تکمله ای بر ماجرای اعتراف برجامی ظريف

گروه سیاسی الف،   4000719140 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
تکمله ای بر ماجرای اعتراف برجامی ظريف

محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه چهارشنبه‌شب هفته گذشته چهاردهم مهرماه در یک گفت‌وگوی مجازی با عنوان «هاشمی بدون سانسور از قطعنامه 598 تا برجام» در شبکه اجتماعی کلاب هاوس سخنانی درباره توافق هسته‌ای بیان داشت که محل حرف‌وحدیث‌های بسیاری شد.

ظریف در این نشست مجازی در پاسخ به سؤالی درباره به کار رفتن کلمه تعلیق (Suspend) در متن برجام گفت: «من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مسئله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم. ما به همه دوستانی که ضمایم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری که ضمایم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را برمی‌داریم و لغو می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است را تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن‌هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعداً قرار بود برداشته شود 4 یا 3 بار کلمه suspend در ضمیمه استفاده‌شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود».

مطابق معمول بعد از بیان سخنان فوق از سوی محمدجواد ظریف جبهه موافق و مخالفان شکل گرفت و دوگانه جدیدی به وجود آمد.

برخی عنوان کردند برای اولین بار است که وزیر خارجه سابق به‌صراحت از «اشتباهات فاحش» تیم مذاکره‌کننده در دوران دولت یازدهم رونمایی می‌کند. از دیدگاه این طیف سخنان جدید ظریف «اعترافی دیرهنگام و آن‌هم در مقطعی که برجام خسارت‌های متعددی به مردم تحمیل کرده» است.

در مقابل عده‌ای دیگر بیان داشتند «عبارت موردنظر برخلاف آنچه ادعاشده ارتباطی با تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اروپا نداشته و استفاده از آن به این معنا نیست که در برجام ایران نه بر سر لغو که بر سر تعلیق تحریم‌ها توافق کرده است».

حتی در برخی مطالب منتشرشده منتقدان داخلی برجام به‌صراحت متهم به سوءاستفاده سیاسی و جناحی از سخنان ظریف شده‌اند: «این افراد متأسفانه با انگیزه‌های سیاسی و جناحی، با نقل‌قول غلط از وزیر امور خارجه سابق کشور، چنان تفسیر زیان‌باری از برجام را ترویج می‌کنند که حتی از سوی سرسخت‌ترین مخالفان آمریکایی برجام نیز تاکنون انجام‌نشده است».

با تأمل درباره جبهه مخالفان و موافقان جدید شکل‌گرفته باید گفت صحبت درباره متن برجام لازم و ضروری است و حتماً می‌باید متخصصان و کارشناسان دراین‌باره تبادل‌نظر کنند تا اشتباهات و ایراداتی که در آن وجود دارد بعداً در موقعیت‌ها و توافق‌های دیگر تکرار نشود. اما مسئله مهم‌تر آن است که تجربه برجام می‌تواند موجبات درس‌های متعددی هم برای مسئولان و هم برای جامعه باشد که توجه به آن‌ها می‌تواند موجب رشد و پیشرفت و دریافت درکی واقع‌بینانه نسبت به روابط بین‌الملل شود.

لذا از این بابت شاید تعمق درباره متن برجام و اصطلاحات فنی آن چندان محلی از اعراب نداشته باشد. موضوع حیاتی آن است که در عرصه واقعیت، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نه تعلیق و نه لغو تحریم‌ها را اجرایی و عملیاتی نکردند. عدم انتفاع ایران از برجام نیز مربوط به دوران دونالد ترامپ نیست بلکه در دوران باراک اوباما نیز چنین اتفاقی رخ داد.

درواقع آمریکایی‌ها همان زمان نیز تمام تلاش خود را انجام دادند تا برخلاف متن برجام تحریم‌های بانکی و مالی ایران باقی بمانند. به همین دلیل بود که ولی‌الله سیف، رئیس اسبق بانک مرکزی در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در تاریخ بیست و هشتم فروردین‌ماه 1395 برای توضیح نفع ایران از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک از عبارت «تقریباً هیچ» استفاده کرده بود.

در دوران دونالد ترامپ نیز که آمریکا رسماً از برجام خروج شد و عملاً ضمن در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا درآورد. کشورهایی اروپایی نیز برخلاف توافق هسته‌ای به هیچ‌کدام از تعهدات خود متعهد و پایبند نبودند. با گذشت حدود 9 ماه از ریاست جمهوری جو بایدن نیز عملاً نه‌تنها تغییری در تحریم‌ها به وجود نیامد بلکه محدودیت‌ها و تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع‌شده است.

با این توضیحات باید اذعان داشت توافق هسته‌ای که مستظهر به پشتیبانی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بود به دلیل جایگاه سلطه طلبانه آمریکا عملاً نادیده گرفته شد و ایالات‌متحده همیشه در پی این بود تا با تحمیل توافق‌های دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران را در زمینه‌هایی مانند دفاعی و موشکی محدود سازد یا از بین ببرد. از این رو واشنگتن از همان روز اول امضای توافق هسته‌ای آن را به گروگان گرفته بود تا ایران ناچار به انجام تعهدات تحمیلی جدید شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۷۹۹۲۱۶:۲۱:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
مگه برجام اولین مورد بود؟ نخیر چندمین بار بود و اولین مورد هم سعد آباد بود که کل صنعت را پلمپ کردن تا به خیال خودشان فکر کنند ما حسن نیت داریم!
ناشناس۲۲۳۸۰۳۲۱۶:۵۱:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۲۰
ظریف بیشتر دوست داشت گپ و قهقهه بزند تا برجام را به نتیجه برسونه
ناشناس۲۲۳۸۱۱۶۱۸:۰۳:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اینجماعت در طول تاریخ همیشه خیانت کردند و منافع یانکیها را به مصالح مردم میهنشون ترجیح دادند گویا انگلیس و آمریکا موطن اصلی و ایران دشمنشان است
ناشناس۲۲۳۸۲۸۶۲۰:۲۸:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۰
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۲۳۸۲۹۰۲۰:۳۲:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
ظریف برجام را خوانده بود اما بدلیل ضعف زبان انگلیسی فرق بین کلمه SUSPEND (تعلیق) با کلمه TERMINATE (لغو) را متوجه نشده بود و کلاه گشاد سرش رفت.
ناشناس۲۲۳۸۳۲۵۲۰:۵۹:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۲۰
ظریف باید پاسخگو باشد چطور برجام را نخوانده امضاء کرده بود ؟!
ناشناس۲۲۳۸۳۳۱۲۱:۰۰:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
این سه ننگی که به پیشانی ایران زده اند / ترکمنچای و گلستان و سپس برجام است
ناشناس۲۲۳۸۳۳۷۲۱:۰۵:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
8 سال مردمو با برجام نافرجام شون سرکار گذاشتن و اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند حالا میگن کلمه تعلیق در برجام وجود داشته من ندیده بودم !!!!
ناشناس۲۲۳۸۳۵۶۲۱:۱۷:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
ظریف جوابگو باشد حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۲۲۳۸۴۹۱۰۰:۴۱:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۱
به نظر من ظریف یک مرد بزرگ و شاید خیلی بزرگ در تاریخ ایران بود که اعتقاد داشت: آمریکا با یک بمب می‌تونه تمام سیستم نظامی ما رو از بین ببره امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه چون وجه سیاسی‌ش در دنیا نابود میشه هدف برجام هسته‌ای نبود بدون fatf امکان عضویت ایران در پیمان شانگهای وجود نداره و در عین حالی که برجام رو هم خونده هم خودش نوشته اما خبر نداشته که کلمه تعلیق در برجام اومده و البته فقط یک انسان خیلی بزرگ میتونه اینقدر اشتباه کنه اما هنوز هم با سینه ستبر اظهار نظر کنه!!
ناشناس۲۲۳۷۹۹۸۱۶:۲۴:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۰
متن برجام را هم خودشان ننوشتندبلکه گروه بین الملل بحران نوشتند که زیر دست آمریکا است و اصلا اینها را بی خیال خود باج دادن برای واگذاری ناموس کشور خیانت است
ناشناس۲۲۳۸۰۱۳۱۶:۳۸:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲۰
مطمئن باشید دشمنان و عوامل نفوذی اسرائیل به عنوان مخالفان وسنگ اندازان سرسخت برجام اجازه برگشت تیم مذاکره کننده ایرانی پای میز مذاکره برجام طی ۴ ساله ریاست بایدن را نخواهند داد و زمینه را برای حضور دوباره ترامپ یا ترامپیسم آماده می کنند !! آنها می دانند ادامه روند تحریمها بهترین راه ضربه زدن به ایران است !!
حسن۲۲۳۸۰۶۱۱۷:۱۵:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲۰
ا ظهارات ظریف صرفا برای ایجاد دوقطبی در کشور انجام شد وگر نه همگی سخنان ایشان در محلس را دیدند وشنیدند
ناشناس۲۲۳۸۰۶۶۱۷:۱۷:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۰
آیا در دنیا کشور دیگری هم به غیر از ایران وجود دارد که اینگونه بدیهی ترین مسائل را از ملت خود پنهان نگه دارند تا آن جایی که ملت هرگز و هرگز نتواند بفهمد که آیا القابی مانند《 کاسبان تحریم ، کاسبان برجام ، ....... 》 واقعیت دارد یا نه !
مهران۲۲۳۸۰۶۷۱۷:۱۷:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
همه این قضایا یه طرف چقدر فحش به نبویان و جلیلی دادن که می گفتن تحریم ها لغو نمیشه
ناشناس۲۲۳۸۰۷۵۱۷:۲۸:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
يك جوري صحبت ميكنيد كه انگار غير از برجام چاره ديگه اي هم وجود داشته ؟ خودتون رو گول نزنيد.
ناشناس۲۲۳۸۹۱۴۱۱:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲۱
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۲۳۹۳۰۷۱۴:۱۲:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۱
حالا برجام نیست.فرو ریخته؟
ناشناس۲۲۳۹۳۹۸۱۵:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲۱
بله و از التماس آمریکا معلوم است تا دوباره نفت بیاد و بعد دوباره تحریم مجدد
ناشناس۲۲۳۹۴۸۲۱۵:۴۲:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۲۱
اولا برجام هنوز هست چون تحريم سازمان ملل و بند هفت برنگشته . ثانيا تورم و دلار رو نگاه كن.
ناشناس۲۲۳۸۰۹۵۱۷:۵۱:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اصولگرایان میگویند : برجام بد بود .خیانت بود .باعث و بانی آنرا باید محاکمه کرد .داخل تیم مذاکره کننده ایرانی جاسوس بود . و.....با خروج امریکا از برجام هم که برجام کاملا بی اثر شد . الان چرا در یک اقدام انقلابی با همکاری دولت و مجلس و قوه قضاییه و سایر نهادها ایران از برجام خارج نمیشود ؟؟. روسیه و چین هم که در کنار ایران هستند بعنوان شرکای استراتژیک .
ناشناس۲۲۳۸۰۹۹۱۷:۵۵:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
فعلا که معیشت و زندگی مردم معلق شده ظریف هم که اقرار به اشتباه کرد شما به قولی که دادید عمل کنید
ناشناس۲۲۳۸۱۰۸۱۷:۵۹:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
خوب چرا برجام را لغو نمی کنید؟ مگه بد نیست؟
ناشناس۲۲۳۸۹۳۴۱۱:۰۶:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۱
برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم از اون خارج بشویم و نه می توانیم در اون بمانیم و به یک بازی دو سرباخت برای ایران تبدیل شده است.
سعید۲۲۳۸۱۶۴۱۸:۵۴:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
روحانی میخواست کشور رو فقط با برجام اداره کنه
ناشناس۲۲۳۸۱۶۶۱۸:۵۴:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اگر آقای ظریف می گوید من اطلاع نداشتم این توجیه بسیار بدی است چرا که موضوع در این سطح اهمیت که به کل کشور و مردم ربط دارد باید با دقت و موشکافانه زیر نظر داشته باشد .
ناشناس۲۲۳۹۴۰۰۱۵:۰۱:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۱
یا خبر داشته؟
ناشناس۲۲۳۸۱۸۳۱۹:۰۲:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بابا برجام بد پاره اش کن یکی دیگه خودتان بنویسید
ناشناس۲۲۳۸۱۸۸۱۹:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بچسبین به معاش مردم
ناشناس۲۲۳۸۲۰۴۱۹:۱۹:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
شما از ظریف می‌ترسید و دنبال تخریبِ بی‌وجه و بهانه‌گیری از بهترین دیپلمات بعد از انقلاب اسلامی ایران هستید؛ چرا؟! چون شیر زخمی و تنها هم، هنوز شیر است... والسلام
ناشناس۲۲۳۹۴۰۳۱۵:۰۲:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۲۱
خجالت بکش تاریخ هیچ وقت از کسانی که.... به نیکی یاد نمی کنند شما هم به جای طرفداری بی جا با واقعیت ها زندگی کن
ناشناس۲۲۳۸۲۲۱۱۹:۳۶:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۲۰
برجام کلاه بزرگی بود که سر ایران گذاشتن
ناشناس۲۲۳۸۲۵۲۲۰:۱۰:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
هر کسی که سواد و جربزه کار دارد همیشه در این کشور سرشکسته است.
ناشناس۲۲۳۸۹۲۷۱۱:۰۴:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۱
اگر سواد کافی داشت فرق بین کلمه تعلیق و لغو را متوجه می شد.
ناشناس۲۲۳۸۲۶۱۲۰:۱۳:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۲۰
نتیجه مذاکرات شما را هم خواهیم دید!!!
ناشناس۲۲۳۸۹۱۷۱۱:۰۱:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲۱
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۲۳۸۳۳۹۲۱:۰۶:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بانیان برجام همان بانیان وضع موجود هستن و باید محاکمه و مجازات بشوند.
ناشناس۲۲۳۸۴۰۸۲۲:۱۹:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲۰
باکلاس، جنتلمن و دانای سیاست خارجه جمهوری اسلامی...حیف که نیستن در جایگاه واقعی شون
ناشناس۲۲۳۸۴۲۵۲۲:۴۱:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
دکتر ظریف تلاش زیادی برای برجام کشید قدر بدانیم انشاالله دولت جديد آنرا اجرا وتحریم را بشکند
معلم۲۲۳۸۴۳۷۲۲:۵۸:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
مذاکرات برجام زیر نظر مقامات عالی نظام انجام می شود لطفا بخاطر منافع جناحی ادرس اشتباه ندهید.
ناشناس۲۲۳۹۴۰۷۱۵:۰۳:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲۱
شروط 9 گانه چی بود؟ در ضمن دولت غرب گرا سر کار نمی آمد برجام در کار نمی بود
ناشناس۲۲۳۸۴۳۸۲۲:۵۸:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اگر راست بگی ظریف جان نشان دهنده اینکه اطرافیانت خائن و تو علی رقم هشدارها ساده لو بودی
ناشناس۲۲۳۸۴۹۳۰۰:۴۲:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۱
بالاخره ما نفهمیدیم امضای جان کری تضمین هست یا نیست!؟
ناشناس۲۲۳۸۴۹۴۰۰:۴۳:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۱
برجام سند اختلاف بین ایرانیان بود!
ناشناس۲۲۳۸۵۷۵۰۵:۲۴:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲۱
هدف در این تخریب ها برجام نیست... اینها افراد باسواد و وطن پرستی چون ظریف را بر نمی تابند... همین
ناشناس۲۲۳۹۴۱۳۱۵:۰۷:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۲۱
وطن پرست با گفتن یک بمب، یا در آمریکا می‌گوید اگر ما نباشیم....!!! و اعتراف تلخ که سوادش را به رخ امثال تو کشید
ناشناس۲۲۳۸۶۷۵۰۸:۲۳:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۲۱
برجام خسارت محض بود خسارت محض.
ناشناس۲۲۳۸۶۸۷۰۸:۳۲:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۱
اگه اینقدر بده و اوفه و چه چرا دولت انقلابی به همراهی مجلس انقلابی از برجام خارج نمیشه؟!
ناشناس۲۲۳۸۹۲۱۱۱:۰۲:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۱
مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از برجام است ظریف باید در این مورد پاسخگو باشد.
ناشناس۲۲۳۸۷۶۱۰۹:۳۵:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۱
بحرحال ما وارد این بازی شدیم .خوبه حالا که به کل دنیا شک داریم تخته گاز جلو بریم کار تموم کنیم .ماهم صاحب بمب هسته ای بشیم .
بصیرت ایرانی۲۲۳۸۸۱۷۱۰:۰۲:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۱
برجام بزرگترین خیانت به منافع ملی ایران عزیز و بزرگترین خدمت به استکبار جهانی بود و برجام خسارت محض و سم مضاعف بود و ننگین ترین معاهده استعماری در تاریخ 10 هزار ساله ایران بود حتی ننگین تر از عهدنامه ترکمنچای و عهدنامه گلستان عهد شاهان بی سواد قاجار بود
ناشناس۲۲۳۹۳۱۲۱۴:۱۳:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲۱
چراالکی شلوغ میکنید ایران چاره ای جز اجرای برجام نداشت وندارد ونخواهد داشت
ناشناس۲۲۳۹۴۱۱۱۵:۰۵:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۲۱
گندی که همین آقایان 20 سال قبل ایجاد کردن و خارج از چارچوب آژانس با 3 کشور اروپایی ایجاد کردن درست شد در ضمن تنها چاره قانون ان پی تی است نه بیشتر وگرنه بازی ادامه دار است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین