گفتگوی الف با رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و ترکیه رویا فروشی به مشتریان ساده ایرانی در ترکیه

گروه اقتصادی الف،   4000728075 ۱۰۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حجم خرید ملک در ترکیه توسط اتباع ایران، از حدود ۷۰۰ ملک در سال ۲۰۱۷  به ۷ هزار ۱۸۹ ملک در سال گذشته میلادی رسیده است.

در حالی که شبکه های ماهواره ای و صاحبان املاک در ترکیه، صدها مزیت برای خرید خانه در کشور همسایه برشماری می کنند، برخی مسئولین در داخل نیز به صورت نه چندان مصداقی و شیوا، از مضرات این نوع خرید ملک می گویند. 

رضا کامی دبیر اتاق بازرگانی تبریز و رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در اینباره به  جامعه خبری تحلیلی الف، گفت: متاسفانه هر روزه می بینم که خرید بدون فکر و نه چندان کارشناسی شده هموطنان در ترکیه چه خسارت های را متوجه برخی از آنان می کند.

وی تاکید کرد چند مورد هست که خریداران ملک در ترکیه باید مد نظر قرار دهند. اول آنکه، در کشور ما قیمت ملک و ساختمان رشد چشمگیری دارد، برای همین هموطنان ما عادت کرده اند که به خرید ملک به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنند که قرار است سرمایه آنها را افزایش دهد. در برخی مناطق شهری در ایران، قیمت یک ساختمان در عرض یک سال دوبرابر می شود، باید بگویم در ترکیه ابداً از این خبرها نیست، ممکن است در برخی مناطق مسکونی که در آنها به ایرانی ها ملک فروخته می شود، در عرض 10 سال قیمت ملک خریداری شده، چندان نوسانی نداشته باشد. 

نائب رئیس اتحادیه ترخیص کاران گمرکی استان آذربایجان شرقی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر هجوم هموطنان برای خرید ملک به ترکیه، بانک های این کشور را حساس کرده است. بسیاری از بانک های ترکیه با اروپا و آمریکا، مراودات مالی گسترده ای دارند که ابداً نمی خواهند به خاطر چند حساب که از نظر آنها مشکوک تلقی می شود، به خطر بیافتد. با توجه به تحریم های ظالمانه کشورمان، هنگامی که یک ایرانی به بانک های ترکیه مراجعه می کند، حتی اگر پاسپورت ترکیه هم داشته باشد، با توجه به اینکه محل تولد، ایران قید شده است، ممکن است با سوالات و محدودیت های متعددی روبه رو شود. از این رو تعداد بانک های که حتی با پاسپورت هم پذیرای ایرانیان هستند بسیار محدود است و گشایش حساب بر اساس شرایط خاص و با توجه به نظارت ویژه بر روی آن حساب انجام می‌گیرد. 

دبیر اتاق بازرگانی تبریز در ادامه بیان کرد: مسئله دیگر کلاهبرداری های گسترده در این حوزه است. شما دقت کنید که رفتن به کشوری که تقریباً چیزی از آن نمی دانید و خرید ملک در آنجا، نیازمند دانش و اطلاعات گسترده ای است، انواع سایت های اینترنتی، دلالان در شبکه های اجتماعی، برنامه های ماهواره ای، تبلیغات اغواگرانه و چهره های حرفه ای املاک که خوب می دانند چگونه اعتماد مشتریان ساده ایرانی خود را جلب کنند، مخاطب را به صورت فکری بمباران می کنند، در نهایت هم یا شخص به صورت کامل مورد کلاهبرداری قرار می گیرد، یا ملکی به او می فروشند که در طرح های انبوه سازی ارزان قیمت قرار دارد و ارزش ملک از رقم فروش بسیار کمتر است. 

این تاجر تبریزی، در نهایت خریداران را به لحاظ کردن یک مسئله تجاری دعوت کرد و گفت: باید توجه داشت که خرید ملک در ترکیه شاید تنها برای برخی صادر کنندگان بسیار حرفه ای کشورمان که به دنبال روزنی هستند، مزایای در پی داشته باشد و نه مردم عادی. در واقع یک تاجر صادر کننده ایرانی با حجم گردش مالی بالا که کالای خود را به کشورهای فراسوی ترکیه صادر می کند، ممکن است، بتواند از این مزایای محدود بانکی ترکیه که از طریق خرید ملک ایجاد می شود،  استفاده های ببرد. به غیر از این، برایم سوال است که یک شهروند عادی چرا باید برود در ترکیه مبلغ قابل توجه 250 هزار دلار و یا بیشتر را صرف خرید ملک بنمایید. در حالی که با این مبلغ می تواند در ایران ساختمانی تهیه کند که قیمت آن سالی بیش از 50 درصد رشد می کند. چرا یک ایرانی که نه تاجر است و نه صادر کننده، به خاطر دستیابی به یک حساب بانکی یا پاسپورت ترکیه چنین مبلغی را در خارج از کشور سرمایه گذاری کند، قرار نیست که از طریق پاسپورت ترکیه بدون ویزا به کشورهای اروپای و نظایر آن سفر کند و یا امتیازات بسیار خاصی نصیب وی شود. 

کامی در ادامه افزود: مسئله دیگر دادگاه‌های کشور ترکیه هستند، هیچ تضمینی وجود ندارد که در اختلافات ملکی احتمالی پیش آمده خریدار ایرانی از خدمات با کیفیت حقوقی مبتنی بر عدالت برخوردار باشد و یا بتواند از سند ملک خریداری شده به صورت وثیقه استفاده کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۵۲۱۹۱۰۹:۳۸:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اجازه بدید درامدهای حرام لشگر دلالان ایرانی به هدر رود.
ناشناس۲۲۵۲۸۲۲۱۶:۵۰:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اینها کاری به سر مردم اوردن این ترکیه هست اگر در جهنم هم تحریم نباشیم مردم حاضر هستند بخرند
ناشناس۲۲۵۲۱۹۲۰۹:۳۸:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۹
چه بلایی سر ایرانیا آوردین که حاضرن این همه ریسک رو به جون بخرن
ناشناس۲۲۵۲۸۳۴۱۷:۰۵:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۲۹
171 میلیارد دلار سرمایه از ایران طی 16 سال خارج شده است. بعد می خوایم با این نا امنی اقتصادی الگو باشیم واسه بقیه کشورها؟!!!!
ناشناس۲۲۵۳۳۰۱۰۱:۴۶:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۳۰
امان از فریب شیخ حسن فریدون امان از مکر و حیله‌ی اردوغان امان از پولهای انباشته شده‌ی حرام
ناشناس۲۲۵۲۱۹۳۰۹:۳۹:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
شما ببینین چیکار کردین که هر کی دستش به دهنش میرسه قصد فرار داره و اونایی هم که موندن چون امکانات مهاجرتو ندارن.بعد از کی تاحالا دو برابر شدن قیمت مسکن تو ایران تو یه سال مزیت شده ولی اونجا ده ساله قیمت تکون نخورده عیب داره.
ناشناس۲۲۵۲۲۰۲۰۹:۴۳:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۲۹
یکی از دلایل مهاجرت همینه که اونجا قیمت بعد ۱۰ سال تکون نمیخوره و اینجا طرف یک سال به قول خودتون دوبرابر میشه.چرا متوجه نیستین مردم واسه ثبات اقتصادی و روانی و شغلی مهاجرت میکنن.حالا نه که ترکیه همه اینارو داره ولله جای دیگه نمیتونیم بریم وگرنه ترکیه تو لیست مهاجرت انتخاب اخرمون بود
ناشناس۲۲۵۲۵۲۳۱۲:۴۸:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
آنها هم مانند تو ساده هستند و اینطور فکر می کردن ولی کشوری که سالانه متوسط 15درصد تورم دارد و اقتصادش هم آب رفته با ثبات است؟
ناشناس۲۲۵۲۸۳۳۱۷:۰۵:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
حتماً ایران با تورم نجومی سه رقمی، خیلی باثبات محسوب می‌شود!
ناشناس۲۲۵۲۸۳۵۱۷:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۲۹
خوب ایشون همین و بالا گفتند . گفته سرمایه جایی میره که ثبات داره حالا شما می خواهید تک تک کشورها رو مثال بزنید که همه جای جهان بده
ناشناس۲۲۵۲۸۶۵۱۷:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
همزمان با ١٥ درصد تورم، سالانه بيست و شش درصد رشد اقتصادي دارد يعني عملا منفي ده درصد تورم!
ناشناس۲۲۵۴۱۳۳۲۲:۴۶:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۳۰
در 5 سال گذشته 20 درصد تولید ناخالص ترکیه آب رفته
ناشناس۲۲۵۲۵۸۲۱۳:۱۹:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اینجا مردم را سرکیسه می کنند بعد می روند آنور آب ادای آدمای قانون مدار را در می اورند
ناشناس۲۲۵۲۷۸۷۱۶:۱۹:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
حالا یه مدت ترکیه بمونی ترکها رو تشویق میکنی برای مهاجرت بیان ایران! میگن تورمش تا ۲۵ درصد هم رسیده بوده الان شده نزدیک ۲۰.
ناشناس۲۲۵۲۷۹۰۱۶:۲۱:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
فقط اگه ضرر کردی پا نشی بیای ایران بگی دولت باید ضرر منو جبران کنه!! این دیگه مثل بورس نیس ها!!!
ناشناس۲۲۵۲۲۰۵۰۹:۴۵:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
یعنی افزایش قیمت ملک در ایران امتیاز سرمایه گذاری است؟ محدودیت ها و تورم قیمت‌ها هم که اصلا اهمیتی ندارد؟
ناشناس۲۲۵۲۵۴۴۱۲:۵۷:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اگر به افغانستان می رفتند ارزش پولشان بیشتر می بود تا این که به ترکیه ای که هر سال ارزش پولشان کم می شود
ناشناس۲۲۵۲۹۵۵۱۸:۵۴:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۹
یعنی نمیفهمی طرف فقط برای افزایش سرمایه اش نیست که میره ترکیه؟! کارد به استخونم ن رسیده جناب
اسماعیل۲۲۵۳۱۰۷۲۱:۲۰:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
با این دیدگاه شما موافقم چون همتباران شما خوب هستند کبوتر با کبوتر باز باباز
ناشناس۲۲۵۲۵۵۲۱۳:۰۳:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
ایشون تجاری هستن که کاهش ارزش ریال رو در نظر نمیگیره!!! مقاله هم مینویسه
ناشناس۲۲۵۲۵۷۲۱۳:۱۵:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
تو همان نیستی که می گفتی چراغ و مسجد؟
ناشناس۲۲۵۲۲۱۴۰۹:۵۱:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۹
رویا ؛ خرید ملک توی ایرانه نه توی ترکیه آره داداش !
ناشناس۲۲۵۲۵۱۶۱۲:۴۴:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۲۹
درسته ؛ حسن فریدون صاحبخونه شدن ٪۹۸ از مردم ایران رو به رویا تبدیل کرد _____ اما اشتباه نکنیم ؛ صاحبخونه شدن در ترکیه هم فقط یک تَوَهُّمه
ناشناس۲۲۵۲۲۱۹۰۹:۵۳:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
همه کسانی که در کشور اردوغان دیکتاتور با ریسک بالا ملک میخرند از شما بهتر همه چیز را می دانند ولی برای فرار از این کشور به هر علفی چنگ میزنند!!!!
ناشناس۲۲۵۲۲۲۴۰۹:۵۷:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
شما که مطلع هستین هماهنگ کنین تبلیغات خرید ملک در ترکیه لعنتی در تمام سایتها ممنوع بشه الان دیگه خیلی از سایتهای داخلی هم دارن این اشتباهو میکنن
ناشناس۲۲۵۲۵۴۵۱۲:۵۹:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
مانند همین سایت و چرا مالیات از این مهاجران نمی گیرند؟ اکثر کشورها به این راحتی اجازه نمی‌دهند سرمایه خارج شود
راه۲۲۵۲۲۳۰۰۹:۵۹:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
هرگز مسیر درآمدهای مشروع به اینجا ختم نمیشه ، هرگز باد آورده رو طوفان میبره ______ این یک معادله‌ی ریاضیه یک اصل فیزیکی و یک واقعیت شیمیاییه یک حقیقت علمیه
ناشناس۲۲۵۲۹۱۸۱۸:۲۰:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۹
درآمد مشروع چه ربطی به فیزیک داره؟ چرا قیمه ها رو میریزی تو ماستها! همین تفکر هست که به جای احقاق حق همه چیز رو به قضا و قدر و سرنوشت و انتقام طبیعت میسپره
علی هاشمی۲۲۵۲۲۳۴۱۰:۰۱:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
با عرض ادب خدمت همه خوانندگان محترم و نگارنده عزیز این مطلب . قیمت ملک در ایران دو برابر میشود، صحیح !! اما هر سال چقدر از پول و سرمایه شما بخاطر تورم و افت ارزش ملی آب میشود. مردم بخاطر طمع و شاید هم از سر ناچاری بخاطر حفظ سرمایه خود مجبور به خرید دلار ، بیت کوین و سایر رمز ارزها کرده و یا حتی بخاطر زندگی راحت تر به فکر خود به ترکیه رفته و سرمایه گذاری میکنند . هر کودکی میداند که بازار جهانی و حتی کشورهای همسایه خبرگی میخواهد اما گاهی دیگر انگار چاره‌ای بغیر از ریسک کردن نیست . بورس جواب نمی‌دهد ، خودرو فشل است . شما باشید چه میکنید ،اعتماد در بازار وجود ندارد .
تبریزی۲۲۵۲۲۳۶۱۰:۰۱:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲۹
کسایی که می تونن تو یه کشور دیگه ملک بخرن پولشون از پارو بالا میره و حتی اگه کلک هم باشه تاثیر خاصی روی زندگیشون نمی ذاره. شما فعلا نگران ما معلم ها باشید که با 3-4 میلیون چطوری زندگی می کنیم. نمی خواد مثل همیشه نگران قشر مرفه و پولدار که همون مفت خورها و زیرمیزی بگیرهای این مملکتن باشید.
ناشناس۲۲۵۲۵۷۰۱۳:۱۴:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
معلم ها حداقل 8 میلیون می گیرند و فقط معلمان حق التدریسی هستند که اوضاعشون وخیم است
ناشناس۲۲۵۲۷۴۱۱۵:۴۶:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
کجا اونجا خونه ارزان تره از ایران! پس کسی تو ایران خونه میخره پولش از پارو بالا میره نه ترکیه
علی۲۲۵۲۲۳۹۱۰:۰۴:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
ای کاش اونجا بودم و این آقای تاجر رو روشن میکردم چرا ایرانیها میرن اونجا و خونه میخرن. حالا بری وارد زندگی این آقا بشی میبینی همه خانواده رو فرستاده اونور آب و خودش فقط اینجا داره پول در میاره بفرسته برای آقازاده ها.
ناشناس۲۲۵۲۲۴۸۱۰:۱۰:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اگه تو ایران خرید خانه تو موزامبیک تبلیغ بشه،در عرض ۱ سال همه میرن اونجا خانه میخرند! متاسفانه چشم و هم چشمی و تقلید کورکورانه بدبختی این جامعه شده.
ناشناس۲۲۵۲۶۶۱۱۴:۲۷:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
نه جانم موضوع چشم وهم چشمی نیست مردم‌دنبال سرمایه گذاری در جایی هستند که هر بار بابت بی ثباتی ها تنشون نلرزه موزامبیک هم اگه این آرامش خیال رو بهشون بده چرا که نه ؟
ناشناس۲۲۵۲۲۶۹۱۰:۲۴:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
تمام مساله خرید ملک گرفتن پاسپورت هست. مسوولین محترم از بالا و پایین ملاحظه فرمایند که چه بلایی بر سر پاسپورت، پول و اعتبار ایرانی آورده‌اند که مردم با تمام ریسکها و ضررها حاضرند که پاسپورت کشور دیگری در رده ترکیه را داشته باشند
ناشناس۲۲۵۲۲۷۴۱۰:۲۴:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
چون بخشی از این ها همان دلال های بازار مسکن ایران بودن که سود کردن و الان وقت رکود بازار ایران است و در رفتند
ناشناس۲۲۵۲۲۷۵۱۰:۲۶:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲۹
ملک شما در ایران رشد نمیکند ارزش پول ملی سقوط میکند در ضمن تکلیف زندگی در آرامش بدون آنکه کسی به شما بگوید چه بپوشید یا بنوشید خود بالاترین مزیت است نه انباشت پول و سرمایه راه حل جلوگیری از فرار سرمایه فراهم آوردن شرایط مشابه است نه ترساندن
ابوالفضل۲۲۵۲۲۷۶۱۰:۲۶:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
این وضعیت بسیار ناراحت کننده است. اما پاسخ به پرسش آقای کامی مستلزم تامل درباره پرسش بزرگتر مهاجرت از ایران و این که چرا هموطنان ما به هر ابزاری برای خروج از ایران متوسل می شوند. به گمانم پاسخ به این پرسش بدون در نظر گرفتن ابعاد سیاسی، اقتصادی و همین طور روانشناسانه آن ممکن نخواهد بود. بنابراین نمی توان صرفا شهروندان ایرانی را از منظر فردی مقصر دانست و ملامت کرد. آیا حکومت نیز نگرانی هایی که منجر به این تصمیمات می شود را نیز در نظر می گیرد؟ آیا تلاش ها برای پایین نگهداشتن مصنوعی نرخ ارز نوعی پرداخت یارانه برای خرید خانه در ترکیه محسوب نمی شود؟ و صدها پرسش دیگر.
ناشناس۲۲۵۲۵۳۵۱۲:۵۴:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
بخش مهم آن هم احساساتی بودن ایرانی جماعت است که با تبلیغات گول می خورند حداقل به امارات می رفتند پولشان هدر نمی رفت چون در ترکیه با تورم بالا ضرر می کنند
اینجی۲۲۵۲۲۸۷۱۰:۳۰:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
چند نکته: 1/ تصمیم سازان ما اگر به پژوهشهای دانشگاهی اهمیت میدادند جواب آن "چرا" ی جناب کامی در قالب یک پژوهش کیفی جواب داده میشد. بماند که حتی اگر جواب این سوال داده شود کک تصمیم گیران و سیاستگزاران ما به دلیل هیپنوز نفتی حالا حالاها گزیده نمیشود! 2/مادام عرضه و تقاضا بین دو کشور در عرصه های خاصی فعال است ، نهادهای حقوقی باید دست بکار شوند و در قالب تفاهمنامه ها یا قراردادهای حقوقی از حقوق منتفعان حفاظت کنند. 3/به نظر میرسد اکثریت خریداران مسکن در ترکیه از اقشار عادی جامعه نیستند حداقل آنها کسانی اند که عموما با رانت اطلاعاتی در حوادث مالی اخیر (بورس و ..) صاحب آورده حجیم شده اند.جالب اینجاست ممر درآمد بسیااااری از این عزیزان هنوز ایران است و قلکشان در خارج از کشور! 4/بستر روانی اجتماعی کشور به جایی رسیده که انسانها مایل به ماندن پای خوشیها و ناخوشیهای خاک خود نیستند...
ناشناس۲۲۵۲۳۰۴۱۰:۳۷:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۲۹
هر کس بدنبال رویای خود است زندگی بدون رویا یعنی نیستی
ناشناس۲۲۵۲۳۰۷۱۰:۳۷:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۹
شک ندارم ، دیر یا زود اردوغان با بهانه های واهی پولهای ایرانی ها را بالا می کشد.
ناشناس۲۲۵۲۳۱۰۱۰:۳۹:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
کاش در ایران هم گرانی ملک برای ده سال متوقف میشد شاید عده ای صاحب سر پناه می‌شدند و در مقابل عده ای بی زحمت فربه نمی شدند
رضا۲۲۵۳۱۳۴۲۱:۵۵:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
عزیزم شرط تثبیت فرضی قیمت خانه عدم افزایش دستمزد و تثبیت ان است چطور میشه در این شرایط قدرت خرید پیدا کرد؟
ناشناس۲۲۵۲۳۱۸۱۰:۴۴:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
آقا این به اصطلاح کارشناس چی گفت؟ سر و ته حرفهاش همدیگر و نقض میکرد. بانکهای ترکیه به افرادی که حتی موفق به اخذ پاسپورت ترکیه شوند احتمالا بدلیل اینکه محل تولد ایران قید شده، خدمات نمی دهند ولی برای صادر کنندگان کلان خدمات می دهند؟!!!!!! ترکیه برای اشخاص عادی مزیتی ندارد؟؟ مزیت مدنظر ایشان چه بود؟
ناشناس۲۲۵۲۳۲۳۱۰:۴۵:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اشتباه‌نویسنده‌محترم‌مقاله‌دراین‌است‌که‌فکر‌میکند‌اشخاص‌معمولی‌درترکیه‌خانه‌میخرند‌ نوددرصد‌خریداران‌اشخاص‌تحصیلکرده‌میباشند‌که‌باخرید‌خانه‌تابعیت‌آن‌کشوررانیز‌بدست‌میاورند وامکان‌ترقی‌وپیشرفت‌برایشان‌فراهم‌میشود‌واگردرایران‌میماندندباعنایت‌به‌مدارک‌عالی‌بایددست فروشی‌میکردند
ناشناس۲۲۵۲۶۷۱۱۴:۳۲:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲۹
روی چه حسابی میگی کسی که تو ترکیه میتونه خونه بخره اگه ایران بمونه دست فروش میشه؟ داداش اونایی که میرن میخرن پول دارن ما نداریم.مگه تو ترکیه خونه مجانیه؟
ناشناس۲۲۵۳۴۶۷۰۹:۳۵:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۳۰
نود درصد سرمایه های رفته به ترکیه حاصل رانت خوری و مفاسد اقتصادی بوده که در بستر بانکی ایران رد گیری می شده است. سراغ داریم کسی که به قید وثیقه دادگاه مفاسد اقتصادی آزاد شده رفته ترکیه و در لاکچری ترین محل آن قصر خریده است.
ناشناس۲۲۵۲۳۳۶۱۰:۵۳:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
نویسنده فراموش کرده است که اصولا کسی که در ترکیه ملک خریداری می کند در ایران هم ملک دارد در واقع مازاد پول را در آنجا سرمایه گذاری می کند سرمایه گذاری در ملک در همه جای دنیا سودآور است مزایای خرید در ترکیه : کشور سکولار است نیروی انتظامی بجای گرفتن سارق و جانی بدنبال دستگیری زن و دختر مردم و دادگاهی کردن شان نیست ترکیه مثل ایران تحریم نیست و پاسپورت آن به بی ارزشی پاسپورت ایران نیست نرخ تورم پایین تر از ایران دارد اگر زبان بلد باشید و بتوانید کار کنید درآمد بالاتر از ایران دارید در نزدیکی ایران است
امیر۲۲۵۲۳۴۴۱۰:۵۸:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
تا وقتیکه مرغ همسایه غازه و سودای زندگی در اروپا وجود داره این کلاهبرداری هم ادامه داره
ناشناس۲۲۵۲۶۷۰۱۴:۳۱:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
واقعیت اینه که مرغ همسایه غازه !!
ناشناس۲۲۵۲۹۹۹۱۹:۳۵:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
غازه؟خوب برو ببین غازه یا نه!
ناشناس۲۲۵۲۳۵۳۱۱:۰۲:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
کشوری که خودش بی ثبات است با تبلیغات دروغین سعی دارد سرمایه جذب کند و امان از یک عده ای ساده لوح که مانند همیشه در صحنه هستند
ناشناس۲۲۵۲۳۶۶۱۱:۱۰:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
در يك گزارش ميدانى از چند نفر بپرسيد كه چرا به قول شما اين ريسك را به جان خريده اند ؟ شايد توجيه شويد
ناشناس۲۲۵۲۳۶۸۱۱:۱۰:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
با تمام این تفاسیر مردم میخواهند بروند جایی غیر از ایران دیگه همه چی خسته کننده شده در رابطه با ملک با تمام مخاطراتی که وجود داره این موارد را به جان میخرند و این رویه ادامه دار خواهد بود.
ناشناس۲۲۵۲۴۱۸۱۱:۴۷:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
به عنوان ایرانی که در استانبول زندگی کردم و مثل.... پشیمون شدم و برگشتم ایران این مطلب رو تصدیق میکنم و جا داره عرض کنم خیلی از هم وطنان اونجا یا خودشون رو گول می زنن یا روشون نمیشه برگردن
ناشناس۲۲۵۲۷۰۲۱۵:۰۲:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
چرا میگی خیلی؟؟ بگو بعضی ها مثل من که نتونستن کار کنن. اگه خیلی ها برمی گشتند امسال اینهمه افزایش خرید خونه و سرمایه گذاری در ترکیه نمیشد.
Payam۲۲۵۲۸۱۰۱۶:۳۷:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
دروغ نگو منم کارم تو ترکیه هست اکثرا ایرانی ها که اومدن ترکیه وضعشون بهتر شده اکثرا هم ب اروپا رفتن با پاسپورت ترکیه بچه هاشون هم تو رشته های پزشکی و دندان پزشکی درس میخونن
ناشناس۲۲۵۲۴۳۹۱۱:۵۸:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
ما آشنایی داشتیم که در ایران ثروت زیادی داشت ولی چون تابعیت هیچ کشوری حتی ترکیه را نداشت به خاطر واکسن کرونا که در کشور ما دیر همه گیر شد از بیماری کرونا مرد!!! در حالی که اگر تابعیت یک کشور دیگر مثل ترکیه را داشت می رفت آنجا و واکسن می زد و الان زنده بود !! عین همین مورد در خصوص حوادثی مثل جنگها و غیره هم صادق هست
ناشناس۲۲۵۲۴۴۴۱۲:۰۲:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
کارشناس محترم چه با ا فتخار فرمودن سالی پنجاه درصد افزایش املاک رو. واقعا که....
ناشناس۲۲۵۳۰۸۵۲۱:۰۵:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
ایشان کارشناس به نفع دارایی و املاک خودش هست نه مردم جامعه
ناشناس۲۲۵۲۴۴۵۱۲:۰۲:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
در خبر نوشتید "غیر از این، برایم سوال است که یک شهروند عادی چرا باید برود در ترکیه مبلغ قابل توجه 250 هزار دلار و یا بیشتر را صرف خرید ملک بنمایید. در حالی که با این مبلغ می تواند در ایران ساختمانی تهیه کند که قیمت آن سالی بیش از 50 درصد رشد می کند."!!! به این دوست به اصطلاح کارشناس باید گفت آن چیزی که در کشور ما افزایش پیدا می‌کند قیمت ملک نیست! بلکه کم ارزش تر شدن پول ملی هست که در قالب گرانی نمایان میشود!!! اونی هم که در ترکیه خونه دارد از گرانی در ایران منتفع می‌شود چون ارزش پول ترکیه نسبت به ایران افزایش میابد. البته کسی در ترکیه خونه نمی‌گیرد که سود کند! بلکه اینا مردمی هستند که از بی ثباتی خسته شدن و میخوان سرمایه اشونو در یک منطقه با ثبات تر اقتصادی ببرن تا شاید بتونن برای خانواده و آینده اشون برنامه ریزی بلند مدت کنند!
ناشناس۲۲۵۲۵۲۹۱۲:۵۱:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۹
مردم عادی زیاد این کارها نمی کنند که بروند انجا
یک تبریزی۲۲۵۲۴۵۴۱۲:۰۹:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
بجز چند برابر شدن قیمت مسکن در ایران طی یک سال که ظاهرا بعنوان افتخاری ذکر شد هیچ کدام از حرفهای این همشهری صحیح نیست.
ایلامی۲۲۵۲۴۶۳۱۲:۱۳:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۹
شما تورم رو بیار زیر 10%، عدالت و آزادی را توسعه بده، قول میدم کسی نمیره که هیچ اونایی هم که رفتن بر می گردن.
سید۲۲۵۲۴۸۵۱۲:۲۵:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۲۹
به نظر من این موارد بنوعی استعمار نوین است.و باید مبحثی را در این رابطه آغاز و اطلاع رساتی آن را گسترده تر نمود. هر چند که خیلی دیر شده.در قدیم کشور گشایی بود. بعد آمدند مدرسه و دانشگاه درست نمودند و نخبه ها را بردند و ... و حال اینکه در داخل کشور کار و اندوخته ای جمع مینماییم و همه را بیکباره برایشان به ارمغان میبریم . دبی. ابتدایش بود در این مدت قبل البته از قدیم بوده حتی برای کشورهای دیگر. این فقط یک مدیریت کار آمد لازم دارد
dayani۲۲۵۲۴۹۲۱۲:۳۱:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲۹
برای کسی که احساس میکند هیچ اثری در امور اجتماعی/سیاسی ایران ندارد، چه تفاوتی میکند که در ایران باشد یا ترکیه یا هر جای دیگری. واقعیت این است که برای پولدارهای اقتصادمحور ایران بهترین مکان برای پول درآوردن است، اما برخی ها می اندیشند که با پول زیادی که در ایران به دست می آورند، کجای این مملکت آن را هزینه کنند و لذت ببرند. یارو مشروب خور نیست، اما همینکه فکر میکند اگر خواست میتواند آزادانه مشروب بخورد، احساس رضایت میکند.
سلامک۲۲۵۲۴۹۶۱۲:۳۴:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
من یه شهروند معمولی ام...بسیار واضحه که این دام بزرگی برای ایرانیان و سرمایه اونهاست...وای به حال اونها که ادعا دارن و خودشان رو بالا میگیرن...و سرشون هم کلاه می‌ره!!!!!!کلا بسیاری از ما ایرانیا واسه گنده ....زی سرمون داغه ...و منطق و فکر رو به کار نمی‌گیریم...از جنبه سیاسی هم ترکیه دوست آذربایجان است...و اگر جنگی رخ بده ترکیه به کمک آذربایجان می‌ره و روی سر نوامیس ما بمب میریزن...تهش با چی ...با پول همین مردم در اصل ساده و بظاهرپرمدعا
ناشناس۲۲۵۲۴۹۹۱۲:۳۷:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۹
مردم دلشون شهر زیبا میخواد شما واقعا نمیفهمید یا کلا نمیفهمید؟! از بوق و دود و گرما و سطل آشغال و ساختمان های بیقواره ی بدون پارکینگ و.... خسته شدند
ناشناس۲۲۵۲۵۵۸۱۳:۰۸:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اقای الف. خود شما چرا تبلیغ خرید خانه لوکس در ترکیه می کنید؟
احمدرضا۲۲۵۲۵۶۲۱۳:۰۹:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
سلام منطق سیاسی میگه که نباید در ترکیه ملک خرید چون وضع سیاسی ترکیه پایدار نیست ولی منطق اقتصادی و تجربه چند دهه اخیر اقتصاد ایران میگه هر نوع سرمایه گذاری خارج از ایران نسبت به نگه داشتن سرمایه در ایران ارجحیت داره حتی با قبول ریسک کلا ما محل سرمایه گذاری داخلی که منجر به ضرر نشه داخل مملکت نداریم
ناشناس۲۲۵۲۶۰۵۱۳:۴۰:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
درسته ملک در ایران خیلی رشد میکنه ولی ارزش ریال هم با سرعت سقوط میکنه و ‌اگر دلاری بهش نگاه کنیم سودی نکردیم
ناشناس۲۲۵۲۶۶۰۱۴:۲۷:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۹
الف جان میشه بگی چرا از ۷۰۰ ملک در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۷۰۰۰ ملک در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده ؟؟
ناشناس۲۲۵۲۶۶۲۱۴:۲۸:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
طوری صحبت میکنند انگار دو برابر شدن قیمت ملک طی یکسال در ایران مزیت است ، بیشتر مهاجرتها از این زاویه اتفاق میفته چون که پول مردم هر سال نصف میشه
صمصام۲۲۵۲۶۶۵۱۴:۲۹:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
رویا نیست اگر رویا بود از ۷۰۰ ملک به بیش از ۷۰۰۰ ملک نمیرسید جواب کاملا مشحص است اعتماد و ثبات
ناشناس۲۲۵۲۷۹۲۱۶:۲۳:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
یعنی واقعا به اردوغان اعتماد داری!؟
ناشناس۲۲۵۲۸۳۲۱۷:۰۴:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
حتما هم با تبلیغات دروغین فهمیدی که با ثبات است؟ 700تا هم فکر کنم بیشتر بوده باشد
ناشناس۲۲۵۲۶۸۲۱۴:۴۱:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
مردمی که به جای آباد کردن خانه خود جز فرار که ظاهرا کم هزینه تر است فکر دیگری ندارند،ضررشان موجب لذت است!
ناشناس۲۲۵۲۷۴۴۱۵:۴۹:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اینم دلش واسه ما نسوخته! میگه تو ایران خونه بخرید که از رکود خارج بشیم خونه بتونه سالی ۵۰ درصد گران تر بشه ! این سرپناه مردمه ...
ناشناس۲۲۵۲۷۷۲۱۶:۰۸:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اين نوشته جوري است كه بيشتر تبليغ خريد خانه تو تركيه بود تا صرف نظر كردن
ناشناس۲۲۵۲۷۸۴۱۶:۱۷:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲۹
بنظرم جناب کامی ساده تر از آنهاست که به رشد تورم میگوید سود .
علی۲۲۵۲۸۱۴۱۶:۳۸:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
مردم برای سرمایه گذاری به ترکیه نمیرن.. میخوان یک زندگی راحت داشته باشن.. اگر لایی بلدین چرا برای خودتون نمیخونید.. به( مسکن مهر) مینازید؟
ناشناس۲۲۵۲۸۳۰۱۷:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
این روند نشانه یک علامت سوال بزرگ اداره کشور هست ؟
ناشناس۲۲۵۲۸۵۳۱۷:۱۸:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
آقای کامی شما پدر ملتو جلوی چشمشون آوردین یه روز مالیات یه روز یه چیز دیگه اینقدر ملتو این مسئولین بیسواد وخودرای در اوردن که از دست اژدرمار به اژدها پناه میبزن
ناشناس۲۲۵۲۸۵۹۱۷:۲۲:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
کارشناس مربوطه، باید ارزش ملک در ایران را هم به دلار و یورو محاسبه میکرد تا بفهمد که بی ارزش شدن پول ملی، اسمش سود آوری سرمایه نیست که باعث افتخار باشد.
ناشناس۲۲۵۲۸۶۷۱۷:۲۸:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
وقتی تورم بالاست ارزش پول ملی پایین میرود مردم برای نجات پول خود دست به هر کاری میزنند
ناشناس۲۲۵۲۸۷۵۱۷:۳۱:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
علت مهاجرت مردم چیه ؟؟ اینو بگو
ناشناس۲۲۵۴۱۵۱۲۳:۱۶:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۳۰
چرا مردم ترکیه خودشان مهاجرت می کنند؟
ناشناس۲۲۵۲۹۰۴۱۸:۰۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۹
در سایه بی تدبیری، مُلک ویران و مردم کوله بار خود را می بندند؛ دشمن مگر چه می خواهد؟ به جز ویرانی و آوارگی؟
مهدی۲۲۵۲۹۵۲۱۸:۵۱:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
اکثر نظرات رو خوندم.والله خیلی از کسانی که می رن اونجا واسه اینه که زندگی بهتری داشته باشن.همه چیز که پول نیست.اینجا طرف ۲۰ میلیارد سرمایه داره ۱۰ تاشو ملک می کنه ۷ تاشو میره اونجا بهترین خونه رو می گیره ۳ تومن تو بانک همینجا می زاره راحت شاهانه بی استرس زندگی می کنه. گیرم اون ۷ میلیاردش تغییر نکنه.عمرش به خوشی و ارامش می گذره.
مرتضی۲۲۵۳۰۱۴۱۹:۴۵:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۹
مسئولین ایرانی فقط میگن پولهاتون را بدید به ما.... هرچقدر هم از ملت دزدیدند باز سیر مونی ندارند... ....
....۲۲۵۳۰۸۱۲۱:۰۲:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲۹
مقصر در این کار مردم نیستند .مشکلات باعث این چنین اتفاقات است . اگر این آقا تاجر واقعی باشد و به نفع جامعه کار کند نباید محل سکونت (خانه) را کالای سرمایه ای حساب کند که خیلی از جوانان نتواند حتی یک اطاق برای زندگی خود خرید کنند. خانه فقط در ایران سرمایه است که اشتباه بزرگی است
ناشناس۲۲۵۳۰۸۲۲۱:۰۳:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۹
آقای کامی که از تجار صاحب نام کشور هستند آنچه را که شرط بلاغت بود گفتند من هم به عنوان کسی که اطلاع دارم فرمایش اشان را تایید می کنم حالا خود دانی می خوای پول ت را به باد بدی بفرما فقط فردا نیای جلوی مجلس تظاهرات کنی که پولم را خوردن
ناشناس۲۲۵۳۱۰۹۲۱:۲۰:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۲۹
خرید خونه وسیله ای است تا در جایی مناسب تر از ایران زندگی کنند. نه مثل اینجا که به سونوگرافی و تزریق امپول ادم هم کار دارند. در شهرهایی از کشور یک سونوگرافی کننده هم پیدا نمیشود اینها پیشنهاد زنانه و مردانه کردن آن هستند
ناشناس۲۲۵۳۱۸۹۲۲:۵۲:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۹
باجناق بنده ۳-۴ سال پیش یه آپارتمان ۱۰۵ متری در آنتالیا خرید ولی الان حسابی پشیمونه که چرا اون موقع دو تا نخرید!
کوروش ۱۹۷۱۲۲۵۳۲۱۲۲۳:۱۸:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۹
ببینید با ایران چه کردید که مردم برای آسایش فکری وروحی به مملکت غریب پناه میبرند
ناشناس۲۲۵۳۲۷۳۰۱:۰۶:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۳۰
عجب حتی با داشتن پاسپورت کشور دیگه نام محل تولد برایمان درد سر هست، واسه همینه مردم از این کشور میرن
ناشناس۲۲۵۳۴۵۵۰۹:۱۷:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۳۰
سیاستهای غلط حاکمان ملت را وادار به ترک وطن وپذیرش هرگونه ریسکی میکند
ناشناس۲۲۵۳۵۱۵۱۰:۱۰:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۳۰
این تحقیر ایرانیان که تنبل، پرمصرف و ساده لوح هستند کی تمام میشود؟ اصلا از چه زمانی و چرا ایرانی اینطوری شده؟
ناشناس۲۲۵۳۷۴۳۱۳:۲۰:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۳۰
باید جاهلانه با این روند برخورد نکنیم وقتی یک مأمور تو ایران به نام دین رفتار ناشایستی با مردم انجام میده در ماندن برای مردم نمیزاره گناهان بزرگ جامعه را ول ک کرده میرویم سراغ گناه زره بینی
ناشناس۲۲۵۴۰۴۲۲۰:۵۶:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۳۰
کافیه به مردم متذکر شویم خرید خانه در ترکیه شبیه امید داشتن به روحانی در ۸ سال پیش است
ناشناس۲۲۵۴۳۱۵۰۸:۴۱:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱
درست است قیمت ملک در ترکیه بالا نمی رود اما ارزش پول ما در برابر ارزهای خارجی پایین می اید مردم دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین