واکسن جدید کرونا به ایران هم می‌رسد؟

گروه اجتماعی الف،   3990820070 ۶۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آنطور که رسانه های مطرح جهان اعلام کرده اند، شرکت آمریکایی فایزر با مشارکت شرکت آلمانی بایون‌تک در کشف و تولید واکسن کرونا موفق بوده است. این واکسن در تحقیقات اولیه، ایمنی ۹۰ درصدی در برابر کووید ۱۹ ایجاد می کند. در این شرایط سوال اینجاست که چه زمانی این واکسن به ایران می رسد و اصلا آیا امکان دارد که با تولید واکسن ایرانی کرونا، بی نیاز از واردات این نوع واکسن شویم؟

واکسن جدید کرونا به ایران هم می‌رسد؟

به گزارش الف، خبر خوب این است که ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در شش کشور، این واکسن جدید به آنها تزریق شده و در نتیجه آن، ایمنی بسیار بالایی در برابر کرونا ایجاد شده است. این شرکت های آمریکایی و آلمانی اعلام کرده اند که تلاش می کنند تا یک ماه آینده، مجوز قانونی استفاده از این واکسن را هم دریافت کنند.

در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی نیز تاکنون عارضه جانبی روی افراد مورد آزمایش گزارش نشده است. با اعلام این خبر، بازارهای جهانی بورس هم رونق گرفتند. شرکت فایزر اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از 50 میلیون دوز واکسن کرونا را به بازار عرضه می کند. همچنین این شرکت وعده داده است که در سال 2021 هم بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن را در جهان توزیع خواهد کرد.

کی  به ایران می‌رسد؟

این روزها با کشف واکسن موثر کرونا، موجی از امیدواری در نقاط مختلف جهان ایجاد شده است. حال سوال اینجاست که آیا احتمال دارد در کوتاه مدت، این واکسن به ایران هم وارد شود؟

دکتر سعید زراعتی، داروساز و محقق تولید واکسن در گفتگو با الف تاکید می کند: «این واکسن جدید، هرچقدر هم که موثر و قوی باشد، هنوز کاملا آماده عرضه به بازار نیست. البته اعلام نشدن هیچ عارضه جانبی در بین 43 هزار فرد داوطلب تزریق واکسن، اتفاق بسیار امیدوارکننده ای است، اما عرضه نهایی و سراسری این واکسن به تایید مراجع مهم دنیا مثل سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان جهانی بهداشت نیاز دارد. فعلا سازمان جهانی بهداشت در حد ابراز امیدواری نسبت به تولید این واکسن، واکنش نشان داده، اما اقدامی در تایید نهایی آن انجام نداده است.»

او خاطرنشان می کند: «حداقل تا پایان امسال نباید چندان امیدوار بود که واکسن کرونا به کشور وارد شود. هنوز کارآزمایی بالینی پروژه های مطرح تولید واکسن در جهان تمام نشده است. در صورت اتمام این کارآزمایی ها، پیش بینی می شود که ابتدا افراد در معرض خطر مثل کادر درمان، واکسینه شوند. توزریع سراسری این واکسن، اقدام پایانی خواهد بود که به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد.»

زراعتی تاکید می کند: «با توجه به تغییر فضای سیاسی در آمریکا و احتمال کاهش تحریم ها علیه ایران، می توان امیدوار بود که ایران بتواند در سال آینده میلادی، رایزنی موثری برای واردات واکسن کرونا داشته باشد. اگرچه در ظاهر قضیه، واردات واکسن در زمره تحریم ها قرار ندارد، اما وقتی مبادلات بانکی برای خرید و فروش دارو و واکسن محدود می شود، عملا این اتفاق یعنی تحریم واکسن و دارو هم اتفاق می افتد. شاید بتوان امیدوار بود که با تغییر ریاست جمهوری آمریکا، واردات واکسن کرونا به ایران با سختگیری کمتری میسر شود.»

آیا به واکسن تولید داخل امیدوار باشیم؟

در همین شرایط که منتظر واردات واکسن کرونا هستیم، دانشمندان ایرانی نیز در حال تلاش برای ساخت واکسن هستند. وزارت بهداشت بارها اعلام کرده است که پا به پای کشورهای مطرح جهان در زمینه تولید ساخت واکسن کرونا حرکت می کند. 

دکتر رضا آذرکیش، داروساز که سال ها در حوزه تولید واکسن فعال بوده است، در گفتگو با الف تاکید می کند: «کشور ما سال هاست در حوزه تولید انواع واکسن، یکی از کشورهای سرآمد جهان است. اینکه عده ای گمان می کنند که ایران از توانایی لازم برای تولید واکسن کرونا برخوردار نیست، کاملا خلاف شواهد عینی است. تجربه ایران در ساخت واکسن، بسیار طولانی است و در طی چند دهه اخیر، ایران از واردات بسیاری از واکسن های ضروری بی نیاز بوده است.»

او با اشاره به آخرین اقدامات ایران برای تولید واکسن کرونا، یادآور می شود: «حدود 12 گروه از دانشمندان ایرانی در حال ساخت واکسن کرونا هستند. آزمایش واکسن روی مدل انسانی هم در حال انجام است. دو موسسه پاستور و رازی به همراه چندین شرکت دانش بنیان در حال تحقیق روی این طرح بزرگ هستند. حتی نخستین نمونه آزمایشی واکسن نوترکیب نسل جدید علیه ویروس کرونا نیز در کشورمان تولید شده است. نمی توان زمان دقیقی برای تولید واکسن ایرانی اعلام کرد، زیرا تحقیقات علمی، یک فرآیند زمان بر و نامشخص است، اما وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرده است که تا ابتدای سال آینده، واکسن ایرانی کرونا را تولید کند.»

آذرکیش تصریح می کند: «واکسن ایرانی کرونا قطعا با اقلیم و مردم ایران سازگارتر خواهد بود و این یک نکته بسیار مهم است. همچنین نباید فراموش کنیم که دانشمندان ایرانی با تحریم هم دست و پنجه نرم می کنند و با وجود کمبودهای جدی در حوزه پژوهش، در حال تلاش برای کشف واکسن کرونا هستند. از سوی دیگر، بودجه های تحقیقاتی در ایران با بسیاری از کشورها قابل مقایسه نیست. دانشمندان ایرانی با بودجه های اندک در حال انجام کارهای بزرگ هستند.»

بسیاری از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که بهترین استراتژی در حوزه واکسن کرونا این است که ایران به طور همزمان به فکر تولید داخلی واکسن و واردات واکسن کرونا از شرکت های معتبر جهان باشد. این دو اقدام موازی و همزمان می تواند زمان دستیابی ایران به واکسن کرونا را بسیار کاهش دهد.

 

دیدگاه کاربران

شهرزاد۱۶۸۰۵۰۰۱۳:۱۸:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
امکان نداره این واکسن آمریکایی رو به ما مردم عادی بدن. همون آقا زاده ها میزنن ما هم فعلا ول معطل و تو قرنطینه ایم
ناشناس۱۶۸۰۶۴۴۱۴:۲۵:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
هیچ چیز در کشور عادلانه توزیع نمیشه احتمالا قره کشی میکنند !!
ناشناس۱۶۸۰۶۵۷۱۴:۳۳:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
من اگر جای آمریکا بودم به ایران واکسن کرونا نمی دادم.
ناشناس۱۶۸۱۲۲۲۲۱:۲۹:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۰
این بچه های آلبانی و دوستاشون تو ایران چقدر پر کارن. هم تو کامنتا هم تو لایک کردنا. حالا اون دیسلایک بزن که حداقل یه نونی گیرتون بیاد.
ناشناس۱۶۸۱۳۲۰۲۳:۲۶:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۰
عزيز جان كارخانه توليد اين واكسن در هنده
ناشناس۱۶۸۱۴۸۳۰۷:۵۶:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۱
خب واکسن ندن ! ..
ناشناس۱۶۸۰۶۶۱۱۴:۳۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
ما نه دانش، نه تکنولوژی و نه امکان ساختن واکسن کرونا را نداریم. واکسن کرونا، پراید نیست.
ناشناس۱۶۸۰۷۰۷۱۵:۰۴:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
تولید پراید متوقف شد، آخرش نتوانستیم در ساخت آن 100% خود کفا شیم!
ناشناس۱۶۸۱۶۵۵۰۹:۴۱:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۲۱
یادمون باشه که یک ایرانی الکل رو ساخت و دنیا رو نجات داد نه فقط از کرونا بلکه از همه بیماریهای عفونی
ناشناس۱۶۸۰۷۷۱۱۵:۳۸:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
همان‌طوریکه‌واکسن‌آنفولانزا‌به‌مانرسید‌واکسن‌کروناهم‌امکان‌ندارد به‌مردم‌عادی‌برسد.نورچشمی‌هابسیارند
ناشناس۱۶۸۰۷۸۷۱۵:۴۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
واکسن آنفولانزا رو نتونستن وارد کنن هنوز معلوم نیست بیاد یا نه بعد دنبال واکسن کرونا هستید؟ فقط یه خوبی داره که ..میگن امریکا به ما واکسن نداد علت مرگ و میر در ایران نامردی امریکا است برای..
ناشناس۱۶۸۰۸۶۵۱۶:۳۷:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
ما که خودمون چند مدلش رو ساختیم و آماده بهره برداری و اعلام عمومی بودیم!!! .. بنظرم منتظر بودن تا واکسنش بیاد بعد بگیرن بگن خودمون ساختیم. اولش رو مسئولین امتحان کنید که بنده خداها هی کرونا میگیرن از بس مردمی هستن.اگر زنده موندن رو ما امتحان کنید. اگر هم به رحمت ایزدی رفتن خدایشان بیامرزد
ناشناس۱۶۸۱۰۰۰۱۸:۳۸:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
به مردم توصیه میشه دنبال داروهای علفی برن!
ناشناس۱۶۸۰۵۰۳۱۳:۲۰:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۲۰
واکسن کمپانی فایزر چون از جنس RNA ( و نه پروتئین) است، باید در دمای 80- درجه سانتیگراد نگهداری شود. از این لحاظ نیاز به فریزرهای با دمای پایین دارد. به این علت، حمل نقل و استفاده از آن در نواحی روستایی و مکانهایی که این فریزرها را ندارند، با محدودیت همراه است.
ناشناس۱۶۸۰۵۱۲۱۳:۲۴:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
شعار مرگ بر امریکا و غرب می دهید حالا انتظار دارید واکسن هم به ایران بدهند !؟
یک دوست۱۶۸۰۶۱۳۱۴:۱۰:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
البته می دهند. اونها بر عکس ما جایی که جان مردم در میان باشه، سیاست زده عمل نمیکنن! باید دید.. در توزیع چطور عمل میکنن که البته از قبل قابل پیش بینی هست. احتمالاتک تک مسئولین و اقوام و عزیزانشون که واکسینه شدن، اگر چیزی موند به نیازمند واقعی میدن با قیمت نجومی.
ناشناس۱۶۸۰۶۳۶۱۴:۲۲:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۰
در خود آمریکا شعار مرگ بر آمریکا میدهند و پرچم آمریکا را آتش میزنند. رییس جمهور آمریکا هر وقت به یک کشور در شرق و غرب عالم آمریکا سفر میکند مخالفان آمریکا تظاهرات میکنند. اردوغان که این همه به آمریکا و اروپا و اسرائیل فحش میده چرا ترکیه رو مثل ما تحریم نمیکنند؟! متاسفانه امثال شما هیچی از روابط بین الملل نمیدونید!
ناشناس۱۶۸۰۹۸۰۱۸:۲۳:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
یک خط در میان نوشتی که مثلا نظرت خیلی مهم جلوه کنه!!!!
ناشناس۱۶۸۱۰۲۹۱۹:۰۱:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۲۰
مهم مغز نظر هستش که تاثیری در مغز وابسته شما دوستان نداره!!!
ناشناس۱۶۸۱۲۳۱۲۱:۳۷:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
نظر مهم فقط نظراتی مثل با ترامپ تا 2024، دشمن ما همینجاست، پراید در عراق 900 دلاره، بریم لوگوی پپسی روی ماه ببینیم و ..
ناشناس۱۶۸۰۶۹۳۱۴:۵۷:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
شعار مرگ بر امريكا و غرب مي دهيد حالا انتظار داريد كه واكسن به شما بدهند ؟!! ... كامنت بالايي !! ------------------ --- ها ؟ ... مسئول مربوطه ؟ ، با اين همه شعار بر عليه آنها باز انتظار است كه واكسن به ما بدهند ؟ ... بله ؟! -- خب بله ديگه !! مگه نه شاعر فرموده : “ جهان چون چشم و خط و خال و ابروست كه هر چيزي به جاي خويش نيكوست » !!! ... بله ؟!!
ناشناس۱۶۸۱۲۲۹۲۱:۳۷:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
شرکت فایزر چند ملیتیه، رئیسشم یونانی هست
ناشناس۱۶۸۰۵۳۴۱۳:۳۱:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
شما با این همه ادعا پیشرفت در هنوز واکسن آنفلانزا تولید نکردید چه برسه به کرونا
ناشناس۱۶۸۰۷۵۹۱۵:۳۴:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
این بیماری بزرگترین مشکل ایران معاصر را مشخص کرد . در عین حال که غرب و فلسفه آنرا ناپاک و منحط و.. می داند اما در عین حال نتوانست چیزی جایگزین آن بیاورد و به همین خاطر بعد از کلی اتلاف وقت دوباره به همان نقطه اول برگشت ..
ناشناس۱۶۸۱۲۳۲۲۱:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
شما یعنی کی دقیقا؟ خودت چیکار کردی تو زندگیت؟ مگه مسئولین و مقامات از همین ماها نیستند
ناشناس۱۶۸۰۵۳۶۱۳:۳۲:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۰
واکسن های ساخت امریکا و آلمان قابل اعتماد نیست زیرا احتمال دارد قضیه خون های آلوده به ویروس ایدز دوباره تکرار بشود.
ناشناس۱۶۸۰۶۲۵۱۴:۱۸:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۰
شما چینیش رو بزن
ناشناس۱۶۸۱۱۵۷۲۰:۲۴:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۰
بی شک واکسن های ساخت روسیه و چین قابل اعتماد ترند.
محمدي۱۶۸۰۵۴۴۱۳:۳۵:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
عدم تعطيلي وقرنطينه شهرها به عنوان تنها روش علمي وتجربي در حال حاضر براي كنترل اين بيماري شوم به عنوان تساهل وتسامح در حفظ جان مردم بايد پيگرد قضايي داشته باشد، مسوولان ذيربط به هيچ بهانه اقتصادي وسياسي و... نبايد با جان مردم بازي كنند، تهران در امار جهاني بيشترين ميزان مرگ ومير را داراست وبايد اين مساله توسط قوه قضاييه بررسي شود.
ناشناس۱۶۸۰۵۵۸۱۳:۳۹:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
بله...حتما به ما هم می دهند اما به میزان 30 هزار تا که بزنن به مسئولین مملکت و خانواده هاشون... مثل ماجرای مجلس
قابل توجه شرق پرستان۱۶۸۰۵۶۱۱۳:۴۱:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۲۰
به گزارش بلومبرگ، آزمایش بالینی واکسن بالقوه کووید ۱۹ چین در برزیل متوقف شده است. دلیل این امر یک مورد گزارش وجود عوارض جانبی شدید ناشی از تزریق واکسن بوده است!!!
ناشناس۱۶۸۰۵۶۳۱۳:۴۱:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۰
واکسن آنفولانزا که خیلی معمولیه به دست عامه مردم نمیرسه، این واکسن و امثالهم که قطعا مال از ما بهترونه. همونطور که داروی رمدیسیور که تولید داخل شده در دسترس مردم نیست.
ناشناس۱۶۸۰۵۶۴۱۳:۴۲:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
آیا کسی می داند که چرا تهران تعطیل نشد؟
ناشناس۱۶۸۰۷۳۸۱۵:۲۰:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۰
چون هنوز جمعه نشده
ناشناس۱۶۸۰۷۵۸۱۵:۳۴:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۰
مي شه صبر كن اينجوري كه كرونا قرباني مي گيره بزودي شهر خلوت و خودبخود تعطيل مي شه، خوب مي شه همه چي مياد پايين دلار مياد پايين مي شه ٣١٩٠٠ تومن
ناشناس۱۶۸۰۵۶۷۱۳:۴۲:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
راستی واکسنی که روسیه ساخته بود و پوتین میگفت روی دختر خودش آزمایش کرده و جواب داده چی شد؟ مثل همیشه دروغ ؟
ناشناس۱۶۸۰۵۷۱۱۳:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۰
جالب مي گید واكسن كرونا مي سازيم اول بريد واكسن هايي كه ٥٠ سال پيش كشف شده فرمولشم همه مي دانند بسازيد بعد حرف واكسن كرونا رو بزنيد، ساختن و پيشرفت نياز به آرامش و شادي مردم داره نه با فقير بودن مردم
ناشناس۱۶۸۰۵۸۳۱۳:۴۸:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۰
اگه ما واکسن ساز هستیم چرا واکسن آنفلوانزا را تا حالا نتونستیم بسازیم ؟
ناشناس۱۶۸۰۷۶۰۱۵:۳۴:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
داداش ما فقط واکسن مخصوص ژنهای اختلاسگر را تولید می کنیم.
ناشناس۱۶۸۰۸۵۳۱۶:۳۱:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
ساختش که هیچی واردش هم نتونستن بکنن
صمصام۱۶۸۰۶۲۹۱۴:۲۰:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۰
این روزها با کشف واکسن موثر کرونا، موجی از امیدواری در نقاط مختلف جهان ایجاد شده است. حال سوال اینجاست که آیا احتمال دارد در کوتاه مدت، این واکسن به ایران هم وارد شود با شناختی که از روحیات محتکرانه هموطنان عزیز دل سراغ داریم باید بزودی شاهد معرفی و دستگیری و محاکمه سلطان واکسن هم باشیم ! چیه ؟؟چرا فحش میدین ؟ خب اینجا ایرانه دیگه مگه نههههههههههههههههه؟؟؟؟!!
ناشناس۱۶۸۰۶۳۰۱۴:۲۰:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
اگر هم برسه به مردم نمیرسه همون نماینده ها به نمایندگی از ملت استفاده میکنن
مجيد۱۶۸۰۶۵۸۱۴:۳۴:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۰
براي ما خوب نيست!فقط تحريم خوبه! روحاني بيچاره كردي مردم را.
ناشناس۱۶۸۰۶۷۰۱۴:۴۳:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
--- ها آقا احسان ؟ شما ميگي از اين نمد واكسن كرونا كلاهي هم به ما ميرسه ؟! --- چرا نرسه ؟ حالا اگرم نرسيد انشاالله خودمان مي سازيم ، يا شايد هم واكسن چيني زودتر به دستمان رسيد !! --- واكسن چيني آقا احسان ؟ انا لله و انا اليه راجعوووووو ن !!
ناشناس۱۶۸۰۶۷۸۱۴:۴۷:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
اصلا دل خوش نکنید به این دروغها هر زمان هر موردی که با سیاست کثیف مخلوط بشه جز فریبکاری و پول درآوردن چیزی نیست خوب دقت کنید چندین کشور تند تند دارن ادعا واکسن میکنند ولی هیچ خبری نمیشه فرض این دروغ رو قبول کنیم 10 درصد بعدی میتونند ناقل باشند و پس از چند ماه چرخه ادامه دارد چین خوب ویروسی در دنیا انداخت دنیا باید بخاطر این ویروس از چین خسارت بگیرد
ناشناس۱۶۸۰۷۶۲۱۵:۳۴:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
دوای درد این ملت تحریمه و بس!
ناشناس۱۶۸۰۷۷۰۱۵:۳۸:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
اگه رانتخواران ارز ۴۲۰۰ تومنی اجازه بدن، چرا که نه!!
محمد جواد۱۶۸۰۷۹۶۱۵:۵۰:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
چطور برای واکسن روسی و چینی اینقدر اما اگر که فلان جا تایید کنه نمیکردید؟ اینم بیاد نصیب نمایندگان ملت میشه نه خود ملت!
ایران۱۶۸۰۸۴۱۱۶:۲۰:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
مسئولینی پر مدعا ! واکسن کجا بود. آقایان پنهانی واکسن آمریکایی خواهند زد و برای ملت شعارهای بی سر و ته خواهند داد.
ناشناس۱۶۸۰۸۵۲۱۶:۳۱:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
ایران از واردات بسیاری از واکسن های ضروری بی نیاز بوده است لطفا چند مورد نام ببرید
ناشناس۱۶۸۱۴۰۰۰۲:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
ب ث ژ
ناشناس۱۶۸۰۸۷۷۱۶:۴۷:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۲۰
اینده این ملت روشن است؟
امیرعلی۱۶۸۰۸۹۷۱۷:۰۸:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۰
خب آقا زاده های محترم که در آمریکا تشریف دارند پدران شون هم چند روزی زحمت را کم کنند برند آمریکا و هم واکسن بزنند هم دیداری تازه کنند و هم شاید آقای بایدن با وساطت ظریف مقداری دلار برای زاده ها آزاد کند که یک تیر و سه نشان بشود
ناشناس۱۶۸۰۹۲۶۱۷:۴۲:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۰
واکس چینی رو برا مسیولین وارد کنید؛
ناشناس۱۶۸۰۹۵۴۱۸:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
چیزی شبیه نوشدارو بعد مرگ سهراب.
ناشناس۱۶۸۱۰۰۴۱۸:۴۰:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
ما مستعان رو ساختیم ولی نمیدونم چرا استفاده نمیشه؟!!!!!!!!
ناشناس۱۶۸۱۰۱۳۱۸:۴۷:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
واکسن ایرانی کرونا قطعا با اقلیم و مردم ایران سازگارتر خواهد بود؟؟؟؟؟؟؟!! قطعا رو از کجا آوردی؟! ضمنا ما همون واکسن آنفلانزا رو بسازیم بهتر نیست؟ هم ساده تره هم وزارت بهداشت قولش دروغ در نمیاد
ناشناس۱۶۸۱۰۲۷۱۹:۰۰:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
لطفا این همه سر کوفت نزنید به داخلی ها ! ..
ناشناس۱۶۸۱۱۹۷۲۱:۰۰:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
متاسفانه ما فقط شعار مي ديم و به تمام عالم و آدم توهين مي كنيم مثل افراد جاهل جامعه شديم كشو ر جاهل در ميان كشور ها هيچ هنري غير از شعار و توهين و.. نداريم از علم و دانش و تكنولوژيو دانشگاههاي غرب استفاده مي كنيم ولي بهشون فحش و ناسزا مي ديم
حسین۱۶۸۱۳۱۳۲۳:۱۶:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۰
واکسن برسه اول یه سایت می زنن میگن برین ثبت نام، بر اساس کد ملی قرعه کشی می کنن، یه سری ضوابط هم میزارن مثلا از هر خونواده فقط یه نفر، بعد سایت خراب میشه میگن از اول بیاد ثبت نام، آخرش اونایی که پول دارن چند میلیون از ناصر خسرو میخرن، مردم عادی هم حدودهای پنج سال پس از عرضه واکسن در جهان بهشون میرسه
علی۱۶۸۱۳۸۴۰۱:۳۷:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
مسئولان شرایط را جدی بگیرید فقط در دو هفته اخیر 5 هزار و 903 ایرانی جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند..
ناشناس۱۶۸۱۳۹۹۰۲:۱۸:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۲۱
واکسن‌ کفار هر گز همون داروی چی چی قطعا بهتره برای اقلیم‌ ایران
ناشناس۱۶۸۱۶۷۵۰۹:۵۸:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۱
اگر ایران هم بالاخره موفق شود واکسن بسازد حتما مانند داروی انسولین ایرانی و بسیاری از دیگر داروهایی ایرانی که حتی خود پزشکان بیماران را از استفاده آنها منع می کنند، بی کیفیت خواهد بود و به هیچ وجه قابل مقایسه با نمونه های خارجی مخصوصا آمریکایی نخواهد بود!
ناشناس۱۶۸۱۸۹۴۱۱:۵۴:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۲۱
متاسفانه واکسن چینی دیروز در برزیل عوارض جانبی بدی داشته و تولیدش متوقف شده
ناشناس۱۶۸۲۰۲۳۱۳:۱۰:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
احتمالا در این واکسن که به ما خواهند داد چیزی اضافه میکنند تا ما را از اصالتمان به دور کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین