رونمایی از نقشه‌راه اروپا و آمریکا برای احیای برجام

حسن کریمی‌فرد،   3990904140 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
رونمایی از نقشه‌راه اروپا و آمریکا برای احیای برجام

کاترین اشتون، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی که 3 آذرماه در نشریه تایم منتشر کرد توصیه هایی را به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا و تیم سیاست خارجی وی برای احیای برجام ارائه داده است.

اشتون سه مرحله اساسی برای برگرداندن توافق هسته‌ای را اینگونه پیشنهاد داده است: 1-  جمع آوری گروه مذاکره کننده، آغاز رایزنی ها با اتحادیه اروپا و تصمیم برای تعیین هدایت کننده مذاکرات 2- برجام به عنوان توافق اولیه و نه پایانی مبنای کار قرار گیرد(تاکید بر انجام گفت و گوها درباره مسائل منطقه ای و موشکی)3- برجام باید بر پایه های مستحکم تری(مانند همراه کردن کنگره و کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی) بنا شود.

کلیت موضع گیری کاترین اشتون بیانگر تجویز این پیشنهاد است که آمریکا و اروپا باید ضمن درس آموزی از تجربه برجام، ضمن ایجاد اجماع، تلاش برای مهار مولفه های مختلف قدرت ایران را به صورت موازی پیش ببرند. همچنین برای پایداری و از بین بردن تکرار اتفاقاتی مانند خروج ترامپ از توافق ضرورت دارد رضایت کنگره و برخی کشورهای منطقه نیز جلب شود.

اواخر هفته گذشته نیز آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن بیان تاسف از خروج آمریکا از توافق هسته ای و احیای تحریم ها بر عقب نشینی ایران از گام های برداشته شده و تعهد کامل به برجام تاکید داشتند. تروئیکای اروپایی در پی این هستند تا در آستانه ورود جو بایدن به کاخ سفید با ایجاد جنگ رسانه ای و فشار بر ایران، تهران را وادار کنند تا به توافق هسته ای به صورت کامل بازگردد تا زمینه برای گفت و گوهای دو و چند جانبه بعدی در راستای اصلاح آن و گنجاندن مسائل ديگر مهیا گردد.

نکته مهم این است تیم جدیدی که از سوی جو بایدن نیز برای تصدی مناصب کلیدی سیاست خارجی آمریکا تعیین شده به چنین استراتژی باور دارند. در واقع آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و  جان كری اگر چه بارها انتقادات خود را به سیاست دونالد ترامپ در خروج از برجام مطرح کرده اند اما از دیدگاه این افراد برجام، تجربه ای موفق در راستای کنترل برنامه هسته ای ایران بوده که لازم است با حفظ آن توافق، محدودیت ها و برخی بندهای قابل انقضای آن را تغییر داد. نگاهي به گزارش جديد انديشكده مرکز امنیت نوین آمریکا كه توسط ايلان گلدنبرگ(رئیس اسبق میز ایران در پنتاگون) نوشته شده نيز نشان دهنده همين مسئله است كه آنها بر روی دستيابی به اهداف خود از طريق انجام مذاكرات منسجم و چند لايه برای «حل مشكل ايران» حساب باز كرده اند.

با این توضیحات باید گفت اصول و رئوس کلی توافق مدنظر اروپا و آمریکا یکسان است. اگر چه این چارچوب کلی مختص به زمان کنونی نیست اما به نظر می رسد تجربه برجام و سیاست ترامپ نیل به درکی مشترک برای چگونگی «مهار و عقب راندن ایران» را برای متحدان دو سوی آتلانتیک تسهیل کرده است.

البته به این امر باید اذعان داشت سیاست تهاجمی و سخت ترامپ و به طور کلی جمهوری خواهان مکمل سیاست اجماع محور و نرم اوباما، جو بایدن و دموکرات‌هاست و از این بابت در یک استراتژی کلی، گویی هر دو حزب در یک هماهنگی آگاهانه برنامه مشترکی برای تحقق اهداف آمریکا در جهان دارند. به عبارت ديگر بعد از دوران تهاجمی ترامپ در قالب فشار حداكثری و تحريم های گسترده، اينک زمان نقد كردن فرا رسيده است.

از سوی دیگر دولت آینده آمریکا تقریباً محال است ابزار تحریم را کنار بگذارد، اگر چه ممکن است به صورت محدود کاهش تحریم ها اتفاق بیفتد اما ساختار آن حفظ خواهد شد. در واقع تا زمانی که آمریکایی ها یقین داشته باشند ابزار تحریم در جعبه ابزار سیاست خارجی آنها موثر و تعیین کننده است آن را کنار نخواهند گذاشت.

بیشتر بخوانید:

تکرار یک خطای راهبردی در انتخابات ۱۴۰۰ ؟!

آیا پیروزی بایدن بر ترامپ به نفع ایران است؟

ترامپ بازنده انتخابات رياست جمهوری می‌شود؟

ایران و «توافق ترامپ» که قاسم سلیمانی به آن اشاره کرده بود

به همین دلیل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در جلسه ویژه شورای‌عالی هماهنگی سران قوا در تاریخ 4 آذرماه با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد، گفتند: البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند:« اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت».

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره داشت برنامه ای که اروپایی ها و آمریکایی ها تدارک دیده اند(فارغ از نادیده گرفتن قدرت تعیین کننده ایران) آرمانگرایانه است؛ چرا که همراه کردن کنگره و دولت‌های منطقه بسیار سخت است. فراموش نشود در زمان برجام نه تنها جمهوری خواهان بلکه بسیاری از دموکرات ها مانند باب منندز و چاک شومر نیز با آن مخالف بودند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۴۶۵۹۰۹:۲۱:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۷
ما مردم ایران انتظار داریم که تحریم مقامات باید آخرین تحریم هایی باید باشد که بر داشته می شود تا این مقامات بیشتر حال این مردم را درک کنند
ناشناس۱۷۰۴۶۷۱۰۹:۳۶:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۷
بهشون بگید مسخره کردن مارو. برو بابا. جمع آوری گروه مذاکره کننده انگار بیکاریم... دو تا انفجار بزرگ نزدیک اسرائیل رخ بده درست میشه..
ناشناس۱۷۰۴۶۷۶۰۹:۴۴:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۷
۱۰۰ رحمت به ترامپ ! ترامپ کجایی دقیقا کجایی ؟
ناشناس۱۷۰۴۶۷۷۰۹:۴۶:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۷
پس احیای برجام توسط بایدن هم منوط شد به رضایت اسرائیل و کشورهای منطقه قابل توجه اونایی که برای بایدن ، بال بال میزدن ! ترامپ بهتر نبود برای ما ؟
ناشناس۱۷۰۴۶۸۴۰۹:۴۸:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۷
غلط کرد آن کسی که از طرف ما بخواهد دوباره.... از خائن هم گذشت کرده ومردم باید.....!
ناشناس۱۷۰۴۶۸۵۰۹:۴۸:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۷
هر شرطی که میذارن باید قبول کنیم . داریم از گرسنگی تلف میشیم عرضه اصلاح امور اقتصادی رد هم نداریم فقط حرف میزنیم و سر ملت رو میخوریم .
ناشناس۱۷۰۴۶۸۷۰۹:۵۰:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۷
متاسفانه ارتباط اصولگرایان با واقعیت های دنیا قطع هست
ناشناس۱۷۰۴۶۹۲۰۹:۵۹:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۷
خلاصه اینکه از زمان اعلام تاسیسات نطنر در سال 2003 یک 17 سالی وقت و انرژی و فرصتهای ملت ایران سوخت و حالا یک 17 سال دیگر هم خواهد سوخت. ما راضی و انها راضی و زندگی و رفاه و وضعیت معیشت ملت ایران مهم نیست!
ناشناس۱۷۰۴۷۰۲۱۰:۲۰:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۷
ماهمه تعهات انجام دادیم و صنعت هسته ای باخاک یکسان کردیم دلیلی هم نداره که برجام احیا بشه چون این کار برای اروپا هزینه داره و امریکا هم برفرض وهمی اگر بخواهد تحریمها بردارد درقبال امتیاز گیری بعدی از ما این کارا میکند البته آرزو بر جوانان عیب نیست و میتوان به بایدن دلبست
ناشناس۱۷۰۴۷۲۳۱۰:۴۴:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۷
چه راه پُر چاله چوله ای داریم ما برای بازگشت اونا به برجام !!! سلام پراید ۳۴۰ میلیونی سلام مرغ ۸۵ هزاری سلام سکه ۲۷ میلیونی سلام دلار ۵۰ تومنی
ناشناس۱۷۰۴۷۲۸۱۰:۴۶:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۷
طرح ممنوع الخروجی مسولان را تا مدتی پس از پایان مسئولیتشان سریعتر اجرایی کنید بسیاری از مسولان این دولت در پایان دولت باید محاکمه و مورد مشروعیت سنجی اموال واقع شوند
ناشناس۱۷۰۴۷۲۹۱۰:۴۶:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۷
پوست ما را خواهند کند در مسیر بازگشت به برجام
ناشناس۱۷۰۴۷۳۵۱۰:۵۳:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۷
کاهش قیمت کالاها و اجناس و رونق مجدد اقتصادی کشور ایران ، فقط منوط است به تصمیم پرزیدنت بایدن
جو بایدن۱۷۰۴۷۴۵۱۰:۵۹:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۷
چشم ، امری فرمایشی دیگر نداری
ناشناس۱۷۰۴۷۵۳۱۱:۰۵:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۷
مرگ‌بر‌امریکا
کورش۱۷۰۴۷۵۸۱۱:۰۷:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۷
پرایدمابه لطف تحریمها۱۰۰ملیون شدبه بالا اگرتحریم نبود پنج ملیون بشترنمی ارزد
ناشناس۱۷۰۴۷۶۰۱۱:۰۹:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۷
زهی خیال باطل
نسر۱۷۰۴۷۸۰۱۱:۱۹:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۷
گروه بایدن بسیاربسیارخطرناک هستندبرای ایران اینهاهمراه بااروپابه دنبال خلع سلاح کامل ما هستندهرگونه مذاکره باانهادربرجام یاهرگونه توافقی خیانتی بزرگ به این ملت مظلوم است ماتمام سختیهارابه جان می خریم امازیربارظلت دشمنان این مرزوبوم نمرویم
ناشناس۱۷۰۴۷۸۱۱۱:۲۱:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۷
به امید آنکه بایدن قیمت اجناس و کالاها رو کاهش بده برامون . آقایون که کلا تعطیلن
حسن۱۷۰۴۷۸۶۱۱:۲۷:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۷
خروج آمریکا از برجام کاملا حساب شده و ازقبل هماهنگ شده باشرکای اروپایی بود که ضمن آن کلاه بزرگی باانجام ندادن تعهداتشان برسرایران گذاشتندچراکه ایران مجبورشدیکطرفه دست به کارهایی بزندوطبق خواسته غرب وآمریکاعمل کندوبه هیچکدام ازخواسته های مردم خود ازجمله رفع کامل تحریمها دست پیدانکند.برجام درواقع شکست ننگین وبزرگ سیاست خارجی کشورمان بود که وزیرخارجه اش تحت تاثیر غرورکاذب خود قرارگرفت و ژستهای سیاسی وعکس های یادگاری گرفت وفقط درظاهرخودش رابرنده وانمودکرد.
ناشناس۱۷۰۴۸۰۸۱۱:۳۹:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۷
دَم بایدن رو زودتر ببینید تا مرغ نشده ۸۳ هزار تومن !
ناشناس۱۷۰۴۸۰۹۱۱:۴۰:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۷
واگذاری منطقه و موشکی بعلاوه صدام جدید(عربستان) نتیجه رو پیش بینی کنید البته این همونیه که میخوان چون هم باید قیمت نفت بالا بره هم تولید
ناشناس۱۷۰۴۸۱۰۱۱:۴۲:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۷
برای نجات اقتصادمون باید شیرجه بزنیم بغل کدخدا اقتصاد که با حرف و شعار که درست نمیشه
ناشناس۱۷۰۴۸۱۹۱۱:۴۹:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۷
خدا کنه به جای کاملا هریس ، اوباما بشه معاون اول ، بلکه دوباره یه هواپیما دلار برامون بفرسته
ناشناس۱۷۰۴۸۲۷۱۱:۵۳:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۷
ای کاش همون ترامپ میموند
ناشناس۱۷۰۴۸۵۰۱۲:۱۷:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۷
ماایرانیها اسراییل را به رسمیت نمشناسیم که در برجام باشد انشالا به زودی زود از صفحه روزگار محو میشود
علی فرد۱۷۰۴۸۶۴۱۲:۲۵:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۷
خانم کاترین اشتون راست میگه اول مذاکره و بعد برنامه موشکی و بعد خلع سلاح موشکی و بعد حمله به ایران،مثل آن برنامه ای که سر لیبی آوردند؟؟؟
رضا چیتی۱۷۰۴۸۷۷۱۲:۳۹:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۷
درود بر ملت همیشه بیدار ایران مرگ بر دولت امریکا
ناشناس۱۷۰۴۸۹۲۱۲:۵۱:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۷
امضای کری تضمین است
سیدرضا۱۷۰۴۹۱۶۱۳:۱۹:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۷
با سلام واحترام منظور نویسنده روشن نیست. اگر منظور عدم مذاکره برای رفع تحریم است که مورد قبول مردم نیست.زیرا فشار اقتصادی شدید ناشی از تحریم جان مردم را به لب اورده ‌. وتنها کاسبان تحریم را خوشحال کرده است.
ناشناس۱۷۰۴۹۴۲۱۳:۴۸:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۷
مذاکره با آمریکا باید انجام شود تا مشکلات دلار و فروش نفت حل شود
ناشناس۱۷۰۴۹۵۴۱۴:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۷
اگر را کاشتند و شتری بی سر شد !
ناشناس۱۷۰۴۹۵۵۱۴:۰۶:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۷
مذاکره هیچ وقت برای ما سودی ندارد بهتره حرفش هم نزنیم وبرای مشکلات راه حل داخلی پیدا کنیم اصلاح قوانین بانکداری، قوانین کار، قوانین مالیات،،،،،،،،،،،وغیره حمایت واقعی از تولیدکننده داخلی توسعه فرهنگ نگاه به داخل نه به خارج و در آخر زوم کردن به تولید وکوتاه کردن دست واسطه ها
امراله مهماندوست۱۷۰۴۹۶۴۱۴:۱۲:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۷
مشروط به اینکه همه نوع تحریم برداشته شود
علی۱۷۰۴۹۷۵۱۴:۲۲:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۷
مگر توافقات قبلی انجام شده که می خواهند در مورد چیز جدیدی صحبت کنند
ناشناس۱۷۰۴۹۷۷۱۴:۲۳:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۷
با اين نقشه راه ١٠ سال مذاكره در راه است ومردم بايد كمربندهارو محكم ببندند
ناشناس۱۷۰۴۹۸۳۱۴:۲۷:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۷
جالبه که اروپا و آمریکا میخوان دور هم بشینن درمورد آینده برجام تصمیم بگیرن!!! خب این ایرانه که تعیین میکنه چه اتفاقی باید بیفته, اونا که نمیتونن برای ما تصمیم بگیرن!!! اگر اینطوری بود تا حالا ما 100 بار مذاکره کرده بودیم!
ناشناس۱۷۰۴۹۸۸۱۴:۲۹:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۷
ته حرفش اینه که اروپا و آمریکا با هم به درک مشترک از برجام رسیدن حالا قراره جلسه بزارن, برای ایران تصمیم بگیرن, ایران هم سر میز مذاکره هرچی گفتن بگه چشم!
کوروش۱۷۰۵۰۰۱۱۴:۳۶:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۷
ای کاش به جای قدرت موشکی ایران ، مساله حقوق بشر در برجام آورده شود!!!
ناشناس۱۷۰۵۰۰۵۱۴:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۷
عربستان که تا حالا ملیارد ها دلار به پای انتخاب مجدد ترامپ ریخته و سودی نبرده حالا با نا امیدی وشرمندگی پیام برای بایدن ارسال می کند علیه ایران که تمایل زیاد به روی کار امدن بایدن داشته و موفق هم شده
ناشناس۱۷۰۵۰۵۴۱۵:۴۰:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۷
عالم برمبنای دوستی وسازش بناشده وهرافکارغیراین باطل است
ناشناس۱۷۰۵۹۲۶۰۷:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۸
در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است که قویترها ضعیف ترها را می بلعند نمونه بارز آن یمن و فلسطین است.
ناشناس۱۷۰۵۰۵۶۱۵:۴۳:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۷
مشکل اصلی آمریکا با ایران برنامه هسته ای یا موشکی نیست. مگه پاکستان و هند برنامه هسته ای و موشکی ندارند؟ مسائل اصلی یکی بحث دشمنی ایران و آمریکا و دیگری اینه که اسراییل نمیخواد ایران قوی باشه.
ناشناس۱۷۰۵۰۵۸۱۵:۴۶:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۷
غربیها معیشت مردم ایران رو به گروگان گرفتند تا از حکومت امتیاز بگیرند. اما مساله اینه که ما اگر امتیاز دادنها رو ادامه بدیم اونها به برنامه هسته ای و موشکی قانع نمیشن. اونها بعدش به توپ و تانک هم ایراد خواهند گرفت همانطور که پمپئو تازگی گفت ایران نباید تانک بخره.
ناشناس۱۷۰۵۰۵۹۱۵:۴۹:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۷
اگر آمریکاییها و ایرانیان عقل داشته باشند نقشه راه بنده را اجرا میکنند. ۱_ ایرانیان متعهد میشوند تا زمانی که اسراییل کاری با ایران نداشته باشد با آنها کاری ندارد. ۲_ ایرانیان متعهد میشوند تا زمانیکه آمریکاییها به منافع ایران زیان وارد نکردندبه منافع آمریکا ضربه نزنند . ۳_ آمریکاییها تعهد میکنند همه تحریمها علیه ایران را لغو کنند. ۴_ آمریکاییها تعهد میکنند کلیه نیروهای نظامی خود را از منطقه خارج نمایند. ۵_ طرفین متعهد میشوند سفارتخانه خود را راه اندازی نمایند و متحد و دوست !!! یکدیگر باشند.
ناشناس۱۷۰۵۰۷۳۱۶:۱۲:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۷
جمع کنید تو رو خدا
ناشناس۱۷۰۵۰۸۸۱۶:۲۴:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۷
بحمد الله والمنه شر ترامپ از سر مردم جهان و از سر سياست جهاني كم شد !! ترامپ رفت .ظاهراً بايدن ترامپ نيست و بايدن بايد بايدن باشد !! انشاء الله كه از بايدن يك ترامپ ديگر ظاهر نشود و يا يك ترامپ ديگر ساخته نشود !!... آمين !!
ناشناس۱۷۰۵۰۹۲۱۶:۲۶:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۷
به فرض اینکه بایدن به برجام برگرده این به چه کار دولتی میاد که نمیتونه قیمت مرغ کنترل کنه مشکل ما بحران مدیریته
حرف حق۱۷۰۵۱۰۲۱۶:۳۵:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۷
اين هم عمو بايدن دولت تدبير و اميد
ناشناس۱۷۰۵۱۱۷۱۶:۴۹:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۷
یعنی فاتحه برجام را خوندن
ناشناس۱۷۰۵۱۲۱۱۶:۵۳:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۷
این پدرسوخته هاسری اول با حقه سر دولت مردان بی کفایت را کلاه گذاشتند واین بار نیز با ترفند قبلی دنبال جمع آوری موشک های ما هستند خدا عاقبت مارا ختم بخیر کند
ناشناس۱۷۰۵۲۹۵۱۸:۵۹:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۷
غربیهای جنایتکار و خبیث بیش از هر چیزی روی مسولین نفوذی وطن فروش و خائن برای امتیاز گرفتن از ایران حساب کرده اند.
فتحی۱۷۰۵۳۱۷۱۹:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۷
آقایان مواظب باشید شهادت عزیز هسته ای امروز اصلا با روح برجام ارتباط ندارد. اصلا بنا را بر این بگذارید که یکی از خوشش آمداین عزیز را به شهادت برساند.شما بروید دنبال برجام و به آن افتخار کنید.
ناشناس۱۷۰۵۵۱۲۲۱:۱۷:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۷
تا وقتی که آقای روحانی تشنه مذاکره ذلیلانه است اینها وحشی تر می شوند.
ناشناس۱۷۰۵۵۱۶۲۱:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۷
کاش ملت تکرار نکنن
محمد۱۷۰۵۶۱۳۲۲:۴۳:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۷
نتا یاهو باید هدف ما باشد تمام
ن۱۷۰۵۶۳۳۲۳:۰۲:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۷
برجام به اعتقادمن یعنی فرصت سوزی گرفتن تکنولوژی از کشور ولی کشورهای مستامره خارجی خیال واهی راازسرشان دورکنندهمه ملت مادانشمندهسته ای هستند
ناشناس۱۷۰۵۷۲۱۰۰:۳۴:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۸
بازهم سر کارمون میگذارن یه بار آمریکا یه بار اروپا با بهانه‌های مثل اینکستکس یا غیره انها فیلم شان اینه فریب آنها را نخورید
نظری۱۷۰۵۷۵۲۰۱:۲۱:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۸
باسلام مسعولین باید وحتما توجه داشته باشند که توان موشکی ایران اسلامی به هیچ وجه وهرگز قابل مذاکره نیست وهم چنانکه همه میدانند نه به شیطان بزرگ ونه به کشورهای اروپایی هیچ اطمینانی نیست
دکتر DBA۱۷۰۵۷۶۰۰۱:۲۷:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۸
آمریکا نهایت تحریم ها رو انجام داد... کاری نمونده که نکرده باشه... ما هرگز به برجام باز نمیگردیم... در ضمن اگر برگردیم باید آمریکا و اروپا تعهد بدهند و در ضمن اینبار برجام را به نفع خود تغییر دهیم
ناشناس۱۷۰۵۸۸۹۰۷:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۸
اگرایران تنگه هرمز رو به روی تمام صادر کنندگان نفت ببندد امریکا وهدار میشود که تحریمهارو بشکند حتی اگر لازم به جنگ شود ولی اجازه عبور هیچ کشتی رو از خلیج فارس نده
ناشناس۱۷۰۶۰۴۰۰۹:۱۷:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۸
خدا را شکر آخر این دولته البته اگر راهشان ادامه پیدا نکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین