رئیس جمهور گارانتی ندارد !

علی اکبر روح نواز،   4000214003 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
رئیس جمهور گارانتی ندارد !

انتقاد از رئیس‌جمهور طی ماهها و هفته‌های منتهی به 28 خرداد 1400 رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است؛ صرفنظر از دیدگاههای موافقان و مخالفان پیرامون کارنامه دولت تدبیر وامید، جریانی تلاش دارد تا در بیان اعتراض خود وانمود کند آقای روحانی، محصول شورای نگهبان است و امروز باید این نهاد به تنهایی پاسخگوی تصمیم دو بار خود در تائید صلاحیت ایشان باشد!؟

در مبانی این استدلال- بخوانید مغلطه- ناگزیر از بررسی اجمالی درباره صلاحیت شورای نگهبان در بعد نظارت بر انتخابات و حوزه اختیار و مسئولیت این نهاد در ارتباط با عملکرد و کارنامه رئیس جمهور هستیم.

صلاحیتهای شورای نگهبان در اصول متعددی از قانون اساسی از جمله (91) تا (99) و در اصول (4)، (68)، (69)، (72)، (85)، (108)، (110)، (111)، (112)، (118)، (121) و (177) مورد اشاره قرار گرفته است؛ اصل 99 قانون اساسی می‌گوید « شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی را بر عهده دارد».

اصل 115 قانون‌اساسی هم مرجع تشخیص نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را شورای نگهبان تعیین کرده است؛ به بیانی شورای نگهبان باید از میان نامزدها (رجال مذهبی و سیاسی) که واجد شرایط ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند، احراز صلاحیت کرده و در معرض انتخاب مردم قرار دهد.

بنابراین کاملاً روشن و مبرهن است که محدوده اختیار و عمل شورای‌نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها یک قدم بعد از معرفی کاندیداها و متعاقب ثبت نام آنان برای انتخابات صورت می پذیرد؛ لذا این ادعا که شورای نگهبان در پروسه بررسی صلاحیت،‌ گزینه بهتر و شایسته‌تری را برای انتخاب مردم قرار نداده و در دوره حاضر نیز به این سیاق عمل می‌کند، رد گم کنی و نعل وارونه است.

کجای قانون اساسی و دیگر قوانین عادی به شورای نگهبان اجازه و وظیفه‌ای داده شده که متعاقب احزار صلاحیت نامزدهای انتخابات در باره عملکرد 4 سال و احتمال خطا و تخلف آنان نیز تضمین و گارانتی بدهد!؟

هر کسی که کمترین اطلاع از مسایل داخلی ایران و فرایند انتخابات دارد می‌داند که انتخابات یک کنش سیاسی و تنظیم آن عمدتاً به وسیله ابزارهای سیاسی مقدور است؛ اگر احزاب به معنای واقعی فعال و مسئولیت‌پذیر باشند می‌توانند با الگوی جوامع دیگر بخشی از مکانیزم نظارتی در معرفی نامزد انتخابات، ارائه برنامه و نهایتاً پشتیبانی کارشناسی و سیاسی از کاندیدای خود را درون حزبی تعریف کرده و انتخابات را پیش ببرند.

لذا پذیرفتنی نیست عده‌ای که خود در پیروزی نامزد مورد حمایت در انتخابات پیشین و رئیس‌جمهور شدن پیاپی آقای روحانی نقش محوری داشته و اکنون در مقام اعتراض به کارنامه او و فرار به جلو بخواهند کارکرد شورای نگهبان را در فرایند انتخابات با نقش احزاب جابجا کرده و از خود سلب مسئولیت کنند.

کسانی که دنبال گارانتی و تضمین شعار،‌ رفتار و عمل رئیس‌جمهور در دوره 4 ساله تصدی مسئولیت او هستند، بدانند که این خواست و مطالبه متوجه احزاب است چرا که اساساً این کنش سیاسی را نه تنها نهاد ناظر انتخابات بلکه هیچ نهاد دیگری غیر از احزاب نمی‌تواند تنظیم و کنترل کند؛ لذا ابزار حقوقی در این زمینه محدود به نظر می‌رسد و جابجا کردن نقش‌ها، اقدامی بیهوده است.

باید گفت که امروز مسئولیت ناشی از فعل رئیس جمهور متوجه افراد، احزاب و جریان‌هایی است که در دو دوره متوالی از او حمایت کرده و در این 8 سال نیز قدرت را در لایه‌های مختلف تصاحب شدند.

این نهایت  زیاده خواهی است که باندهای قدرت به جای پاسخگویی به رفتار قبیله‌سالارانه و منفعت‌طلبانه خود، رئیس جمهور مستقر را محصول «بد» شورای نگهبان خوانده و به این بهانه مردم را به تحریم انتخابات ترغیب و تشویق کنند.     

با در نظر گرفتن حساسیت‌های فوق‌العاده و سختگیرانه قانون اساسی در حوزه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان به عنوان پاسدار و صیانت کننده قانون اساسی ناگزیر از انجام وظیفه قانونی و شرعی است؛‌ با این اوصاف این نهاد در اعمال اختیارات خود، کف صلاحیت‌ها را در نظر می‌گیرد و اگر قرار بر این باشد مطابق با علاقه و میل برخی احزاب و جریانات سیاسی رفتار کند باید فاتحه کشور را خواند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۵۰۲۴۰۹:۳۸:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
رییس جمهور در این کشور تنها یک مجری است.
ناشناس۱۹۵۵۱۳۱۱۰:۳۵:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۵
مجری که قانون را دور می زند !
ناشناس۱۹۵۵۲۴۷۱۱:۳۵:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
رییس جمهور‌ را نمیشود نظارت و کنترل کرد اما نخست وزیر بدعمل کند راحت میشود عزلش کرد نخست وزیری را احیا کنید
ناشناس۱۹۵۵۱۴۶۱۰:۴۲:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
در این کشور برای رای دادن یا رای ندادن آزادی وجود دارد. باید از این آزادی استفاده کرد.
ناشناس۱۹۵۵۲۱۷۱۱:۱۹:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۵
آزادی در رای دادن هست ولی نه اینکه هر کاری که بخواهی انجام بدهی کپی صفحه مهر انتخابات را ازت مطالبه کنند و در گزینش افراد تاثیر داشته باشد.
ناشناس۱۹۵۵۰۳۲۰۹:۴۳:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
تنها گارانتی اعتبار یک حزب میتواند باشد که مردم به تعهد آن حزب متقاعد شده باشند در غیر این صورت بعد از چهار یا هشت سال ریاست هیچ اشتباهی را به گردن نخواهند گرفت
ناشناس۱۹۵۵۱۷۷۱۱:۰۰:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
احزاب زیادی در کشور وجود دارند که کاندید معرفی می کنند: موئتلفه اسلامی، کارگزاران، مشارکت، ندای ایرانیان...... صرف بودن حزب کافی نیست.
ناشناس۱۹۵۵۴۰۰۱۲:۵۹:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
منظور حداکثر 3 حزب فراگیر و پاسخگو است.
ناشناس۱۹۵۵۴۵۷۱۳:۳۰:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
تشکیل یک حزب که فقط نیاز به یک کپی شناسنامه برای تشکیل شدن دارد را حزب نمی گویند. یک حزب باید ساختار مشخص و با افراد پاسخگو و فعالیت در طول سال و دولت در سایه و برنامه دار باشد و فعالیت دولت را رسد کند و مچ گیری کند.
ناشناس۱۹۵۵۴۷۱۱۳:۳۶:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۱۵
الان اصلاح طلبان کدام سیاست اشتباه روحانی را گردن میگیرند؟ حزب کجاست؟
ناشناس۱۹۵۵۱۷۹۱۱:۰۰:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
گارانتی، قانون اساسی است. تا چه حد به قانون اساسی عمل می شود؟
ناشناس۱۹۵۵۴۹۸۱۳:۴۶:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۵
سیاست اشتباه ضرورتا خلاف قانون اساسی نیست.
ناشناس۱۹۵۵۰۳۴۰۹:۴۳:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
شما در باره روحانی چنین می گویید. در مورد هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد... چه دارید بگویید؟ یعنی آنها هم همین ایرادات روحانی را داشتند؟!
ناشناس۱۹۵۵۰۳۸۰۹:۴۴:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۵
باید از هرکسی به اندازه اختیاراتش توقع داشت. توقعات شما از روحانی خیلی زیاد است.
ناشناس۱۹۵۵۱۲۶۱۰:۲۹:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
ذات اصلاح طلبی همین است وقتی خرابکاری می کنند میگن رئیس جمهور هیچکاره است !!! اگر اوضاع خوب بود میگن فلانی امیرکبیر بود !!!
ناشناس۱۹۵۵۳۰۸۱۲:۱۰:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
اصولگرایان را هم با معجزه هزاره سوم جناب هاله نور دیدیم !
ناشناس۱۹۵۵۰۳۹۰۹:۴۵:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
دوران ریاست جمهوری آقای روحانی ثابت کرد همه جوره گارانتی وجود دارد.و تو این کشور هرکی هرکاری دلش میخواهد انجام می دهد بدون اینکه کسی بگوید بالای چشمت ابروست. نمیدانم مجلس و این همه دستگاههای نظارتی عریض و طویل تو مملکت دقیقا وظیفشون چیست ؟
ناشناس۱۹۵۵۰۴۵۰۹:۴۷:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۵
رئیس جمهور فعلی ؛ همان نامزد قبلی است که شورای نگهبان تائیدش کرده و به مردم معرفی کرده . مردم بی گناهند .
ناشناس۱۹۵۵۱۲۸۱۰:۳۱:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۵
وقتی مردم ضعیف ترین کاندیدا را انتخاب می کنند خودشون مقصر هستن.
ناشناس۱۹۵۵۳۱۴۱۲:۱۴:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۵
شورای نگهبان طبق قانون از حداقل نمره تایید میکند تا بهترین اما این مردم هستند که هر بار فریب تبلیغات رنگارنگ و شعارهای فریبنده را میخورند و به ضعیفترین فرد رای میدهند
ناشناس۱۹۵۵۰۵۰۰۹:۵۰:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
شورای نگهبان باید پاسخگوی عملکرد رئیس جمهور باشد چرا که خودش او را تائید کرده . رای مردم به گزینش و انتخاب شورای نگهبان بوده
ناشناس۱۹۵۵۰۵۶۰۹:۵۲:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۵
روحانی ؛ مورد تائید ۱۰۰ درصدی شورای نگهبان بوده است !
ناشناس۱۹۵۵۰۵۸۰۹:۵۳:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۵
رئیس جمهور گارانتی ندارد یعنی اینکه : گزینه مورد تائید شورای نگهبان گارانتی ندارد و این خیلی بد است .
ناشناس۱۹۵۵۰۶۵۰۹:۵۷:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۵
فردی را که شورای نگهبان به مردم معرفی میکند جهت اخذ رای ؛ باید گارانتی داشته باشد !
ناشناس۱۹۵۵۰۷۰۰۹:۵۹:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۵
شورای نگهبان کف صلاحیت ها را در نظر می گیرد آن کسانی که مردم را به رای دادن روحانی تشویق و ترغیب کردند باید پاسخگوی وضع موجود باشند.
ناشناس۱۹۵۵۱۲۴۱۰:۲۸:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
کف صلاحیت ها را در نظر میگیرد که اینقدر رد صلاحیت داریم ؟!!!!!!!!؟!!!!!!!!!!؟!!!!!!!!!!؟
ناشناس۱۹۵۵۱۲۷۱۰:۲۹:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۵
کف صلاحیت برای ریاست جمهوری ؟ :-) لطفا از این به بعد سقف صلاحیت رو در نظر بگیرن
ناشناس۱۹۵۵۰۷۳۱۰:۰۰:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
عجب مغالطه ای.شورای نگهبان که این همه ابزار برای شناسایی نامزدها دارد و در نهایت نامزدها را این اورگان به مردم معرفی میکند در روی کار امدن یک رییس جمهور بد بی تقصیر است انوقت مردم که فقط باید به همین منتخبین شورای نگهبان رای دهند و تقریبا هیچ ابزار شناسایی هم ندارند مقصر..
ناشناس۱۹۵۵۰۷۴۱۰:۰۰:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۵
افراد فاقد رزومه کاری و سابقه کار مدیریتی و اجرایی نباید تایید صلاحیت بشوند.
ناشناس۱۹۵۵۰۸۷۱۰:۰۳:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۵
پسندیده نیست که منتخب شورای نگهبان گارانتی نداشته باشد
ناشناس۱۹۵۵۰۸۹۱۰:۰۳:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۵
استیضاح رئیس جمهور و طرح عدم کفایت او گارانتی است که اگر شخصی توان اداره امور جاری کشور را نداشت استیضاح بشود.
ناشناس۱۹۵۵۱۶۱۱۰:۵۱:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
در تمام دنیا همین است که فرمودید یعنی حرف آخر را مجلس می زند ولی در ایران در رأس امور نیست
ناشناس۱۹۵۵۱۰۳۱۰:۱۱:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
اون شخصی رو شورای نگهبان تائید صلاحیت میکنه باید گارانتی داشته باشه . نمیشه که !
ناشناس۱۹۵۵۱۱۴۱۰:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
احزاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۹۵۵۱۵۲۱۰:۴۶:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۵
رئیس جمهوری که نتواند قول های انتخاباتی خود را عملی کند بدرد نمی خورد
صمصام۱۹۵۵۲۲۸۱۱:۲۶:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۵
به روسای جمهوری قبلی نگاه کنید : هیچ کدام از روسای جمهور قبلی (به استثنای رهبری )بعد از اتمام دوران مسئولیتشان هرگز از تهمت و افترا در امان نبوده اند ! و تلخ ترین بخش ماجرا انجاست که این افراد با رای اعتماد مردم انتخاب میشوند اما بعد از دوره شان منفور مردم میشوند !!!
ناشناس۱۹۵۵۲۹۰۱۱:۵۹:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۵
معیارهای شورای نگهبان بیشتر اعتقادی است تا تخصصی
ناشناس۱۹۵۵۳۰۵۱۲:۰۹:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۵
مسولیت ناشی از فعل احمدی نژاد در دوره هشت ساله بر عهده کیست؟
ناشناس۱۹۵۵۳۱۰۱۲:۱۲:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۵
نویسنده محترم جنابعالی بهتر از من عامی میدانی که در ایران احزابی وجود ندارن و اینهایی که هستند بیشتر به مترسک میمانند تا حزب ،حزب واقعی میلیونها هوادار دارند و از یکی دوسال قبل کاندید کارآمدوسبقه او را به مردم معرفی تا مردم با چشم باز و اطلاعات کافی داشته بیان پای صندق نه چند روز مانده به انتخابات هنوز نمی دانیم کی به کیه و عاقبتش این وضع اقتصاد ،این وضع اسفبار موجود
ناشناس۱۹۵۵۳۳۴۱۲:۲۲:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۵
عزیزان ! وقتی در مناظره ها به رقبا تهمت های اختلاس و خیانت و نفوذی و مال اندوزی و ... میزنند پس یعنی شورای نگهبان این موارد را ندیده است ؟ اگر این تهمت ها صحت ندارد پس چرا برخورد نمی شود؟ تازه از فرد تهمت زننده حمایت هم می شود . اگر هم صحت دارد بایست شورای نگهبان در صلاحیت ها اعمال کند .
ناشناس۱۹۵۵۳۸۶۱۲:۵۲:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۵
کاش قانونی در مجلس تصویب می شد که اگر رئیس جمهور در صد روز اول نتواند به وعده هایش یا بخشی از وعده هایش عمل کند استیضاح و بر کنار شود.
ناشناس۱۹۵۵۵۲۰۱۳:۵۲:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۵
jتمامی تایید شده گان توسط شورای محترم نگهبان ، چه در حد سقف چه در حد کف ، باید حداقل 4 سال گارانتی داشته باشند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین