سیاستمداران باتقوا یا سیاستمداران نابغه؟!

محسن دیناروند، گروه تعاملی الف،   4000215001 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاستمداران باتقوا یا سیاستمداران نابغه؟!

سیاستمداران دو گونه‌اند، دسته‌ای از آنها خدا را در نظر دارند و دسته‌ای دیگر رفقای شیطان هستند؛ سیاستمداران باتقوا و سیاستمداران نابغه!

تمام زشتی‌های دنیا حاصل عملکرد سیاستمداران نابغه است اما دنیا بهشت می‌شود وقتی سیاستمدار باتقوایی حکمروایی می‌کند. دقیقا یکی از فلسفه‌های ظهور هم همین است که خداوند حاکمیت کلی جهان را به نیابت از خود به سیاستمدران باتقوا بسپارد که ایشان از خدا پروا دارند و درست در مسیر الهی حکمروایی می‌کند. 

انسان باید دقیق شود در اینکه اگر می‌خواهد در مساله ظهور نقش آفرینی کند کدام راه سیاسی را انتخاب می‌کند: سیاستمداری با تقوا باشد یا سیاستمداری نابغه؟

نباید گمان کرد که سیاستمدار شدن مساله پیچیده‌ای است! به هیچ وجه! خیلی هم ساده است به گونه‌ای که همه ما سیاستمداریم! فقط سطح  و نوع ورودمان به سیاست متفات است. گاه در کوچه و بازار حرف سیاسی می‌زنیم و گاه سرمان را گرم می‌کنیم به ورزش و چیزهای دیگری که ظاهر سیاسی ندارند مثل اینکه در روز عاشورای حسین (ع) باشی و خود را سرگرم کشاورزی کنی و بگویی مرا به سیاست چه! این کار دقیقا خود سیاست است که می‌گویی به من چه! گاه سکوت به حق می‌کنی در برابر ظلم مثل مولا علی (ع) که ۲۵ سال سکوتش عین سیاست بود و گاه سکوت نابه جا می‌کنی درست همان لحظه‌ای که باید در لشکر نفاق معاویه را در جنک صفین در هم شکنی و یک راست می‌شوی خوارج! گاه فریاد به حق می‌زنی گاه نابجا! گاه به اندازه یک بیعت یا رای سیاستمداری و گاه به اندازی بیعت نکردن و رای ندادن، گاه به اندازه یک کارمند سیاستمداری و گاه به اندازه یک مدیر اداره، فرماندار، وکیل مجلس و یا گاه وزیر یا رییس جمهور! فقط باید دانست که در هر سطحی و به هر شکلی همه انسان‌ها سیاستمداریم و راه فرار و گریزی از آن نیست، همه انسان‌ها سیاستمدار هستند فقط می‌توانند انتخاب کنند سیاستمدار باتقوا باشند یا سیاستمدار نابغه؟

نکته مهم دیگر این است که تقوا جدای از ظواهر دینی و عبادت‌ها است چرا که تاریخ را بسیاری از حکومت‌ها و سیاست کاری‌ها لباس دین پوشیده اند و با نام دین حکمروایی کرده‌اند. اهل خوارج را ببینید چه حالت‌هایی داشتند؟ قرآن را با چه صوتی تلاوت می‌کردند؟ شمر را ببینید که چندبار پیاده به حج رفته؟ معاویه و حاکمان بعدش را ببینید با چه نامی حکومت کرده‌اند؟

تقوا یعنی خدا را نظر داشتن و برای خدا گام برداشتن هم در دل و هم در نیت باطنی نه فقط در ظاهر. ظاهر و باطن انسان با تقوا یکی است. و البته این ظلم بزرگی در حق کلمه تقوا بوده که آن را به اشتباه ترس از خدا تعبیر کرده اند.

از دیگر مشکلات ما در این راه این است که گاه گمان می‌بریم کار ما بر اساس تقوا است و گاه دچار وسواس می‌شویم که آیا این کار من ریا نیست!

برای تشخیص این مهم و خطا سه راه داریم: اول تفکر؛  تفکر یعنی مراجعه به قرآن، حدیث، تعقل و تاریخ  و تحلیل صحیح منابع مذکور که این روش تخصص بیشتر و کار بیشتر می‌طلبد.

راه دوم که ساده تر و همگانی‌تر است ولی شاید عمل به آن سخت‌تر باشد مراجعه به اخلاق است.

و راه سوم پذیرش سخن ولی خدا بی چون و چرا! نکته راه سوم فقط شناخت دقیق و درست ولی خداست که این خود بحث مفصلی است. اگر شناخت درست نباشد و انسان اسیر سیاستمداران نابغه شود، آنها می‌توانند به بدترین شکل ممکن از انسان چیزی بسازند از لجن بدبوتر و از شیطان هم زشت‌تر.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۴۹۶۸۰۸:۳۱:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سیاستمدار باید فقط منافع ملی کشورش را در نظر بگیرد .
ناشناس۱۹۵۵۷۸۹۱۶:۲۳:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۵
منافع ملی چه است؟
ناشناس۱۹۵۵۸۳۵۱۶:۴۲:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۵
همچنین وسواس خناس نباشد!
ناشناس۱۹۵۵۸۳۷۱۶:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۵
اتفاقا حیوانات جنگل هم دقیقا همین سیاست رو دارن!!! #قانون_جنگل
ناشناس۱۹۵۵۸۳۹۱۶:۴۴:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
بله نفع مردم کشورش نه نفع کداخداهای شرق و غرب را
ناشناس۱۹۵۵۸۸۱۱۶:۵۸:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سیاست عین دیانت نیست. سیاست می تواند ضد دیانت باشد.
نوید۱۹۵۵۸۹۳۱۷:۰۴:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
عمر و عاص هم منافع کشورش رو در نظر گرفت پس همه ما باید مثل او باشیم
ناشناس۱۹۵۵۸۹۵۱۷:۰۵:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
خب استاد مهم این است که منافع ملی چطور تامین میشود اگرنه با همین شعار منافع ملی ۸سال سر کار بودیم و دچار وضعیت فعلی شدیم
ناشناس۱۹۵۵۹۱۶۱۷:۱۵:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۵
مثل هیتلر
یوسف۱۹۵۵۹۲۸۱۷:۲۳:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۵
منافع ملی ؟! سیاستمدار فقط باید خدا را ببیند و بس، در پس این دیدن خدا منافع ملی هم جای دارد و ذیل تقوا تعریف می شود.
پاکان۱۹۵۵۹۷۷۱۸:۰۱:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۵
... سیاستمدار باید منصف و معتدل باشه و با احترام با همه برخورد کنه.
ناشناس۱۹۵۵۰۷۱۰۹:۵۹:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
من 35 سال سن دارم و مدرک کارشناسی ارشد. جوانی ام تمام شد و هیچ نفهمیدم از زندگی کردن. هنوز نتوانستم ازدواج کنم و تمامی پس اندازی که حاصل 8 سال کارکردن بود در تورم دو سال اخیر و بلایی که بورس به سر ما آورد به هدر رفت. این نتیجه کشور داری مورد نظر شماست ؟
ناشناس۱۹۵۵۵۳۹۱۴:۰۰:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۵
عالی... حیف که...
ناشناس۱۹۵۵۷۷۹۱۶:۱۷:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
برادران ارزشی، مداحی که در شبهای سوگواری حرمت نگه نداشته و به وزیر امور خارجه کنایه و جسارت می کند، نه مداح است و نه مومن است و نه مسلمان.
ناشناس۱۹۵۵۷۸۳۱۶:۱۹:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سیاست مدار با تقوی اگر هم روزی حاکم شود نمی تواند بیشتر از چند سال حکومت کند. ولی سیاستمداران بی تقوی صدها سال حکومت میکنند مثل بنی عباس عثمانی و صفوی
عباس۱۹۵۵۷۸۴۱۶:۲۰:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۵
متاسفانه در کشور ما هر مسئولی اعم از رئیس جمهور ، وزیر یا نماینده مجلس که خداوکیلی خوب کار کرده و نزد ملت محبوب شده است، زمانی که به آواخر عمر مسئولیتش میرسد، جریانهای قدرت طلب سعی در تخریب وجه آن شخص میکنند بهمین دلیل با تمام روسای جمهور و وزیران زحمتکش همینطور برخورد شد که البته باعث محبوبیت بیشتر آنها نزد ملت گردید ولی چرا جرینهای قدرت طلب نمیخواهند اینگونه افراد بصورت عادی از مسئولیت خود کنار بروند، جای سوال است؟
ناشناس۱۹۵۵۷۸۵۱۶:۲۰:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سیاستمدار کیست؟ سیاستمدار کسی است که نون را به نرخش و به موقع بخورد. تا همیشه سود کند و هیچوقت ضرر نبیند. در یک کلام، زرنگ باشد!
ناشناس۱۹۵۵۷۹۰۱۶:۲۴:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۵
تقوا چیست؟ چه کسی با تقوا است؟ ملاک با تقوا بودن چیست؟
ناشناس۱۹۵۵۸۰۶۱۶:۳۰:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۵
امام خمینی و امام خامنیی نمونه بارز از سیاستمداران با تقوا
ناشناس۱۹۵۵۸۱۷۱۶:۳۳:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سیاستمدار هم می تواند نابغه و هم با تقوا باشد. پس از نظر شما این هفت میلیارد آدم دنیا همه بد هستند فقط ما چند میلیون نفر در ایران خوب هستیم! این خودشیفتگی نیست؟
ناشناس۱۹۵۵۸۲۶۱۶:۳۸:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۵
تقوا در سیاست تنها از معصوم بر میآید ...
ناشناس۱۹۵۵۸۷۰۱۶:۵۵:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۵
شما چون همیشه یک طرفه به قاضی می روید. خودتان را حق و بقیه را در اشتباه می پندارید.
ناشناس۱۹۵۵۸۷۵۱۶:۵۷:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۵
بهتر بود بجای واژه‌ی سیاستمدارِ با تقوا از سیاستمدارِ با اخلاق نام می‌بردید؛ گاندی حتی به خدای واحد هم باور نداشت ولی اگر او را تکه تکه هم می‌کردند از اخلاق دست نمی‌کشید. کارنامه‌اش نیز از همه‌ی سیاتمدارانِ مدعیِ تقوای قرون وسطای مسیحیت و امروزِ اسلام درخشان‌تر است. ضمن اینکه یک سیاستمدار مهم‌تر از تقوا و حتی اخلاق باید دانش، وطن پرستی، هوش و تجربه‌ی سیاسی داشته باشد.
ناشناس۱۹۵۵۸۷۷۱۶:۵۷:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
تقوا با سیاست جور نیست. سیاست یعنی دوز و کلک، حقه،.....
ناشناس۱۹۵۵۸۸۰۱۶:۵۸:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
فعلا که نه تقوا هست نه نابغه
مازنی۱۹۵۵۸۸۴۱۶:۵۹:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سوال ؟؟ حکومت امام علی را میگفتند عدالت محور و حکومت معاویه را مصلحت محور ، یعنی امام در پی اجرای حق بودند حتی اگر گاهی به ضررشان تمام میشد ، مثلا با پیشنهاد بستن آب بر روی لشگر معاویه مخالف بودند چراکه در نزد ایشان توسل به هر وسیله ای برای رسیدن به هدف توجیه پذیر نبود و هر کاری را به هر قیمتی برای آزار و صدمه به دشمن انجام نمیدادند ... اما معاویه برعکس از انواع حیله ها و نیرنگها و مرموز بازیها و پنهان کاریها و تظاهر و ناجوانمردی برای صدمه به سپاه امام استفاده میکرد... امروزه ما هم در موارد بسیاری در حکومت داری در مسائل داخلی و خارجی آشکارا به مصلحت اندیشی و پنهانکاری و صدمه به دشمن به هر قیمتی و با توسل به هر روشی و استفاده از هر نقطه ضعفش اعتقاد داریم و آنطور عمل میکنیم .... بالاخره حکومت داری ما با کدام نوع از این دو منطبق است ؟؟
ناشناس۱۹۵۵۹۱۱۱۷:۱۲:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سیاستمدار با تقوا مثل ابوموسی اشعری تقوا و نخبه بودن جدا از هم نیستن. باید هردو باشند. مثل بحت اول انقلاب تخصص با تعهد. بعد افراد متعهد بی تخصصی سر کار اومدند و آسیب های عمیقی به کشور زدند.
ناشناس۱۹۵۵۹۳۷۱۷:۲۹:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سياستمداران با تقوا و يا سياستمداران نابغه ؟ ---------- خب ! حالا كه سخن از سياستمداران به ميان آمده ، ببينيم كه حرف حساب " كنفو سيوس » حكيم چيني چيست ، آن مرحوم مي گويد : « براي ترقي و اداره امور ، نخست بايد قلب هاي حكمرانان آرام و افكارشان پاك باشد و نيز حكمرانان بايد بر دانش خويش بيفزايند » ! ... خب ! اين هم نظر جناب كنفوسيوس !!
ناشناس۱۹۵۵۹۴۵۱۷:۳۴:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۱۵
قرن ۲۱ رابا قرن ۸ مقایسه نکنید.وضعیت زمین تا آسمان فرق می کند آن زمان سیاستمدار باید متقی می بود الان باید تابع قانون باشند.این وضعیت بل بشو که در ایران داریم به خاطر رعایت نکردن قانون است ...
ناشناس۱۹۵۵۹۴۸۱۷:۳۵:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سیاستمدار بی تقوا با وعده دروغ رای مردم را میگیرد و‌ گند میزند و بعد میگوید شاکر باشید
علی۱۹۵۵۹۵۹۱۷:۴۴:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
"سیاستمداران دو گونه‌اند؛ سیاستمداران باتقوا و سیاستمداران نابغه!" امان ازاین سیاه وسفید دیدن. سیاست مدار با تقوا می شه آقای جلیلی که لزوما سیاست مدار خوبی نیست، اگه بود شش سال مذاکره نمی کردیم بدون هیچ دستاوردی.
ناشناس۱۹۵۵۹۷۹۱۸:۰۱:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سباستمداری یک استعداد ذاتیه حالا اگه همراه با آموزش وتجربه هم باشه طرف میشه سوپر سیاستمدار مثل ظریف
ناشناس۱۹۵۵۹۸۴۱۸:۰۹:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سياستمدار مردمي از همه اولي تر است، سياستمداري كه تمام تلاش خودرا براي منافع مردم وكشورش بكار می برد
ناشناس۱۹۵۶۰۱۴۱۸:۳۳:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
میشه لطفا یک نمونه از سیاستمداران باتقوا معرفی کنید ؟؟؟
ناشناس۱۹۵۶۰۳۱۱۸:۵۹:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
فقط سیاستمدار باتقوای نابغه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین