چرا بر سر چین و روسیه اینقدر جنجال می کنند!؟

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3990122076 ۲۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا بر سر چین و روسیه اینقدر جنجال می کنند!؟

چند ماه پیش از این، دیوید ساترفیلد سفیر ایالات متحده در ترکیه، مقامات این کشور را تهدید کرد که یا از خرید سامانه پدافند هوایی اس 400 از روسیه انصراف دهند یا با تحریم های شدید آمریکا مواجه شوند. کمی بعد، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین به آلمان درباره مشارکت با روسیه در پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 هشدار داد. همین چند روز قبل هم، سفیر آمریکا در عراق طی نامه ای به گروه های سیاسی عراق، آن ها را از رد گزینه آمریکا برای نخست وزیری این کشور برحذر داشت. 

همه اینها نمونه های بسیار کوچکی از مداخلات سفرای آمریکایی در امور کشورهای مختلف، حتی قویترین و نزدیکترین متحدانش است. نمونه های دیگری از این دست مداخلات را می توان در مورد سفرای انگلستان و فرانسه و دیگر استعمارگران قدیمی نیز ذکر کرد. اصلا چرا راه دوری برویم. همین چندماه قبل بود که سفیر انگلیس در تجمع اعتراضی کشته شدگان هواپیمای اوکراینی در تهران شرکت کرد. دیگر از این بالاتر!؟ 

حالا اجازه بدهید ببینیم سفیر چین در ایران چه جنایتی! کرده است که اینقدر عده ای برآشفته اند و حتی آن را ناشی از خوی استعمارگرانه چین در قبال ایران دانسته اند! سخنگوی وزارت بهداشت ایران انتقادی را در خصوص آمار و اطلاعات کرونایی دولت چین مطرح کرده و سفیر چین در پی دفاع از کشور متبوعش برآمده است. پاسخ داده که "امیدوارم شما به حقایق و تلاش های بزرگ مردم چین احترام بگذارید". پاسخی که می گویند خیلی گستاخانه بوده و توهین آمیز بوده است! احتمالاً منظورشان این است که اگر هریک از مقامات ما اتهامی علیه دولت چین مطرح می کنند، سفیر یا باید سکوت کند یا تشکر و تأیید!

برای مقایسه بد نیست مثلا ببینیم سفرای ایران در بقیه کشورهای جهان چکار می کنند!؟ و اگر ایراد و اتهام و ضربه ای متوجه ایران اسلامی و منافعش شود چه واکنشی نشان می دهند؟ دیماه سال گذشته محمود فرازنده سفیر ایران در آلمان ضمن انتقادی شدید از عمل نکردن اروپایی ها به تعهداتشان گفت: اروپایی ها قبل از اینکه تعهد می دادند باید توانایی خود را میسنجیدند. انتقادات مشابهی را سفرای ما در اتحادیه اروپا (پیمان سعادت) و فرانسه (بهرام قاسمی) انجام داده اند. اساساً انتقاد سفرای ما در اروپا از بی عملی کشورهای یاد شده در موضوع برجام یک اقدام روتین است. نمونه دیگر مربوط به مردادماه همان سال است وقتی حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس از وزیر خارجه قبلی بریتانیا انتقاد کرد و لفاظی های وی را عامل پیچیده شدن پرونده نازنین زاغری دانست. 

حالا که مسئله بحران کرونا است اصلا اجازه بدهید به عملکرد توییتری سفرای انگلیس و ایران در بحران سال گذشته توقیف نفتکش ها نگاهی بیاندازیم. سفیر ایران پس از توقیف کشتی گریس 1 توییت کرد که: "اقدام مقامات انگلیسی، اقدامی خلاف حقوق بین الملل بود" در مقابل سفیر انگلستان توییت کرد که: "دولت جبل‌الطارق حق داشته نفتکش حامل نفت ایران را توقیف کند".

شاید همین مورد آخر، فضا را روشن تر کند. یکسو کشور انگلستان است که کشتی ما را دزدیده و سفیرش در دفاع از دولت خویش می گوید حق داشتیم. سوی دیگر دولت چین که در میانه انبوه کمک های تجهیزاتی و پزشکی اش به ایران برای مقابله با بحران کرونا، سفیرش از بیان علنی یک اتهام، گلایه کرده است. کسانی که در مورد اول سکوت کرده اند الان از خدشه دار شدن عزت ملی ما آنقدر خشمگین شده اند که آن را با مداخلات سفرای روس و انگلیس در دوره قاجاریه و پهلوی مقایسه می کنند!! می دانید چه چیزی را با چه چیزی مقایسه می کنند!!؟ یک توییت گلایه آمیز را با امر و نهی سفرای آمریکا و انگلیس به شاهان ایران. امر و نهی کردن هایی که فقط یک قلمش مربوط به عزل رضاخان و نصب فرزندش محمدرضا به جای وی می باشد!!

این حساسیت های عجیب و غریب و به شدت نامتوازن، تنها همکاری های ایران و چین را هدف نگرفته است. سه سال پیش هم که جنگنده های روسی می خواستند برای حمله به مواضع داعش از حریم هوایی ایران و احیانا امکانات لجستیکی ما استفاده کنند همین غائله را برپا کردند که ای وای! نیروی نظامی خارجی می خواهد وارد خاک ایران شود و چه بسا ایران را اشغال نظامی کرده یا مستعمره خود سازد!! همینقدر مضحک! همان کسانی این ادعاهای پوچ را مطرح می کردند که هر روز هشدار میداند امروز و فردا است که روسیه ایران را از سوریه بندازد بیرون! 

عجیب است اگر نمی دانستند که حضور روسیه در سوریه به خواست و اراده ایران بوده و نه بالعکس. عجیب است اگر نفهمیده بودند که اولین و بزرگترین تهدید داعش متوجه ما بود و نه روسیه. داعش لب مرزهای ما بود و نه روسیه. سوریه عمق استراتژیک ما بود و نه روسیه. از دست دادن سوریه محاصره شدن حزب الله لبنان صمیمی ترین متحد ما بود و نه روسیه. از دست دادن عراق به معنای محاصره شدن ایران بود و نه روسیه. از نگاه این جماعت، ده ها هزار جنگنده داعش و النصره مجهز به پیشرفته ترین سلاح های آمریکایی و اسراییلی و تشنه به خون مردم ایران، تهدید مهمی نیستند اما حضور چند جنگنده روسی برای نابودی این تکفیری ها، میشود تهدید امنیت ملی! همینقدر بی منطق!

تازه ترین ابداعشان این است که در تلاشی عبث برای تناظرسازی از گاوشیرده خواندن عربستان از سوی مقامات آمریکایی، ایران را هم گاو شیرده روسیه و چین بخوانند تا اثرات تحقیرآمیز متحد بودن با استثمارگری چون ایالات متحده را کمرنگ سازند. اجازه دهید به وضعیت مبادلات اقتصادی کشورمان نگاهی بیاندازیم تا میزان صحت مدعاهایشان روشن شود. 

چین و عراق، بزرگترین شرکای اقتصادی ما در چند سال اخیر بوده اند. در سال گذشته حدود نیمی از کل صادرات غیرنفتی کشورمان، فقط به دو کشور چین و عراق بوده است. یعنی نزدیک به 20 میلیارد دلار از کل 40 میلیارد دلار آورده صادراتی ایران. سهم کل اتحادیه اروپا از این درآمد صادراتی، فقط یک میلیارد دلار است. یعنی 20 برابر دلارهایی که قرار بوده برجام برای ما به ارمغان بیاورد را از تجارت با دوستان چینی و عراقی مان کسب کرده ایم. این جدا از نفتی است که به چین به عنوان بزرگترین خریدار نفتمان آنهم در شرایط تحریم میفروشیم. 

اکنون عملکرد سازنده روسیه را در کمک به محور مقاومت در امن و باثبات سازی شرایط عراق را مقایسه کنید با رویه مخرب کشورهای غربی که یکبار با حمایت از تروریسم تکفیری و یکبار با حمایت از آشوب های داخلی کوشیدند به روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عراق صدمه بزنند. بی شک با برقراری امنیت در سوریه، این کشور هم می تواند برای ایران شریک تجاری همچون عراق باشد و مسیر ترانزیتی ایران-عراق-سوریه-لبنان به دریای مدیترانه را به یک شاهراه مهم تجاری و پرسود در جهان بدل کند. همان آرزویی که آمریکا و متحدانش سالهاست تلاش می کنند محقق نشود. 

 به علت تفاوت های بنیادی تاریخی و فرهنگی، چین و روسیه هرگز برای ایران متحدان راهبردی چون عراق و سوریه و لبنان نمیشوند. گاو شیرده شان نبوده ایم که بخواهند از حق وتوهایشان به نفع ایران در سازمان ملل استفاده کنند لیکن اکنون منافع مشترک و متقابلی داریم که ما را در کنار هم قرار داده است. کما اینکه با بسیار از کشورهای دیگر در آمریکای لاتین و آفریقا و آسیا چنین هستیم. همانگونه که به روشنی نشان دادم نابود کردن این روابط و همکاری های متقابل، می تواند فشار اقتصادی بر روی جمهوری اسلامی را افزایش دهد و امیدواری های طرف غربی را به سر خم کردن ایران در مقابل فشارهای تحریمی بیشتر کند. ترامپ دو سال است از برجام خارج شده و مدتهاست با متحدان و مردم خود شرط کرده که ایران بزودی تسلیم می شود. اکنون تا انتخابات آمریکا چیزی نمانده و زمان برای دولت وی به سرعت میگذرد. شاید نیاز است حنجره هایی روابط ایران را با دوستان و متحدانش خراب کنند تا دولت آمریکا را به آرزوی دیرینه اش برسانند. 

 

دیدگاه کاربران

فرناز۱۴۰۹۴۲۹۰۹:۰۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نمی دونم که منتشر می کنید یا نه؟ ولی جهت اطلاع شما عرض کنم که دولت چین به تمامی قطعنامه های شورای حکام انرژی اتمی در خصوص ایران رای به ضرر ایران داد.
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۰۹۴۶۷۰۹:۳۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
با سلام درست میفرمایید چین جلوی تصویب قطعنامه های ضدایرانی که آمریکا و اروپا تهیه میکردند را نگرفت. ما کشوری مستقل هستیم وابسته به چین و ماچین نیستیم که بخواهند از این کارها برایمان بکنند.
ناشناس۱۴۰۹۷۴۲۱۱:۲۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
در عالم سیاست روابط بر اساس عملکرد کشورها تعیین می شود. می شود بفرمایید که با این همه نفعی که ایران برای چین داشته، تا به حال چه خیری از طرف چین به ایران رسیده؟؟؟
ناشناس۱۴۰۹۷۹۰۱۱:۴۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ویروس کرونا
ناشناس۱۴۰۹۸۸۶۱۲:۳۹:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مقصد عمده صادرات ایران در سال 97 و 98 به چین و عراق بوده که مهم ترین شریان ها در دوران تحریم ها هستند پس رابطه با چین و عراق را تخریب نکنیم.
چین۱۴۰۹۹۷۹۱۳:۱۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
زمانی رابطه ارزش داره که اونها مارو ... فرض نکنن چین چطور موقع خرید نفت مفت تحریم ما رو دور میزنه اما موقع دادن پولش میگه ما تحریم هستین و جاش جنس بنجل ببرید مردم این تحقیر رو نمیخوان شما اگر میخوای برو چین زندگی کن
ناشناس۱۴۱۰۱۹۲۱۴:۵۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
جنس های چینی درجه یک و دو و سه دارند متاسفانه تجار ایرانی جنس های درجه 3 را می خرند و به ایران می آورند پس مشکل از چین نیست.
ناشناس۱۴۱۰۱۱۴۱۴:۱۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
10 میلیون ماسک 500 هزار کیت تشخیص کرونا 300 هزار گان جراحی 350 دستگاه ونتیلاتور 500 اتاق پیش ساخته بیمارستانی 2 میلیون و 200 هزار دستکش این ها فقط بخشی از کمک های ارسالی چین به ایران در این شرایط بحرانی است آن وقت موضع گیری سخنگوی وزارت بهداشت ما اینچنین غیر اصولی و در حد رسانه های حامی ترامپ است !
ناشناس۱۴۱۰۱۵۶۱۴:۳۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عزی کالا وارد می شود و تجار ایرانی هم همیشه دنبال منفعت هستند جنس بنجول وارد می کنند البته نه همه این تجار و بر عکس درصدی هم صادرات غیر نفتی به این کشور
ناشناس۱۴۱۰۲۵۶۱۵:۳۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
فعلا که برخی کشورها دارن ماسکهارو عودت میدن به علت تقلبی بودن و کیتهارو به علت الوده بودن
ناشناس۱۴۱۰۳۶۲۱۶:۲۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
منبع این آمار کجاست؟ رسمی باشه لطفا!
ناشناس۱۴۱۰۴۰۷۱۶:۳۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ماسک های چینی رو هه جای دنیا بر گشت زدن
ناشناس۱۴۱۰۵۳۷۱۷:۵۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اینا رو مجانی داده یا از محل پولهایی که در بانک های چین بلوکه شده حساب می شه؟؟؟این مهمه
بهرامی۱۴۱۰۵۶۲۱۸:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
فروش تفت زیر قیمت جهانی و بلوکه کردن پول نفت نیز قسمتی از کارهای چینی ها برای کشور ما بوده ضمن انکه ارسال هرچه جنس اشغال و بنجول نیز بخشی از سیاست های انها میباشد.
ناشناس۱۴۱۰۷۹۰۲۱:۲۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اینها هم نصیب از ما بهتران شده ئ مردم سهمی نبردند.
ناشناس۱۴۱۰۱۲۰۱۴:۲۱:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
متوجه هستم انتقاد شما به کیفیت کالاهای چینی است و برخی امتیازات است که به چینی ها داده شده اما این مشکل تاجر ما‌، اشتباهات خودما و ضوابط واردات کالا و تاثیر تحریم هاست. در نگاه کلی سیاست خارجی فرقی بین چین و روسیه با سایر کشورها نیست و هدف تعامل با همه کشورها برای حداکثر منافع ملی است حتی تعامل با کشورهای متخاصم. توفیق ما در سیاست خارجی تابع عواملی است که جای بحث آن اینجا نیست. اما اینکه بگوییم روابط ما با چین و روسیه فی نفسه بد است قضاوت درستی نیست. حتی کشورهای هم پیمان آمریکا و علی رغم میل آمریکا از روسیه و چین خرید دارند و حتی گاهی هزینه های این تقابل را هم میدهند.
آشنا۱۴۱۳۱۹۵۱۸:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۵
پس شما این.مقاله را نخواندی برادر؟
الف ر۱۴۰۹۷۵۹۱۱:۳۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مستقل !!!! همه کشور های دنیا اینطور ادعا میکنند
ناشناس۱۴۰۹۸۸۸۱۲:۴۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عباس عبدی: بخاطر کرونا به چین حمله می کنند تا مسئولیت خود را فرافکنی کنند.
ناشناس۱۴۱۰۰۴۸۱۳:۴۵:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
روحانی باید بعنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و بالاترین مقام اجرایی کشور در مورد قرنطینه نکردن شهرها که باعث شیوع فراوان کرونا شد پاسخگوی افکار عمومی باشد.
ناشناس۱۴۰۹۷۶۲۱۱:۳۷:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این ((مستقل هستیم)) گفتنتان را کجای دلم بگذارم شاید تعریف استقلال عوض شده
ناشناس۱۴۱۰۱۱۷۱۴:۱۹:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تنها کشوری که اکنون در شرایط تحریم از ایران نفت می خرد چین است تنها کشوری که 30 فروند هواپیما تجهیزات پزشکی و ماسک و گان و دستکش و دستگاه ونتیلاتور و دارو و غیره به ایران ارسال کرده چین است تشخیص دوست و دشمن در این شرایط خیلی سخت نیست !
ناشناس۱۴۱۰۵۸۴۱۸:۲۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین همیشه نفت رو به نصف قیمت از ایران میخره. فکر نکن عاشق ماست.
ناشناس۱۴۱۰۰۸۳۱۳:۵۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بله بله استقلال و عدم وابستگی تان به چین و روسیه کاملا مشخص است
ناشناس۱۴۱۰۲۰۴۱۵:۰۴:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
امیدواریم آقایان به حقایق و تلاش های مردم بزرگ چین در مبارزه با ویروس منحوس کرونا احترام بگذارند و از تجربیات این کشور در این زمینه استفاده نمایند.
ناشناس۱۴۱۰۲۷۱۱۵:۴۰:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بابا بازم به شرف غربی ها فقط منافع را میبرند .چینی ها علاوه بر اینکه منافع را میبرند اگه سیر نشند مردم را هم میخورند چون اونها از هیچ جنبنده ای نمی گذرند
ناشناس۱۴۰۹۴۷۲۰۹:۳۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا باید از غرب دور و به شرق نزدیک شویم؟ آیا چین و روسیه از آمریکا و اروپا بهتر هستند؟ چرا؟ لطفا مسئولان توضیح دهند.
ناشناس۱۴۰۹۷۸۸۱۱:۴۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
یعنی ماندم با این یک عده ای مثل شما که فکر نشده حرف می زنید به کشورهای مدینه فاضله ات بگو بیایند در برجام و یا اصلا تحریم ها را بردارن , خود به خود شرکت های غربی می ایند در ایران و توازن بین سرمایه های شرق و غرب برابر می شود
احمد۱۴۱۰۰۶۲۱۳:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
امتیازات را به چین و روسیه می دهید مثل بهره برداری از همه ماهی های دریای عمان که سیمای خودمان نیز گفت انگاه کمک را از غربی ها انتظار دارید؟
ناشناس۱۴۱۰۱۷۳۱۴:۴۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مثل قضیه برجام است که این دولت می رود با سادگی قرداد امضا می کند بدون اینکه تضمین بگیرد که نتیجه ان همین می شود که برجام مرده که همین دولت قرارداد به شرکت چینی میدهد که فقط ماهی های خاص صید کند ولی در نبود نظارت انها همه نوع ماهی را صید می کنند که اخرش پای قوه قضاییه پیش میاید و به نظامی ها دستور داده می شود که کار این ها را متوقف کند
ناشناس۱۴۱۰۰۶۵۱۳:۵۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
روزهای سختی بر عمله های انگلیس و امریکا می گذرد هم باید افتضاحاتی مثل ماسک دزدی و دستمال توالت را جمع کنند هم بفکر حفظ ویترین شان باشند !
ناشناس۱۴۰۹۸۲۴۱۲:۰۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چون غرب با موجودیت شما مشکل دارد و حتی دارو هم به شما نمی دهد و اموال شما را بلوکه کرده و می خواهد شما را به چند کشور کوچکتر تجزیه کند (عکس پروفایل موگرینی). ضمن حفظ استقلال خود و عدم پذیرش سلطه شرق و غرب - می توان با شرق روابط متقابل بهتری داشت. در ضمن غرب شما را تحریم کرده و بیشتر روابط تجاری با همسایگان و شرق است.
ناشناس۱۴۰۹۸۴۳۱۲:۱۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ميدونم الف چاپ نميكنه و فقط نوشته هاي ليبرتي رو ميزنه ولي دليلش واضحه چون غرب استعمارگره 40 ساله تحريممون كرده هواپيماي مسافريمون رو زده خون آلوده به ايدز و هپاتيت به كودكان وزنانمون توسط فرانسه تزريق شد و غرامت داد پولهاي خودمون رو تو آمريكا پس نميدن .داروي بيمار سرطاني و كودك پروانه اي رو نميدن تا بميره برجام رو پ1اره كرد .براي ماست مالي برجام به هر چيزي متوسل نشين
ناشناس۱۴۱۰۰۷۱۱۳:۵۴:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کرونا نشان داد که امریکا و کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند ما باید با کشورهای پیشرفته مثل چین و روسیه که در مهار کرونا خوش درخشیدند متحد بشویم.
مسعود۱۴۱۷۱۰۹۰۶:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۹
بله خوب . اگر بشه واقعا به آمارهای این دو کشور دموکراتیک(!) اعتماد کرد.. همون طور که می دونیم چین در تلاشه حتی نتایج تحقیقات جدید در خصوص منشأ کرونا در کشورش رو سانسور کنه!! دوست عزیز اگر از کشوری اخبار بد زیادی میاد شاید واقعیت داره ولی اگر از کشوری اخبار بدی نمیاد دلیل بر صداقت و عملکرد درست لزوما نیست.
کسایی۱۴۱۰۱۱۶۱۴:۱۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
دقیقا الان باید به چین و روسیه نزدیک شد چون از ما جنس می خرند و به ما جنس می فروشند. اگر آمریکا و اروپا چنین میکنند بگو بریم سمت اونها. لطفا منطقی جواب بدید.
ناشناس۱۴۱۰۵۴۳۱۷:۵۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
از ترس مرگ آدم خودکشی نمیکنه!
ناشناس۱۴۱۱۰۸۱۰۵:۰۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
مگر قبلا نزدیک نبودیم؟ چرا افغانستان و بحرین را از ایران جدا کردند؟ چرا مصدق را برای ملی کردن منابع ملی با کودتا برداشتند؟ چرا رضا شاه را که خودشان بر تخت نشاندند به جزیره موریس تبعید کردند؟ چه تضمینی دارد دوباره که دوست شویم و دندانهای کشور ما را بکشند خوزستان را از ما جدا نکنند؟ نقشه خانم موگرینی از خاور میانه را دیدید؟ طرح خاور میانه جدید را کسی بررسی کرده؟ عزت و سربلندی کشور ما برای چه کسی ارزش دارد؟ غرب؟ صلح و همگرایی بین کشورهای خاورمیانه برای چه کسی ارزش دارد؟ غرب؟ در زمانیکه عراق به ایران حمله کرد غربیها از کدام کشور جانبداری کردند؟ چقدر به ایران کمک کردند؟ آمریکا به نفع کدام کشور در خلیج فارس کشتیها و سکوهای مارا زد و در فاو علیه ما جنگید؟ در حالیکه غرب بعد از انقلاب کودتای نوژه را برنامه ریزی کرده، توافق برجام را زیرپا گذاشته و درطول جنگ از متجاوز به خاک ما حمایت کرده و مانع تجارت با ایران شده، آیا ایران دنبال دور شدن از غرب بوده؟
ناشناس۱۴۱۷۵۳۷۱۵:۵۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۹
در زمان حمله عراق به ایران شوروی چرا تمام تسلیحات صدام را فراهم می کرد؟
ناشناس۱۴۰۹۴۷۵۰۹:۳۳:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ترامپ به درستی کرونا را ویروس چینی می نامد.
ناشناس۱۴۰۹۸۹۰۱۲:۴۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
شواهد نشان می دهد که ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیک امریکایی است البته چاه کن ته چاه افتاد.
ناشناس۱۴۱۰۲۴۴۱۵:۲۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مرگ بر آمریکا اول خواستم موضع خودم را نسبت به آمریکا بیان کنم حالا میشود یکی از ادله متقنتان که این ویروس آمریکایی هست را برای بنده هم بگویید(خواهشا دلایل آب دوغ خیاری نیاورید)
ناشناس۱۴۱۷۷۰۲۱۹:۰۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۹
شما ادله رئیستان (ترامپ) را مطرح بفرمایید تا اینطرف هم شواهد امریکایی بودن این ویروس را بگوید (هرچند رسانه‌های کشورهای مختلف حتی امریکا هم برخی شواهد را گفتند اما شماها اهل مطالعه نیستید)
باران۱۴۱۰۳۴۲۱۶:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کدوم شواهد؟
ناشناس۱۴۰۹۴۸۴۰۹:۳۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا باید با دست خودمان از چاله در آییم و خود را به چاه بیاندازیم؟ اگر آمریکا و انگلیس چاله هستند، روسیه و چین چاه عمیق هستند.
ناشناس۱۴۰۹۸۹۴۱۲:۴۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی که از رژیم کودک کش صهیونیستی و آل سعود قاتل کودکان و زنان یمن حمایت می کنند حامی اصلی تروریسم و خشونت و ترور در منطقه و جهان هستن.
ناشناس۱۴۱۰۶۸۶۱۹:۳۱:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
فکر می‌کنی چین و روسیه با رژیم کودک کش اسرائیل و سعودی روابطشون چطوره؟!
ناشناس۱۴۰۹۴۹۴۰۹:۴۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حالا جرم چین که رای مثبت داده بیشتره یا اروپا و امریکا جان که اصل تحریم و قطعنامه ها مال اونهاست
ناشناس۱۴۰۹۵۰۰۰۹:۴۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
سفیر چین توضیح دهد که چرا همه کامنتهای ایرانیان به پست اینستاگرامیش را بلاک کرد!
ناشناس۱۴۱۰۰۴۵۱۳:۴۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عباس عبدی: چین حدود 15 هزار میلیارد یوآن یعنی چیزی معادل دو هزار میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا هزینه مستقیم و غیر مستقیم کرده این باید تجربه و درس خوبی برای همه کشورها می بود که موضوع کرونا چقدر جدی است نه اینکه بگویند این ویروس آنفلونزای نوع A , B است این بی توجهی و بی مسئولیتی خود را نباید به چین منتقل کرد.
ناشناس۱۴۱۰۳۵۸۱۶:۱۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این هزینه آخر کار یا حداکثر وسطهای مبارزه چین با کرونا درآمد درحالیکه اطلاعات علمی و پزشکی از همان اوایل در حال انتشار تو دنیا بود
ناشناس۱۴۰۹۵۰۸۰۹:۴۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کسانی که می فرمایند مگر سفیر چین در ایران چه جنایتی کرده باید پاسخ دهند که از دو هر حال خارج نیست. یا امار چین درست و دقیق است( انجور که سفیر چین فرموده!) که باید گفت وای بر ما. چون همین الان بیشتر از سی برابر چین به نسبت جمعیت متاسفانه قربانی دادیم. یا بیان منتقدان چین درست است که چین امار را پوشش نداده و به دنیا در باره ابعاد واقعی بیماری دقیق اطلاع رسانی نکرده که باز متاسفانه وای بر ما و کسانی که از چین دفاع می کنند
ناشناس۱۴۰۹۹۳۸۱۲:۵۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حاجی من فکر میکنم اصلا این ویروس رو چینیا کار نمیکنه
ناشناس۱۴۰۹۹۴۸۱۳:۰۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
یک نگاهی به ایتالیا و امریکا و اسپانیا هم بنداز ضمنا بر اساس تحقیق دانشمندان ۳گونه از ویروس کرونا وجود دارد
ناشناس۱۴۰۹۹۶۸۱۳:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بر اساس ادعای شما همه کشور ها مخفی کاری کردن در ضمن کسی از چین دفاع نمی کند بلکه از حرف های بی جا و خاله زنک بازی ها گله می کنیم که دفاع کردن ان کشور از خودش را گستاخ می دانید و ان را به شرق و سلطه ان ها گسترش می دهید
ناشناس۱۴۱۰۴۸۱۱۷:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اصلا بر فرض که چین دروغ گفته و پنهان کاری کرده الان چی؟ چین رو هم به لیست دشمنامون اضافه کنیم شما خوشحال میشی؟ ناسلامتی عصر «گفتگوی تمدن ها» ست
ناشناس۱۴۰۹۵۳۵۰۹:۵۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین در زمان جنگ ۱ میلیارد و ۸۴۳ میلیون دلار به ما و بیش از ۵ میلیارد دلار به عراق اسلحه صادر کرد و سلاح‌هایی مهم را توامان به هر دو کشور فروخت
ناشناس۱۴۰۹۹۰۴۱۲:۵۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
فراموش نکنیم که امریکا و کشورهای اروپایی بیشترین حمایت از صدام را در جنگ تحمیلی کردند و فرانسه جنگنده میراژ و آلمان سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار داد.
ناشناس۱۴۱۰۲۵۱۱۵:۲۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
و ستون فقرات نیروی هوایی و هوانیروز و زرهی و سلاح نیروی زمینی عراق از شوروی بود
ناشناس۱۴۱۰۴۷۰۱۷:۰۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
البته آمریکا در سال 64 و 65 موشک و قطعات سیستمهای ضدهوایی و موشک ضدتانک به ایران داد و فتح فاو که بزرگترین پیروزی ایران پس از فتح خرمشهر بود بدون این سلاح ها اصلا و ابدا رخ نمیداد. حاضر بود چیزهایی بهتر و پیشرفته تر هم بده که طبق اسناد به دلیل بدقولی ایران در پرداخت پول به نتیجه نرسید.
ناشناس۱۴۱۱۶۵۹۱۳:۱۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۴
دروغ نگوئید امریکا حتی جنگنده اف 16 را که شاه خریداری کرده بود به ایران تحویل نداد.
ناشناس۱۴۱۰۴۸۳۱۷:۱۷:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حدود ۶۰ درصد تجهیزات نظامی عراق را شوروی تامین کرد! به آمارهای رسمی ایران مراجعه کنید تا متوجه شوید.
ناشناس۱۴۱۷۷۰۸۱۹:۰۷:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۹
تو مسئول خرید رژیم بعثی عراق بودی؟
ناشناس۱۴۱۷۷۱۲۱۹:۰۹:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۹
آخه بی‌.. خودِ امریکاییها و اروپایی های با انصاف دارن به دولت خودشان اعتراض میکنند به خاطر جنگ‌طلب و جنایتهاهاش تو همه دنیا و سلاح‌های بیشماری که به صدام دادند خصوصا سلاحهای شیمیایی اونوقت آمدی اینجا داری .. از مقدار فروش اسلحه چین افاضه میکنی؟ ..
ناشناس۱۴۰۹۵۳۷۰۹:۵۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین، هم به ارسال پرونده به شورای امنیت و هم به تک تکِ قطعنامه‌های این شورا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان رای مثبت داد و در عمل، حاضر نشد حتی در یکی از این موارد رای "ممتنع" بدهد
ناشناس۱۴۰۹۹۰۰۱۲:۴۷:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
فراموش نکنیم که قطعنامه های ضد ایرانی توسط امریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان به رای شورای امنیت گذاشته شدند و می شوند.
محمد۱۴۱۰۰۱۵۱۳:۲۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اونا که تکلیفشون مشخصه و دشمن هستن ،چین که ادعای دوستی داره چرا رای میده؟
ناشناس۱۴۱۰۲۱۵۱۵:۰۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین و روسیه اخیرا"قطعنامه های ضد ایرانی را وتو می کنند.
ناشناس۱۴۱۷۷۱۷۱۹:۱۴:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۹
آهان پس قبول دارید اونها دشمنند و وضعشان مشخصه ما هم به ادعای دوستی چین و ماچین کاری نداریم بر اساس منافع خودمان اقدام میکنیم اونی که وضع روشنه و دشمنی میکنه و قطعنامه علیه ما میده را ترجیح میدیم یا اونی که لااقل نیم‌بند دوستی میکنه و به منافع مشترک پایبنده هرچند به خاطر منافع مردم خودش ایثار نمیکنه که در مقابل امریکا بایسته؟؟ فکر نمیکنم معادله چندمجهولی باشه
ناشناس۱۴۱۰۷۴۷۲۰:۳۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این درسته، ولی چهل سال هم است هر روز مرگ بر آمریکا می گویید، چه انتظاری دارید. ولی چین چی؟ اگر قرار است وابسته باشیم و تحقیر بشیم عقل سالم میگه مقایسه کنید کره جنوبی با کره شمالی که یکی به گفته شما وابسته آمریکا و دیگری در واقع بازیچه چین و روسیه!
ناشناس۱۴۱۷۷۲۰۱۹:۱۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۹
مردم ایران عاقل‌تر از این هستند که بی‌جهت با کسی دشمنی کنند این مردم جنایتها و نامردیهای امریکا را به چشم دیدند که مرگ آنها را به نفع بشریت میدانند همچنان که مرگ شوری به نفع بشریت شد
راد۱۴۰۹۵۶۲۱۰:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
جسارتا دروغه فکر کنم‌ چون این دوکشور به تحریمهای آمریکا اعتنا نکردن باعث عصبانیت جنجال سازان آلبانی و ریاض نشین شده
ناشناس۱۴۰۹۵۹۸۱۰:۱۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین هر چه باشد هزاران بار از آمریکا برای ایران بهتر است چون : نه از دشمنان ایران حمایت نظامی کرده نه ایران را تحریم ظالمانه کرده و نه صبح تا شب ایرانیها را تروریست خوانده مانند همتایان آمریکایی چین مانند هرکشور دیگری در دنیا منافع خودش را در الویت قرار میدهد ولی ظلمی که آمریکا در حق ایران کرده است به خصوص در این شرایط تحریم را هیچ کشور دیگری نکرده. بعد جالب است با این همه بلایی که آمریکا بر سر ایران آورده هنوز تعداد زیادی در داخل کشور حامی آمریکا هستند.
ناشناس۱۴۰۹۹۵۴۱۳:۰۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ما دشمن نداریم . دشمن هر کس جهل اوست .
ناشناس۱۴۱۰۶۰۰۱۸:۳۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این جمله رو باید با طلا نوشت.
ناشناس۱۴۱۷۷۲۳۱۹:۲۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۹
آدم جاهل هم دشمن انسانیت مانند ترامپ و صهیونیستها و آل‌سعود و امثالهم و ندیدن و نشناختن دشمن هم از جهالت است
ناشناس۱۴۰۹۹۵۹۱۳:۰۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین یه کرونا بهت داد که بعد از صدام ، بیشترین کشته رو ازت گرفته . بفهم یه ذره این چیزا رو بفهم !
ناشناس۱۴۱۰۰۳۶۱۳:۳۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
در جنگ تحمیلی ایران و عراق که امریکا و اروپا حامی اصلی صدام بودند 200 هزار نفر شهید دادیم اما تلفات کرونا در ایران 4000 نفر است.
ناشناس۱۴۱۰۱۰۱۱۴:۰۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
لابد چین و شوروی هم در جنگ حامی ما بودن!
ناشناس۱۴۱۰۱۲۹۱۴:۲۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
شوروی در زمان جنگ تحمیلی به ایران سیم خاردار داد که هیچ کشوری حاضر بفروش آن به ایران نبود و کره شمالی متحد چین به ایران موشک داد.
ناشناس۱۴۱۰۴۶۹۱۷:۰۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا1000ميليارد غرامت جنگ رو از عراق نميگيريد؟
ناشناس۱۴۱۰۴۷۵۱۷:۱۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حامی اصلی عراق در جنگ برحسب مستندات تاریخی شوروی بود. 2000 تانک تی 72 به صدام داد که آرپی جی اثری بر اون نداشت و آمریکا به ایران موشک ضدتانک تاو داد. تاریخ بخونید برادران. بیشتر تسلیحات صدام از تانک و موشک بالستیک و هواپیماهای میگ را شوروی به عراق داد.
ناشناس۱۴۱۰۴۸۷۱۷:۱۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
خدمت ناشناس۱۴۱۰۱۲۹ شاید شوروی به ایران در جنگ تحمیلی سیم خاردار داده باشه ولی به صدام تانک تی 72 و هواپیماهای پیشرفته میگ و موشک اسکاد داد تا در زمین و هوا برتری پیدا کنند. دوست عزیز هیچ کشوری دوست ما نیست!!!
ناشناس۱۴۱۰۰۴۴۱۳:۴۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کلا نگاهت اشتباهه
ناشناس۱۴۱۰۰۶۶۱۳:۵۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
به خودشم کرونا داد حتما؟ دست برداریم از این نظرات بدون فکر
سید۱۴۱۰۵۳۶۱۷:۵۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بسمه تعالی حالا اینقدر جوش نزن جناب بافهم! همین قدر اگه تو و اربابات فهمیدین باشین کافیه
ناشناس۱۴۱۰۰۵۷۱۳:۵۰:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
دوست عزیز ایران هم منافع چین را در دنیابه خطر بیاندازد بعد ببین چه بلایی بر سر ما میاورند.امریکا دشمن ماست چون در تمام دنیا علیه منافعش دست به اقدام زدیم.و از دشمن هم دشمنی می اید.ولی چین که بازارهایمان را بروی کالاهای بنجلش باز کردیم و تولید کنندگان داخلی را ورشکست چرا هیچ قطعنامه ای را وتو نکرد.چرا در پروژه نفتی ازادگان دست ما را در پوست گردو گذاشت.چرا در باز کردن فاینانس برای پروژهای عمرانی همکاری نمیکند.
ناشناس۱۴۱۰۱۳۶۱۴:۲۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
توتال چرا در پارس جنوبی دست ایران را در پوست گردو گذاشت قراردادهای ایرباس و رنو و پژو چرا کنسل شدند ؟!
ناشناس۱۴۱۰۶۹۵۱۹:۳۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
شما بازار ایران رو دربست در اختیار آمریکا قرار بده مثه چین، ببین بازم تحریمی می‌مونه؟!
ناشناس۱۴۰۹۶۱۸۱۰:۲۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
جالب هست شما کشوری که باعث قطعنامه ها بر ضد ایران است را فراموش کرده اید و فقط به چین و روسیه میتازید که هدفتان این است همین دو حامی را هم ایران از دست بدهد و کار تمام شود. مگر زمان پهلوی آمریکا بر ضد مصدق کودتا نکرد ؟؟؟؟ آن زمان که دیگر چین دخالتی نداشت در امور ایران. چطور میتوانید بزرگترین دشمن تاریخ ایران و بشریت یعنی آمریکا را حامی باشید ؟؟؟
ناشناس۱۴۰۹۶۶۷۱۰:۴۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حالا میخواهید همین دوتا کشور حامی ایران را هم از دست بدهید تا ایران کاملا به زمین بخورد.
ناشناس۱۴۰۹۶۹۹۱۱:۰۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اگر نفت مفت ایران برای چین وجود نداشت ؛ چین کمونیست به ایران نگاه هم نمیکرد
ناشناس۱۴۰۹۹۰۹۱۲:۵۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا کره جنوبی و ژاپن و اروپا حاضر به خرید نفت ارزان ایران نیستن ؟!
ناشناس۱۴۰۹۹۹۷۱۳:۲۴:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تمام این کشورهایی که گفتی همانند چین از ایران نفت مفت میخرن . اصولا ایران اگه نفت اش رو مفت نده ، کسی نمیاد سمتش
ناشناس۱۴۱۰۱۳۸۱۴:۲۷:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کره جنوبی و ژاپن و اروپا خرید نفت ایران را تحریم کردند تنها کشوری که اکنون از ما نفت می خرد چین است.
ناشناس۱۴۱۰۱۸۰۱۴:۵۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اصلا ایران تمام کالاهایش زیر صفر و زیرمجانی میدهد به تمام جهان خخخخخه
ناشناس۱۴۰۹۷۰۵۱۱:۰۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مشکل اینه که ملت باید بدونند چین جنس درجه 1هم دارد ولی وارد کننده برای سود بیشتر جنس اشغال را وارد می کند ایران یک کم باید سیاست بهتری بخرج بدهد وازدشمنی شرق وغرب استفاده کند ولی بااین سیاست خارجی فشل ما غرب وشرق دارند از ما بهره می بزند. دشمنی آمریکا برای مردم لوث شده و باید یک مدت تلویزیون تو اخبارش دست از گفتن کشته ها و قحطی های آمریکا بردارد.در ضمنی که در دنیای سیاست دوست ودشمن موقتیه و یادتون نره که داعش برای روسیه تهدید بزرگتری بود نه ما چراکه مسئله چچن تازه زنده می شد با حضور داعش و...
محمد قاسمی۱۴۰۹۷۴۱۱۱:۲۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مشکل اصلی این است اکثر مردم میدانند چه درست است یا غلط بیشتر به خاطر ظلم های است که به ایشان روا شده و از سر لج بازی این حرفها رو میزنن. سخنان سخنگوی وزارت بهداشت برای کشور هزینه زا بوده همانگونه که باقی سخنان غیر مسئولانه سایر مسئولین داشته. نظر حقیر این است اتفاقات در کشورهای محتلف به ما ارتباطی ندارد نه امریکا نه اروپا و نه چین و روسیه راه رستگاری در سکوت و رفع اشکالات داخلی طی میشود.
ناشناس۱۴۰۹۷۵۰۱۱:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
انها قیم ما نیستند و منافع دیگر در جهان دارند پس بی خود فکر الکی و حرف بی خودی نزن در ضمن کمک ها و مراودات ایران با چین را ببین و بعد کشورهای غرب جونت که خود خواسته از ایران رفتند
ناشناس۱۴۰۹۹۹۲۱۳:۲۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین و روسیه اخیرا"قطعنامه های ضد ایرانی و ضد سوریه را وتو می کنند و روسیه متحد استراتژیک ایران در جنگ با داعش است.
رضا۱۴۱۰۵۶۵۱۸:۱۰:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کدام قطعنامه ضد ایرانی را وتو کرده اند. چین و روسیه شاید ظاهرا دوستان ایران باشند ولی متحد ایران نیستند و منافع کشورشان از هر چیزی برایشان مهمتر است. ما هم باید منافع ملی را در اولویت قرار دهیم.
شهاب۱۴۱۰۷۸۵۲۱:۰۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اول مقاله را مطالعه کنید،بعد اظهار نظر بفرمایید،مثالها از مداخلات و دشمنی آشکار و پنهان آمریکا و انگلیس و اروپا به قدری روشن است که هیچ انسان بی طرفی قادر به انکار نیست ،هر گاه چین مثل انگلیس با ایجاد قحطی موجب قتل عام میلیونها ایرانی بشود و یا مانند آمریکا علیه دولت قانونی کشور کودتا بکند و یا عامل قتل عام صدها هزار ایرانی بشود تازه می تواند قابل قیاس با غرب باشد،کاملا واضح است افکار وابسته در پشت صحنه برخی اظهار نظرهای مشابه هستند.
ناشناس۱۴۰۹۴۳۱۰۹:۰۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چون ناقض شعار مبنایی جمهوری اسلامی است ثالثا اگر قرار بر رابطه باشد در ترجیح منافع مشترک شرق وغرب توفیری ندارند سند شش قطعنامه هسته ای علیه ایران و حتی همین تحریم‌های یک جانیه امریکا و..
ناشناس۱۴۰۹۷۵۶۱۱:۳۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
جناب شعار اول متن را بخون بعد اظهار نظر کن اگر مبنی بر این باشد ایران توسط سخنگوی بهداشت در امور داخلی چین دخالت کرد پس نتیجه می گیریم ایران رفتار تهاجمی علیه بلوک شرق گرفته بود افتاد الان؟!!!
ناشناس۱۴۰۹۴۳۲۰۹:۰۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چون مردم دنیا هر چه میکشند از چین و روسیه میکشند
ناشناس۱۴۰۹۵۴۸۰۹:۵۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این افاضات شما از بی بی سی نشات گرفته است کمی هم به منافع ملی بیندیشید
ناشناس۱۴۰۹۵۷۱۱۰:۰۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بمب اتم را کدام کشور روی سر مردم رها کرد روستاییان را در ویتنام کدام کشور با بمبهای ناپالم به آتش کشید و ده ها مورد مانند این
کاسه سردتر از آش۱۴۰۹۸۱۳۱۲:۰۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این کارها رو با ژاپن و ویتنام کرده ژاپن که البته در جنگ جهانی دوم جنایتکار بزرگی بود ولی الان ژاپن و ویتنام چه سیاستی در قبال آمریکا دارند؟
ناشناس۱۴۰۹۹۱۴۱۲:۵۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حالا ژاپن و کره جنوبی مستعمره و گاو شیرده امریکا شدند.
ناشناس۱۴۱۰۰۰۳۱۳:۲۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
امریکا 2 روز بعد از پایان جنگ جهانی به هیروشیما و ناکازاکی حمله اتمی کرد و 200 هزار نفر را قتل عام کرد و جنایتکار اصلی امریکاست.
ناشناس۱۴۱۰۱۰۵۱۴:۱۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تابحال اسم حکومت مائوئیستی خمرهای سرخ و کشتار 3 میلیونی از مردم کامبوج در اردوگاههای مرگ به گوش مبارکت خورده؟ از حمایت چین و شوروی از خمرهای سرخ چطور؟
ناشناس۱۴۱۰۲۰۱۱۵:۰۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
دولت امریکا بیش از 3 میلیون نفر را در جنگ های ویتنام و عراق و افغانستان و لیبی و سوریه و غیره به قتل رسانده است.
ناشناس۱۴۱۰۰۹۷۱۴:۰۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تاریخ چین و روسیه آکنده از جنایت به نام ارزشهای کمونیسم، قحطی گسترده، اردوگاههای کار اجباری، سانسور، دروغ، سرکوب، اشغال کشورها و مناطق مستقل و ... است، کافیست جنایات استالین در قتل عام 13 میلیون کشاورز و مالک زمین، قحطی عامدانه در اوکراین، اشغال تبت توسط چین، قتل عام تیان آن من، حمایت از رژیم جنایتکار خمرهای سرخ در کامبوج، حمایت از دیکتاتوری سرخ کره شمالی، اشغال کریمه و آبخازیا، قتل عام قیام مردم مجارستان و جمهوری چک در برابر طاعون کمونیسم، زورگویی و سهم خواهی در دریای خزر ، بیگاری و بهره کشی از میلیونها کارگر چینی و ... را بیاد بیاورید.
ناشناس۱۴۱۰۳۱۸۱۶:۰۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
پذیرش سهم 11 درصدی ایران از دریای خزر در دولت اصلاحات اتفاق افتاد اصلاح طلبان باید در مورد فروختن دریای خزر پاسخگو باشند.
ناشناس۱۴۱۰۲۷۹۱۵:۴۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ژاپن زمان جنگ جهانی جنایاتی کرده بود که هنوز از خاطر خیلی از چینیها نرفته! بمب اتم باعث شد ژاپن شکست رو بپذیره و ادامه نده بعد از اون هم این چیزی که می بینی شده حالا چین کمونیست با اونهمه جنایت داخل خاکش با حمایت روسیه کره شمالی رو درست کردن
ناشناس۱۴۱۷۷۳۰۱۹:۳۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۹
بمب اتم بعد از تمام شدن جنگ و تسلیم شدن ژاپن بر سر مردم بیگناه شهرها ریخته شد و زن و بچه و حیوانات و طبیعت را با هم نابود کرد
ناشناس۱۴۰۹۶۹۶۱۰:۵۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
به جهت انتشار ویروس کرونا از چین ؛ باید پوست چین رو غلفتی کند
ناشناس۱۴۰۹۸۹۷۱۲:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
همفکرانت در زمان خوارزمشاهیان همین کار را با مغولان کردن و مغولان ایران را با خاک یکسان کردند.
ناشناس۱۴۱۰۰۱۰۱۳:۲۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
فرزندان کوروش کبیر ؛ پکن و شانگهای را بر سر دولتمردان رژیم نادان چین ویران میکنند
ناشناس۱۴۰۹۹۲۱۱۲:۵۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کرونا ویروس ساخته و پرداخته یانکی هاست امریکا در گرجستان و قزاقستان و اوکراین 25 آزمایشگاه میکروبی دارد و به تولید و تکثیر اینجور ویروس ها مشغول هستن.
ناشناس۱۴۰۹۹۹۸۱۳:۲۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
هرچی جنگ و خون ریزی در در منطقه غرب آسیا و جهان هست زیر سر امریکا شیطان بزرگ است.
ناشناس۱۴۱۰۵۷۰۱۸:۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مردم دنیا هر چه می کشند از سر نظام خودخواهانه امپریالیستی شیطان بزرگ می کشند.
ناشناس۱۴۰۹۴۳۳۰۹:۰۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چون از شعار نه شرقی نه غربی فقط قسمت نه غربیش باقی مونده و هر بلایی که شرقیا سرمون بیارن رو باید مخفی کنیم . شما میدونید همین الان 50 میلیارد دلار از پول این مردم بیچاره دست همین چینیا بلوکه س ؟؟؟؟؟؟
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۰۹۴۷۹۰۹:۳۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
با سلام گویی آنقدر برای نظر دادن عجله داشته اید که اصلا فرصت نکرده اید متن را بخوانید!!؟
ناشناس۱۴۰۹۷۶۰۱۱:۳۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این ها پادوهای ان چند نماینده خاص مجلس و شبکه های منحوس ماهواره ای هستند و منتظر یک نوع گفتار جدید هستند تا علیه کشور چیزی بنویسند و کاری به متن و خواندن خبر هم ندارن
ناشناس۱۴۰۹۹۳۳۱۲:۵۷:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
پولهای ایران بدلیل تحریم های بانکی امریکا در چین و سایر کشورها بلوکه شدند بانک های هرکشوری که از تحریم های امریکا تبعیت نکند توسط امریکایی ها جریمه سنگین می شود.
ناشناس۱۴۱۰۰۰۷۱۳:۲۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۴۱۰۱۵۵۱۴:۳۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نتانیاهو وکیهان:برجام توافق خوبی نبود و دنیا بایستی ازاین توافق خارج شود
مهدی۱۴۱۰۰۹۲۱۴:۰۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
پس چرا به خاطر ایران پولهای ایران رو آزاد نمیکنه و از تحریمهای آمریکا میترسه؟ مگه چین کشور دوست ما نیست؟ وقتی به خاطر تحریمها با ما همکاری نمیکنه فرقش با کشورهای دیگه چیه؟
ناشناس۱۴۱۰۱۴۷۱۴:۳۱:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
هر بانکی که در دنیا با ایران همکاری بکند توسط امریکا جریمه چندین میلیارد دلاری می شود چین و سایر کشورها مقصر نیستن هر چه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید.
ناشناس۱۴۱۰۱۸۸۱۴:۵۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عزیز پول ها در انجا صرف خرید می شود برای واردات
ناشناس۱۴۰۹۴۳۴۰۹:۰۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چون هر چه خراب کاری در دنیاست زیر سر چین و روسیه است
حسین رجایی (نویسنده)۱۴۰۹۵۰۹۰۹:۴۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
با سلام منظورتان از خرابکاری دقیقا کدام یک از موارد ذیل است؟؟ 1_ حمله نظامی به عراق و افغانستان و لیبی و ... کشتار ملت ها، ویران کردن کشورشان و آواره کردن آن ها 2_ تحریم کردن دیگر کشورها 3_ حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری داعش و النصره و ... 4_ ناامن کردن سوریه 5_ کشتار مردم یمن 6_ فقیر نگاه داشتن ملت های فقیر همانند مردم آفریقا 7_ خروج از معاهده اقلیمی پاریس 8_ ...
ناشناس۱۴۰۹۷۷۱۱۱:۴۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
جناب رجایی این ها هنوز درگیر رفتار 150 سال پیش روسیه هستند در حالی که رفتار 100 الی 50 سال پیش انگلیس و امریکا را در ایران نمی بینند که تا امروز ادامه دار هست یعنی نمی خواهند ببینند چون تبلیغات سنگینی شده روی تفکرات این ها که غرب بهشت و شرق جهنم است
ناشناس۱۴۰۹۸۳۱۱۲:۱۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
۱. جنایت علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ چین ۲. ساخت کالاهای بی کیفیت با مواد بازیافتی که باعث گسترش سرطان و سایر بیماریهای عجیب و غریب میشود ۳. رد شدن با تانک از روی دانشجویان معترض در میدان تیان آن من ۴. دیکتاتوری حزبی و سرکوب اندیشه های مخالف این از چین ۵. حمایت از صربها در جنایات علیه مسلمانان بوسنی و کوزوو ۶. تولید اسلحه ارزان کلاشینکف و فروش آن به مناطق پر تنش ۷. تجهیز نیروی هوایی رژیم عراق در زمان جنگ ۸. حمایت از فرقه دموکرات آذربایجان در تجزیه ایران ۹. حمله به افغانستان و جنایت علیه ملت افغان ۱۰. آزادی نسبی فعالیت مافیای روسیه که آن را تبدیل به قویترین مافیای دنیا کرده ۱۱. تجزیه اوکراین اگر حوادث دوران جنگ جهانی دوم به آمریکا ربط دارد پس تمام جنایات شوروی هم به روسیه امروزی ربط دارد.پوتین افسر کا گ ب بوده است.
ناشناس۱۴۰۹۹۴۰۱۳:۰۱:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
لشکرکشی امریکا به عراق و افغانستان و سوریه و لیبی و ویتنام و ژاپن و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی و حمایت از جنایات آل سعود در یمن و جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی را فراموش کردی.
ناشناس۱۴۰۹۹۴۳۱۳:۰۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
به غیر 2 3 مورد نصف این حرفت برای روسیه بود و نصف حرفت هم مربوط به خود چینی ها ان وقت چه ربطی به ایران داشت ؟
ناشناس۱۴۰۹۹۵۰۱۳:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
یادم رفت یک چیزی را هم بگویم که ده ها مورد جنایت امریکا در کشور خودش و دیگر کشورها به غیر از ایران را هم لیست کن جناب رجایی برای این پاسخ دهنده پایینی
ناشناس۱۴۱۰۲۳۷۱۵:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
۱۲_سرکوب مردم تبت توسط چین ۱۳_جنایات جنگی در چچن توسط روسیه ۱۴_تجزیه گرجستان(روسیه) ۱۵_اشغال و سلب جزایر کوریل از ژاپن(روسیه) ۱۶_روابط حسنه با دولت جنایتکار میانمار
ناشناس۱۴۰۹۴۳۸۰۹:۰۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
سفیر چین حق ندارد با لحن تحکم آمیز با سخنگوی وزارت بهداشت ایران صحبت کند. سخنگوی وزارت بهداشت یک موضوع علمی را مطرح کرد و باید جواب علمی به آن داده شود. آیا سفیر ایران در چین هم می تواند به این شکل با مقامات چینی صحبت کند و به آنها یاد آوری کند که چرا به تمام قطعنامه های تحریمی علیه ایران در شورای امنیت رای مثبت دادند؟
ناشناس۱۴۰۹۵۸۷۱۰:۱۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
سفیر چین احضار و اعتراض شدید مردم ایران به جهت سخنان سخیف او خطاب به جناب آقای دکتر جهانپور به گوشش رسانده شود
ناشناس۱۴۰۹۹۴۹۱۳:۰۵:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حقیقت تلخی است که چین با جمعیت 1/5 میلیارد نفری با برنامه ریزی دقیق و قرنطینه در عرض 2 ماه موفق به مهار کرونا شد اما ایران با بی برنامگی و بی تدبیری با جمعیت 80 میلیونی در 50 روز موفق به این امر نشده و احتمالا"تا پایان امسال درگیر کرونا خواهیم بود.
ناشناس۱۴۰۹۶۰۶۱۰:۲۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
سخنگوی وزارت بهداشت اول بیاید حقیقت را بیان کند و آمار درست بدهد , بعد برای فراافکنی از خرابکاریهای دولتی که همین شما حامیان آمریکا به آن رای دادید و برای سرپوش گذاشتن روی بی تدبیریهای دولت بیاید حرفهای زرد و صد من یک غاز بزند و افکار را از خرابکاریها منحرف کند.
ناشناس۱۴۰۹۸۳۹۱۲:۱۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نمیدونی کار سفیر چی هست ان وقت حرف هم می زنی که چرا جواب داده اگر سفیر ایران در چین همین کار را می کرد تو .... که به به می کردی
ناشناس۱۴۰۹۴۳۹۰۹:۱۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آمریکا به نمایندگی از همه کشورهای جهان ؛ چین و روسیه را همزمان از کره جغرافیا محو نماید
ناشناس۱۴۰۹۶۰۹۱۰:۲۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اولا آمریکا خودش در حال محو شدن است و دوما حیات آمریکا با چین گره خورده, این را بچه چهار ساله هم میداند ولی متاسفانه برخی نمیدانند.
ناشناس۱۴۰۹۹۵۱۱۳:۰۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ان شاءالله کرونا ویروس باعث پایان امپراطوری شیطان بزرگ و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
ناشناس۱۴۰۹۴۴۰۰۹:۱۱:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حق وتو باید از چین و روسیه گرفته و به استرالیا و کانادا داده شود .
محمد۱۴۰۹۶۰۲۱۰:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کانادا و استرالیا روی هم رفته 63 میلیون جمعیت دارند. همان یک انگلیس در شورای امنیت کافی است احتیاجی ندارد شما 3 تا رای به روباه پیر هبه کنید.
ناشناس۱۴۰۹۹۹۱۱۳:۲۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کانادا و استرالیا مستعمره انگلیس هستند و جمعشون در انجا جمع می شود !!!!!!
ناشناس۱۴۰۹۴۴۱۰۹:۱۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین بدتر از روسیه، روسیه بدتر از چین!
ناشناس۱۴۰۹۶۱۱۱۰:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
و آمریکا بدتر از هر دوی اینها
ناشناس۱۴۰۹۹۵۲۱۳:۰۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
انگلیس و فرانسه و آلمان از همه شون بدتر.
یک ایرانی متاسف۱۴۰۹۴۴۴۰۹:۱۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عجب عکس پرمعنایی ! نحوه تعامل چین با ایران در همین ۱ عکس بوضوح قابل درک و رویت است .
ناشناس۱۴۰۹۵۷۲۱۰:۰۶:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
داره میگه : ولمون کن بابا حال داری
ناشناس۱۴۰۹۵۹۹۱۰:۱۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
برو اونور کرونا گرفتیم
افسانه۱۴۱۰۵۰۸۱۷:۲۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این جناب ظریف از اون مردهای خوش بیرون و بد تو خونه است. که لبخندش فقط برای غریبه هاست
حسین۱۴۰۹۴۴۸۰۹:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
دوست گرامی : نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی. سنگ چین هم به سینه زدن ندارد.
ناشناس۱۴۰۹۸۱۶۱۲:۰۴:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین باید عذر خواهی کند که چرا بهداشت علیه ان کشور حرفی زده و اصلا نباید سخنی و جوابی می داد خخخخخخخخه یعنی ماندم این ها تحصیلاتی هم دارند که این جور می گویند که چرا چین پاسخ داده و حق دفاع کردن از خودش هم ندارد!!!!
ناشناس۱۴۱۰۷۰۵۱۹:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین از خودش دفاع نکرده عقل کل، بلکه تحکم آمیز با سخنگوی وزارت بهداشت صحبت کرده، متوجه میشید شما یا نه؟!
حسن۱۴۰۹۴۵۰۰۹:۱۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
برقراری روابط متعادل و معقول با تمامی کشورهای جهان پیش نیاز حفاظت از منافع ملی در عرصه بین المللی است. نه آمریکا و اروپا و نه روسیه و چین هیچ کدام عاشق سینه چاک ما نیستند. ولی برای حفظ منافع ملی برقراری رابطه معقول با همه آن ها لازم است.
ناشناس۱۴۰۹۹۶۴۱۳:۱۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عاقلانه ترین نظر.
ناشناس۱۴۱۰۵۷۵۱۸:۱۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تا حالا هنوز نفهمیده اید که آمریکا بعد از این همه خوار کزدن ملت ایران، محل سگ هم به ما نمی دهد. وقتی یک طرف می خواهد نابودت کند، تعادل رابطه یعنی چه؟ تعادل رابطه یعنی او می خواهد خوارت کند، حداقل خودت خوار نکن
علی۱۴۰۹۴۵۲۰۹:۱۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
با ایجاد پروپاگاندا به دنبال کمرنگ کردن تروریسم آمریکا هستند. ترورهای مستقیم و تروریسم اقتصادی.
ناشناس۱۴۰۹۴۵۶۰۹:۲۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
خواهشا بپذیرید اگر کشورها به غرب اتّکا میکنند اقلا در پایان به مواهب چشمگیری میرسند مثل کشور خود ما در دهه های گذشته.اما دلبستگی به شرق کمونیست هیچ نتیجه خاصی ندارد مگر نابودی منابع خدادادی و عقب ماندگی ممالک آنهم به بهای ناچیز یک رای ممتنع در جلسات شورای امنیت سازمان ملل!!
ناشناس۱۴۰۹۸۰۳۱۱:۵۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عزیزم دوست داری کشورهایی که در بلوک غرب هستند و از ما بدتر برای شما نام ببرم؟ این را گفتم که این دلیل بر جلو و عقب ماندن یک کشور نیست در ضمن ما در بلوک شرق نیستیم که اگر بودیم مانند بلوک غرب که کشورها از هم حمایت می کردن این چند کشور از هم حمایت می کردن
ناشناس۱۴۱۰۵۱۸۱۷:۳۸:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عزیزم کشورهای غربی نفت ندارن، ما با دلشتن نفت و گاز از اونها پایین تر هستیم، بفهم.
ناشناس۱۴۰۹۹۶۲۱۳:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ایران قبل از انقلاب متکی به غرب بود و امریکایی ها 50 درصد نفت ما را مُفت می بردند و با کاپیتولاسیون تحقیرمون می کردند و مستشاران امریکایی برای حضور در ایران حق توحش می گرفتند و هزینه فاضلاب شهر لندن از خزانه ایران تامین شد اما خودمون کشوری عقب افتاده بودیم.
علی۱۴۰۹۴۵۸۰۹:۲۱:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
خدمت نویسنده محترم عرض میکنم در شرایطی که بلوک غرب ظالمانه ایران را تحریم کرده است ما اساسا چاره دیگری بغیر از تعامل به شرق نداشته‌ایم . چین کشوری تجارت محور است و با کل کشورهای دنیا مراودات اقتصادی دارد حتی اکنون هم شریک تجاری شماره یک آمریکا است . آیا چین بخاطر ایران با آمریکا در می افتند . مسلما خیر . یک کاسب همه مشتری های خود را می خواهد . ایران لقمه چربی برای چین است . اما خروج چین از سرمایه گذاری در پروژه های استراتژیک نفت و گاز ایران و تمایل مفرط ایشان به صدور کالای مصرفی در عوض نفت جای سوال دارد . اینکار پدر تولید کننده داخلی را در میآورد .
ناشناس۱۴۰۹۴۶۰۰۹:۲۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
سوال مهمی که قابل طرحه اینه؛پس تئوری اصلی انقلاب 57 یعنی نه شرقی نه غربی چه شد...؟؟!!
مهران۱۴۰۹۴۶۲۰۹:۲۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
جالب اینکه عده ای که همش میگن چرا با امریکا سر جنگ دارید به زور میخوان به خاطر یه توییت که سفیر چین گفته اسیر شایعات نشین و وزارت بهداشت ما هر روز کنفرانس داشته برید ببینید میخوان به زور ایران رو با چین هم درگیر کنند البته هدف این گروه مشخص هست چون تو این شرایط تحریمی یکی از معدود کشورهایی که کاری به تحریم امریکا ندارد چین هست(البته برای رضای خدا نیست بلکه برای نفع خودش هست و دلیل همکاری ایران با روسیه و چین همین منفعت مشترک هست و گرنه این دو کشور فعلا نه دوست هستند نه دشمن)
ناشناس۱۴۱۰۰۳۱۱۳:۳۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
شما هم خوب خودتو به خواب زدی ها! تمام مشکلات از توئیت دوم سفیر چین آغاز شد که توش با لحن کاپیتولاسیونی حرف زد. کسی با توئیت اولش که شما هم نقل کردین، مشکلی نداره.
ناشناس۱۴۱۰۱۵۳۱۴:۳۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین اینهمه برای مهار کرونا به ایران کمک کرده آنوقت آقایان بجای تشکر و قدردانی از چینی ها انتقاد می کنند !
ناشناس۱۴۰۹۴۶۳۰۹:۲۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
همین عکس و زاویه نگاه معنی دار مقام چشم بادامی و لبخندهای بی دلیل طرف ایرانی خود گواه واقعیت ماجراست
ناشناس۱۴۰۹۴۷۴۰۹:۳۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حالا شما چرا وکیل مدافع آنها شده اید؟
ناشناس۱۴۰۹۴۸۰۰۹:۳۵:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این حساسیتها عجیب و قریب نیست ،سلطه ،سلطه است حتی اگر نامش چین یا روسیه باشد.عجیب جاییست که مسئولین یکپارچه به عذرخواهی بیافتند. عجیب وقتیست که عده ای تمام قد به دفاع از بیگانه سوءاستفاده گر شرقی میپردازند.
ناشناس۱۴۰۹۸۰۷۱۱:۵۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عجیب نیست عجیب این است که اتهامی به یک کشوری زدین ولی نمی خواهید پاسخ ان کشور را هم قبول کنید چون سلطه ای که غرب بر تفکر تو وا داشته این طوری فکر می کنی در ضمن اگر راست می گویی خود تو چرا وقتی غربی ها علیه کشور حرف و یا کار عملی مثل تحریم می کنند حرفی نمی زنی
ناشناس۱۴۱۰۰۵۶۱۳:۴۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
پاسخ رو از اون کشور میپذیریم. حمله از طرف هموطن رو نه
ناشناس۱۴۰۹۴۸۶۰۹:۳۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این را سفیر چین نوشته؟!
ناشناس۱۴۰۹۴۸۹۰۹:۳۹:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا بر سر اروپا و امریکا اینقدر جنجال می کنید!؟
ناشناس۱۴۰۹۹۷۳۱۳:۱۵:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
زیرا تاریخ ایران در 40 سال گذشته از تحریم های ظالمانه تا حمایت همه جانبه از صدام و ترور سردار سلیمانی خباثت امریکا و اروپا را نشان می دهد.
ناشناس۱۴۰۹۴۹۱۰۹:۳۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چون هر دو دیکتاتوری هایی مخوف و غیر قابل اعتماد هستند.
ناشناس۱۴۰۹۴۹۵۰۹:۴۰:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
انتقاد از چين توسط سخنگوي وزارت بهداشت يك انتقاد تخصصي بوده وپاسخ سفير چين در اين باره واكنش طبيعي او بوده است ولي مسئله اصلي مورد هجمه قرارگرفتن سخنگو از طرف مسوولين داخلي است كه بيشتر مورد نكوهش قرار گرفته است واينكه ورود اجناس بنجل چين به كشور باعث شده مشكلات عديده اي براي صنعت وزندگي مردم ايجادكندكه يكي از انها بيكار شدن عده زيادي از جوانان بوده است بطور كلي روابط با چين ضرر هاي هنگفتي به كسب وكارمردم زده كه به اين زوديها جبران پذير نخواهد بود
ایرانی۱۴۰۹۵۰۲۰۹:۴۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نویسنده محترم آگاهانه موضوع بحث و اعتراض را وارونه جلوه داده، گفته های سفیر چین وظیفه ذاتی ایشان در دفاع از عملکرد دولت خود است ولی سوال اینجاست در کشورهایی که نام بردید آیا سخنگوی وزارت خارجه آنها به دفاع از گفته های نماینده کشور دیگر وارد عمل شده، دوست عزیز در این مسئله مشخص گردید بسیاری از مسئولین کشور دل در گرو چین و روسیه دارند
امین۱۴۰۹۵۱۰۰۹:۴۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ظاهرا تعداد غرب گدایان از شیفتگان شرق بیشتر است
ناشناس۱۴۱۰۲۶۴۱۵:۳۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نه عزیزم حرف اینه انهایی که ادعادی غرب ستیزی دارند در دامان شرق وبه خصوص چین جا خوش کرده اند و حتی یک نگاه کج به اون رو هم بر نمیتابند .
ناشناس۱۴۱۰۹۲۴۲۳:۵۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
غربگدایان عددی نیستن .
ناشناس۱۴۰۹۵۱۸۰۹:۵۰:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
البته سئوال بهتر اینه که اصلا چرا بر سر آمریکا و روسیه و چین اینقدر جنجال می کنید؟؟
سوران۱۴۰۹۵۱۹۰۹:۵۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
انتقادات خوب است و مانع بدتر شدن وضعیت نامطلوب می شود.
ناشناس۱۴۰۹۵۲۴۰۹:۵۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حالا شما چرا اینقدر رگ گردنت برای روسیه و چین ورم کرده؟ در طول تاریخ کجا روسیه در حق ما خوبی کرده؟ کجا به معاهدات پایبند بوده؟ چین که از اون هم بد تره‌. عجب نه شرقی نه غربی شد....!!!!
ناشناس۱۴۰۹۵۳۸۰۹:۵۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
کسایی که از چین و روسیه دفاع میکنند و هم کسایی که از غرب دفاع میکنند وطن فروشند
محمد۱۴۰۹۵۴۹۰۹:۵۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نویسنده, مستدل نظر داده شما فقط احساساتی و معرضانه! چین همه جا بر اساس منافع خودش از ایران دفاع کرده است کاش اروپا هم بر اساس منافع خودش همین کار را می کردو نه بر اساس منافع صهیونیسم جهانی و استکباری.
امیر۱۴۰۹۹۲۹۱۲:۵۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تو رو خدا از توهم توطئه صهیونیسم بیاید بیرون.هر کشوری فقط و فقط برای منافع خودش کار میکنه.اگر هزینه فایده کار یا تصمیمی براشون نصرفه محاله انجامش بدن.همون طور که هزینه طرفداری از ایران براشون بیشتر از منافعشونه.دقیقا همون کاری که روسیه و چین با ما میکنن.بیشتر جاها منافعشون در طرفداری از ایرانه و بوده جاهایی که منفعتشون ایجاب نکرده و بیطرف موندن یا حتی مخالفت کردن با ما.
ناشناس۱۴۱۰۰۸۲۱۳:۵۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ما توهم نداریم. شما دنیا رو خیلی فانتزی و رمانتیک میبینی
محمد۱۴۱۰۷۷۰۲۰:۵۵:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا تا نام صهیونیسم میاد, شماها بحث از توهم می کنید؟( ولن ترضی عنک الیهود ولا النصارا حتی تتبع ملتهم.) یهود و نصارا دست از سر شما بر نمی دارند تا به سنت و آیین آنها گردن نهید. این هم توهم است؟
علی 671۱۴۰۹۵۶۵۱۰:۰۳:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حالا ظریف کرونا نگیره خرج روی دست ملت ایران بگذاره .
ناشناس۱۴۰۹۵۶۹۱۰:۰۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
یک عده کاسب از ژن خوب همه چیز این مملکت را با چین گره زدن برای منافع شخصی و میخواهند جلوی هر انتقادی گرفته شود
ناشناس۱۴۰۹۸۱۲۱۱:۵۹:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اول انتقاد را یاد بگیر چی هست بعد بیا انتقاد از چین بگو بدبخت چین اینجا هم بدهکار شده برای یک عده ای که چرا ساکت نمانده
ناشناس۱۴۰۹۵۷۴۱۰:۰۷:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آمریکا ، چین را حلق آویز کند
مصطفی۱۴۰۹۹۲۸۱۲:۵۶:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
فعلا آمریکا مواظب باشه حلق آویز نشه با کرونا !!!
محمد۱۴۰۹۵۸۲۱۰:۱۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
فرق روسیه و چین با غربی ها این است که در غرب منافقین آزادانه میتینگ می گیرند و تبلیغ می کنند و زیراب متدینین را می زنند اما در روسیه و چین از این خبرها نیست. آقایان وکیل منافقین اند نه ملت ایران.
ناشناس۱۴۱۰۰۸۷۱۳:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
در چین و روسیه علاوه بر منافقان کلا هیچ جنبده ای حق حرف زدن ندارد چه برسد برگزاری میتینگ.
ناشناس۱۴۰۹۵۹۱۱۰:۱۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آهان برای همین که ما در مقابل کشتار مسمانان چین سکوت کردیم؟!
ناشناس۱۴۰۹۶۱۰۱۰:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
خورده ای بر سفیر چین نمی شه گرفت، اون داره از منافع کشورش دفاع می کنه تو از منافع کی داری دفاع می کنی، چین یا ایران، عزت ایران یا چین، حتی اگر ایران هم حرف اشتباهی بزنه سفیر چین حق نداره به این صورت پاسخ بده، بدتر از این موارد را ترامپ به چین گفته اما پاسخ چین توهین آمیز نبوده، شما کلات را کمی بالاتر بذار برادر
ناشناس۱۴۰۹۶۱۹۱۰:۲۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حالا بالاخره چین و روسیه خوب هستن یا نه ؟؟
ناشناس۱۴۰۹۶۲۱۱۰:۲۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین خریدار نفته و همیشه برای رفع تحریم‌ها به آمریکا هشدار داده حالا نمیدونم چرا بعضیا سینه چاک آمریکا هستن که ماسک‌ها رو ربود و میلیاردها دلار ایرانو بلوکه کرده.
ناشناس۱۴۱۱۲۲۴۰۹:۳۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۴
چین تا حالا به کدام قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت را وتو که چه عرض کنم رای ممتنع داده؟
ناشناس۱۴۰۹۶۲۴۱۰:۲۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اینهمه مسئولان از صغیر تا کبیر درباره خرابکاریها و کارشکنیهای آمریکا میگویند ولی یک نفر از افرادی که اینجا کامنت بر ضد چین گذاشته, آنجا رگ غیرتش متورم نمیشود بعد حرفهای فراافکنانه یک سخنگوی غیر سیاسی, انقدر رگ غیرت اینها را متورم کرده است ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۰۹۶۲۷۱۰:۲۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حالا دارم میفهمم و درک میکنم که ترامپ چقدر عاقلانه پر و بال چین رو قیچی میکنه و اجازه پرواز به چین نمیده . این چین برای جهان فوق العاده خطرناکه
ناشناس۱۴۰۹۶۶۴۱۰:۴۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
به همون دلیل که شما سر آمریکا و غرب جنجال می کنید
ناشناس۱۴۰۹۶۷۴۱۰:۴۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اقای نویسنده . منافع ملی کشورمان توسط سیاستگذاران حفظ نمیشود روسیه ، چین ، امریکا ، اتحادیه اروپا همه به کشور هایشان فکر میکنند سیاستگزاران ما....
ناشناس۱۴۰۹۶۷۹۱۰:۵۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این خنده آقای ظریف یعنی چی میخواهد بگوید خیلی با ایشون دوست هست هر کشوری فکر منافع خودشه کی می خواهیم اینو متوجه بشیم
سرباز ایران۱۴۰۹۶۸۲۱۰:۵۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
با سلام و خسته نباشید، این مقاله جدا از نکته بینی هایه جزیی همچون واکنش سفیر چین به وزارت بهداشت... اطلاعات بسیار دقیق و شفافی درباره صهیونیسم جهانی و نقشه هایه شومش برایه کشورمون داشت اما یک نکته به نظر من از قلم افتاده ، این که این فعالیت هایه خصمانه از قرنها پیش آغاز شده بر علیه ما و به امید خدا و راهنمایی رهبری تا قبل از ۲۰ سال دیگر بساط صهیونیسم را از جغرافیایه منطقه و وجود منحوسشون رو پاک خواهیم کرد . برای شادی روح همه شهیدان اللخصوص شهید سلیمانی سرباز صفر وطن صلوات . ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
ناشناس۱۴۰۹۶۸۴۱۰:۵۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حسین رجایی (احتمالا ایرانی) تو چه جور کارشناسی هستی که مصائبی رو که روسیه در این 150 سال اخیر برسر ایران آورده را نمی دانی؟! از قضیه پیشه وری تا اشغال شمال ایران (که اگر تهدید آمریکا نبود الان تا قزوین جزو خاک روس بود) تا گرفتن زنان گرجی و به توپ بستن مجلس، دخالت در تعیین سران کشور، آخرین متعهد صدام بودن و دادن ادبات جنگی که نیم میلیون ایرانی را زیر خاک کرد،همه و همه از روسیه بود، نبود؟! سیاستمداران روس اینقدر روباه صفت هستند که صرفا برای منافع خویش وارد سوریه شوند نه زیبا رویی سرداران ما! آیا نمی دانی تا پول سیگار سربازان روس از جیب ملت ایران بوده؟! آیا نمی دانی حضور در سوریه برگ برنده ای جلوی غرب و ترکیه برایش بوده، عمو پوتین تو خیلی مکار تر از این حرفهاست ! درجواب مرز بودن سوریه برای ما می شود بفرمایی چند داعشی بی سر و پا برای ایران خطرناکتر بوده یا عراقی که با هزار تانک، هفتصد هواپیمای جنگی، ودویست هزار ارتشی آماده با پشتیبانی اعراب به ما حمله کرد؟! چرا جوانان دست خالی ما کشور را حفظ کردن؟! پس اول چند کتاب بخوان بعد خودت را کارشناس بدان، چین عزیزت کدام کالای بنجل را مفت بما داده؟ این چینی نیست که اقتصاد ما را ویران و به بهانه تحریم نفت ما را مفتخری می کند؟ سری بخانه مادر بزرگت بزن هنوز یخچال، چرخ خیاطی، تلویزیون، جارو برقی غربی را که زمان شاه خریده درحال کارکردن می بینی، درحالی که کالای چینی نیامده خانه خراب شده، عرق میهن داشتن چیز خوبی است که در تو نیست
ناشناس۱۴۱۰۱۶۱۱۴:۴۰:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اگر امریکا و انگلیس نبودند الآن بحرین جزو خاک ایران بود اگر اتحاد ایران و روسیه در جنگ با داعش نبود الآن کشورهای سوریه و عراق و لبنان و یمن تجزیه شده بود و ما باید با داعش در خیابانهای تهران و سایر شهرها می جنگیدیم.
ناشناس۱۴۰۹۷۰۰۱۱:۰۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نویسنده شاید خودشو بخواب زده ولی مردم بیدارن سرنگهای آلوده پنیسیلینهای آلوده بلوکه 50میلیارد دلار و تبعیت از تحریمها و چپاندن جنسهای بنجل و رای به قطع نامه ها علیه ایران و کشتار مسلمانان توسط چین کمونیست اگه همین یک اتفاق آخر در هر جای دننیا افتاده بود ایران سکوت میکرد؟ بگ یا بسته؟ غرب همونقدروحشیه که ششرق هم هست
ناشناس۱۴۱۰۱۶۴۱۴:۴۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
ماجرای صادرات خون های آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت از فرانسه به ایران را فراموش کردی.
ناشناس۱۴۱۰۳۷۸۱۶:۲۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
من فراموش نکردم شما دقت نکردی وقتی مینوسیم غرب همونقدر وحشی که شرق هست یعنی همه رو دیدم برعکس یک عده که فقط خونخواری غرب رو میبینن! کسانی یک عده رو به شیفتگان غرب تعبیر میکنن خودشون به شیفتگان شرق تبدیل شدن و هر خفت و خواری رو قبول میکنن و در برابرس سکوت و به خودی ها میتازن
ناشناس۱۴۱۰۶۰۱۱۸:۴۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
فقط ایران نبوده یکم بخون متوجه میشی مشکل کجا بوده
ناشناس۱۴۰۹۷۰۱۱۱:۰۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
هیچوقت نمیشه به چین و روسیه اعتماد کرد چون در این دو کشور دیکتاتوری حاکمه و افکار عمومی و مطبوعات آزاد و نظارت نهادهای مدنی بر عملکرد آنها محلی از اعراب نداره. پس "تا جایی که زورشان برسه" هر کاری درداخل، با مردم خودشون و در سطح جهان با سایر ملتها میکنن. هرگز نمیشه عملکرد کشورهای آزاد (جهان غرب) را با اینها مقایسه کرد.
ناشناس۱۴۱۰۱۶۹۱۴:۴۴:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
برجام نشان داد که امریکا و اروپا غیرقابل اعتماد هستن چین و روسیه اکنون در دور زدن تحریم ها با ایران همکاری می کنند و مانع فشار حداکثری امریکا شده اند.
ناشناس۱۴۱۰۱۷۶۱۴:۴۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
این کشورهای آزاد همونایی نیستند به دیکتاتوری مثل عربستان سلاح می فروشند تا یمنی ها را قتل عام کنند؟ همونایی نیستند حتی دارو را هم برای شما تحریم کرده اند؟
ناشناس۱۴۰۹۷۲۹۱۱:۲۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
همانهایی که به روحانی رای دادند و کشور را به این روز انداختند اکنون به چین انتقاد میکنند. چین در شیوع بیماری مقصر نبود, مقصر آن دولتی هست که در زمان شیوع کورنا در چین, پرواز برقرار کرد و به جای قرنطینه, مردم را به سر کار فرستاد.
ناشناس۱۴۰۹۷۴۰۱۱:۲۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
حرکات بچه گانه چقدر زشت است برای یک مسول او اصلا توجهی به اش ندارد
ناشناس۱۴۱۰۴۴۴۱۶:۵۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
داره به زور خودشو بهش میچسبونه
ناشناس۱۴۰۹۷۶۵۱۱:۳۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
روسیه آمریکا فرانسه انگلیس فاتحان جنگ جهانی دوم بودند و طی توافقاتی پنهانی طرح تقسیم و مدیریت جهان را پی ریزی کردند چین به مدد نیروی انسانی و قابلیت حاکمیت خود توانست خود را وارد چرخه قدرت جهانی کند و کمی معادلات را تغییر دهد. در کل قدرتهای جهانی همواره در حال استثمار ملتها هستند چه شرقی و چه غربی.
ناشناس۱۴۰۹۷۷۴۱۱:۴۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
در تاریخ واذهان مردم ثبت شد ویروس چینی ووهان.
ناشناس۱۴۰۹۸۳۳۱۲:۱۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بخاطر اینکه تاریخ دو کشور روسیه و چین، آکنده از جنایت به نام ارزشهای کمونیسم، اشغال سرزمینها، نقض شدید و گسترده حقوق بشر، قحطی و گرسنگی میلیونی مردم، حمایت از دیکتاتوریهای جهان مانند کره شمالی، اردوگاههای کار اجباری در سیبری و سین کیانگ، سرکوب آزادیهای مردم، دروغ، سانسور، فیلترینگ و ... است.
ناشناس۱۴۰۹۸۳۷۱۲:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
آقای نویسنده! کدام کشورها حامی مخوف ترین دیکتاتوریهای جهان مانند کره شمالی و ... هستند؟
ناشناس۱۴۰۹۹۸۱۱۳:۱۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
امریکا چرا از دیکتاتورهایی همچون بن سلمان و بن زاید و آل خلیفه حمایت می کند ؟!
ناشناس۱۴۱۰۰۵۸۱۳:۵۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مقایسه دیکتاتوری بن زاید در امارات و بن سلمان در عربستان در برابر دیکتاتوری وحشتناک کره شمالی بیشتر به شوخی شبیه است. حالا بماند که سالیانه چند صدهزار هموطن خودمان برای انجام مناسک حج با بهترین سرویس و امکانات به همین دیکتاتوری بن سلمان میروند
ناشناس۱۴۱۰۱۷۱۱۴:۴۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تکه تکه کردن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود و گردن زدن شهید شیخ نمر نشان داد که بن سلمان دیکتاتورترین حاکم دنیاست.
ناشناس۱۴۰۹۸۵۷۱۲:۲۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
در شرایطی که قیمت مواد اولیه و انرژی، هزینه حمل کالا و ... در تمام دنیا تقریبا یکسان است، تاکنون از خود پرسیده اید، چرا اینقدر کالاهای چینی ارزان و رقابت پذیر هستند، حتی اگر از کیفیت پایین شان صرفنظر کنیم؟ جواب اینست، بهره کشی وحشتناک از نیروی کار و کارگر ارزان و پایین نگهداشتن تعمدی نرخ ارز برای افزایش صادرات
ناشناس۱۴۰۹۸۵۸۱۲:۲۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
هم شرقی هم شرقی !اساس و بنیان روابط خارجی لحاظ کردن منافع ملی است
ناشناس۱۴۰۹۸۷۲۱۲:۳۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تابحال از بمب اتمی آمریکا در ژاپن و جنگ ویتنام زیاد شنیده اید. ولی چقدر از قتل عام 13 میلیون کشاورز و مالک خرده پا در دوران دیکتاتوری استالین در شوروی، قتل عام مردم جمهوری چک در قیام بهار پراگ علیه کمونیسم، کشتار مردم مجارستان، قربانیان آزمایشها و آلودگیهای اتمی شوروی سابق، اشغال جمهوریهای سابق شوروی،... مرگ میلیونها چینی بر اثر قحطی گسترده ناشی از سیاستهای غلط دولت کمونیستی در زمان مائو، اعدام و سرکوب میلیونی مخالفان در زمان انقلاب فرهنگی مائو، حمایت از رژیم جنایتکار و ماشین کشتار خمرهای سرخ و ... میدانید؟
ناشناس۱۴۰۹۸۸۴۱۲:۳۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اول بفرمایید حامیان اصلی رژیم خونخوار و مائوئیستی خمرهای سرخ در کامبوج که مسوول کشتار 3 میلیون کامبوجی در اردوگاههای مرگ هستند، کدام کشورها بودند تا متوجه شوید چرا بر سر قبله آمال و آرزوهایتان یعنی چین و روسیه اینهمه جنجال وجود دارد.
مصطفی۱۴۰۹۹۱۶۱۲:۵۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
مشکل بعضیا اینه که در شرایطی که آمریکا و غرب حتی در شرایط کرونایی حاضر نیستند به ایران کمک های دارویی بکنند، چین و روسیه به ایران کمک می کنن. پس باید این آب باریکه هم قطع بشه تا محاصره و فشار ایران حداکثری بشه. اصل ماجرا همینه وگرنه مگه ما نبودیم که نشستسم پای میز مذاکره با آمریکا و اروپا و تمام صنعت هسته ای را دادیم و در عوض تحریم ها چند برابر قبل از برجام شد! این هم تقصیر چین و روسیه بود؟!!!
ناشناس۱۴۰۹۹۲۳۱۲:۵۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
وقتی سفیر چین تویت کرد، وظیفه اش رو انجام داد. این رو همه قبول دارند. مسئله وقتی حاد شد که کسانی که هر راست و دروغی برای اعتراض به آمریکا و انگلیس و فرانسه و ...(که چند موردش هم در این متن است) را ابزاری برای حمله به آنها میکنند، اینجا کاسه داغتر از آش شدند و دارن از چین دفاع میکنند. این وابستگی آشکار خطرناک است.
ناشناس۱۴۱۰۰۲۵۱۳:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چین 30 فروند هواپیما تجهیزات پزشکی به ایران ارسال کرده و دوستی خود را اثبات نموده است.
ناشناس۱۴۱۰۲۲۲۱۵:۱۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
در مقابل نفت مفت ایران با بازپرداخت طولانی آنهم به یوان که فقط برای واردات کالا از چین قابل استفاده است، در مقابل بلوکه شدن 50 میلیارد دلار پول ما در بانکهای چین، در مقابل شیوع ویروس ووهان به دنیا، ... 30 تا هواپیما که هیچ 3000 تا هواپیما هم بفرستن چیزی نیست
ناشناس۱۴۱۰۳۳۴۱۶:۱۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
چرا اروپا و ژاپن و کره جنوبی حاضر به خرید نفت ارزان ایران نیستن ؟!
omid۱۴۰۹۹۲۶۱۲:۵۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها....
ناشناس۱۴۰۹۹۳۲۱۲:۵۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۳
متاسفانه و شوربختانه بحث ها طوری است که ظاهرا ایرانی مستقل نداریم. یعنی اگر کسی به رفتار غلط چین اعتراض کند، پس طرفدار آمریکا و انگلیس است و با شاهد آوردن رفتارهای اونها می‌شود رفتار چین را توجیه کرد!!!!
ناشناس۱۴۰۹۹۵۷۱۳:۰۸:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
سر در وزارت خارجه نوشته شده "نه شرقي نه غربي"
ناشناس۱۴۰۹۹۵۸۱۳:۰۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
دوستان اصلا بحث سر غرب یا شرق پرستی نیست. جناب نویسنده محترم مقاله اصلا صورت مسئله را طور دیگری نوشته اند. کسی نگفته سفیر یک کشور نباید به نفع کشور خودش از میزبان انتقاد کنه. اعتراض ما به رفتار خودی هاست که در مقابل انتقاد از یک کشور بیگانه اینگونه برافروخته شدند. درست مثل اینکه سفیر امریکا در آلمان در امور داخلی آلمان دخالت کند. آلمانی ها از سفیر آمریکا انتقاد کنند حالا یک عده آلمانی بگویند شما آلمانی ها بی خود می کنید از امریکا انتقاد می کنید!
ناشناس۱۴۰۹۹۸۰۱۳:۱۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
هر کشوری سیاست خارجی خاص خودش رو داره و قطعا باید دنبال منافع خودش باشه. سیاست مثل یه بازی شطرنج میمونه و این وسط شما داری با رقیبت بازی میکنی. این رقیب هم فرقی نمیکنه چین و روسبه باشه یا آمریکا و اروپا. شما باید دنبال منافع کشور خودتون باشید تو این شرایط. همانطوری که بازی بد با آمریکا و اروپا عواقب بدی برا ما خواهد داشت با چین و روسیه هم همین عواقب خواهد بود. کاش به جای این جنجالها و طرفداری از این کشور و آن کشور کمی هم به فکر منافع داخلی و مردم خودمون باشیم
ناشناس۱۴۰۹۹۹۰۱۳:۲۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اگه قراربود تن به خفت وخواری با چین و روسیه بدیم‌ می رقتیم با همون آمریکا وغرب سر یک سفره مینشستیم که خیلی هم مفید تر هست
ناشناس۱۴۱۰۱۷۷۱۴:۵۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
دریافت کمک های بشر دوستانه از چین به معنای خفت و خواری نیست خفت و خواری برجام نافرجام بود.
ناشناس۱۴۱۱۰۷۷۰۴:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
خود چینی ها با خوردن خفاش و مورچه خوار زنده این بیماری رو درست کردن! من‌نمیگم مورچه خوار و خفاش نخورن! اما حداقل بپزن میکروب و ویروساش کشته بشه!
ناشناس۱۴۱۰۰۱۱۱۳:۲۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
محض احتیاط نوشته تان را با سفیر کبیر چین هماهنگ میفرمودید تا خاطر ملوکانه شان مکدر نشود..
ناشناس۱۴۱۰۰۱۸۱۳:۳۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
الف جون ،دوستان جریان کشور عزیزمون ایران باغرب وشرق جریان داستان گرفتار وخورده شدن قورباغه ها دربرکه ای که مارها ولکلکها زندگی میکردند.درابتدا مارها قورباغه ها رومیخوردن .قورباغه ها از ترس مارها به لکلکها پناه بردن.بعداز مدتی قورباغه ها خوراک لکلکها شدند.حالا جریان آمریکا وچینه.هیچ فرقی بحال ایران نمیکند.هردو استعمارگر وفقط وفقط بفکر منافع خودشون هستند.
ناشناس۱۴۱۰۰۳۷۱۳:۳۶:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اینهایی که از چین دفاع میکنند یه عده تاجر مفلوکند که چین دوبله سوبله جنساشو به اینها میندازه اونهام سوبله چوبله به ملت
ناشناس۱۴۱۰۰۳۸۱۳:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اینهمه صغری کبری چیدن اصل موضوع را به حاشیه میبرد دلیل هم واضح هست همانطور که تاریخ ثابت کرده روسیه شریک قابل اعتمادی برای ایران نیست چون رقیب ژیوپلتیک ایران است و چین هم چون در بلوک کمونیستی شرق است با روسیه دارای مشترکات هست این دو کشور با کارت ایران متاسفانه تا امروز بازی کرده اند. متاسفانه سیاستهای ایران تا به امروز با منافع ملی در تضاد بوده و هست.
ناشناس۱۴۱۰۱۲۳۱۴:۲۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
واقعیت تلخ اینست که فعلا فقط چین است که مشتری نفت ارزان و با تسهیلات فراوان! ایران است و آقایان به همین دلیل باید سنگ برادران چینی را محکم به سینه بکوبند
ناشناس۱۴۱۰۱۳۵۱۴:۲۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۳
از پس تحکم و بیان امرانه یه سفیر که باید بر بیاییم
ناشناس۱۴۱۰۲۰۵۱۵:۰۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۳
در مورد چین این کشور منطقه سین کیانگ را به یک زندان "روباز"برای مسلمانان این کشور تبدیل کرده.. روسیه هم اگر وارد جنگ سوریه شد در عوض امروز همه کاره سوریه است .... بگذریم که روسیه علاقه زیادی به جنگ باداعش نداشت و تمرکزش در نابودی "النصره"و ارتش آزاد بود
ناشناس۱۴۱۷۸۱۵۲۱:۳۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۹
نه که توی فرانسه ی خودتون زنان محجبه رو به مدرسه و دانشگاه راه میدید یا خیلی کشورهای اسلامی؟
حمید۱۴۱۰۲۰۸۱۵:۰۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۳
هر چقدر هم در جهت تطهیر چین و روسیه و دخالت های امریکا در امور کشورهای دیگه بنویسی در ماهیت قۻیه بی اثره.مهم اینه که ما برای مقابله با امریکا بدجور داریم به روس،و چین بها می دیم.
ناشناس۱۴۱۰۳۳۹۱۶:۱۲:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اتحاد ایران و چین و روسیه از جهان تک قطبی به رهبری امریکا ممانعت می کند و به نفع همه دنیاست.
حبیب۱۴۱۰۴۲۱۱۶:۴۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۳
اگر قرار به چین باج بدیم به غرب باج بدهیم بهتره
ناشناس۱۴۱۰۴۴۲۱۶:۵۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۳
یک پیشنهاد. همین رفتاری که در مقابل چین و روسیه در پیش گرفتید در مقابل امریکا و اروپا در پیش بگیرید برای مدت چهار سال. بعد مقایسه کنید.
ناشناس۱۴۱۰۵۹۹۱۸:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
نرود میخ اهنین در سنگ....شعار ایرانی نه شرقی ونه غربی هست به جای این رودررویی ها بهتر است روی داشته های خودمان حساب کنیم .تامحتاج نامردان نشویم وروابط متعادل ومتقابل با دیگران داشته باشیم.
ناشناس۱۴۱۰۶۰۶۱۸:۴۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۳
بعضی ها که از کمک چین می گویند یادشان باشه کرونا را هم چین صادر کرد. دستکم می بایست از خروج چینی ها تا مدتی جلوگیری میکرد. مخصوصا بیمارها را صادر کرد
ناشناس۱۴۱۰۷۳۵۲۰:۱۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۳
عکس گویا تر از گویا !
مجیر۱۴۱۱۲۱۹۰۹:۳۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۴
با نظر نگارنده کاملا موافقم
.کاوه۱۴۱۷۱۱۶۰۶:۴۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۹
دنیا قدیما دو تا بلوک داشت شرق و غرب اما الان بلوک چین هم به آنها اضافه شده است حالا کشورهای جهان سوم یا به آمریکا یا روسیه و یا چین وابسته اند . اما نکته اینجاست که سیاست نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی چرا تبدیل به شعار نه غربی .. .. شده است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های دیروز

        پربحث‌های هفته

        1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

        2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

        3. روسفیدی «هنیه»

        4. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

        5. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

        6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

        7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

        8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

        9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

        10. نتايج عمليات وعده صادق

        11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

        12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

        13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

        14. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

        15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

        16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

        آخرین عناوین