رای مثبت شورای رقابت به آزادسازی قیمت خودرو/ تندتر شدن شیب کاهش قیمت‌ها در بازار

اقتصادی،   3991002029 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت دست‌کم ۱۰مدل خودرو تولید داخل کم‌تیراژ و گرانقیمت براساس طرح پیشنهادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت و برمبنای بسته پیشنهادی جهش تولید خودروسازان به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا آزاد شد.

رای مثبت شورای رقابت به آزادسازی قیمت خودرو/ تندتر شدن شیب کاهش قیمت‌ها در بازار

همشهری آنلاین، سرانجام با گذشت چند هفته تلاش مشترک وزارت صنعت و خودروسازان برنامه آزادسازی قیمت ۴۵درصد خودروهای تولید داخل در حال به‌ثمر نشستن است. موضوعی که در چارچوب ارائه بسته جهش تولید خودروسازان توسط وزیر صنعت به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت دنبال شد، با این مصوبات از این پس قیمت دست‌کم ۱۰خودرو کم‌تیراژ مونتاژی و تولید داخل که بیشتر شامل خودروهای چینی و برخی محصولات جدید خودروسازان، در شرکت‌های خودروسازی تعیین و وظیفه شورای رقابت در تعیین ضوابط قیمت‌گذاری به‌خودروهای قدیمی پرتیراژ و انحصاری ایران‌خودرو و سایپا محدود خواهد شد.

آزادسازی قیمت خودرو در شورای هماهنگی اقتصادی

گزارش‌های دریافتی حاکی است موضوع آزادسازی ۴۵درصد بازار خودرو در ۲نهاد حاکمیتی به‌طور همزمان در حال پیگیری است. چنانکه علاوه بر بررسی پیشنهاد آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ در نشست دیروز بعدازظهر شورای رقابت، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو نیز در دستور کار جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوه قرار داشت. در این بسته ۴محور کلی شامل: رشد ۵۰درصدی تیراژ، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، پرداخت تسهیلات به‌خودروسازان و تامین ارز موردنیاز صنعت خودرو پیشنهاد شده؛ با تصویب و ابلاغ نهایی این طرح قیمت برخی محصولات کم‌تیراژ تولید داخل و مونتاژی نیز آزاد خواهد شد.

احتمال تغییر قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها تا پایان هفته

دبیر انجمن قطعه‌سازان با تأیید این خبر که موضوع آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی در دستور کار نشست‌های روزهای یکشنبه و دوشنبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار داشته و این شورا در حال بررسی این موضوع است، گفت: هنوز نتایج بررسی‌های این شورا اعلام نشده است.

مازیار بیگلو با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت برخی خودروها در دستور کار نشست دیروز شورای رقابت هم قرار داشته افزود: در این بسته آزادسازی قیمت ۴۵درصد خودروها و تعیین قیمت ۵۵درصد دیگر در شورای رقابت مدنظر قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه طرح مذکور بر مبنای طرح مجلس تهیه شده افزود: طبق طرح مجلس ابتدا قرار بود خودرو در بورس عرضه شود، اما با اصلاح این طرح، قرار شده ۵۵درصد خودروهای تولیدی در شورای رقابت قیمت‌گذاری شوند.

به‌گفته او این کار بر مبنای اسناد و مدارک خودروسازان صورت خواهد گرفت. در عین حال، قیمت ۴۵درصد باقی خودروها خارج از شورای رقابت و در هیأت مدیره شرکت‌های خودروساز تعیین خواهد شد.

او توضیح داد: مقرر شده تا قیمت یکسری خودروها در رده قیمتی بالا را خودروسازان تعیین و قیمت خودروهای پر تیراژ را شورای رقابت اعلام کند. با این روند قیمت خودروهای پر تیراژ مانند تیبا، پژو۴۰۵، پژو پارس و برخی انواع سمند در شورای رقابت تعیین خواهد شد.

بیگلو تأکید کرد: در آخرین جلسه‌ای که در سازمان گسترش برگزار شد، برمبنای مدارک ارائه شده، رئیس شورای رقابت تقریبا توجیه شد و پذیرفت پایه قیمتی خودروها باید اصلاح شود، در نتیجه مقرر شد این هفته پاسخ نهایی را به این درخواست بدهد. دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: اگرچه حتی این اتفاق نیز با حالت ایده‌ال کشف قیمت در بازار خودرو فاصله دارد، اما می‌تواند به جبران زیان خودروسازان و افزایش تیراژ تولید منجر شود.

به‌گفته او برای حمایت از صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی یک بسته حمایتی پیش‌بینی شده که شامل قیمت‌گذاری و تأمین مالی است؛ این بسته برای اجرایی شدن نیازمند تأیید سران قواست. در عین‌حال پس از آن نیز باید به شورای پول و اعتبار برود. برای تأمین مالی نیازمند مصوبه این شورا هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی‌ نیز از احتمال تغییر قیمت‌گذاری کارخانه‌ای خودروها تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: در بسته اصلاح صنعت خودرو، تغییراتی در قیمت‌گذاری بخشی از خودروهای داخلی پیش‌بینی شده است. اینطور که گفته شده تا پایان این هفته تغییراتی در قیمت‌ها رخ خواهد داد.

آرش محبی‌نژاد، با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید اصلاح شود، افزود: قطعه‌سازان آماده تحقق جهش تولید در قطعه‌سازی‌ هستند اما تحقق این امر نیازمند حمایت است.

رای مثبت شورای رقابت به آزادسازی قیمت‌ها

رئیس شورای رقابت هم با بیان اینکه آزادسازی قیمت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت ارائه کرده، گفت: شورا این درخواست را برای بررسی به مرکز ملی رقابت ارائه کرد تا با توجه به سهم بازار و تیراژ تولید خودروهای مذکور، با استفاده از فرمول مشخص، نظر نهایی خود را به شورای رقابت ارائه کند. در نهایت طی نشست دیروز دوشنبه، اعضای شورا این موضوع را بررسی نهایی کردند که نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود.

به‌گفته رضا شیوا، با این مصوبه قیمت بیش از ۱۰خودرو، که اغلب آنها به‌صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شود، مانند دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا و کی۱۳۲ ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل تولید محصولات مشابه آنها در کرمان موتور، بهمن و مدیران خودرو و خروج بازار این خودروها از انحصار، از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج و از این پس در شرکت‌های خودروسازی قیمت‌گذاری می‌شود.

به‌گفته او با وجود این ۵۵درصد خودروهای پرتیراژ داخلی که بازاری انحصاری دارند، همچنان مشمول ضوابط دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت خواهند بود. شیوا تأکید کرد: قیمت‌گذاری خودرو در بورس، در شورای رقابت مطرح و بررسی شد اما رأی نیاورد.

تندتر شدن شیب کاهش قیمت خودرو

در شرایطی که شمارش معکوس برای آزادسازی‌ قیمت ۴۵درصد خودروهای تولید و مونتاژ داخلی آغاز شده؛ گزارش میدانی از بازار خودرو حاکی از تندتر شدن شیب کاهش قیمت در روز دوشنبه نسبت به ۲روز اول هفته بود؛ به‌نحوی که قیمت برخی مدل‌های خودرو مانند سمند و دنا تا ۴میلیون تومان کاهش یافت. حال باید دید آیا با آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی و کاهش شکاف بین نرخ کارخانه و حاشیه بازار، در بازار راکد خودرو، همانند گذشته برای این نوع خودروها خریداری وجود خواهد داشت؟

این گزارش حاکی است: دیروز قیمت سمند LX با کاهش یک میلیونی نسبت به یکشنبه به ۱۷۱میلیون، سمندEF۷ با کاهش ۴میلیونی به ۱۸۲میلیون، سمند دوگانه‌سوز با کاهش ۴میلیونی به ۲۱۱میلیون، پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس با کاهش ۳میلیونی به ۱۷۴میلیون، پژو پارس TU۵با کاهش ۲میلیونی به ۲۳۲میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۲ با کاهش ۲میلیونی به ۱۷۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۵ با کاهش ۳میلیونی به ۲۴۲میلیون، دنا معمولی تیپ‌یک با کاهش ۴میلیون تومانی به ۲۴۲میلیون تومان رسید. نکته قابل توجه کاهش ۵میلیون تومانی قیمت بازار دنا پلاس توربو اتومات و رسیدن نرخ حاشیه بازار این خودرو نامزد آزادسازی قیمت به ۴۱۵میلیون تومان بود.

همچنین دیروز نرخ پراید۱۳۱ بین ۹۹ تا ۱۰۰میلیون و پراید۱۳۲ در محدوده ۱۰۲میلیون تومان اعلام می‌شد که هرکدام نسبت به یکشنبه هفته جاری کاهش یک تا ۲میلیون تومانی قیمت را شاهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۴۵۳۷۴۰۹:۲۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲
بازار آزاد خودرو قیمت ها را نجومی کرد تا زمینه افزایش قیمت خودرو سازها بنام کاهش قیمت به خلق الله خورانده شود
ناشناس۱۷۴۶۰۴۴۱۸:۵۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲
ازاد سازی قیمتها در مقابل ازاد سازی واردات تا ببینیم چند میخرن خودروهای تولید انحصاری را
ناشناس۱۷۴۵۳۸۳۰۹:۳۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲
بله بله و باز هم مجلس جدید چندمین گل را وارد دروازه ملت کرد.
ناشناس۱۷۴۵۴۳۷۱۰:۲۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲
خوب خدا رو شکر معنی انحصار و غیر انحصار هم مشخص شد.دقیقا مثل رییس جمهور سابق که مفهموم بیکار و شاغل رو مشخص کردند. علی برکت ا...
ناشناس۱۷۴۵۴۹۷۱۱:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲
روحانی دست از خودرو بر نمی داره
ناشناس۱۷۴۵۵۴۷۱۲:۱۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲
قیمت تایر رو هم دریابید
ناشناس۱۷۴۵۵۵۱۱۲:۱۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲
مالیات از کسانی که بیشتر از یک خودرو دارند را باید تا صد برابر کرد تا دلالان دیگر وارد بازار و گرانی نشوند
ناشناس۱۷۴۵۵۷۰۱۲:۲۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲
این قیمتها آزاد یا غیر آزاد چه تناسبی با حقوقها و هم چنین قیمتهای جهانی خودرو دارد؟
ناشناس۱۷۴۵۸۹۹۱۶:۲۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲
قرار نیست تناسب داشته باشه! اگه قرار بود که حقوق ها هم به همون میزان افزایش پیدا می‌کرد که دیگه اصلا چه کاری بود تورم داشته باشیم؟
ناشناس۱۷۴۵۵۷۸۱۲:۳۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲
صددرصد گران تر خواهد شد
کیان۱۷۴۵۵۹۱۱۲:۴۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲
عجب شیبی ماشالله!!!!!! مردم رو گروگان گرفتین بخدا هر چی آشغاله به مردم میدین
ناشناس۱۷۴۵۶۹۴۱۴:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲
کاهش قیمت ها نیم درصدی و یک درصدی با تبلیغات فراوان ولی در زمان افزایش قیمت چراغ خاموش پنجاه و صد درصدی
ناشناس۱۷۴۵۷۴۴۱۴:۵۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲
مردم قدرت خرید خودرو ندارند و آزاد سازی قیمت ها فقط به ورشکستگی اونها منجر میشه که برای مدیران این شرکت ها که حقوق نجومی میگرند و ثروت کلانی انباشته اند چندان مهم نیست.
ناشناس۱۷۴۵۸۰۱۱۵:۲۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲
قیمت خودرو شش برابر شده ومصرف کننده واقعی قدرت خرید نداره ودلالها هرکدام چندین خودرو احتکار کردن که انشاء الله با گشایش روابط با دنیا تکلیف این دلالها هم روشن میشه وکاسبان تحریم تیرشون به سنگ میخوره
وحید۱۷۴۶۰۵۸۱۹:۱۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲
بشین که راه ارتباط با دنیا رو ببینی
ناشناس۱۷۴۵۹۴۲۱۷:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲
حالا تکلیف کسایی ک چندماهه پول کامل خودرو دادن ولی خودرو تحویل نگرفتن چیه؟؟؟؟
حامد۱۷۴۵۹۴۶۱۷:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲
من مصرف کننده یکساله ثبت نام کردم الان قیمت تیبا کارخانه با آزاد یکی شده باید چکار کنم پولی ک نباید بدم رو دارم میدم ب کی پناه ببریم جوانان را نابود کردید
ناشناس۱۷۴۵۹۶۷۱۷:۳۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲
فقط یه کلام کاری با اخرت ندارم بدونید یه جوون تو بهترین زمان عمرش باید شاهد زندگی عادی براش ارزو بشه و رسیدن به اونم با یه تغییر بسوزه بره هوا
محمد۱۷۴۶۰۲۴۱۸:۳۳:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲
فقط واردات خودرو باید آزاد بشه تا خودرو به قیمت واقعی خودش برسه ، پژو ۴۰۵ دویست میلیون چه خبره ، مگه حقوق چقدر رفته بالا که خودور ۵ برابر شده
وحید۱۷۴۶۰۶۲۱۹:۱۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲
اخه کسی بیاد بگه دلال کیست بعد بگین که دست دلالا بسته میشه بیچاره ها دلال خودشه. کی میفهمین
ناشناس۱۷۴۶۱۵۹۲۰:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲
همه باهم نخریم نخریم ...
ناشناس۱۷۴۶۱۸۳۲۱:۰۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲
به ما پیاده های بدون ماشین رحم کنید
علی۱۷۴۶۲۲۸۲۱:۳۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲
آزاد سازی قیمت ها با آزاد سازی واردات ،اون موقع بایستی قیمتها و کیفیتها رقابتی بشه ، که قاعدتا خودرو خارجی سرتره و کسی سراغ تولید داخل نمی ره و این به معنی از بین رفتن انحصار و کاهش شدید قیمت خودرو داخلی
مردم۱۷۴۶۲۳۰۲۱:۳۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲
یعنی هیچ راهی بهتر از این نبود ارائه بدن خود این طرح باعث گرانی میشه نه ارزانی ، در اصل خود خودرو سازها جای دلالهارو گرفتن
ناشناس۱۷۴۶۲۶۹۲۲:۰۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲
اینم یه حقه دیگه ببینیم چه خوابی براملت دیدندتادیروزکسی نمیتونست جلوی شورای رقابت وایسته حالا شورای رقابت حرف گوش کن شده
ناشناس۱۷۴۶۲۷۴۲۲:۱۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲
خودروهای معوقه رو تحویل بدید
ناشناس۱۷۴۶۲۷۶۲۲:۱۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲
خودروهایی رو ک چندماهه پولشو گرفتید تحویل بدید
ناشناس۱۷۴۶۲۸۰۲۲:۱۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲
ماشنهای ماه ابان رو چرا نمیدید
ناشناس۱۷۴۶۲۸۳۲۲:۱۵:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲
دوماهه ک پول کامل خودرو رو گرفتید پس چرا تحویل نمیدید
ناشناس۱۷۴۶۲۸۶۲۲:۱۶:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲
۱۵ ابان تمام پول ماشین رو دادم هنوز تحویل ندادن
سحر۱۷۴۶۲۸۹۲۲:۱۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲
چراماشین های تحول ابان رو نمیدید
یک ایرانی۱۷۴۶۳۰۲۲۲:۲۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲
هرگاه واسطه بازی کارخانه و بازار آزاد و احتکار و رانت و فساد از صنعت خودرو حذف شود وقیمتها واقعی شود همه چیز درست میشه
بازیچه دست دولت۱۷۴۶۳۵۵۲۳:۲۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲
من موندم این نمایندگان مجلس چرا گل به خودی میزنند اینگاری خودرو سازان نمایندگان مجلس رو انتخاب کردن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین