مدرن دیپلماسی: چرا اسرائیل نمی تواند به ایران حمله کند؟!

گروه جهان الف،   4001026069 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی با اشاره به توانمندی های نظامی و امنیتی ایران، به این موضوع اشاره کرده است که چرا رژیم صهیونیستی علیرغم تهدیدهای مداوم و بهانه هایی نظیر مخالفت آمریکا با حمله نظامی به ایران، حتی با حمایت های همه جانبه ترامپ از این رژیم نیز نتوانست تهدیدهای توخالی اش را عملی کند.

مدرن دیپلماسی: چرا اسرائیل نمی تواند به ایران حمله کند؟!

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی، ضمن پرداختن به لفاظی ها و موضع گیری های تهاجمی رهبران و مقام های ارشد اسرائیلی علیه ایران و تهدید کشورمان به اقدام نظامی و دیگر رویه های ماجراجویانه، به طور خاص این نکته را به آن ها یادآوری می کند که تل آویو درشرایط کنونی، در محاسبات خود راجع به ایران، دچار اشتباه است و باید به یاد داشته باشد که عبور آن از خط قرمزهای حساس ایران، تبعات ناگواری را برای این رژیم به دنبال خواهد داشت و حتی می تواند جو منطقه ای را نیز به طور کامل علیه تل آویو بسیج کند. مدرن دیپلماسی به طور خاص رویکرد ایران در شرایط کنونی را خویشتنداریِ هوشمندانه ارزیابی می‌کند و آن را متناسب با شرایط حساس فعلی این کشور می داند و به اسرائیل توصیه می کند توانمندیهای ایران جهت ارائه یک پاسخ و اقدامات تلافی جویانه قدرتمندانه به این رژیم را به هیچ عنوان دست کم نگیرد. 

مدرن دیپلماسی در این رابطه می نویسد: «هنگامی که "نفتالی بنت" کرسی نخست وزیری اسرائیل را به دست گرفت، کاملا انتظار می رفت که وی رویکردها و دیدگاه های مختلفی را در قیاس با "بنیامین نتانیاهو" در چهارچوب نظام سیاسیِ رژیم اسرائیل حاکم کند. البته که این انتظار کاملا منطقی بود با این حال این مساله، یک استثنا داشت و آن سیاست اسرائیل در قبال ایران بود. ایران از نگاهِ رهبران سیاسی و امنیتی اسرائیل، یک تهدیدِ راهبردی و وجودی ثابت به شمار می رود. در نقطه مقابل، اسرئیل نیز در فرهنگ ایران و جهان اسلام، به مثابه یک دشمنِ تمام عیار تصویرسازی شده و ادراک می گردد. از این رو، با ازسرگیریِ مذاکرات هسته ای ایران در وین، اسرائیل بر شدت و گسترده کارزار خود مبنی بر انجام یک حمله قریب الوقوع نظامی به ایران افزوده است. از سوی دیگر، ایران سعی کرده با استفاده از توان موشکی قابل توجه خود، یک موازنه گری قابل اتکا را در برابر اسرائیل همانگونه که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم، ایجاد کند. 

با این حال، سطح و ماهیتِ اجرایی شدن بازدارندگی ایران و اسرائیل، تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت دارد. در حالیکه ایران بازدارندگی خود را بر پایه مفاهیم بازدارندگی موشکی هیبریدی تعریف کرده (که در برگیرنده بازدارندگی مستقیم و  گسترده می شود)، بازدارندگی اسرائیل بر پایه جنگ پیشگیرانه و یا بازدارندگی فوری، سیاست ابهام استراتژیک، و راهبرد مرزهای قابل دفاع استوار است. 

از چشم انداز راهبرد بازدارندگی مستقیم (یعنی توان شلیک موشک های بالستیک از سوی ایران به مناطقی خارج از خاک این کشور)، و با توجه به ابعاد گسترده و نامتقارنِ قدرت ایران(اشاره به تقویت توان موشکی و عملیاتی محور مقاومت)، جمهوری اسلامی ایران باور دارد که اسرائیل به تدریج از منظر دفاعی ضعیف تر و شکننده تر خواهد شد. این گزاره با در نظر گرفتنِ اهمیتِ مولفه های عینیِ در عرصه بازدارندگی نظیرِ عمق جغرافیایی و جمعیت بیان می شود و همین موضوع رهبران اسرائیل را وا می دارد تا موقعیت شکننده امنیتی خود و بقایشان را قبل از هرگونه تلاش برای تقابل نظامیِ مستقیم با ایران مد نظر قرار دهند. برای مثال، هنگامی که تنش ها در مورد برنامه هسته ای ایران در فاصله سال های 2010 تا 2013، در دولت اوباما به اوج رسیدند، هیچکدام از تاسیسات هسته ای ایران هدف حمله قرار نگرفتند. این در حالی است که در آن زمان اسرائیل مکررا تمایل خود به انجامِ یکچنین اقدامی را بیان می کرد. وزیر دفاع سابق اسرائیل "ایهود باراک" این انفعالِ اسرائیل در برابر ایران را با این بهانه توجیه می کرد که دولت اوباما، با این گزینه یِ اسرائیل علیه ایران مخالف بود و از آن هیچ حمایتی به عمل نمی آورد. در واقع، دولت نتانیاهو، به دنبال القای این گزاره به جامعه جهانی بود که اسرائیل هم "اراده" و هم "تواناییِ" تقابل نظامی با ایران را اگر دولت اوباما مانع نمی شد، داشت. این در حالی است که همین اسرائیل در دوره ترامپ که حمایتی همه جانبه از جانبِ دولت وقت آمریکا داشت، نتوانست هیچ اقدام موثری علیه تهران انجام دهد. 

در این راستا، می توان اینطور بیان کرد که راهبردِ عمومی اسرائیل در برابر ایران بر خلاف آنچه بارها مقام های این رژیم اعلام کرده اند، خودداری از هرگونه تقابل نظامیِ مستقیم با ایران بوده است. در مقابل، تل آویو بر آن بوده تا رویِ اقداماتی که از تنش زایی کمتر برخوردارند و همچنین اقدامات مخفی و پنهانی علیه ایران تمرکز کند. با این حال، این راهبردِ اسرائیل نیز از سال 2017 و همزمان با تسلط ایران بر گذرگاه مرزی بوکمال در مرز عراق و سوریه و توسعه نفوذ منطقه ای ایران تغییر کرده است. در این راستا، اسرائیلی ها کارزار گسترده ای را علیه ایران از مرزهای شمالی خود و بلندی های جولان(به عنوان حلقه اول) تا استان دیرالزور در شرق سوریه و سپس در عمق عراق با همکاری آمریکا به راه انداخته اند(به عنوان حلقه دوم) و در نهایت، بر آن بوده اند در داخل خاک ایران نیز دست به اقدامات خرابکارانه ای بزنند. اسرائیلی ها از طریق اقدامات خرابکارانه در ایران، به دنبال بی‌اعتبار‌کردن توان بازدارندگی ایران و همچنین تضعیف ثبات راهبردی این کشور و در عین حال نابودسازی توانمندی های نظامی و هسته ای ایران هستند. 

...ایران تاکنون بنا به دلایل خاص خود سیاست صبر راهبردی پیشه کرده و جواب قاطعی را به اسرائیل به دلیل اینکه باور داشته اقدامات آن علیه این کشور قابل جبران هستند، ارائه نکرده است. این مساله در نوع خود نباید موجب ایجاد اعتماد به نفس کاذب شبیه آنچه اکنون در رهبران اسرائیلی در قبال ایران شاهدیم، شود. اسرائیلی ها باید بدانند که ایران به توانمندی های نظامی و امنیتی خود باور دارد و همین مساله، ارائه پاسخ هوشمندانه از سوی آن را در شرایط حساس کنونی این کشور و همچنین منطقه، اجتناب ناپذیر می کند. نکته اصلی این است که در چهارچوب تفکر راهبردی ایران، اکنون زمان درگیری و منازعه نظامیِ گسترده نیست. این همان مساله ای است که شاید محافل اسرائیلی به اشتباه، انفعالِ ایران در نظر گیرند. 

با این حال، اگر اسرائیل سعی کند که بازدارندگیِ متعارف ایران و همچنین ثبات راهبردی این کشور را بواسطه انجام حملات مستقیم هوایی به قلمرو و حریم سرزمینی ایران تضعیف کند، پاسخِ تلافی جویانه ایران محدود نخواهد بود و بدون تردید تهران با توان موشکی قابل توجه خود به این مساله پاسخ خواهد داد. دلیل اصلی این مساله نیز این است که اسرائیل عملا یک خط قرمز بزرگ در چهارچوب دکترین امنیت ملی ایران را نقض کرده و  ایران باید به این مساله واکنش جدی نشان دهد. در یکچنین موقعیتی، ایران با یک پاسخ موشکی فراگیر و گسترده، به اقدام تهاجمی اسرائیل علیه خود پاسخ خواهد داد و در عین حال، گزینه های موثر دیگری را نیز نظیر خروج فوری از توافق "ان پی تی"(توافق منع گسترش سلاح های هسته ای) روی میز دارد. مساله ای که می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای اسرائیل و متحدان بین المللی آن به همراه داشته باشد. نباید فراموش کرد که پاسخ قاطع ایران در این چهارچوب، جدای از اینکه سعی دارد تا قواعد جدید بازی را به تل آویو تحمیل کند، بر آن است تا از اعتبارِ ایران نزد رقبای منطقه ای آن نظیر ترکیه، پاکستان، عربستان سعودی، و جمهوری آذربایجان نیز دفاع کند و در عین حال، به کشورها و جنبش های عضوِ محور مقاومت نیز این اطمینان خاطر را دهد که ایران همچنان ازاعتماد به نفس لازم و کافی در مواجهه با ماجراجوی های مخالفان و دشمنان خود برخوردار است». 

*لینک: 
https://moderndiplomacy.eu/2022/01/15/why-shouldnt-israel-undermine-irans-conventional-deterrence/#disqus_thread

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۵۰۲۷۰۴:۱۳:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
یعنی چی از تبعات جبران ناپذیر برای ان پی تی؟ میخواهید بمب اتم بسازید؟ پس چی شد فتوای آقا؟
ناشناس۲۳۷۵۲۶۰۱۰:۱۸:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
در فقه شیعه هر حکم و فتوایی با حکم و فتوای ثانویه قابل تغییر است
ناشناس۲۳۷۵۳۹۲۱۱:۵۲:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که بمب اتم بسازیم حداقل امنیت ملی مون صد در صد تامین می شود.
ناشناس۲۳۷۵۸۸۲۱۷:۰۱:۵۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
بمب اتم امنیت داشت شوروی نمی ترکید. ضامن امنیت مردم هستند
ناشناس۲۳۷۵۳۷۶۱۱:۴۳:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
مگر قرار است خروج از ان پی تی مساوی است با بمب اتم؟ نخیر
ناشناس۲۳۷۵۷۲۴۱۵:۰۲:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
میخوای منتظر بشینیم چند تا بمب اتم بندازن تو ایران بعد ببینیم چی میشه ...... از داخل اسراییل مینویسی؟؟؟
ناشناس۲۳۷۶۷۶۹۱۳:۰۶:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
ژاپن بمب اتم را تجربه کرده و الان برای خودش قطبی در صنعت و اقتصاد است... مخرب تر از بمب اتم آخوند است که کشور دچار آن شده!
ناشناس۲۳۷۵۰۶۵۰۶:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
رژیم کودک کش صهیونیستی فقط بلد است زنان و کودکان را بکشدو هیچ غلطی نمی تواند بکند
ناشناس۲۳۷۵۰۶۶۰۶:۵۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
چرا باید ایران و اسرائیل با هم بجنگند . دشمنی با اسراییل چه منفعتی برای ملت داشته . لطفا دقیق بفرمایید .
ناشناس۲۳۷۵۳۱۳۱۱:۰۳:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
به خاطر این که اولا مسئله انسانیت هست دوم هم آمریکا 50 سال قبل نقشه کشید تا کشورهای بزرگ این منطقه را تجزیه کند تا اسرائیل قوی باشد و ایران نمی گذارد
ناشناس۲۳۷۵۳۱۷۱۱:۰۵:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
چرا از بدو تاسیس این رژیم قلابی و غصبی به کشورها حمله می کند؟ هر وقت فهمیدی بیا!
ناشناس۲۳۷۵۶۱۸۱۴:۰۶:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
اسرائیل شروع کننده کدام جنگ بوده؟ اول تاریخ بخون بعد نظر بده
ناشناس۲۳۷۵۸۲۸۱۶:۱۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
همان تاریخ شبکه های لندنی؟ خخخخخه
خودم۲۳۷۵۸۷۹۱۷:۰۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
خواهشا برو راجع به کشتار صدرا و شتیلا یکمممم مطالعه کن
ناشناس۲۳۷۵۳۸۸۱۱:۵۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
اسرائیل عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت و ناامنی و ترور در منطقه است تا این رژیم جعلی و کودک کش هست منطقه روی ارامش را نخواهد دید.
سعید۲۳۷۵۳۹۹۱۱:۵۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
بارها و بار ها دلیلش به صورت منطقی توجیه شده اما با این گفته شما انگار ما داشتیم گِل لگد میکردیم اون موقع تاحالا
حسین۲۳۷۵۲۰۰۰۹:۲۵:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
لبنان دیروز یه قرار داد گازی با اسراییل امضا کرد فلسطین و سوریه هم بتدریج کنار خواهند اما این وسط ما میمانیم
ناشناس۲۳۷۵۳۲۰۱۱:۰۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
خخخه اسرائیل با آمدن منجی بشریت محو می شود و در قدس آزاد شده نماز بر پا خواهد کرد امیدوارم آن روز زنده باشی و یک کمی شرم کنی البته اگر جز... نباشی! در ضمن لبنان اسرائیل را به عنوان کشور قبول ندارد
ناشناس۲۳۷۵۶۶۷۱۴:۳۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
فعلاکه ازخاک اسرائیل دارن به لبنان گازمیکشن
ناشناس۲۳۷۵۸۳۲۱۶:۲۱:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
از خاک اسرائیل!
ناشناس۲۳۷۵۳۹۷۱۱:۵۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
اسرائیل غده سرطانی و سگ هار منطقه است و به زودی نابود خواهد شد.
ناشناس۲۳۷۵۷۴۷۱۵:۲۳:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
چجوری؟
ناشناس۲۳۷۵۲۰۶۰۹:۲۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
تا زمانی که ملکه انگلیس اجازه ندهد نه اسرائیل و نه هیچ کشور دیگری به ایران حمله نمی کند
ناشناس۲۳۷۵۴۸۹۱۳:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
اسرائیل اگر دست از پا خطا کند تل اویو و حیفا و تمام پایگاه های نظامی امریکا در منطقه را با خاک یکسان می کنیم.
ناشناس۲۳۷۶۳۳۰۰۶:۰۹:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
ما تنها کافی نیروگاه اتمی اونهارو بزنیم و بعد خلاص
ناشناس۲۳۷۵۲۶۸۱۰:۲۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
سوال اصلی این است که چرا ایران نمی تواند به اسرائیل حمله کند.
ناشناس۲۳۷۵۳۲۵۱۱:۰۹:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
چون مشی ایران حمله نظامی نیست ولی اگر حمله ای ببیند دیگر آن مشی تجدید نظر می شود
ناشناس۲۳۷۵۳۸۲۱۱:۴۹:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
اسرائیل عددی نیست که ایران به اون حمله کند.
سعید۲۳۷۵۴۱۴۱۱:۵۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
توی این چند سال ایران به طور غیر مستقیم و گاهی هم مستقیم چندین بار به پایگاه های اسرائیلی و آمریکایی حمله کرده. اما به دلیل برجام نمیتونه مستقیم وارد درگیری بشه. بعدش هم ایران منتظره تا خطایی از طرف دشمن سر بزنه تا دیگه کسی حرفی برای گفتن و بهونه نداشته باشه!!
ناشناس۲۳۷۵۳۸۱۱۱:۴۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
چرا جنگ و حمله ؟ برای چی ؟
ناشناس۲۳۷۵۴۸۵۱۳:۰۴:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
چون وقتش نشده
ناشناس۲۳۷۵۴۸۷۱۳:۰۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
بااین مدیران و مسئولین نیاز به حمله هیچ کشوری نیست
ناشناس۲۳۷۵۵۲۲۱۳:۲۴:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
اسراییل نوسط سازمان ملل متحد برسمیت شناخته شده وقدرتهای جهانی نظیر روسیه امریکا اروپا....هیچگاه اجازه حذف ان را نخواهند داد
ناشناس۲۳۷۵۶۷۱۱۴:۳۲:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
بسیار خوب در همان اروپایی که مدعی هستند هولوکاست شده زمین به آنها بدهند و کشور تاسیس کنند اینجا صاحب دارد و دیر یا زود به صاحبان آن برخواهد گشت
ناشناس۲۳۷۵۷۵۶۱۵:۳۵:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
مثل اینکه متوجه نشدید طبق قوانین سازمان ملل متحد بعنوان یک کشور عضویت داشته وبرسمیت شناخته شده است حال دادن زمین در سایر نقاط جهان به انان همان مواردیست که دنیا اجازه ان را نمیدهد چه کسی بخواهد یا نخواهد
ناشناس۲۳۷۶۷۶۴۱۳:۰۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
خخخه آن دنیای شما ولی با زور می‌خواهد از دیگران بگیرد و طبیعی هست وقتی اجداد کدخدای شما از همین اروپا هستند و با نسل کشی سرخپوستان امریکا ایجاد کردن!
ناشناس۲۳۷۵۸۸۵۱۷:۰۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
خوب عوض ان میلیون ها نفر هم از خاورمیانه رفتند اروپا.
ناشناس۲۳۷۵۵۴۷۱۳:۳۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
همان کسی که شهید فخری زاده را ترور کرد می تواند باز به ایران حمله کند
ناشناس۲۳۷۵۶۸۲۱۴:۳۶:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
کسانی که ترور می کنند نشان از ناتوانی آنها هست که روی به این کارها می اورند و توان حمله نظامی رودرو ندارند ولی جوابش هم در چندین هلاک مرموز آمریکایی و اسرائیلی نشان داده شد و در آینده دستور دهندگان اصلی
م.ر۲۳۷۵۷۱۶۱۴:۵۵:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
از سگی که پارس می کرد پرسیدند چرا پارس می کنی ؟ گفت می خواهم بترسند . پرسیدند چرا عقب عقب می روی ؟ گفت برای اینکه می ترسم .
جلال۲۳۷۵۷۱۹۱۴:۵۸:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
چرا اسرائیل نمیتونه به ایران حمله کند؟ جواب: چون اسرائیل اصلاً در این حد و اندازه نیست. بزرگش که آمریکا باشه اگه میتونست حمله کنه تا حالا این غلط را کرده بود.
ناشناس۲۳۷۶۳۲۳۰۵:۵۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
اسراییل اگر به ایران حمله کند بهانه را برای نابودیش به ایرانیها داده است مثل من در اسمان دنبال تومیگردم در زمین پیدادت شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین