بایسته های سفرهای استانی رئیس جمهور

گروه سیاسی الف،   4000721094 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس دولت سیزدهم از آغاز به کار خود ۶ سفر استانی را با مصوبات زیادی به اتمام رساند اما برای بی‌اثر نشدن این سفرها لازم است در ادامه مسیر کاری این دولت چند نکته را پیرامون سفرها مدنظر قرار دهد. 

بایسته های سفرهای استانی رئیس جمهور

به گزارش پایگاه خبری الف،‌ سید ابراهیم رئیسی در مدت قریب به 40 روز از اولین روزهای کاری دولت سیزدهم به 6 سفر استانی رفت. همین امروز که این گزارش منتشر شده رئیسی جمهور در هفتمین سفر استانی خود در استان فارس به سر می برد.

رکوردی تاریخی در دولت سیزدهم که بسیاری از مردم را به یاد سفرهای استانی محمود احمدی نژاد، رئیس دولت نهم و دهم انداخت. هرچند آنها که روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی را به یاد دارند می‌گویند در دوران شهید رجایی هم سفر به استان‌های مختلف و محروم کشور وجود داشت و این سنت از آن دوران به عنوان یک افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. 

رئیسی هم در این سفرها با الگو گرفتن از کارگزاران انقلابی که قصدشان خدمت به محرومان بود تلاش کرده است سنت دیدار چهره به چهره با مردم و لمس مشکلات مردم مناطق محروم را به عنوان یک مقام عالی اجرایی مجدد احیا کند. سنتی که در 8 سال گذشته و در دوران دولت یازدهم و دوازدهم کمتر به آن توجه شد.

سفرهای استانی رئیسی از جهت سرزده بودن و تشریفات کمتر مورد توجه بسیاری از طیف‌های انقلابی قرار گرفته هرچند از نگاه برخی منتقدان وی همین سفرها نیز با طرح ایرادها و اشکالاتی مواجه شده است و به‌نظر می‌رسد اگر در آینده این سفرها در آینده با دستاوردهای ملموس و پروژه‌های فعال و واقعی مواجه نشوند می‌تواند به حربه‌ای علیه دولتمردان سیزدهم مبدل شود. 

بنابراین شایسته است این اقدام رئیس جمهور ایران در خصوص احیای سنت سفرهای استانی که مورد توجه مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است با درنظر گرفتن اصلاحاتی در آینده به شکل بهتری دنبال شود. 

پیشنهادهای زیر نمونه ای از مواردی است که ممکن است برخی از آنها مورد توجه تیم دولت نیز باشد اما یادآوری شان لازم می‌نماید:‌

1- قبل از شروع هر سفر، از سوی کارشناسان و مشاوران رئيس جمهور و کارشناسان آشنا به مشکلات آن استان‌ها، فهرستی از مشکلات تهیه شود تا در این سفرها وقت رئیس جمهور صرف برشمردن مشکلات نشود و ایشان نسبت به موضوعات مطرح شده آمادگی ذهنی و فکری داشته باشد. 

2- قبل از سفر و حین این سفرها مشاوران امین و آگاه رئیس جمهور راه‌حل‌های مشکلات را مدنظر داشته باشند و شنیدن مشکلات مردم همراه با مطرح کردن چاره آنها به مردم صورت گیرد. 

3- تیم همراه رئیس جمهور محترم و مشاوران ایشان قبل از سفر فهرستی از طرح‌های نیمه تمام و یا به سرانجام نرسیده تهیه کنند و این سفرها با برنامه‌ریزی برای اتمام طرح‌ها به شکل واقع‌بینانه صورت گیرد و سررسیدی برای اتمام طرح‌ها به مردم استان اعلام شود. 

4- رئیس جمهور محترم به کمک وزیران مربوطه، استانداران و البته مشاوران‌ خود از منابع تخصیص یافته برای هر استان و طرح‌های مربوطه آگاهی کامل حاصل کنند تا وعده‌های داده شده در بستر زمان با شکست و تعطیلی پروژه مواجه نشوند. 

5- از آنجایی که وعده رئيس جمهور به مردم، قول و وعده نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، شایسته است ایشان برای راضی کردن دل مردم استان‌ها حتی با نیت خیرخواهانه وعده‌ای ندهند که در عمل مسئولان استانی برای تامین منابع آن یا دلایل قانونی و قابل توجیه دیگری با مشکل مواجه شوند.

6- رئيس جمهور محترم قبل از سفر به استان‌ها ستادی را در دولت تشکیل دهند که مسئول پیگیری وعده‌های دولت سیزدهم و دولت‌های پیش از آن باشند و این ستاد پیگیر پیشرفت پروژه‌ها و فعال بودن یا تعطیلی آنها در هر استان باشند و گزارش مستقیم عملکردشان را تقدیم رئیس قوه مجریه کنند. 

7- چنانچه رئیس جمهور محترم در آینده برای اجرای پروژه‌هایی که در سفرهای استانی وعده داده اند با افرادی برخورد کردند که کارشکنی می‌کنند و از پیشرفت پروژه‌ها به بهانه‌های غیر قابل قبول جلوگیری می‌کنند بدون هیچ ملاحظه‌ای آن افراد را به دستگاه قضایی معرفی کنند و برای این منظور با مردم صادق باشند. 

8- از آنجایی که شروع به کار هر دولت با عزل و نصب برخی مسئولان، کارگزاران و استانداران همراه است، شایسته است رئيس جمهور ضمن تسریع در عزل و نصب‌ها برای صندلی‌های خالی دولت، سفر به استان‌هایی را در اولویت بگذارند که استانداران و مقامات اجرایی آن قرار است با این دولت همکاری چهارساله داشته باشند و مسئولانی در راس امور نباشند که به مقام‌شان نگاه موقت دارند.

9- رئیس محترم جمهور سامانه‌ای را ایجاد کنند که در آن وعده‌های دولتمردان در ادوار مختلف برای هر استان و شهر معلوم باشد و ضرب‌الاجل اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها نیز در آنها درج شود. علاوه‌بر این گزارش پیشرفت این وعده‌ها نیز به مردم ارائه شود و اگر دولتمردان در هر سطحی در اجرای پروژه‌ای بدون دلیل موجه و قانونی کوتاهی کردند به نحو مقتضی خسارت مردم جبران شود. 

پایگاه خبری الف، یکبار دیگر علاوه بر قدر دانستن امر احیای سفرهای استانی رئیس جمهور و سرزدن به مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی در استان‌های مختلف به دور از تشریفات و توام با هزینه‌های کم،  از کلیه مخاطبان خود دعوت می‌کند ذیل همین گزارش پیشنهادات سازنده‌شان را خطاب به رئیس دولت سیزدهم مطرح کنند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۴۰۲۱۷۰۹:۲۷:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۲
هزینه هر سفر رییس جمهور شامل هزینه رفت و آمد هیئت همراه، تدارکات محلی... چه قدر است؟ هدف این سفرها چیست؟ چند درصد از قولها و وعده های اینگونه سفرها اجرایی می شوند؟
ناشناس۲۲۴۰۵۷۹۱۴:۴۶:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۲
هزینه تمام این سفرها از سفرهای اروپایی تیم مذاکره کننده برای برجام نافرجام کمتر میشه!! اون که به نتیجه نرسید ببینیم این به نتیجه می‌رسه!!
ناشناس۲۲۴۰۵۸۱۱۴:۴۷:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۲۲
به شما چه هزینه اش چقدر است . هزینه اش از حرفهای مفت دولت قبل کمتر است
ناشناس۲۲۴۰۶۵۶۱۶:۰۵:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۲
همانطور که شانگهای مثمر ثمر خواهد بود، سفرهای استانی هم مثمر ثمر خواهد بود!
ناشناس۲۲۴۰۷۰۳۱۶:۴۸:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۲
خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی نوشت: ایران احتمالا امسال 8 میلیون تن گندم وارد خواهد کرد که رقمی بی سابقه محسوب می شود و در شرایط تحریم و کمبود منابع ارزی، اقتصاد این کشور را به شدت تحت فشار قرار خواهد داد.
ناشناس۲۲۴۰۲۱۹۰۹:۲۹:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۲
بهتر است رییس جمهور تنها برای افتتاح طرحهای عظیم و ملی به سفر استانی بروند.
ناشناس۲۲۴۰۵۷۰۱۴:۴۲:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۲
یعنی رئیس جمهوری که ۱۸میلیون رای آورده الان باید به نظر شما که اصلا رای ندادی گوش کنه!؟!؟
ناشناس۲۲۴۰۵۸۷۱۴:۵۲:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۲
مردم میخواهند رئیس جمهور محبوب خود را از نزدیک بینند انوقت برخی دنبال طرحهای عظیم میگردند
ناشناس۲۲۴۰۶۹۸۱۶:۴۵:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۲
رئیس اتاق ایران: سهم ایران از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شده است.
ناشناس۲۲۴۰۲۲۲۰۹:۳۱:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲۲
اگر قرار است که رییس جمهور به طور هفتگی به استانهای کشور سفر کند، پس استاندار، فرماندار.... چه کاره هستند؟
ناشناس۲۲۴۰۵۷۴۱۴:۴۳:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۲
رئیس جمهور با سفرهای استانی، نظارت میدانی بر کار استانداران انجام میده!!
ناشناس۲۲۴۰۲۲۸۰۹:۳۶:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۲۲
مردم عملکرد و بهبودی اوضاع معیشتی..... را از مسئولان طلب می کنند. وعده و وعید بی عمل تنها مردم را ناامیدتر و ناراحت تر می کند.
مسافر۲۲۴۰۳۰۱۱۰:۴۲:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۲
این سفرها خوب است ولی به شرطی که نتیجه هم داشته باشد. متاسفانه در دولتهای قبلی هیچ چیزی جز وعده وعید باقی نماند. ريیس جمهور بهتر است به وضعیت کلی مملکت برسد
ناشناس۲۲۴۰۳۲۳۱۱:۱۶:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۲
سفرهای استانی و شهرستانی برای مردم آب و نان و معیشت نمیشود
ناشناس۲۲۴۰۵۶۱۱۴:۳۷:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۲۲
یعنی اگه رئیس جمهور سفر نره آب و نان درست میشه؟ اگه میشد که تو ۸ سال پیش شده بود!!
ناشناس۲۲۴۰۳۲۶۱۱:۲۰:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۲
آثار سفرهای استانی باید در سفره مردم نمایان باشد
ناشناس۲۲۴۰۳۲۹۱۱:۲۲:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۲۲
میشه توی تهران نشست و مشکلات کل کشور را حل کرد . # مذاکره _ فوری
ناشناس۲۲۴۰۵۶۳۱۴:۳۸:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۲
فکر کنم شما ۸ سال پیش رفتی توی غار، تازه اومدی بیرون از هیچی خبر نداری!!!!!
ناشناس۲۲۴۰۳۳۳۱۱:۲۸:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۲
به جای سفرهای استانی به کشورهای به درد بخور دنیا سفر کنید در جهت تحکیم مناسبات و برداشته شدن تحریم ها
مصلح۲۲۴۰۳۵۳۱۱:۴۱:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۲
رئیس جمهور محترم در هنگام تصویب پروژه ها نگاه کشوری داشته باشندو پروژه هایی را تصویب کنند که در کل کشور دارای مزیت و اولویت باشد.
ناشناس۲۲۴۰۵۶۸۱۴:۴۱:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۲۲
با این حساب لوله کشی آب و برق و گاز و جاده ..... هیچکدوم نباید انجام بشه چون همه اینا منطقه‌ای هستن!! مثلا آب و فاضلاب اهواز و خوزستان چون کشوری نیست فعلا باید بره توی بایگانی!!!
ناشناس۲۲۴۰۴۵۶۱۳:۱۰:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲۲
سید محرومان ها کاری می کنه و نیاری به پیشنهاد و توصیه نداره.
عزیزپور از بابل۲۲۴۰۴۷۰۱۳:۲۴:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۲۲
سلام،وقت بخیر،در مورد سفر های استانی رئیس محترم جمهور،چند نکته ضروری است که مستمر ادامه داشته باشد و آن جدول زمان بندی پروژه ها و وعده هاست.تاخیرات هر پروژه هر سه ماه در جرائد و سایت های رسمی و در صدا و سیماگزارش شود.به محض گزارش تاخیرات برنامه شتاب تهیه گردد تا جبران شود و در انتها ، پروژه، سر وقت تمام شود.این مسئولیت بعهده کنترل پروژه قوی است که یکی باید در خود دولت این تیم تشکیل شود.با احترام
ناشناس۲۲۴۰۷۳۷۱۷:۲۰:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۲
سلام.وقت بخیر ، پیشنهادهایی که یادآوری کردید، خیلی خوبه ،اگر اجرایی بشه؛ و همین طور پیشنهادات دوستانی که دلسوز مردم هستند، اگه در توان دولت محترم و وزراشون باشه ، باتشکر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین