امیدواری مسکو برای رفع تحریم ۱۰ شرکت روس بعد از بازگشت آمریکا به برجام

جهان،   3991227002

یک مقام روسیه‌ای ابراز امیدواری کرده در صورت بازگشت آمریکا به برجام تحریم‌های وضع‌شده علیه ۱۰ شرکت روسی برطرف خواهد شد.

امیدواری مسکو برای رفع تحریم ۱۰ شرکت روس بعد از بازگشت آمریکا به برجام

به گزارش فارس، یک مقام روسیه‌ای می‌گوید حدود ۱۰ شرکت و سازمان این کشور به دلیل همکاری با ایران مشمول تحریم‌های یکجانبه آمریکا شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، «دیمیتری کیکو» از مقام‌های وزارت دارایی روسیه امروز سه‌شنبه در «نشست والادای» این اظهارات را مطرح کرد.

حاضران در این نشست درباره احتمال بازگشت آمریکا به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) بحث و تبادل نظر کردند. کیکو گفته در صورت بازگشت آمریکا به برجام احتمال خروج این شرکت روسیه از تحریم‌های آمریکا هم مطرح است.

او گفت: «علاوه بر احتمال رفع تحریم‌ها علیه افراد ونهادهای ایرانی بحث رفع تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی که در قلمرو قضایی کشورهای ثالث از جمله روسیه فعالیت می‌کنند نیز مطرح است.»

کیکو گفت: «طبق برآوردهای ما بعد از خروج آمریکا از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۰ موسسه حقوقی از فدراسیون روسیه نیز مشمول تحریم‌های مختلف آمریکا شده‌اند.»

دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت‌های مختلف آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده و جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند.واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

مقام‌های دولت جو بایدن در هفته‌های گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند، با وجود این از انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به این توافق خودداری کرده‌اند.

کیکو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «فکر می‌کنم در چارچوب مذاکرات احتمالی آتی توسط فدراسیون روسیه لازم است علاوه بر درخواست از طرف‌ها برای بازگشت به توافق، منافع شرکت‌های روسیه‌ای هم در نظر گرفته شده و برای رفع تحریم از اشخاصی که بعد از خروج آمریکا از برجام در فهرست تحریم قرار گرفتند هم تلاش شود.»

این مقام روسیه‌‌ای گفت وزارت دارایی کشورش با شرکت‌های روسیه‌ای که مشمول تحریم‌ها شده‌اند همکاری می‌کند تا تبعات تحریم‌ها علیه آنها را به حداقل برساند.

این مقام روسیه‌ای تأکید کرد همکاری شرکت‌های روسیه‌ای با ایران باید ادامه پیدا کند. او گفت: «من معتقدم علی‌رغم مشکلاتی که برخی شرکت‌های روسیه‌ای الان با آنها مواجه هستند، اقداماتی که در حال حاضر برای آنها با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ممنوعیتی وجود ندارند، به خصوص همکاری‌های فنی-نظامی باید ادامه یابند.»

وی اضافه کرد: «و من اطمینان دارم که شرکت‌های روسیه‌ای علاقه‌مند به همکاری‌های بیشتر با ایران هستند.»

جمهوری اسلامی ایران شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده است. «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین