگی به این دو کشور نیست. آن ها به خوبی از مزایای این روابط آگاهند. مشکل دقیقا همین‌جاست. مشکل شان ایرانی است که روابط اقتصادی و سیاسی مستحکم و پایدار با کشورهای مستقل جهان داشته باشد. ایرانی که با ساختن شبکه ای از تعاملات خارجی، جایگاه خود در نظام بین الملل را تقویت نماید. چنین ایرانی هرگز به دریوزگی قدرت های سلطه گر غربی نمی افتد. مشکل این است. مشکل شان رویه تعاملی جدیدی است که در سیاست خارجی کشور ما شروع شده است. رویه ای که اولویت اول سیاست خارجی آن، "گسترش روابط با همسایگان" و فهم راهبردی آن از آینده نظام بین الملل،  "گردش به شرق" است. به معنای چرخش هسته قدرت و مرکز ثقل نظام بین الملل از غرب به شرق. روندی که به اذعان اندیشمندان بزرگ روابط بین الملل، مدتهاست شروع شده و با سرعت فزاینده ای به پیش میرود. 
 
مشکل این است که کشورهای مستقل و غیر سلطه گری چون چین و روسیه جز تامین منافع دوطرفه پیش شرط دیگری برای تقویت روابط با ایران ندارند ولی قدرت های سلطه گر غربی، به ازای کوچکترین امتیازی، درصدد تحمیل خواسته ها و به عبارت بهتر بهانه های تمام نشدنی خود به ایران اسلامی هستند. امروز هسته‌ای و موشکی، فردا سیاست های منطقه ای و حقوق بشر. 
این ذات سلطه است که پیش شرط می‌گذارد و به دنبال تحمیل اراده خود است. 
این ذات لیبرالیسم غربی است که به عنوان یک ایدئولوژی تهاجمی و سلطه طلب، همه چیز را برای خود می‌خواهد. 

جماعتی که به دنبال کارشکنی در روابط ایران با چین و روسیه هستند یک ایران منفعل و حرف گوش کن در برابر غرب می‌خواهند. ایرانی که محو در تمدن غربی باشد. ایرانی که تقی زاده ها میخواستند مردمش را از فرق سر تا نوک پا غربی کنند.
اینها یک ایران مستقل که با همه کشورهای غیرسلطه گر جهان  تعاملات متوازن و عزتمندانه داشته باشد را برنمی تابند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۸۲۴۶۹۱۳:۱۱:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
سمپاتهای رژیمهای دیکتاتور غربی از چین و روسیه بدشان می آید.
ناشناس۲۳۸۲۵۰۰۱۳:۲۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
سوال این است که چرا باید اکنون سیاست خارجه ایران، تمام شرقی شود؟ آیا حضرات فکر می کنند که روسیه و چین از آمریکا بهتر هستند؟
ناشناس۲۳۸۲۵۵۶۱۳:۴۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
20 سال که دنبال گدایی از غرب بودید فراموش کرده اید؟
ناشناس۲۳۸۲۶۸۰۱۴:۵۵:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
شاید ما دنبال گدایی از غرب بودیم . ولی کجا با غرب تعامل کردیم؟؟؟؟؟
ناشناس۲۳۸۲۷۲۷۱۵:۱۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
برجام تعامل جامع و کامل با غرب بود اما امریکا و غرب بدعهدی خود را نشان دادند.
ناشناس۲۳۸۲۷۳۱۱۵:۱۸:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
بالاتر از بتن ریزی در تعامل وجود ندارد که شما آن را دنبال کردین و زدن تو سرتان
ناشناس۲۳۸۲۷۴۶۱۵:۲۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به امریکا و غرب اعتماد کنیم.
ناشناس۲۳۸۲۸۱۸۱۶:۱۲:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
همزمان با افزایش روابط با شرق، باید روابط با غرب را بهبود بخشید.
ناشناس۲۳۸۲۸۶۸۱۶:۴۵:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
دار و دسته شما غربگدایان اگر غیرت داشتن اکنون وضع اقتصاد کشور و معیشت مردم این نبود که شرمنده زن و بچه خود باشند.
ناشناس۲۳۸۲۹۰۰۱۷:۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
تجربه تلخ برجام نشان داد که امریکا و غرب غیرقابل اعتماد هستن.
ناشناس۲۳۸۲۹۵۷۱۷:۵۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
همان قدر که امریکا و اسرائیل از همکاری تجاری ایران با روس و چین نگران شدند غربگدایان داخلی و کاسبان تحریم هم از این سند همکاری نگران شدند !
مهران۲۳۸۲۵۶۸۱۳:۵۳:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
روسیه و چین فعلا دشمن ما نیستن البته اونا هم به فکر منافع خودشون هستند ولی حداقل دشمن ما محسوب نمیشن اما امریکا و انگلیس رسما دشمن هستند یعنی حاضرند هزینه هم بکنند ولی به ما ضربه بزننداگر روسیه بخواد مثل شوروی سابق عمل کنه بله اون هم دشمن محسوب میشه اما فعلا اینکار رو نکرده و دنبال منافع خودش هست و به دلیل اشتراک منافع با ایران همکاری میکند
ناشناس۲۳۸۳۰۱۲۱۸:۴۷:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
مهران عزیز! قطعنامه های ۱۰ سال اخیر شورای امتیت سازمان ملل علیه ایران را کدامیک از این دو کشور وتو کرد؟
ناشناس۲۳۸۳۵۹۴۱۱:۱۱:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۴
بزن تو اینترنت و ببین که نصف آن را وتو یا ممتنع دادن
ناشناس۲۳۸۳۱۷۱۲۱:۴۰:۲۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
امریکا و غرب دشمن حاکمان ایران هستند نه مردم ایران
ناشناس۲۳۸۳۶۳۰۱۱:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۴
بدبختی امثال شما همین است که دشمنتان را نمی شناسید و حالا حالا باید تاوان بدهبید
ناشناس۲۳۸۳۶۶۱۱۲:۰۴:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۴
پس چرا با تحریمهای ظالمانه به مردم فشار می آورند ؟!
ناشناس۲۳۸۲۶۸۱۱۴:۵۶:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
سوال این است که چرا فکر می‌کنید سیاست تمام شرقی شده، آیا مذاکرات رفع تحریمها با غرب در جریان نیست!؟
ناشناس۲۳۸۲۸۲۸۱۶:۱۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
آیا فکر نمی کنید امضا توافق با چین و روسیه بدون اطلاع مردم از مفاد این قرار داد و بدون رضایت ملت نتاقض است
ناشناس۲۳۸۲۹۱۱۱۷:۲۳:۲۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
98 درصد مردم از توافق همکاری اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه و چین رضایت دارند فقط کاسبان تحریم از این توافق همکاری ناراضی هستن.
ناشناس۲۳۸۲۹۳۲۱۷:۳۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چرا ترکمنچای برجام نسخه فارسی نداشت و از مردم در مورد اون نظرخواهی نشد ؟!
ناشناس۲۳۸۲۹۵۶۱۷:۵۵:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
هروقت گفتن امضاء وانگ ایی وزیر خارجه چین تضمین است !!! و حتی حل مشکل اب خوردن ما به توافق با چین و روس گره زدند !!! غربگدایان داخلی نگران باشند تعامل با چین و روسیه برمبنای عزت و حکمت و مصلحت است و جای نگرانی نیست.
ناشناس۲۳۸۲۶۸۳۱۴:۵۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چین و روسیه تهدید و تحریم و ترور نمی کنند و در شرایط تحریم بیشترین همکاری را با ایران داشتند.
احسان۲۳۸۲۸۰۵۱۶:۰۴:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
واقعا تا حالا متوجه نشدی که غربیها چقدر زیر میز میزنن و تعهداتشونو زیر پا میذارن؟؟؟ چرا خودتونو به خواب زدین؟؟
ناشناس۲۳۸۲۹۷۱۱۸:۱۴:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چرا تمام شرقی ؟
ناشناس۲۳۸۲۵۰۳۱۳:۲۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
از روسیه و چین آبی برای ایران گرم نمی شود. این دو کشور کمونیستی به هیچ وجه به عهد و پیمان خود وفادار نیستند.
مهران۲۳۸۲۵۷۱۱۳:۵۳:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
حتما امریکا و غربی ها به عهد و پیمان وفادارند حداقل روسها و چینی ها فعلا دشمن ما محسوب نمیشن
ناشناس۲۳۸۳۰۲۰۱۸:۵۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
هیچ کشوری وفادار همیشگی نیست ،مهم اینه که هر کسی اولویت اولش منافع مملکت و ملت خودش باشه .ریشه این حس نا امیدی و بی اعتمادی رو هم باید در گذشته جستجو کنید
ناشناس۲۳۸۲۶۵۸۱۴:۴۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
80 درصد واکسن وارداتی ایران از کدام کشور بود؟....اگر به جای چین یک کشور غربی این میزان واکسن به ما داده بود که الان شیفتگانش غرب گوش فلک را با تعریف و تمجید از غرب کر کرده بودند
ناشناس۲۳۸۲۶۶۰۱۴:۴۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
مگر قرار بوده آبی گرم شود؟ فقط قرار است همکاری صورت بگیرد و نه بهشت خیالی! بهشت واقعی از درون کشورها ایجاد می شود
ناشناس۲۳۸۲۷۱۵۱۵:۱۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
کمونیسم به موزه تاریخ رفته است چین و روسیه اکنون ابرقدرت اقتصادی و نظامی دنیا هستن و تعامل با اونها در جهت تامین منافع ملی ایران و بی اثر کردن تحریم هاست.
ناشناس۲۳۸۲۷۲۵۱۵:۱۶:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چین و روسیه در شرایط تحریم با ایران همکاری کردند و اکنون صادرات نفت ایران به 1/5 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و ارز حاصله هم به کشور باز می گردد.
ناشناس۲۳۸۲۸۶۲۱۶:۴۳:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
نه جانم اشتباه نکن اونا متوجه شدن در شرایط تحریم می تونن بیشترین بهره برداری رو به دلیل نیاز ما از ما بکنند وگرنه این دوتا همونا هستن که موقع تحریم شورای امنیت زیرش رو امضا کردن !
ناشناس۲۳۸۲۹۱۶۱۷:۲۵:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
این دو کشور اکنون متوجه شدند که تحریمهای شورای امنیت برعلیه ظالمانه بوده است به همین دلیل حالا با ایران همکاری می کنند.
ناشناس۲۳۸۲۹۱۹۱۷:۲۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
در سالهای 90 و 91 ایران 180 میلیارد دلار نفت به چین فروخت و ارز حاصله هم به کشور برگشت دولت روحانی با برجام فرصت سوزی کرد و تعامل اقتصادی با کشورهای بلوک شرق را کنار گذاشت که ضرر کردیم.
ناشناس۲۳۸۲۵۱۲۱۳:۳۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
به همین زودی خلف وعده روسیه از دادن واکسن کرونا اسپوتنیک به ایران را فراموش کردید؟
ناشناس۲۳۸۲۷۱۸۱۵:۱۴:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
متحجرین سیاسی از توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور دوست و همسایه نگران نباشند روسیه متحد استراتژیک ایران در جنگ با داعش بود و حسن نیت خود را قبلا"اثبات کرده است.
ناشناس۲۳۸۲۸۱۳۱۶:۱۰:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
در تولید خودشان مشکل داشتند آن وقت می خواستی تمام و کمال تعهد به شما را انجام دهند؟
ناشناس۲۳۸۲۸۶۱۱۶:۴۳:۴۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اگر واکسن های چینی و روسی نبودند الان روزانه بالای 1000 نفر فوتی کرونا داشتیم باید از چین و روسیه بخاطر ارسال واکسن به ایران تشکر کنیمو
ناشناس۲۳۸۲۸۷۲۱۶:۴۸:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
وقتی که کشورهای غربی و غربگدایان داخلی از توافق همکاری بین ایران و روسیه و چین جیغ و فریاد می کشند یعنی این همکاری به نفع ایران است.
ناشناس۲۳۸۲۸۹۷۱۷:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
همانطور که خلف وعده امریکا و اروپا را در برجام فراموش کردند و دوباره وارد مذاکرات خسارت بار برجامی شدند !
ناشناس۲۳۸۲۵۱۶۱۳:۳۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
رژیم کمونیستی چین، با بهره جستن از ساختارهای ضعیف اقتصادی کشورهای جهان سوم ، اهداف امپریالیستی و جهانگشایی خودش را دنبال می کند.
ناشناس۲۳۸۲۸۴۴۱۶:۲۸:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
امپریالیسم جهانی امریکای تروریست و جنایتکار است.
ناشناس۲۳۸۲۹۲۱۱۷:۲۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
شوری در چچن چکار کرد؟ در افغانستان چه کار کرد؟
ناشناس۲۳۸۲۸۷۵۱۶:۵۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
تاریخ دنیا نشان می دهد که امریکا و اروپا همیشه بدنبال استعمار و سلطه جویی و چپاول و غارت ثروت کشورهای افریقای و اسیایی و غیره بودند.
ناشناس۲۳۸۳۰۱۸۱۸:۵۳:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
سلطه جویی بر قسمتهای نفت خیز شمالی، قفقاز و ... را هم غربیها انجام دادند؟!
ح۲۳۸۲۹۷۹۱۸:۱۸:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
نمونه تاریخی میشه بگین؟ چین یه کاسبه یه تاجر دنبال درگیری و دعوا نیست چون به ضرر یه سرمایه گذاره. اما غرب امریکا سیاستشون این نیست میگن هرکی با ما نیست برماست پس هرکاری میکنن تا از بین بره.
ناشناس۲۳۸۲۵۴۷۱۳:۴۳:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
تفاوت چین و روسیه و غرب در چیست؟
ناشناس۲۳۸۲۷۳۲۱۵:۱۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند و خوی قلدری و روحیه استکباری ندارند اما امریکا و غرب اینگونه هستن.
ناشناس۲۳۸۲۸۹۲۱۷:۰۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
کاش این قردادها با امریکا بسته میشد
ناشناس۲۳۸۲۹۲۳۱۷:۳۰:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳
در سال 94 با امریکا برجام امضاء شد اما یانکی ها بدعهدی و خباثت خود را نشان دادند.
ناشناس۲۳۸۳۰۴۰۱۹:۱۹:۱۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
امریکا می خواهد شما را نابود کند آن وقت با خوش خیالی دنبال چه چیزهایی هستید
ناشناس۲۳۸۳۴۳۵۰۸:۳۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۴
درست است: چين و روسيه تحريم نمي كنند. ولي نكته اينجاست. روسيه اهرمي براي تحريم ما نداره بنابراين نميتونه تحريم كنه حتي اگه بخواد. چين ميتونه تحريم كنه ولي چون اولويتش رشد اقتصادي و بزرگتر كردن هرچه بيشتر اقتصادش هست به هيچ وجه سمت تحريم نميره. ولي خب اين دوستان ما ابزارهاي ديگه اي دارن به جاي تحريم كه به جاش ازون استفاده مي كنند. مثلا ارزان خريدن نفت يا مشروط كردن تجارت با ما به برخي امتيازات ويژه. كاملا هم طبيعي است.
ناشناس۲۳۸۲۷۴۳۱۵:۲۲:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چین و روسیه بدعهد و پیمان شکن نیستن اما غربی ها بدعهد و خبیث هستن.
مجید۲۳۸۳۱۱۵۲۰:۳۷:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
خیانت‌هایی که روسیه به ایران کرده است بی سابقه است ، بهتر است کمی تاریخ بخوانید، اگر آمریکانبود همین روسیه آذربایجان را تا قزوین هم به کشورش ضمیمه کرده بود . در رابطه با چین عزیزتون هم ببینید که کامبوج به چه وضعیتی افتاده است ! آدم عاقل از دست گرگ به کفتار پناه نمی‌برد .
حميد۲۳۸۳۴۲۹۰۸:۲۹:۱۹ ۱۴۰۰/۱۱/۴
غربي ها هر گرفتاري اي داشته باشن ديكتاتور كه نيستن ديگه!
امید۲۳۸۲۴۷۲۱۳:۱۳:۰۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳
خودتون رو به خواب نزنید برادر.مسئله اینه که یک قرارداد 25 ساله محرمانست و هیچ اطلاعاتی ازش وجود نداره.
ناشناس۲۳۸۲۵۰۶۱۳:۲۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اگر تعادل اقتصادی در کشور حاصل شود برای سالیان بسیار دراز حتی اگر هیچ درآمد صادراتی نداشته باشیم کشور بخوبی قابل اداره خواهد بود
ناشناس۲۳۸۲۷۵۰۱۵:۲۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
واقعا دارم از تعجب شاخ در میارم. مرد حسابی مگر میشه در دنیا بدون صادرات و واردات زندگی کرد؟ بشر از زمانی که در روستا ها بودند می دانستند که داد و ستد و تعامل با دیگران به نفع همه است. بعد از چند هزار سال شما هنوز نمی دانید؟
ناشناس۲۳۸۲۹۰۲۱۷:۱۳:۳۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
در 4 ماه گذشته صادرات نفت و صادرات غیرنفتی کشور 50 درصد افزایش یافته و این نتیجه دیپلماسی اقتصادی موفق دولت جدید است.
ناشناس۲۳۸۲۵۱۰۱۳:۲۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
قرارداد نیست و تفاهم هست و متن آن هم منتشر شده
ناشناس۲۳۸۲۵۵۷۱۳:۴۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
تفاهم مد نظر شما باید به رای مردم گذاشته شود
ناشناس۲۳۸۲۶۸۵۱۴:۵۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
مگه درمورد برجام از مردم نظر خواستن!؟
ناشناس۲۳۸۲۷۴۹۱۵:۲۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چرا متن فارسی برجام منتشر نشد و به رای مردم گذاشته نشد ؟!
ناشناس۲۳۸۲۹۷۴۱۸:۱۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
مگه برجام به رای؟ گذاشته شد
ناشناس۲۳۸۳۳۵۹۰۶:۰۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۴
وقتی میگی مردم دقیقا منظورت جمعیت خاکستری متاثر از رسانه های انگلیسیه؟
ناشناس۲۳۸۳۳۸۱۰۷:۳۵:۲۶ ۱۴۰۰/۱۱/۴
یادم نمیاد ، برای برجام نظرسنجی گذاشته بودند؟
امید۲۳۸۲۶۲۳۱۴:۲۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳
خودشون میگن محرمانست،شما میگی منتشر شده؟!!!
ناشناس۲۳۸۲۶۹۹۱۵:۰۲:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳
متن کلی منتشر شده
یوسف۲۳۸۲۵۹۶۱۴:۰۳:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
شما اول فرق سند و قرارداد رو بفهم بعد بیا نظر بده :)))
محمد قاسمی۲۳۸۲۹۵۵۱۷:۵۴:۴۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
عزیزم اون قرارداد و تفاهمه هر چیزی میتونه سند بشه حتی گفتار ...
ناشناس۲۳۸۲۶۳۷۱۴:۳۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
دلبندم قرارداد نیست بلکه یک تفاهم نامه است. بر اساس این تفاهم نامه قراردادهایی متعددی بوجود میآید که آنها ارزش حقوقی دارد و باید به تصویب مجلس برسد. دقیقا مانند صحبتهای اولیه‌ای که مالک و مستاجر میکنند و در نهایت منجر به قرارداد اجاره میشود.
ناشناس۲۳۸۲۴۷۶۱۳:۱۵:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اگر قرار بود برویم در دامن چین و روسیه این همه سختی کشیدن در مقابل غرب برای چه بود
ناشناس۲۳۸۲۵۶۷۱۳:۵۲:۴۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چون کشور یکسری غرب زده سر کار می آید و یک سری ایرانی واقعی و به همین خاطر حرکت سینوسی داریم و عدم ثبات در منافع ملی
ناشناس۲۳۸۲۶۸۷۱۴:۵۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
برای خنثی سازی تحریمهای ظالمانه غرب مجبوریم با چین و روسیه و کشورهای بلوک شرق تعامل کنیم.
ناشناس۲۳۸۲۴۸۳۱۳:۱۷:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
کالاهای روسی زمخت اما سخت جان و کالاهای چینی لوکس بی کیفیت
ناشناس۲۳۸۲۴۸۶۱۳:۱۹:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چون نگرانیم از ترس چاله بیفتیم در چاه ویل وابستگی به چین و روس
ناشناس۲۳۸۲۷۱۱۱۵:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
همکاری تجاری و اقتصادی با چین و روسیه به معنای پایان تحریم هاست چاله اصلی برجام بود که باعث 100 برابر شدن تحریم ها و 10 برابر شدن نرخ دلار و طلا و مسکن و خودرو و غیره شد.
ناشناس۲۳۸۲۴۹۶۱۳:۲۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
تعامل با دنیا بد نیست. قراردادی که نه مردم نه مجلس و نه رسانه ها از محتوای آن اطلاع ندارند و روند آن بر خلاف قانون اساسی باشد فاجعه است . با چین ،روسیه ،فرانسه ،عربستان ،عراق و همه کشورهای دیگر قرارداد همکاری تنگاتنگ اقتصادی ،علمی، فنی و ... ببندید
ناشناس۲۳۸۲۹۰۵۱۷:۱۵:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
فاجعه اصلی برجام بود که باعث صفر شدن صادرات نفت ایران شد.
ناشناس۲۳۸۲۵۰۷۱۳:۲۷:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
سوال: اگر روسیه در چند روز آینده وارد جنگ با اوکراین شود، آیا جمهوری اسلامی از روسیه پشتیبانی می کند؟؟
یک ایرانی از نسل کوروش و آرش۲۳۸۲۵۷۳۱۳:۵۴:۲۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
بنده در حمایت از مردم فهیم اوکراین ؛ سلاح به دست خواهم گرفت و در کنار مردم اوکراین به جنگ خواهم شتافت
ناشناس۲۳۸۲۸۵۸۱۶:۴۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
دولت غربگدای اوکراین باعث ایجاد مشکلات عدیده برای مردم این کشور شده و به زودی ساقط خواهد شد.
ناشناس۲۳۸۲۹۷۲۱۸:۱۴:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
مرد نیست هرکی نره!!
ناشناس۲۳۸۲۷۰۷۱۵:۰۷:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
روسیه ابرقدرت نظامی است و هیچ احتیاجی به کمک ایران ندارد.
ناشناس۲۳۸۲۷۵۱۱۵:۲۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
این چه ابرقدرتی است که ترکیه با F14 زد و سوخوشو روی هوا پودر کرد و نُطُق نکشید ؟!
ناشناس۲۳۸۲۸۴۶۱۶:۳۰:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اردوغان به غلط کردن افتاد و از روسیه عذرخواهی کرد.
ناشناس۲۳۸۲۸۵۶۱۶:۳۸:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
ما هم عین الاسد امریکا را عین الاجسد کردیم و پهپاد گلوبال هاوک اونها را ساقط کردیم اما امریکا نُطق نکشید.
ناشناس۲۳۸۲۹۷۸۱۸:۱۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
یعنی چون روسیه نطق نکشید اردوغان رفت روسیه گفت غلط کردم!؟!؟!؟!؟
ناشناس۲۳۸۲۷۶۸۱۵:۴۵:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
دقیقا.. نمونه اش جنگ سوریه
ناشناس۲۳۸۲۸۵۰۱۶:۳۲:۳۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
در جنگ با داعش روسیه نیروی هوایی ایران بود و نیروهای مقاومت را پشتیبانی می کرد.
ناشناس۲۳۸۲۵۱۳۱۳:۳۰:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
کشورها به دو گروه ابرقدرت و وابسته به ابرقدرت تقسیم بندی کلی می شوند. شما اگر کشوری خارج از این طبقه بندی سراغ دارید که به راحتی در حال ادامه حیات است بفرمایید؟ مثلا کره شمالی ظاهرا می خواهد مستقل از این دو گروه کشورها باشد ولی اوضاعش را ببینید سلاح هسته ای هم دارد ولی به نان شب محتاج است. ما هم بنابراین چاره ای نداریم که به شرق بپیوندیم. اتفاقا شرق برای ما بهتر است هم نزدیک تر هستند و ما می توانیم قطب قدرت تشکیل دهیم و هم مانند آمریکا و انگلیس کمتر زورگو و متکبر هستند.
ناشناس۲۳۸۲۵۱۴۱۳:۳۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
کشور قبلا فروخته شده آن هم با سعد آباد و برجام که اولی به غرب و دومی هم به هر دو که اجازه داده اید در مورد خاکمان صحبت کنند و پلمپ و بتن ریخته شد!
ناشناس۲۳۸۲۵۲۴۱۳:۳۲:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
عزیز با این مقاله حس کردم عزت ایران از کره و ژاپن بیشتره. ژاپن اقتصاد امریکارو‌با آویختت قبضه کرده ما فقط شعار میدیم
ناشناس۲۳۸۲۶۹۲۱۵:۰۰:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
ژاپن و کره جنوبی مستعمره و گاو شیرده امریکا هستن و نظامیان امریکا به زنان و دختران این دو کشور تجاوز می کنند اما جرئت اعتراض ندارند.
ناشناس۲۳۸۲۷۳۳۱۵:۱۹:۲۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
حتی پول های خودشان را هم بدون اجازه از کدخدایشان نمی توانند خرج کنند
ناشناس۲۳۸۲۵۲۶۱۳:۳۳:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
شما یک مثال بزن که روسیه در ایران یا هر کجای کره زمین فقط یک پروژه را با ۱۰ برابر ارزش واقعی انجام و به پایان برده باشد مثال همین پروژه بوشهر ، پول چند تا نیروگاه را تا کنون گرفته اما هنوز آن را راه اندازی نکرده است ؟ روسیه فقط در صنعت نظامی قوی است و لا غیر موضوع همکاری ، منافع ملی نیست موضوع چیز دیگری است ……
ناشناس۲۳۸۲۵۹۷۱۴:۰۴:۵۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
جان راه اندازی نشده؟!!! در ضمن دوستان شما که رو سر می گذارید و دبه نمی کنند چرا رها کردن که روسیه بخواهد آن را ایجاد کند؟!! ببین چقدر در تناقض هستید
ناشناس۲۳۸۲۶۹۰۱۴:۵۹:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
خب اگه شما فکر می‌کنی بوشهر هنوز راه‌اندازی نشده، حتما حق با شماست!!!!!!!!
ناشناس۲۳۸۲۷۰۵۱۵:۰۶:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳
نیروگاه بوشهر در سال 90 راه اندازی شد و 1000 مگاوات تولید برق دارد ذوب اهن اصفهان هم توسط روسیه ساخته شد و این کشور روزانه 10 میلیون بشکه صادرات نفت دارد و 30 درصد گاز اروپا را تامین می کند و می تواند مشکل تحریم صادرات نفت ایران را حل کند.
ناشناس۲۳۸۲۸۷۸۱۶:۵۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
بله اما روسیه در مدت ۱۷ سال آن را تکمیل کرد وبا ظرفیت ۷۰۰مگاوات فعالیت می کند .
ناشناس۲۳۸۲۹۰۶۱۷:۱۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
کشورهای اروپایی چرا در مدت 20 سال از راه اندازی نیروگاه بوشهر امتناع کردند ؟!
ناشناس۲۳۸۲۹۰۱۱۷:۱۱:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چرا آلمان که مدعی هستید در توافقات بد عهدی نمی کنند ول کردن رفتند؟الان در مدار هست و کارهم می کند
ناشناس۲۳۸۲۵۲۷۱۳:۳۴:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
قضیه کاملا مشخص است این ها همان پادوهای دشمن هستند که نگران شدن دست دشمن از ایران کوتاه شود و به دروغ جو سازی می کنند و این افراد بعضا در حکومت هم رخنه می کنند و کشور را گروگان می گیرند تا خواسته غرب را اجرا کنند
ناشناس۲۳۸۲۵۲۹۱۳:۳۴:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
این مطلب شما مخالف ایده نه شرقی و نه غربی است که بر سر در وزارت خارجه حک شده ، که ایده درستی هم بود یعنی نه گرایش به شرق و نه غرب ، بلکه تعامل با کل دنیا
ناشناس۲۳۸۲۷۰۰۱۵:۰۳:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اگر بر مبنای سیاست نه شرقی نه غربی بود نباید برجام را امضاء می کردیم.
ناشناس۲۳۸۲۷۴۵۱۵:۲۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
بله برجامی در کار نبود و فقط قانون آژانس اجرا می شد و نه فراتر از آن قانون و اگر دنبال بهانه واهی بودن خروج از این سازمان جاسوس و خرابکار و تحریم گر
ناشناس۲۳۸۲۸۹۰۱۷:۰۵:۳۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۳۸۲۸۸۷۱۷:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
جناب برجام توافق ایران با شرق وغرب بود !!
ناشناس۲۳۸۲۹۲۵۱۷:۳۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
برجام تعامل کامل با غرب بود و مخالف سیاست نه شرقی نه غربی بود.
ناشناس۲۳۸۳۰۵۲۱۹:۲۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
جناب اگر غرب دنبال ایراد های الکی نبود و افراد غرب زده در 20 سال قبل در ایران نبودن اصلا شرقی ها کجا بودن؟!!!
مرتضی۲۳۸۲۵۳۰۱۳:۳۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اگر مطابق ادعای نویسنده، در قراردادهای طولانی مدت بین ایران و روسیه و چین فقط تامین منافع دو طرفه ملاک عمل بوده است، چرا متن این قراردادها منتشر نمی شود.
مهران۲۳۸۲۶۵۰۱۴:۴۰:۱۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چون این دو کشور دشمن مشترکی دارند به اسم امریکا که هر شرکت و ... ای با ایران تعامل کند تحریم میکند و حتی جدیدا خود روسیه رو هم تهدید به قطع استفاده از دلار کرده پس هیچ ادم عاقلی تو این دنیای شبیه جنگل دستش رو رو نمیکنه
ناشناس۲۳۸۲۶۹۶۱۵:۰۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۲۳۸۲۸۱۹۱۶:۱۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
حالا میگم نسخه فارسی قرار داد با چین خدمتتون ارسال کنن ولی قول بده گریبان از تن ندری و نری بالای سر قبر پادشاهان قاجار فریاد روحت شاد بزنی
ناشناس۲۳۸۲۹۲۸۱۷:۳۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
ناشناس۲۳۸۲۵۴۳۱۳:۴۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
این گدایان غرب می خواهند دشمنی آمریکا و تحریم آن را با این چیزهای خاله زنکی کمرنگ کنند و بر تفکر ملت تاثیر بگذارند
ناشناس۲۳۸۲۵۵۴۱۳:۴۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
حسین آقا با شما موافقم روسیه دنبال تجارت پوله
ناشناس۲۳۸۲۵۶۲۱۳:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
به هر حال برادر ، ماست براي هميشه سفيد است و زغال براي هميشه سياه ، و ما اگر مثنوي هفتاد من كاغذ راهم سياه كنيم و بخواهيم ثابت نماييم كه زغال سفيد است و ماست سياه، ... حاشا و كلا ... حاسا و كلا كه موفق شويم ، كه اين كار خشت بر دريا زدن است ، كه شاعر هم فرموده : « تا چند زنم به روي درياها خشت » !! ... بله ؟
مهران۲۳۸۲۵۷۹۱۳:۵۶:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
جالبه برام کسانی که بعد از برجام و قرارداد با امریکا خوشحال بودن امروز ناراحت اند ، از یه طرف رسما بایدن در مصاحبه در مورد قرارداد ایران و چین گفته فاجعه است یعنی به ضرر امریکاست بعد این افراد در داخل میگن نه به ضرر ایران هست
ناشناس۲۳۸۳۰۳۰۱۹:۰۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
مهران عزیز! این سوالی بود که در نورد برجام از دوستان شما پرسیده شده بود که چرا با وجود اعلام فاجعه بودن برجام توسط ترامپ، برعلیه برجام صف ارایی کرده بودند!
ناشناس۲۳۸۲۵۸۲۱۳:۵۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چرا باید طول میز مذاکره ۲ نفره ، ۵ متر باشد
ناشناس۲۳۸۲۶۴۷۱۴:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
طبق پروتکل روسیه کسانی که خواهان دیدار با پوتین هستند باید تا 2 هفته در روسیه یا کشور خودشان قرنطینه شوند ولی رئیسی این عمل را انجام نمی دهد شاید به خاطر همین است با فاصله بیشتر برگزار شده ولی چیز مهمی نیست
ناشناس۲۳۸۲۷۲۱۱۵:۱۵:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
پس چرا در دیدار پوتین با اردوغان و پادشاه عربستان و نفتالی بنت این پروتکل های مد نظر شما اجرایی نشد ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
ناشناس۲۳۸۲۸۰۶۱۶:۰۴:۱۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اجرایی نشد چون یا آزمایش دادن یا قرنطینه شدن
ناشناس۲۳۸۲۷۴۸۱۵:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
مثل اینکه یادت رفته !!!! پوتین خواهان دیدار با رئیسی بوده و دعوت نامه فرستاده
ناشناس۲۳۸۲۸۰۲۱۶:۰۲:۱۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
کسی به دیگر کشور می رود یعنی دعوت شده است و طبق پروتکل هم باید قرنطینه در روسیه یا کشور خودش بشود ولی به دلیل عدم موافقت ایران این شکلی دیدار شکل می گیرد حالا مشکل شما چی هست این وسط؟
ناشناس۲۳۸۲۶۴۹۱۴:۴۰:۰۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
جویدن آدامس رو بگو
ناشناس۲۳۸۲۶۹۷۱۵:۰۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
همینکه از همه این رفت و آمد دو روزه فقط به میزش تونستین گیر بدین یعنی اوضاع خوب بوده!!!
ناشناس۲۳۸۲۷۹۹۱۶:۰۰:۵۴ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اوضاع خوب بوده فقط طول میز یه ذره زیاد بود که اونم تقصیر نجاره
ناشناس۲۳۸۲۸۹۳۱۷:۰۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
طول میز مذاکره نشانه وسعت همکاری و تعامل اقتصادی دو کشور دوست است.
ناشناس۲۳۸۲۷۰۳۱۵:۰۴:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چون رئیسی قبول نمی کند در قرنطینه برود و بدون آن می‌رود
ناشناس۲۳۸۲۷۳۶۱۵:۲۰:۰۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
نفتالی بنت و اردوغان و پادشاه عربستان ۲ هفته قرنطینه بودن ؟!
ناشناس۲۳۸۲۷۵۵۱۵:۳۱:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اینا قرنطینه نبودن ضمنا صندلی شون هم در نیم متری پوتین بود
ناشناس۲۳۸۲۷۸۱۱۵:۵۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
فرقی ندارد
ناشناس۲۳۸۲۵۸۷۱۳:۵۹:۴۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چرا حداقل وزیر خارجه روسیه به استقبال نیامد در فرودگاه و چرا پوتین جلوی درب ورودی کاخ کرملین نیامد برای استقبال ؟!!!!!
ناشناس۲۳۸۳۱۹۲۲۲:۰۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
حتی با هم دست هم نداده اند و به هم نزدیک هم نشده اند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۸۲۵۹۳۱۴:۰۲:۵۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
رفراندوم برگزار کنید ببینید مردم ارتباط با شرق را میخوان یا غرب را.
ناشناس۲۳۸۳۳۶۰۰۶:۱۰:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۴
همین مونده نظر جمعیت خاکستری مغزشویی شده رسانه های انگلیسی رو اجرایی کنیم!
ناشناس۲۳۸۲۶۱۰۱۴:۱۱:۱۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
-- ميگم آقا رسول ، « چه خوش بي مهربا ني هر دو سر بي كه يك سر مهرباني درد سر بي اگر مجنون دل شوريده اي داشت دل ليلي از او شوريده تر بي » !! ... هي ي ي ي ي ي ي روزگار !! --- درسته آقا رضا ! ... كه يك سر مهرباني واقعاً درد سر بي !! چون خودم تجربه دارم ... زماني كه خواستگاري اول رفتم و نشد !! ... حال دلت را حس ميكنم آقا رضا ... حالا شما غصه نخور ،ًاشاءالله كه مهربانيت دو سره بشه و شماهم به كام دل برسي و ماهم شيريني داماديت بخوريم ... بازهم مي گوييم : انشاالله !!
ناشناس۲۳۸۲۶۱۵۱۴:۱۷:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
طبق آمار منتشر شده توسط یک سازمان رسمی جهانی، ارتش ژاپن پنجمین و ارتش کره ششمین ارتش قدرتمند جهان هستند در این رده بندی ایران چهاردهم است ضمنا امروز عصر کشورگشایی به مفهومی که در ذهن شماهاست تمام شده و در جهان امروز اقتصاد بسیار مهمتر از قدرت نظامیست که در این فقره هم بهتر است اصلا ایران را با کره و ژاپن مقایسه نکنیم
ناشناس۲۳۸۲۶۲۵۱۴:۲۴:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
مشخص است که منفعت طلبان روابط ذلیلانه غرب فریادشان بلند شده
ناشناس۲۳۸۲۶۵۳۱۴:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
بطور قطع چین با آمریکا و عربستان و روسیه با اسراییل همه موارد رو هماهنگ میکند.
ناشناس۲۳۸۲۷۳۸۱۵:۲۱:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چین به امریکا و اسرائیل دهن کجی کرده و خرید نفت از ایران را 5 برابر افزایش داده است.
ناشناس۲۳۸۲۶۶۵۱۴:۴۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چرا فرزندان مسئولین برای اقامت و زندگی امریکا و انگلیس را انتخاب می کنند فرزندانتان را بفرستید چین و روسیه دو کشور بسیار آزاد و دمکراتیک .
صمصام۲۳۸۲۶۶۹۱۴:۵۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
آقای رجایی این ماجرا از دو حال خارج نیست یا این توافق نامه ها خیلی مهمند که باید نمایندگان مجلس حد اقل از جزییات این توافق نامه های کلان و بلند مدت با خبر باشند یا این توافق نامه ها چندان مهم نیستند و نباید خیلی پررنگشان کرد که دیگر این همه تبلیغ و هیاهوی رسانه ای برای چیست ؟؟؟
ناشناس۲۳۸۲۶۷۲۱۴:۵۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
دست آورد این سفر چه بود ؟!!!!
ناشناس۲۳۸۲۷۴۱۱۵:۲۱:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
دستاورد این سفر در ماه های اینده در اقتصاد کشور ملموس خواهد بود.
ناشناس۲۳۸۲۷۷۶۱۵:۴۸:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اگر مشکلی در روابط با چین نداریم، چرا قرار داد بیست ساله با چین علنی نیست؟
ناشناس۲۳۸۲۸۵۲۱۶:۳۵:۲۵ ۱۴۰۰/۱۱/۳
ظریف باید در این مورد پاسخگو باشد.
ناشناس۲۳۸۲۸۶۴۱۶:۴۴:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳
مسئله این نیست که با چین و روسیه روابط داریم مسئله این هست که برخلاف تصور اصولگرایان ما را از رابطه با آمریکا بی نیاز نمیکنه واگر قرار بود بی نیاز کنه الان وضعیت کشور ما این نیود
ناشناس۲۳۸۲۸۶۷۱۶:۴۴:۵۷ ۱۴۰۰/۱۱/۳
روس نصف ایران را تجزیه کرد ولی امریکا اذربایجان را نجات داد
ناشناس۲۳۸۲۹۰۴۱۷:۱۴:۴۰ ۱۴۰۰/۱۱/۳
ایران آذربایجان را نجات داد! و آمریکای امروز هم دنبال تجزیه ایران و عراق و سوریه عربستان و ترکیه هست
ناشناس۲۳۸۲۹۰۷۱۷:۱۸:۵۶ ۱۴۰۰/۱۱/۳
روسیه تزاری و کمونیستی نابود شدند روسیه فعلی متحد استراتژیک ایران در جنگ با تروریسم و داعش است.
ناشناس۲۳۸۲۸۸۴۱۷:۰۰:۰۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چرا توافق ها را پنهان میکنید اگر مفید است چرا ما نباید بدانیم
ناشناس۲۳۸۲۹۲۹۱۷:۳۵:۲۱ ۱۴۰۰/۱۱/۳
توافق های دولت قبل همه محرمانه بود اما توافق های اخیر همه با اطلاع مجلس و مردم است.
ناشناس۲۳۸۳۳۶۱۰۶:۱۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱۱/۴
با گذشته چیکار داری؟ الان رو دریاب که آمریکا تحریم گر میخواد حلقه تحریم هاشو کامل کنه مردم ایران رو به فقر و گرسنگی بندازه اما چین و روسیه شدن تحریم شکن و حلقه تحریم های آمریکارو بدجوری پاره کردن
ناشناس۲۳۸۲۹۸۲۱۸:۲۰:۲۹ ۱۴۰۰/۱۱/۳
آیا قطعنامه های تحریم را فقط کشورهای غربی امضا کردند؟
ناشناس۲۳۸۲۹۹۲۱۸:۳۰:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
بله تعامل با کل کشورها چه غرب و شرق و همینطور عدم اتکا کامل به یک کشور خوب است. البته امثال کره و ژاپن از لحاظ رشد اقتصادی و رفاه الان الگوی کشورهای جهان هستند،‌ چه نیازی به آب خوردن دارند وقتی نونشون توی روغن هست. اینجا در عوض مردم همون آب هم نمی تونند بخورند.
ناشناس۲۳۸۳۰۱۳۱۸:۴۸:۴۲ ۱۴۰۰/۱۱/۳
اینجا شده محفل دعوای مزدوران روسیه با مزدوران آمریکا. آنچه که غایب است ارایه یک تحلیل راهبردی برای تحقق منافع ملی با اولویت توسعه کشور است.
حسین۲۳۸۳۰۱۹۱۸:۵۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
یکی از بهترین مقالاتی بود که سایت الف خواندم ممنون از نویسنده
علی۲۳۸۳۰۶۵۱۹:۴۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
آقای رجایی عزیز ، من نه دلباخته غربم نه حقوق بگیر اروپایی ها ، فقط یک سوال ، حکومت برپایه الهیات و دستورات خداند چگونه متحد روسیه و چین که مبنا و پایه کمونیستی دارند می شود ؟
مصطفی۲۳۸۳۰۹۲۲۰:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چرا خودتون بر سر آمریکا و اتحادیه اروپا انقدر جنجال میکنید؟ ببخشید روسیه که سابقه استعمارگری و خیانتش برای همه روشنه
ناشناس۲۳۸۳۱۰۱۲۰:۲۱:۲۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چه بخواهید چه نخواهید چین بزودی زود اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد....ایران کاملاً هوشمندانه عمل می‌کنه که با این دو کشور رابطه برقرار میکند....
کاوه۲۳۸۳۱۴۱۲۱:۰۵:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
چین و روسیه که شما دوست ایران خوانده اید و متحد راهبردی می دانید خودشان تمام صنایعشان را وامدار آمریکا و اروپا هستند لذا شرکتهایشان بدون اجازه آمریکا آب هم نمی خورند ، آنوقت ما با این همه نیاز به تکمیل پروژه هایمان و وابستگی به شرکتهای دیگر داریم از کسانی تقاضای کمک می کنیم که خودشان محتاج کمک هستند .
ناشناس۲۳۸۳۲۰۵۲۲:۲۸:۱۳ ۱۴۰۰/۱۱/۳
شعار نه شرقی مه غربی از ابتداهم اشتباه بود! کشورهای موفق هم با شرق و هم با غرب داد و ستد دارند و هیچ دشمن دائمی برای خود ایجاد نمی کنند. آنچه مهم است برایشان منافع ملت است!
ناشناس۲۳۸۳۲۸۶۰۰:۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۱۱/۴
اگر روسیه باغرب رابطه وتجارت نداشته باشد یکماهه فرو میپاشد لطفا به امار تجارت خارجی روسیه مراجعه فرمایید روسیه فقط صادر کننده نفت وگاز است صنعت انچنان قوی ندارد اما چین بهتر میتواند باما کارکند انشااله هرچه سیاستمداران متخصص ایران تشخیص دادند همان شود با احترام
ناشناس۲۳۸۳۳۸۲۰۷:۳۵:۳۱ ۱۴۰۰/۱۱/۴
سوال‌اینه که اگر‌این‌توافق ها خوبه چرا منتشر نمیکنند ببینیم چیه طبق قانون اساسی تمام قراداد های خارجی باید به تصویب مجلس برسه اگر بر اساس گمانه زنی ها بگوییم که چینی ها خواستند ما قانون اساسی مان را نقض کنیم و ما هم گفتیم باشه این اسمش چیست؟
ناشناس۲۳۸۳۴۹۳۰۹:۲۸:۵۳ ۱۴۰۰/۱۱/۴
جناب رجایی عزیز، برخی فاکتها هست که اینجا نمیتوان گفت (و احتمالا شما برخی از آنها را میدانید) اما برداشت شما از چرخش به شرق و اصل مطلب صحیح نیست. ضمنا تعامل با چرخش دو موضوع مختلفند! و حتی برخی کشورهایی که به اصطلاح در زمین غرب بازی میکنند تعاملشان با شرق از ما هم بیشتر و پرسود تر است‌.
ناشناس۲۳۸۳۶۳۶۱۱:۴۷:۰۸ ۱۴۰۰/۱۱/۴
ببنید چقدریک عده تحت قیمومیت و تبلیغات غرب قرار دارند یک عده ذاتا نوکر صفت هستند وباید غرب تو سرشان بزند که خود را خوشبخت احساس کنند عاقبت تعامل امریکا با افغانستان هم این کوردلان را روشن نکرده است و تا سوار بال هواپیمای در حال فرار نشده و از أسمان به زمین نیفتند حالشان جا نمی اید
علی کریمی۲۳۸۳۷۷۴۱۳:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۱۱/۴
چین و روسیه همواره با امریکا در تعامل هستند و بارها بر سر تحریم ایران با امریکا همراهی کرده اند و در هر زمانی منافع ملی خود را در خطر ببیند باز هم این کار را خواهند کرد. عزتمندانه راه تعامل با دنیایی است که چین، روسیه، امریکا، اروپا و مهمتر از اینها کشورهای مسلمان منطقه جزیی از آن هستند.
ناشناس۲۳۸۳۸۰۴۱۴:۱۵:۱۲ ۱۴۰۰/۱۱/۴
اصل هفتاد و هفتم: عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قرارداد‌ها و موافقت نامه‌های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین