هراس سعودی‌ها از تکرار سناریو افغانستان برای عربستان

  4000618125 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

عربستان یکی از هم‌پیمانان اصلی آمریکا به شمار می‌رود که بعد از شکست واشنگتن در افغانستان نگران تکرار سناریو سقوط دولت این کشور برای خود است.

هراس سعودی‌ها از تکرار سناریو افغانستان برای عربستان

به گزارش الف، نگرانی هم پیمانان منطقه‌ای آمریکا درباره از دست رفتن حمایت این کشور برای آنها هم‌زمان با شکست «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت در این کشور آغاز شد و از آن زمان شاهد برخی تحرکات متحدان واشنگتن برای مقابله با پیامدهای ناشی از کم توجهی آمریکایی‌ها هستیم.

عربستان سعودی که در میان کشورهای عربی منطقه مهم‌ترین متحد آمریکا به شمار می‌آید از زمان تغییر دولت در این کشور بازبینی‌های زیادی در سیاست داخلی و خارجی خود انجام داده است. درباره پرونده‌های خارجی عربستان به یکباره اقدام به آشتی با قطر و رفع محاصره این کشور و سپس بهبود روابط با ترکیه کرد. در زمینه نظامی نیز ریاض در تلاش برای یافتن هم‌پیمانان جدید از جمله روسیه و انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با آن است.

البته روابط آمریکایی-سعودی طی 9 ماه گذشته و هم‌زمان با روی کار آمدن «جو بایدن» در کاخ سفید با وجود برخی فراز و نشیب‌های جزئی و ادعاهای بایدن برای فشار علیه ریاض جهت اصلاح وضعیت حقوق بشری عربستان یا پایان دادن به جنگ یمن، همچنان ماهیت اصلی خود را حفظ کرده است.

اما بعد از شکست آمریکا در افغانستان و خروج نظامیان واشنگتن از این کشور و شرایط ملتهبی که اکنون بر فضای افغانستان حاکم است، یک نگرانی مشترک میان هم‌پیمانان آمریکا درباره احتمال تکرار سناریو افغانستان برای آنها به وجود آمد. یکی از این کشورها عربستان است که وابستگی آن به آمریکا هزاران برابر بیشتر از افغانستان می‌باشد. 

در این شرایط رژیم عربستان تحت پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدی «محمد بن سلمان» نگران پایان توافق «حمایت در مقابل نفت» که در سال 1945 توسط «عبدالعزیز آل سعود» بنیان گذار رژیم سعودی با ایالات متحده امضا شد، هستند.

از طرف دیگر به نظر می رسد که سعودی‌ها در حالت «خوف و رجاء» قرار داشته و از یک سو امیدوارند که چتر حمایتی واشنگتن همچنان بر سر آنها بماند و از طرف دیگر نگرانند که این حمایت آمریکا کمرنگ شده و یا به پایان برسد.

عربستان که در این وضعیت متناقض سردرگم مانده از ترس واکنش‌های آمریکا قادر به یافتن یک جایگزین حمایتی بعد از واشنگتن برای خود نیز نیست. 

از طرف دیگر عدم حمایت قاطع آمریکا از عربستان در حملات موشکی و پهپادی جنبش انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان و به ویژه حملاتی که در سپتامبر 2019 انجام شد و پالایشگاه‌های عربستان را برای مدتی به تعطیلی کشاند، نگرانی سعودی‌ها را در خصوص عدم تعهد آمریکا به توافق حمایت در برابر نفت افزایش می‌دهد.

گذشته از آن توافق نفت مقابل حمایت میان عربستان و آمریکا پیش از این چندین بار مورد آزمایش قرار گرفته و مهمترین آن در زمان حملات 11 سپتامبر 2001 بود و از آن زمان مردم آمریکا عربستان را یک متحد برای خود نمی‌دانند.

کارشناسان معتقدند که اثبات نقش پررنگ عربستان در این حملات کافی بود تا توافق مذکور میان ریاض و واشنگتن به پایان برسد؛ اما دولت‌های مختلف آمریکا به خوبی به این نکته واقف هستند که همچنان نیاز به نفت سعودی‌ها دارند و دلارهای نفتی عربستان به هیچ قیمتی نباید از خزانه ایالات متحده کم شود.

از طرف دیگر بخش عمده‌ای از هزینه‌های آمریکا برای حضور در منطقه و نیز جنگ‌افروزی‌های آن و حمایت از تروریسم، با بودجه مالی عربستان تامین می‌شود.

 اما با این وجود عربستان به خوبی متوجه شده که دیگر نفت نمی‌تواند بهای کافی برای ادامه حمایت‌های واشنگتن از این کشور و استقرار نیروها و تجهیزات آمریکایی در عربستان باشد و شاید سعودی‌ها مجبور باشند امتیازات بیشتری به آمریکا واگذار کنند. عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی-آن هم در وضعیتی که عربستان شرایط لازم برای انجام این کار را ندارد احتمالا از جمله امتیازاتی است که واشنگتن برای کسب آن ریاض را تحت فشار قرار خواهد داد.

یکی دیگر از دغدغه سعودی‌ها به رابطه شخص بن سلمان با آمریکایی‌ها برمی‌گردد که بعد از رفتن ترامپ این مناسبات کمرنگ‌تر شده است؛ به ویژه اینکه در سایه کارنامه سیاه حقوق بشری بن سلمان و به خصوص بعد از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، مردم آمریکا محمد بن سلمان را یک جنایتکار می‌دانند و دولت بایدن برای تغییر مناسبات آمریکا با رژیم آل سعود تحت فشار است. اما در همین حال مقامات اسرائیلی طی هفته‌های گذشته به بایدن هشدار داده‌اند که فشارها را علیه محمد بن سلمان کاهش دهد؛ چرا که در غیر این صورت عربستان به سمت روسیه و ایران و چین متمایل می‌گردد.

به طور کلی روابط عربستان و آمریکا در مرحله آینده چشم‌انداز مبهمی دارد؛ اما قطع مناسبات دو طرف یا تکرار اتفاقی که در افغانستان افتاد در سایه ادامه نیاز واشنگتن به نفت عربستان فعلا منتفی می‌شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۹۱۰۴۸۱۷:۴۲:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
عربستان خود حامی مالی طالبان است بنابراین شما نگران نباشید
ناشناس۲۱۹۱۴۷۸۲۰:۵۷:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
برخی غربگدایان داخلی میگویند ایران باید به کمک افغانستان برود !!! پیشنهاد ما این است که این عزیزان می توانند تیپ اصلاحیون تشکیل بدهند و به دره پنجشیر بروند و با طالبان مبارزه کنند.
ناشناس۲۱۹۲۳۰۵۰۷:۰۷:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۹
این پیشنهاد حسین شریعتمداری است. زیدآبادی هم جوابش را داد.
ناشناس۲۱۹۲۳۱۲۰۷:۲۵:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۹
مرگ بر طالبان
ناشناس۲۱۹۲۵۴۸۱۰:۴۶:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۹
اگر شریعتمدار شما این جمله را نمیگفت ایا جمله دیگری بلد بودی؟ ..
ناشناس۲۱۹۲۵۹۶۱۱:۱۴:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
غربگدایان افغان به هواپیمای امریکا چسبیدند و سقوط کردند و کشته شدند عاقبت شوم غربگدایی بجز این نیست.
محسن۲۱۹۲۶۴۱۱۱:۳۹:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۹
شاید خط قرمز فارسی زبانها احمد مسعود باشد ولی با مطالعه تاریخ افغانستان متوجه می شوید که از زمان جدا شدن از ایران حکومت سیاسی در دست پشتونها بوده و در زمان انقلاب کمونیست از دست آنها خارج شد و بعداز آن باز دست پشتونها بود چهل درصد جمعیت رادارندتنها راه تقسیم وتعامل قدرت است نه دخالت ایران
ناشناس۲۱۹۳۰۲۲۱۵:۰۸:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۹
اصلاح طلبان برای جهاد به افغانستان بروند و خودی نشان بدهند !
ناشناس۲۱۹۱۰۵۶۱۷:۵۰:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تو دهه های اخیر دولت هیچ کشور ثروتمندی تو دنیا فرونپاشیده است. حتی تو لیبی هم پسر قذافی را آزاد کردند که می خواهد دوباره به قدرت برگرده.
ناشناس۲۱۹۱۲۲۵۱۹:۰۰:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
ساعت خواب بهار عربی شامل چندین کشور بود که سرنگون شدن!
ناشناس۲۱۹۱۳۶۷۲۰:۰۷:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۱۸
لااقل کمی خبر بخون که اینقدر تابلو جهالت نکن درضمن خیلی سعودی ها دوست داری؟
محمد۲۱۹۲۲۹۰۰۶:۵۴:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۱۹
لیبی ثروتمند نبود ، اینکه پسر قذافی رو آزاد کردن و دوباره داره برمیگرده به قدرت نشان از اطلاعات کم در مورد مسائل سیاسی کشورهایی مثله لیبی پسر قذافی هیچ وقت نمیتونه حکمرانی کنه
ناشناس۲۱۹۲۳۹۵۰۹:۰۷:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
خب عربستان میشه اولین دولت!!
محسن۲۱۹۲۶۳۳۱۱:۳۳:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۹
چوب خط عربستان تو جنایت پر،شده و جنایتی نبودکه نکرد،به ایران بدکرد،به عراق و سوریه ولبنان و لیبی، افغانستان، وخود امریکا،و شهروندان خودش بدکرد بزودی به تاریخ خواهد پیوست اجل نزدیک صبر زیاد
ناشناس۲۱۹۳۵۴۳۲۰:۰۴:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
بالاخره الان که 10 ساله که کشور نیمه ثروتمند لیبی فروپاشیده
ناشناس۲۱۹۱۰۷۲۱۷:۵۹:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
این چه تحلیلی است؟ آیا افغانستان دارای اپوزوسیون مسلح است؟ آیا اصلا در عربستان اپوزوسیونی وجود دارد؟
ناشناس۲۱۹۲۴۰۴۰۹:۱۲:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۹
بجز خاندان سعود، همه در عربستان اپوزوسیون هستن اما از زمان خاشوقچی یه کم بیشتر احتیاط میکنن!!!
ناشناس۲۱۹۱۰۷۵۱۸:۰۱:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
عربستان تیرک خیمه جهان اسلام است. خانه کعبه در آنجا قرار دارد و مسلمانان جهان هر روز به سویش نماز می خوانند. مسلمانان جهان اجازه هیچگونه تعرضی را به این کشور نمی دهند.
ناشناس۲۱۹۱۲۳۷۱۹:۰۴:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
حرف از یک ساده لوح که فکر می کند ال سعود همیشه خواهد بود
ناشناس۲۱۹۱۵۳۶۲۱:۲۵:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
هیچ چیزی ابدی نیست ولی این چیزی که مقاله نوشته دهها سال دیگه اتفاق می افته.
ناشناس۲۱۹۱۴۰۹۲۰:۲۶:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
آل سعود گاوشیرده امریکاست و برخلاف منافع مسلمین گام بر می دارد حکام زورگو و دیکتاتور عربستان باید برکنار بشوند.
ناشناس۲۱۹۱۴۱۳۲۰:۲۷:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۸
شما از طرف خودت نظر بده نه از طرف مسلمانان جهان !
ناشناس۲۱۹۲۳۰۹۰۷:۱۳:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۹
سلام وقتی که عربستان تصمیم گرفت نفتش را فقط با دلار بفروشد بزرگترین خیانت رادرحق مسلمانانی کرد که با سیاستهای زورگویی و کثیف آمریکا مخالفند.البته حکومت خودشان را بیمه کردند برای بقای خودشان دست به هرظلمی میزنند یه نگاه به یمن بنداز که حتی سازمان ملل هم به جنایت آل سعود معترض شده
ناشناس۲۱۹۲۰۲۵۰۱:۰۶:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۹
حالا ایران حمله کنه به عربستان جز امریکا هیچ کشوری نمیتونه حریف ایران بشه
علیرضا۲۱۹۲۳۳۰۰۷:۴۹:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۹
از آخر بگم. دوما امریکا حریف ایران نیست و اولا هیچ وقت ایران به عربستان حمله نمیکنه چون خواست امریکاست البته شاید یه وقتهایی لازم باشه سیلی تو گوشش بخابونه.
وطنی۲۱۹۲۸۲۱۱۳:۰۰:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
اینقدر به حمله و بزن بکوب فکر نکنین.تموم بد بختی ما از همین نگاه‌ها به وجود آمده.
علیرضا۲۱۹۲۹۶۵۱۴:۳۳:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۹
من نمی‌دونم بر چه اساسی این همه ادعا میکنید و فقط آمریکا رو حریف میدونید،تازه اونم بعنوان کشوری که می‌تونه جلو ما فقط کمی بیشتر دوام بیاره؟؟! درسته قوی هستیم ولی دیگه الکی بزرگنمایی نکنید ‌و واقعیت بین باشید ،مردم کره شمالی هم خودشون رو قدرتمند ترین کشور دنیا میدونند !!!!
ناشناس۲۱۹۳۰۲۴۱۵:۰۹:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۱۹
امریکا هم حریف ایران نخواهد شد.
ناشناس۲۱۹۲۲۸۲۰۶:۴۳:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۹
سلام.اگراینجوربود پس چرا امام حسین کعبه رارها کردو بقیه یارانش پشت سرش راه افتادند.اصل ولایت است و امر ولی.
ناشناس۲۱۹۲۴۰۰۰۹:۱۰:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
یعنی الان آل سعود رو با کعبه یکی کردی!؟ بله کسی اجازه تعرض به کعبه و مسجدالحرام رو نمیده اما همه برای سقوط آل سعود لحظه شماری میکنن!!
امیران۲۱۹۲۵۰۰۱۰:۱۲:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۹
مامسلمانان خواستار انهدام آل ننگین سعودی هستیم که باعث خفت جهان اسلام هستند با خانه‌ی خدا و اماکن متبرکه که باعث فخر مسلمانان هستند کاری نداریم وبه آنها تعرضی نخواهد شد
ناشناس۲۱۹۲۵۹۳۱۱:۱۲:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۹
آل سعود با حمله به یمن و کشتار زنان و کودکان مظلوم این کشور نشان داد که دشمن بشریت است.
ناشناس۲۱۹۱۰۸۲۱۸:۰۵:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
عربستان کشوری ثروتمندی است که چند سال است اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خوبی را شروع کرده است. مردم این کشور خوشحال و سعادتمند هستند. آیا یک تظاهرات یا یک مخالفت علیه حکومت این کشور دیده ایدیا شنیده اید؟
ناشناس۲۱۹۱۲۲۹۱۹:۰۱:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۸
برای رسانه بین ال سعود اصلاخود بهشت و هیچ مخالفتی وجود نداشته!!!
ناشناس۲۱۹۱۳۹۸۲۰:۲۳:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
پادشاه عربستان یک دیکتاتور است مردم عربستان از ظلم و ستم و استبداد بن سلمان به ستوه آمدند.
ناشناس۲۱۹۲۰۳۰۰۱:۰۸:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۱۹
از دید تو خوبه وگرنه به سمت لختی شدن و فحشا و بی حیایی رفتن کجاش خوبه
ناشناس۲۱۹۲۷۹۰۱۲:۴۱:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۹
بنظر من شما در امور عرب ها دخالت نکنید
ناشناس۲۱۹۱۰۸۹۱۸:۰۷:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۸
کلاه خود را قاضی کنید و راستش را بگویید: در عالم مقایسه، وضعیت ما بهتر است یا وضعیت عربستان؟
ناشناس۲۱۹۱۲۳۲۱۹:۰۲:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
هر وقت یک دهم دشمنی که با ما می شود بر روی این نوکر اجرا شود آن وقت می بینی عربستانی دیگر وجود نخواهد داشت
ناشناس۲۱۹۱۵۲۵۲۱:۱۹:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
حالا که دشمنی انجام نشده با عربستان کدام بهتر هستیم؟؟ نمی شه همیشه بگیم اگر چنین و فلان نشده بود ما شاهکار بودیم که !
ناشناس۲۱۹۲۶۹۳۱۱:۵۷:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۹
از نظر اقتصادی آنها بهتر از شما هستند منتهی افراد ندارند که مسائل داخلی خودشان را بین المللی کنند ..
ناشناس۲۱۹۲۸۶۷۱۳:۴۳:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۹
همین الان هم گاوشیرده اند و خاصیت دیگه ای ندارند
ناشناس۲۱۹۳۲۳۵۱۶:۵۰:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
آیا سیاستهاشون بهتر نبوده که مثل ما گرفتار دشمن و تحریم نشدن بیشتر تحریمهای ما بافشار عربستان و اسراییل اجرا شده
ناشناس۲۱۹۲۳۹۹۰۹:۰۸:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
وضعیت ما
سجاد۲۱۹۲۸۸۶۱۳:۵۰:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۹
یه جوون عیاش که ظاهراً همه چیزش اوکیه با جوونی که در حال علم آموزی هست ولی وضع مالیش ضعیفتره ولی می‌دونه ثروت واقعی چی هست رو مقایسه کن.
ناشناس۲۱۹۱۱۰۰۱۸:۱۱:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تنگه هرمز رو ببندید آنقدر مین دریایی بندازید که ماهی ها هم جرات تردد نداشته باشن تحریم ایران نباید واسشون بی هزینه باشه
ناشناس۲۱۹۱۱۱۱۱۸:۱۶:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
من نمی دانم این مطلب را چه کسی نگارش کرده اما به قول شاعر: عیبهای خود اگر می شد عیان کی توانی گفت عیب دیگران
ناشناس۲۱۹۱۱۲۲۱۸:۲۰:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
مردم عربستان در رفاه و آسایش مطلق هستند . طالبان یه عده دمپایی پوش هستند
ناشناس۲۱۹۱۲۳۴۱۹:۰۳:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱۸
مطلق خخخخه
محمد۲۱۹۱۱۲۶۱۸:۲۲:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۸
عربستان هیچ شباهتی به افغانستان نداره آنها ثروتمند هستند و صدها سال سابقه حکومت پادشاهی دارند و مردمش در رفاه و آسایش زندگی میکنن ..
ناشناس۲۱۹۱۳۰۳۱۹:۳۸:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
خفقان شدیدسعودی اجازه نمیده بفهمید اونجاهم اعتراض وجود داره . خاشقچی که با اره مثله شد نمونه اش هست .میکشه نمیگذاره به زندان واعتصاب و ..بکشه
ناشناس۲۱۹۱۳۷۳۲۰:۱۰:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تاریخ ثابت خواهد که سعودی ها هم مانند دیگر ظالمین این دنیا سرنگون خواهند شد طرفداری یک عده متنفر از مملکت خودشان از این دولت قاتل چیزی را عوض نمیکند بلکه با همین سعودی ها محشور خواهند شد
ناشناس۲۱۹۳۱۵۹۱۶:۲۴:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۹
پس به نوه نتیجه ت بگو اگه تغییری توی عربستان دیدن یه جوری خبرت کنن !!
ناشناس۲۱۹۱۴۵۰۲۰:۴۳:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
.. کجا افغانستان که مردمش 80 ساله قسمت اعظمشان در فقر مطلق بوده و بیست خانواده در یک منزل زندگی میکنند با عربستان یکی است. آخه بدبینی.. تا حدی باید باعث بشود قلم علیه یک کشوری زده بشود ولی نباید اجازه داده شود اینقدر از منطق دور بشود که حتی .. مگه در عربستان گروهی مانند طالبان هست که 20 سال در حال جنگ باشد؟ یا اینکه نصف مردمانش در حال فرار باشند یا فرار کرده باشند؟ لابد کره جنوبی هم از هم میپاشد همینطور ژاپن و آلمان؟..
عمر۲۱۹۱۶۲۸۲۱:۵۸:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
انشالله آل سعود نابود میشود
ناشناس۲۱۹۲۴۹۴۱۰:۰۷:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
چرا؟ دوست دارید دیگران هم آرزوی نابودی شما را کنند؟
ناشناس۲۱۹۱۶۴۳۲۲:۰۳:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۸
عربستان مدافع اصلی طالبان است و آشغالترین رژیم اول آل سعود بعد اسرائیل
ممد۲۱۹۱۶۴۷۲۲:۰۴:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
با این وضعیت و نگرانی شیرش خشک میشه
ناشناس۲۱۹۱۷۲۹۲۲:۳۵:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۸
حالا که چنین تحلیگران خوبی داریم یک تحلیل هم برای برون رفت از تنگناها در کشور خودمان بدهند.
ناشناس۲۱۹۱۸۸۰۲۳:۴۷:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۱۸
مردم عربستان خیلیا شون فقیر هستن شما عربستان نرفتی علم کافی ازاین کشورندارید
ناشناس۲۱۹۱۹۲۵۰۰:۱۱:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
کشورهای بدتر از عربستان باید به فکر خود باشند
مهدی آذری مقدم۲۱۹۱۹۹۸۰۰:۴۹:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
آسیاب به نوبت این سیاست قدیمی آمریکا یا عمو سام است که بعد از مدتی پشت رژیم‌های هم پیمان خود را خالی کند. جنگ واختلاف اصلی هم بین شاهزادگان سعودی درراه است.
ناشناس۲۱۹۲۰۹۳۰۱:۵۱:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۱۹
عربستان نماد جهان اسلام است اگه کسی به عربستان چپ نگاه کنه همین طالبان دمپایی پوش پوستشو میکنند
...۲۱۹۲۳۹۶۰۹:۰۷:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۹
همون پابرهنه های یمانی بسشونه.بخدا قسم کل حجاز رو فتح میکنن و کل دنیا هم حریفشون‌نمیشه.بنشین و بشمار
ناشناس۲۱۹۲۵۸۷۱۱:۰۷:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۹
طالبان عددی نیستن یک جیر خور پاکستان شرف در برابر صندلی
ناشناس۲۱۹۲۶۲۶۱۱:۳۰:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
طالبان عروسک یانکی ها ست. دیگه از عربستان دستور نمیگیره از قطر چرا تا حدودی هم ترکیه و امارات. دست آموز پاکستان پاپتی ..
ناشناس۲۱۹۲۹۴۶۱۴:۲۰:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
فعلا که یمن پوست عربستان و کنده، طالبان که هیچ، آمریکا هم نتونسته کاری براش بکنه!!
ناشناس۲۱۹۲۹۴۹۱۴:۲۱:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
کسی به عربستان کاری نداره، حکومتش عوض بشه همه مسلمونها یه نفس راحت میکشن
ناشناس۲۱۹۲۱۸۶۰۳:۲۶:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
نویسنده را بهش بگید خدایی یه بار پات عربستان خورده از چی میترسن تقریبا نصف تکنولوژی دنیا را خریدن کشوری که پا برهنه هاش سوار بنز آلمان هستن تویوتای حیف ژاپنی که تو خوابم نمیبینیم برای تفریح میندازن تو شن و ماسه کی میخواهد مخالفت کنه باهاش برید ببینید چند تا گرسنه عرب دارن اونجا مگه خل باشند شلوغ کنن .. هروقت امریکا تنهاشون گذاشت میرن سراغ روس و چین شما نگران گرسنگی مردم خودمون باشید
اکبر۲۱۹۲۲۰۴۰۳:۴۰:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
عربستان آره ولی آل سعود که درحاله سقوطه چرا تفکیک نمیکنیدمادرهمه بدبختی‌های جهان اسلام آل سعود
امین۲۱۹۲۲۴۲۰۵:۲۰:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۹
عربستان متعلق به خودش نیست عربستان متعلق به جهان اسلام وشک نکنیدهرکشوری به عربستان چپ نگاه کندباخشم عمومی سراسرمسلمانان دنیا طرف خواهدشد ازجمله کشورهای عربی وپاکستان وترکیه ومالزی هرچندمحمدبن سالم آدمی جالبی نیست .اماعربستان خط قرمزمسلمانان دنیاست.
ناشناس۲۱۹۲۲۶۳۰۶:۱۹:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
عربستان یكي از نقش آفرينان وحاميان طالبان است وبه هيچ عنوان عربستان با افغانستان قابل قياس نيست
F F۲۱۹۲۳۲۲۰۷:۳۷:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
عربستان گاو شیرده آمریکاست . وآمریکا هیچوقت پشتش را خالی نمی کند.
ناشناس۲۱۹۲۳۵۳۰۸:۲۴:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۹
هربلایی که سرعربستان بایدحقش هیچکس از عربستان دفاع نمی کند
ناشناس۲۱۹۲۵۵۲۱۰:۴۸:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۱۹
عربستان سعودی چندین بار یک پاکسازی رو مخالفینش انجام داده افرادی با تفکر طالبانی که مخالف ارتباط با آمریکا بوده اند منتها این دوگانگی ارتباط با کشورهای اروپایی و تنفر از کفار که هر روز توسط مفتی ها گفته می شود بالاخره کار دست عربستان می دهد از طرفی در صورتی که عربستان بخواهد از اقتصاد نفتی به سمت مالیات برود باید حقوق شهروندان را رعایت کند که خود این هم مشکلاتی رو به وجود میاره در مجموع وضعیت همه کشورهای خاورمیانه پیچیده شده ترکیه یه جور ایران یه جور عراق و افغانستان و .. یه جور چون ثروت زیادی تو این خاکها هست و همه دنیا می‌خوان اینجا باشن
سینا۲۱۹۲۶۱۳۱۱:۲۳:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۹
گاوی که شیر میده حالا حالاها به شیر خودش متکی هست
ناشناس۲۱۹۲۶۱۷۱۱:۲۶:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۹
عربستان دیگه متحد درجه اول یانکی ها نیست درجه دوم هم نه متحد درجه اول صهیون و اسرائیل شده شما که بهتر از همه میدونی..
ناشناس۲۱۹۲۷۳۹۱۲:۱۰:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
عربستان دیکتاتوری و خفقان هست درست. اما مردم عربستان هم بی بخارتر از این حرفها هستند که کاری بکنند، شیعیان هم در اقلیت محض هستند. در طول تاریخ تقریبا همیشه سرزمین حجاز حاکمان بدی داشته ولی مردم هم آنها را پذیرفتند!
مرتضی۲۱۹۲۷۷۴۱۲:۲۸:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
سلام دوستان دولت عربستان واقعا برای مردمش سنگ تمام میزاره دادگاه های این کشور همیشه بخاطر نبودن مجرم بسته ،وبا اینکه هیچ منابعی بغیر از نفت ندارن وحتی آب خوردنشونو وارد میکنن خودشون اصلا کار نمیکنن وفقط کارای مدیریتی انجام میدن حالا وضعیت ما با این همه صنایع ومعادن.
ناشناس۲۱۹۲۷۹۲۱۲:۴۲:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
خونه خدا چه ربطی به آل سقوط داره؟هر رژیمی تو عربستان باشه که خونه خدا هست.فقط حکومت معاویه و علی(ع)فرق میکنن
ناشناس۲۱۹۲۸۵۹۱۳:۳۶:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۹
شما نترس
صلاح الدین۲۱۹۲۸۸۳۱۳:۴۹:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۹
..اولا با خروج امریکا از عربستان هیچ اتفاقی نمی افتد . عربستان ثروتمندترین کشور جهان هست عربستان فقط کافیه یک روز صادرات نفت خودش رو متوقف کنه کل جهان جلوی عربستان زانو خواهند زد . در عربستان هیچ گروه مسلحی وجود نداره که کشور رو تسخیر کنه . الا ایران به عربستان حمله کنه . که با این وجود از بین رفتن ما حتمی هست .این گفتم فکر نکنید عربستان از ما قویتر هست نه . پاکستان و افغانستان از متحدین سرسخت عربستان هستن و ترکیه که رابطه خودش رو با عربستان داره قوی میکنه
بهنام۲۱۹۳۰۰۰۱۴:۴۹:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
عربستان رشد اقتصادی خوبی در سالهای اخیر داشته. با انتخاب سیا ستهای درست اقتصادش در حال مستقل شدن از نفت است. شرایط خوبی برای سرمایه گذران خارجی مهیا کرده و خیلی کار های مفید دیگر در جهت ارتقا این کشور .. فکر نکنید خوانندگان درک پایینی دارن.
بازنشسته۲۱۹۳۱۱۸۱۶:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
آمریکا بن سلمان را پس قتل قاشقچی جنایت کار میدونه،؟,!!!!
ناشناس۲۱۹۳۱۷۳۱۶:۲۹:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
از دیدگاه اقتصاد جهانی روند تحولات آتی حضور بازیگران جدید در حوزه انرژی و کنار رفتن بازیگران قدیمی است. بسیاری چاههای نفت تا سالهای آینده ارزش اقتصادی خود را از دست خواهند داد. عربستان هم بخشی از این فرایند است. اما نه با سرعتی که این مقاله گفته. ضمنا این کشور راه حلهای جایگزین را با سرعت دنبال میکند.
ناشناس۲۱۹۳۲۸۰۱۷:۱۸:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
تمام دنیا در حال نابودی است مخصوصا کشورهای همسایه و مخالفین.
ناشناس۲۱۹۳۲۸۸۱۷:۲۴:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۹
این عربها همونایی هستن که با پولشون دوتا برج وسط امریکا را زدن کسی نگفت بالا چشمتون ابرو هست بعدم انداختن گردن یه مشت افغان پا برهنه از چی بترسن نصف دنیا را خریدن کلی تجهیزات بروز دارن ما هنوز به اف ۱۴ پنجاه سال پیش مینازیم اینا از چی باید بترسن اون موقع ...
مصطفی۲۱۹۳۳۸۳۱۸:۱۹:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۹
تمام این اتفاقات در افغانستان با حمایت عربستان انجام میشود تمام ارتش افعانستان را از دم با پول خرید ودر سایه ایستاده وبا استفاده از امکانات پاکستان اوضاع را مدیریت میکند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین