خوش خیال نباشیم، کرونا هنوز با ماست!

گروه اجتماعی الف،   4000907065 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

با خارج شدن شهرهای کشور از وضعیت قرمز و سیر کاهشی تلفات می توان گفت کرونا در ایران در برخی شهرها تقریبا به نقطه صفر بازگشته است اما تجربه ماه های دشوار مقابله با این بیماری نباید به هیچ وجه از خاطر مسئولان ستاد کرونا برود و به خصوص آنکه داستان کرونا هنوز تمام نشده و این ویروس همچنان در جهان به گردش خود ادامه می دهد. 

خوش خیال نباشیم، کرونا هنوز با ماست!

به گزارش الف افزایش جهشی میزان تزریق واکسن و روزهای سفید کرونایی در کشور ما در حالی است که در اروپا این بیماری دوباره عود کرده و خبرهای بدی نیز از آفریقای جنوبی درباره رویت سویه جدید و خطرناک کرونا به گوش می رسد. سویه ای که به گفته  رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به دلیل ایجاد تعداد زیادی جهش ژنتیکی در ویروس که تقریباً ۵۰ جهش برآورد می‌شود، نگرانی‌های زیادی را در سطح دنیا به‌وجود آورده است.

نمونه ای از این ویروس جهش یافته در ۵ کشور اروپایی نیز مشاهده شده که نشان دهنده سرعت گردش این ویروس در جهان است.

روز گذشته دکتر محمد مهدی گویا با پرهیز دادن هموطنان از سفر به آفریقا گفت:  «هرچه تعداد جهش در یک ویروس بیشتر می‌شود، نگرانی‌ها نیز افزایش می‌یابد، زیرا احتمال اینکه ویروس بتواند قدرت سرایت و همچنین شدت بیماری‌زایی بیشتری داشته باشد، بیشتر می‌شود. به همین دلیل این نگرانی‌ها افزایش یافته و اکنون محدودیت‌هایی در سطح دنیا به خصوص در مورد مسافرت به آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه اش یعنی کشورهای بوتساوانا، نامیبیا، اسواتینی، زیمبابوه، موزامبیک برقرار شده و مسافرت‌ها به این کشورها با محدودیت‌های جدی صورت می‌گیرد و تلاش شده که سفرها به حداقل ممکن برسد.»

به گفته وی تا وقتی که اطمینان حاصل نکردیم که این وضعیت به کدام سمت می‌رود، باید احتیاط کنیم، به خصوص اینکه هنوز تکلیف ویروس به طور کامل مشخص نیست که آیا واکسن‌های موجود فعلی مانع ابتلای به این ویروس می‌شوند یا خیر و آیا داروهای موجود فعلی روی این ویروس مؤثر هستند یا خیر؟ 

با این حال باید گفت علیرغم این توصیه های لازم به شهروندان، این مسوولان ستاد مقابله با کرونا هستند که می بایست وضعیت جدید را دقیق و کامل رصد کنند تا تجربه تلخ بی اعتنایی به ورود کرونا به کشور طی روزهای نخست تکرار نشود.

هر چند وضعیت مناسب واکسیناسیون در کشور و سرعت گرفتن آن وضعیت عمومی این بیماری را بهبود بخشیده اما کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم و عادی انگاری روز بروز بیشتر شونده (که شاهد آن نیز بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه ها و ادارات است ) در شرایطی که مصادف با موج جدید این بیماری در اروپا و پیدایی سویه جدید و خطرناک آفریقایی آن است زنگ خطر را به صدا درآورده است. زنگ خطری که قبل از همه مسوولان ستاد مقابله با کرونا باید آن را شنیده باشند. 

این همان نکته ای است که مورد اشاره برخی کارشناسان به خصوص در روزهای اخیر قرار گرفته است . روز گذشته محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان با فاجعه‌بار خواندن عادی‌انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: «تا محو کامل ویروس کرونا نبایستی از اجرای کامل پروتکل‌های پیشگیرانه دست بکشیم و نبایستی تصمیمات عجولانه جهت عادی‌سازی جامعه بگیریم.»
 
وی افزود: «نباید به پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی کشور سیاه و سفید و یا صفر و صد نگاه کرد و درباره آموزش مجازی در این شرایط باید نهایت استفاده را انجام داده و ترکیبی به موضوع آموزش حضوری و غیر حضوری نگاه کنیم. چرا که این موضوع می‌تواند یک فرصت برای کشور باشد.»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «به سرپرست وزارت آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، وزیر علوم، وزیر کشور و وزیر تعاون اعلام کرده‌ام که اگر ما نمی‌توانیم از کرونا به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و نظام سنتی آموزش، کار و فعالیت‌های اجرایی و اجتماعی را تغییر دهیم حداقل باید به خاطر کرونا و زیرساخت‌هایی که برای پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از آن هزینه کرده‌ایم نگاه ویژه به آموزش مجازی داشته باشیم و حداقل باید ۵۰ درصد آموزش‌ها مجازی باشد».

اما این فقط مدارس و دانشگاه ها و ادارات نیستند که موضوع عادی سازی زود هنگام در آن ها به چشم می خورد. روز گذشته معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با بیان این که محدودیت‌های سفر طی دو سال گذشته موجب تقاضای انباشته سفر شده است، گفت: «این تقاضا، تمایل به زیارت در نوروز ۱۴۰۱ را افزایش داده است.» ناگفته پیداست که این تمایل محدود به سفرهای زیارتی نیست و در شرایطی که سفرهای تفریحی مردم در کوران کرونا نیز ادامه داشته می توان پیش بینی کرد که با توجه با گشایش های حاصل شده در مقابله با کرونا در نوروز سال آینده چه حجمی از تقاضای سفر پدید خواهد آمد.

به گفته معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  «با شیوع پاندمی کرونا اگر چه ستاد خدمات سفر در کشور تعطیل نشده بود، اما به واسطه کاهش حجم کار، فعالیت آن نیز کمتر شده بود و اکنون در شرایطی قرار خواهیم گرفت که سفرها از زمان قبل کرونا بیشتر خواهد شد که این مسئله به هماهنگی بیشتری نیاز دارد.»

اما این تقاضا ظاهرا محدود به سفرهای داخلی نیست چرا که «شالبافیان» تصریح می کند: «براساس گزارش‌های دریافتی از برخی نمایندگی‌های ایران در کشورهای پاکستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس اسقبال خوبی را از سفر به ایران در پیش داریم.»

این عادی انگاری و خوشبینی به روند واکسیناسیون در کشور و تصور پایان یافتن کرونا در شرایطی است که به نظر می رسد مهیا کردن شرایط تزریق دز سوم واکسن کرونا بزودی به دغدغه اصلی مسئولان و مردم تبدیل شود واکسن هایی که بنابر اظهارت رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت حتی در صورت فراوانی و در دسترس بودن چندان هم معلوم نیست که در مواجهه با ویروس جهش یافته آفریقای که آن «امیکرون» نامیده اند به قدر کافی مؤثر باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۱۱۱۸۵۱۶:۱۴:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۷
بااینکه اروپا کلیه پروازهای خود به آفریقا را ممنوع کرده ولی این بیماری به سرعت افزایش پیدا کرده است. چرا که قدرت آن چند برابر دلتاست. مسئولین ستاد کرونا نباید به محض پایین آمدن شیوع این بیماری اقدام به بازگشایی کنند و باید بگذارند جامعه پزشکی نفس راحت بکشد.متاسفانه اخیرا آموزش و پرورش اقدام به بازگشایی مدارس به ویژه ابتدایی کرده که نه واکسن زده اند و نه این گروه سنی واکس دارد ولی به شدت این بچه ها مسری هستند و هم می توانند معلمین و هم اولیا را بیمار کنند.این عادی انگاری به شدت به کشور در آینده ای نه چندان دور صدمه خواهد زد.
ناشناس۲۳۱۱۱۹۸۱۶:۲۰:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۷
کرونا دیگر تمام شده است
ناشناس۲۳۱۱۴۹۹۱۹:۵۰:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۷
خواب دیدی خیر
ناشناس۲۳۱۱۲۰۱۱۶:۲۲:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۷
دلیل اصلی پدید آمدن جهش امیکرون، عدم واکسیناسیون مناسب در بعضی کشورهای آفریقایی بود. هرکس رو که میشناسید که واکسن نزده،بگید بره واکسن بزنه، هنوز مشخص نشده که این سوش چقدر دربرابر واکسن های موجود مقاومت داره اما حدس بر اینه که واکسینه شدن هنوز خیلی بهتر از واکسینه نشدن هست. حرف های عوامانه و بی‌سوادانه ای مثل سینوفارم نمی‌زنم و امثالهم رو هم توی سطل زباله بیندازید؛ سازمان بهداشت جهانی تاییدیه داده، کشورهایی مثل امریکا و کانادا و انگلیس هم سینوفارم رو به عنوان مدرک صحت واکسینه شدن قبول دارند.
ناشناس۲۳۱۱۲۷۶۱۷:۱۰:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۷
کرونا ساخته و پرداخته رسانه هاست و تا به اهداف خودش نرسد، ادامه خواهد داشت! به تعداد آدم ها ، سویه جهش یافته درست خواهند کرد!
ناشناس۲۳۱۱۴۹۲۱۹:۴۷:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۷
آرامش قبل از طوفااااااااان
ناشناس۲۳۱۱۷۹۱۲۳:۰۲:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۷
تاریخ بشر دوبخش دارد، قبل از کرونا و بعد از کرونا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین