پورابراهیمی: در لایحه بودجه ناترازی‌ غیرقابل انکار و گسترده وجود دارد/ مردم از ما ثبات و قدرت خرید می‌خواهند

اقتصادی،   3991026031 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در آنچه که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شده، یک ناترازی‌ بسیار غیرقابل انکار و گسترده وجود دارد.

پورابراهیمی: در لایحه بودجه ناترازی‌ غیرقابل انکار و گسترده وجود دارد/ مردم از ما ثبات و قدرت خرید می‌خواهند

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: آنچه که در لایحه بودجه 1400 تقدیم مجلس شده است، یک ناترازی‌ بسیار غیرقابل انکار و گسترده را نشان می‌دهد که طبعیتاً باید برای آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: مشخصاً اگر ما برای منابع بودجه تصمیم‌گیری نکنیم و راهکارهای ایجاد منابع درآمدی پایدار به جای منابع درآمدی غیرقابل پایدار و غیرقابل اتکا -که اکنون در بودجه دیده شده - را مدنظر نداشته باشیم، طبیعتاً بودجه 1400 چالش‌های اساسی در کشور ایجاد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که دولت بیشتر بر آن تاکید می‌کند و فضای عمومی جامعه را تحت‌تاثیر آن قرار می‌‌‌دهد، افزایش حقو‌ق‌هایی است که بابت پرسنل، بازنشستگان انجام شده است و طبیعتاً‌ باید هم مشخص می‌شد که از چه هزینه‌هایی می‌خواهد تامین شود.

پورابراهیمی بر همین اساس اضافه کرد: اگر قرار است ما 90 درصد افزایش سقف بودجه عمومی کشور را -که به پرداخت‌های هزینه‌ای کشور مربوط است - به شکل ویژه‌ای ببینیم و اگر منابع پایدار مدنظر قرار نگیرد، آثار تورمی ناشی از استقراض منابع به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق بانک مرکزی به وجود آمده و عملاً آثار تورمی را در سال 1400 به شکلی ایجاد خواهد کرد که منافع مردم در استفاده از افزایش پرداختی‌ها در مقایسه با هزینه آنها در ارتباط با آثار تورم-که قدرت خریدشان را کاهش می‌دهد- را کم می‌کند و این مقایسه و یا این منافع کمتر خواهد شد.

*مردم از ما ثبات و قدرت خرید می‌خواهند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: مردم به ظاهر احساس می‌کنند که اگر صد واحد دریافتی در سال 99 داشتند این صد واحد به 150 واحد در سال 1400 می‌رسد اما اگر برای این منابع پایدار تصمیم درستی در نظر گرفته نشود، مفهوم ساده‌اش این است که آن 150 واحد با 70 درصد تورم عملاً اثر منفی بر آن چیزی می‌گذارد که به صورت عادی داشته است.

وی ادامه داد: مردم همواره از ما ثبات و قدرت خرید را می‌خواهند و آن چیزی که باید مبنای تصمیمات ما باشد، این است که بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: ‌قدرت خرید روش‌های پرداختی‌ها را در بودجه تعریف نمی‌کند یعنی اینکه ما بتوانیم ارزش پولی ملی را ثابت کنیم، چه زمانی می‌توانیم ارزش پولی ملی را ثابت کنیم؟ زمانی که بتوانیم تورم را مدیریت کنیم؛ دلایل ناشی از تورم هم بزرگترین چالشی است که طی این سال‌ها داشتیم، ناترازی بودجه‌ای که دولت بخش عمده‌ آن را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بانک مرکزی استقراض کرده و مفهوم ساده‌ آن تزریق پول پرقدرت در کشور و آثار تورمی سنگین و تبعاتی است که امروز در جامعه می‌بینیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه که به نظر می‌رسد و در بودجه 1400 باید مدنظر قرار گیرد، این است که نباید آثار تورمی ناشی از ناترازی بودجه را از طریق مستقیم و غیرمستقیم به واسطه‌ استقراض منابع از حوزه بانک مرکزی تجهیز کنیم و عدم تجهیز آن یعنی اینکه تورم را در سال 1400 مدیریت و قدرت خرید مردم را بیشتر کنیم و این بزرگترین و مهمترین کار است.

وی عنوان کرد: برای اولین بار در تاریخ کشور 320 هزار میلیارد تومان ناترازی عملیاتی بودجه داریم، این یعنی درآمد قابل اتکا در مقابل هزینه‌های قطعی و 320 هزار میلیارد تومان کسری، لذا این بودجه نشان می‌دهد که حتماً‌ نیازمند این هستیم که به واسطه منابع تصمیمات اساسی گرفته شود.

وی افزود: مجلس به دستور رهبر معظم انقلاب -که در بحث صندوق توسعه ملی نامه‌ای را مرقوم فرمودند- به استناد اصل 110 قانون اساسی، باید اقدام کند و تدوین قانون اساسی باید براساس سیاست‌های رهبری باشد؛ قانون بودجه هم مستثنی از این قاعده نیست. طبیعتاً‌ مجلس هم ورود می‌کند و این باید انجام شود.

* بودجه به روش استقراض متمرکز شده است

پورابراهیمی تصریح کرد: متاسفانه بودجه عمدتاً بر روش استقراض متمرکز شده یعنی روش جدیدی را که به سراغ اصلاح ساختار برود و منابع پایدار ایجاد کند در همین 90 هزار میلیارد هم مدنظر قرار نداده است.

وی تصریح کرد: بنابراین با این حکمی که حضرت آقا دادند و نامه‌ای که حکم برای ما است این اصلاح منابع را در بودجه رقم خواهیم زد؛ لذا با این وضعیت بودجه آثار و پیامدهای تورمی در اقتصاد 1400 بسیار نگران‌کننده است، بنابراین باید بخش منابع را تغییر اساسی دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: تمام تلاش ما در مجلس این خواهد بود که این موضوع را به عنوان یک آغاز اصلاح ساختار در نظام بودجه‌ای کشور بتوانیم عملیاتی کنیم و نتیجه آن بتواند هم تامین منابع برای هزینه‌های جاری و عمران کشور و همچنین ایجاد منابع درآمدی پایدار به جز استقراض و روش‌های اتکا به درآمدهای نفتی باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۱۳۴۸۱۲:۱۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
یه سوال؟ چند سال هست شما توی مجلسی؟ دقیقا توی این چند سال چیکار واسه مردم کردی که اینهمه هم شاکی هستی؟ ..
ناشناس۱۷۸۱۳۴۹۱۲:۱۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
اگر پول کمه خوب بودجه نهادها پر تکرار را کم کنید نه حقوق بازنشستگان را
سیدرضا۱۷۸۱۳۷۸۱۲:۳۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
{محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی :مردم همواره از ما ثبات و قدرت خرید را می‌خواهند و آن چیزی که باید مبنای تصمیمات ما باشد، این است که بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.} برای همینه که دلار 11500 تومان پیشنهاد شده برای سال 1400 را به بیش از 17000 تومان ارتقاء میدهید تا پول ملی یعنی ریال یا میتوان گفت همین تومان بی ارزش بی ارزش تر کنید آفرین بر این درایتی که برای ثبات و قدرت خرید مردم بکار میبرید آفرین .
رضا۱۷۸۱۳۸۳۱۲:۴۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
جناب پور ابراهیمی از معدود نمایندگان اقتصاددان با سواد ادوار مجلس است متاسفانه بسیاری از دوستان علیرغم نیت خیر در زمینه سواد اقتصادی چنگی به دل نمیزنند.اما سوال این است که ایا خود شما حاضری برای ایجاد اصلاح ارز را تک نرخی کنی،افزایش دستمزد ندهی،سود سپرده بانکی ندهی،دولت را کوچک کنی و یارانه های قیمتی بلاخص انرژی را حذف کنی؟اگر بله که ابر مرد هستی که نامت در تاریخ ثبت خواهد شد و اگر نه که شما هم جزو شعاریون هستید.
ناشناس۱۷۸۱۳۹۷۱۳:۰۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
مسبب بسیاری از معضلات اقتصادی همین آقا است که به وظایف کمیسیون اقتصادی درست عمل نکرده و فقط حرف میزند
ناشناس۱۷۸۱۳۹۸۱۳:۰۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
مردم از مجلس ..هیچ انتظاری ندارند لطفا اینقدر از زبان مردم صحبت نکنید گذشت این چند ماه نشون داده این مجلس ..
ناشناس۱۷۸۱۴۱۸۱۳:۴۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
کار مفید شما برای مردم چیست مردم فقط با شنیدن حرفای شما اعصابشون به هم میریزه
ناشناس۱۷۸۱۴۷۶۱۴:۲۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
وقتی منابع در آمدی پایدار به اندازه کافی وجود نداشته باشد ، باز هم شعار خواهید داد؟!
علی۱۷۸۱۵۰۷۱۴:۵۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
پور ابراهیمی جان شما که از معدود افراد مجلس هستی که سواد و تحصیلات اقتصادی دارند،برای حل این مشکل چه طرحی داری؟ آیا حاضری افزایش تورم زای دستمزدها را متوقف کنی و قوانین مربوطه را ملغی کنی؟سن بازنشستگی را افزایش دهی؟بانک های فاسد کشور را ملی و ادغام کنی و سود بانکی را به نزدیکی صفر درصد برسانی؟80 درصد نیروهای مازاد دولت را که جز اتلاف منابع،اخذ رشوه و کارشکنی در کار مردم خاصیتی ندارند ولو با پرداخت حقوق بیکاری تعدیل کنی؟با حذف یارانه های انرژی جلوی تباه کردن ثروت ملی را بگیری و دلار را در نرخ بازار تک نرخی کنی؟اگر آری که نامت مترادف امیر کبیر در تاریخ ثبت می شود وگرنه ..
ناشناس۱۷۸۱۵۵۹۱۵:۳۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
سال بعد خواهیم دید که هیچ کدامتان هیچ کاری برای ملت نخواهید کرد و مردم در یک تورم بزرگ به فقر نان خواهند رسید.
خانی۱۷۸۱۸۰۶۱۹:۲۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
هر از گاهی این آقا طرحی را ارایه میکنه که .. باعث تاسفه که امثال ایشان سکاندار پست اقتصادی مجلس باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین