بررسی مهم‌ترین رویدادهای انتخاباتی / پاسکاری لاریجانی با شورای نگهبان

سیاسی،   4000323060
بررسی مهم‌ترین رویدادهای انتخاباتی / پاسکاری لاریجانی با شورای نگهبان

به گزارش به نقل از روزنامه صبح نو، حرف و حدیث‌های زیادی درباره دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که دارای پایگاه رأی مشترک و مشابهی هستند، به وجود آمده است. چندی پیش رییس ستاد یکی از این دو نامزد، قویا اعلام کرد که به نفع دیگری کنار نخواهد کشید و تا آخر در صحنه خواهد ماند. ردصلاحیت رییس پیشین مجلس که مناقشه‌های زیادی را به وجود آورد، روز گذشته با نامه مشارالیه به شورای نگهبان وارد فاز تازه‌ای شد. در ادامه به مهم‌ترین اظهارات و رویدادهای سیاسی و انتخاباتی در آستانه 28خرداد پرداخته‌ایم.

رئیسی تا آخر می‌ماند

طی روزهای گذشته شایعه‌هایی درباره احتمال کناره‌گیری ابراهیم رئیسی به نفع سعید جلیلی مطرح شده بود. علی نیکزاد، رییس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی با رد این شایعات گفت: احترام ویژه برای همه کاندیداها قائل هستیم، آقای رئیسی با برنامه، کارنامه، عملکرد و دیدگاه مشخص جهت خدمت وارد عرصه انتخابات شده است، هر یک از عزیزان در هر مقطع زمانی که صلاح دانستند به نفع آقای رئیسی انصراف بدهند از آن استقبال می‌کنیم؛ البته هیچ اجباری برای این نداریم. وی تاکید کرد: همانطور که آمدن آقای رئیسی سبب وحدت در اردوگاه انقلاب شد، جلو رفتن کارها نیز باعث تقویت وحدت می‌شود، بعد از مناظره سوم، اتفاق بسیار مبارکی در اردوگاه انقلاب اتفاق خواهد افتاد. رییس ستاد انتخاباتی رئیسی بیان کرد: همانطور که دوره قبل آقای رئیسی تا آخر کارزار انتخابات بود، این دوره نیز تا آخر حتما حضور خواهد داشت.

چرا اصلاحات مردد است؟

پس از عدم احراز صلاحیت هر 14نامزد معرفی‌شده ازسوی نهاد اجماع‌ساز اصلاحات، اصلاح‌طلبان این روزها دچار دو شقه شده‌اند. عده‌ای بر این باورند که باید هر طور شده در انتخابات از یکی از دو نامزد منتسب به اصلاحات یعنی همتی یا مهرعلیزاده حمایت کرد اما در مقابل، برخی بر این باورند که این حمایت به معنی نابودی وجهه اصلاح‌طلبی است و نباید با وجودی که حاکمیت قصد اخراج تمام اصلاحات از گردونه قدرت را دارد، به هر قیمت در صحنه ماند. با وجود این کشمکش، هنوز نظر قطعی اصلاح‌طلبان اعلام نشده و به نظر می‌رسد ایشان در نهایت منتظر وضعیت دو نامزد مزبور در نظرسنجی‌ها هستند که اگر شرایط تغییر کرد، در دقیقه90 پشت همتی یا مهرعلیزاده درآیند. فارغ از این مباحثات، آنچه نباید از نظر دور نگاه داشته شود این است که علت اصلی بی‌رغبتی اصلاحات به نهاد انتخابات، وضعیت متزلزل و نامناسب اجتماعی آن‌هاست که از اساس امکان حضور همه‌جانبه ایشان را ممتنع ساخته است. به بیانی حتی اگر شورای نگهبان تمام گزینه‌های اصلی و تام و تمام اصلاح‌طلبان را تایید صلاحیت می‌کرد، با توجه به ناامیدی اجتماعی اصلاحات، جریان اصلاح‌طلبی باز هم از اقبال کمی برای پیروزی در انتخابات برخوردار ‌بود. دلیل سردی پایگاه اجتماعی اصلاحات، تغییر موضع این جریان از منتقد وضع موجود به عامل وضع موجود بوده است. اگر تا دیروز چهره‌هایی نظیر محمد خاتمی یا حسن روحانی می‌توانستند با نقد جریان حاکم، پایگاه رأی اصلاحات را برای رأی مجاب کنند اما امروز چهره‌هایی نظیر این دو نفر، به‌طور قطع عامل وضع موجود هستند و با این شرایط نمی‌توانند مردم را به حضور پای صندوق‌های رأی تحریک کنند.

انصراف دولت از هشت دقیقه

پس از آنکه سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست‌جمهوری چندی پیش در اظهاراتی اعلام کرد که براساس مصوبه این کمیسیون، مقرر شد دولت در یک برنامه ضبط‌شده به‌مدت هشت دقیقه به اظهارات نامزدهای انتخابات در جریان نخستین مناظره پاسخ دهد و از عملکرد خود دفاع کند، شورای اطلاع‌رسانی دولت روز گذشته در بیانیه‌ای از این فرصت هشت دقیقه‌ای انصراف داد. در بخشی از این بیانیه چنین آمد: به نظر می‌رسد این شیوه تشخیص موارد اتهامی و عدم پاسخ ازسوی سازمان صداوسیما در واقع یک نوع رفع تکلیف بوده و دولت آن را به رسمیت نمی‌شناسد اما در جهت شفاف‌سازی و پاسخگویی، استفاده از سایر ظرفیت‌های رسانه‌ای را برای خود محفوظ می‌داند و قطعا مردم عزیز کشور را در جریان واقعیت‌ها 
قرار خواهد داد. 

حدادعادل: رقبای آیت‌الله رئیسی، خودشان را  مظلوم نشان می‌دهند

غلامعلی حدادعادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در همایش زاگرس‌نشینان ساکن تهران حامی آیت‌الله رئیسی، گفت: آن‌ها که خودشان را متخصص حل مشکلات می‌دانند و به‌دنبال بی‌سواد نشان دادن بقیه هستند. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که شما که قدرت در اختیار داشتید، چرا مشکلات را حل نکردید؟ رقبای آیت‌الله رئیسی می‌خواهند خودشان را مظلوم نشان دهند و سعی می‌کنند از دولت، رییس‌جمهور و آنچه در این هشت‌سال اتفاق افتاده اعلام برائت کنند.  حدادعادل اضافه کرد: بنده به این آقایان توصیه می‌کنم و می‌گویم مطمئن باشید بداخلاقی، شما را به جایی نمی‌رساند؛ توهین کردن به دیگران حتی اگر باعث شود که در انتخابات پیروز شوید «که نمی‌شوید» هم شما را موفق نمی‌کند.

لاریجانی: شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت من را منتشر کند

عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی باعث بروز برخی مناقشه‌ها شد. برخی شائبه‌ها درباره خانواده لاریجانی را دلیل ردصلاحیت او دانستند. بااین‌حال اعضای شورای نگهبان در اظهارات جداگانه، این شائبه را قویا رد کردند. رهبر انقلاب نیز در فرمایشاتی با انتقاد از شائبه‌های مطرح حول یکی از نامزدها که معلوم بود منظور ایشان علی لاریجانی است، خواستار رفع ظلم صورت‌گرفته شدند. پس از همه این کش‌وقوس‌ها، لاریجانی روز گذشته در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان از این نهاد درخواست کرد دلایل رد صلاحیتش را به‌طور عمومی منتشر کند. لاریجانی در این نامه، تاکید کرد: از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده‌شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده‌پوشی به‌صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید. حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید. پس از این، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتی با رد درخواست لاریجانی نوشت: احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری براساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است. پس از این واکنش، لاریجانی بار دیگر دست به قلم برد و دومین بیانیه خود را به رشته تحریر درآورد. لاریجانی در بخشی از بیانیه خود، با اشاره به اصل  «استصحاب» تاکید کرد: باتوجه به عدم دریافت دلایل رد صلاحیت اینجانب، مجددا این درخواست را اعلام می‌کنم. اما چرا بر این امر اصرار دارم؟
در تاریخ  24/10/1382  رهبری معظم در دیدار با اعضای شورای نگهبان در مورد احراز مجدد صلاحیت حتی نمایندگان مجلس فرمودند؛ «آن وقت که صالح بود، حالا صلاحیتش را استصحاب کنید. اگر خلافش ثابت نشده این احراز استصحاب است و هیچ لزومی ندارد که انسان بخواهد از طریق دیگری این صلاحیت را احراز کند. » لاریجانی در ادامه افزود: صلاحیت اینجانب یک بار برای ریاست جمهوری و چند بار برای مجلس مورد تایید شورای نگهبان واقع گردیده است، آیا اینجا جای استصحاب نبود،مگر اینکه با این بیان رهبری  معظم ، شورای محترم ، استنادات قوی داشته که بیان رهبری را در استصحاب را کنار گذاشته‌اند. یعنی عملا به رد صلاحیت اینجانب رسیدند، لذا انتظار طبیعی است که بنده اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد شورا را جدی تر  مطالبه نمایم.

 تاسیس وزارت خانواده در دولت زاکانی

 علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به تاسیس وزارتخانه‌ای با محوریت خانواده گفت: در صورت پیروزی و موفقیت در عرصه رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، وزارتخانه‌ای را برای خانواده، کودکان، نوجوانان و جوانان تاسیس خواهیم کرد که وزیر و مسوول این وزارتخانه یک زن است و امور زیر نظر او انجام می‌شود؛ امیدوارم بتوانیم الگوی جدیدی از حضور بانوان داشته باشیم و از حقوق آن‌ها در خانواده و جامعه صیانت کنیم.  زاکانی اضافه کرد: در حال‌حاضر 3.5میلیون زن سرپرست خانوار در کشور هستند که تعداد اندکی تحت پوشش بیمه قرار دارند، همچنین 21میلیون زن خانه‌دار در کشور حضور دارند که اگر در جهت تحقق خانواده مطلوب آموزش ببینند، شاهد تحول جدی در عرصه فرهنگی کشور خواهیم بود.
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    22. یک سیلی برای تنبیه

    23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    آخرین عناوین