دموکرات نیستیم اما دموکراسی می‌خواهیم!

محمد صادق کلبادی،   4000116145 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
دموکرات نیستیم اما دموکراسی می‌خواهیم!

«من اعتقادی به ماسک ندارم»!، « به رعایت کردن نیست، همه چیز قسمته!»، «مرگ دست خداست»، «مطمئنم همان اوایل شیوع کرونا مبتلا شدم ولی علامت نداشتم»، «همه اینها سیاسته!»، «سخت نگیر، هرکس بیشتر رعایت کرد زودتر کرونا گرفت!» ... این ها پر تکرار ترین جملات یا بهتر است بگویم مغالطه هایی بودند که در چهار هفته گذشته بویژه در ایام نوروز از بسیاری بطور مستقیم و غیر مستقیم از سوی حتی تحصیلکرده ترین افراد شنیدم و خواندم ؛ شاید شما نیز شنیده باشید و حتی تکرار کرده باشید! می‌گویم مغالطه چرا که در ظاهر قیاسی معتبر است اما برای حق نشان دادن نتیجه ای باطل! اگرچه هر یک از این مغالطات را می توان با پاسخی مستدل رد کرد اما از آنجایی که یکی دوتا نیستند و عموما بحث های این چنینی به نتیجه ای منجر نمی شود و افراد بر موضع خود استوار می مانند پاسخ به آن در حوصله کسی نمی گنجد و ما نیز در این چند سطر قصد پرداخت آن را نداریم. آنچه که بیش از همه در این گونه رفتارها و گفتارها توجه نگارنده را به خود جلب کرده است مسئله چرایی بی اعتقادی یا بی اعتنایی به اصول بدیهی بهداشتی نیست بلکه مسئله، فقدان احترام به حقوق دیگری و بی توجهی به سلامت دیگری به طور خاص و جامعه به طور کلی و ارتباط آن با مقوله دموکراسی است.

با کمی تامل در گزاره های مطرح شده در سطور نخست و مغالطه های پر تکرار کرونایی می توان خودمحوری را  در اینگونه رفتارها به وضوح مشاهده کرد که چگونه برخی صرف اعتقاد به بی فایده بودن رعایت پروتکل های بهداشتی برای شخص خودشان، عملا سلامت و حتی حیات و ممات دیگری و جامعه را نادیده می انگارند تا جایی که بنابر اعلام ستاد کرونا 15 هزار نفر با علم به داشتن کرونا به سفر رفته اند!

اگرچه این خودبینی و خودمحوری در سایر رفتارهای اجتماعی ما نظیر نحوه رانندگی یا معملات اقتصادی و ...نیز قابل مشاهده است اما در این مورد خاص پیامد چنین رویکردی با سرعت بیشتری نسبت به سایر موارد بروز پیدا می کند؛ شاهد این مدعا ازدست رفتن جان ده ها هزار نفر در یک سال گذشته و داغدار شدن خانواده هایشان است. 

در تاثیر عوامل مختلف از جمله نحوه مدیریت و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نهادهای مسول و اجرایی، بر روند شیوع بیماری جای تردید نیست که در جای خود محل بحث و نقد است. اما در این مغالطه های پر تکرار، بیش از همه بی اعتنایی به نقش فرد در سرنوشت اجتماعی و مسولیت ناپذیری اجتماعی افراد به چشم می خورد که بسیاری از آنها نشات گرفته از باورهای بعضا درست اما فهم ناقص و تعمیم نا به جای آن در این پدیده اجتماعی خاص است که آن را به سطح فرد تقلیل می دهد. 

شاید این وضعیت با مقوله دموکراسی در ظاهر بی ارتباط و پیوند آن با دموکراسی خواهی در نخستین نگاه عملی بی پایه باشد اما فهم این مسئله که ماهیت مستتر در مضمون دموکراسی، دیگرخواهی و احترام به خواست و نظر دیگران است، پیوند میان مسولیت ناپذیری اجتماعی و این مفهوم سیاسی را ممکن می سازد. رویکرد مورد بحث در این نوشتار و مواجهه خودخواهانه با همه گیری کرونا و بی تفاوتی به سرنوشت دیگران صرف باورهای شخصی نسبت به این بیماری، درست در نقطه مقابل دیگرخواهی و اهتمام به سرنوشت و نظر دیگران است.    

 این درحالی است که بطور خاص در یک سده گذشته بویژه در دهه های اخیر استقرار حاکمیت سیاسی دموکراتیک و تحقق دموکراسی یکی از مسئله های اساسی جریان های سیاسی، نهادهای مدنی، جنبش های اجتماعی مردم ایران بوده است و بیش و کم توده های مردم نیز بویژه در مناسبت های خاص نظیر انتخابات از آن سخن می‌گویند. 

با کنارهم قراردادن عقاید و باورهایی که مقوله ای کاملا اجتماعی را به سطح فردی تقلیل می دهند و درگیری بخش قابل ملاحظه ای از جامعه با چنین رویکرد خودمحورانه ای آن هم علیرغم هزاران نفر قربانی و داغدار، با مسئله دموکراسی متاسفانه باید اعتراف کرد که دموکراسی مفهومی بیگانه برای کسر قابل توجه‌ای از مردم جامعه ما هست . از سویی این مسئله را نمی‌توان یک سویه به ساختارهای سیاسی نسبت داد. چرا که حتی کارل مارکس علی رغم دیدگاه ماتریالیستی اش و زیربنایی دانستن نقش اقتصاد و ساختار در انتهای نظریاتش برای مردم در تغییرات اجتماعی و سیاسی، نقش ویژه ای قائل است و آن جامعه بی طبقه و آرمانی مورد نظرش در نهایت به واسطه خودآگاهی و جنبش طبقاتی مردم حاصل می شود. 

باید این نکته را در نظر داشت که میان جامعه و مردم یا حکومت و مردم یا عاملیت و ساختار رابطه ای دیالکتیک و دوسویه برقرار است و این هردو، یکدیگر را می سازند و تاثیر متقابل بر هم دارند. در شرایطی که ما بدیهی ترین حق دیگران یعنی حیات و سلامت آن ها را به صرف باورها و نفع شخصی خود مثل ماسک بر چهره نزدن برای راحتی خود، به دیدار افراد رفتن و تجمع برای سرگرمی و تفریح خود و... نقض می کنیم و اساسا به حساب نمی‌آوریم، سخن از دموکراسی و تلاش برای تحقق کامل آن در چنین جامعه ای بیشتر به مزاح می ماند و آب در هاون کوفتن.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۰۱۲۴۲۰۶:۴۷:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۱۷
دولت و وزیر بهداشت مقصر اول ماجرای ورود کشور به پیک چهارم کرونا است . وزیر میگوید : من التماس کردم مردم به مسافرت نروند به حضرت عباس !!!! نمکی ! وظیفه تو التماس کردن است یا ابلاغ دستورالعمل منع سفر ؟ الکی توجیح نکن کم کاری و خطاها و اشتباهات ات رو . همین که بگی مردم مسافرت نرید ، از مسئولیت واقعی تو چیزی کم نمیکند
ناشناس۱۹۰۱۶۶۵۱۰:۴۲:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۱۷
نمکی گفت که پروازهای ترکیه برای یک هفته تعطیل شود. آیا کسی به این خواسته گوش کرد؟ وزارت بهداشت فاقد قدرت اجرایی است.
ناشناس۱۹۰۱۶۷۰۱۰:۴۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۷
در ایران از تمام کشورهای دنیا بیشتر مسئول وجود دارد. اما هیچ یک مسئولیت به عهده نمی گیرند. یک مسئول را نام ببرید که پای عواقب کارهایش بایستد.
ناشناس۱۹۰۱۲۴۸۰۶:۵۱:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۱۷
وزیر بهداشت ! چطور فهمیدی ۱۵ هزار کرونایی رفتند و دارن میرن سفر ولی جلوشون رو نگرفتی که نرن سفر ؟!!! مقصر اصلی شیوع مجدد کرونا ، کم کاری وزیر بهداشت و مدیران این مجموعه و دولت است
ناشناس۱۹۰۱۵۰۶۰۹:۴۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۷
آیا گره زدن واکسیناسیون به تولید واکسن ایرانی کار درستی بود؟ پس چه شد آن همه وعده و تاریخ برای تولید واکسن ایرانی؟؟؟
ناشناس۱۹۰۱۶۹۸۱۰:۵۴:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۱۷
واکسیناسیون به تولید داخل گره نخورده؛ هیچ کشوری هنوز به اندازه نیاز خودش تولید نکرده که بخواد اضافه‌ش رو به ما بده! اون موقع که واکسن ساخته شد میگفتین چرا بدون آزمایش دارین تولید میکنین، حالا که داره مراحلش طی میشه میگین پس چی شد چرا تولید نمی‌کنین!؟!؟ ضمنا از اول هم گفتن اگر نتایج تست‌ها مناسب بود از اواخر بهار تولید انبوه میشه!
ناشناس۱۹۰۱۵۰۷۰۹:۴۷:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۷
متهم اصلی کسانی هستند که می خواهند در این شرایط کرونایی از آب کره بگیرند.
ناشناس۱۹۰۱۵۹۰۱۰:۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۱۷
وزارت بهداشت میتونست به اون ۱۵ هزار نفر پیامک اعمال جریمه های سنگین بده و اونا رو از انجام مسافرت منع کنه
ناشناس۱۹۰۱۷۰۵۱۰:۵۶:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۱۷
از محل موبایلشون!!
ناشناس۱۹۰۱۸۴۰۱۱:۵۲:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۷
جالبه از روی موبایل. من همش فکر میکردم از کجا فهمیدن!
ناشناس۱۹۰۱۲۴۹۰۶:۵۳:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۷
نمکی باید عزل شود . اینکه بگوید من گفتم مردم سفر نروند ، بازی با افکار مردم و سلب مسئولیت از خود است . نمیتونستید بگید : انجام مسافرت ۵ میلیون تومن جریمه دارد ؟
ناشناس۱۹۰۱۵۵۷۱۰:۰۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۱۷
باید جاده ها رو میبستن .
ناشناس۱۹۰۱۷۱۲۱۰:۵۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۱۷
یعنی از نظر شما یه عده فقط حرف زور میفهمن!؟
زنو نابین۱۹۰۱۲۵۵۰۷:۰۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۷
ملت فهیم دولت تدبیر دولت تدبیر ملت فهیم
ناشناس۱۹۰۱۴۸۳۰۹:۳۶:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۷
خلایق را چه لایق
ناشناس۱۹۰۱۵۰۰۰۹:۴۳:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۷
همه چیزمون بهم میاد
ناشناس۱۹۰۱۲۶۰۰۷:۰۸:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۱۷
متهم شماره یک گسترش مجدد کرونا در کشور وزارت بهداشت است که مانع سفرهای نوروزی در کشور نشد .
ناشناس۱۹۰۱۵۱۳۰۹:۴۹:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۱۷
وزارت بهداشت فاقد قدر اجرایی است.
ناشناس۱۹۰۱۶۶۷۱۰:۴۲:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۷
وزارت بهداشت هم تدارکاتچیه ؟
عمران۱۹۰۱۵۱۷۰۹:۵۰:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۷
تو رو خدا آخه یک مقدار به پیشنهادتون فکر کنید. دولت چجوری جلوی سفرهای نوروزی رو بگیره؟ به زور؟ مثلا جاده ها رو ببنده؟ اونوقت چطوری تمایز قائل بشه بین کسی که سفر ضروری و کاری داره و کسی که برای خوشگذرانی میره؟ ایست بازرسی بگذاره که ترافیک بشه؟
ناشناس۱۹۰۲۵۵۵۱۷:۰۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۷
یک کم فکر کن چطوری پارسال جلوی سفرها را گرفت یک کم فکر کن نه یک کم فکر کن وقتی چند نفر در کف جاده فلک کنی و شلاق بزنی بقیه سریع یاورشان استاد میشه
ناشناس۱۹۰۴۱۸۷۱۴:۴۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۱۸
وزارت بهداشت کنترل مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی در اختیارشه ، اون کار که شما میفرمایید کار وزارت کشوره
ناشناس۱۹۰۱۲۶۵۰۷:۱۲:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۷
نمکی باید به علت کم کاری و پرحرفی جلوی دوربین به جای انجام کار ، محاکمه گردد
ناشناس۱۹۰۱۴۷۶۰۹:۳۳:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۱۷
از حسن و اسحاق که با تدبیرشان خلق را به حیرت برده اند ملولیم
ناشناس۱۹۰۱۲۷۰۰۷:۱۴:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۱۷
اقدامات وزارت و نیز شخص وزیر بهداشت جهت جلوگیری از گسترش و شیوع پیک چهارم کرونا : مردم توره حضرت عباس مسافرت نرید !!!!!! همین !
ناشناس۱۹۰۱۵۳۲۰۹:۵۵:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۱۷
نمکی فقط با کلمات بازی میکنه
ناشناس۱۹۰۱۲۸۱۰۷:۲۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۷
اوج فرهنگ ملت با شعور
ناشناس۱۹۰۱۲۸۵۰۷:۲۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۷
اینهایی که با این همه هشدار وزیر بهداشت به مسافرت رفتند و دولتمردان را که جلوی مسافرت ها را نگرفتند بایستی به عنوان جنایتکار محاکمه نمود
ناشناس۱۹۰۱۲۸۶۰۷:۲۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۷
تحت هیج شرایطی در انتخابات بصورت حضوری نباید شرکت کرد انتخابات را بر اساس کد ملی بصورت پیامکی انجام دهید
ناشناس۱۹۰۱۸۷۸۱۱:۵۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۱۷
کاندیداهای تایید صلاحیت شده را بر اساس حروف الفبا شماره بندی کنید هر کد ملی واجد شرایط رای دادن می تواند یک شماره ارسال کند با هزینه کم و بدون بیماری انتخابات کاملا سالمی را برگزار کرد
A.r۱۹۰۱۲۸۷۰۷:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۷
اقای محترم نگارنده شما فقط حرف زدنشو بدین بازی با کلمات کدوم بخش سیستم داره درست پیش میره صفوف مرغ ، باز بودن خطوط ریلی هواپیما اتوبوس این تضاد یعنی چی سیستم رها کردن این قضیه رو و میگن مردم رعایت کنن هیچ جای دنیا مردم به خودی خود رعایت نکردن مجر معدود کشور هایی با این همه فشار های مختلفی که روی مردم هستش مردم رد دادن رد متوجه ای ما فقط زنده ای زندگی نمیکنیم دنبال زیر بغل مار میگردی شما
گورخواب۱۹۰۱۲۹۸۰۷:۳۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۷
الناس بامرائهم اشبه من آبائهم علاوه بر تضاد بسیاری از ساختار های اصلی ما با دموکراسی واقعی ، در مدارس و دانشگاه ها و رسانه ها به ویژه صدا و سیما چقدر به دموکراسی بها داده و فرهنگ سازی میشه؟ تقریبا هیچ بلکه عملاً نقض می گردد. چند بار تلویزیون گفته رتبه ی مردم سالاری ما 150 همرده ی اریتره هست؟
ناشناس۱۹۰۱۲۹۹۰۷:۳۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۷
به طور متوسط هفته ای ۱ واکسن داریم اختراع میکنیم ! ولی هنوز ۱٪ مردم خودمون رو هم با واکسن روسی واکسینه نکردیم ! هیچ کشوری در جهان تا حالا نتونسته ، اندازه ما واکسن کرونا اختراع کنه !
ناشناس۱۹۰۱۳۱۹۰۷:۵۵:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۱۷
واکسن بخرید، اینقدر با کلمات بازی نکنید تا واکسن نخریدن را توجیه کنید
ناشناس۱۹۰۱۵۵۰۱۰:۰۲:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۱۷
شما هم با این حرف سفر رفتنتان را توجیه می کنید.
ناشناس۱۹۰۱۵۶۰۱۰:۰۴:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۱۷
واکسنی نیست دوست عزیز . همه پیش خرید شده.
ناشناس۱۹۰۱۳۲۰۰۷:۵۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۱۷
ملت همیشه در صحنه
ناشناس۱۹۰۱۳۲۷۰۷:۵۹:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۱۷
دولت ها از همین مردم بیرون می آیند پس اینقدر گیر به مسولان ندهید
ناشناس۱۹۰۱۳۳۵۰۸:۰۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۷
جامعه شعار زده نتیجه اش همین می شود.جایی که پارتی و رابطه حرف اول را می زند و حتی برای کوچک ترین کار باید برای راه انداختن کار آشنا داشته باشی ...جای که در استخدام های اداری در یک اداره یا شرکت چندین نفر با فامیل یکسان با پسوند مشابه می بینی ...چه باید کرد باید ضوابط را جدی تر اعمال کرد...الان بعضی افراد شب ها بیرون می روند و می گویند دروبین ها خراب است و...یا قانون نباید باشد یا باید جدی اعمال شود
محمد مهدی۱۹۰۱۳۴۰۰۸:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۱۷
الناس علی دین ملوکهم . شما مثل همیشه انگشت اتهام را به سمت مردم نشانه رفتید . مردم هر چه مقصر تر و بی مسئولیت تر باشند باز چیزی از بار مسئولیت زعمای قوم کم نخواهد کرد
صادق کلبادی۱۹۰۱۹۹۸۱۲:۳۹:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۱۷
اگر استنادتان به حدیث الناس علی دین مولکهم است پس نگاهی به خطبه 216 نهج البلاغه هم داشته باشید که حکایت از تاثیر متقابل مردم و حاکمان بر اصلاح یکدیگر دارند. ضمنا تفکر کسی که معتقد به بی اثر بودن کرونا بر خودش است یا با مغالطه هایی که در متن آورده شد رعایت نکردن شخصی اش را توجیح می کند ارتباطی با تفکر زعمای قوم ندارد مگر آنکه در نظر شما مردم بلانسبت همچون رمه و گوسفندانی هستند فاقد قدرت عقلانیت ،درک، رحم، شفقت و دیگرخواهی که تا چوب و زور بالای سرشان نبااشد خود تشخیص نمی دهند که بی توجهی آنها حتی جان انسان های دیگر را می گیرد.
ناشناس۱۹۰۱۳۴۱۰۸:۰۵:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۱۷
بوریس جانسون گفته به احتمال زیاد تا اوایل تابستان امسال به زندگی عادی برگردیم . با پوشش و تزریق سراسری واکسن آسترازنکا در این کشور مدتی است که حتی ۱ کشته نیز بر اثر کرونا در این کشور ثبت نشده است . ما کجائیم ؟
ناشناس۱۹۰۱۸۰۸۱۱:۳۲:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۱۷
چندتا رسانه بیشتر بخوان..
ناشناس۱۹۰۱۸۹۱۱۲:۰۶:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۷
اون کتاب است که می خوانند رسانه را روئیت میکنند
ناشناس۱۹۰۲۰۶۸۱۳:۰۲:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۱۷
چندتا رسانه بیشتر خواندم . این خبر هم توی اون چندتا رسانه ِ بیشتر بود .
ناشناس۱۹۰۲۸۳۸۲۰:۲۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۱۷
با این همه ادعا در حال حاضر دوبرابر ما فوتی دارن! راستی اون موقع که تعداد فوتی‌هاشون بالای ۱۰۰۰ نفر در روز بود کجا بودی!؟!؟ اون موقع علاقه‌ای به مطالعه و رویت رسانه‌ها نداشتی!؟!؟
ناشناس۱۹۰۲۶۳۸۱۷:۴۸:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۱۷
این که می فرمایید حتی ۱ کشته ثبت نشده اشتباه است ... روز قبل ۱۶ کشته داشته اند، اگرچه کم است ولی نشان می دهد که آمار اعلامی شما درست نیست
ناشناس۱۹۰۲۸۴۳۲۰:۲۵:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۷
بوریس جانتون فرمودند!؟!؟ دوست رئیس جمهورتون!؟!؟ از اوایل تابستان نه! از شنبه اوضاع عادی میشه!
عليرضا۱۹۰۱۳۵۷۰۸:۱۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۷
خب بابا جان، چرا سفر نوروزي ممنوع اعلام نشد، چرا وقتي مردم تو سفر بودن دولت تازه ضرب العجل داد كه همه بايد برگردن شهرهاشون؟ چرا از اول ممنوع نشد؟ جوابش مشخصه ، حضرات ميخواستن اينهمه خودرو به مسافرت برن، ميدونيد چقدر بنزين فروخته شد براي اين همه سفر؟ كم پولي نميشد. اگه از اولش سفر عيد ممنوع ميشد كي ميخواست اينهمه بنزين بفروشه..
ناشناس۱۹۰۱۳۶۵۰۸:۲۲:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۷
بنظرم رفتار متناقض نظام قانون گذاری تو این زمینه خودش موثر هست. قرنطینه ابتدای کرونا مردم مجبور به اطاعت از قانون کرده بود که حداقل برای تعطیل نشدن کسب کارشان رعایت میکردند بنظرم قانون جریمه شخصی افراد به شدت تو این مسئله میتونه راهگشا باشه
ناشناس۱۹۰۱۳۸۳۰۸:۳۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۱۷
به نمکی یادآور شوید که وظیفه او فقط حرف زدن و توصیه و سفارش کردن به مسافرت رفتن نیست .
ناشناس۱۹۰۱۵۲۶۰۹:۵۴:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۷
وزیر در حال فرافکنی و سلب مسئولیت از خود است . مقصر اصلی شیوع گسترده و مجدد کرونا شخص ایشان است
ناشناس۱۹۰۱۳۹۳۰۸:۴۳:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۱۷
مطلب خوبی بود.
ناشناس۱۹۰۱۳۹۶۰۸:۴۴:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۷
دموکرات نیستیم جمهوریخواه هم نیستیم مستقلیم با کمال افتخار
ناشناس۱۹۰۱۵۶۴۱۰:۰۵:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۱۷
عواملی که میتونن جلوی تبدیل شدن دمکراسی به هرج و مرج و یا دیکتاتوری رو بگیرن عبارت انداز: همبستگی ملی، قانون مداری، تحمل مخالف، نیروی نظامی قدرتمند
ناشناس۱۹۰۱۹۰۸۱۲:۱۰:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۱۷
ببخشید که ما اینهمه بی فرهنگیم.علیرغم تمام تلاش های مسئولین حاکمیت در فرهنگ سازی!!!
ناشناس۱۹۰۱۹۵۹۱۲:۲۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۱۷
اصلا‌نگران‌نباشیدانشااله‌درنوبت‌های‌بعدیکرونا/موج‌پنج‌وششم‌وهفتم‌وهشتم/واکسن‌به‌اندازه‌لازم‌وارد وطبق‌برنامه‌ریزیستاد‌کرونا‌اول‌خودشان‌دوم‌اهل‌بیت‌سوم‌فک‌وفامیل‌چهارم‌ایادی/واکسینه‌میگردند‌وانشااله تاآنموقع‌مامی‌میریم‌ونیازی‌به‌واکسن‌نیست
کاوه۱۹۰۳۲۶۷۰۴:۴۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۸
ما قبل از اینکه بخواهیم دمکرات شویم باید شیوه رفتار دمکراتها را بیاموزیم . مگر نه این است که جبر و اختیار هر دو وجود دارد پس چرا ما بیشتر دنبال این هستیم تا همه چیز را ناشی از عوامل خارجی بدانیم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین