ادعای راهبردی، تغییر تاکتیکی

محمدصادق مصطفوی، گروه تعاملی الف،   3991014016 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ادعای راهبردی، تغییر تاکتیکی

آخرین امیدهای ترامپ و کشورهایی که منافع خود را در حضور او بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا می‌دیدند از بین رفته است. عربستان سعودی ازجمله این کشورها است که از روزهای ابتدایی روی کار آمدن ترامپ سعی کرد با هدف کسب منافع بیشتر روابط خود را با آمریکا تقویت کند. ازجمله دلایل مهم این تلاش نیز به رقابت سنتی عربستان سعودی با ایران در تحولات منطقه درسال‌های اخیر برمی‌گشت که با ناکامی‌های متعدد سعودی همراه شده است، از این رو آل سعود و بن سلمان تقویت روابط با آمریکا و تلاش برای افزایش نقش آفرینی این کشور در غرب آسیا را به عنوان راه حلی راهبردی در برابر شکست‌های خود دنبال کرده‌اند که با اقبال ترامپ نیز مواجه شد. ازسوی دیگر با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان تهدیدی مشترک برای منافع عربستان و آمریکا در منطقه تعریف شده است و عملگرایی مشهود در سیاست خارجی سعودی و بن سلمان نه تنها این ارتباط در دوره ترامپ روزبروز تقویت شد بلکه سبب شکل گیری اتحادی راهبردی میان عربستان و رژیم صهیونیستی نیز گردید.

بی شک با توجه به غلبه داشتن ساختار بر کارگزار در سیاست خارجی آمریکا، در دوره بایدن با تغییر در سیاست‌های راهبردی آمریکا مواجه نخواهیم بود بلکه تغییر در خوشبینانه‌ترین شکل در سطوح غیر راهبردی رخ خواهد داد، برای نمونه با توجه به طولانی شدن جنگ یمن و تحمیل هزینه‌های سنگین به عربستان و شکست‌هایی که در سایر پرونده‌های منطقه‌ای متحمل شده است آمریکا تلاش خواهد کرد این پرونده را با کسب حداکثر امتیاز برای سعودی به پایان برساند.

اما اظهارات بایدن و تیم سیاست خارجی او از جمله درسالگرد قتل خاشقچی مبنی بر اینکه «در صورت پیروزی در انتخابات در سیاست خارجی آمریکا با عربستان تجدید نظر خواهد شد» شائبه‌ای خلاف این تحلیل را ایجاد کرد، لیکن این دست اظهارنظرها را می‌توان بر اساس گفتمان شعاری مرسوم در آستانه انتخابات تحلیل کرد که صرفا برای خوراک رسانه‌ها بیان شده اما سابقه سیاست خارجی دموکرات‌ها درآمریکا حکایت از این واقعیت دارد که هرچند آن‌ها در پیشبرد اهداف سیاست خارجی آمریکا اعتقاد بیشتری به مؤلفه قدرت نرم و پرهیز از جنگ دارند لیکن در ائتلاف‌سازی علیه دشمنان با جمهوری خواهان هم عقیده هستند، بر این اساس آینده سیاست خارجی عربستان و آمریکا را در دو سطح می‌توان خلاصه کرد:

1- سطح استمرار: در این سطح که بر اساس راهبرد منطقه‌ای آمریکا تدوین شده شاهد ادامه همکاری‌های منطقه‌ای آمریکا وعربستان خواهیم بود و آمریکا تلاش خواهد کرد پرونده‌های پرچالشی مانند یمن در دور اول ریاست جمهوری بایدن به نتیجه برسد و از سوی دیگر روند عادی سازی روابط میان اعراب با رژیم صهیونیستی نیز ادامه خواهد یافت هرچند با شدت کمتر، در رابطه با ایران نیز تلاش خواهد شد تا ضمن تغییر در رفتار منطقه‌ای جمهوری اسلامی به کاهش چالش‌های این دو کشور کمک شود؛

2- سطح  تغییر: در این سطح که تناسب بیشتری با سطح تاکتیکی در سیاست خارجی آمریکا دارد شاهد تغییراتی خواهیم بود، این تغییرات بیشتر درسیاست اعلامی آمریکا رخ خواهد داد ونه سیاست اجرایی، هرچند سیاست اجرایی آمریکا نیز با هدف احیای وجاهت عملکردی آمریکا درمیان کشورهای جهان تا حدودی تعدیل خواهد شد اما در اهداف تغییر قابل توجهی دنبال نخواهد شد.

بطورکلی دوران ریاست جمهوری بایدن و رویکرد وی در رابطه با عربستان رامی‌توان مبتنی بر تغییر در سیاست خارجی اعلامی آمریکا و تعدیل ظاهری ارتباط این کشور با عربستان تحلیل کرد اما در عمل شاهد ادامه روابط عربستان و آمریکا با همراهی رژیم صهیونیستی و تلاش آمریکا برای تقویت این کشورها به عنوان مجری سیاست‌های آمریکا درمنطقه غرب آسیا خواهیم بود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۰۷۶۳۰۸:۵۷:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
ما بدون آمریکا زندگی می‌کنیم، اهمیتی ندارد که چه کسی رییس جمهور آمریکا باشد. ما پیشرفت می‌کنیم. مسئولیت‌هایمان را برداشته و جلو می‌بریم.
ناشناس۱۷۶۰۹۰۷۱۱:۱۰:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
جهان امروز با اقتصاد در هم تنیده و پیچیدگیهای تکنولوژیک هیچ تناسبی با دنیای شصت سال پیش و تعریف استقلال اقتصادی به مفهوم خود کفایی ناب ندارد
ناشناس۱۷۶۰۷۶۶۰۸:۵۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی است. اما بیش از ۳۵درصد مردم این کشور زیرخط فقر قرار دارند. همه فکر می‌کنند این کشور هیچ مشکلی ندارد. درحالی‌که این کشور با مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
ناشناس۱۷۶۰۸۲۹۱۰:۰۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
مگر می شود کشوری و سیستمی در دنیا باشد و فقیر یا مشکل نداشته باشد. اگر اینطور بود که بهشت وعده داده شده اشت. انسان و دنیا بدون نقص نخواهید یافت. همه چیزی که مهم هست میزان و گسترده گی مشکلات و نقایص و نسبتها است. اگر اینحور به مسئله نگاه کنید انوقت منصفانه تر می توانید کشورها و سیستمها را قیاس کنید. به هر حال انچه قطعی است این است که سالانه میلیونها نفر از سرتاسر دنیا و حتی از چین و روسیه و ژاپن و اروپا بدنبال مهاجرت به امریکا هستند. چرا کسی بدنبال مهاجرت به کره شمالی و روسیه و چین نیست.
ناشناس۱۷۶۰۷۶۷۰۹:۰۰:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
هرچه حجم توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران بیشتر می‌شود، تاثیرات آن کمتر می‌شود.
ناشناس۱۷۶۰۷۶۸۰۹:۰۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
سال 1400، سال فتح مبین جبهه اسلام علیه جبهه کفر خواهد بود. ان شا الله.
ناشناس۱۷۶۰۸۲۷۱۰:۰۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
آمریکا باید پاسخگوی افکار عمومی مردم خود باشد همین انتخابات که بیش از ۱۵۰ میلیون شرکت کننده داشت بنابراین دو حزب اصلی آمریکا مجبور هستند سیاست هایی را اعمال کنند که سبد رای دهندگان خود را حفظ کنند طبیعتا در سبد هردو حزب حامیان ایران آمریکا ستیز و مرگ خواه حضور و بروزی ندارند طبیعی است که در دوره بایدن همچنان تقابل با ایران و تعامل با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس محور اصلی سیاست بایدن باشد اما قطعا با دوران ترامپ متفاوت خواهد بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین