تحریم آمریکا میوه را گران کرد یا تحریم دولت

اقتصادی،   4000205062 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: آقای روحانی درست می‌گویند که تحریم، میوه را گران کرد، ولی نه تحریم خارجی، بلکه تحریم دولت.

تحریم آمریکا میوه را گران کرد یا تحریم دولت

راه دانا نوشت: قیمت میوه سال گذشته همراه با دیگر کالاها گران شد؛ فعالان بازار میوه معتقد بودند که قیمت انواع میوه به صورت غیر منطقی افزایش داشت؛ با این حال مردم میوه را گران می‌خریدند.

سال گذشته ارزانی میوه سر درخت‌ها باعث شد بسیاری از تجار میوه‌ها را بخرند و روانه سردخانه کنند. این اتفاق سبب شد تنظیم بازار میوه به دست دلالان و سردخانه‌داران میوه بیفتد، به طوری که بعد از آزادسازی صادرات، میوه ناگهان در بازار کمیاب شد و قیمت‌ها به ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان افزایش یافت.

حالا هزاران تن میوه تنظیم بازاری شب عید به دلیل عرضه نشدن به بازار در انبارها یا فساد شده و یا در حال از بین رفتن است؛ مسئولان آمار آن را از ۳۰ هزار پرتقال و هزاران تن سیب تا ۲۵۰ هزار تن میوه اعلام کرده‌اند.

سیب و مرکباتی که با بی‌تدبیری به جای اینکه به دست مردم برسد، حالا در انبارها فاسد شده است. میوه‌هایی که تا چند ماه پیش با قیمت‌های نجومی به مردم فروخته می‌شد؛ حالا بدون ‌مشتری مانده و باید آن را دور بریزند؛ دولت در این موضوع مقصر اصلی است؛ آن هم با جزیره‌ای عمل کردن وزارتخانه‌ها.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در این باره می‌گوید: ۲۵۰ هزارتن میوه در انبارها و سردخانه‌های تهران در آستانه فاسد شدن است؛ اینها از سوی دلالان، کشاورزان و بارکنان در انبارها و سردخانه‌ها ذخیره شده‌ که اگر تا ٢٠ اردیبهشت به فروش نرسد کاملا فاسد می‌شود.»

علت فاسد شدن هزاران تن میوه
 
جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در مورد علت فاسد شدن هزاران تن میوه و گرانی آن در بازار، گفت: چند مشکل علت فاسد شدن میوه‌ها در سرخانه‌ها شده است که ارزان به دست مردم نرسید. مجلس دهم قانونی مصوب کرده بود که تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید در ید وزارت جهاد کشاورزی باشد و صادرات و واردات و تنظیم بازار توسط این وزارتخانه انجام شود.
 
وی ادامه داد: متاسفانه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در یک اقدام تعجب برانگیز این قانون مجلس را دور زد و در نیمه دوم سال ۹۸، وظیفه قانونی را از جهاد کشاورزی پس گرفت و به وزارت صنعت و معدن و تجارت منتقل کرد.
 
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: تصمیم سران قوا باعث ایجاد دوگانگی شدیدی در حوزه صادرات و واردات و مصرف داخلی شد؛ وزیر صمت در مقطعی جلوی صادرات محصولی را می‌گرفت و با وجود مازاد تولید سیب و پرتقال دقیقا این اتفاق برای این دو محصول رخ داد؛ در حالی با صادرات آن و صرف درآمد حاصل برای کنترل قیمت در می‌توانست فشار اقتصادی بر مردم کمتر کند.
 
انتخاب ساده‌ترین راه توسط دولت/ تعدد تصمیم گیری وزارت صمت علت فاسد شدن میوه‌ها است
 
محمودزاده گفت: با توجه به مسئولیتی که سران سه قوه به وزیر صمت داده بودند، پس از التهابات به وجود آمده در بازار و قیمت‌ها، این وزارتخانه با انتخاب ساده‌ترین راه‌حل  صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب و پرتقال و محصولات دیگر مثل سیب‌زمینی را گرفت و بازار داخلی هم کشش مصرف این میزان تولید را نداشت و از طرفی دیگر محصولات ما بازار صادراتی خودش را از دست می‌دهد.
 
وی اضافه کرد: زمانی می‌توانیم جایگاه جهانی خود را در بازارهای جهانی حفظ کنیم که مشتری خارجی را راضی نگه داریم و از این راه برای کشور ارز آوری داشته باشیم. ایران می‌تواند علاوه بر سایر کشورها بازار میوه روسیه و ارمنستان را به دست بیاورد.
 
این نماینده مردم در مجلس گفت: سهم ما از واردات روسیه و ارمنستان ۵ درصد است اما ترکیه با وجود اختلاف سیاسی و کمبود منابع نسبت ایران، سهم بیش از ۲۰ درصدی واردات این کشورها دارد.
 
محمودزاده ادامه داد: تعدد تصمیم گیری در وزارت صمت موجب شده تا محصولات تولیدی فاسد شود و به دست مردم هم نرسد؛ لذا مجلس برای حل این مشکلات در کمیسیون کشاورزی با برگزاری جلساتی با وزارت جهاد کشاورزی و صمت، قانون جدید شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی را اصلاح کرد.
 
وی تاکید کرد: براساس قانون جدید شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی وظیفه بازاریابی برای صادرات محصولات به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده تا تصمیم گیرنده یک نهاد باشد و این مشکل برطرف شود. 
 
روحانی: تحریم میوه را گران کرد!/ شورای که از کشاورزی هیچ نمی‌دانست
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اظهارات آقای روحانی مبنی بر اثرات تحریم در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، گفت: ایشان راست می‌گویند تحریم میوه را گران کرد، ولی نه تحریم بین‌المللی و آمریکا، بلکه تحریم مردم توسط دولت تدبیر و امید که باعث گرانی‌ها شد.
 
محمودزاده با بیان اینکه دولت با تصمیمات نسنجیده میوه را گران کرد، ادامه داد: در هیچ کجای دنیا صادرات محصولات کشاورزی ممنونع نیست، حتی محصولاتی که کمتر تولید می‌شود. هیچ اصل اقتصادی نمی‌گوید صادرات انجام نشود و همه کشورها با افزایش تعرفه، صادرات را کنترل می‌کنند و با درآمد حاصل از آن، از مصرف کننده داخلی حمایت کرده و از نارضایتی خریداران خارجی جلوگیری می‌کنند، نه اینکه با ساده‌ترین کار صادرات را ممنوع و این بلا را بر سر بخش کشاورزی می‌آورند.
 
وی با اشاره به اصلاح قانون شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، اظهار کرد: اعضای شورای اقتصاد بجز وزیر کشاورزی، هیچ چیزی از کشاورزی نمی‌دانستند و با تغییر و اصلاح قانون، کشاورزان و اتحادیه‌های نظام صنفی و کارشناسان را در این شورا قرار دادیم که نخستین دستاوردشان افزایش هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم بود تا مشکل گندم دوباره تکرار نشود و تا حدی از به خطر افتادن امنیت غذایی مردم می‌کاهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد نارضایتی کشاورزان از افزایش قیمت گندم، گفت: اگر این افزایش اتفاق نمی‌افتاد، امسال ۳ میلیون تن هم گندم نمی‌توانستیم بخریم و مشکل نان هم به مشکلات مردم افزوده می‌شد.

محمودزاده با بیان اینکه گندم از سال آینده با مبلغ پایه ۵ هزار تومان خریداری خواهد شد، توضیح داد: بی تدبیری دولت تدبیر و امید باعث شده امروز سیلوها بین  ۱۷ تا ۲۰ روز بتوانند آرد کشور را تامین کنند؛ در حالی که دولت موظف است نیاز یک سال کشور به آرد را سیلوها تامین کند اما بی‌تدبیری دولت منابع استراتژیک کشور را نابود کرده با قانون شکنی همه چیز را به باد داده‌اند و فقط ادعا دارند.

وی گفت: مجلس تا تیرماه امسال به دولت فرصت داده تا قانون را اجرا کند و مسئولیت تنظیم بازار را به وزارت جهاد کشاورزی بازگرداند تا حداقل یک دستگاه پاسخگوی مشکلات باشد و تقصیر را به گردن دیگری نندازند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۶۷۶۲۱۳:۰۶:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۵
مقصر کلید بود
ناشناس۱۹۳۶۷۸۹۱۳:۲۴:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۵
این حجم از بیکفایتی رو جای دیگه دیده اید؟
ناشناس۱۹۳۶۷۹۲۱۳:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۵
این دولت آمده که از عمد مردم را عصبانی کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین