کیسه کلستومی و کاربردهای آن

گزارش بازرگانی،   3990630052

امروزه دلایل زیادی سبب بروز بیماری های مختلف می شوند که مهمترین عوامل عبارتند از: اختلالات ژنتیکی، تغذیه نامناسب، استفاده بیش از حد الکل، نداشتن تحرک کافی، سیگار کشیدن و ... را می توان نام برد که به مرور بر روی سیستم بدن تاثیر می گذارند و انواع بیماری ها را به وجود می آورند یکی از بیماری های شایع که امروزه بر سر زبان ها افتاده است بیماری سرطان روده بزرگ و استومی است، نتایج به دست آمده از مطالعات بر روی جراحی این بیماری ها نشان می دهد که این بیماری ها در سراسر جهان در حال افزایش است. براساس آمار انجمن استومی ایران در چند سال گذشته حدود 30 هزار بیمار استومی در کشور وجود داشته و امروزه حتما آمار بسیار بیشتر شده است که حدود 70 درصد از این بیماران به بیماری کولستومی، 20 درصد به ایلئوستومی و 10 درصد باقی مانده به بیماری یوروستومی مبتلا می باشند برای رفاه حال بیماران استومی از کیسه کلستومی استفاده می شود .

انجمن خیریه حمایت از بیماران استومی در سال 1381 با همکاری افراد خیر و بسیاری از متخصصان و پزشکان در این زمینه فعالیت خود را شروع کردند در واقع مهمترین رسالت این انجمن خیریه، آگاهی سازی بیمار و افراد در ارتباط با بیمار و دادن تسهیلات کافی برای خرید تجهیزات پزشکی مختص این بیماری برای افراد بیمار است. بیماری استومی به دلایل مختلف از جمله نقض مادرزادی، تصادفات و ضربه وارده به شکم یا ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان کولورکتال به وجود می آید. یک سری مطالعات از عامل اصلی ایجاد استومی به دلیل مبتلا شدن به سرطان کولورکتال خبر می دهند که براساس اعلام سازمان جهانی این بیماری سومین سرطان شایع در جهان است. در ایران نیز بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ روز به روز در حال فزایش است و مشاهدات نشان داده که از دهه 90 تا سال 1409 تعداد این بیماران از مرز 7 هزار نفر دو برابر می شود و به حدود 14 هزار نفر خواهد رسید.

افراد دارای بیماری استومی در زندگی با یک سری مشکلات که بیشتر روحی می باشد از جمله کاهش اعتماد به نفس، سرخوردگی، انواع افسردگی، احساس ناتوانی برای برقراری رابطه جنسی، احساس خجالت ناشی از وجود کیسه استومی برای حاضر شدن در اجتماع و ... روبه رو می شوند. این افراد کمتر در فعالیت های اجتماعی و تفریحی مشارکت دارند. عوارض پوستی، از بین رفتن فرم عادی بدن، زخم و عفونت، ترس از انتشار بوی مدفوع، تولید گاز شکم، مشکلات تغذیه ای، لباس پوشیدن، روابط زناشویی، بارداری؛ هزینه گزاف مربوط به درمان و تهیه وسایل مورد نیاز، مسافرت رفتن، ورزش، انواع فالیت ها و ... مشکلاتی هستند که این بیماران با آن ها روبرو هستند. نتایج مطالعات صورت گرفته بر روی بیماران استومی نشان داده است که این بیماران شیوع قابل توجهی در انواع بیماری های روحی و روانی، افسردگی ،تنهایی و افکار خودکشی دارند.



امروزه علاوه بر موارد گفته شده در ایجاد بیماری های مربوط به سرطان های روده بزرگ، شکستگی لگن، سرطان رحم و تخمدان، بیماری های التهاب روده چون کولیت اولسرو و کرون و ... نیز سبب بیماری استوما می شوند. یک بیماری مادرزادی به نام هیرشپرونگ نیز وجود دارد که به علت اختلال در سیستم عصبی و عملکرد در ناحیه شکمی است که انتهای روده اعصاب ندارد و فاقد تحرک بوده و راهی برای خروج مواد دفعی وجود ندارد که این قسمت بزرگ می شود و برای حل این مشکل باید عمل جراحی را انجام داد و از کیسه کلستومی استفاده کرد. علائم این بیماری در نوزادان به این صورت می باشد که از بدو تولد تا 24 الی 48 ساعت هیچ گونه دفع مدفوعی ندارند هنوز به طور علمی علت این بیماری مشخص نشده است برخی موروثی بودن آن را مطرح می کنند و برخی دیگر اختلالات ژنیکی را علت آن می دانند.

کیسه کلستومی

امروزه تولید کیسه کلستومی بسیاری از این مشکلات را حل کرده و شخص بیمار با استفاده از این کیسه ها می تواند در اجتماع ظاهر شود و با مراقبت های کافی از این کیسه به انواع فعالیت های روزمره خود بپردازند و به زندگی عادی برگردند. استفاده از کیسه کلستومی می تواند به صورت موقتی یا دائم باشد در صورتی که حجم کمی از روده برداشته شود و توده به وجود آمده در روده کوچک باشد برای مدتی موقت از این کیسه ها استفاده می کنند و بعدا با انجا عمل جراحی روده را به هم وصل می کنند ولی در برخی موارد که قسمت بیشتری از روده را بر می دارند و امکان وصل شدن مجدد روده با استفاده از عمل جراحی وجود نداشته باشند باید این بیماران تا آخر عمر به صورت دائم از این کیسه ها استفاده کنند. استوما قسمتی از روده است که به علت های مختلف از جداره شکم جدا شده و توسط بخیه به قسمت بیرونی شکم وصل می شود و مواد دفعی بدن از اون قسمت خارج می شود که این قسمت توسط یک سری کیسه ها وصل می شوند که مواد حاصل از دفع در داخل این کیسه ها قرار می گیرد و شخص بیمار می تواند در هر مرحله آن را تعویض کند. این کیسه ها یا به صورت موقتی هستند که بعد از هر بار پر شدن باید تعویض گردند یا چند بار مصرف که بستگی به کیفیت و جنس این کیسه ها دارد.

برای قرار دادن استوم بر روی شکم باید قبل از انجام عمل محل دقیق آن توسط جراح مشخص شود بهترین مکان در نظر گرفته شده بر روی سطح صاف شکم است جراح موقعیت دقیق را براساس حالت نشسته ، ایستاده، خم شده و .. در نظر می گیرد و از طرف دیگر باید به محل قرارگیری کمربند ، زخم موجود در بر روی شکم و ارتفاع نفس و شکل عمومی شکم هم باید توجه کافی شود. کیسه کلستومی که بر روی قسمت خارجی شکم با چسپ مخصوص وصل شده دارای جنس پلاستیکی می باشد و هم می توان یک بار از آن استفاده کرد و آن را دو رانداخت و یا می توان برای مدت طولانی استفاده کرد و هر سری آن را تخلیه کرد. بعد از انجام عمل جراحی پرستار مربوطه نحوه مراقبت و نگهداری، تعویض آن را به بیمار و همراه بیمار آموزش می دهد.

مهمترین ویژگی که این کیسه ها داردند که به علت جنس مرغوب سیستم کاملا امنی است و با وارد شدن ضربه احتمالی پاره نمی شود و از طرف دیگر هیچ بویی از آن خارج نمی شود و تعداد دفعاتی که این کیسه نیاز به تخلیه و تعویض دارد بستگی به نوع بیماری ، رژیم غذایی که استفاده می شود و حالت های بدن به قبل و بعد از عمل جراحی بستگی دارد. بهتر است زمانی که کیسه تا نیمه پر می شود آن را تعویض کرد. در زمان تعویض باید روده توسط سرم شستشو به خوبی شستشو داد به این صورت که سرم را به روده وصل می کنند و هر بار مقداری از مایع سرم را وارد روده می کنند و بعدا با زور زدن به تخلیه آن می توان کمک کرد بعد از این مرحله کیسه جدید را آورده و به استوما وصل می کنند و کیسه وصل شده دارای چسپ می باشد که به مدت 30 ثانیه باید چسپ را فشار داد تا دقیق به پوست شکم بچسپد.

اولین کیسه کلستومی مربوط به شرکت کلوپلاست دانمارک است که پرستاری به اسم الیز وقتی وضعیت دردناک خواهر مبتلا به استومی را دید به فکر راه حلی برای رفع این مشکل بود و بعدا با این کشف و تولید این کیسه توانست نه تنها به خواهر خود بلکه به تمام بیماران که از این وضعیت رنج می برند حس آرامش و بازگشت دوباره به زندگی را هدیه دهد و امروزه همچنان از این ایده استفاده می شود. با پیشرفت تکنولوژی هر ساله نوع خاصی از این کیسه ها روانه بازار می شوند که هر کدام از این کیسه ها کارآیی خاص خود را دارند این کیسه ها خود دارای انواعی می باشند که عبارتند است: کیسه یک تکه، دو تکه، کیسه های ته باز، ته بسته و کیسه های شیردار می باشند. کیسه کلستومی دارای یک واشر و قالب محافظتی است که این واشر در اطراف استوما قرار می گیرد و از نشت و تماس مواد دفعی با پوست شکم جلوگیر می کند .

کیسه کلستومی به گونه ای طراحی شده اند که در زیر لباس قابل تشخیص نمی باشند و بیماران برای حس راحتی و دیده نشدن این کیسه می توانند از لباس های گشادتر استفاده کنند و آقایان دارای این بیماری نیز می توانند برای جلوگیری از آسیب دیدن این کیسه به جای کمربند از بند شلوار استفاده کنند. بیماران استومایی می توانند بدون استفاده از کیسه نیز حمام کنند ولی چون امکان دارد همزمان استوما فعالیت داشته باشد بهتر است در هنگام حمام کردن از کیسه استفاده شود و در این حالت باید از چسپ های پایه ضد آب استفاده کنند.

کیسه کلستومی برند سترگ

کیسه کلستومی برند سترگ به صورت ته بسته می باشد و بعد از پر شدن برای تخلیه بایستی این کیسه تعویض گردد. این کیسه نسبت به سایر کیسه ها یک سری ویژگی هایی دارد که عبارتند از: در ساخت این کیسه از لاتکس استفاده نشده زیرا برخی از افراد نسبت به این ماده حساسیت دارند و همین امر باعث شده که افراد دارای حساسیت بیشتر از این کیسه استفاده کنند، جنس این کیسه به گونه ای است که از ترشح مواد دفعی و انتشار بوی نامطبوع به بیرون جلوگیری می کند این کیسه با توجه به قطر دهانه روده دارای ابعاد مختلفی است و سایز دهانه این کیسه کلستومی برند سترگ از 3 میلی متر تا 5/2 میلی متر است، قسمتی که با پوست شکم در ارتباط است باعث حفاظت از پوست می شود و نکته حائز اهمیت دیگری که دارد این است که این کیسه ساخت ایران می باشد و مسلما بیماران با صرف هزینه کمتر از محصول با کیفیت تر استفاده می کنند و استرس ناشی از تحریم شدن این کیسه در بیماران وجود ندارد.

جهت رفاه حال بیماران خرید اینترنتی این محصول نیز وجود دارد و بیماران بدون صرف وقت و هزینه اضافی می توانند این محصول را سفارش و درب منزل تحویل بگیرند. بهتر است در هنگام استفاده از این کیسه هر 12 ساعت تعویض گردند. سطح قاب این کیسه به گونه ای طراحی شده که دارای عاج می باشد که هوای قرار گرفته در آن باعث شود که پوست ان قسمت شکم نفس بکشد. حلقه های محافظتی که این کیسه کلستومی برند سترگ دارد به هیچ وجه برای بیمار احساس حساسیت ایجاد نمی کند و به راحتی از پوست بدن جدا می شود این کیسه ها بیشتر اگر مواد دفعی سفت باشند و نیازی به درناژ ندارند استفاده می شود و بعد از پر شدن تعویض می گردند. شرکت ها و فروشگاه های تجهیزات کالا پزشکی خرید انواع کیسه های کلستومی را انجام می دهد یکی از این فروشگاه ها فروشگاه اینترنتی آی استورمد است که به صورت اینترنتی نیز فروش کیسه کلستومی برند سترگ را انجام می دهد. در این کیسه ها تاریخ تعویض روی نوار قرار گرفته بر روی کیسه تعبیه شده که باید به آن توجه کافی شود و در صورتی که پوست شکم دچار خارش و سوزش شود باید حتما کیسه تعویض گردد.

در نگهداری کیسه کلستومی برند سترگ باید به مدت زمان انبارداری آن نیز توجه کرد و از زمان ساخت این کیسه به مدت 36 ماه مدت انبارداری دارند باید در محیط های نگهداری شوند که خشک باشد و دما در حد متعادل باشد. چون این کیسه ها به صورت بسته بندی به فروش می رسند بهتر است تا زمان مصرف از بیرون آوردنشان از جعبه جلوگیری کرد که آلودگی و گرد و غبار بر روی آن ها ننشیند و در دماهای بالا و بسیار پایین نگهداری نشود. برای محافظت بیشتر از این کیسه ها از بلند کردن اجسام با وزن بیشتر از 7 کیلوگرم اجتناب کنید که به کیسه آسیبی وارد نگردد. برای شستشوی کیسه کلستومی بهتر است در حالت نشسته این کار صورت پذیرد.

برای خرید کیسه کلستومی با قیمت و کیفیت مناسب به مرجع تخصصی کالا و خدمات پزشکی، آزمایشگاهی و سلامت آی استورمد مراجعه نمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین