تحلیل "گاردین" از تاثیرِ انسداد کانال سوئز بر اقتصاد جهانی

گروه جهان الف،   4000109054

علیرغم اعلام بازگشایی کانال سوئز این امر به طور کامل انجام نشده و بنابر خبر نیویورک تایمز کشتی مسدود کننده حدود ۸۰ درصد شناور شده است. نزدیک به ۱۲ درصد از حمل و نقل دریایی جهان، به "کانال سوئز" بستگی دارد. از این رو، به گل نشستنِ کشتی "اِوِرگرین" در کالنال سوئز و ایجاد ترافیک گسترده دریایی در این کانال، تا حد زیادی می تواند اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

تحلیل "گاردین" از تاثیرِ انسداد کانال سوئز بر اقتصاد جهانی

به گزارش الف، پایگاه خبری "گاردین" در گزارشی به مساله انسداد کانال سوئز توسط کشتی باری اِوِرگرین پرداخته و به طور خاص به این نکته اشاره کرده که این رویداد حاملِ تاثیرات و درس های مهمی برای اقتصاد‌جهانی است. گاردین در این رابطه می نویسد: 

«در روزهای اخیر، "کانال سوئز" به عنوان یکی از مهمترین آبراه‌های تجاری جهان، با یک چالش اساسی رو به رو شده است. یک کشتی غول پیکرِ ژاپنی به نام Ever Green که در کنترل یک شرکت تایوانی بوده، در کانالِ مذکور به گِل نشست و عملا حمل و نقل دریایی را با اختلال مواجه کرد. ترافیک دریایی ایجاد شده از این رویداد، به زعم بسیاری از کارشناسان، در سال های اخیر در نوع خود بی سابقه بوده و می تواند تبعات عمیقی را برای اقتصاد جهانی به دنبال داشته باشد. دولت مصر با همکاری دیگر کشورهای جهان، به نحو گسترده ای در تلاش هستند تا کانال سوئز را بازگشایی کنند. تا روز دوشنبه (9 فروردین ماه)، حدودا تا 80 درصد از کشتی اورگرین به حرکت درآمده و بار دیگر شناور شده با این حال، کانال سوئز همچنان مسدود است. 

کانال سوئز که 120 مایل طول دارد، دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می کند و به کشتی های باری اجازه می دهد تا یک مسیر نسبتا مستقیم را جهت عبور از آسیا به اروپا طی کنند و مجبور نباشند چند هزار کیلومتر راهِ اضافی را طی نمایند. 

بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائلِ حمل و نقل دریایی بر این باورند که ترافیک دریایی ایجاد شده در کانال سوئز، بیش از 300 کشتی و نفتکش را درگیر کرده و بسیاری از کشتی های باری و تجاری اکنون با این سوال مواجه شده اند که آیا باید مسیر خود را عوض کنند و هزاران کیلومتر، راهِ بیشتر را طی کنند یا خیر؟ 

بر اساس ارزیابی های اقتصادی، حدودا 12 درصد از اقتصاد جهانی از مسیر کانال سوئز عبور می کند. امری که حاکی از رد و بدل شدن سالانه حدودا 1 تریلیون دلار کالا و اجناس گوناگون از طریق کانال سوئز است. روزانه حدودا 50 کشتی از کانال سوئز می گذرند که تقریبا کالاهایی به ارزش بالغ بر سه تا نه میلیارد دلار را جابجا می‌کنند. 

خودِ کشتی اورگرین که کانال سوئز را مسدود ساخته حاملِ حدودا 20 هزار کانتینر کالا بوده است. حدودا 16 کشتی نفت کش نیز در پسِ کشتی اورگرین قرار گرفته اند. دولت مصر به شدت از مسدود شدن کانال سوئز آسیب دیده و نگران است که مبادا به آبرو و اعتبار این گذرگاه بین المللی که در کنترل دولت مصر است، آسیب برسد. سال گذشته میلادی، دولت مصر درآمدی بالغ بر 5.6 میلیارد دلار را بواسطه حمل و نقل دریایی در کانال سوئز کسب کرده بود. جدای از این ها، مسدود شدن کانال سوئز تا حد زیادی موجب شده تا به دلیل عدم تامین به موقعِ سوخت و کالاها و خدمات برای بخش های مختلف اقتصادی جهان، این نگرانی تشدید شود که انتظارات تورمی افزایش یابند و قیمت بسیاری از کالاهای اساسی مخصوصا در قاره اروپا، افزایش قابل توجهی پیدا کنند. 

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که آسیبِ اصلی انسداد کانال سوئز بر مساله زنجیره های تامین اقتصادی جهان را بایستی در مفهومِ "زمان" جستجو کرد. در این چهارچوب، همزمان با تاخیر در تحویل محموله‌های دارویی و اقتصادی به کشورهای مختلف جهان، در زنجیره کالاهای اساسی از حیث زمانی تاخیر ایجاد می شود و در نتیجه، کمبود به وجود می آید و باید منتظر افزایش قیمت ها بود. 

مساله انسداد موقتِ کانال سوئز موجب شده تا نگرانی های جدی در مورد انسداد دیگر آبراه های مهم جهان نظیر "کانال پاناما" نیز ایجاد شود. آبراه هایی که در صورتِ انسداد طولانی مدت می توانند آسیب های سنگینی را به اقتصاد و زنجیره های تامین کالاها و خدمات وارد کنند. 

بر اساس ارزیابی های انجام شده توسط شرکت های حمل و نقل دریایی، حدودا 114 کشتی باری غول پیکر دیگر که از نظر اندازه شبیه به کشتی اورگرین بوده اند، در سال 2021، از کانال سوئز عبور کرده و به اروپا رفته اند و هیچ مشکلی نیز ایجاد نشده است. 

پیش از این بسیاری از فعالان حوزه حمل و نقل دریایی، دشوار بودنِ هدایتِ کشتی های غول پیکر در کانال سوئز را گوشزد کرده بودند. آن ها به طور خاص به تاثیرات مخرب باد بر کشتیرانی در کانال سوئز اشاره کرده و گفته‌اند که شرکت های معتبر کشتیرانی جهان، دوره های شبیه سازی شده ای را برای کاپیتان های خود برگزار می کنند تا بتوانند بر این مساله فائق آیند. 

فعالان حمل و نقل دریایی می گویند که کشتی های باری غول پیکر، فرصتی برای اشتباه کردن در آبراهی نظیر کانال سوئز ندارند و خیلی زود کنترل خود را از دست می دهند. گزینه جایگزینِ کشتی های باری بین المللی به جایِ استفاده از کانال سوئز، "دماغه امید نیک" است که در نوع خود بینِ پنج تا دوازده روز بر طول سفرِ کشتی‌ها خواهد افزود و تهدیدات امنیتی زیادی را نیز با خود به همراه دارد. این تهدیدات امنیتی به طور خاص مرتبط با احتمال حمله دزدان دریایی به کشتی های تجاری هستند که حضور نیروهای نظامی را جهت خنثی سازی این حملات، کاملا ضروری می سازد. 

با این همه، وقوع بحران انسداد کانال سوئز، در کنار تمامی نکات منفی خود یک نکته مثبت نیز داشت و آن توجه به کشتی ها به عنوانِ بازیگران اصلی در معادله حمل و نقل جهانی بوده است. کشتی هایی که اقتصاد جهانی در برهه کنونی عمیقا به آن ها وابستگی دارد. 

در شرایط فعلی می توان گفت که اقتصاد جهانی عمیقا از مسدود شدن کانال سوئز آسیب دیده است. میلیون ها نفر از نوسانات اقتصادیِ ایجاد شده ناشی از وقوع رویداد مذکور آسیب خواهند دید. جدای از این ها، شرکت های بیمه و حمل و نقل نیز آسیب های فراوانی را متحمل شده اند. از این منظر، از حیث اقتصادی، مسدود شدن کانال‌ سوئز توسط کشتی اورگرین را باید رویدادی دانست که همچون زنگ خطر برای اقتصاد جهانی و زنجیره های تامین کالاها و خدمات عمل می کند. زنگ خطری که اگر از آن درس نگیریم، آثار و تبعات بسیار مخربی را با خود به دنبال خواهد داشت». 

 

*لینک:

https://www.theguardian.com/business/2021/mar/26/how-the-suez-canal-blockage-can-seriously-dent-world-trade

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین