کسی به فکر مردم نباشد؛ دولت خودش هست !

گروه سیاسی الف،   3990814080 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
کسی به فکر مردم نباشد؛ دولت خودش هست !

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌طور خاص دو نوع ناهماهنگی درون دولت و بین دولت و مجلس موجبات افزایش قیمت‌ها و فشار مضاعف بر مردم ضعیف به لحاظ اقتصادی شده است. بنابراین برای مدیریت بازار و کمک به اقشار ضعیف، دولت باید برخلاف رویه‌ای که تاکنون داشته، نقشی مهم و اساسی ایفا نماید. در هفته‌های اخیر نابسامانی عجیبی بر قیمت کالاها و مایحتاج اولیه مردم حکم‌فرما شده است. شرایط به‌گونه‌ای است که بسیاری از کالاها و اجناس که نقش اصلی و مهمی در سبد کالای مصرفی روزانه مردم دارند دستخوش گرانی‌های سرسام‌آور شده‌اند. دراین‌باره می‌توان به افزایش قیمت‌های چندباره مرغ، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، محصولات لبنی، گوشت، برنج، گوجه‌فرنگی و ... اشاره داشت. با وضعیتی که در حال حاضر رخ‌داده به جرات می‌توان گفت به فهرست کالاهایی که قبلاً از سبد مصرفی مردم حذف‌شده اجناس دیگری نیز هم‌اکنون یا در آینده‌ای نزدیک اضافه می‌شود که همین مسئله می‌تواند مشکلات و مصائب بی‌شماری برای مردم پدید آورد.

رهبر انقلاب، روز سیزده آبان ماه در سخنرانی‌شان به مسئله گرانی‌ها اشاره و فرمودند: بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را به‌رغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی‌ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل‌حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

رهبری به‌صراحت یکی از دلایل گرانی‌های اخیر را نبود هماهنگی و همکاری بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف معرفی می‌کنند. در روزهای اخیر بارها اعلام‌شده که بین نهادهای مانند وزارت صمت، گمرک، بانک مرکزی، تعزیرات و ... بر سر مدیریت بازار، ترخیص کالاها و ... اختلاف وجود دارد و عملاً در دولت نیز اراده‌ای برای حل مشکل وجود ندارد.

اما در هفته‌های اخیر اتفاق دیگری نیز رخ‌داده که بیانگر نبود هماهنگی و اراده جدی برای کمک به اقشار ضعیف است و آن عدم هماهنگی بین دولت و مجلس است. درواقع علاوه بر عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولت که تأثیر خود را بر گرانی کالاها گذاشته، بین مجلس و دولت نیز اختلاف‌نظرهایی درباره چگونگی کمک به نیازمندان و مستضعفان پدید آمده است. این مشکل در حالی پدید آمده که انتظار است دولت و مجلس در اسرع وقت به یاری مردم بشتابند و تدابیری را با همفکری و همکاری جهت کنترل گرانی‌ها و کمک به اقشار ضعیف‌تر پیش‌بینی کنند.

درباره جدال بین دولت و مجلس می‌توان به طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد که روز هفت آبان ماه نمایندگان با 215 رأی موافق از مجموع 249 نماینده حاضر با آن موافقت کردند اما بلافاصله دولت اعلام کرد منابع مالی لازم را برای اجرای چنین طرحی ندارد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز سیزدهم آبان ماه در گفت‌وگویی با اشاره به اقدامات دولت برای کم کردن فشار از زندگی مردم اظهار داشت: درزمینهٔ کنترل قیمت‌ها تصمیمات جدیدتری گرفته‌شده و برای کمک به دهک‌های پایین برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

ربیعی گفت: در جلسات ستاد اقتصادی دولت بحث سهولت کار تجاری و سیاست‌های پولی و مالی تصمیماتی گرفته‌شده است که قسمت بسیار مهم آن کمک به معیشت مردم است. حداقل 4 طرح مهم در این زمینه دنبال می‌شود که بخشی در قالب بودجه 1400 و بخشی هم که قابلیت اجرا در بودجه امسال دارد آن را عملیاتی خواهیم کرد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری افزود: در یکی از زمینه‌ها مکاتبات صورت گرفته و اجازه‌های لازم گرفته‌شده و امیدوار هستیم بتوانیم یکی دو هفته آینده این برنامه‌ها را عملیاتی کنیم.

اما متأسفانه تجربه ثابت کرده دولت آن‌گونه که ضرورت دارد پیگیر حل مشکلات اقشار ضعیف و کم‌درآمد نبوده است.  بعضاً این تحلیل نیز مطرح‌شده که دولت دغدغه‌ای برای حمایت از طبقات ضعیف به لحاظ اقتصادی ندارد چراکه مثلاً پایگاه حامیان آن در این گروه و طبقه قرار نمی‌گیرد. در این چارچوب اذعان دولت به داشتن 4 طرح معیشتی بلافاصله بعد از تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تأمین کالاهای اساسی را می‌توان نوعی توجیه برای کنار گذاشتن طرح مجلس دانست وگرنه اگر واقعاً طرح و برنامه‌ای در میان بود چرا تاکنون دولت آن‌ها را پیگیری و اجرایی نکرده بود.

نکته مهم این است که در حال حاضر اگر دولت واقعاً عزم جدی برای کمک به مستمندان را داشته باشد باید با همکاری مجلس طرحی امکان‌پذیر و عینی را طراحی و اجرایی نماید. بدون شک اگر مبنا بر خودرایی و عدم تعامل باشد حتماً اعتماد و سرمایه حاکمیتی هر دو نهاد کاهش خواهد یافت و گرفتاری‌ها مردم نیز لاینحل باقی خواهد ماند.

با این تفاسیر باید گفت دولت می‌باید در دو سطح داخلی (ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف برای مدیریت بازار و کنترل قیمت‌ها) و بیرونی (تعامل با مجلس برای تدوین طرحی معقول برای حمایت از طبقات ضعیف اقتصادی) تحرک و اراده جدی داشته باشد تا شرایط و وضعیت فعلی بهبود پیدا کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۲۷۱۴۰۹:۲۴:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۵
کلا سیستم فشل شده کارایی دولت و مجلس در مدیریت کشور زیر سواله یک مشت مسوول بی کفایت ونشستن راس کار
ناشناس۱۶۷۲۸۴۷۱۱:۴۳:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۵
وقتی گاندو از فساد وحشتناک اطرافیان ... خبر داد میشد حدس زد که قراره چه بلایی سر مردم بیاد
ناشناس۱۶۷۳۲۸۱۱۸:۰۲:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۵
کمیته های مجازات مردمی باید برای اجرای قانون از کجا اورده ای و مشروعیت سنجی اموال تشکیل شود بدلیل وجود فساد مسولان نمی توانند با دستمال کثیف این قانون را اجرا کنند
ناشناس۱۶۷۳۴۵۲۲۱:۳۵:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۵
گاندو حقیقت تلخی بود که حضرات نخواستند قبول کنند اما گرانی افسار گسیخته هم دروغ است؟
ناشناس۱۶۷۲۸۵۸۱۱:۴۶:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۵
مجلس ۹ ماهه رو با دولت ۷/۵ ساله و سیستم ۷ ساله‌ی روحانی مقایسه نمیکنن آی‌کیو این عادت دیرینه‌ی اینجماعته که از ویرانیهای دوره‌های ساسانیان و سامانیان و سلجوقیان و هخامنشی و مادها گرفته تا دوره‌هایی که در آینده خواهد آمد رو بندازن گردن دیگران
ناصر۱۶۷۳۶۳۲۰۳:۱۷:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۶
نمی دونم این چه مرضیه که مدت زیادیه که به جون سایت الف افتاده. مگه کارهای اجرایی کشور مربوط به دولت نسیت؟. رد این بین بیش از 90% مسئولیت به عهده دولت است که به حمدولله از سال 92 که اومده همه کارهارو رها کرده.حال مردم موندن و دعا کردن برای ارزانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا۱۶۷۲۷۳۴۰۹:۵۸:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۵
من قول میدهم که اگر مجلس و دولت هماهنگیهای لازم را با هم داشته باشند، هم دلت آقای روحانی این 8 ماه باقیمانده به خوبی سپری میکند، و هم مجلس محترم لوایح اقتصادی که در شان این ملت بزرگ است تصویب میکند، و در این میان مردم مستضعف دعا گوی هر دو نهاد میباشد.
ناشناس۱۶۷۲۷۴۸۱۰:۱۴:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۵
هنوز اندکی رمقی برای مردم مانده اون رو هم بگیرین
حر۱۶۷۲۷۴۹۱۰:۱۸:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۵
همش ازافعال خواهد و یا می شود استفاده میشه واین یعنی وعده پوچ وتوخالی .
ناشناس۱۶۷۲۸۵۲۱۱:۴۴:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۵
خنده داره ، ایشون هشت ساله همه کاره مملکته ، مجلس مال خودش بوده ، شوراها مال خودش ، همه دست به سینه ، هر کاری میخواسته کرده ، بعد هنوز میگه باید اینجوری بشه یا اونجوری
ناشناس۱۶۷۳۲۹۴۱۸:۱۶:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۵
همین نشان میدهد که دولت در کشور هیچکاره است
سید۱۶۷۲۷۵۰۱۰:۲۰:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۵
مقصر اول نوبخت بود و دومی آخوندی که با کینه شتری شروع کردند
ناشناس۱۶۷۳۳۹۵۲۰:۰۰:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۵
زنگنه و خود روحانی را فراموش کردی؟
ناشناس۱۶۷۲۷۵۸۱۰:۳۴:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۵
روحانی انتقام عدم تصویب وزارت بازرگانی در مجلس را از مردم می گیرد
ناشناس۱۶۷۲۷۹۸۱۱:۱۱:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۵
فعلا مه معیشت مردم دستاویز رقابت های جناحی شده اقتصاد با توصیه و تهدید و دعا وثنا خوب نمی‌شود اگر ریشه مشکلات داخلی هست که هست چرا حرکتی جهت تغییر و بهبود صورت نمیگیرد
ناشناس۱۶۷۲۸۹۷۱۲:۱۸:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۵
اگر قرار بود با دعا درست شود احتیاجی به حسن نبود یک دعا نویس را رئیس جمهور میکردیم
حسن۱۶۷۲۸۱۸۱۱:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۵
ما مردم از تمامی مسولین بابت گرانی های بی دلیل عذر می خواهیم.
ناشناس۱۶۷۲۸۹۰۱۲:۱۴:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۵
دولت،مجلس،انواع بنیاد ها،صدا وسیم و.......همه به فکر پر کردن حساب خود هستند،فراموش شده همیشگی عامه مردم
علی۱۶۷۲۸۹۴۱۲:۱۷:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۵
35 سالمه از دار دنیا یه اتومبیل 206 دارم و یه اتاق کوچولو تو آپارتمان پدریم ، ما که درس خوندیم کار کردیم ، امید آرزو داشیتم هیچی نشدیم ، خوشبحال اصول گرا ها و اصلاح طلب ها ، من 35 ساله با آرزو های مرده دیگی هیچی برام فرق نداره.
ناشناس۱۶۷۲۹۰۱۱۲:۲۲:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۵
دولت باید تا آخرین روز پاسخگو باشد.خخخ
ناشناس۱۶۷۲۹۰۸۱۲:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۵
با انتخاب بایدن همه مشکلات مردم حل است خیال همه راحت ملت آسوده بخواب که بایدن بیدار است
ناشناس۱۶۷۳۰۰۸۱۳:۳۳:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۵
گرانی های اخیر توجیه اقتصادی نداره ؟!
ناشناس۱۶۷۳۰۹۷۱۴:۴۶:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۵
خزانه دولت دست کم برای رسیدگی به امور توسعه و بهبود معیشت مردم خالی است. ارز به سهولت به دست نمی آید. پس رسوب کالا در گمرکات اتفاق می افتاد و عدم توزیع کالاهای اساسی. ریشه استیصال دولت در تحریمها است و البته عدم انطباط مالی در دولت به معنای عام آن.
ناشناس۱۶۷۳۱۶۳۱۵:۵۷:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۵
اینگونه طرح ها جز رانتخواری، دو گانه کردن قیمت ها و دلال بازی اثبات کرده هیچ سودی برای ملت نداشته یادتونه کوپن دادند.یه عده در بازار میفروختند بعد قیمت اجناس کوپنی چند برابر شد بعد جمع شد. هرچه دونرخی باشد فساد بدمش چسبیده، میخواید کمک کنید بزنان سرپرست خانوار فقط کار بدید اگر قادر بکار نیستند بدلایلی حقوق بیمه بدهید.
جعفر۱۶۷۳۱۸۹۱۶:۲۰:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۵
ایا حتما باید رهبر از گرانی گله کند تا سپاه و بسیج وارد میدان شوند این همه مدت کجا بودند.
ناشناس۱۶۷۳۲۶۳۱۷:۴۶:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۵
وقتی کسری بودجه ۴۰ درصد هستش اونوقت پول یارانه از کجا تامین بشه. نفت میفروشیم؟ نشستن کنار گود و بگن لنگش کن راحته. مشکل از جای دیگه آب میخوره و شما آدرس غلط میدید. مگر دوران رییس جمهوری های قبلی هم همین اتفاقات نیفتاد؟
ناشناس۱۶۷۳۳۴۴۱۸:۴۷:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۵
دلار هر قیمتی میشه (بالا یا پایین) تضمین کنند یک سال سر اون قیمت بمونه (نمیدونیم اجناس را خرید کنیم آینده بالا میره یا میاد پایین) ثبات ثبات ثبات (چیزی که نداریم)
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین