واعظی: صدور قطعنامه در شورای حکام غیرسازنده است/ نوار صحبت‌هایم درباره ارز وجود دارد

سیاسی،   3991213073

رییس دفتر رییس جمهوری صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را غیرسازنده خواند و گفت: صدور این قطعنامه در مذاکرات در برجام و بر نوع نگاه و همکاری ایران با آژانس اثر منفی دارد.

واعظی: صدور قطعنامه در شورای حکام غیرسازنده است/ نوار صحبت‌هایم درباره ارز وجود دارد

به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا جلسه امروز اعضای دولت در مورد قطعنامه علیه ایران و جلسه شورای حکام است، گفت: خیر این جلسه در مورد جلسه شورای حکام نیست.  

رییس دفتر رییس جمهوری در مورد ارائه قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام ‌آژانس افزود: قطعنامه‌ای که در این چند روز گذشته به گفته خودشان اصلاحاتی بر روی آن انجام شده، از نظر ما یک موضع غیرسازنده است و روی مذاکرات در برجام و بر نوع نگاه و همکاری ایران با آژانس اثر منفی دارد. این روش دوستانه‌ای نیست و تا دیر نشده باید اصلاح شود.

واعظی درباره گفت وگوی تلفنی رییس جمهوری با مکرون اظهار کرد: موضوعات مختلفی در این تماس تلفنی یکساعته از جمله در ارتباط با مسئله برجام مطرح شد؛ ایشان گفتند که هم ما و هم اروپا و آمریکا علاقمند هستند که برجام حفظ شود و تعهدات اجرا شود و اینکه مقداری طول می‌کشد به دلیل بروکراسی است که وجود دارد، تعداد تحریم‌هایی که آمریکا وضع کرده، زیاد بوده و حدود ۱۶۰۰ تحریم فقط در دوران ۴ ساله دولت ترامپ داشته است و  تحریم‌های برجامی هم هست که باید براساس برجام برداشته شود و یک مقدار بحث‌ها به این شکل مطرح شد.

رییس دفتر رییس جمهوری عنوان کرد: موضع ما روشن است که باید تحریم‌ها برداشته شود و هم کشورهای اروپایی و هم آمریکا باید اقدام خیلی روشن عملی بردارند و متقابلاً ما هم همین اقدام را بعد از اینکه راستی‌آزمایی شد و مطمئن شدیم انجام خواهیم داد. مقداری هم اختلاف نظر وجود داشت؛ قرار بر این شد که روی ایده‌هایی که مطرح شد هم ما بیشتر فکر کنیم و هم آنها بیشتر فکر کنند و در سطوح کارشناسی، ارتباطات و تماس‌ها برقرار باشد.

وی درباره پیشنهاد سال گذشته مکرون رییس جمهور فرانسه گفت: شرایط ما و برجام با آن زمان کاملاً فرق کرده است. آن زمان فرض ما بر این بود که دولت آمریکا یعنی ترامپ به هیچ وجه نمی‌خواهد به برجام برگردد. بنابراین در آن زمان پیشنهاد ما این بود که اروپایی‌ها باید با یک پیشنهاد جدیدی جبران کنند اما الان نوع مذاکرات متفاوت شده است.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و این که به سال آینده محول شده، گفت: من اطلاع دقیقی از اینکه به سال آینده افتاده ندارم و بیانیه مجلس را هم در این زمینه دیدم. به هر حال مجلس زیاد با موضوعات مختلف مخالفت می‌کند.

 رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: گزارش‌هایی که دوستان ما از جلسات مجمع تشخیص و کمیته‌های مختلف آن دادند گزارش‌های خوبی است که جلسات سازنده بوده و مشخصا سوالاتی را مطرح کنند و پاسخ بگیرند. ما این نوع جلسات کارشناسی که در مجمع در یک ماه گذشته انجام شده این‌ها را خوب تلقی می‌کنیم و امیدوار هستیم تعامل بین دولت و مجمع ادامه پیدا کند تا به نتیجه‌ای برسد که مردم از آن منتفع شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره طلب ایران از عراق و کره جنوبی و امارات و ژاپن و اینکه آقای ظریف گفته اند که صحبت ها با کره جنوبی نهایی شده است گفت: کشورهایی که اشاره شد. پول در آن کشورها مال است و اینطور نیست که آمریکا یا کشور اروپایی بخواهد پولی به ما بدهد. دولت قبلی آمریکا با رفتارهای غلط خود، با زور و قلدری آنها را تهدید کرده که پول ما را مسدود کنند.

وی ادامه داد: دولت جدید آمریکا می گوید که روش های دولت قبلی را قبول ندارد از طرف دیگر دولت‌هایی مانند کره، عراق و ژاپن می گویند که این پول متعلق به شماست و ما آمادگی داریم به شما برگردانیم بنابراین این که دیگر کارخیلی سختی نیست. اگر دولت جدید آمریکا اعتقادش بر این است که روش‌های دولت قبلی درست است که البته تا الان هم گفته که اینها را قبول ندارد اما نمی‌شود بگوید هم قبول نداریم و هم در عمل رفتارهای دولت قبلی را ادامه دهد. بنابراین صحبت دکتر ظریف درست است که این پول متعلق به ایران است و با آنها مذاکره می‌کنیم و به آنها هم گفتیم که اگر از طریق مذاکره حل نشود از طریق حقوقی این کار دنبال خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه چرا معیشت مردم به قیمت ارز گره خورده است گفت: من نوار صحبتم وجود دارد و صحبت من در جایی دربسته نبوده است . از این که تمام بخش خصوصی اصفهان هم آنجا بودند. من در ارتباط با موضوع دیگری صحبت می‌کردیم بحث این بود که به ما می‌گفتند که شما ارزی که صادر می‌کنیم را اجازه دهید خودمان برای آن تصمیم بگیریم. من استدلال کردم در شرایطی که ما تحت تحریم های بسیار ظالمانه و فشار حداکثری هستیم و فروش نفت ما کاهش یافته است اولویت اول کشور این است که بتوانیم دو کار مهم انجام دهیم. یکی آنچه که کالای اساسی و سفره مردم نیاز است آن را باید بتوانیم وارد کنیم و دوم تامین مواد اولیه برای کارخانجات است که چرخ آن بچرخد و کارگران ما آنجا مشغول باشند.

واعظی گفت: اما وقتی که خودمان نفت صادر نمی‌کنیم یا کم صادر می‌کنیم چاره‌ای نداریم با ارز صادراتی نیازهای کشور را وارد کنیم. بنابراین ما این کار را کردیم. من در جایی گفته بودم حتی زمانی که ارز به ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان رسید که قاعدتاً ارز برای دولت ارز گرانی است ولی به هر حال ما برای اینکه این ارز را بتوانیم بگیریم و کالاها را هم برای تولیدکنندگان و هم برای تامین کالای اساسی این کار را انجام دادیم. یعنی اینکه توانستیم تمام این ارز را در ۳ سال گذشته یعنی ارز صادراتی را صرف کالای وارداتی و یا مواد اولیه کنیم و این را بانک مرکزی ما در سامانه نیما ثبت کرده اما شیطنتی کردند و آگاهانه هم بود، نوار صحبت من و نوشته‌ها وجود دارد بخوانید مگر این که آدم خودش یک مریضی داشته باشد که بخواهد عوض کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  16. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  17. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  18. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  19. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  20. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  21. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  24. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  25. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

      2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

      3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

      4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

      5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

      6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

      7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

      8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

      9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

      10. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

      11. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

      12. ادعای حسنی و رفتار اموی!

      13. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

      14. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

      15. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

      16. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

      17. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

      18. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

      19. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

      20. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

      21. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

      آخرین عناوین