دژ نفوذ ناپذیر پزشکان متخصص!

گروه اجتماعی الف،   3991023007 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بحران کرونا نشان داد که تا چه حد با کمبود پزشک و پرستار مواجه هستیم. این روزها نیروهای درمانی به مرز فرسودگی مفرط رسیده اند و نیروهای جایگزین وجود ندارد. با توجه به اینکه ایران در دانش پزشکی به عنوان سرآمد منطقه شناخته می شود، به نظر می رسد که برخی تعارض منافع موجب شده است که تربیت پزشکان متخصص به اندازه نیاز جامعه نباشد.

دژ نفوذ ناپذیر پزشکان متخصص!

به گزارش الف، سرانه دسترسی ایرانی ها به پزشک تا سال گذشته حدود ۱.۶ به ازای هر هزار نفر جمعیت بوده است. این سرانه برای کشورهای توسعه یافته بین ۳.۵ تا پنج پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت برآورد می شود. البته این آمارها مربوط به دوران قبل از کرونا است. در دوران کرونا، جمعیت قابل توجهی از پزشکان هم مهاجرت کردند که همین اتفاق مشکل کمبود پزشک را تشدید کرد. چند روز قبل هم سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که از ابتدای بحران کرونا تاکنون، حدود سه هزار پزشک از کشور مهاجرت کرده اند.

رتبه‌ شاخص سرانه‌ پزشک در ایران در جایگاه 87 جهان قرار دارد و در بین 25 کشور آسیای میانه و غرب آسیا نیز ایران در جایگاه بیستم از نظر سرانه پزشک ایستاده است. یعنی ایران در زمینه سرانه پزشک با کشورهایی همچون سوریه، مالزی و تونس در وضعیت یکسانی قرار دارد.

400 هزار پشت کنکوری، متقاضی تحصیل در علوم پزشکی

در شرایطی که در بسیاری از نقاط کشور با کمبود جدی پزشک متخصص مواجه هستیم، اما تعداد پزشکان به اندازه کفایت وجود ندارد. آمار پشت کنکوری های رشته تجربی به حدود 400 هزار نفر رسیده است. اغلب آنها خواهان تحصیل در رشته های علوم پزشکی هستند، اما کل ظرفیت پذیرش در سه رشته پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، فقط حدود 9 هزار نفر است.

با وجود آنکه در طی 10 سال گذشته، تعداد کنکوری های رشته علوم تجربی حدود 28 درصد افزایش داشته، اما ظرفیت پذیرش پزشکی، افزایش محسوسی نداشته است و همچنان با کمبود جدی پزشک مواجه هستیم. 

در دوران قبل از انقلاب اسلامی، جمعیت پزشکان حدود ۱۵ هزار نفر برای کل جمعیت ۳۰ میلیون نفری بود. امروز نیز با وجود جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، حدود 100 هزار پزشک فعال هستند که به باور کارشناسان، بسیار ناکافی است. حدود 60 درصد این پزشکان نیز در گروه پزشکان عمومی جای می گیرند.

دکتر امیرحسین خسروی، متخصص پزشکی اجتماعی نیز در گفتگو با الف به ریشه های کمبود پزشک متخصص در کشور اشاره می کند و می گوید: «بسیاری از پزشکان عمومی تمایل دارند که در رشته های تخصصی فعالیت کنند، اما ظرفیت پذیرش در رشته های تخصصی پایین است و رقابت در این عرصه بسیار فشرده است. عمده مشکل ما در حوزه کمبود پزشک، مربوط به کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص است. در بسیاری از مناطق محروم کشور، هیچ نیروی متخصصی وجود ندارد. با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته های تخصصی و الزام به خدمت در مناطق کمتر توسعه یافته، می توان مشکل کمبود پزشک متخصص در این مناطق را مرتفع کرد.»

خسروی یادآور می شود: «سالانه حدود 15 هزار پزشک عمومی، خواستار تحصیل در دوره دستیاری هستند، اما ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های دستیاری، حدود چهار هزار نفر است. یعنی سالانه حدود 11 هزار پزشک عمومی نیز موفق نمی شوند که به جمع متخصصان اضافه شوند.»

پیشی گرفتن منافع صنفی بر مصالح عمومی

عوامل بسیار متعددی باعث شده است که کمبود پزشک متخصص در کشور، بخصوص در مناطق کمتر توسعه یافته به یک بحران جدی تبدیل شود.

دکتر صادق امام وردی، متخصص اقتصاد سلامت در گفتگو با الف به بخشی از این عوامل اشاره می کند و می گوید: «علت مهمی که مشکل کمبود پزشک را تشدید کرده است، توزیع نابرابر پزشک متخصص در کشور است. هم اکنون حدود 40 درصد متخصصان فقط در شهر تهران فعالیت می کنند. با این وجود مشخص است که در بسیاری از شهرهای کشور با مشکل کمبود پزشک متخصص مواجه باشیم. در صورتی هم که قرار باشد ظرفیت پذیرش دانشجویان دوره دستیاری را افزایش دهیم، باید نیروهای متخصصی تربیت کنیم که به خدمت در مناطقی غیر از کلانشهرها، الزام قانونی داشته باشند.»

او خاطرنشان می کند: «برخی از اعضای جامعه پزشکی به هیچ وجه تمایل ندارند که تعداد پزشکان متخصص بیشتر شود. برخی گمان می کنند که افزایش تعداد این پزشکان موجب می شود که منافع صنفی پزشکان متخصص به خطر بیفتد. همین نگاه صنفی موجب شده است که بسیاری از تلاش ها برای افزایش ظرفیت پزشکان متخصص به بن بست برسد. واقعیت این است که مصالح عمومی ایجاب می کند که یا مشکل توزیع پزشکان متخصص در سراسر کشور حل شود و یا تربیت پزشکان متخصص جدید با هدف جذب در شهرهای کوچک در دستور کار قرار بگیرد.»

امام وردی تاکید می کند: «برخی مسئولان می گویند که افزایش دوبرابری ظرفیت پذیرش پزشکان، حدود 80 هزار میلیارد تومان هزینه اضافی تحمیل خواهد کرد. با همین استدلال هم مانع از افزایش ظرفیت پزشکان می شوند. در حالی که افزایش ظرفیت پزشکان اصلا به چنین اعتبارات هنگفتی نیاز ندارد، زیرا همین ساختار فعلی دانشگاه های علوم پزشکی، ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی بیشتر را دارد.»

همچنین او تصریح می کند: « باید در نظر داشت که کمبود پزشک متخصص در مناطق مختلف کشور، هزینه های متعددی را تحمیل می کند. همین کمبود پزشک متخصص موجب افزایش مهاجرت به کلانشهرها، رها شدن اقتصاد شهرهای کوچک و گسترش مسائلی مثل حاشیه نشینی شده است. همین مسائل هم خودش میلیاردها تومان هزینه به کشور تحمیل کرده است که چندان به چشم نمی آید.»

نباید از خاطر برد که کمبود پزشک متخصص جدای از تحمیل هزینه های مادی، هزینه های معنوی گسترده ای را هم تحمیل کرده است. کمبود پزشک متخصص، ساختار دسترسی عادلانه به خدمات سلامت را مخدوش کرده است، به گونه ای که میلیون ها شهروند ساکن مناطق محروم و حاشیه کلانشهرها از دسترسی به پزشک متخصص محروم هستند، در حالی که در برخی نقاط تهران و کلانشهرها شاهد هستیم که گاهی فقط در یک خیابان، انبوهی از پزشکان متخصص فعالیت دارند. تداوم این ساختار معیوب ارائه خدمات در نظام سلامت، قطعا با مبانی «عدالت در سلامت» تضاد جدی دارد و به نارضایتی عمومی منجر خواهد شد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۸۷۷۸۰۸:۵۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱
به نظر من محدودیت در تعداد نیست محدودیت واقعی در پزشکانی است که واقعا تبحر دارند. وگرنه پزشک زیاده. در ثانی پیشگیری بهتر از درمانه و با بهبود وضعیت اقتصاد کشور خود به خود بیشتر بیماری های فعلی به شکل معنی داری کاهش پیدا می کنه. الان مثلا چون پزشکان از درآمد های فوق نجومی برخوردارند خودشون خیلی خیلی کمتر از بقیه مردم بیمار می شن.
ناشناس۱۷۸۸۹۰۱۰۹:۵۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱
کسانی به پزشکی لطمه زده اند که با سهمیه و رانت و بدون استعداد ذاتی وارد این حرفه شده اند و با تشخیص ها و اقدامات پزشکی غلط به مردم آسیب رسانده و می رسانند.
ناشناس۱۷۸۹۰۶۴۱۱:۱۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱
کسی که از سهمیه استانی استفاده کرده و پزشک شده است، باید در همان استان مشغول به طبابت شود. در غیر این صورت نمک خورده و نمکدان شکسته است.
ناشناس۱۷۸۹۰۹۱۱۱:۱۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱
پزشکی شغل حساسی است. یک فرد باید دارای استعداد ذاتی و هوش بالا باشد، دارای سلامت روحی و عزت نفس باشد، شجاع بوده و از خون و جنازه نترسد، از غم مردم غمگین شود تا بتواند پزشک شود. در کشورهای مترقی از جمله آمریکا علاوه بر آزمون علمی، از داوطلبان رشته پزشکی انواع مصاحبه ها و تستهای روانشناختی و استعداد یابی انجام می گیرد. در ایران کدامیک از این کارها صورت می گیرد؟ تازه به صرف رانت خانوادگی، افراد حتی بدون داشتن صلاحیت علمی لازم مجوز ورود به این رشته را می گیرند.
ناشناس۱۷۸۹۱۰۲۱۱:۲۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
پزشك سراغ دارم كه با سهميه وارد شد ، بعد معلوم شد كه از طبابت ناتوان است اين بود كه مصلحت در آن ديدند كه به قسمت اداري منتقل شود !! در شهر ما پزشكاني ديگر بوده اند كه با سهميه به اين كسوت در آمدند و خدا عالمه كه برخي از آنان چه تشخيص هايي دادند كه اشتباه بود و كار به جايي رسيد كه معروف شد : -- جعفر آقا آپانديس داري ؟ نرو بيمارستان .. زبونم لال عمودي وارد مي شوي و افقي بر مي گردي !! برو مركز استان ... پزشكان مجرب ... خرجت زياد بشه عيبي نداره ... از جان واجب تر چيه ؟ !! بنده به مسئولين عرض مي كنم حوزه بهداشت و درمان سهميه بر نميدارد ، حفظ جان مردم شوخي نيست تصدقتم !! نخبه ها و استعدادها را از دست ندهيم !!
ناشناس۱۷۸۹۴۵۸۱۳:۵۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱
متاسفانه شهر هاي كوچك شده محل تجربه اندوزي پزشكان تازه كار .علي الخصوص كه اگرآن پزشك سهميه اي هم باشد آن وقت چه خواهد شد !!!!!!!!!
ناشناس۱۷۸۸۹۷۱۱۰:۲۸:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
قانونی باید تصویب شود که پزشکان را موظف کند حداقل دو برابر مدت تحصیل یعنی 15 سال در مراکز درمانی دولتی و با حقوق مصوب اداره کار، فعالیت کنند و پس از آن حق تاسیس مطب را داشته باشند و البته کماکان چند ساعت در روز خدمت در مراکز درمانی دولتی را داشته باشند.
ناشناس۱۷۸۹۰۵۴۱۱:۰۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱
شما توقع دارید که یک پزشک که با جان انسانها سرو کار دارد از یک شاگرد میوه فروش یا جیگرکی کمتر درآمد داشته باشد؟ هر وقت توانستید جلوی دلالانی که از زیر مالیات فرار می کنند بگیرید، آن وقت از این طرح ها بدهید. نه نتها پزشکان، بلکه تمام تحصیل کرده هایی که راست و حسینی وارد دانشگاه شده و زحمت کشیده و تحصیل کرده اند باید از حقوق مکفی برخوردار شوند.
ناشناس۱۷۸۹۳۱۶۱۲:۵۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱
راننده هم با جان مردم سروکار دارد! بنا هم با جان مردم سروکار دارد! کشاورز هم با جان مردم سرو کار دارد! اطبا اگر جان مردم برایشان ارزش داشت، رایگان کار می کردند. حقیقت را بگوییم:جان مردم بهانه ای است برای نان پزشکان! البته به جز یک درصد از پزشکان واقعی و اکثرا قدیمی.
ناشناس۱۷۸۹۷۱۳۱۵:۵۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱
شما اگر بیمار شدی برو پیش یک راننده یا کشاورز یا...... تا جانت را نجات دهد!
ناشناس۱۷۸۹۷۳۸۱۶:۰۵:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱
رانندگی و کشاورزی نیاز به سواد ندارد. کما اینک در امتحان آیین نامه برای بی سوادان شرکت می کنند. چطور یک پزشک را با یک بی سواد ( که البته هر دو محترم و کار شرافتمندانه انجام می دهند) مقایسه می کنی؟
ناشناس۱۷۸۹۴۳۲۱۳:۴۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱
طرح پزشکان و خدمت اجباری در مناطق محروم یک طرح استثماری و بلحاظ اخلاقی غیر انسانی است ، خصوصا" در مورد خانم ها که باعث مشکلات خانوادگی عدیده ای برایشان شده.
ناشناس۱۷۸۹۷۱۸۱۵:۵۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱
اتفاقا طرح بسیار خوبی است. چون باعث می شود که بفهمند همه جای ایران، تهران و شهرهای بزرگ نیستند که همه امکانات کشور در آنجا سرمایه گذاری شده اند. یک پزشک باید به کارش به انسانها به هموطنانش بالاخص اگر محروم و دردمند باشند، عشق بورزد.
ناشناس۱۷۸۹۷۲۵۱۶:۰۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
آنچه که موجب ناراحتی می شود، تبعیض است. یک فارغ التحصیل پزشکی چون نمی تواند از سهمیه استفاده کرده و پارتی ندارد، باید برای خدمت به دور افتاده ترین شهرها برود. فارغ التحصیل دیگر پزشکی که با نمره های ناپلئونی قبول شده به علت داشتن رانت و سهمیه وارد دوره تخصصی می شود و یا حد اقلش در شهر خودش یا همان حوالی طرحش را می گذراند!
ناشناس۱۷۸۹۵۸۰۱۴:۳۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱
خیر توقع نداریم.ولی توقع نداریم که پزشکان با حقوق 15 میلیون هم در مناطق محروم مشغول به کار نشوند. در صورتی که بسیاری از تحصیل کردگان با حقوققهای خیلی کمتر مشغول به فعالیت می باشند.
دکتر۱۷۸۹۶۱۳۱۴:۵۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱
الان اسنپ 15 ملیون درامد داره جونم
ناشناس۱۷۹۰۷۵۲۰۹:۰۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲
درآمد پزشک را با شاگرد میوه فروشی و جگرکی مقایسه کردی، نشون دادی پزشکی و احتمالا هم خیلی بهت فشار اومده تا پزشک بشی. شما حق داری ۱۰ نه ۲۰ بلکه ۵۰ برابر اون شاگرد جگرکی از مواهب زندگی برخوردار باشی و سهم ببری. اما نه ۱۰۰۰ برابرشو.
ناشناس۱۷۸۹۵۹۳۱۴:۴۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱
مگر دوران برده داری است؟ گویا خواب تشریف دارید
ناشناس۱۷۸۸۷۹۷۰۹:۰۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
شهر بندرعباس پزشک متخصص پوست و مو در بیمارستانهای اصلی شهر هم پیدا نمیشود.
رحمانی۱۷۸۹۳۴۲۱۳:۰۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱
وقتی از سهمیه بومی استان استفاده میکنند، با رتبه های بسیار بالا، از رشته پوست قبول میشن،ولی با رانت و پارتی ۱۲ سال خدمت اجباری توی استانشون رو میپیچونن، غیر از این انتظار نمیره
ناشناس۱۷۸۹۵۱۷۱۴:۱۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
چون ماهی ۵میلیون بهشون حقوق میدان برا همین ۱۰۰سال دیگه هم نمیان تو اون بیمارستانا
رسول۱۷۹۰۰۶۹۱۸:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱
با سلام در بندر عباس؛بیپارستان شهید محمدی سه پزشک متخصص پوست طرحی وجود دارد،خانم دکتر توکلی؛خانم دکتر علی پور،خانم دکتر فتوحی!!!
ناشناس۱۷۸۸۷۹۹۰۹:۰۴:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱
به حقوق 56 میلیونی مدیران گیر داده اند در حالیکه برخی پزشکان تا 200 میلیون کارانه میگیرند.
ناشناس۱۷۸۹۵۰۶۱۴:۰۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱
دوست عزیز،من تا حالا از این کارانه ها ندیدم،هرجا میدن منو معرفی کن سینه خیز تا اونجا میرم،ماهی ۵۰تومنشو هم میدم به شما
ناشناس۱۷۸۸۸۰۶۰۹:۰۷:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
دست مادرم نیاز به یک عمل ساده عصب داشت چون زیر میزی 2 تومنی ندادیم پزشکش عمل رو کامل انجام نداده و الان هم میگه باید دوباره عمل بشه. واقعا انسان تا چه حد میتونه در مراحل انسانیت پایین بیاد که به خاطر پولی که برایش پول خورده و نیازی هم بهش نداره در این اوضاع کرونا با جان مردم بازی کنه.
ناشناس۱۷۸۹۱۵۵۱۱:۴۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱
دوست عزیز،یکی از علل دلزدگی و مهاجرت پزشکان همین حرفهای غیراخلاقی و خودپزشک پنداری شما و دیگر هموطنان میباشد.جالب است که این اتفاق برای شما افتاده ولی بقیه تأیید میکنند!هیچ پزشکی هیچگونه عملی را ناقص انجام نمیدهد،این فقط یک ذهن بیمار است که چنین تصور میکند.بهترین راه این بود که شکایت میکردید نظام پزشکی.نه اینکه اگر نظام پزشکی تایید نمیکرد بگوئید نظام پزشکی و پزشک دستشان در دست هم است.مثبت اندیش باش که پزشکان مهاجرت میکنند و چند سال بعد دست شما در حنا میماند.
ناشناس۱۷۸۹۲۹۰۱۲:۵۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
نان اینجا، آب اینجا، کجا برن بهتر از اینجا؟!
ناشناس۱۷۸۹۸۱۵۱۶:۳۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱
میانگین درامد پزشک عمومی در امریکا سالانه 180 هزار دلار است عزیزم، ایران پزشک عمومی 10-15 تومن دراره باید کلاهش رو بندازه هوا
ناشناس۱۷۸۹۸۵۵۱۶:۵۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱
همون بهتر که برن
ناشناس۱۷۹۱۱۳۸۱۵:۴۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲
معلوم نیست این عده ای که دارن با جان ودل از پزشگی دفاع میکنن چکاره ان؟
ناشناس۱۷۸۸۸۰۹۰۹:۰۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱
پزشکی و وکالت و دفتر ثبت احوال سه شغل انحصاری و با مافیای قدرتمند در ایران.
ناشناس۱۷۸۹۱۸۰۱۱:۵۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱
تو هم زحمت بکش و به این سه تا شغل برس اگر همت و توانش را داری
ناشناس۱۷۸۸۸۱۴۰۹:۰۹:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
کوبا هم یک زمانی مثل ایران کمبود پزشک داشت. با افزایش بیشمار تعداد پزشک در این کشور اکنون سرانه پزشک این کشور چند ده برابر ایرانه.
ناشناس۱۷۸۹۰۸۵۱۱:۱۶:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱
سلام کوبا سخن ازافزایش جمعیت هم امانمی زند.رشدبی رویه جمعیت هم ندارد.
ناشناس۱۷۹۰۲۱۹۲۱:۰۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱
پزشکیم میخواین مثه مهندسی بکنین که همشون بیکارن؟
حامد۱۷۸۸۸۶۰۰۹:۳۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱
بعد از اینکه گند زدین به رشته های مهندسی، حالا نوبت پزشکیه!
ناشناس۱۷۸۹۸۳۰۱۶:۴۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
با اینکه خودم مهندسی خوندم و از پزشکی دل خوشی ندارم، با این حرفت موافقم، بلایی که سر مهندسی اومد نباید سر پزشکی بیاد
مقصر۱۷۸۸۸۶۷۰۹:۴۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱
مقصر کمبود پرستار خود سیاست های دولت هاست اولا پرستاری که ۵ سال سابقه داره و تو بخش کرونا هست و دوبار کرونا گرفته چرا باید هنوز نیروی شرکتی باشه و استخدام رسمی نشده باشه این یک توهین هست باز بخشنامه استخدام پرستاران شرکتی رو مجلس داد و دولت زیر بار نرفت من خودم به شخصه یک ماهه دیگه اجازه ندادم خواهرم بره پرستاری وقتی هنوز بعد ۵ سال شرکتی هست و هیچ اراده ای برای رسمی شدنشون نیست
ناشناس۱۷۸۸۹۶۰۱۰:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱
لطفا به پزشکان و پرستاران مدلینگ اینستاگرامی هم بپردازید... با تشکر
ناشناس۱۷۸۹۴۶۷۱۳:۵۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
دقیقا این اقشار اکثرا فاسد هستند و مشکلات اخلاقی شدید دارند. علتش میتونه کسب روزی حرام باشه. به اندازه ای کاسب شده اند که خدا رو هم فراموش کردند.
ناشناس۱۷۸۸۹۷۷۱۰:۳۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱
علی برکت....
ناشناس۱۷۸۸۹۹۳۱۰:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱
متاسفانه در رشته هایی مثل تخصص رادیولوژی،ارتوپدی و رشته های پولساز،رانت قوی در وزارت بهداشت وجود داره که اجازه افزایش ظرفیت نمیده.ولی در عوض طلافیشو سر تخصص اطفال،داخلی و داروسازی دراوردن و با افزایش بی رویه اسیب جدی به این رشته ها زدن
ناشناس۱۷۸۹۷۲۹۱۶:۰۳:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱
رانت قوی برای رادیولوژی در وزارت بهداشت؟ مطمنید؟ الان دیگه تمام مطب ها دکترهای زنان هم دستگاه سونو دارن. من خودم پزشک نیستم و نمیپسندم افراد بیسواد پزشک بشن ولی توی اطرافم این واقعیت ها فراوونه.
ناشناس۱۷۸۹۰۴۳۱۱:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱
چون پزشکی با جان مردم ارتباط دارد، صرف نظر از ظرفیت پذیرش، کسانی پذیرفته شوند که حقیقتا نمرات قابل قبولی از آزمون کسب می کنند. به عبارت دیگر، فرض کنید دانشگاه های پزشکی اصلا محدودیتی در پذیرش ندارند، کسانی که حداقل قابل قبول نمرات را کسب می کنند پذیرش شوند تا بلایی که بر سر بسیاری از رشته ها امد اینجا حادث نشود.
ناشناس۱۷۸۹۵۳۳۱۴:۱۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱
چرا فکر میکنید پزشکی تافته جدا بافته است
ناشناس۱۷۸۹۶۰۰۱۴:۵۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱
برای اینکه پزشک بیسواد با گرفتن سریع جان مردم، بیشتر از مهندس و استاد بیسواد ضرر می زند.
ناشناس۱۷۸۹۰۴۹۱۱:۰۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
پزشکان فعلا کاسب هستند تا طبیب! اضافه کردن ظرفیت مشکل توزیع پزشک را حل نمی کند. هر پزشکی اگر صد تا تعهد محضری هم بدهد در رویای آن است که در خیابان ولی عصر تهران مطب داشته باشد و با توجه به ساختار پزشک سالاری وزارت بهداشت این کار هم می شود. شاید راه حل آن باشد که تمام پزشکان متخصص در هر مرکز استانی موظف شوند دو روز در هفته در شهرستان های استان حضور داشته باشند تا هم توزیع متناسب تر شود و هم اینکه از رفت و آمد غیر ضرور بیماران که هزینه های زیادی را به آن ها تحمیل می کند جلوگیری کرد.
اقتصاد سلامت۱۷۸۹۲۸۱۱۲:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
چرا وکیل، مهندس ، معلم ، که همگی رایگان تحصیل کرده اند را مجبور به خدمت در روستا نمیکنند؟ چرا اینها نباید هفته ای ۲ روز ملزم به فعالیت در شهرهای کوچک نشوند؟
ناشناس۱۷۹۰۱۸۴۲۰:۴۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱
معلم حداقل 5 سال تعهد خدمت به روستاهای محروم دارد...چشما باز کن تا ببینی.
ناشناس۱۷۹۰۸۵۵۱۰:۳۲:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲
معلمان هم دوره تدریس در مناطق روستایی و شهرستان ها را با الزام کامل طی می کنند ! دوما اگر مهندسی یا وکیلی کاری در شهرستان قبول کند خودش می رود آنجا و آن را انجام می دهد! شما که پزشکی باید این تفاوت ها را بدانی دلبندم !
ناشناس۱۷۸۹۰۷۶۱۱:۱۴:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
سلام چطورباتوسعه یافته هامقایسه می شویم که باانهادرتعارض خودرامی دانیم .اماکشورهای منطقه که طبعا باانهاخودراقیاس کنیم نفی می نماییم .عجب دوگانگی .سن بازنشستگی جمعیت همه الگو انجایی است که درنفی اش سخن می گوییم .به شرایط انجاها.ووضعیتهای متفاوت هم نمی اندیشیم .چرابه فی المثل مثال هندوستان یاپاکستان نمی زنیم یاترکیه .
ناشناس۱۷۸۹۱۲۲۱۱:۳۰:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
پزشک متخصص در رشته های جراحی خیلی کم است و به نظر می رسد عمدا"چنین کمبودی ایجاد شده است ضروری است این انحصارات شکسته شده و ظرفیت پذیرش برای رشته های جراحی افزایش یابد. مجلس باید ورود پیدا کند و این انحصار را بشکند .گرچه متاسفانه کمسیون بهداشت مجلس تا کنون از عوامل باز دارنده بوده است.
محمد۱۷۸۹۲۵۵۱۲:۳۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱
اونی که مقاله این سایت و نوشتی نمیبینی ظرفیت تخصص پر نمیشه اصن بعضی از رشته های تخصصی ظرفیتشون خالی مونده امسال سه بار تمدید کردن اسم نویسو پر نمیشه چرا دروغ میگین از خدا نمیترسین
رضا۱۷۸۹۲۶۳۱۲:۳۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱
پزشکی رو مثل مهندسی کردن بعد میگین دژ نفوذ ناپذیر عمومی رو خراب کردین حالا شد نوبت متخصصا؟ کسی دیوونه نیست با حقوق ۵ میلیون ثابت بره تخصص بخونه هر سال چندین بار ثبت نام تخصص تمدید میشه ولی بازم پر نمیشه گند زدین به سلامت جامعه با این اطلاعات غلطتتون
مردی۱۷۸۹۲۸۵۱۲:۴۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
مگه بزور میشه یکی رو فرستاد جراحی سخت وطاقت فرسا بخونه وقتی پول تو کار زیبایی هست وهمه طالب زیبایی هستن
ناشناس۱۷۸۹۳۲۶۱۳:۰۱:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
نیرو زیاد هم دارن ولی چیزی که نیست مدیریت منابع انسانیست. در یک جا کمبود و در جایی دیگر انباشت نیرو.
علیرضا شریفی حسینی۱۷۸۹۳۵۸۱۳:۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱
با سلام مشکل اصلی تعرفه ویزیت بسیار پایین نگهداشته شده و قوانین نابهنجار تعیین تعرفه است که باعث جلوگیری از رشد تعرفه و عدم علاقه پزشک در گرفتن تخصص در رشته های اصلی نظیر داخلی و کودکان میباشد با ادامه این مشکل متاسفانه هر سال وضعیت طبابت بدتر خواهد شد بنده بالشخصه اگر تعرفه ها واقعی نشود بزودی از طبابت کناره گیری میکنم از طرف یک متخصص کودکان
ناشناس۱۷۸۹۴۴۶۱۳:۵۱:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱
دانشجویان همه ی رشته ها را ارج بگذارید تا بخاطر فقط پول هجوم نیاورند به پزشکی، ضمناً درسهای پزشکی بسیار سخت و دشوار و طاقت فرسا است و یک دانشجوی پزشکی بیش از ده سال هزاران صفحه درس خوانده تا تخصص بگیره و اگر کارش هم خوب باشه مثل هرجای دیگه در دنیا حقشه درآمد خوبی داشته باشه
ناشناس۱۷۸۹۷۳۲۱۶:۰۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱
اصلا الان درپزشکی خبری نیست،موسسات کنکوردارندسراب پول به جوانان ووالدین انها نشان میدهند برای خالی کردن جیبهایشان
ناشناس۱۷۹۱۱۹۶۱۶:۳۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲
به لحاظ سختی پزشکی جزو ساده ترین رشته ها است و قابل قیاس با رشته های ریاضی و مهندسی نیست. برای خودتان نوشابه باز نکن پزشک کن سواد پزشکان در بین تمامی رشته ها کمترین هوش و آی کیو را دارند در تمام دنیا جز یک درصدشان که هوش متوسطی دارند
ناشناس۱۷۸۹۴۷۶۱۴:۰۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
اگر تعیین ظرفیت در رشته های تخصص پزشکی دست ذی نفعان ان باشد همان بلایی که سر فارغ التحصیلان حقوق امده نیز سر ده ها داوطلب تخصص پزشکی نیز خواهد امد بهتر است متخصصان غیر ذینفع در مورد تعداد پزشک و وکیل در کشور تصمیم بگیرند تا تعارض منافع سبب زیان نهایی به مردم نشود
ناشناس۱۷۹۲۰۸۰۱۷:۴۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۳
راست میگه.
ناشناس۱۷۸۹۴۹۶۱۴:۰۵:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱
پزشک تا حد کافی وجود داره منتها توزیع پزشکان در کشور مناسب نیست.بچه های تهران نمیرن شهرستان زندگی کنن و با هزارجور ترفند و پارتی بازی میخوان بیان تهران. پزشکان شهرهای دیگه هم با رویای زندگی بهتر و پول و امکانات تو شهرستان نمیمونن. نتیجه میشه همین که میبینیم. تازه اینها غیراز پزشکانی هستند که مهاجرت میکنند.
ناشناس۱۷۸۹۵۱۱۱۴:۱۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱
باید سهمیه از کنکور حذف بشه . این یک ظلم به کل جامعه است . من پزشکی را میشناسم که هرگاه بچه هایش مریض میشوند آنها را پیش پزشکان دیگر میبرد . یعنی خودش هم به خودش اطمینان ندارد .
علیرضا۱۷۸۹۶۰۳۱۴:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
جالب اینجاست که سه هزار پزشک مهاجرت کردند. تا دیروز خیلی از مشتاقان کامنت گذاری و بعضی مسوولین نا آگاه می گفتند ایران بهشت متخصصان است. چطور بهشت است و همه مهاجرت میکنند. متاسفانه مشکل از جایی شروع شد که عده ای مغرض از چند سال قبل به بهانه های مختلف دست به تخریب پزشکان زدند و مردم هم باور کردند و شد آنچه نباید میشد.
ناشناس۱۷۸۹۶۹۳۱۵:۴۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱
برادر اشتباه نکن. نقاش و بنا و -- هنم در حال مهاجرت هستن. همه در حال فرار. منتها اینها به واسطه پول طرح تحول سلامت در حال مهاجرت برای استراحت و تفریح هستن.
ناشناس۱۷۹۰۸۹۸۱۱:۰۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲
بی انصافی تا چه حد؟!!!
ناشناس۱۷۸۹۷۵۵۱۶:۱۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱
اینجا دیگه بهشت هیچ کس نیست رانتخوار و دزدهم پوش رو میبره کانادا و اروپا
خادم۱۷۸۹۶۰۷۱۴:۵۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱
شما انتظار دارین مثلا ارتوپد یا چشم پزشک خودش بچه اش رو ویزیت کنه؟
دکتر۱۷۸۹۶۲۲۱۵:۰۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱
افزایش ظرفیت باعث کاهش کیفیت میشه. چیزی که امروز شاهدش هستیم. پزشک که زیاد بشه رقابت برای پول گرفتن از مردم بیشتر میشه و هزینه های مردم بالاتر میره.
ناشناس۱۷۸۹۷۷۴۱۶:۲۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
کسانی که فرار مغزها را شایعه میدانند باید پاسخگوی میلیاردها هزینه برای تحصیلات عالی و استفاده آن توسط کشورهای دیگر است باشند
نا نام۱۷۹۰۱۱۵۱۹:۴۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱
گرچه اب رفته باز اید به جوی . ماهی بیچاره اما مرده بود
ناشناس۱۷۹۰۱۸۹۲۰:۴۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱
متاسفانه مافیا در خود وزارت خانه ریشه دوانده و امثال افرادی مثل رضا ملک زاده تیشه به ریشه این مملکت زدند.
ناشناس۱۷۹۰۹۰۹۱۱:۲۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲
بجای گیر دادن به پزشکان راجع به اشتغال فارق التحصيلان رشته های دیگر فکری کنید
ناشناس۱۷۹۲۲۸۲۲۲:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۳
امتحان تخصص برید نیمی از پذیرفته شدگان بررسی کنید ؟! با سهمیه طرف 35 سالشه برای فوق تخصص از سهمیه باباش استفاده میکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین