نامه انتقادی رئیس بانک مرکزی به رئیس جمهور/ هشدار در خصوص ایجاد پرونده‌های کلان اقتصادی

گروه اقتصادی الف،   3990904058 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کل بانک مرکزی اخیراً در نامه‌ای به رئیس جمهور به مصوبه اخیر درباره ترخیص کالاهای رسوبی از گمرک که بدون حضور نماینده بانک مرکزی تصمیم‌گیری شد، به ۳ دلیل مهم این مصوبه را غیر عملیاتی، خلاف قوانین و موجب پیچیده تر شدن مشکلات ارزی و تجاری دانست.

نامه انتقادی رئیس بانک مرکزی به رئیس جمهور/ هشدار در خصوص ایجاد پرونده‌های کلان اقتصادی

به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اخیراً در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور نکات جدید و مهمی را در خصوص تصمیمات اخیر در خصوص رفع موانع رسوب کالا در گمرکات کشور مطرح کرده است که حاوی انتقادهایی درباره اخذ تصمیمات اخیر درباره ترخیص کالاهای رسوب کرده گمرک در جلسه ای توسط مسئولان وزارت صمت و اقتصاد بدون حضور نماینده بانک مرکزی هست.

همتی در این نامه انتقادی به رئیس جمهور از تکالیفی که در این مصوبه بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده انتقاد کرده، آن را غیرعملیاتی و خلاف قوانین و مقررات جاری دانسته و تاکید کرده که این تصمیمات موجب تشدید و پیچیدگی بیشتر مشکلات تجاری و ارزی خواهد شد.

در متن این نامه آمده است: " به استحضار می‌رساند در تاریخ 11 آبان ماه جلسه‌ای در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور مدیران آن وزارتخانه، گمرک و برخی نهادهای نظارتی بدون حضور نماینده بانک مرکزی برگزار و منتهی به تنظیم صورتجلسه در شش بند شد که 3 بند آن تکالیفی را برای بانک مرکزی در نظر گرفته است، این در حالی است که تکالیف مزبور به دلایل مشروحه ذیل از جهات مختلف غیرعملیاتی و خلاف قوانین و مقررات جاری می باشد.

1- در مصوبه فوق الذکر بانک مرکزی مکلف شده است با قید فوریت نسبت به تامین ارز کالاهای اساسی موجود در گمرک اقدام نماید. حال آنکه اولا رقم بودجه و تسهیم آن برای واردات کالای اساسی مصوب و معین است و به صورت دستوری قابل تغییر نمی باشد،

ثانیاً، تامین ارز منوط به تحقق درآمدها می باشد که این امر نیز خارج از کنترل و اراده این بانک می باشد. اولویت تأمین ارز برای کالاها تابع عوامل مختلفی از جمله تاریخ ثبت سفارش، تاریخ ایجاد فیش، گروه کالایی، نوع ارز درخواستی، اولویت اعلامی توسط وزارتخانه مربوطه و بودجه‌بندی است و صرف وجود کالا در گمرک نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

در نظر گرفتن وجود کالا در گمرک به عنوان معیار اولویت تأمین ارز موجب خواهد شد که بعضی از واردکنندگان به منظور تسهیل در دریافت ارز بدون توجه به رویه‌های جاری اقدام به ارسال کالا به گمرک نمایند و واردکنندگانی که رویه‌های واردات را مطابق معمول طی نموده و درخواست تامین ارز خود را مطابق روال قانونی ثبت نموده اند متضرر شوند. علاوه بر این موجب بروز هرج و مرج در بودجه بندی دولت در خصوص تخصیص ارز با نرخ ترجیحی به کالاها خواهد شد.

2_ صدور اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری در چارچوب ظرفیت‌های موجود قابل انجام است و تکلیف ذکر شده صورتجلسه فوق که بدون توجه به ظرفیت‌های موجود و لزوم استفاده هدفمند و تدریجی آنها بر عهده بانک مرکزی قرار داده شده قابل اجرا نمیباشد.

از این رو ضروری بود در اتخاذ چنین تصمیمی که باید کاملا مبتنی بر ظرفیت‌های ارزی کشور و اطلاع از منابع و امکانات موجود باشد نظر موافقت بانک مرکزی اخذ می‌شد.

 لازم به ذکر است که طی 7 ماهه سال جاری بالغ بر 750 میلیون یورو به صورت اعتباری کالای اساسی (ذرت روغن خام و دانه‌های روغنی) تامین و کالا  وارد کشور شده است.

3_ مکلف نمودن بانک مرکزی به صدور کد رهگیری ظرف مدت 24 ساعت به دلایل مختلف غیر عملیاتی است و راهگشا نمی باشد.

حذف ابزار نظارتی بانک مرکزی بر معاملات ارزی و دستکاری و الزام به ارائه کد رهگیری

نخست اینکه بانک مرکزی بر اساس قوانین و مقررات مختلف موظف به نظارت بر معاملات ارزی است. الزام به ارائه کد رهگیری برای ترخیص کالا از گمرک یکی از ابزارهای انجام این نظارت بوده و حذف آن می‌تواند منجر به عدم شفافیت و مشکلات متعددی شود که بعد از مدتی دامن گیر کشور خواهد شد .

دوم اینکه کد رهگیری توسط بانک مرکزی صادر نمی‌شود بلکه توسط بانک‌های عامل صادر می گردد و مکلف نمودن بانک مرکزی به صدور کد رهگیری اساسا قابلیت اجرایی ندارد.

هشدار در خصوص ایجاد پرونده های کلان اقتصادی

سوم اینکه صدور کد رهگیری نیازمند مراجعه واردکننده به بانک عامل و ارائه اسناد حمل، ارائه تعهد واردات کالا و مستندات منشاء تامین ارز است و الزام نمودن عدم نیاز به کد رهگیری می‌تواند منجر به ایجاد پرونده های کلان عدم رفع تعهد وارداتی در آینده نزدیک شود و این امر قطعاً در آن زمان مورد اعتراض دستگاه‌های نظارتی واقع شده و اعتبار دولت محترم را زیر سوال خواهد برد.

چهارم اینکه بررسی های به عمل آمده در این بانک نشان می‌دهد که صدور کد رهگیری به خودی خود باعث ترخیص کالا از گمرک نمی شود کما اینکه در حال حاضر موارد زیادی کد رهگیری صادر شده است ولیکن کالاهای موضوع کماکان در گمرک موجود است.

در خاتمه مجددا تاکید می گردد که مدیریت بازار ارز و کالا در شرایط حساس فعلی نیازمند هماهنگی و همکاری حداکثری تمام دستگاه‌ها و نهادهای مسئول است و این امر بارها از سوی حضرتعالی مورد اشاره قرار گرفته است.

متاسفانه تنظیم صورتجلسه فوق الذکر بدون اخذ نظر و موافقت بانک مرکزی خلاف تأکیدات حضرت عالی بوده و طرح این صورتجلسه در رسانه‌ها موجب بروز ابهامات و سوالات متعدد در خصوص هماهنگی تیم اقتصادی دولت و میزان توجه دولت به نظرات کارشناسی و جایگاه بانک مرکزی شده است."

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۰۰۴۳۷۱۲:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۴
در این کشور بانک مرکزی و وزارت صمت فقط ایجاد مانع میکنند و همه کشورها صادرات و واردات برای همه مردم ازاد
ناشناس۱۷۰۰۶۲۶۱۴:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۴
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در صحن مجلس دهم تصویب شد وای نگذاشتند انجام شود نمایندگان مجلس این تفحص مهم و حیاتی را انجام دیند از زمان دولت احمدی نژاد تا حالا
ناشناس۱۷۰۱۰۶۵۱۹:۴۶:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۴
این فرافکنی است وقتی می دانی چون صادراتی نیست و امکان انتقال ارز هم نیست چون در لیست سیاه FATF هستی و تحریم بانکی هم هستی، نامه بزنی که بانک مرکزی تامین ارز کن! ایناکار را رئیس قوه مقننه می کند با اینکه داستان را می داند، رئیس قوه قضائیه می کند با اینکه داستان را می داند، .. خلاصه که رئیس قوه مجریه هم گفته که چرا که نه، بگذار من نیز بکنم!
ناشناس۱۷۰۱۲۳۲۲۲:۲۵:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۴
اتفاقا بانك مركزي حرف حساب و قانوني ميزند
ناشناس۱۷۰۱۳۴۸۲۳:۴۹:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۴
مانع از تجارت نشده. میگه ارز نداریم بدیم.شما برو با ارز خودت وارد کن.
ناشناس۱۷۰۰۴۳۸۱۲:۴۱:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۴
خیلی جالبه همه از دست رئیس جمهور گله دارند به جز واعظی و ربیعی و نوبخت و جهانگیری.
ناشناس۱۷۰۰۶۳۱۱۴:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۴
از مسولان نظارت بانک مرکزی درخواست میشود به مسله فساد بین مسولان وقت بانم تجارت با شرکت گز سکه ورود نمایند
حسن زاده۱۷۰۲۳۱۶۱۵:۲۹:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۵
بيشترين گله را دكتر نمكى دارد اختيارات ميخواهد دكتر روحانى نميدهد. حق با دكتر روحانى است چون اختيارات گرفت رفت مشهد كارى نتوانست بكند رفت اصفهان خرابكارى كرد و حالا فشار خون بالا پايين دكتر نمكى وارونه شده دانشمند بين المللى ، پروفسور ملك زاده عضو WHO داراى مدرك MD و PhD و CCPP , ParaPharma را از دست داد
ناشناس۱۷۰۰۴۷۲۱۲:۵۳:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۴
کسانی که این طرح بد را مصوب کردند به دنبال یغماگری نهاییشان و پنهان ماندن فسادشان بوده اند. فساد بزرگی پشت این طرح می باشد. بزرگتر از دلار 4200 تومانی
ناشناس۱۷۰۰۴۷۵۱۲:۵۵:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۴
از صادر کننده تعهد بگیرید از وارد کننده تعهد بگیرید. بعد خودتون دلار 4200 بین خودتون تقسیم کنید. آفرین بر این شیوه مملکت داری. مگه نهاده دام و طیور و براش ارز اختصاص ندادین؟ پس کجاست چرا مرغ انقدر گرون شد؟
ناشناس۱۷۰۰۵۰۵۱۳:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۴
اون از دولت پاکدستان که 1000 میلیارد دلار درآمد ارزی رو به فنا داد و این هم از دولت تدبیر که داره تتمه دلارهای برجامی رو تقدیم رفقا میکنه !!! راستی چه کسی دلار دولتی میده به پدرشوهر .. که موز وارد کنه ؟!!!
ناشناس۱۷۰۱۳۲۸۲۳:۳۷:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۴
جالبه درآمد دولت احمدی نژاد هنوز داره افزایش پیدا میکنه. از 700 میلیارد شروع شده حالا رسیده به 1000 میلیارد. شاید دولت احمدی نژاد هنوز هم داره نفت میفروشه ما خبر نداریم. ضمنا قبل از برجام میگفتن 150 میلیارد دلار بخاطر تحریم بلوکه شده که با برجام رسید به این دولت.
ناشناس۱۷۰۰۵۹۰۱۴:۱۵:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۴
هماهنگی دولتیها رکورد زده تو این اخر دولتی
ناشناس۱۷۰۰۶۳۷۱۴:۴۳:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۴
مسولان وقت بانک تجارت رشوه های کلانی پرداخت کرده که باید به آن رسیدگی نمایید
حسن۱۷۰۰۷۸۱۱۵:۵۱:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۴
معلوم نيست كي به كيه ،فقط مردم متضرر ميشوند و بعدش يك مسوول بي كفايت ميگه خوب اگه انار گرونه مردم نتونستن بخرن و بخورن مهم نيست يعني و..تها هم از حد گذشته ، وزير جهاد قبلي ميگفت مردم خدارو شكر كنن جنس هست فقط گرونه ..ميگفت مردم اصلا خوردن مرغ ضرر داره خلاصه بلبشويي شده در تاريخ ايران اين حجم از بي تدبيري يكجا جمع نشده بود
علی۱۷۰۰۹۱۷۱۷:۵۳:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۴
خدا بعضی از این مسئولین را آفریده برای مردم آزاری
استاد کشاورزی۱۷۰۰۹۳۱۱۸:۰۵:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۴
حرف شما از نظر اداری صحیح است اما باید خطر فاسد شدن محصولات کشاورزی را در این شرایط کمبود در نظر بگیرید.
ناشناس۱۷۰۱۳۶۱۲۳:۵۷:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۴
اصلا کی به وارد کننده اجازه واردات بدون ثبت سفارش برای دریافت ارز دولتی داده.؟ شک نکن از دور و بریهای ..یی است که به وارد کننده گفته بیار، ارز را هم یه جوری درمیاریم
ناشناس۱۷۰۱۰۶۱۱۹:۴۰:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۴
خوب دولت دیده حالا که همه ارگان ها و قوه های دیگر .. دائما می گویند ما حامی مردم هستیم کالا را ارزان کنید، به مردم پول دهید، عدالت برقرار کنید و .. گفته خوب چرا من اینکار را نکنم نامه زده بانک مرکزی با اولویت تامین ارز کنید؟ شما هم جدی گرفتی و می پرسی از کجا؟ به همین قافله بپیوند و بگو مردم را حمایت کنید، کالا را ارزان کنید، گمرک نیاز مردم را احتکار نکند! پاس بده به زمین گمرک تا 1 ماه دیگر او اعلامیه دهد، بعد می گردیم یک دیوار کوتاه دیگر می یابیم و دسته جمعی می گوییم مرگ بر آمریکا، ما پیروزیم، ..،.. .. ، و سایر حرف های یک من دو قاز دیگر!
ناشناس۱۷۰۱۰۶۷۱۹:۴۶:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۴
مردم عادی که کالا وارد نمیکنند .چون با این مقرراتی که شب میخوابی صبح عوض شده بازرگان عادی زمین گیر شده یا سکته میکنه یا ورشکسته، بنابراین همه چی سیاسی و دلال بازی شده.
عباس۱۷۰۱۱۰۲۲۰:۱۵:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۴
همتى زياد حرف زد زيادى تصميم گرفت بيش از اندازه بخشنامه به بانك ها فرستاد ديگر در جلسات دعوتش نميكنند او هم اگر عاقل باشد بايد داوطلبانه برود ..
ناشناس۱۷۰۱۴۰۱۰۰:۵۷:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۵
احسنت
ناشناس۱۷۰۱۲۴۳۲۲:۳۵:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۴
به نظر شما الان هرج و مرج و پرونده های کلان فساد اقتصادی نداریم. شما تو دانشگاه چی می خونی؟ الان استعفا هم فایده نداره زمانی که پست گرفتی دلار چند بود الان چنده
ناشناس۱۷۰۱۴۲۳۰۱:۲۶:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۵
عامل دوم .. بدبختي ها و كمبودهاي كالا در كشور همتي و سياست هاي فاجعه بار ارزي است كه منجر به فساد ميليون ها تن كالا در بنادر شده و كمبود كالا در بازار ايجاد شده و كمبود عرضه كالا باعث گراني كالا شده. ايشان را اگر بركنار كنند ملت بدبختر ميشود
ناشناس۱۷۰۱۴۲۶۰۱:۲۸:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۵
اين اقدام صمت باعث ميشه بهمن ماه دلار ٥٠-٦٠توماني را هم تجربه كنيم بحث اينه به بهانه كالاي ضروري شياطين لوازم خانگي ..و ماشين پورشه و .. چيزهاي لوكس ديگه با ارز پتروشيمي وارد كنند . دلسوزي همتي را بايد درك كرد دارند مقررات و تعهدات برگشت ارز را بهم مي ريزند .
ناشناس۱۷۰۱۴۳۲۰۱:۳۳:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۵
بزرگترين كارشكن اقتصادي ايران همتي است در شرايط غير تحريم بعضي كالاها ٦-٧ماه طول ميكشيد وارد شود الان كه تحريم هستيم گفته ظرف ٢ماه بازرگان بعد از انتقال ارز بايد اسنادش و بده بانك عامل!!! كالايي مثل دارو كه توليدش خودش ٤ ماه طول ميكشه وحملش اگر با كشتي باشه ٦٠ روز چطور ظرف ٢ماه بايد اسناد بدي به بانك عامل؟؟؟؟؟ خودتحريمي هاي همتي بزرگتر از تحريم هاي ترامپ است. با اين قانون جديد تمام شركتهاي توليدي بايد بسته شوند
شهميرزادى۱۷۰۲۳۳۳۱۵:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۵
اين آقاى همتى خيلى شجاع است سلسله مراتب را رعايت نميكند رئيس خودش وزير اقتصاد را دور ميزند به رييس جمهور مستقيما نامه مينويسد چه لزومى داشت نامه را رسانه اى هم بكند؟ . چون بزبان انگليسى مسلط است ميخواهد جاى ظريف را بگيرد ولى نميتواند چونكه با سياست هاى جهانى آشنايى ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین