گفتگوی الف با رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و ترکیه رویا فروشی به مشتریان ساده ایرانی در ترکیه

گروه اقتصادی الف،   4000728075 ۱۰۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حجم خرید ملک در ترکیه توسط اتباع ایران، از حدود ۷۰۰ ملک در سال ۲۰۱۷  به ۷ هزار ۱۸۹ ملک در سال گذشته میلادی رسیده است.

در حالی که شبکه های ماهواره ای و صاحبان املاک در ترکیه، صدها مزیت برای خرید خانه در کشور همسایه برشماری می کنند، برخی مسئولین در داخل نیز به صورت نه چندان مصداقی و شیوا، از مضرات این نوع خرید ملک می گویند. 

رضا کامی دبیر اتاق بازرگانی تبریز و رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در اینباره به  جامعه خبری تحلیلی الف، گفت: متاسفانه هر روزه می بینم که خرید بدون فکر و نه چندان کارشناسی شده هموطنان در ترکیه چه خسارت های را متوجه برخی از آنان می کند.

وی تاکید کرد چند مورد هست که خریداران ملک در ترکیه باید مد نظر قرار دهند. اول آنکه، در کشور ما قیمت ملک و ساختمان رشد چشمگیری دارد، برای همین هموطنان ما عادت کرده اند که به خرید ملک به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنند که قرار است سرمایه آنها را افزایش دهد. در برخی مناطق شهری در ایران، قیمت یک ساختمان در عرض یک سال دوبرابر می شود، باید بگویم در ترکیه ابداً از این خبرها نیست، ممکن است در برخی مناطق مسکونی که در آنها به ایرانی ها ملک فروخته می شود، در عرض 10 سال قیمت ملک خریداری شده، چندان نوسانی نداشته باشد. 

نائب رئیس اتحادیه ترخیص کاران گمرکی استان آذربایجان شرقی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر هجوم هموطنان برای خرید ملک به ترکیه، بانک های این کشور را حساس کرده است. بسیاری از بانک های ترکیه با اروپا و آمریکا، مراودات مالی گسترده ای دارند که ابداً نمی خواهند به خاطر چند حساب که از نظر آنها مشکوک تلقی می شود، به خطر بیافتد. با توجه به تحریم های ظالمانه کشورمان، هنگامی که یک ایرانی به بانک های ترکیه مراجعه می کند، حتی اگر پاسپورت ترکیه هم داشته باشد، با توجه به اینکه محل تولد، ایران قید شده است، ممکن است با سوالات و محدودیت های متعددی روبه رو شود. از این رو تعداد بانک های که حتی با پاسپورت هم پذیرای ایرانیان هستند بسیار محدود است و گشایش حساب بر اساس شرایط خاص و با توجه به نظارت ویژه بر روی آن حساب انجام می‌گیرد. 

دبیر اتاق بازرگانی تبریز در ادامه بیان کرد: مسئله دیگر کلاهبرداری های گسترده در این حوزه است. شما دقت کنید که رفتن به کشوری که تقریباً چیزی از آن نمی دانید و خرید ملک در آنجا، نیازمند دانش و اطلاعات گسترده ای است، انواع سایت های اینترنتی، دلالان در شبکه های اجتماعی، برنامه های ماهواره ای، تبلیغات اغواگرانه و چهره های حرفه ای املاک که خوب می دانند چگونه اعتماد مشتریان ساده ایرانی خود را جلب کنند، مخاطب را به صورت فکری بمباران می کنند، در نهایت هم یا شخص به صورت کامل مورد کلاهبرداری قرار می گیرد، یا ملکی به او می فروشند که در طرح های انبوه سازی ارزان قیمت قرار دارد و ارزش ملک از رقم فروش بسیار کمتر است. 

این تاجر تبریزی، در نهایت خریداران را به لحاظ کردن یک مسئله تجاری دعوت کرد و گفت: باید توجه داشت که خرید ملک در ترکیه شاید تنها برای برخی صادر کنندگان بسیار حرفه ای کشورمان که به دنبال روزنی هستند، مزایای در پی داشته باشد و نه مردم عادی. در واقع یک تاجر صادر کننده ایرانی با حجم گردش مالی بالا که کالای خود را به کشورهای فراسوی ترکیه صادر می کند، ممکن است، بتواند از این مزایای محدود بانکی ترکیه که از طریق خرید ملک ایجاد می شود،  استفاده های ببرد. به غیر از این، برایم سوال است که یک شهروند عادی چرا باید برود در ترکیه مبلغ قابل توجه 250 هزار دلار و یا بیشتر را صرف خرید ملک بنمایید. در حالی که با این مبلغ می تواند در ایران ساختمانی تهیه کند که قیمت آن سالی بیش از 50 درصد رشد می کند. چرا یک ایرانی که نه تاجر است و نه صادر کننده، به خاطر دستیابی به یک حساب بانکی یا پاسپورت ترکیه چنین مبلغی را در خارج از کشور سرمایه گذاری کند، قرار نیست که از طریق پاسپورت ترکیه بدون ویزا به کشورهای اروپای و نظایر آن سفر کند و یا امتیازات بسیار خاصی نصیب وی شود. 

کامی در ادامه افزود: مسئله دیگر دادگاه‌های کشور ترکیه هستند، هیچ تضمینی وجود ندارد که در اختلافات ملکی احتمالی پیش آمده خریدار ایرانی از خدمات با کیفیت حقوقی مبتنی بر عدالت برخوردار باشد و یا بتواند از سند ملک خریداری شده به صورت وثیقه استفاده کند.