آمریکا ضعیف شده، یا چین قوی تر شده است؟!

محسن سلگی،   4000121150 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا ضعیف شده، یا چین قوی تر شده است؟!

ماجرای تغییر موازنه قدرت در جهان از دوره بوش پسر(جورج واکر بوش) شروع شد. در آن زمان از یک سو قدرت چین در حال صعود بود و از دیگر سو این هژمونی امریکا بود که افولی بی سابقه را تجربه می کرد. نماد اول این افول یک مجموعه تصاویر هالیوودی اما این بار واقعی و نه با محصول تکنیک پرده سبز و جلوه های ویژه بود: سقوط برج های دوقلو به عنوان نماد اقتصاد یکه تاز آمریکا. دراین زمان امریکا بیش از هر زمانی دیگر متوجه غرب آسیا یا به قول خودشان خاورمیانه شد. امریکا جنگی نافرجام را علیه افغانستان به منظور انهدام پایگاه های طالبان و القاعده به راه انداخت. پس از این به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی جنگی دیگر را علیه صدام به راه انداخت در حالی که پیش از حمله مذکور سازمان ملل با اجازه صدام عراق را بازرسی کرد اما اثری از این سلاح ها نیافت. همچنانکه بعد از اشغال عراق هم هیچ سلاح کشتار جمعی کشف نشد. این یکی از اتفافات مهم در کاهش هژمونی امریکا و اعتماد جهانی به آن بود. اما افول هژمونی امریکا بسیار عمیق تر و وسیع از این اتفاق بود.چین در این زمان همچنان سیاست خودسانسوری در برابر امریکا را پیشه می کرد و بی سر و صدا و به دور از تبلیغات و به دور از تنش خارجی اهداف توسعه طلبانه خود را پیش می برد.

قرارداد 25 ساله چین با ایران این گمانه را مطرح و جدی تر کرده که چین بعد از گذشت دو دهه در حال عبور از سیاست محافظه کارانه و خودسانسوری است. بدهی بزرگ امریکا به چین و سبقت تولید ناخالص ملی چین به آمریکا، سرمایه گذاری بی رقیب این کشور در ایالات متحده و کثیری شواهد دیگر این گمانه را تقویت می سازد.

در عین حال برخی محتمل می دانند چین همچنان در چارچوب عدم تقابل با امریکا و همان سیاست محافطه کارانه بکوشد به عنوان عضوی از برجام برگ برنده امریکا در رویارویی با ایران باشد. طرفداران این گزاره همچنان اصرار دارند که قدرت چین فاقد عمق پایدار کافی و نیز فاقد مؤلفه های رقابت تمام عیار با امریکا بوده و همچنان این کشور همان سیاست خودسانسوری و احتیاط را در دستور کار دارد.

اما فراسوی این گمانه ها باید دید آیا افول هژمونی امریکا واقعیت دارد؟ اگر واقعیت داشته باشد آن گاه می توان عبور چین از سیاست مورد اشاره را محتمل تر دانست.

جان ایکنبری، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا معتقد است عصر آمریکایی رو به پایان و نظم شرقی در حال جایگزینی است. به گفته ایکنبری در این فرایند، شاید چین بیشتر از سایر کشورها بهره‌مند‌ ‌شود.

نوام چامسکی هم آمریکا را امپراطوری در حال سقوط می‌نامد و فرید زکریا از جهان پساآمریکایی سخن می‌گوید. پاتریک بوچانان، سیاستمدار جمهوری‌خواه نیز علائمی از افول مطرح کرده است. به نوشته بوچانان، آمریکا اکنون جهانی را به ارث گذاشته است که در آن کره شمالی به سلاح هسته‌ای دست یافته،‌ چین به قدرتی بزرگ تبدیل شده، روسیه ناوگان و هواپیماهای خود را روانه حریم هوایی ناتو کرده و فقط سایه‌ای از ناتو باقی مانده است. از سوی دیگر اگر نقش آفرینی بی بدیل ایران نبود، تروریست‌ها در لیبی، سوریه، عراق، یمن، نیجریه و سومالی، با مصونیت کامل در حال فعالیت بودند.

آنچه در پی می آید نشان می دهد که افول هژمونی امریکا پیش از بحران مالی 2008 میلادی شروع شده است.

آمریکا می خواهد از خاورمیانه فراغت پیدا کند نه فراقت و جدایی. این فراغت به این منظور است که بتواند به سمت پاسیفیک و مهار چین برود، این دولت که ابرراهبرد آن حضور همه جایی و انتشار سراسری در دنیا است و به قول کسینجر «خاورمیانه را دیگ همیشه جوشان می خواهد»، نه حضور و دخالت مستقیم در خاورمیانه را رها خواهد کرد و نه خواهد گذاشت که خاورمیانه روی آرامش ببیند. بنابراین فراغت از منظقه ما به معنای رهاکردن آن یا سپردن به قدرتی دیگر نیست. در این خصوص سند راهبردی میان ایران و چین از سوی اغلب تحلیل گران طرفدار سیاست متداول امریکا زنگ خطری برای منافع امریکا در غرب آسیا عنوان می شود.

امریکا برای رقابت با چین نیاز دارد تا از خاورمیانه فراغت خاطر نسبی بیابد، نه جدایی نسبی. او برای این رقابت، به تسلط بر خاورمیانه و مسدودکردن نفوذ چین احتیاج دارد. دانستن این نکته هم مهم است که با تغییر دولت ها در امریکا، تغییر سیاست این کشور در قبال خاورمیانه، صرفا راهکنشی یا تاکتیکی بوده و در راهبرد یا استراتژی تغییری صورت نمی گیرد. متناسب با این رقابت همه جانبه به نظر می رسد توافق 25 ساله تهدیدی برای امریکا محسوب می شود و نمی توان آن را به عنوان رهاکردن منطقه توسط امریکا قلمداد کرد.

اما نشانه دیگر عبور چین از خودسانسوری افول قدرت سخت و قدرت نرم امریکا است. یکی از پایه‌های مهم و در واقع مهم‌ترین پایه- در برساخته شدن یک دولت هژمونیک، «قدرت نرم»آن دولت است. «قدرت سخت» یکی دیگر از پایه‌های قدرت است که ترکیب آن با قدرت نرم، به تعبیر ژوزف نای، «قدرت هوشمند (Smart Power) را به وجود می‌آورد. 

مهم‌تر از همه، قدرت نرم است که اشاره به پرستیژ و مشروعیت (Legitimacy) یک نظام دارد؛ این قدرت پس از سیاست میلیتاریسم یا نظامی‌گری نومحافظه‌کاران و تاکید بیش از حد آنان بر قدرت سخت دچار تزلزل شده است؛ بوش با جنگ‌هایی که به راه انداخت، پرستیژ و وجهه آمریکا را تخریب کرد. قبل از آن، چنانکه اشاره شد حمله به برج‌های دوقلو نیز امنیت را به عنوان حداقلی‌ترین آرمان سیاست، در آمریکا خدشه‌دار ساخت و این خود به کاهش قدرت نرم این کشور انجامید. اوباما و ترامپ یکجانبه گرایی بوش را در روابط خارجی ادامه دادند اما هرگز نتوانستند از قدرت سخت نظامی و مالی او برخوردار باشند. دیگر امریکا نه تنها امریکای دوران ریگان که امریکای دوران بوش هم نبود.

 مخالفان انگاره افول امریکا همواره به قدرت نرم این کشور اشاره می کنند؛ تأکید بر سبک زندگی امریکایی و جذابیت هالیوود از جمله مظاهر و شواهدی است که این گروه به آن تمسک جسته تا جانشینی چین به جای امریکا را مورد تردید قرار دهند. اما واقعیت آن است وجاهت نمایشی امریکا در اثر سیاست های ترامپ افولی جدی تر را تجربه کرد. افتضاح انتخابات امریکا و مدیریت متزلزل بایدن به علاوه پافشاری اِعمالی اش بر میراث ترامپ-برخلاف سیاست اعلامی- از سویی و توافق 25 ساله ایران و چین از نشانه های مرحله ای جدی تر از روند افول امریکا است.

نکته آخر این که مخالفان انگاره افول امریکا و سقوط هژمونی آن از امریکنیسم چینی و پیشرفت خیره کننده این کشور حتی در به وجود آوردن سبک زندگی امریکایی که نماد آن ساختن شهری مشابه لاس وگاس است غفلت می کند. همچنان که چین در صنعت سینما هم توانسته محصولاتی همپای هالیوود بسازد. در نهایت به نظر می رسد چین هیچگاه تا این اندازه استقلال سیاسی نداشته و رفته رفته در حال عبور از سیاست خودسانسوری و محافظه کاری در برابر امریکا است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۲۲۲۵۸۱۰:۰۰:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۷
قرارداد با چین را می خواستید طوری ببندید که ما هم مثل امریکا که بدون هزینه از برجام خارج شد ما هم هر وقت خواستیم بتوانیم بدون هزینه از ان خارج شویم امید است مسولان چشم و گوش خود را باز کرده باشند
کمالی۱۹۲۳۱۹۴۲۱:۲۸:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۷
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اصلاح اقتصاد کشور ملی کردن ثروت های نامشروع و حرام و ثروت های باد آورده ناشی از تلاطمات اقتصادی می باشد
ناشناس۱۹۲۲۲۶۸۱۰:۱۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۲۷
چین رفیق کمونیستش یعنی کره شمالی را نجات نداده و داره ازش به عنوان طعمه در برابر امریکا استفاده می کنه. آنوقت این کشور بیاد از ایران اسلامی دفاع کنه؟ اینکار چه سودی برایش داره؟ همش بخاطر نفت و مواد اولیه است.
ناشناس۱۹۲۲۷۲۱۱۵:۰۶:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۲۷
امریکا ولی عاشق ماست
ناشناس۱۹۲۲۸۳۸۱۶:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۷
آمریکا برای نابودی شوروی ۷۰ سال مخفیانه برنامه ریزی و اعمال سیاست داشته تا سرانجام شوروی را از هم پاشوند، چین هم اگر بخواد مقابلشون بایسته همین سرنوشت رو داره. به خصوص که چین وابسته به صادرات کالا به غرب هست اگر جلوی این صادرات گرفته بشه مشکل می خوره. چین تا ترامپ بود رفتارش با ایران متفاوت و طبق خواسته ی ترامپ بود
جعفر۱۹۲۲۸۹۴۱۶:۴۸:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۷
واقعا جواب کامل و بجایی بود
ناشناس۱۹۲۳۳۲۵۲۳:۱۹:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۲۷
بحث دفاع نیست عزیز, بحث منافع متقابل هستش
ناشناس۱۹۲۲۲۷۱۱۰:۱۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۷
آینده از آن اسلام و مسلمین هست
ناشناس۱۹۲۲۷۱۹۱۵:۰۴:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۷
اینده از ان کسانی است که اقتصاد قوی و اینده نگری برای کشورشان دارند و ربطی به دین و ایمان و ایدئولوژی ندارد.
ناشناس۱۹۲۲۷۳۱۱۵:۱۲:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۷
آدم معتبر با سند و مدرک حرف میزنه. بابت ادعاتون دلیل و مدرک هم دارید؟
ناشناس۱۹۲۳۰۶۳۱۹:۳۵:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۲۷
آینده از آن علم هست. هر چیزی غیر از این دیر یا زود نابود خواهد شد.
ناشناس۱۹۲۲۲۷۳۱۰:۲۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۲۷
در قراردادهای با چین باید از نیروی کار داخل و شرکت های داخلی استفاده شود و نظارت فقط با انها باشد نباید طوری شود که مانند افغان ها مثل مور و ملخ بریزن در ایران
ناشناس۱۹۲۲۲۷۵۱۰:۲۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۲۷
امریکا هالیوود و تبلیغات دارد چون مهاجر پذیر است. چین یک کشور مهاجرپذیر نیست. حتی به اقلیت های خودش هم اهمیتی نمی دهد. ظهور ترامپیسم هم نتیجه همین سیاست مهاجرپذیری افراطی غرب هست.
ناشناس۱۹۲۲۲۷۷۱۰:۲۵:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۷
بیخود زور نزنید و چین رو الکی بزرگ کنید. چین یک کپی کاره کمونیسته که اقتصادش فقط وابسته به بازار مصرف آمریکاست. همین.
سعید۱۹۲۲۷۶۶۱۵:۳۰:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۲۷
آقای سلگی معلومه زیاد اعتقادی به درایت مسئولین ندارن، مسئولین محترم فرزندانشون رو به امریکا فرستادن. اگر قرار بود چین از امریکا قویتر بشه مسئولین حتما موقع اعزام فرزندانشون این مسئله را لحاظ میکردند
ناشناس۱۹۲۳۰۲۵۱۸:۵۸:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۲۷
اقتصاد آمریکا بر پایه چاپ دلاره ولی اقتصاد چین بر پایه تولید. و این یعنی ده هیچ چین جلوتره
ناشناس۱۹۲۳۹۲۸۰۹:۲۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
شما باید استاد دانشگاه میشدی پول بدونه پشتوانه بدرد چی میخوره؟ چرا دلار چاپ نمیکنی شما ده شرکت برتر و پول دار دنیا امریکایی ده دانشگاه برتر دنیا امریکایی همین الان شرکتهای اروپای و امریکایی از چین خارج بشن چین میشه همون کره شمالی
ناشناس۱۹۲۲۲۹۰۱۰:۳۲:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۷
اگر بر فرض محال آمریکا فرو پاشید و نابود شد و چین شد ابر قدرت اول دنیا . آنوقت دنیا گل و بلبل میشود و پر از عدل و داد ؟؟ خیر تازه آنوقت اول راه برای مبارزه با استکبار جهانی جدید چین است
ناشناس۱۹۲۲۲۹۵۱۰:۴۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۲۷
هر کسی که کمترین سواد اقتصادی داشته باشه میدونه که چین در تمامی امور شدیدا محتاج آمریکاست. چون چین تولید علم و تکنولوژی نداره و فقط میتونه از علم و تکنولوژی آمریکا استفاده کنه برای تولید. کسی میتونه یه علم و تکنولوژی خلق شده توسط چین رو نام ببره؟ بزرگترین وحشت چین اینه که آمریکا کل چین رو تحریم کنه که البته با توجه به حجم مبادلات آمریکا برای این کار حداقل به ده سال زمان نیاز داره. ترامپ صحبت هایی کرده بود که نشون میده سیستم قدرت در آمریکا به این فکر افتاده
سعید۱۹۲۲۳۰۷۱۰:۴۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۷
تحلیل جالبیه به خصوص برای ما که تو صف مرغ ایستادیم و چانه میزنیم کی قوی تر و پولدارتره!!! راستی از واکسن چه خبر
ناشناس۱۹۲۲۳۱۸۱۰:۵۸:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۲۷
ما قوی تر شدیم و بخش مهمی از تضعیف آمریکا به ایران بر می گردد که در منطقه جلوی آمریکا را گرفت تا نقشه هایش عملیاتی نکند
پرتو۱۹۲۲۷۴۴۱۵:۲۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۷
ما دقیقا در چه زمینه ای قوی تر شده ایم؟
ناشناس۱۹۲۲۳۳۵۱۱:۰۴:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۲۷
زورگویی تمام نمیشود بلکه از ضعیف شده به قویتر منتقل میشود. دلتان به چه چیزهایی خوش است. تاریخ بخوانید تا بدانید هر کس زور داشته زور گفته حالا اسمش انگلیس باشد، آمریکا باشد یا چین. اوضاع همین است فقط کدخدای دزدمان عوض میشود. .
ناشناس۱۹۲۲۳۵۷۱۱:۲۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲۷
امریکا به خاطر مقابله با ایران ضعیف شده و چین به پشتوانه متحد شدن با ایران قوی شده پیدا کنید
ناشناس۱۹۲۲۴۱۴۱۲:۰۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۷
آمریکا ضعیف نشده، چین هم قوی تر!
ناشناس۱۹۲۲۴۲۰۱۲:۱۳:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۷
هر وقت یک دلار دقت کنید یک دلار از همین پول های بلوکه شده را چین به شما داد شما راست می گویید. تا وقتی تحریم است شما فقط می توانید در برابر همه امتیازاتی که به چین دادید فقط کالای اشغال چینی و نه فناوری تحویل بگیرید که مثل الان فقط موجب ورشکستگی بیشتر کارخانه های داخلی می شود
علی۱۹۲۲۴۳۳۱۲:۱۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۲۷
جناب سلگی. موافق شما هستم که امریکا از قدرت سیاسی و اقتصادیش افول خواهد کرد و این سرنوشت هر امپر‌اطوری است. ولی قدرتمندی چین همانند اتحاد شوروی پایدار‌نمی تواند باشد برای دراز مدت چون سیستم سیاسی آزاد ندارد.
ناشناس۱۹۲۲۴۷۰۱۲:۴۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۷
هر دو!
ناشناس۱۹۲۲۴۷۱۱۲:۵۰:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۲۷
این چین چرا کره شمالی را نجات نمی دهد که مجبور نشوند بیت کوین هک کنند؟
ناشناس۱۹۲۳۰۵۹۱۹:۳۲:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۷
بیت‌کوین هک نمیشه! اون کیف پول‌ها یا صرافی‌ها هست که اگر نکات امنیتی رو رعایت نکنند، احتمال هک شدن رو داره. کلاً هک شبکه بلاک‌چین غیرممکنه.
ناشناس۱۹۲۲۴۷۸۱۲:۵۶:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۷
خودتون هم میدونید مطالبی که نوشتید واقعیت نداره مردم آمریکا از همه جای دنیا هستند با تمام فرهنگها پس نمیتواند افول داشته باشد در مورد چین همین بس که محتاج تکنولوژی آمریکاست
ناشناس۱۹۲۲۴۹۰۱۲:۵۸:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۲۷
نتیجه تضعیف دموکراسی در غرب برابر است با بیگانه ستیزی و مسلمان ستیزی و مهاجر ستیزی و ظهور سیستماتیک افرادی مثل ترامپ در کشورهای مختلف. متن طوری نوشته شده انگار این مساله هیچ ضرری ندارد.
تاریخ و فلسفه بخوانیم۱۹۲۲۴۹۲۱۲:۵۹:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۷
فرض کنیم آمریکا از بین رفت، آیا فکر می کنید چین و روسیه و بقیه کشورها همین مشخصات و رفتارهای امروز را خواهند داشت؟! وقتی فضا عوض شد بازی عناصر هم عوض می شود، قطب چپ امروز لزوما چپ فردای فرضی بدون آمریکا نیست. بجای ستیز افراطی با یک عنصر قدرتمند در عرصه بین الملل، نحوه بازی را برای اخذ منافع حداکثری یاد بگیریم. سیاست موفق در دریای بین الملل، شنا کردن است نه تقلا برای غرق کردن دیگران. ضمن اینکه آمریکا یک کشور نیست، یک سبک (خوب یا بد) از یافته های بشری است برای زندگی روی این کره خاکی، لذا حتی تمدن آمریکا از نظر جغرافیائی نابود شود از حیث بقا خواهد داشت و در کنج دیگری از همین زمین احیا خواهد شد.
ناشناس۱۹۲۲۵۴۰۱۳:۲۲:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۲۷
اگر امریکا رو به افول است چرا ما داریم باهاش مذاکره می کنیم تا تحریمهاش لغو بشه؟ چه نیازی است به این کار دیگه؟
ناشناس۱۹۲۲۵۴۸۱۳:۲۴:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۲۷
چین قوی نشده آمریکا هم ضعیف نشده شما توهم زدید.
ناشناس۱۹۲۲۷۲۶۱۵:۱۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۷
متوهم کسی هست که اقتصاد اول دنیا رو نمیبینه، چین براساس تولید ناخالص داخلی تطابق یافته با قدرت خرید اقتصاد اول دنیاست، و این چین، در 4 دهه پیش ، اقتصادی بسیار ضعیف داشت ( قابل توجه طوطی ها کره کره گو )
ناشناس۱۹۲۲۸۴۴۱۶:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۷
ظاهرا شما بیشتر توهم دارید و خیال می کنید دنیا بر همان مسیر قبلی است
ناشناس۱۹۲۳۰۸۷۱۹:۴۸:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۷
آمریکا ضعیف شده. اون هم به شدت. آدم باید کور باشه این رو نبینه.
ناشناس۱۹۲۲۵۵۱۱۳:۲۶:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۷
هیچ کدوم. شرق نگاهش به غرب است
ناشناس۱۹۲۲۵۷۶۱۳:۴۱:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۲۷
هنوز برای من جای سئواله که چرا آمریکا از زمان بوش به خاورمیانه حمله کرد و اینهمه جنگ راه انداخت و اینهمه هزینه کرد. آیا فقط به خاطر اسراییل بود؟
سعا۱۹۲۳۳۳۱۲۳:۲۱:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۷
دلیل اصلی حمله به عراق حذف صدام به عنوان یه ناقص تامین جریان انرژی و حذف نفت این کشور از بازار و درنتیجه افزایش قیمت جهانی نفت بوده تا اقتصاد غرب مجبور بشه از نفت جدا بشه الکی یازده تریلیون دلار خرج نکردن، بی عقل نبودن این همه خرج کنند
مادربچه هاو معلم مدرسه۱۹۲۲۶۳۷۱۴:۲۰:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۲۷
هردو
ناشناس۱۹۲۲۶۴۵۱۴:۲۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۷
چیزی به نام ضعیف شدن آمریکا نداریم.این چین است که با آن جمعیتش نابود میشود و ما چقدر بدبختیم که به این کشور باج می دهیم.
ناشناس۱۹۲۲۷۲۷۱۵:۱۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۷
حتما از اون ابر نابغه هایی هستی که فکر میکنندکه نصف خزر مال ایران بوده و به روسیه باج داده شده !
ناشناس۱۹۲۲۶۸۶۱۴:۴۷:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۲۷
جنابعالی به ضعبف وقوی شدن چین وامریکاکارنداشته باش به بدبختی مردم ایران نگاه کن کافیست سری به بیمارستانها وگورستانهابزنی تاببینی چطور مردم دراثربی تدبیری وبی لیاقتی مسئولین گروه گروه میمیرند
ناشناس۱۹۲۲۷۳۳۱۵:۱۳:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۲۷
چین کمونیست که بی خدا هم هست به کره شمالی رحم نمیکنه بعد شما می خواهید بروید با چنین کشوری همکاری کنید؟
ناشناس۱۹۲۲۸۰۹۱۵:۵۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۲۷
هر پدیده فیزیکی در جهان چرخه حیات و مرگ دارد. از ستارگان گرفته تا موجودات میکروسکوپی. کشورها و امپراطوری ها و نظام های سیاسی هم مستثنی نیستند. هیچ چیزی در جهان ابدی نیست.
ناشناس۱۹۲۳۰۲۶۱۸:۵۸:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۷
جالبه یک عده تو ایران داریم که غربزدن به اصطلاح. چیزیو که خود آمریکا داره بهش اعتراف می کنه رو کتمان می کنند و بهمم لایک میدن و متوهم و افکار عوامانه. چه بخاید چه نخاید چین بزودی ابرقدرت یک جهان خاهد شد و البته نمیشه گفت این بهتره یا بدتره از آمریکا.
ناشناس۱۹۲۳۲۲۷۲۲:۰۵:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۷
جنگ عراق و افغانستان آمریکا را نابود کرد. ۶ تریلیارد دلار بدهی روی دست آمریکا گذاشت
نادر۱۹۲۳۵۹۸۰۳:۱۲:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
به دوستان پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه کنید کارشناس سنگاپور: دوران سلطه جویی های آمریکا با ظهور چین رو به پایان است http://persian.cri.cn/20210411/70255426-edcc-ffe9-1135-b2cd50cccde8.html اگر لینک فعال نشد کافی است عنوان مقاله را در گوگل تایپ کنید در ضمن من براین باورم که چین ستیزی،به گسترش عدالت در ایران آسیب می رساند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین