نگاه کوتاه‌مدت به بورس، ریسک بالایی دارد

گروه اقتصادی الف،   3990613023 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسون اقتصادی مجلس گفت: معاملات در بورس برگرفته از عملیات واقعی بنگاه‌هاست و کسی که وارد بورس می‌شود و امروز سهمی را می‌خرد و فردا به دنبال آن است که قیمت آن چه‌قدر شده است این اقدام منطقی نیست و ما به مردم می‌گوییم که سهام خوب را بخرید و نگاه بلندمدت ۵ ساله یا ۱۰ ساله داشته باشید.

نگاه کوتاه‌مدت به بورس، ریسک بالایی دارد

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بازار بورس مبتنی بر یک سری اتفاقات واقعی در اقتصاد است که در آن مالکیت شرکت‌ها و بنگاه‌ها معامله می‌شود و این مالکیت‌ها در قالب برگه‌های سهام است و اگر این شرکت‌ها سودآور بوده و درآمد خوبی کسب کنند به مراتب قیمت آن سهام هم برای افراد خوب خواهد شد؛ در واقع بورس از خودش چیزی ندارد و فقط خبرها و اطلاعات میدانی بازار سرمایه است و اگر آن شرکت یا بنگاه ضرر کند قیمت سهام افراد هم پایین می‌آید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع بورس جایی است که در آن معاملات انجام می‌شود و مردمی که در بورس وارد شدند باید دقت کنند که سهام چه شرکت‌ها یا بنگاهی را خریداری می‌کنند و اگر در آن صنعت تخصص دارند که خیلی خوب است، پس بنای حضور ما در بورس این است که شناخت اجمالی از وضعیت شرکت‌ها و صنایع مختلف داشته باشیم و دوم اینکه باید نگاه آنی و کوتاه مدت به بازار بورس نداشته باشیم و در واقع اخبار و اوضاع شرایط بیرونی روی بازار بورس تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: افرادی که وارد بازار بورس می‌شوند باید دو چیز را مد نظر قرار دهند، یکی قیمت سهام خود که انتفاع و عدم انتفاع به آنها می‌دهد و دوم سود و زیان شرکت یا بنگاه مربوطه است و برخی افراد که وارد بازار بورس می‌شوند با توجه به اینکه قیمت سهام آنها بالا و پایین می‌شود خیلی سریع اقدام به خرید و فروش می‌کنند و این نگاه کوتاه مدت به بورس است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما برخی به‌دنبال سود سالانه هستند و توجهی به بالا و پایین رفتن قیمت سهام نمی‌کنند که این نگاه بلندمدت است و توصیه ما به مردم این است که معاملات در بورس برگرفته از عملیات واقعی بنگاه‌هاست و دوم اینکه اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشند ریسک آن بالا است، بنابراین کسی که وارد بورس می‌شود و امروز سهمی را می‌خرد و فردا به دنبال آن است که قیمت آن چه‌قدر شده است این اقدام منطقی نیست و ما به مردم می‌گوییم که سهام خوب را بخرید و نگاه بلندمدت ۵ ساله یا 10 ساله داشته باشید.

پورابراهیمی با توصیه به اینکه باید به سراغ سهام‌هایی بروند که شاخص قیمت به درآمد آنها پایین‌تر است یعنی سود آنها بیشتر است، ادامه داد: تاکید ما به افراد در بورس این است که نگاه بلندمدت داشته باشید و دوم اینکه سراغ صنایعی بروید که بیشترین ارزش بازار را دارند و کمترین شاخص قیمت به درآمد را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم بدون اطلاع و هماهنگی و برنامه‌ریزی وارد بورس شوند دچار ضرر و زیان زیادی می‌شوند و ما به مردم تاکید می‌کنیم با آموزش و برنامه‌ریزی دقیق وارد بازار بورس شوند و  مراقب رفتارهای برخی شرکت‌ها و سهام‌ها باشند ضمن اینکه قیمت برخی سهام‌ها در بورس دارای حباب و غیرواقعی‌ست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۲۹۸۴۱۰:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۳
با این وضعیت اقتصادی کشور چه کسی اعتماد می کند که برای ۵ تا ۱۰ سال بعد سهام بخرد و نگه دارد؟ خود شما این کار را می کنید؟ این طرز فکر مربوط به کشورهایی است که ثبات اقتصادی دارند. اگر کسی بخواهد طولانی مدت سرمایه گذاری کند که در طلا و ملک مطمئن تر است.
ناشناس۱۵۸۳۰۷۲۱۲:۰۶:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۱۳
درستش این است که اصولا نگاه به بورس دستوری ریسک بالایی دارد
ناشناس۱۵۸۳۱۹۱۱۳:۱۵:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۳
بهترین کار برای افراد بی تجربه خرید ای تی اف هست. البته ای تی افی را بهتر بخرید که چند سال از تاسیس اش گذشته باشد و بشود عملکرد آن را در یک دوره سه ساله دید.
ناشناس۱۵۸۳۲۲۸۱۳:۴۶:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۱۳
چرا دو و سه ماه پیش این حرف ها را به مردم نمی‌گفتند و همش از بورس مستحکم صحبت می کردید تا مردم را تشویق به سرمایه گذاری کنید . اصلا چرا دو و سه ماه پیش اجازه دادید که شرکت های زیان ده قیمتشون حبابی بشه و الان با ترکیدن حباب مردم بدبخت کنید مگه آن موقع مثل الان نمیتونستید کنترل کنید.
ناشناس۱۵۸۳۲۴۸۱۴:۰۱:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۱۳
چرا حباب ها را به مردم نمیگیید؟
بازنشسته۱۵۸۳۲۷۱۱۴:۲۰:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۳
آقای پورابراهیمی شماکه رئیس یک کمیسیون مهم اقتصادی ومنتخب مردم هستی نباید میگذاشتی دولت بورس رو کاری کنه که عده ای پولهاشون چندین برابربشه وحالا هم ازبورس خارج بشن وبمونن مردم آماتور وناوارد وماهم که به شماهااطمینان کردیم وسرمایه هامون رو سپرده دربانکها نگه داشتیم بدبخت شدیم خداباعث وبانی این تصمیمات مخرب روذلیل کنه
ناشناس۱۵۸۳۳۵۴۱۵:۴۰:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
چند روز است صدا و سیما و سایت های خبری تمام تلاششان را میکنن که مردم را در بورس نگه دارند و با وعده هایی پوچ و واهی و عبارات قلمبه سلنبه ی به اصطلاح کارشناسان بازار سرمایه !!!! سر مردم گرم کنند. بدانید که .. در غارت سرمایه مردم بیچاره شریک هستید.
ناشناس۱۵۸۳۶۹۴۲۲:۲۱:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
تو بورس نگاه 5 ساله و 10 ساله نداریم اینو از کجا آوردی اگر از تحلیل چیزی متوجه بشی همچین حرف غیر کارشناسی رو نمی زنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین