روحانی کدام اصول قانون اساسی را فراموش کرد؟/ پاسخ نمایندگان مردم به اظهارات رئیس‌جمهور

سیاسی،   4000424084 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

 رئیس جمهور دیروز در جلسه هیات دولت حرف از اصل ۶۰ قانون اساسی زد و مدعی شد اگر دیگر نهادها در کار دولت دخالت نمی‌کردند تحریم‌ها لغو شده بود. ادعایی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آن را رد کردند و گفتند دولت بیش از اختیارات خود در برجام پیش رفت اما نتوانست برجام را نقد کند.

روحانی کدام اصول قانون اساسی را فراموش کرد؟/ پاسخ نمایندگان مردم به اظهارات رئیس‌جمهور

به گزارش فارس، دیروز رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت گفت: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی خورد و اگر ۱۱ آذر را نداشتیم در اسفند ماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می دیدیم.

پس از جلسه نیز معاون پارلمانی رئیس جمهور سخنان روحانی را معطوف به برجام دانست و گفت: برجام موضوعی از جنس اجرایی است و با توجه به اینکه اصل ۶۰ نیز صراحت دارد بر اینکه اعمال قوه مجریه از طریق رئیس جمهوری و وزرا انجام می‌گیرد، ورود نهادهای دیگر به موضوع برجام با توجه به جنس کار برجام و اصل ۶۰ قانون اساسی، به نوعی بنا به تعبیر رئیس جمهوری محدودیت در اعمال اصل ۶۰ را به دنبال داشت.

اصل ۶۰ قانون اساسی چه می‌گوید؟ 

طبق اصل ۶۰ قانون اساسی اعمال قوه مجریه جز در اموری که دراین قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده شده، از طریق رئیس جمهور و وزراء است.

سخنان رئیس جمهور و حسینعلی‌امیری حاکی از آن است که کنایه از اصل ۶۰ و ورود نهادهای دیگر به مسئله تحریم‌ها ناظر بر مصوبه مجلس در مورد لغو تحریم‌ها است، قانونی که تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در آذرماه سال قبل تصویب شد. 

آیا مجلس حق تصویب چنین قانونی را ندارد؟

حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال می‌گوید: آقای روحانی اصل ۶۰ قانون اساسی را می‌بیند اما اصل ۱۲۵ قانون اساسی را نمی‌بیند، اصل ۱۲۵ می‌گوید که امضای عهدنامه‌ها، مقابله‌نامه‌ها، موافقتنامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی او است.

در اصل ۱۲۵ قانون اساسی آمده است: امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولتها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی او است.

مهدی کنی استاد دانشگاه و دبیر مجمع حقوق‌دانان انقلاب اسلامی نیز در مصاحبه‌ای گفت: اگرچه برجام سیاست اجرایی دولت یازدهم و دوازدهم برای رفع تحریم ها بود اما بر اساس اصل ۷۷ که مسئولیت تصویب عهدنامه ها، قراردادها، موافقت نامه ها و .. را بر عهده مجلس گذاشته، می بایست مورد تایید اکثریت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. وقتی اصل موضوع (برجام) محل ورود مجلس است چگونه می شود  فرع آن (قانون اقدام راهبردی .. ) در حیطه اختیارات مجلس نباشد؟

در اصل ۷۷ قانون اساسی نیز آمده است: عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

آیا ملاحظات دولت و شورای عالی امنیت ملی در نظر گرفته نشده است؟

نکته دیگر آنکه طبق گفته نماینده‌های مجلس این قانون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با هماهنگی مسوولین دولتی و در نظر گرفتن ملاحظات فنی و تخصصی خود دولت تدوین شده است.

وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار فارس گفت: قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها توسط مجلس تصویب شد اما برای نگارش آن، نظرات دولت محترم نیز اخذ شد و چون مسله از اهمیت بالایی برخوردار بود هماهنگی‌ها برای تدوین یک قانون محکم و دقیق در سطح روسای قوا و اعضای شورای عالی امنیت ملی انجام شد.

نشانه‌های ادعای رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس را می‌توان در مصاحبه کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در همان روز تصویب این قانون یافت. خسروی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: طرح فوق(قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران)‌ از سوی مجلس شورای اسلامی تهیه شده و دبیرخانه ملاحظات مدنظر را در این خصوص به مجلس اعلام کرده است.

بیانیه شورای عالی امنیت ملی: اغلب ملاحظات شورای عالی امنیت ملی مورد توجه قرار گرفت

همچنین در بیانیه‌ای که شورای عالی امنیت ملی پس از تصویب این قانون صادر کرد آمده است: از مجلس شورای اسلامی خواسته شده بود در بررسی و تدوین نهایی طرح(قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها) با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز تعامل و همفکری شود. در چارچوب اجرای مصوبه شورای عالی، نمایندگان ریاست محترم مجلس و کمیسیون امنیت ملی مجلس در چند مرحله رایزنی‌ها و ارجاعاتی به دبیرخانه داشتند که ملاحظات دبیرخانه را دریافت و در اغلب موارد، مورد توجه قرار دادند.

نماینده‌های مردم چه می‌گویند؟

نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به این اظهارات رئیس جمهور واکنش‌هایی داشتند. هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر گفت: همه سیاست‌ها در دست دولت نیست اما دولت در برجام سیاست خود را اجرا کرد و پس از آن گفت همه نظام در آن دخیل هستند، وقتی هم که مشخص شد برجام فایده‌ای برای کشور ندارد، به دروغ اعلام کرد که دولت تنها مجری بوده است.

فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین نیز گفت: دولت پس از هشت سال با تمام اختیاراتی که داشت و بیش از اختیاراتی که باید می‌داشت، امروز به جای پاسخگویی ژست طلبکار به خود می‌گیرد که جای تاسف دارد.

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بر خلاف ادعاهای رئیس جمهور، قانون جدیدی که مجلس یازدهم آذرماه در قالب اقدامات راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها تصویب کرد، باعث شد طرف‌های مقابل مجددا پای میز مذاکره آیند و قبل از آن همانطور که همگان شاهد بودند، جواب سلام دولت ایران را هم نمی‌دادند.

رسولی نژاد نماینده مردم دماوند و فیروز کوه در مجلس شورای اسلامی گفت: سرنوشت کشور را سال‌ها به معاهده برجام گره زدند و گفتند همه چیز توسط این پیمان‌نامه حل خواهد شد و حتی آب خوردن مردم را به آن گره زده شد. ما دیدیم که نه تنها مشکلات جامعه برطرف نشد بلکه به اعتقاد بنده خساراتی که در ۸ سال حسن روحانی به کشور وارد شد بیشتر از خسارت ۸ سال جنگ بود.

حاجی‌‍ پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز مشکلات اقتصادی عرصه زندگی را بر مردم سخت کرده و این اظهارات دولت نه تنها دردی از مردم رفع نمی‌کند بلکه باعث مکدر کردن روح و روان مردم می‌شود.

کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل نیز گفت: رئیس جمهور به‌ جای خواندن بیانیه سیاسی و مورد پسند دشمنان باید از محضر مردم به‌خاطر انفعال در عرصه مدیریت  اجرایی عذرخواهی کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۹۶۴۳۱۱۴:۵۴:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۴
حق با روحانی است. مجلس طبق اصل ۷۷ حق دارد برجام را رد یا قبول کند و قبول هم کرد. اما مجلس حق ندارد خودش برجام یا هیچ قرادادی را بنویسد.
ناشناس۲۰۹۶۹۰۲۲۱:۳۰:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۴
اون اختیاراتی که به دولت برای مذاکره داده شده بود بی نهایت بود ولی مشکل این بود که این آقایان# نمی توانند.چون سواد کافی را ندارند.ولی بعضی ها #می توانند.چون به مردم خودشان# اعتماد دارند
ناشناس۲۰۹۷۲۳۷۰۵:۳۷:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۵
پر رویی نجومی
ناشناس۲۰۹۶۴۳۳۱۴:۵۵:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۴
دولت چه اختیاری داشت ؟!! ..
علی۲۰۹۶۴۸۲۱۵:۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۲۴
اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به کجا رسید ، تحریم ها لغو شد ؟؟؟؟
محمدایوب۲۰۹۶۴۹۷۱۵:۲۸:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
مشکل اساسی الان گردن کلفتی روحانی است و انعطاف بیش از حد مجلس یا از روی ضعف یا مصلحت .. است که هرانچه به ذهن وابسته غرب.. ست برای عوام .. بر زبان می آورد وروح وروان مردم فهیم واگاه را آزار میدهد ..
ناشناس۲۰۹۶۶۴۱۱۷:۱۹:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
حق با روحانی است اینجا
ایرانی۲۰۹۶۶۶۱۱۷:۴۱:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۴
روحانی تو در حد رییس جمهور بودن نبودی سواد وتوانایی این کار رانداشتی فقط پر غرور .. خود را عالم به همه چیز دانستن اینها راداشتی که هیچکدام به نفع مردم نبود
حسین۲۰۹۶۷۹۴۱۹:۵۵:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۴
جناب.. نه اینکه فراموش کرده کلا قانون اساسی را زیر پا گذاشته ..
ناشناس۲۰۹۶۸۷۴۲۱:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۴
آقایان برجامی ( روحانی ، ظریف ، عراقچی ، ... ) برای توجیه یک اشتباه بزرگ حاضرشده اند هزاران اشتباه بزرگ دیگر هم انجام دهند .
فامیل۲۰۹۶۹۲۸۲۱:۵۵:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۴
هیچ زمان در این هشت سال اخیر برجام کارآیی نداشته است.دولت بی تدبیر و نا امیدکن.
ناشناس۲۰۹۶۹۴۲۲۲:۲۶:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۴
من به عنوان یک شهروند رفتار دولت روحانی را در قضیه رفع تحریم مفیدتر و درست تر از رفتار نمایندگان میدانم
ناشناس۲۰۹۶۹۵۲۲۲:۳۶:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۴
ایکاش نمایندگان جای حرف زدن اقدام عملی می کردن و قوه قضاییه به تخلفات این دولت رسیدگی می کرد
ناشناس۲۰۹۶۹۵۷۲۲:۴۱:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۴
این نماینده ها تو مجلس سخت در اشتباهند
ناشناس۲۰۹۷۳۰۳۰۸:۴۳:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۵
متاسفانه مجلس با این قانون نه تنها دست پای دولت روحانی را بست وحتی این قانون دست و پای دولت رئیسی را هم خواهد بست مگر اینکه مجلس .. این قانون را کنار بگذارند زیرا این قانون طوری نوشته شده که انگار ایران در نقش یک ابرقدرت دارد مذاکره میکند و اصلا به نفس مذاکره توجه نکرده اند که در مذاکرات بین دولتها داد و ستد انجام میگیرد و البته قدرت سیاسی ، اقتصادی و نظامی هر دولتی در میزان امتیازدهی و امتیاز گیری موثر است
ناشناس۲۰۹۷۴۵۹۱۱:۲۵:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۵
طبق قانون اساسی قرارداد ها باید به تصویب مجلس برسد که برجام هم به تصویب مجلس رسید ولی طبق قانون اساسی اجرای این توافقنامه ها با قوه مجریه است و مجلس نمیتواند بعد از اینکه تصویب کرد در جزئیات اجرا هم دخالت کند کاری که مجلس باطرح خود انجام داد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین