رئیس جمهور ۱۴۰۰ اصولگراست یا اصلاح‌طلب؟

گروه سیاسی الف،   3990802015 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است با وجود اینکه اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ مجال حضور پیدا می‌کنند، اما در نهایت یک اصولگرا رئیس جمهور خواهد شد.

رئیس جمهور ۱۴۰۰ اصولگراست یا اصلاح‌طلب؟

به گزارش خبرآنلاین، اصولگرایان همچون ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری فعالیت خود را در قالب ستادهای انتخاباتی و حتی معرفی کاندیدا از چندین ماه مانده به خرداد سال آینده آغاز کرده‌اند. نوع فعالیت این جریان سیاسی و همچنین ترکیب کاندیداهای مطرح شده برای انتخابات پیش رو این سوال را ایجاد می‌کند که آیا اصولگرایان قرار است در سال ۱۴۰۰ با یکدیگر رقابت کنند و یا این احتمال وجود دارد که اصلاح طلبان در دقیقه نود با انجام برخی رایزنی‌های درون جریانی و حتی حاکمیتی، چینش کاندیداهای نهایی انتخاب را دستخوش تغییر کنند.

مرور اتفاقات اسفندماه سال ۹۸ و ائتلاف در وقت‌های اضافی اصولگرایان و همچنین علنی شدن برخی اختلافات بین نمایندگان این جریان در پارلمان، این زنگ خطر را به صدا در آورده که شاید اصولگرایان همچون سال ۹۲ با چند کاندیدا وارد گود رقابت شوند.

محمدحسن قدیری ابیانه اما در خصوص احتمال شکست اصولگرایان در انتخابات سال ۱۴۰۰ نظر دیگری دارد و می‌گوید؛ اگر تمامی چهره‌های موردنظر اصلاح طلبان نیز تأیید صلاحیت شوند، در نهایت یک اصولگرا به پاستور خواهد رفت. او برای این تحلیل به تعداد آرای اصلاح طلبان در اسفندماه سال ۹۸ اشاره می‌کند و رأی ۷۰ هزار نفری مجید انصاری راشاهدی برای پیش بینی خود معرفی می‌آورد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره وضعیت پیش روی جریان رقیب (اصلاح طلبان) در انتخابات پیش رو تأکید می‌کند؛ شورای نگهبان همچون سال ۹۶ توازن بین کاندیداهای دو جریان اصلی سیاسی کشور را رعایت خواهد کرد و اصلاح طلبان نیز به تعداد اصولگرایان در سال ۱۴۰۰ کاندیدا خواهند داشت.

آنچه در ادامه در معرض نگاه شما مخاطبان خبرگزاری خبرآنلاین قرار می‌گیرد، گفتگو با محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگراست؛

**********

* آقای قدیری ابیانه! از هم اکنون برخی از شخصیت‌های مختلف از جریان اصولگرا به عنوان کاندیدای سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شوند، فکر می‌کنید تا این اسامی را می توان به عنوان کاندیداهای اصلی این جریان در نظر گرفت؟

افراد مختلفی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری از هم اکنون برای سال آینده مطرح می‌شوند که برخی از آنها به نظر می‌رسد که از هر دو جناح سیاسی عزم جدی برای حضور در عرصه دارند. البته باید منتظر ماند و دید که کدامیک از این افراد از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌‍شوند.

تعداد ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری، باعث مضحکه می شود
حتی این امکان وجود دارد که افراد زیادی که شایستگی رئیس جمهور شدن را دارند نیز در انتخابات سال آینده ثبت نام کنند که البته این امکان وجود ندارد همگی آنها از سوی شورای نگهبان تأیید و به عرصه انتخابات معرفی شوند. زیرا عملا رقابت نمی تواند بین دهها یا صدها نفر برگزار گردد. ثبت نام این تعداد نیز به دلیل ضعف در قوانین مرتبط با انتخابات صورت می‌گیرد.

متاسفانه یکی از اتفاقاتی که در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری رخ می‌دهد این است که جمع کثیری برای ثبت نام مراجعه می‌کنند و بعدها شاهد هستیم که رسانه‌های بیگانه مدعی این موضوع می‌شوند که شورای نگهبان نزدیک به هزار نفر را رد صلاحیت کرده است. در حالی که قانونگذار باید یک حداقل‌هایی را برای ثبت نام کنندگان در نظر بگیرد تا شاهد چنین اتفاقاتی که گاهی باعث مضحکه نیز می‎شود، نباشیم.

صدا و سیما یک فرصت رایگان برای کاندیداهای انتخاباتی است
باید شرایطی فراهم شود که نامزدهای انتخاباتی به حداقل برسند و تنها افراد شایسته پا به عرصه بگذارند، در این شرایط نیز رسانه ملی می‌تواند با فرصتی که در اختیار نامزدها قرار می‌دهد از برخی هزینه‌های انتخاباتی برای تبلیغات نیز بکاهد. البته رسانه ملی این فرصت را در ادوار مختلف در اختیار کاندیداها قرار داده و بر خلاف کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، این فرصت تبلیغاتی به صورت رایگان نیز در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

* به نظر شما اصولگرایان می‌توانند در انتخابات سال ۱۴۰۰ به ائتلاف برسند؟

گروه‌های مختلفی وجود دارند که تمایل دارند نامزد انتخاباتی برای سال ۱۴۰۰ معرفی کنند، البته در انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم که اصولگرایان در نهایت به ائتلاف رسیدند و یک لیست مشترک را در ذیل «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» برای مجلس معرفی کردند. 

انتخابات ریاست جمهوری کمی با انتخابات مجلس متفاوت است، زیرا وقتی کاندیدای انتخاباتی تأیید می‌شود این احتمال وجود دارد که به نفع جریان خود کنار نرود. اصولگرایان یک تجربه بد در این زمینه دارند و در سال ۹۲ کاندیداهای آنها تا پایان در عرصه ماندند. اما در سال ۹۶ آقای قالیباف به نفع  آیت الله رئیسی کنار رفت.

با حضور رئیسی، دیگر کاندیداهای اصولگرا عقب نشینی می‌کنند
* فکر می‌کنید آقای رئیسی دوباره کاندیدا شوند؟

بنده فکر کنم اگر ایشان پا به عرصه رقابت بگذارند، کاندیداهای جریان اصولگرا در سال ۱۴۰۰ از ایشان حمایت خواهند داد و عقب نشینی خواهند کرد.

* به نظر شما در حضور حداقلی اصلاح طلبان در سال ۱۴۰۰، دوباره اصولگرایان در سر یک کاندیدای واحد متحد می‌شوند و یا این احتمال وجود دارد که یک رقابت درون جریانی رخ دهد؟

به نظر من اگر تمامی اصلاح طلبان مطرح نیز در عرصه حضور پیدا کنند، دوباره یک اصولگرا رئیس جمهور می‌شود. زیرا در انتخابات سال ۹۸ شاهد بودیم که سر لیست مشترک اصلاح طلبان در تهران در حدود ۷۰ هزار رأی را  فقط نصیب خود کرد و در حالی که افراد مستقل اصولگرایان آرای به مراتب بیشتر از سرلیست اصلاح طلبان کسب کردند.

شکست در ۱۴۰۰ برای اصلاح طلبان گران تمام خواهد شد
البته اصلاح طلبان نیز می‌دانند که از سوی مردم دیگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. البته شاید این جریان دوباره یک کاندیدای نهایی به انتخابات معرفی کند که شکست این فرد به معنای شکست سنگین جریان اصلاحات خواهد شد.

احتمال دیگر نیز این است که آنها افرادی از جریان خود را به عرصه بفرستند که مطمئن هستند تأیید صلاحیت نمی‌شوند و بر همین اساس بعد از این اتفاق بگویند که شورای نگهبان اجازه نداد نامزدهای اصلی این جریان وارد رقابت با سایر کاندیداها شود.

اصلاح طلبان تأیید صلاحیت می‌شوند
* پس پیش بینی می کنید شورای نگهبان دوباره بخشی از اصلاح طلبان را رد صلاحیت خواهد کرد؟

من فکر می‌کنم شورای نگهبان هم تعدادی از نامزدهای اصولگرا و هم اصلاح طلب را احراز صلاحیت نخواهد کرد و البته در این دوره اگر نامزد انتخاباتی اصلاح طلب حداقل‌های مورد نیاز برای رئیس جمهور شدن را داشته باشد، احراز صلاحیت خواهد کرد. در سال ۹۶ نیز شاهد بودیم که از هر دو جناح سیاسی سه نامزد تأیید شدند تا نوعی توازن بین ایشان از نظر نگرش سیاسی رخ دهد. هرچند که در همان انتخابات نیز از ابتدا معلوم بود آقای جهانگیری قصد رئیس جمهور شدن را ندارد.

احتمال حمایت جبهه پایداری از جلیلی وجود دارد
* فکر می‌کنید اعضای جبهه پایداری در سال ۱۴۰۰ با جریان اصولگرا ائتلاف خواهد کرد و یا با یک کاندیدای مستقل وارد عرصه خواهد شد؟

بنده از زبان جبهه پایداری سخن نمی‌گویم و تنها تحلیل شخصی خود را ارائه می‌دهم. اگر یک رقابت درون جریانی بین اصولگرایان رخ دهد، این احتمال وجود دارد که برای مثال آنها از بین آقایان قالیباف و جلیلی، از آقای سعید جلیلی حمایت کنند. اما اگر فضا به گونه‌ای شکل بگیرد که حمایت از یک کاندیدای خاص به نفع جریان مقابل تمام شود، آنها نیز برای رسیدن به یک نامزد مشترک و نهایی تلاش خواهند کرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۵۱۸۳۱۰:۳۱:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲
چه اهمیتی داره ؟؟؟
ناشناس۱۶۵۵۲۰۷۱۰:۴۶:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲
قطعا نظامیه
ناشناس۱۶۵۵۲۸۸۱۱:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۲
با وجود اینکه اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ مجال حضور پیدا می‌کنند نه بابا میخواین مجال حضور هم ندید ؟ :))
ناشناس۱۶۵۵۳۴۰۱۲:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۲
برای مردم مهم نیست دیگه!
میثم۱۶۵۵۳۵۹۱۲:۱۹:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲
من حتی اگه پدرم کاندیدا باشه رای نمیدم.
ناشناس۱۶۵۵۳۶۸۱۲:۲۵:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲
هیچکدام شان درد مردم, ندارند. فقط بازی قدرت است.
رضا۱۶۵۵۳۸۰۱۲:۳۳:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲
وقتی مشارکت پایین باشد که هست معلومه اصول گرا
علی۱۶۵۵۴۱۱۱۲:۵۱:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲
کلیشه همیشگی اصلاح طلب و اصولگراها
ناشناس۱۶۵۵۴۲۷۱۳:۰۱:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲
دیگه بعیده مردم هجوم بیارند گنجشک بخرن به جای قناری،
ناشناس۱۶۵۵۴۷۲۱۳:۲۷:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۲
واقعا مردم اصلاح طلبان را صادق نمی دانند...بهتره اصلاح طلبان واقعی طرفدار مردم با مستقل ها پیوند بخورند...
ناشناس۱۶۵۵۵۰۳۱۳:۴۹:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۲
ایران ثروتمند را به چه روزی انداختید .
ناشناس۱۶۵۵۵۴۰۱۴:۳۱:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲
یکی بیاد که سالم باشه
ناشناس۱۶۵۵۵۴۲۱۴:۳۲:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۲
اصولگرا با ۱۵ میلیون رای
سعیدروشن کرمانشاهی۱۶۵۵۵۸۵۱۵:۱۳:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲
بیچاره به مردمی کهناگزیرند دربازی وچرخش متناوب قدرت بین‌چپ وراست به یکی از این دوجناح زیادت طلب وتمامیت خواه رای دهند!؟
ناشناس۱۶۵۵۵۹۲۱۵:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲
اصلا مهم نیست
ناشناس۱۶۵۵۶۰۲۱۵:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲
قطعا اسلاحتلب نخواهد بود - اسلاحات به زباله دان تاریخ پیوست
ناشناس۱۶۵۵۶۱۱۱۵:۲۹:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۲
رای من اسحاق
ناشناس۱۶۵۵۶۲۹۱۵:۴۴:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۲
هیچدام .کارگزارتره
ناشناس۱۶۵۵۹۶۰۲۱:۰۷:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۲
ما اصولگرای اصلاحطلبی را میخواهیم فارغ از فامیل بازی این دو گروه انشالله چنین شود
dayani۱۶۵۵۹۶۴۲۱:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۲
اگر جلیلی داوطلب نشود بهترین تصمیم را گرفته است ، چون رقبای قدر او در جناح اصولگرا دلایل زیادی دارند که ایشان در سطح ریاست جمهوری ایران نیستند.
ناشناس۱۶۵۵۹۹۰۲۱:۳۹:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۲
برای اکثر مردم اصطلاح طلب یا اصولگراه فرق نمیکند ، آنها دولبه یک قیچی هستند که مردم را پاره می کنند .
ناشناس۱۶۵۶۰۹۲۲۳:۰۲:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲
مگه فرقی می کنه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین