اگر کرونا میدان را از کادر درمان خالی ببیند...

گروه جهان الف،   3990812048 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

موج سوم کرونا، هر روز رکوردهای تازه ای برجای می گذارد و دیگر به آمار قربانیان ۴۰۰ نفری در هر روز نیز عادت کرده ایم. در این شرایط، خطر جدی اینجاست که مراکز درمان کرونا نیز خالی از نیروهای متخصص شود، زیرا آمارهای رسمی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در بین کادر درمان خبر می دهد

اگر کرونا میدان را از کادر درمان خالی ببیند...

به گزارش الف، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز به افزایش آمار مرخصی‌های استعلاجی در بین کادر درمان، اشاره می کند و می گوید: «روزانه حدود ۷۰ تا ۱۳۰ نفر از کادر درمان در بیمارستان‌های بزرگ تهران به مرخصی استعلاجی کرونا می‌روند. همین مساله باعث می‌شود سایر نیرو‌ها متحمل کار بیشتری شوند و در نتیجه توان آن‌ها نیز تحلیل برود.»

در این بین، حدود نیمی از پرستاران در مراکز درمان کرونا نیز به این بیماری مبتلا شده اند. حمیدرضا عزیزی، معاون سازمان نظام پرستاری هم با اشاره به آمار بالای پرستاران مبتلا به کرونا، یادآور می‌شود: «حدود ۷۰ هزار پرستار طی ماه‌های گذشته در کشور در مراکز درمان کرونا خدمت کرده اند که از این تعداد، تاکنون بیش از ۳۱ هزار نفر آن‌ها به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. هم اکنون نیز حدود شش هزار پرستار به علت ابتلا به بیماری کووید۱۹ در مرخصی استعلاجی هستند.»

در برخی مراکز درمانی شاهد هستیم که به حدی آمار ابتلا به کرونا در بین کادر درمان بالاست که گاهی نیروی کافی برای رسیدگی به بیماران وجود ندارد. به طورمثال، بیمارستان سینا اعلام کرده است که حدود یک سوم کادر درمان در این بیمارستان به کرونا مبتلا شده اند. همچنین حسین بدخشان، مدیر بیمارستان مدرس تهران هم می گوید که حدود ۲۲۰نفر از کادر درمان و نیروهای پشتیبانی این بیمارستان به کرونا مبتلا شده‌اند. او تاکید می کند: «همواره حدود 30 نفر از نیروها و کادر درمان این بیمارستان به دلیل ابتلا در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند که این مساله در کنار کمبود نیرو و حجم بالای کار، چالش بزرگی برای بیمارستان ایجاد کرده است. باید در نظر داشت که از اوایل مهرماه و آغاز پیک سوم کرونا، آمار مراجعه و بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان به صورت ناگهانی افزایش یافته است.»

آمار ابتلای کادر درمان به کرونا، بیش از میانگین جهانی

در همه کشورها، آمار ابتلای کادر درمان به کرونا بسیار بالاتر از سایر مردم است، اما مشکل اینجاست که در کشور ما آمار ابتلای کادر درمان به کرونا بالاتر از میانگین جهانی است، طوری که به گفته کارشناسان، ایران در زمره سه کشوری است که کادر درمان در آن بیش از سایر کشورها قربانی کرونا می شوند.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز معدل میزان ابتلای کادر درمان در ایران به ویروس کرونا را نسبت به استاندارد جهانی بالا می‌داند و می‌گوید: «آمار تطبیقی نشان می‌دهد ایران، آمریکا و روسیه سه کشوری هستند که از نظر قدر مطلق ابتلا به کرونا، میزان ابتلای کادر درمان در این کشورها بالاتر است.»

دکتر علیرضا سلیمی، معاون آموزش سازمان نظام پزشکی هم تاکید می کند: «میزان درگیری و ابتلای نیروهای متخصص درمانی در ایران بیش از متوسط جهانی و بیشتر از حد معمول است. به طور مثال، میزان مرگ و میر در بین متخصصان بیهوشی نسبت به متوسط دنیا بیشتر است که این موضوع جای تامل دارد.»

دکتر مسعود زکی زاده، اپیدمیولوژیست در گفتگو با الف به دلایل بالا بودن آمار ابتلای کادر درمان به کرونا در ایران می پردازد و می گوید: «چند دلیل عمده برای این اتفاق وجود دارد. مشکل اول، بحث کمبود نیروی انسانی در مراکز درمان کرونا است. در خیلی از این مراکز، گاهی یک پرستار به جای چند پرستار فعالیت می کند. خستگی و فرسودگی مزمن باعث می شود که سیستم ایمنی بدن افت کند که همین مساله می تواند کادر درمان را در برابر ابتلا به کرونا، مستعدتر کند. همچنین وقتی یک نیروی درمانی در شیفت های طولانی به ارائه خدمت می پردازد و در بازه زمانی طولانی تری در مجاورت بیماران مبتلا به کرونا قرار می گیرد، این اتفاق موجب می شود که احتمال ابتلا به کرونا در کادر درمان افزایش یابد.»

او تاکید می کند: «فشار کاری بالا موجب می شود که نیروهای درمانی نسبت به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مراکز درمان کرونا خسته شوند. کار طولانی مدت با وجود تجهیزات حفاظتی، بسیار سخت است. وقتی این فرآیند به شکل هر روزه و هر روز نیز در ساعت های طولانی تکرار شود، آن وقت احتمال خسته شدن از پروتکل های بهداشتی بیشتر می شود. همین مساله در نهایت موجب افزایش آمار ابتلای کادر درمان به کرونا خواهد شد.»

تبعات آمار بالای ابتلای کادر درمان به کرونا

آمار بالای ابتلای کادر درمان به کرونا در مقایسه با میانگین جهانی، نتایج کاملا مشخص و واضحی دارد. اولین تبعات این وضعیت، افزایش آمار مرخصی های استعلاجی و کاهش نیروهای انسانی در مراکز درمان کرونا خواهد بود.

مریم زاهدفر، پرستار فعال در مراکز درمان کرونا به الف توضیح می دهد: «خیلی ها فکر می کنند که پرستار بعد از گذشت دو هفته از ابتلا به کرونا به محل خدمت بازمی گردد، اما خیلی اوقات به دلیل تبعات گسترده این بیماری، پرستار مجبور می شود چندین هفته در دوران نقاهت باشد. همین مساله به افزایش فشار کاری سایر همکاران تبدیل می شود. این بیماری به دلیل عوارض ناشناخته ای که دارد، گاهی برخی از همکاران ما را چنان درگیر می کند که تا چند ماه توان جسمی برای بازگشت به کار ندارند. به همین دلیل ابتلای هر نفر از کادر درمان به کرونا فقط عوارض دو هفته ای ندارد، بلکه گاهی ممکن است این زمان خیلی بیشتر طول بکشد.»

او تصریح می کند: «جایگزینی نیروهای درمانی اصلا به این راحتی ها نیست. مثلا اگر پرستاری که متخصص کار در بخش مراقبت های ویژه است به کرونا مبتلا شود، شما در یک بازه زمانی سریع نمی توانید جایگزینی برای این افراد پیدا کنید. هر بار با ابتلای یک پرستار به کرونا، احتمال ابتلای سایر کادر درمان به کرونا هم بالاتر می رود، چون فشار کاری و فرسودگی نیروها بیشتر خواهد شد.»

باید در نظر داشت که کاهش نیروهای انسانی در مراکز درمان کرونا در نهایت به افت کیفیت خدمات منجر خواهد شد. وقتی نیرو به اندازه کافی در مراکز درمان کرونا نباشد، قطعا در آن شرایط خدماتی که به بیماران ارائه می شود نیز مطابق کیفیت استاندارد نخواهد بود. همین عامل نیز می تواند به افزایش آمار مرگ و میرهای بیماران مبتلا به کرونا دامن بزند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۱۶۵۸۰۰:۱۸:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۴
اون مدیرانی که قرنطینه رو مال قرون وسطی می دونستند ای کاش در کشور درستی بودیم والان آن مدیران بی کفایت باید دادگاهی می شدن وجواب این همه مرگ وبدبختی می دادن افسوس
ناشناس۱۶۷۱۷۶۰۰۸:۵۶:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۴
فرهنگ کرونایی مردم، مانند فرهنگ رانندگی آنها است. مسئولان ما به مسایل جناحی و سیاسی بیشتر اهمیت می دهند تا کرونا. نتیجه این می شود که کرونا به امان خدا در کشور جولان می دهد.
ناشناس۱۶۷۱۷۶۳۰۹:۰۲:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۴
مرگ حق است. نباید از مرگ ترسید. عمر دست خدا است.
قاسم۱۶۷۱۸۶۹۱۰:۴۷:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۴
اتفاقا چون میدونستند با عدم قرنطینه وضعیت بدتر میشه و کسی فرصت محاکمه آنها را پیدا نمیکنه راحت گفتند قرنطینه مال قرون وسطی است
ناشناس۱۶۷۱۶۶۰۰۰:۲۷:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۴
کرونا واقعیت‌های زیادی از جامعه ما را عریان کرد. مواردی مثل : ۱- عدم توان برنامه‌ریزی و اجرای دقیق آن ۲- ضعف مسئولان در حکمرانی درست و دقیق ۳- خودخواهی و بی‌مبالاتی طیف وسیعی از جامعه ۴- مسئولیت نا‌پذیری تعداد قابل توجهی از مردم واقعا باید به خودمان بیاییم، جامعه ما از ضعفها و اشکالات خود بی‌خبر است. واقعا ما جامعه سطح بالایی نیستیم.
ناشناس۱۶۷۱۷۶۲۰۹:۰۱:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۴
کرونا خط بطلانی کشید بر طب سنتی و افرادی که علم نوین را مسخره کرده و کتب پزشکی را آتش زدند.
ناشناس۱۶۷۱۶۶۸۰۰:۴۷:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۴
اگر عقلی در کار باشد معلوم است که قرنطینه کامل خیلی به صرفه تر از این وضعیت است.
ناشناس۱۶۷۱۶۷۲۰۱:۰۶:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۴
صدا و سیما از همین حالا که آمار کرونا به اوج خود نرسیده و درزمستان به اوج میرسد و بیمارستان ها دیگر قادر به نگدارای و پذیرش بیماران نبستند از طریق تلویزیون مرتب و مستمر شروع کند به آموزش خانواده ها برای نگهداری از بیماران کرونایی در منزل
ناشناس۱۶۷۱۷۳۵۰۸:۱۹:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۴
به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت دکتر رییسی 44 درصد بیماران بستری فقط بخاطر اکسیژن انجا هستند و اگر بشود این امکان را برای انان فراهم کرد و در منزل شرایط قرنطینه را داشته باشند میتوانند مرخص شوند .
ناشناس۱۶۷۱۷۴۲۰۸:۲۶:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۴
ستاد کرونا برای آینده به فکر این باشد که هر فرد با کد ملی معلوم باشد ساکن چه شهری است و شهروند کجا محسوب میشود تا برای کنترل ترددها برای این ویروس و ویروس های احتمالی آینده بهتر بتوان تردد ها را کنترل کرد
ناشناس۱۶۷۱۷۵۸۰۸:۵۵:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۴
تکلیف کد ملی شخصی که چند سال پیش در یک شهرستان صادر شده، ولی او در تهران زندگی میکند چیست؟ تکلیف کد ملی شخصی که در تهران زندگی میکند و پلاک ماشینش در تهران است ولی در شهرستان دارای یک منزل شخصی میباشد و میخواهد در آنجا به قرنطینه برود چیست ؟
ناشناس۱۶۷۱۷۶۸۰۹:۰۵:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۴
نباید کرونا را امنیتی کرد.
کادر درمان۱۶۷۱۸۰۹۰۹:۴۴:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۴
"فوق العاده ویژه" مدافعین سلامت در این شرایط خطیر مطالبه اصلی کادر درمان است.
ناشناس۱۶۷۱۸۷۹۱۰:۵۰:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۴
اگر یک هفته قرنطینه کامل در کل کشور میشد ضررش از نظر اقتصادی کمتر از این بود که پشت سرهم با شل کن سفت کن هر دوماه دوهفته به اجبار قرنطینه نیم بند کنیم
سام۱۶۷۲۴۹۸۲۲:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۴
چرا نرخ مرگ و میر در مسئولین مبتلا بسیار بسیار کمتر از مردم عادی است؟ کمی هم از امکانات اون ها رو در اختیار مردم عادی بگذارید
ناشناس۱۶۷۳۳۵۹۱۹:۰۱:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۵
اگر یکماه قرنطینه کامل شود ممکن است هزینه زیادی در بر داشته باشد ولی پس از آن که این بیماری از بین رفت جبران میشود
ناشناس۱۶۷۳۴۸۲۲۲:۳۵:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۵
تا وقتی قرنطینه کامل و طولانی انجام نشود و ممنوعیت کامل سفر همین آش است و همین کاسه! با خواهش و تمنا کار پیش نمی رود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

      2. تضادی عجیب و پر ابهام!

      3. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

      4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

      5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

      6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

      7. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

      8. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

      9. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

      10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

      11. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

      12. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

      13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

      14. غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست

      15. روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته می شود

      16. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

      17. رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

      18. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

      19. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

      آخرین عناوین