نظم جهانی در آستانه تغییر

محمدصادق مصطفوی، گروه تعاملی الف،   3991213013 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
نظم جهانی در آستانه تغییر

ساختار نظم جهانی از موضوعات بسیار مهمی است که زیربنای بسیاری از تحولات بین المللی قرار گرفته و به عنوان عنصری مهم، همواره در معادلاتی که رفتار کشورها را سامان می‌دهد، نقش آفرینی کرده. علاوه بر این می‌توان گفت که در کنار بعد مادی و ساختاری مؤلفه نظم جهانی که کشورها مجبور به تبعیت از آن در مواجهه با تحولات منطقه‌ای و بین المللی هستند، این مؤلفه دارای بُعدی روانی و فراساختاری است که چه بسا از بعد مادی آن اهمیت بیشتری دارد و همواره در آستانه تغییرات ساختار نظم جهانی شاهد تغییر در این بعد نامحسوس خواهیم بود.

بعد فراساختاری نظم جهانی بر این قانون نانوشته تکیه دارد که برخی کشورها در رأس هرم قدرت و نظم جهانی قرار دارند و نزدیکی به آن ها و برقراری ارتباط راهبردی با آن ها سبب تأمین بهتر منافع می‌شود و کشورها تلاش می‌کنند در مسیر جریان جهانی منافعی قرار می‌گیرند که سرچشمه آن ها از این قدرت‌ها منشعب شده است، این در حالی است که از حیث مادی این باور می‌تواند با واقعیت تطبیق نداشته باشد موضوعی که در سال‌های اخیر همواره مورد اشاره بسیاری از تحلیل‌گران بین‌المللی بوده است و در حالی که آمریکا در دهه‌های اخیر به عنوان قدرت برتر جهانی مورد توجه غرب و برخی کشورهای شرق بوده از معضلات ساختاری به ویژه در حوزه اقتصاد رنج می‌برده است به گونه‌ای که این کشور تبدیل به بدهکارترین کشور جهان شده است.

از این‌رو می‌توان گفت توجه به بعد روانی و فراساختاری نظم جهانی توان درک آینده نظم جهانی را به ما خواهد داد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ساختار نظم جهانی در حال تغییرات ویژه‌ای است که آمریکا نه تنها به عنوان قدرت برتر در آن جایگاهی نخواهد داشت بلکه در پله‌های بسیار پایین قدرت جهانی قرار خواهد گرفت، از جمله شاخصه‌های این تغییر عبارتست از:
1- تغییر در نگرش کشورهای جهان از جمله دولت‌های غربی نسبت به پایداری ساختار سیاسی- اجتماعی آمریکا با توجه به عملکرد دولت پیشین آمریکا و شوریدن سرمایه اجتماعی آمریکایی علیه سرمایه سیاسی و ایدئولوژیک این کشور؛
2- ظهور و تقویت چشمه‌های جدید منافع بین‌المللی در حوزه‌های فراآتلانتیک (از جمله چین، روسیه و هند) و تقویت این باور که قرار گرفتن در مسیر این چشمه‌ها به تأمین هرچه بهتر منافع کمک خواهد کرد؛
3- افزایش فاصله راهبردی کشورهای جهان به ویژه اتحادیه اروپا از آمریکا به عنوان قدرت برتر جهانی و تأکید روزافزون بر زعامت درون قاره‌ای، منطقه‌ای و راهبرد فراآتلانتیکی؛
4- شکل‌گیری این باور در میان کشورهای جهان که کاخ سفید همچون گذشته قادر نیست فرآیندهای تحولی جهانی و بعضا منطقه‌ای را کنترل کند و اذعان به چندبعدی شدن قدرت در جهان و غیرقابل کنترل شدن و تمرکز ناپذیر شدن آن توسط بسیاری از تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان آمریکایی و غیرآمریکایی و همچنین تقویت انباشت قدرت در میان کشورهای مستقل و غیر وابسته منطقه‌ای.

خلاصه اینکه تغییر در بعد روانی و فراساختاری نظم جهانی و کاهش جایگاه آمریکا در این حوزه بی‌شک تغییر در بعد ساختاری و مادی جهان را به زودی رقم خواهد زد و ساختار نظم جهانی بر اساس ظهور قدرت‌های فراآتلانتیک جدیدی همچون چین، روسیه و هند و نقش آفرینی فعال قدرت‌های منطقه‌ای شکل خواهد گرفت، تغییری که ساختارهای سازمان های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت و مناسباتی مانند حق وتو را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۴۷۴۹۶۰۷:۳۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
و لابد در نظم جهانی تغییر یافته ، ایران با داشتن تورم ۱۹۵ درصدی ، ابر قدرت جهان است !
ناشناس۱۸۴۷۶۱۶۰۹:۱۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
یکی از ارکان مهم این تغییر ایران است پس بسوزید
ناشناس۱۸۴۷۶۲۴۰۹:۲۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
متاسفانه ایران هیچ جایگاهی در نظم نوین جهانی ندارد
ناشناس۱۸۴۸۱۹۰۱۳:۳۱:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
ان شاءالله کرونا ویروس باعث نابودی شیطان بزرگ و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
ناشناس۱۸۵۴۴۹۹۰۷:۰۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
اگر منظور از ایران خودکم بین هایی مانند شما هستید حرفتان درست است
ناشناس۱۸۴۷۶۵۷۰۹:۳۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
هنوز ادعای مدیریت جهانی دارید؟؟
ناشناس۱۸۴۹۴۵۵۰۰:۲۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
از اصلاح طلبهای حاکم بر اقتصاد بپرسید.
ناشناس۱۸۴۷۶۶۳۰۹:۳۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
جایگاه کنونی ما در جهان کجا است؟ کشوری که یک دوست و متحد به درد به خور هم ندارد! کل طبیب بودی سر خود دوا می کردی. مشکلات کشور خودمان را حل می کردیم.
ناشناس۱۸۴۷۴۹۷۰۷:۳۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
حالا حالاها آمریکا قدرت برتر جهان است و چین و روسیه و اروپا نیز مثل اجل ازش حساب میبرن .
ناشناس۱۸۴۸۱۷۴۱۳:۲۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
امریکا رو به افول است اکنون چین ابرقدرت اقتصادی و نظامی دنیاست.
ناشناس۱۸۴۷۵۰۱۰۷:۴۲:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
با نظم نوین جهانی اگر آمریکا اراده کند چین را محو خواهد کرد
ناشناس۱۸۴۷۷۱۷۱۰:۰۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
دنیا نیاز به کد خدا دارد . اگر چوب کدخدا نباشد ، رعیت سرکشی مثل چین ، جهان را قورت خواهد داد
ناشناس۱۸۴۸۱۷۶۱۳:۲۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
چین 1/5 میلیارد نفر جمعیت دارد اگر نفری یک سطل آب بریزند ایالات متحده امریکا را آب می برد.
ناشناس۱۸۴۸۱۹۳۱۳:۳۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
اگر امریکا نبود دنیای بهتری داشتیم و مردم دنیا از شر تحریم و ترور و تهدید و زورگویی امریکا شیطان بزرگ در امان بودند.
ناشناس۱۸۴۷۷۶۵۱۰:۳۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
خوب چرا اراده نمیکنه؟
ناشناس۱۸۴۷۹۱۲۱۱:۴۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
چون تا حالا نیازی به محو چین نبوده . شاید در آینده نزدیک این نیاز فراهم شد
ناشناس۱۸۴۸۱۷۷۱۳:۲۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
چین قویترین و بزرگترین ارتش جهان را دارد و اگر اراده کند امریکا را نابود می کند.
ناشناس۱۸۴۸۱۷۸۱۳:۲۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
امان از دست شما ساده اندیشان!
ناشناس۱۸۴۷۵۰۷۰۷:۴۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
نفوذآمریکا دربعد اقتصادی تامریخ هم کشیده شده هرجا پول است قدرت هم هست پس ازاین گمانه زنی های رویایی دست بردارید
ناشناس۱۸۴۷۶۲۰۰۹:۱۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
تاریخ را بخوان و تاریخ قطعی این را می گوید هر کدخدایی یک روزی آمدنی و یک روزی رفتنی است
ناشناس۱۸۴۷۷۴۵۱۰:۱۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
چشم بسته غیب می گی؟ این یک اصل است: آمدنی چه بد چه خوب، یک روز رفتنی است.
ناشناس۱۸۴۷۹۴۰۱۱:۵۰:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
پس به رفتنی دل نبندید!
ناشناس۱۸۴۸۰۲۵۱۲:۱۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
به خودت بگو
صمصام۱۸۴۷۵۱۴۰۷:۵۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
ای کاش از این تحولات مسئولین کشور ما هم درس بگیرند و متوجه شوند که بسیاری از باورها ی.. ساخته ذهن مسئولان دهه 60 با تحولات امروز هیچ همخوانی ندارد امیدوارم از این تحولات که میفرمایید کشور ما هم درس بگیرد !
ناشناس۱۸۴۷۵۱۸۰۷:۵۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
مطمئنم که در نظم نوین جهانی نیز ، ما بدون تغییر جایگاه ، در همان رده آخر جدول هستیم . قبل از ونزوئلا و بعد از زیمبابوه
ناشناس۱۸۴۷۵۲۸۰۸:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
نظم جهانی همین بوده و همین خواهد ماند. آن چیزی که باید تغییر کند، ما هستیم.
بهنام محمدی۱۸۴۷۵۳۸۰۸:۱۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
پرداختن به موضوعاتی که ماهیت شعاری پیدا کرده به صورت علمی مانند این مقاله کار بسیار مهمی است که باید در تمام شئون تحلیلی ما عرف شود. با تشکر از نویسنده عزیز
ناشناس۱۸۴۷۵۴۱۰۸:۱۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
تحلیلتان خیلی آبکی است. آنچه که دلتان می خواست رو بعنوان تحلیل نوشتین. به یک سوال من جواب بدین. چرا روسیه چین و هند که به زعم شما تبدیل به ابرقدرت شده اند با وجود مخالفت حتی اروپایی ها ایران رو تحریم کرده اند؟!!!!! متاسفانه تحلیل گران ما .. تحلیلی می تویسند که دولتمردان خوششان بیاید نه اینکه به واقعیت نزدیک باشد. آنچه امریکا را تبدیل به ابرقدرت جهانی کرده این است که نخبگان دنیا از همه جا برای زندگی و کارهای تحقیقاتی به امریکا می روند. تا حالا شنیده اید نخبه ای به روسیه و چین مهاجرت کنه!!!!!
ناشناس۱۸۴۷۵۸۰۰۸:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
دلتون رو با همین تحلیل های .. خوش کنید
ناشناس۱۸۴۷۶۰۰۰۹:۰۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
با سلام و سپاس از الف به دلیل پوشش جامع مسائل و انتشار نظرات در جواب به مطلب شما(متناظر با 4 موردی که مرقوم فرموده اید) 1- متاسفانه تغییری در نگرش کشورهای جهان نسبت به امریکای جهانخوار ایجاد نشده اتفاقا با آمدن دولت جدید اون اتحاد قبل بسرعت در حال شکل گیری است 2- متاسفانه چشمه های جدید اون قدرت سیاسی و نظامی لازم را در برابر امریکای ظالم ندارند هر قدر هم از نظر اقتصادی پیشرفت کنند باز اقتصادشون در گروی اقتصاد امریکا است و حتی احتمال اینکه متحد شوند هم زیاده 3- متاسفانه برخلاف تصور شما فاصله اروپا و امریکای جنایتکار بسیار کم شده و روز به روز در حال تقویت هست 4- متاسفانه امریکا در این 4 سال گذشته خودش داوطلبانه کنترل تحولات را کم کرد با امدن جو بایدن مجددا فضای قبل در حال احیا است به نظر من صاحب قلم در دو مورد دچار خطا شده است اول اینکه دوره ترامپ را بسیار بزرگ کرده و انرا به مثابه یک تغییر اساسی فرض کرده تا راه را برای انجام خطای دوم هموار سازد و خطای دوم هم بیان خواسته ها و تمایلات به شکل تحلیل است که ما باید برای واقع بینی تا حد امکان در حین نوشتن تحلیل این خواسته های شخصی را در تحلیل دخالت ندهیم و سوگیری نکنیم تا تحلیل درستی انجام دهیم و بتوانیم دید درستی داشته باشیم تا در برابر امریکا رویکرد مناسب و درستی در پیش گیریم به عبارت دیگر نباید دست به گمراه کردن عامدانه خود بزنیم موید و منصور باشید
ناشناس۱۸۴۷۶۷۴۰۹:۴۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
منتظر بشینید تا تغییر کنه.
ناشناس۱۸۴۷۶۸۱۰۹:۴۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
حالا اگه مثلا روسیه بشه ابرقدرت جهان تورم و بیکاری کشور ما کم میشه؟ توریست به کشور ما میاد؟ درآمد کارگر از 100 دلار به 2000 دلار میرسه؟ خود روسیه و چین هنوز نتونستن رضایت کامل ملت خودشون را فراهم کنن و اکثر نخبه های اونها هم به امریکا مهاجرت میکنن. کاش با حلوا حلوا کردن دهن شیرین میشد!
علی۱۸۴۷۷۱۲۰۹:۵۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
نظم نوین جهانی اگر چینی شود بلایی که سر اویغور ها آمده سر کل مذاهب خواهد آمد
ناشناس۱۸۴۷۷۸۶۱۰:۴۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
منتظر واکنش سفیر چین باش
علیرضا۱۸۴۷۷۴۶۱۰:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
آقا یکی که اطلاع داره به من بگه چرا روسیه که متحد استراتژیک ماست به ما 50 هزار تا واکسن داده به امارات که به قول شما گاو شیرده آمریکاست 5 میلیون
ناشناس۱۸۴۷۹۲۸۱۱:۴۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
پول نقد نه نسیه
ناشناس۱۸۴۸۱۸۱۱۳:۲۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
امارات و ترکیه و عربستان از واکسن های سینوفارم چینی استفاده می کنند.
ناشناس۱۸۴۷۷۸۴۱۰:۴۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
جالبه پس پذیرفته اید که جهان بدون اقا بالا سر اداره نمیشه غرب نشد شرق پس لطفا بگزارید زندگی کنیم چون تو این معادلات ما کاره ای نیستیم
ناشناس۱۸۴۸۱۸۷۱۳:۳۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
اداره جهان هستی در ید قدرت خداوند متعال است ولاغیر.
ناشناس۱۸۴۷۷۹۰۱۰:۵۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
یقینا جهان به سوی تغییر در حرکت است و نظم جدیدی بوجود خواهد امد . با این تفاوت که منظم تر از قبل خواهد شد . جهان یکپارچه تر میشود و مرز ها کم رنگ تر خواهد شد اتحادیه های منطقه ای و جهانی گسترده تر خواهد شد و هر کشوری نتواند خود را داخل این نظم کند پس منزوی خواهد بود . و ایران یکی از منزوی ترین کشور ها خواهد بود . نکته دیگر را باید به شرق زدگان یاد آور شد که فرض کنید آمریکا کاملا نابود شود و چین قدرت اول دنیا شود . آن وقت فکر میکنید رفتارش با کشور های دیگر از جمله ایران چگونه است ؟
ناشناس۱۸۴۷۸۱۱۱۰:۵۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
خودمان را فریب ندهیم. ما حتی جایگاهی که در تولید نفت داشتیم را هم از دست داده ایم.
علی اصغر۱۸۴۷۸۶۷۱۱:۱۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
به نام خدا سلام بر همه دوستان اگر نظری به قدرت بلوک شرق و کدخدایی شوروی بر نیمی از جهان و نهایتا فروپاشی آن بفرمایید بهتر می توان موضوع را مورد بررسی قرار داد.
ناشناس۱۸۴۷۹۳۰۱۱:۴۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
پس آفرین به ما که قبل از تغییر رفتیم زیر چتر چین و روسیه احسنت به این آینده نگری
اکبر۱۸۴۸۱۳۸۱۳:۱۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
دیدگاه مقاله تا حدود زیادی درست است اما زمان تحقق آن کمتر از پنجاه سال نخواهد بود. آمریکا با بیست و پنج درصد اقتصاد جهانی هنوز ده درصد از چین جلوتر است و دارای هشتصد پایگاه نظامی در دنیاست و هنوز دلار در حال جولان دادن است. سقوط آمریکا حتمی است ولی حالا حالا‌ها کار دارد و به عمر اکثر بالغین امروز و از جمله نویسنده محترم جواب نخواهد داد.
کریم۱۸۴۸۶۹۰۱۷:۰۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
این‌ تحلیلها.. را پایه سیاست خارجی کشور میکنید نتیجه در عرض کمتر سه سال ۶۰ درصد مردم به گفته خودتون میرن زیر خط فقر.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین