رئیس قوه قضاییه: مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است

سیاسی،   4000324100 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس قوه قضاییه گفت: مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است و نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم.

رئیس قوه قضاییه: مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، "سید ابراهیم رئیس قوه قضاییه در جلسه صبح امروز دوشنبه (۲۴ خرداد ماه) شورای عالی قوه قضاییه، با تبریک دهه کرامت، هجرت امام رضا (ع) به طوس را بزرگ‎ترین هجرت بعد از هجرت پیام پیامبر اعظم (ص) دانست که زمینه سازی برای شکل گیری تمدن رضوی را به دنبال داشت.

رئیس دستگاه قضا از انسان‎هایی که در یک یا چند علم و حرفه و صنعت نام آور می‎شوند، به عنوان «انسان‌‎های بزرگ» یاد کرد، اما در عین حال متذکر شد: «بزرگی» با «بزرگواری» تفاوت دارد؛ «بزرگواری» ریشه در شخصیت افراد دارد و معلوم نیست هر انسان «بزرگی»، «بزرگوار» باشد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن حججی به عنوان نمونه‎ای از انسان‎های بزرگوار یاد کرد و افزود: انسان‎های بزرگوار دارای بزرگی روح، اخلاق و منش انسانی هستند، حتی اگر در عرصه علم یا فنون سرآمد نباشند و یا در عنفوان جوانی قرار داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه با ذکر خاطره‎ای از سفر اخیرش به عراق گفت: در عراق با یک بانویی ملاقات کردیم که همسر و ۹ فرزندش شهید شده بودند، اما همچنان با صلابت بود و با یک عظمت روحی به ما روحیه می‌داد و می‌گفت سلام مرا به مقام معظم رهبری برسانید و بگویید ما تا آخر پای کار هستیم.

رئیس قوه قضاییه با الگو معرفی کردن انسان‎های بزرگواری که در چارچوب فرهنگ دینی رشد می‌کنند، تصریح کرد: وجود مقدس امام رضا (ع) آمدند تا انسان‎هایی دارای بزرگی روح و کرامت نفس بسازند.

رئیس دستگاه قضا، اولین جلوه کرامت نفس را توجه به خدا و دیگرخواهی در پرتو خداخواهی عنوان کرد و گفت: در دستورالعملی که برای حفظ کرامت انسانی در قوه قضاییه صادر شده، تأکید کرده‎ایم که باید به دیگران و خواست آنها، حتی اگر یک فرد زندانی باشد، توجه شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که «اگر کسی مرتکب جرمی شده، مجازات شود، اما نباید شخصیت او شکسته شود که قابل بازاجتماعی شدن نباشد»، متذکر شد: مبادا کسی به‎خاطر برخوردی نامناسب تحقیر شود که مجبور بشود با پول و رشوه و پارتی بازی حق خود را بگیرد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این‎که همه مردم دارای شخصیت انسانی هستند و باید کرامت‎شان حفظ شود، به توصیه امام علی (ع) به مالک اشتر درباره حفظ حرمت انسان ها، تصریح کرد: ما به عنوان پیروان مکتب حضرت علی (ع) باید به کرامت دیگران توجه کنیم و اجازه ندهیم کرامت انسانی آن‌ها آسیب ببیند.

رئیس دستگاه قضا افزود: یکی از مسائل مهم که باید در همه بخش‌های نظام مورد توجه قرار گیرد، توجه به مردم و خواست و دغدغه‎ های آنهاست و یکی از موضوعات مهم در حفظ کرامت، مبارزه با فساد است.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که «امروز مبارزه با فساد حتی در مباحث انتخاباتی به عنوان گفتمان غالب در کشور تبدیل شده است»، گفت: مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است و نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: باید روحیه مبارزه با فساد و کژی‎ها همه جا حاکم باشد و در کنار نظارت‎های پسینی به موضوع پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه هم توجه ویژه داشته باشیم تا از بروز مفاسد جلوگیری شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت سالروز تأسیس «جهاد سازندگی»، این نهاد انقلابی را از یادگارهای امام خمینی (ره) دانست و با انتقاد از انحلال آن گفت: قرار بود جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شود، اما متاسفانه این مجموعه تعطیل شد و امروز به جای آنکه سالروزش را گرامی بداریم باید بگوییم یادش بخیر!

رئیس قوه قضاییه افزود: جهاد سازندگی در دهه اول انقلاب منشاء خدمات درخشانی بود و اوائل انقلاب همکاران این مجموعه با یک روحیه جهادی در کنار دیگر بخش‌ها از جمله همکاران دستگاه قضایی فعال بودند و به‎خاطر حضورشان در خط مقدم در دوران جنگ هم لقب سنگرسازان بی سنگر را گرفتند.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که امروز به شدت نیاز به روحیه جهادی داریم اظهار داشت: از وقتی جهاد سازندگی ادغام و منحل شد جای خالی فعالیت‎های منسجم جهادی احساس می‌شد؛ گر چه جوانان عزیزی هستند که ماه عسل خود را وقف خدمت به محرومان و روستاییان می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه بر سازماندهی و ایجاد سازوکارهای لازم برای هماهنگی هر چه بیشتر فعالیت‎های گروه‎های جهادی در کشور تأکید کرد و گفت: روحیه جهادی نیاز امروز نظام اداری ماست و باید این قدرت عظیم ملی که برای خدمت و گره‎گشایی از کار مردم پای کار آمده، سازمان پیدا کند.

در این جلسه، عیسی زارع‎ پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با ارائه گزارشی اعلام کرد: پروژه ملاقات تصویری زندانیان با خانواده‎هایشان از طریق دفاتر خدمات الکترونیک و واحدهای قضایی از اول اردیبهشت ماه عملیاتی شده و در ۷ استان نزدیک به هزار دیدار از این طریق انجام شده است.

وی به عنوان نمونه از ملاقات خانواده زندانی سیستانی با زندانی خود پس از دو سال از این طریق خبر داده و افزود: خانواده این زندانی به دلیل کهولت سن و عدم تمکن برای سفر و ملاقات زندانی، دو سال از دیدار وی محروم بودند که این فناوری و امکان جدید اتفاقی زیبا را در زندان رقم زد.

زارع پور همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تأمین زیرساخت‎های هوشمندسازی دستگاه قضا گفت که در هفته قوه قضاییه ۵ هزار اتاق دادرسی الکترونیک جدید راه اندازی خواهد شد و تا پایان شهریور ماه نیز همه شعب قضایی سراسر کشور به امکانات ارتباطات تصویری دادرسی الکترونیکی مجهز خواهند شد.

حجت ‎الاسلام والمسلمین حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تکلیف قانونی دستگاه‎ها برای راه‎اندازی سامانه‎های شناسایی و مبارزه با قاچاق ارز تا پایان سال ۹۸، گفت: باید ۴۰ سامانه با همکاری ۱۵ دستگاه اجرایی و قضایی و انتظامی راه‎اندازی می‎شد، اما مسئولان چند دستگاه به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل نکردند که گزارش قصور و ترک فعل گمرک به دادستانی تهران ارسال شده و گزارش مربوط به سایر دستگاه‎ها هم برای ارسال به مراجع قضایی در حال تکمیل است.

محمدمهدی حاج‎ محمدی رئیس سازمان زندان‎ها نیز در این نشست با ارائه گزارشی از سفر استانی خود به همراه مدیران ستادی این سازمان به ۳۱ استان کشور، گفت که در این سفرها با تشکیل تیم‌های کاری از تک تک زندان‌های کشور تعداد ۱۷۷۸ بازدید و بازرسی به عمل آمده است.

وی اشتغال را یکی از مهم‌ترین زمینه ‎ها و علل بزهکاری عنوان کرد و با اشاره به ایجاد اشتغال ۵۰ درصدی در زندان‌ها و برنامه سازمان متبوعش برای افزایش این میزان به ۸۰ درصد در سال جاری خاطر نشان کرد که مدیران سازمان زندان‌ها در نیمی از استان‎های کشور متعهد شدند در نیمه اول سال این رقم تحقق یابد.

حاج‎ محمدی توجه به خانواده زندانیان را از مهم‌ترین دستورکارهای سازمان زندان‌ها برای توجه به مسائل و مشکلات زندانیان عنوان کرد و از ایجاد امکان ملاقات تصویری زندانیان با خانواده‎ هایشان به عنوان یکی از اقدامات در این زمینه یاد کرد که رضایت‎مندی خانواده‎ها را به دنبال داشته است.

وی همچنین از ۱۸۰۰ بازدید مدیارن سازمان از زندان‌های کشور طی یکسال خبر داد و گفت: در این مدت ۱۸ هزار زندانی در ۶ مناسبت مورد عفو واقع شده اند.

رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید مجدد بر اجرای دقیق و مستمر طرح پایش و غربالگری سلامت در زندان‌ها افزود: نسبت به سلامت جسمی زندانیان تاکید فراوان داریم چرا که جزو تکالیف قانونی و انسانی ماست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۴۰۸۴۱۱۷:۰۵:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۲۴
.. در قوه خودتون تا چه حد در مبارزه با فساد اصلی موفق بوده اید؟
ناشناس۲۰۴۰۸۶۶۱۷:۱۳:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۲۴
یا علی این گوی این میدان
ناشناس۲۰۴۰۹۷۰۱۷:۵۹:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۲۴
..خیلی ساده اگه ارزش ریال بالا رفت مبارزه با فساد واقعی هست وگرنه ..شعاره و میزانش خیلی کم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین