واکنش امیرآبادی به اظهارات واعظی درباره غیبت روحانی در جلسه رأی اعتماد به مدرس خیابانی

گروه سیاسی الف،   3990523151

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور درباره علت حضور نیافتن روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزیر صمت واکنش نشان داد.

به گزارش تسنیم، احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور درباره علت حضور نیافتن روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت، گفت: براساس ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس سخنرانی معاون اول رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت امکانپذیر نبود.

وی گفت: واعظی طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود، آقای روحانی براساس توصیه کمیته بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا نباید در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت شرکت کند زیرا احتمال ابتلا به بیماری کرونا در این مکان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا رئیس جمهور طی نامه به جهانگیری اعلام کرد که به جای وی در جلسه روز چهارشنبه حضور پیدا کند‌، افزود: براساس ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر رئیس جمهور برای جلسه رای اعتماد به کل کابینه در مجلس حضور پیدا کند، می‌تواند در مدت زمان 2 ساعت و نیم درباره برنامه‌های دولت صحبت کند و بعد از آن هم فرصتی برای پاسخگویی به مخالفان دارد.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: رئیس جمهور در این جلسه می‌تواند، زمان در اختیار خودش را به شخص دیگری بدهد تا وی پاسخ مخالفان را بدهد اما در زمانی که کمتر از نصف کابینه یا یک وزیر را به مجلس معرفی می‌کند، رئیس جمهور می‌تواند با استفاده از فرصت زمانی وزیر یا وزرای پیشنهادی به مدت یک ساعت صحبت کند.

امیرآبادی‌فراهانی ادامه داد: بنابراین مطابق آیین نامه داخلی جهانگیری معاون رئیس جمهور در این شرایط نمی‌توانست از طرف آقای روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزیر صمت صحبت کند، به همین دلیل ما حتی در زمان سخنرانی جهانگیری در جلسه رأی اعتماد به خاوازی وزیر جهاد کشاورزی هم به رئیس وقت جلسه اعتراض و اعلام کردیم که این اقدام غیرقانونی است اما وی این موضوع را نپذیرفت.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه واعظی متأسفانه در اظهارات خود به این نکات قانونی توجه نکرده است، بیان کرد: دکتر قالیباف رئیس مجلس قبل از رأی‌گیری درباره وزیر پیشنهادی صمت در پاسخ به تذکر سلیمی نماینده محلات در جلسه علنی اعلام کرد که رئیس جمهور براساس توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا در این جلسه حضور نیافته است در حالی که در نامه واعظی نوشته شده بود به توصیه کمیته بهداشتی ولی به دلیل اینکه در یادداشت امیری معاون پارلمانی دولت به دکتر قالیباف عنوان ستاد ملی مقابله با کرونا قید شده بود، همین عنوان هم در صحن اعلام شد.

امیرآبادی‌فراهانی تاکید کرد: تعجب می‌کنم که چگونه آقای واعظی می‌گوید ، رئیس مجلس بعد  از رأی‌گیری درباره دلیل نیامدن آقای روحانی توضیح داده است. اما مردم پخش  زنده مجلس  را دنبال کرده اند و دیده اند که آقای قالیباف قبل از رأی گیری موضوع را توضیح داد.  یعنی آیا آقای واعظی مسئله‌ای به این واضحی را نمی‌دانسته که خلاف واقع گفته است یا هدف دیگری داشته است.

وی اظهارداشت: اعتراض نمایندگان به عدم حضور رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه به این دلیل بود که اعلام می‌کردند، آیا خون آقای روحانی از بقیه رنگین‌تر است، چگونه می‌شود رئیس جمهور کرونا بگیرد اما جهانگیری با حضور در مجلس کرونا نگیرد؟ 

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به نگرانی مردم درباره برگزاری کنکور با وجود شرایط کرونایی گفت: دولت بعد از اعلام خبر تعویق یک ماه کنکور در اخبار رسانه ملی، با ذکر اینکه اشتباه شده خبر را تکذیب کرد و اکنون این سوال برای نمایندگان پیش آمده که چگونه حضور رئیس جمهور در مجلس آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جمعیتی کمتر از شرکت‌کنندگان کنکور و فضایی بازتر باعث ابتلا به کرونا می‌شود اما داوطلبان کنکور با وجود عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید سر جلسه حضور پیدا کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: رئیس دفتر رئیس جمهور باید به این موضوع پاسخ دهد که چرا با روح و روان بچه‌های مردم بازی می‌کنند؟ نمایندگان مجلس با مردم از نزدیک در حوزه‌های انتخابیه خود در تماس هستند و این سخنان را می‌شنوند و از تریبون مجلس آن را اعلام می‌کنند.

امیرآبادی‌فراهانی تاکید کرد: دکتر قالیباف رئیس مجلس در جلسات مختلف هیئت رئیسه اعلام کرده که هر کجا دولت می‌خواهد مشکل کشور را حل کند باید به آنها کمک کرد، حتی در جلسات شورای عالی هماهنگی سران قوا هم با قدرت و مطالعه همراه با تیم اقتصادی منسجم شرکت می‌کند.

وی افزود: البته نمایندگان مجلس به برخی اقدامات شورای عالی هماهنگی سران قوا براساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسائلی را که مجلس باید پیگیری کند را در این جلسات مطرح نکنید تا مجلس از حیز انتفاع نیفتد، انتقاد دارند اما با این حال رئیس مجلس بر کمک به دولت برای حل مشکلات مردم بارها تاکید کردند.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: یک اشتباهی اکنون در حال مصطلح شدن است مبنی بر اینکه تمامی نامه‌ها با امضای نمکی وزیر بهداشت به عنوان مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برداشت می‌شود در صورتی که اینطور نیست و ستاد ملی مقابله با کرونا براساس آیین نامه به ریاست آقای روحانی تشکیل و درباره موضوع مورد نظر بحث و بررسی کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: تاکید ما بر ارتباط نزدیک و دوستی میان دو قوه مجریه و مقننه است و در کنار انجام وظایف خود به یکدیگر برای حل مشکلات مردم کمک کنند، اکنون هم کمیسیون‌های مختلف مجلس با حضور وزرا به دنبال حل مشکلات اقتصادی است و از سوی دیگر دولت نباید توقع داشته باشد که در برابر هر خواسته خود مجلس چشم بگوید، مجلس یازدهم با دور قبل متفاوت است و فقط چشم نمی‌گوید.

وی با اشاره به دلایل عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت هم گفت: مردم طی این چند ماه شاهد عدم کنترل قیمت‌ها، افزایش قیمت فولاد و سیمان و ... بودند و نمایندگان برای دفاع از حقوق ملت نتوانستند به خیابانی رأی اعتماد دهند و انتظار داریم دولت هرچه سریعتر وزیر پیشنهادی خود را معرفی کند.اگر روز شنبه هم وزیر را به مجلس معرفی کند حتما روز چهارشنبه جلسه رأی اعتماد را برگزار خواهیم کرد.

امیرآبادی‌فراهانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت ارتباطی به حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد دارد یا خیر، گفت: نمایندگان مجلس براساس یک حجت شرعی رأی می‌دهند زیرا موضوع حق‌الناس در میان است، با شناختی که از وکلای ملت در مجلس یازدهم پیدا کرده‌ام قطعا به موجب عملکرد ضعیف خیابانی طی این مدت، برنامه‌های آینده وی و همچنین اظهارات محکم مخالفان و ناتوانی وزیر پیشنهادی در پاسخ به انتقادات به وی رأی ندادند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین