پایگاه خبری نشنال اینترست گزارش می دهد: آیا دونالد ترامپ در مرحله پيشافاشيستي است؟

  3990515118 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

"دونالد ترامپ در حال تغییردادنِ آمریکا به طرق و شیوه هایی است که بایستی برای هر آمریکایی، نگران کننده باشد."

آیا دونالد ترامپ در مرحله پيشافاشيستي است؟

 

 

 

به گزارش الف، "آمیتای اتزیونی" استاد امور بین المللی در دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا، در مقاله ای برای "پایگاه خبری نشنال­اینترست"، به این پرسش پرداخته که آیا آمریکا با وجود ترامپ، در حال تبدیل شدن به یک دولت اقتدارگراست؟ وی در پاسخ به این سوال می نویسد: 

«من(آمیتای اتزیونی) در فاصله سال های 1929 تا 1935، یعنی دقیقا همان سال هایی که آدولف هیتلر در آلمان قدرت گرفت، در این کشور زندگی می کردم. اکنون، بسیاری از دوستان و همکارانم، با نگرانی از من می پرسند که آیا آمریکا نیز همچون آلمان، در مسیر تبدیل شدن به یک دولت اقتدارگرا قرار دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، من به خاطرات دوران کودکی ام تکیه نمی کنم بلکه عمده استدلال های خود را بر دانش خود از جامعه شناسی استوار می سازم.

تا همین چند وقت گذشته، من این ایده را که آمریکا در مرحله پیشافاشیستی است، به شدت مسخره می کردم و بر این باور بودم که حفاظ های دموکراسی در این کشور نظیر دستگاه قضایی، مطبوعات و رسانه ها، فعالان اجتماعی، و جنبش های ملی که خواستار ایجاد اصلاحات در آمریکا هستند، بر سر راه رئیس جمهور ترامپ خواهند ایستاد و اجازه نخواهند داد وی دولت آمریکا را به یک ابزار سیاسی شخصی برای خود تبدیل کند. با این حال، تحولات اخیر در عرصه سیاسی آمریکا موجب شده اند تا من مجددا به بررسی سوال فوق­الذکر بپردازم. در این راستا، من بار دیگر اتفاقاتی که بر آلمان در سال های بحرانی اش، پیش از تبدیل شدن به یک دولت فاشیستی تمام عیار گذشت را مرور می کنم».

هیتلر در جامعه آلمان، در جلب آن نوع از حمایت مردمی که طالب آن بود، مکرر شکست می خورد و فقط، حمایت و طرفداری بخشی از رای دهندگان را با خود داشت. از این رو، وی به دنبال راه های دیگری جهت حضور در قدرت بود و در این راستا، به عنوان مثال، به سمت تشکیل یک دولت ائتلافی حرکت کرد. نقطه عطف اصلی و مهم در مورد هیتلر جهت قبضه قدرت در آلمان، در سال 1933 اتفاق افتاد. بر اساس قانون اساسی رایش در آلمان، رئیس جمهور وقت این کشور پل ون هیندنبرگ مسوول انتخاب صدراعظم برای آلمان بود. صدراعظم در آلمان مسوول ارائه طرح ها و لوایح قانونی به رایشتاگ پارلمان وقت این کشور بود(هیندنبرگ، هیتلر را به عنوان صدراعظم خود برگزیده بود). تلاش های هیتلر جهت تحکیم قدرتش در آلمان، با آتش گرفتن ساختمان رایشتاگ در فوریه سال 1933، تشدید شد. در مورد اینکه چه فرد یا گروهی(کمونیست ها یا نازی ها)، رایشتاگ را به آتش کشیدند اختلاف نظر است با این حال، این مساله در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی کند. هیتلر، کمونیست ها را مسوول این حادثه دانست. روز پس از آتش سوزی در رایشتاگ، هیندنبرگ با تکیه بر ماده 48 قانون اساسی وقت آلمان، اختیارات فوق العاده ای را برای خود برقرار ساخت که به وی اجازه می داد توان یک دیکتاتور را در اداره کشور داشته باشد و مستقیما تمامی 19 ایالت وقت آلمان را تحت مدیریت بگیرد. کابینه دولت وقت آلمان نیز حکمی را با عنوان وظیف رئیس جمهور رایش مبنی بر حراست از دولت و ملت آلمان را برقرار ساخت که آزادی های بیان، تجمع، حریم شخصی و مطبوعات را لغو می کرد و اجازه شنود و رهگیری تلفن ها و مکاتبات را می داد و خودمختاری ایلات های آلمان نظیر باواریا را کاملا تعلیق می کرد. شبه نظامیان نازی حدودا چهار هزار نفر را در مدت کوتاهی بازداشت کردند و به طور مداوم، به سرکوب و بازداشت دیگران، ادامه می دادند. نازی ها، به طور خاص دست به بازداشت گسترده کمونیست ها زدند و عملا راه را برای یکه تازی های خود هموار کردند. اندکی بعد، قانونی به تصویب رسید که تمامی اختیارات قانونگذاری در آلمان را به هیتلر(به عنوان صدراعظم) و وزرایش محول می کرد که این مساله قدرتزیادی را به آن ها داد تا کل دستگاه و ساختار سیاسی آلمان را در کنترل گیرند. 

به نحور مشابهی، در هفته های گذشته، موقعیت ترامپ در نظرسنجی های انتخاباتی، فاجعه بار بوده است. وی در مجتمع کردن مردم پیرامون خود جهت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت شکست خورده است. در این چهارچوب، سومدیریت وی در بحث بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا و همچنین لغو شتاب زده محدودیت های عمومی جهت مقابله با کرونا، تا حد زیادی وجهه وی را نزد افکار عمومی خدشه دار کرده است. مساله قتل جرج فلوید و اعتراضات گسترده در آمریکا بر عیه نژادپرستی های ترامپ نیز، 13 درصد آرا خاکستری که می توانست به سمت وی جذب شود را نیز از او دور کرده است. در ادامه اعتراضات به قتل جرج­فلوید، اقدامات خشونت بار چپ ها در آمریکا به وقوع پیوست که موحب شد وی(ترامپ) با طرح ادعای عزمش جهت برقراری قانون و نظم، یک خط حیاتی برای تنفس، جهت خروج از فشارها بیابد. در این راستا، مهم نیست که اغلب اعتراضات در آمریکا مسالمت آمیز هستند و معترضان، دلایل محکمی برای اعتراض دارند. تنها چیزی که در این میان مهم است این نکته می باشد که تعداد اندکی از معترضان اقدام به بی قانونی و خشونت و آتش زدن اتومبیل­های پلیس می کنند و کسی هم نمی تواند جلوی آن ها را بگیرد. این دقیقا همان وضعیتی است که ترامپ سعی دارد از آن سواستفاده کند. پس، آن را برجسته می کند. 

معترضان خشن، به درس هایی از تاریخ سیاسی آمریکا، بی اعتنا هستند. اعتراضات خشن در آمریکا، به طور تاریخی توجه عمومی مردم را از افکار و ایده های نو و همچنین اصلاح امور، به سمت مفهوم "کنترل اجتماعی" و ایجاد محدودیت های بیشتر سوق داده است. از سویی، "عمر واسو" از دانشگاه پرینستون، بر اساس تحقیقاتی که انجام داده می گوید: "اعتراضات خشن در تاریخ آمریکا موجب شده تا موقعیت جمهوری خواهان و اقبال برخی گروه های نژادی به سمت آن ها(نظیر سفیدپوستان) بیش از پیش تقویت شود". در این راستا، "دیوید ایگناتیوس" ستون نویس واشنگتن پست می گوید: "وقتی اعتراضات خشن شوند، رهبران اقتدارگرایی نظیر ترامپ از موقعیت سواستفاده خواهند کرد و در واقع، فرصتی مناسب برای پیشبرد دستورکار خود می یابند". به زعم وی، رهبران اقتدار گرا، خشونت و ناامنی معترضان را بهانه ای مناسب برای سرکوب دسته جمعی می بینند و به نوعی، منتظر استفاده حداکثری از آن هستند. 

در شرایط کنونی، دولت ترامپ و وزارت دادگستری و دیگر نهادهای دولتی در آمریکا که تبدیل به بازیچه رئیس جمهور این کشور شده اند، عملا با اقدامات خود، بر دامنه و آتش اعتراضات می افزایند. آن ها این کار را می کنند زیرا به بهترین وجه، منافع سیاسیشان را تامین می کند.  ترامپ در سال های اخیر بسیاری از نهادها و دستگاه­های حامی دموکراسی در آمریکا را به ابزار شخصی خود تبدیل کرده و من اصلا شگفت زده نخواهم شد اگر وی حتی به فکر برگزیده شدن برای بار سوم به عنوان رئیس جمهور آمریکا باشد. رهبران اقتدارگرایی نظیر او در سرتاسر جهان، یکچنین گرایش هایی را به وضوح دارند. 

حال اگر از من بپرسید آیا در مرحله دولتِ پیشانازی در تاریخ آمریکا هستیم یا خیر می گویم: هنوز امیدوارم که نباشیم. با این حال، اگر خشونت های دست چپی ها و دیگر اعتراضات خشونت بار ادامه یابند، امکان انتخاب مجدد ترامپ وجود دارد و احتمال دارد مسیر تبدیل شدن آمریکا به یک دولت اقتدارگرا، بیش از پیش، هموار شود.

***نویسنده: آمیتای اتزیونی، وی استاد امور بین المللی در دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا است.

*لینک: https://nationalinterest.org/feature/america-road-becoming-authoritarian-state-165990

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۲۴۲۱۱۰:۳۱:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۸
فا شیست به زباله دان تاریخ سپرده شد
ناشناس۱۵۵۲۴۸۲۱۱:۳۷:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۸
آمریکا امروز هر چه هزینه می‌کند جز به زوال قدرت نمی‌رسد. این مربوط به فلسفه سیاسی آمریکاست که شکست خورده است.
ناشناس۱۵۵۲۴۸۴۱۱:۳۸:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
آمریکا قدرت سیاسی خود را از ترکیب قدرت نظامی، اقتصادی و عملیات روانی می گیرد و این سه قدرت اکنون کارکرد خود را به میزان بسیار زیادی از دست دادند و این به افول قدرت سیاسی امریکا منجر شده است. آمریکا با اینکه از نظر شاخص های ظاهری بزرگترین اقتصاد جهانی است اما بزرگترین بدهکار جهانی هم هست. بیش از 16 تریلیون دلار بدهی ملی امریکاست.
ناشناس۱۵۵۲۴۸۷۱۱:۴۱:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
صرف مؤمن بودن برای تحقق وعده پیروزی بر مستکبرینی چون ترامپ کافی نیست. بلکه مجاهدت و صبر هم لازم است.
ناشناس۱۵۵۲۵۱۳۱۲:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
دونالد ترامپ هم به زباله دانی تاریخ فرستاده خواهد شد
ناشناس۱۵۵۲۵۹۳۱۳:۱۵:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
قوه محترم قضاییه حکم قصاص غیابی ترامپ و گروهی را که سردار سلیمانی را به شهادت رساندند صادر فرمایید تا قبل از اجرای حکم کابوس ببینند
ناشناس۱۵۵۲۶۹۶۱۶:۰۱:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
ترامپ واقعیت جامعه آمریکایی است...
ناشناس۱۵۵۲۴۲۳۱۰:۳۱:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
او در مرحله اوج است
ناشناس۱۵۵۲۴۸۵۱۱:۳۹:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۸
برای ما باعث افتخار است که از سوی فردی چون ترامپ فاشیست، تروریست خوانده شویم.
رضا۱۵۵۲۵۴۴۱۲:۳۵:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
ترامپ مردی باهوش و قدرتمند است . او با تمام جهان در حال نبرد هست فقط به خاطر امنیت وآسایش و رفاه مردم آمریکا.... بدون شک با سرکار آمدن ترامپ نظم جهان دچار تغیرات گسترده ای شده و همه جهان بدون شک در برابر قدرت بلامنازعه آمریکا سر تعظیم فرود میاورند. آمریکا با ترامپ هر روز قدرتمندتر از دیروز میشود. کشوری که 25% از اقتصاد جهان را در اختیار دارد و بودجه ارتش آن سالانه بالغ بر 1000 میلیارد دلار هست حتما ریس جمهورش ستودنی هست وآن کشور ابرقدرت بلامنازعه جهان هست ...
ناشناس۱۵۵۲۴۲۵۱۰:۳۲:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
آدم فاشیست باشه باید بمیره
ناشناس۱۵۵۲۴۲۷۱۰:۳۳:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۸
برای ترامپ فقط قدرت کشورش و امنیت و آسایش مردمش مهم است
ناشناس۱۵۵۲۵۵۴۱۲:۴۱:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
او نه تنها بر گردن تو و ما با زانو فشار میوهد بر گردن هموطنش هم زانو گذاشته و فشار میدهد وگرنه معتزضین این امر را اوباش نمیخواند. لطفا ترامپ شیفتگی را رها کنید.
ناشناس۱۵۵۲۷۳۳۱۷:۰۷:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
برای طیفی که ترامپ را حمایت می کنند فقط منافع اقتصادی، برتری بر دنیا، و بر صدر بودن طبقه ثروتمند سفید مهم است
ناشناس۱۵۵۲۴۲۹۱۰:۳۴:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
ترامپ باید هرچه زودتر وارونه آویزون بشه
ناشناس۱۵۵۲۴۳۱۱۰:۳۵:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
قوه قضاییه حکم غیابی قصاص ترامپ و گروه ترور کنند سردار سلیمانی را صادر و مراجع عظام هم فتوای قصاص صادر کنند هر ایرانی و هر دوستدار سردار شهید سلیمانی یک دلار برای جایزه بدهد چند میلیون دلار برای جایزه اینکار جمع میشود
ناشناس۱۵۵۲۴۳۳۱۰:۳۶:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۸
ترامپ نمیخواد با سیاه بازی و ریاکاری ، ادای آدمای خوب رو دربیاره . ترامپ شفاف است .
ناشناس۱۵۵۲۴۳۵۱۰:۳۷:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۸
ترامپ در افکار مردم آمریکا منفور نیست
ناشناس۱۵۵۲۴۵۵۱۱:۰۸:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
با کار های نژاد پرستانه ای که کرده او را ترور خواهند کرد
ناشناس۱۵۵۲۴۶۳۱۱:۱۳:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۱۸
رژیم آمریکا در مرحله فاشیسم دوبله است فاشیستها از بمب اتمی علیه کودکان استفاده نکردند
ناشناس۱۵۵۲۴۷۸۱۱:۳۵:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
به دلیل اقتدار و جایگاه قوه قضایی در امریکا امکان پیروزی یک فاشیسم دولتی وجود ندارد. شما دیدید که قانون منع ورود اتباع برخی از کشورها با حکم یک قاضی در یک شهرستان کوچک باطل شد و حتی در قضیه پلیس هم دیدم که هیچ کدام از دستوارت ترامپ توسط پلیس محلی اجرا نشد چونکه در امریکا پلیس زیرمجموعه دولت نیست بلکه بخشی از شهرداریه.
ناشناس۱۵۵۲۴۸۰۱۱:۳۶:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
مقاله خوبی بود
ناشناس۱۵۵۲۴۸۸۱۱:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
اگر ما پايبند به اصول باشيم، همواره با مستکبران که امروز سمبل آنها آمريکاست، درگير خواهيم بود.
ناشناس۱۵۵۲۵۲۶۱۲:۱۷:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۸
با بیش از ۴۰ میلیون فقیر در امریکا ودر حالی که نه تحریم است و نه فشار سیاسی رویش است و نه چیز دیگر چگونه ترامپ به فکر رفاه مردم است نمی دانم ولی رسانه های خود امریکا انجور که بعضی امریکادوستان در ایران او را خوب میدانند این شخص را تکریم نمی کنند
ناشناس۱۵۵۲۵۳۳۱۲:۲۵:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۱۸
این یک واقعیته که ترامپ گرایشات نژادپرستی داره. خیلی از رای دهندگان به ترامپ هم به خاطر حفظ برتری سفیدپوستان و یا نگرانی از مهاجرت گسترده به آمریکا و تغییر بافت جمعیتی به ترامپ رای دادن.
ناشناس۱۵۵۲۵۶۲۱۲:۴۷:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
با عمو دونالد تا 2024
نجیب۱۵۵۲۶۴۶۱۴:۳۳:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
جنگ اتمی در راه خواهد بود.
ارانا۱۵۵۲۷۷۲۱۸:۰۴:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۸
ترامپ واقعا وطن پرسته
ناشناس۱۵۵۲۷۸۶۱۸:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
اصلا ترامپ فاقد مشی سیاسی و ایدیولوژیک است که بخواهیم پس یا پیش یا گرایش وی را تعیین کنیم ایشان در جامعه شخصی سرمایه داری با گرایشات لمپنی و کاسبکارانه است
ناشناس۱۵۵۲۹۲۷۲۱:۲۳:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
از ترس سوئ استفاده ترامپ معترضین اعتراض نکنند؟اینم ظاهرا نوعی تقویت ترامپ است
کاوه۱۵۵۲۹۸۱۲۲:۵۲:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۸
آمریکا دنبال ایجاد حکومت جهانی است که تابع قانون واحدی که بر اساس قبولی کدخدایی دولت آمریکاست می باشد . در این راستا با همه دنیا دچار مشکل شده و دنبال این است تا با ابزارهایی که در اختیار دارد مجدداً ابر قدرتی خود را بر دنیا دیکته کند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین