چرا ماجرای «ترامپ» تازه شروع شده است؟

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3990827136 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا ماجرای «ترامپ» تازه شروع شده است؟

پیروزی جو بایدن، هرقدر در آمریکا اتفاقات عجیبی را رقم زده، اتفاقاتی که در ایران می افتد گویا از آن عجیب تر است!

متاسفانه بیش از آنچه فکر میکردیم دولتمردان ما ذوق زده شده و زودتر از آنچه انتظار داشته ایم برای دولت بایدن فرش قرمز پهن کرده اند! فارغ از اینکه ارسال این پالس های ضعف و اشتیاق، چه برجام دوباره ای برای ما رقم خواهد زد، محاسبات تصمیم سازان ما از جایی دیگری هم لنگ میزند، از این باور غلط که: "ترامپ به پایان رسیده است".

بیش از دولتمردان ما، این هیأت حاکمه آمریکاست که مشتاق خلاص شدن از شرّ ترامپ است ولی به نظر این دردسر بزرگ حالا حالاها مهمان آمریکاست. ظهور ترامپ محصول یک حادثه یا اتفاق نیست که با اتفاق دیگری از بین برود. محصول اتفاقاتی بزرگ در بطن جامعه آمریکاست. اتفاقاتی که شکاف بین دو جامعه ملّی و بین المللی را در آمریکا بیش از پیش کرده است. اتفاقاتی همچون پروژه "جهانی شدن" که بین ساکنان ایالات ساحلی با ایالت های میانه آمریکا فاصله انداخته است. بین ساکنان ایالاتی که حشر و نشر بیشتری با جهان بیرون دارند با ایالت هایی که وسط این شبه جزیره بزرگ گیر افتاده اند. بین ساکنانی که در ساحل غربی با نخبگان غرب اروپا و در ساحل شرقی با نخبگانی شرق آسیا تبادلات و تعاملات بسیار نزدیک و تو در تو دارند با مردمی که به جبر تاریخ و طبیعت، با تحولات جدید انطباق پذیری چندانی ندارند. 

گرچه آمریکا کوشیده با توسعه متوازن، خدمات و صنایع را در سرتاسر پهنه خویش بپراکند ولی موفق نشده فرهنگ و سبک زندگی را هم اینگونه متعادل نماید. هرقدر دموکرات های ساحل نشین با ملل اروپایی در کمرنگ کردن مرزها و رها کردن ارزش ها همدلی دارند، جمهوری خواهان ساکن ایالات میانه همچنان به ملیّت و سنّت دلبسته اند. هرقدر ساکنان شهرهای بزرگ در برابر آزادی های بی حد و حصر منعطف اند، ساکنان روستاها و شهرهای کوچک با قانونی شدن همجنس گرایی و آزادی سقط جنین بیگانه اند. ترامپ نماینده این گروه دوم است. گرچه شاید از آنان نیست ولی خصایص آرمانی آن ها را در خود متبلور ساخته است. هرقدر نخبگان حاکم بر تن آمریکای کابوی کت و شلوار دوخته اند، ترامپ عوام گرا، پرده از چهره غرب وحشی برانداخته است. 

محافظه کاران سنتی آمریکا، از گذشته دور نه با روند بین الملل گرایی و نه با جهانی شدن، همدل نبوده اند. ایشان برخلاف بین الملل گرایان، حوزه منافع آمریکا را محدودتر دیده ولی در برابر تهدیدات علیه این منافع، عصبانیت بیشتر و واکنش های تندتری داشته اند. انزواگرایی این جمعیت همواره با غرور و افتخار آمریکایی بودن در هم آمیخته بوده است. بنابراین هر ضربه ای به حیثیت آمریکا را برخلاف رقبای دموکرات خود با هوشمندی کمتر و توسل به ابزارهایی سخت تر پاسخ داده اند که نمونه آخر آن همین جنگ های شکست خورده عراق و افغانستان است. 

با سقوط اتحاد جماهیر شوروی و رنگ باختن تروریسم به عنوان یک تهدید قلّابی، اجماع به پایان رسیده و عوام جمهوری خواه به انزواگرایی ذاتی خویش بازگشته اند. از اینکه با پول مالیات آن ها، نخبگان آمریکا جهان را رهبری کنند خسته شده و از اینکه سود "جهانی شدن" به جیب ابرسرمایه داران آمریکایی و کارگران چینی برود به ستوه آمده اند. 

دونالد ترامپ زبان این جمعیت مطرود شده و به همه خواسته هایشان عینیت بخشیده است. بیخود نیست که عملکرد چهار ساله اش، با دریافت بیش از 10 میلیون رأی بیشتر توسط همین مردم تأیید شد. چگونه می توان چنین فردی را از سر راه برداشت درحالیکه 13 میلیون رای بیشتر از بزرگترین رقیبش در حزب جمهوری خواه بدست آورده است!؟ از میت رامنی، کاندیدای شکست خورده انتخابات 2012 که تنها سناتور جمهوری خواهی بود که به  فرآیند استیضاح وی رای مثبت داد.   

به این ترتیب، حزبی که تاکنون با اجماع نخبگانی اداره میشده، برای اولین بار صاحب یک رهبر کاریزماتیک شده است. رهبری ناخوانده که پایگاه اجتماعی قوی اش، کنار گذاردن وی را دشوار ساخته است. اکنون "دولت پنهان" برای راحت شدن از دست ترامپ فقط دو راه حل سخت پیش رو دارد: حذف فیزیکی یا برخورد قضایی! گرچه جریان اصلی در آمریکا پرونده قطوری از اتهامات برای ترامپ آماده کرده ولی شاید ترامپ بتواند با کمک ابزار فشار تقلب، بر سر آینده خود معامله ای نماید. ترامپی که هم محصول شکاف داخلی در آمریکاست و هم خود بر این شکاف می افزاید.    

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۲۴۳۶۰۹:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۸
چون ترامپ دیوانه قدرت است و الان خیلی برایش سخت است کاخ سفید را ترک کند لذا حالت جنون آمیز دارد و احتمالا دست به کارهای خطرناکی در این دو ماه میزند و کل جهان را اشفته میکند
ناشناس۱۶۹۲۴۶۷۰۹:۵۵:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
چون تقلب گسترده شده توسط دموکراتهای وطن فروش
ناشناس۱۶۹۲۸۲۸۱۳:۲۰:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
ترامپ دروغگویی و نفاق افکنی موسوی را زنده کرد.
ناشناس۱۶۹۳۰۰۷۱۵:۳۸:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۲۸
ما ایرانیان دشمن ترامپ هستیم اما دموکراتها همان اصلاح طلبهای آمریکا و استاد فریبکاری هستن لذا ترامپ کوتاه نمیاد
ناشناس۱۶۹۳۱۳۹۱۷:۳۴:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
کسانی که از ترامپ در ایران طرفداری می کنند، آنانی هستند که می خواهند اختلافات و تحریم های آمریکا علیه ایران باقی بماند. چون منافعشان در این امر است. دوست ندارند ببینند که با حضور بایدن، تحریم ها کم شده و آمریکا دوباره به برجام باز گردد.
ناشناس۱۶۹۲۴۹۵۱۰:۱۱:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
ترامپ هیتلر زمان است.
ناشناس۱۶۹۲۶۶۰۱۱:۴۱:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
امریکا پایه هیتلر است
ناشناس۱۶۹۲۷۹۰۱۳:۰۱:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۲۸
فرعون زمان است
ناشناس۱۶۹۲۵۰۳۱۰:۱۵:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
ترامپ انسان نیست. حیوان وحشی است.
ناشناس۱۶۹۲۹۶۴۱۴:۵۷:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۸
این منفی ها نشان می دهد ترامپ چقدر در ایران طرف دار دارد.
مهدی۱۶۹۲۴۴۰۰۹:۳۹:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
بهرحال اگر اقدامی دایمی برای کاهش سطح تنش بین ایران و آمریکا بشه چه جمهوری خواه و چه دموکرات در آینده سر کار بیاد ایران در این حد آسیب نمی‌بینه. بنظر من روابط ایران و آمریکا فقط شامل تسلیم مطلق و دشمنی مطلق نیست و جایی بینابین این دو هست که هم عزت ملی رو حفظ می‌کنه و هم صدمه به کشور رو کاهش میده. مثلا همین کشور ترکیه در بسیاری مواقع با آمریکا مخالفت جدی می‌کنه و حرف خودشو میزنه ولی طوری هم رفتار نکرده که هدف تحریم کمر شکن قرار بگیره.
ناشناس۱۶۹۲۴۷۰۰۹:۵۶:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
با ترامپ تا 2024
ناشناس۱۶۹۲۴۷۶۰۹:۵۹:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
سیستم نرم افزار دومینیون متعلق به شرکت خصوصی که عهده دار انجام انتخابات پستی بوده تمام آرای ترامپ رو ریخته توی سبد بایدن و به نام اون ثبت کرده . سرورهای این برنامه در فرانکفورت آلمان بوده که ارتش آمریکا اقدام به کشف آن نموده است . ترامپ وکیل ملت است و باید مانع سرقت آرای مردم شود .
ناشناس۱۶۹۲۴۷۷۱۰:۰۰:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
دموکرات های متقلب
ناشناس۱۶۹۲۴۷۹۱۰:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
دموکرات ها کور خونده اند اگر فکر کنن با تقلب و دزدی آرای مردم میتونن قدرت رو غصب کنند . هنوز ترامپ رو خوب نشناختن
ناشناس۱۶۹۳۱۸۱۱۸:۱۰:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
شما زیاد حرص نخور. آلودگی هوا هم هست سکته میکنی
ناشناس۱۶۹۲۴۸۲۱۰:۰۴:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
ترامپه. ترامپ . بدو که تموم شد . حراجش کردم. زنده باد ترامپ.
کارشناس مسائل آمریکا۱۶۹۲۴۸۴۱۰:۰۵:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
دموکرات ها قصد سرقت آرای واقعی مردم رو داشتند که با سد محکم ترامپ و جمهوری خواهان مواجه شده اند . رئیس جمهور رو قطعا رای دیوان عالی آمریکا مشخص خواهد کرد .
ناشناس۱۶۹۲۴۸۵۱۰:۰۶:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۲۸
تقلب خیلی گسترده و باورنکردنی بوده
امیرحسین۱۶۹۲۴۸۷۱۰:۰۶:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۸
آیا شما همان تحلیلگری نیستی که قبل از انتخابات میگفتی به هزار دلیل ترامپ ماندنی است و بایدن رای نمی آورد و کلی در موردش قلم فرسایی میکردی؟
حسین رجایی (نویسنده)۱۶۹۲۸۱۲۱۳:۰۹:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
با سلام اشتباهی گرفتید برادر بنده آن تحلیلگری هستم که در مطلبی با عنوان "اگر بایدن پیروز شود ..."، در همین سایت الف پیروزی بایدن را پیش بینی کردم دقت بیشتر لطفا
ناشناس۱۶۹۲۸۸۶۱۴:۰۴:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۲۸
حالا که معلوم شد نویسندگان مطلب در این سایت جواب کامنتها رو گهگاه میدهند، یه سوال دارم: در آمریکایی که توی هر خونه یه دوجین اسلحه هست در همین گردهمایی طرفداران ترامپ در واشنگتن، چند درگیری گزارش شد؟! در تعرض پلیس به جورج فلوید که ما هم بطور رسمی برایش عزارادی کردیم جلوی چه کسی برای عدم اعتراض گرفته شد. موارد زیاد است. حالا از اینکه آمریکا رو غرب وحشی می خوانی، آیا شده آمار و ارقام قتل و خشونت و جنایت آمریکا با همه آزادیها و خصوصا آزادی حمل سلاح، با آمار کشورهای اسلامی مقایسه کنید؟
ناشناس۱۶۹۲۸۴۱۱۳:۳۱:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۲۸
نخیر اون نویسنده دیگری بود. و البته چندان هم بیراه نبود تصویری که آن نویسنده از علاقه مردم آمریکا به ترامپ داده بود. رای ترامپ رای بالایی است و این مطلب هم در همین راستاست که به همین دلیل ماجرای ترامپ درآمریکا ادامه دار خواهد بود
ناشناس۱۶۹۲۴۹۷۱۰:۱۲:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
ترامپ ماندنی است چون عصاره رای ملت است
ناشناس۱۶۹۲۴۹۹۱۰:۱۲:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۲۸
مردم آمریکا رئیس جمهور تقلبی نمیخوان
دمیر آزادی۱۶۹۲۵۳۰۱۰:۳۴:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
شرط میبندم این مقاله رو همین آقای امیر فراهانی نوشته. آخه دفعه پیش نوشته ترامپ قطعا برنده میشه ولی خوب نتایج انتخابات خیلی ایشان رو شرمنده کرد.
ناشناس۱۶۹۳۱۲۲۱۷:۱۹:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۲۸
یا مقاله را نمی بینی یا فارسی بلد نیستی. این آقای رجایی است اون آقای فراهانی است. دونفرند با دوتا عکس مختلف و نظرات مختلف.
عباس۱۶۹۲۵۳۸۱۰:۴۰:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۸
چرا آمریکا رو تفسیر یا کالبد شکافی میکنید؟اینکه دولتمردان ما ذوق زده ومشتاق شده اند را توضیح دهید.حتما دلیلی دارد که قبله آمال ایشان بیرون میباشد نه داخل!!!!
سید۱۶۹۲۵۴۷۱۰:۴۷:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۸
آقای الف لطفاً این موضوع را درک کنید علت اینکه دولت ذوق زده شده است چیست توهم توطعه نزنید و به میان مردم هم بیایید . عامه مردم بریده اند دیگر تحمل سختی بیش از این را ندارند لطفا بفهم ......
م.ا.نیا۱۶۹۲۵۶۰۱۰:۵۵:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۸
اینکه آقای ترامپ یک فرد بیرون از سیستم آمریکا بود، هیچ ریشه آمریکایی نداشت، هیچکدام از اجداد او در آمریکا بدنیا نیامده بودند کاملا صحت دارد، ولی خود او با دلالی و واسطه گری، خریدفروش املاک و..احداث هتل های سراسری و..ارتباط با لابی قدرت و شخصیت دیکتاتورمابانه و...بعنوان یک پدیده نوین با شعار" اول آمریکا " قادر شد جامعه سفیدپوستان آمریکا که در عصر آقای اوباما بعلت انتقال صنایع داخلی کشور به مکزیک و یا ورود لگام گسیخته کالاهای ارزان چینی از کاربیکاشده بودند و حتی ایالت های بصورت زنگ زده در آمده بود، درمقابل خانم کلینتون که ازتنفر عام برخوردار بود پیروز شود.بطریقی مبدل به صدای مردم محروم گردید. لابی صهیونیستی که شیره اقتصادآمریکا را مکیده به روی او خیمه زد،و جمهوریخواهان هم ناگزیر پشت سر او صف بستند.ترامپ با یکجانبه گرائی و تبیعض نژادی سعی بر تبدیل شدن به قهرمان ملی سفیدپوستان که 60% جامعه آمریکا ( 210 )میلیون نفررا تشکیل میدهند شدو مبتکر حزب سومی بنام ( ترامپیسم )شد. در سیاست داخلی با حمایت از اقتصادی درونگرا و نفی واردات، اعلام جنگ تجاری علیه چین، اعمال تعرفه های گمرکی سنگین حتی برعلیه اتحادیه اروپا و..خروج از معاهده های دویا چندجانبه تجاری- اقتصادی.. تشویق سرمایه گذاران وصاحبان صنایع آمریکائی خارج از کشورجهت انتقال دانش و ثروت خود بداخل آمریکا، مخالفت با مهاجرت لگام گسیخته به آمریکا ..سر انجام با باج دادن بی حد و حصر به رژیم صهیونیستی و..زمینه انتخاب مجدد خود را فراهم نمود. اما ظهور کرونا ویروس و سوء مدریت در کنترل آن به مخالفان فرصت طلائی لازم جهت تخریب و تضعیف عملکرد او عطاء نمود. حال آمریکا ترامپ زده به دوبخش تقسیم و نتیجه انتخابات از منظر آقای ترامپ و هوادران مصمم او مخدوش اعلام گردیده ، ترامپ بیش از 71میلیون آراء کسب نمود.و توپخانه او سیستم سلامت انتخابات را هدف قرار داده است !!؟؟ چه باید کرد ؟ آیا او به افشاگری و کنش گری علیه سیستم فاسدحاکم ب آمریکا ادامه میدهد؟ آیا پدیده ترامپیسم براحتی در جامعه رخت میبندد ؟ آیا آقای ترامپ هم بدستور صهیونیست ها مثل // جان اف کندی // ترور میکنند !!؟؟ جواب این سئوالات بدون شک در بطن حوادث آینده آمریکا داده نهفته است .
ناشناس۱۶۹۲۵۸۰۱۱:۰۲:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲۸
اقا بیخیال این خودشیفته باشید هی راجع بهش میگید بیشتر جو گیر میشه
ناشناس۱۶۹۲۵۸۷۱۱:۰۶:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
متاسفانه بیش از آنچه فکر میکردیم دولتمردان ما ذوق زده شده و زودتر از آنچه انتظار داشته ایم برای دولت بایدن فرش قرمز پهن کرده اند! آیا این کارها عمدی نیست؟
ناشناس۱۶۹۲۶۰۳۱۱:۱۴:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲۸
متاسفانه اکثر تحلیلهای جریان اصولگرایی، صرفا آرمانگرایانه و بدور از واقعیات جهان است اتفاقا برعکس تحلیل شما، به نظر می‌رسد با قبول شکست از سوی ترامپ، او به کلی از صحنه سیاسی آمریکا حذف و دیگر مجاز یا مایل به بازگشت به سیاست نباشد.
ناشناس۱۶۹۲۶۳۷۱۱:۳۰:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۲۸
این هم مثل احمدی نژاد مثل خاری در گلوی نظام کشورش گیر میکنه، نه میشه دورش بندازی نه امکان قورت دادنش هست
ناشناس۱۶۹۲۸۲۶۱۳:۱۹:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۸
ترامپ با ادعای دروغ تقلب همانند موسوی و کروبی به مهره سوخته تبدیل خواهد شد.
ناشناس۱۶۹۲۶۴۳۱۱:۳۴:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۸
اصل مطلب با نگاه تحلیلی ریشه ای تازه و خوب بود.
ناشناس۱۶۹۲۶۶۳۱۱:۴۲:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
سیستم قضائی باید از فساد و تقلب جلوگیری کنه وگرنه همیشه یک ترامپ و بایدنی پیدا می شوند.
علی۱۶۹۲۶۷۴۱۱:۴۸:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۸
ترامپ تموم شد و مرد، اینکه قبل از انتخابات می گفت تقلب میشه معلوم بود که شکست خورده و امیدی نداشت و بعدش هم قطعا ترور هم میشه و به جهنم واصل میشه. دوستان الف دست از تحلیل های آبکی بردارید و کاسه داغ تر از آش نشید. بچسبید به ترامپ های داخلی، دلالان، قماربازان با معیشت مردم، دزدان و...
سپنتا۱۶۹۲۷۲۹۱۲:۱۸:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۲۸
هیچ اتفاقی نمیفته شما دلت رو خوش نکن در نهایت اونجا قانون حاکمه
ناشناس۱۶۹۲۷۳۲۱۲:۲۱:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۸
فکر نمیکنم دولت مردان ما از انتخاب بایدن ذوق زده شده باشند .
رضا۱۶۹۲۹۴۳۱۴:۳۷:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
نویسنده محترم ! شما ترامپ را آدمی مثبت می بینید یا منفی ؟ فرض کنیم که آدم خوبی باشد ، برای چه کسانی خوب بود ؟ اما اگر بگوئیم بد بود ، برای چه کسانی بد ؟ شما مطلبی نوشته اید و در آن دولت و همفکرانش را به چالش کشیده اید یا می خواستید مشکل آمریکائیها را با ترامپ و یا بدون ترامپ بررسی کنید ؟ چرا فقط .. کنایه را چاشنی مطالب تان می کنید ؟ اینگونه تحلیل ها هم اگر عالی باشد ، چون نویسنده اش با غرض آنها را مطرح می کند، نا خود آگاه ، خواننده را از اصل مطلب و تحلیل دور می کند.
ناشناس۱۶۹۳۱۳۵۱۷:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
آمریکا بخش عمده ای از هرم رهبران جهانی را در خود جای داده است. در این هرم رقابت بین رهبران برای ارتقاء جایگاه بالا است. روسای جمهور آمریکا سخنگویان این رهبران هستند. ترامپ و برخی از جمهوری خواهان که صاحب ثروت بودند مانند کندی به دنبال تبدیل شدن به یکی از رهبران بوده و هستند اما تا کنون موفق نشده اند چون رسانه ها و سایر رهبران نه تنها حمایت نمی کنند بلکه سنگ اندازی و بایکوت هم می کنند. البته در این رقابت و دعوا طرف سالم و حق وجود ندارد دعوایی است بین قوای باطل. اما در حال حاضر هر اتفاقی بیفتد چه با ترامپ و چه بدون ترامپ جامعه آمریکا دچار دو دسته گی بیشتری خواهد شد. راه ایران چیزی بجز مقاومت و قدرتمند شدن نیست چون نشستن بر سر میز مذاکره از روی ضعف یعنی دادن امتیاز بیشتر و گرفتن عایدی ناچیز یا حتی خسارت. بله مقاومت به معنی کره شمالی شدن نیست چرا که آنجا بیشتر بر توان نظامی سرمایه گذاری شده است. باید تحریم پذیری اقتصاد کاهش یابد که راه آن هم باز تعریف جایگاه دولت از صراف و شرکتدار به ناظم است و این را وقتی می تواند انجام دهد که خود منضبط و شفاف باشد. دولت قبل از خصوصی سازی و آزاد سازی باید دست از تبدیل پول ملی به پول دولتی و نفتی بردارد آنگاه نیروی جوان متخصص این کشور را حتی در سایه تحریم ها قدرتمند خواهد کرد. پی نوشت: فرایند تبدیل پول ملی به پول دولتی نفتی : فروش ارز نفت دولت به بانک مرکزی جهت اجرای بودجه از 50 سال قبل تاکنون
ناشناس۱۶۹۳۳۶۹۲۱:۵۰:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۲۸
ترامپ بایدامشب به جهنم فرستاده شود
علی۱۶۹۳۳۸۷۲۲:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
از ماه ها قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شواهد بسیاری بچشم می خورد که این انتخابات برای ۳۳۰ میلیون آمریکایی انتخابات «باخت-باخت» خواهد بود؛ هم حاکمیت آمریکا و هم مردم آمریکا. هرچه از روز برگزاری انتخابات اینکشور فاصله می گیریم شواهد بیشتری در تأیید این بازی باخت-باخت عیان می شوند. این در مجموع خبر خوبی برای ایران و ملل مسلمان خاورمیانه بزرگ است. آمریکا امروزه بر سر یک دو راهی تاریخی قرار گرفته که نتیجه طبیعی تاریخ دوران مابعد جنگ جهانی دوم اینکشور است. ترامپ در این میانه تنها نهاده و نتیجه این روند است ‌نه ریشهٔ آن. بنابراین قابل تصور است که بدلیل شکاف عمیق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعهٔ آمریکا هیأت حاکمه آمریکا انتخاب های سختی در پیش خواهد داشت. اگر بایدن را پیروز انتخابات پر خدعه کنونی معرفی کنند جامعه آمریکا عملا بهم خواهد ریخت و مشروعیت نظام سیاسی آمریکا فرو خواهد شکست؛ دموکرات‌ها با یک دولت ضعیف و‌ جامعه ای دوپاره روبرو می شوند و عمده انرژی و توانشان در داخل مضمحل خواهد شد. اگر ترامپ را مجددا رئیس جمهور کنند چرخه چهارسالهٔ گذشته تکرار شده و با امواج قویتر انزواگرایی ‌و ضدنخبه گرایی بر علیه حاکمیت نظام سیاسی مواجه می شوند؛ این یعنی بازی دوسر باخت! بنابراین، آنها باید بازی را به میانه ببرند: یعنی نظام سیاسی آمریکا با یک مانور حساس و پیچیده ترامپ را به ریاست جمهوری برمی گمارد تا جامعه و حکومت را از آسیب خیل حامیان شورشی او در کوتاه مدت نجات دهد و سپس در فرصتی مناسب او را حذف فیزیکی (ترور) نمایند. البته این سناریو برای وحدت آمریکا و جایگاهش در دنیا بدون عواقب نخواهد بود؛ انتخاب ها زیاد نیستند. قابل فهم است که احتمال مدیریت این روند طراحی شده بسیار مشکل است. همزمان امکان رشد گرایشات استقلال طلبانه در ایالات سواحل اقیانوسی واقعیتی انکارناپذیر است. متأسفانه، در ایران در هیچ سطحی هوشیاری ‌لازم و درستی از روند تحولات پیش رو در آمریکا و ارزیابی تبعات داخلی و خارجیش وجود ندارد و دولت و مخالفین (طیف سیاسی ایران) بطور نازلی توان خود را مصروف آمدن یا نیامدن بایدن و احیاءِ یا عدم احیای برجام کرده اند! در حالی که مسأله جاری در آمریکا دارای ابعاد و فرصت های راهبردی متعددی است که نیازمند فهمی کلان نگر و طراح است. در غیر اینصورت جمهوری اسلامی از رفتارهای کوته بینانه احتمالی لطمه خواهد دید .
ناشناس۱۶۹۳۴۳۰۲۳:۰۴:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۸
فعلاً که ظریف و اون ..دیپلمات نزدیکه از هول حلیم تو دیگ بیفتند
ناشناس۱۶۹۳۴۵۱۲۳:۱۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
چرا میخواهید از کسی که بزرگترین فرمانده یک قرن اخیر تاریخ ایران را به شهادت رساند یک قدیس بسازید؟؟؟؟سیاست دنیای کثیفی است!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین