چرا انگلیس بعد از ۴۸ سال به بدهی خود در قبال ایران اعتراف کرد؟

گروه جهان الف،   3990616067 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

انگلیس بعد از ۴ دهه امتناع از پرداخت بدهی خود به ایران، بالاخره پذیرفت که به کشور ما بدهکار است.

چرا انگلیس بعد از ۴۸ سال به بدهی خود در قبال ایران اعتراف کرد؟
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: بعد از ۴ دهه و اندی, انگلیس بالاخره برای اولین بار اذعان کرد به ایران بدهکار است و بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به تازگی با بیان اینکه کشورش فعالانه به دنبال پرداخت بدهی خود به دولت ایران درباره پرونده تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ است، رسما بدهکار بودن لندن به تهران را پذیرفت.

بدهی انگلیس به ایران به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد، در واقع زمانی که رژیم شاه خرید تانک‌های چیفتن انگلیسی را در دستور کار خود قرار داد، مقرر شد که یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تانک و خودرو‌های زرهی به کشورمان تحویل داده شود. ولی با پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیس فروش چیفتن‌ها به ایران را لغو کرد و مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند (۱.۹۵ میلیارد دلار) را که ایران به این کشور پرداخت کرده بود، در دست انگلیس ماند و در طول ۴ دهه گذشته انگلیسی‌ها با انواع کارشکنی‌ها در بازپرداخت بدهی خود به  ما امتناع کردند.

در پی این رویکرد لندن، ایران به دادگاه لاهه شکایت کرد و در نهایت حکم به نفع کشور ما صادر شد و در سال ۲۰۰۸ یک دادگاه بین المللی تائید کرد که انگلیس میلیون‌ها دلار به ایران بدهکار است، اما دولت لندن کماکان از پرداخت این بدهی امتناع کرد.

پذیرش بدهی ۴۸ ساله برای اولین بار!

حال این برای اولین بار است که دولت انگلیس می‌پذیرد به ایران بدهکار است، اما یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و انگلیس سود ۲۰ میلیون پوندی است که به این بدهی تعلق می‌گیرد. دولت انگلیس تاکنون به بهانه تحریم‌ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی کرده است. برخی کارشناسان معتقدند که انگلیس با  بلوکه کردن طلب ایران در حدود ۴۸ سال گذشته سود قابل توجهی را کسب کرده است.

این درحالی است که سال گذشته دادگاه عالی بریتانیا با صدور حکمی به نفع یک شرکت تسلیحاتی انگلیسی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند. حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن چهارم مرداد سال گذشته در این باره واکنش نشان داد و گفت که جمهوری اسلامی ایران با رأی دادگاه انگلیس نسبت به عدم الزام شرکت انگلیسی به پرداخت بخشی از سود بدهی خود در سال‌های تحریم مخالف بوده و اقدام حقوقی لازم را اتخاذ خواهد کرد، اما این رأی هیچ‌گونه تأثیری بر الزام شرکت انگلیسی به پرداخت کل مبلغ چند صد میلیون پوند بدهی و سود بیش از ۳۰ سال آن ندارد. 

پشت پرده پذیرش بدهی انگلیس به ایران چیست؟

رای نهایی دادگاه درباره این بدهی قرار بود اسفند سال گذشته صادر شود که با توجه به شیوع کرونا به تعویق افتاده است. بنابر گزارش‌ها این رای قرار است در ماه آبان، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صادر شود.

قرار است دادگاهی در بریتانیا مسئله بازپرداخت بدهی بریتانیا به ایران را روز ۴ نوامبر (۱۴ آبان) به بررسی بگیرد. در محافل سیاسی انگلیس تعیین این تاریخ که یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست تصادفی تلقی نمی‌شود، البته کارشناسان معتقدند که همین که انگلیسی‌ها آمادگی خود را برای پرداخت پول ایران اعلام کردند گام مثبتی تلقی می‌شود.

پشت پرده اعتراف انگلیس به بدهکاری چه مى گذرد؟

حال که با گذشت چند دهه شاهد پذیرش بدهکار بودن انگلیس به کشورمان هستیم، خبرها حاکی از آن است که برخی تلاش دارند موضوع پرداخت بدهی را به آزادی نازنین زاغری یک زندانی دو تابعیتی ایرانی- انگلیسی ربط دهند، به نوعی دولت انگلیس  آزادی دو زندانی امنیتی خود را راهگشا در امر پرداخت بدهی خود به ایران دانسته است و به وکلای مدافع خانواده‌های اتباع بازداشت شده خود در ایران گفت که دولت به دنبال راهی برای پرداخت بدهی جمهوری اسلامی ایران است.

اما در مقابل سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به انتشار این اخبار میگوید که دولت انگلیس بدهی قطعی ۴۰ ساله به ایران دارد و تفاوتی نمی‌کند که این بدهی را یک مقام دولت انگلیس بپذیرد یا نه. واقعیت این است تا همین امروز هم دولت انگلیس تأخیر‌های مکرری از پرداخت این بدهی داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران از کانال‌های مختلف و در تمامی گفت‌وگو‌هایی که با طرف انگلیسی داشته، تاکید کرده است که این بدهی قطعی را باید دولت انگلیس پرداخت کند و این ربطی به هیچ موضوع دیگری ندارد.

پشت پرده پذیرش بدهی انگلیس به ایران چیست؟

ماجرای بدهی انگلیس به ایران چیست؟

پرونده جنجالی بین تهران و لندن به قراردادی میان ایران و شرکت بریتانیایی «لیلاند موتورز» در سال‌های پیش از انقلاب باز می‎‌گردد که در آن زمان برای خرید تانک‌های چیفتن منعقد شد. این سفارش در دوران پهلوی دوم و در سال ۱۹۷۱ انجام شد که براساس آن هزارو پانصد تانک چیفتن از انگلیس خریداری شده و در سال ۱۹۷۶ ایران مبلغ یک میلیارد دلار بابت این تانک‌ها پرداخت کرد، اما از کل سفارش ثبت شده تنها ۱۵۰ تانک وارد کشور شد، این در حالی است که تهران مبلغ تعیین شده در قرارداد را به صورت کامل پرداخت کرده بود، اما بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۷ تحویل این تانک‌ها متوقف شد، در نتیجه مشاجره مالی میان ایران و انگلیس پس از  چهار دهه بالغ بر چند صد میلیون دلار می‌شود. انگلیس در سال ۲۰۰۹ به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند سود به ایران محکوم شد، اما به بهانه‌های مختلف از پرداخت این مبلغ خودداری می‌کند.

پرونده خرید تسلیحاتی کشورمان از انگلیس که به آن لقب «پروژه ناتمام تانک ها‌ی چیفتن» نسبت داده شده بود، سال‌ها از سوی مقامات ایرانی در حال پیگیری بوده و  حمیدرضا بعیدی نژاد سفیرمان درلندن با پیگیری‌های خود، درپی احقاق حقوق نادیده گرفته شده از سوی انگلیس  تلاش زیادی کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۶۳۰۲۱۱:۲۷:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۶
بخاطر تبعه شان خانم زاغری که در ایران زندان ست. از این بابت.. ایشان را آزاد می‌کنند. آیا ایران برای اتباع دربند خود چنین معاملاتی می‌کند؟!
ناشناس۱۵۸۶۳۰۴۱۱:۲۹:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۱۶
من فقط برام عجیبه که چرا دولت های غربی در مقابل دستگیر شدن اتباع خود در ایران اقدام به تلافی نمی کنن و آقازاده های ایرانی ساکن اون کشور ها رو دستگیر نمی کنه تا با اتباع خودش معاوضه کنه. البته تنها دلیلی که به ذهنم می رسه اینه که اونجا غربه و ..
ناشناس۱۵۸۷۲۷۰۲۲:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۶
مگه نازنین زاغری آقازاده انگلیسی بوده که اونها هم تلافی کنن!؟ ضمنا اون آقازاده ها رو دارن تربیت میکنن که بعدا .. برای چی باید دستگیر بشن!؟ این همه ایرانی که به بهانه تحریم و تروریست بدون مدرک دستگیر میشن در خاطر شریف نیستن!؟!؟
ناشناس۱۵۸۷۲۸۵۲۲:۵۹:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۶
چون کوچولو هستی و یادت نمی آید دانشمندان ما را دعوت می کنند و بعد دستگیر می کنند
ناشناس۱۵۸۷۴۷۶۰۳:۳۷:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۷
برای اینکه انها خودشان پولهای ما را به آنجا می برند ولی جاسوس های انگلیسی در ایران باید تلاش کنند تامنافع انگلیس را تامین کنند چرا انگلیسی ها با دستگیر کردن اقازاده های ایرانی در لندن درامد سرشار را از خودشان سلب کنند
ناشناس۱۵۸۶۳۴۰۱۱:۴۹:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱۶
چون پنجاه سال پيش قرارداد را درست بسته بودند . مثل قرارداد ويلموتس و برجام و دكل نفتي و .... نبود.
ناشناس۱۵۸۶۶۹۹۱۴:۵۸:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۶
حالا چه ربطی داشت؟ پول کامل گرفته تا جنس بفروشد و نداده
ناشناس۱۵۸۷۰۷۱۱۹:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۱۶
به این دلیل که نازنین زاغری و مجموعه جاسوسهای انگلیسی در ایران ، برای اونها بیشتر از این بدهی ارزش داره
ناشناس۱۵۸۷۷۵۵۱۱:۱۲:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۷
خیر! برای اینکه جوابی برای مردمش نداره.
ناشناس۱۵۸۶۳۴۴۱۱:۵۰:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۱۶
محکوم شدن انگلیس در دادگاههای خودش یعنی اینکه خودشان هم قبول دارند بدهکارند و امر تازه ای نیست دعوا سر این است که آیا از بعد از 2008 که تحریمهای دلاری امریکا باز هم باید انگلیس سود پرداخت کند یا نه انگلیس می گوید چون تحریمهای امریکا مانع پرداخت است نباید سود بدهم ولی ایران می گوید چرا
ناشناس۱۵۸۶۴۳۹۱۲:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۶
باز دست انگلیس داره از یه آستین قدیمی در میاد
علی۱۵۸۶۶۲۶۱۴:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۱۶
چون با همه دغلبازی و مکاری اش زندگی یک شهروندش براش مهم است.
ناشناس۱۵۸۶۷۵۹۱۵:۲۰:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۶
هیچ ربطی هم به آزادی زاغری نداره!!!!!!
سالم۱۵۸۶۸۲۹۱۵:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۶
اخیرا" انگلیس تصمیم گرفته بکار گیری تانک را در ارتش خود کنار بگذارد و تعداد زیادی تانک در دستش مانده که زیاد هم تانک های خوب و کارا نیستند حالا با این کار میخواهد این تانک ها را بجای بدهی به ایران تحویل دهد .
ناشناس۱۵۸۶۸۹۰۱۶:۳۸:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۱۶
گرفتن ربا حتی از مشرکین گناه است نظر تمامی مراجع بدون استثنا . کتاب آسمانی مسلمانان در مورد ربا هیچ تمایزی بین مسلمان و غیر مسلمان قائل نیست از گناهان کبیره است .
ناشناس۱۵۸۸۰۴۵۱۴:۳۴:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۷
ربا در مقابل ارزش پول ثابت(مثلا طلا) معنی داره. پولی که کاغذیه و ارزشش دست دولته تنزیل میشه و باید افت ارزشش در هنگام پس دادن محاسبه بشه.
ناشناس۱۵۸۶۹۰۸۱۶:۴۸:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۶
بعد از اتمام تحریم تسلیحاتی ایران ، دولت انگلیس هم از این بازار سهم خواهد داشت .
ناشناس۱۵۸۷۰۰۸۱۸:۰۹:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۱۶
این قراداد 50 سال پیش بهتر از قراردادهای امروزی ست که میبندد و هی ضرر می کنن
ناشناس۱۵۸۸۰۴۸۱۴:۳۶:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۷
علتش فقط و فقط اهمیت دادن به سرنوشت ایرانیان بود.
ثابتی۱۵۸۷۲۸۷۲۳:۰۰:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۶
بله. پذیرفته که بدهکاره. ولی آیا پذیرفته که پرداخت کنه!!!؟ به گواه تاریخ ، دولت ملکه هیچگاه بدهی مالی به دولتها و سازمانهای بین المللی را به این راحتیها نمی پردازد. البته ما هم بهانه های خوبی برای عدم پرداخت بدستشان میدهیم و یا قبلا دادیم. الان پرونده های شکایت ایرانیان و یا پرونده .. رو بجریان میاندازند و خسارات سهم ایران را از مبلغ بدهی کسر و تهاتر میکنند. we will see
ناشناس۱۵۸۷۷۴۵۱۱:۰۶:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۷
با ۴۰۰ میلیون پوند امروز نمیشود ۴۰۰ تانک چیفتن دست ۲ هم خرید. در حالیکه انگلیس در اصل به ما ۱۳۵۰ تانک چیفتن نو بدهکار است. این پول حداکثر یکدهم پوند اوایل دهه ۷۰ میلادی ارزش دارد.
ناشناس۱۵۸۷۷۵۲۱۱:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۷
پرداخت پول کامل قرارداد ها پیش از انجام آن در حقیقت گور شاه را کند..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین