نسخه مصباحی مقدم برای مشکلات اقتصادی

گروه اقتصادی الف،   3990904138 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند عزم دولتمردان است و راه حل مشکلات معیشتی را باید در داخل جستجو کرد.

نسخه مصباحی مقدم برای مشکلات اقتصادی

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارشناس مسائل اقتصادی درباره بیانات امروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود راهکار و راه‌حل برای مشکلات اقتصادی کشور، اظهار داشت: راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور داخلی است؛ گرچه ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم و اگر می‌توانستیم مبادلات خارجی‌مان را کم‌هزینه انجام بدهیم، برایمان بسیار باصرفه‌تر و بهتر بود ولی بخش مهمی از عوامل و علل مشکلات در داخل کشور است.

وی افزود: حل شدن مسائل اقتصادی کشور نیازمند عزم دولتمردان است؛ مجلس و دولت، خصوصا دولت باید عزم بر این داشته باشند که زمینه را برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید فراهم کنند. مقام معظم رهبری هم در بیانات خود اشاره کردند که آن‌طور که انتظار می‌رفت جهش تولید رخ نداده است. به این‌علت که هنوز موانع برای تولیدکنندگان وجود دارد و هزینه تولید برای تولیدکنندگان در داخل کشور افزایش داده می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با ذکر مثالی بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده گرفته می‌شود در حالی که باید از مصرف‌کننده گرفته شود. مثلا گاها برای توسعه تولید به بهانه محیط‌زیست، مانع درست می‌شود، تولیدکننده می‌خواهد فعالیتش را توسعه داده و خط تولید خود را در همان محیط کاری دو برابر کند ولی اداره محیط‌زیست به علت عدم سازگاری مانع این می‌شود. به‌جای این‌که هزینه‌های تولید کاهش یابد، افزایش داده می‌شود؛ این‌ها موجب می‌شود که با مشکل روبرو می‌شویم.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم درباره راهکارهای حل مشکلات که در زندگی و معیشت مردم تأثیر عملی داشته باشد، بیان کرد: وقتی مقدار کالایی که باید تولید شود، تولید نمی‌شود  یا آن‌چه از کالاهای تولیدشده و یا واردشده باید از گمرکات زود ترخیص شود و این انجام نمی‌گیرد، مشکل‌ساز است. خود مسئولان گمرک اذعان کرده‌اند که حدود 8 میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی ذخیره، نگه‌داری و به عبارتی رسوب شده است. این مقدار کالا رسوب می‌شود و این درحالیست که مردم به آن نیاز دارند، باید سریع‌تر ترخیص شده و به‌دست مردم برسد.

وی افزود: مثلا قیمت مرغ در مبادی تولیدی یک قیمت دارد و در بازار مصرفی مردم، به 2 برابر قیمت رسیده است؛ این نشان می‌دهد که نظام توزیع کالا با مشکل جدی روبروست. هم‌چنین افزایش قیمت شیر که به دنبال آن افزایش محصولات دیگر لبنی را در پی خواهد داشت، در صورتی رخ می‌دهد که قیمت آن به‌تازگی با موافقت وزارت صمت افزایش یافته و این یعنی هزینه برای مردم بالا رفته و سفره مردم کوچک می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی قبلی‌شان فرمودند که رشد قیمت‌ها توجیه معقولی ندارد، این نشان می‌دهد که مدیریت درستی اعمال نمی‌شود. اگر مدیریت صحیح اعمال شده، نظارت قوی انجام گرفته و به‌گونه‌ای باشد که کسی نتواند تخطی کند، شرایط متفاوت خواهد بود. وقتی قیمت ارزی که برای کالاهای اساسی مردم تخصیص داده می‌شود که در برخی کالاها 4200 تومان است ولی قیمتی که در بازار عرضه می‌شود با آن تناسب ندارد، یعنی نظارت و مدیریت درستی صورت نمی‌گیرد و این موجب شده که مردم در تنگنا قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم اضافه کرد: البته نباید تمامی راهکارها را به اقدامات فوری منحصر کرد، بلکه باید توجه داشت که برخی تصمیمات به‌موقع گرفته نشد. اگر مالیات بر فعالیت‌های غیرتولیدی، دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها افزایش می‌یافت و طوری می‌بود که دلالی با صرفه نباشد، شرایط این‌گونه نبود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۱۳۰۵۲۳:۲۴:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۴
ايشان سالها در مجلس رييس كميسيون اقتصادي بوده مخصوصا در دوره دوم احمدي همان وقت هم شرايط اقتصادي مانند همين الان بود تحريم وگراني وتورم بالا چرا آن موقع نسخه اقتصادي شان را عملي نكردند؟
ناشناس۱۷۰۱۳۳۴۲۳:۴۲:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۴
نسخه اصلی اقتصاد ایران هدایت پول‌های تورم زا به تولید است که رشد اقتصادی و نوظهور اقتصادی را سبب می شود
ناشناس۱۷۰۱۳۶۲۲۳:۵۷:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۴
الان که مالیات ارزش افزوده را هم از تولید کننده میگیرید و هم از مصرف کننده
ناشناس۱۷۰۱۴۳۸۰۱:۴۴:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۵
ای خدا همین مونده بود به نسخه ایشان عمل شود!!!!
ناشناس۱۷۰۱۵۱۰۰۷:۴۵:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۵
بله خودکفایی بنزین احمدی نژاد رو که یادتون هست و خاطر مون هم هست که در همان دوران دچار سونامی سرطان شدیم. حاجی پروتکل های محیط زیستی واقعی هستند نه دل بخواهی
یه الفی۱۷۰۱۶۰۰۰۹:۱۷:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۵
آقای مصباح شما می گی کی تو این مملکت به حرف کارشناسان گوش می دهد
ناشناس۱۷۰۱۶۹۹۱۰:۱۷:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۵
باید باید باید نباید نباید نباید آخه اینها هم شد حرف؟ کی این بایدها را باید انجام بده؟
ناشناس۱۷۰۱۷۳۰۱۰:۳۲:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۵
آقا من یه پیشنهاد دارم و اون اینکه یه بنگاه اقتصادی را به دست هر یک از آقایون اقتصاددادن بدهید تا یک بار برای همیشه تکلیف ما .. روشن بشه و بفهمیم چقدر مرد عمل هستند و عرضه دارند
ناشناس۱۷۰۱۷۷۳۱۱:۰۵:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۵
اگر منظور از تولید، تولید پراید می باشد شاید بشود کاری کرد. البته باید از جان مردم مایه گذاشت. ولی تولید کیفی و بصرفه نیازمند مواد اولیه، ابزار و ماشین آلات بروز، تخصص و تحقیق و توسعه است. هیچ کدام از اینها بدون اتصال به دنیا امکان پذیر نیست.
محسن۱۷۰۱۸۰۲۱۱:۲۲:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۵
فقط شعار خود همین اقای مصباحی چندین سال از سران کمیسیون اقتصادی مجلس بودن بگن برای مالیات ها چه کاری کردن اینها شعاره باید از دوچیز عقب نشینی کرد اول شعار تقدم تعهد بر تخصص ودوم ماجراجویی منطقه ای ..
ناشناس۱۷۰۱۸۲۹۱۱:۳۵:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۵
ایشان تخصص در چی دارند؟ فکر میکنم بهتر است نظریه های اقتصادی رو به اهلش واگذار کنند و خودشان به کاری که در آن تخصص دارند به پردازند.
شلمانی۱۷۰۱۸۳۹۱۱:۴۲:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۵
..با گفتاردرمانی موتور حرکت نخواهدکرد. خودتان درمجمع تاکنون به مقام معظم رهبری چه کمکی کردید!؟ موثربودید!؟
عبدالله۱۷۰۲۸۵۰۰۰:۳۱:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۶
با حلوا حلوا دهن شيرين نميشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین