۵ راه کاهش مصرف انرژی رادیاتور در اتاق های ساختمان

گزارش بازرگانی،   4000704025

 

اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که سیستم گرمایشی آن با وجود رادیاتورها که به آنها شوفاژ هم می‌گویند، تامین می‌شود، به شما تبریک می‌گوییم. این وسایل ساده و بی‌ادعا، جای کمتری نسبت به بخاری‌ها در خانه اشغال می‌کنند و دکوراسیون خانه را نیز چندان به هم نمی‌زنند. اما نحوه استفاده صحیح از آنها مهم است تا به اندازه کافی گرما تولید کنند و طول عمر آنها بالاتر رود. در این نوشته سعی داریم از این راه‌های استفاده صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

  1. اولین گام، نصب صحیح رادیاتور است

موضوعی که می‌خواهیم صحبت کنیم، مبحث مهمی در مصرف انرژی بهینه ساختمان محسوب می‌شود. نصب صحیح رادیاتور مهم است؛ بهتر است محل لوله کشی رادیاتورها در ساختمان به نحوی تعبیه شده باشد که به دور از درب‌های ورودی و پنجره‌های ساختمانی قرار گرفته باشد، چرا که به راحتی بخشی از گرمای تولید شده از این نواحی به بیرون ساختمان انتقال داده می‌شود و در نتیجه فرایند گرم کردن اتاق و ساختمان را طولانی می‌کند.

بنابراین اگر هنوز در مراحل آماده سازی ساختمان هستید، از متخصصین موتورخانه بخواهید تا نصب شوفاژ و رادیاتور را با اصول صحیح ساختمان‌سازی و مصرف انرژی انجام دهند. اینکار باعث کارکرد بهینه شوفاژها خواهد شد و در درازمدت به تعمیرات کمتری نیاز خواهید داشت.

  1. اندازه مناسب رادیاتور را تهیه کنید

این مرحله نیز باید توسط خدمات تاسیسات موتورخانه و شوفاژ مورد توجه قرار گیرد. اندازه‌ مناسب رادیاتور با توجه به مساحت ساختمان، عایق بودن دیواره‌ها و دیگر تجهیزات موتورخانه، میزان سرمای منطقه و کیفیت تجهیزات انتخاب می‌شود. پس از شرکت سرویس و نگهداری موتورخانه بخواهید تا به این مساله به خوبی دقت کند تا بعدها با مشکلی مانند عدم گرمایش مناسب محیط مواجه نشوید.

  1. شیر رادیاتورها را ببندید

اگر به دنبال کاهش مبلغ قبض ساختمان هستید، سعی کنید شیر رادیاتورهایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند را ببندید، این کار به طور حتم علاوه بر کاهش مبلغ قبض، موجب کاهش مصرف انرژی نیز خواهد شد.

اما موضوع فقط به اینجا ختم نمی‌شود، هرچه استفاده از رادیاتورها کمتر می‌شود، میزان استهلاک آنها نیز کمتر می‌شود و در نتیجه در طول زمان، به خدمات تعمیر و نگهداری موتورخانه شوفاژ و بالطبع آن، رادیاتورها کمتر نیاز پیدا خواهید کرد.

  1. هواگیری اصولی را فراموش نکنید

هواگیری رادیاتورها یکی از اولین گام‌هایی است که در سرویس و نگهداری وسایل گرمایشی باید انجام شود. معمولا در طول مدت زمانی که استفاده‌ای از شوفاژها نمی‌شود، امکان احتباس هوا داخل پره‌های آن نیز بیشتر می‌شود. بنابراین وجود هوا، مانع از گردش آب گرم داخل رادیاتور شده و در نتیجه انتقال گرما صورت نمی‌گیرد.

بنابراین سعی کنید به کمک متخصصین شوفاژ به صورت دوره‌ای و هر بار قبل از استفاده در فصل سرما، هواگیری را انجام دهید. البته اگر به وسایلی مانند آچار فرانسه و کلید هواگیری مجهز هستید، می‌توانید خودتان نیز اینکار را انجام دهید. همچنین در این صورت بهتر است کمی با جزئیات فنی رادیاتورها بیشتر آشنا شوید.

  1. مواظب نشتی شوفاژ باشید

نشتی شوفاژ یکی از آن معضلاتی است که اگر با آن مواجه شدید، باید هرچه زودتر از شرکت‌های تعمیرات موتورخانه و شوفاژ کمک بگیرید تا هرچه سریعتر مشکل را بررسی و آن را برطرف کنند. این اتفاق در روزهای سرد زمستان کلافه کننده خواهد بود، چرا که بخشی از سیستم گرمایشی خانه مختل شده است.

برای تعمیر شوفاژ در چنین شرایطی، گاهی اوقات یک چسپ مخصوص، می‌تواند سوراخ ایجاد شده در شوفاژ را بگیرد و در نتیجه نشتی را از بین ببرد، اما در مواردی، مجبور به تعویض رادیاتور با مدل جدیدتر خواهید بود. در این حالت نیز سعی کنید نصب رادیاتور و شوفاژ را با کمک گرفتن از افراد متخصص انجام دهید.

چرا مصرف انرژی موضوع مهمی است؟

تقریبا همه ما می‌دانیم که مصرف صحیح انرژی مهم است و دلیل آن، فقط کاهش مبلغ سرسام‌آور قبض‌ها نیست. البته با کاهش مبلغ قبض‌ها می‌توانید در طول یک سال، مبالغ خوبی را صرفه‌جویی کنید، اما موضوع مهم دیگر، کاهش مصرف منابع انرژی است. همانطور که می‌دانیم این منابع بسیار محدود هستند و تا همین زمان که در حال خواندن این نوشته هستید، انسان‌ها با خودخواهی هرچه تمام‌تر، در حال غارت میزان زیادی از آن هستند.

اما اگر می‌خواهیم این منابع برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند و از طرفی وجود نسل بشر با از بین رفتن منابع روی زمین تهدید نشود، کاهش مصرف انرژی مساله مهمی است.

البته موضوع فقط به اینجا ختم نمی‌شود، سالانه گازهای گلخانه‌ای زیادی بر اثر مصرف انرژی‌های مختلف تولید می‌شود و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش گرما روی زمین است. به طوری که اگر این روزها اخبار محیط زیستی را گوش داده باشید، حتما متوجه شده‌اید که مساله گرمایش زمین و راه‌هایی برای جلوگیری دغدغه مهم دانشمندان مختلف حوزه محیط زیست و انرژی است.

سخن پایانی

راه‌های دیگری نیز برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌هایی که به موتورخانه و شوفاژ مجهز هستند، وجود دارد، اما سعی کردیم چند مورد از مهم‌ترین آنها را بررسی کنیم. مواردی مانند ساختمان‌سازی اصولی، عایق کردن دیوارها و تجهیزات خود موتورخانه و نصب پنجره‌های دوجداره از دیگر مواردی هستند که در کاهش مصرف انرژی نقش زیادی دارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین