قرعه‌کشی خودرو با تخلف از مصوبه شورای رقابت/ناظران بر چه چیزی نظارت می‌کنند؟

گروه اقتصادی الف،   4000631065

قرعه کشی پیش فروش محصول جدید ایران خودرو امروز در حالی با حضور ناظرانی از دستگاه‌های مختلف برگزار شد که برخلاف مصوبه شورای رقابت، قیمت قطعی این خودرو تعیین نشده است.

قرعه‌کشی خودرو با تخلف از مصوبه شورای رقابت/ناظران بر چه چیزی نظارت می‌کنند؟

به گزارش فارس، ثبت‌نام برای پیش فروش «تارا» محصول جدید ایران خودرو از روز یک شنبه هفته جاری بدون اعلام نرخ قطعی آغاز شد و قرعه کشی بین ثبت نام کنندگان نیز صبح امروز با حضور ناظرانی از دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

طبق مصوبات دولتی مربوط به نحوه قرعه کشی خودروسازان، این کار با حضور ناظرانی از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی، پلیس راهور ناجا و برخی نهاد‌های ذی‌ربط برگزار می‌شود.

طبق مصوبه یک ماه پیش شورای رقابت، خودروسازان برای پیش فروش محصولاتشان موظفند، قیمت قطعی خودروها را تعیین و به خریداران اعلام کنند. بر این اساس، خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده است، حق پیش فروش نخواهند داشت.

طبق این مصوبه، اعضای شورای رقابت در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر کردند، چنانچه مراجع ذی صلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است.

طبق مصوبه شورای رقابت، در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچ گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

* پیش فروش با پیش پرداخت 140 میلیونی

طرح پیش فروش محصول تارا دستی ایران خودرو با قیمت نامشخص طی 3 روز در هفته جاری اجرا شد و قرار است این خودرو از اردیبهشت تا مهر ۱۴۰۱ به مشتریان تحویل داده شود.

هرچند شورای رقابت پیشتر قیمت رسمی تارا دنده‌ای تحویل تیرماه امسال را ۲۹۰ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرده بود، اما در فروش شهریورماه، تارا با پیش پرداخت علی‌الحساب 140 میلیون تومانی عرضه شده و طبق اعلام ایران خودرو، قیمت نهایی آن پس از تعیین نهایی در دعوتنامه‌ها اعلام خواهد شد.

 

به این ترتیب با وجود مغایرت عملکرد ایران خودرو در عرضه تارا، مشخص نیست ناظران فرآیند عرضه و قرعه کشی خودرو بر چه چیزی نظارت کرده و چرا مانع از فروش غیرقانونی این خودرو نشده‌اند؟

* پیش‌فروش خودرو با قیمت نامشخص، تخلف است

لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش با بیان اینکه عدم رعایت مصوبه شورای رقابت در پیش‌فروش خودرو تخلف محسوب می‌شود، گفته بود: در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، ساز و کار فروش خودرو بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش پرداخت خرید خودرو نباید مشمول تورم شود، گفت: اگر خودروسازان مصوبه شورای رقابت مبنی بر اینکه پیش پرداخت خودرو مشمول تورم نشود، را نپذیرند، اقدامی خلاف شرع و قانون انجام داده‌اند، بنابراین باید این مصوبه را اجرایی کنند.

وی افزود: در وهله نخست باید به این نکته توجه کرد که برای معامله خودرو نباید زمان‌های متعددی در نظر گرفت به این معنا که خودرو را امروز به مصرف‌کننده بفروشیم، اما قیمت آن 3 سال بعد، به روز محاسبه شود؛ اصل این رویه اشتباه است، زیرا معامله امروز صورت گرفته و همین امروز نیز باید قیمت آن تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه مکانیزم فروش فوری خودروسازان نامناسب است، اظهار داشت: در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که در حال بررسی در مجلس است، به موضوعاتی مانند ساز و کار فروش رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: خودروسازان تخلفات زیادی دارند و در حق مردم اجحاف بسیار می‌کنند که باید به این تخلفات رسیدگی شود.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «فرمول محاسبه قیمت خودروهای پیش‌فروش منصفانه نیست» نظارت بیشتر بر قیمت نهایی خودروهای عرضه شده را خواستار شدند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین